abonnement Unibet Coolblue
pi_177354651
Hallo FoKkers,

Ik ben mijzelf al een aantal dagen aan het inlezen over private leasen en ik was wel benieuwd of de situatie die ik schets een beetje overeenkomt met hoe private leasen werkt.

De situatie is als volgt:

Ik heb momenteel een Mitsubishi space star uit juni 2001 die ik begin december heb gekocht voor ¤1.200,-, maar mijn schoonbroer heeft misschien wel interesse in mijn auto dus vandaar dat ik eens ben gaan kijken of private lease iets voor mij is.

Maandelijkse kosten op dit moment (Mitsubishi space star)
* Verzekering/wegenbelasting: ~¤125,-
* Brandstof ~¤200,- (1/14 verbruik en circa 1850 km per maand o.b.v. gereden kilometers vanaf aanschaf t/m nu)
* Onderhoud ~¤50,- (schatting)
* Afschrijving ~¤30,- (o.b.v. ¤400,- restwaarde over 2 jr)

Maandelijkse kosten bij Private lease
* Leasebedrag ¤325-350 (o.b.v aantal offertes online/bij dealers. 3 jarig contract en 25.000 km per jaar)
* Brandstof ~¤155 (1/18 verbruik)

Dit zou betekenen dat ik voor een meerprijs van rond ¤80,- per maand een gloednieuwe auto kan rijden en geen onverwachtse kosten krijg voor bijvoorbeeld onderhoud. Dit lijkt mij zelf eigenlijk wel een vrij goede deal. En dat is in de veronderstelling dat het onderhoud van mijn huidige auto met ¤600,- op jaarbasis klaar is.

Aan het einde van de looptijd heb ik dan geen auto meer, maar dan kan ik gewoon een nieuwe private lease aangaan.

Zie ik nog zaken over het hoofd? Onderhoud is natuurlijk erg lastig om in te schatten, maar is ¤50,- per maand (¤600,- per jaar) een reëel bedrag of ligt dit normaal gesproken hoger/lager bij een auto van deze leeftijd? Kan ik wel 1/18 verwachten van een nieuwe auto? (denk in de richting van VW polo/Opel Karl)

Bij voorbaat dank! :) :)
pi_177354833
Private lease is niet duur, de auto’s zijn zuinig. Maar je zit alleen vast aan het contract, dus denk goed na als je meer kilometers gaat maken in de toekomst of de auto onverwachts niet meer nodig hebt.
.
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:34:36 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177354845
Private lease telt als een lening en dat kan een probleem zijn als je een andere lening wilt aanvragen (bijvoorbeeld een hypotheeklening).

Verder zit je er natuurlijk voor langere tijd aan vast. Dat kan lastig worden als je ineens een auto van de zaak krijgt.

Ik dacht dat onderhoud inclusief was bij private lease.
pi_177354951
Krijg je ook gezeur als je de auto met krasjes of zelfs schade inlevert? Weet dat een vriend van me 'boetes' moet betalen als er schade op z'n leasebak zit (via het werk). Paar krasjes die bijgewerkt moeten worden (dus niet poetsen) kan al vrij duur uitvallen.
pi_177355451
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:34 schreef Fer het volgende:
Private lease is niet duur, de auto’s zijn zuinig. Maar je zit alleen vast aan het contract, dus denk goed na als je meer kilometers gaat maken in de toekomst of de auto onverwachts niet meer nodig hebt.
Ja dat klopt inderdaad. Ik was sowieso ook al van plan om naast het leasecontract wat geld opzij te zetten in geval van eventuele afkoop bij verlies van inkomsten binnen de leaseperiode. Daarnaast krijg ik voor mijn huidige auto ook weer geld terug wat ook op de spaarrekening gaat. Tot slot was ik van plan om max 3 jr een contract aan te gaan. Het stukje onvoorspelbaarheid qua kilometers is inderdaad wel een goede tip om mee te nemen.
pi_177355525
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:34 schreef Lunatiek het volgende:
Private lease telt als een lening en dat kan een probleem zijn als je een andere lening wilt aanvragen (bijvoorbeeld een hypotheeklening).

Verder zit je er natuurlijk voor langere tijd aan vast. Dat kan lastig worden als je ineens een auto van de zaak krijgt.

Ik dacht dat onderhoud inclusief was bij private lease.
Het stukje onderhoud was meer gericht op de huidige situatie. Hypotheek zit er de komende 3 jaar zeker niet in, ben nog maar 21 jr en zeker nog niet van plan om te gaan kopen.

Verder lijkt het mij niet dat een werkgever mij een auto op kan dwingen. Dan zou ik gewoon voor een kilometervergoeding kunnen gaan (wat ik op dit moment ook ontvang).
pi_177355609
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Krijg je ook gezeur als je de auto met krasjes of zelfs schade inlevert? Weet dat een vriend van me 'boetes' moet betalen als er schade op z'n leasebak zit (via het werk). Paar krasjes die bijgewerkt moeten worden (dus niet poetsen) kan al vrij duur uitvallen.
Van wat ik lees schijnt het nogal mee te vallen qua kosten als het gaat om kleine krasjes of deukjes. Normale gebruiksschade hoeft volgens mij niet te worden betaald. Als het echt om deuken of flinke krassen gaat dan zal ik de portemonnee wel moeten trekken denk ik.

Dit zal wel van de voorwaarden van de leasemaatschappij afhangen dus daar zal ik ook op letten.
pi_177356025
Groter dan een 2 eurostuk meestal
.
pi_177356190
Verder, als je je auto inlevert en weer een eigen auto wil moet je aankomen met je oude schadevrije jaren (van je oude verzekeraar, én de private lease lijst).
Die twee samen leiden tot een bepaald percentage.
Echter, je jaren zullen in Roydata weer op 0 beginnen. Dat wordt leuk bij het overstappen. ;).

Bovendien gaat niet elke verzekeraar op dezelfde manier mee met de info hierboven.

Dus stel, je hebt nu 8svj.
Gaat 3 jaar leasen.
Dan zul je beide documenten moeten aantonen voor de korting voor 11 svj.
Echter over een jaar stap je over.
In Roydata staat 1 schadevrij jaar. -> nieuwe verzekeraar is van mening dat jij maar 1 svj hebt. Krijg je dat gezeur weer met schadevrije jaren aantonen
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177356803
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 22:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
Verder, als je je auto inlevert en weer een eigen auto wil moet je aankomen met je oude schadevrije jaren (van je oude verzekeraar, én de private lease lijst).
Die twee samen leiden tot een bepaald percentage.
Echter, je jaren zullen in Roydata weer op 0 beginnen. Dat wordt leuk bij het overstappen. ;).

Bovendien gaat niet elke verzekeraar op dezelfde manier mee met de info hierboven.

Dus stel, je hebt nu 8svj.
Gaat 3 jaar leasen.
Dan zul je beide documenten moeten aantonen voor de korting voor 11 svj.
Echter over een jaar stap je over.
In Roydata staat 1 schadevrij jaar. -> nieuwe verzekeraar is van mening dat jij maar 1 svj hebt. Krijg je dat gezeur weer met schadevrije jaren aantonen
Ook een goed punt. Ik heb op dit moment echter 0 schadevrije jaren (rijbewijs in mei 2017 gehaald). Dus ik zal hier geen last van hebben.
pi_177357511
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:57 schreef rboy14 het volgende:

[..]

Van wat ik lees schijnt het nogal mee te vallen qua kosten als het gaat om kleine krasjes of deukjes. Normale gebruiksschade hoeft volgens mij niet te worden betaald. Als het echt om deuken of flinke krassen gaat dan zal ik de portemonnee wel moeten trekken denk ik.

Dit zal wel van de voorwaarden van de leasemaatschappij afhangen dus daar zal ik ook op letten.
Dus? Als je een klein deukje maakt, gelijk die wagen totalloss zien te rijden. Daar zijn ze wél voor verzekerd... hoop ik 🤣
pi_177359527
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:34 schreef Lunatiek het volgende:
Private lease telt als een lening en dat kan een probleem zijn als je een andere lening wilt aanvragen (bijvoorbeeld een hypotheeklening).
.
Maar autokosten voor een eigen auto lopen toch ook door als je een hypotheek hebt ?

Ja, private lease wordt meegeteld bij je maximum te lenen bedrag, maar als dat niet zo is, en je maximum bedrag wordt hoger en je gebruikt die ruimte dus voor je hypotheek aflossing, hoe betaal je dan je maandelijkse kosten ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 22 februari 2018 @ 02:52:35 #13
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_177359540
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Krijg je ook gezeur als je de auto met krasjes of zelfs schade inlevert? Weet dat een vriend van me 'boetes' moet betalen als er schade op z'n leasebak zit (via het werk). Paar krasjes die bijgewerkt moeten worden (dus niet poetsen) kan al vrij duur uitvallen.
Krasjes zijn met de juiste tandpasta te maskeren. Vraag me niet hoe het werkt, ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd, maar dat is wat ik vaak heb gehoord/ gelezen of gezien.
  donderdag 22 februari 2018 @ 05:21:19 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177359919
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 02:50 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar autokosten voor een eigen auto lopen toch ook door als je een hypotheek hebt ?

Ja, private lease wordt meegeteld bij je maximum te lenen bedrag, maar als dat niet zo is, en je maximum bedrag wordt hoger en je gebruikt die ruimte dus voor je hypotheek aflossing, hoe betaal je dan je maandelijkse kosten ?
Je gewone autokosten worden niet bij het BKR geregistreerd.
https://bieb.knab.nl/hypo(...)ypotheekverlagers-al

Vraag me niet waarom of hoe.
  donderdag 22 februari 2018 @ 07:34:42 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_177360609
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 02:50 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar autokosten voor een eigen auto lopen toch ook door als je een hypotheek hebt ?

Ja, private lease wordt meegeteld bij je maximum te lenen bedrag, maar als dat niet zo is, en je maximum bedrag wordt hoger en je gebruikt die ruimte dus voor je hypotheek aflossing, hoe betaal je dan je maandelijkse kosten ?
Een eigen auto kan je weg doen of omruilen voor een goedkopere als het moet. Aan een lease-contract zit je vast tot einde looptijd. Dat is natuurlijk wel een verschil.
pi_177361938
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:29 schreef rboy14 het volgende:

Zie ik nog zaken over het hoofd? Onderhoud is natuurlijk erg lastig om in te schatten, maar is ¤50,- per maand (¤600,- per jaar) een reëel bedrag of ligt dit normaal gesproken hoger/lager bij een auto van deze leeftijd? Kan ik wel 1/18 verwachten van een nieuwe auto? (denk in de richting van VW polo/Opel Karl)

Bij voorbaat dank! :) :)
Collega van mij (die elk dubbeltje 3x omdraait), heeft ook zo'n soort berekening gedaan. Die is op LPG gaan rijden dan kwam 't met private lease goedkoper uit. Opel Corsa btw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177362130
Ja, en dan stap je na vier jaar metuitgestoken sleutel naar buiten, midden in de ijskou, en staat er niks.

Met je jonge occasion had je gewoon weer naar je werk kunnen rijden, met nog vele daarna.

Met een PL heb je niks.
pi_177363739
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 05:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je gewone autokosten worden niet bij het BKR geregistreerd.
https://bieb.knab.nl/hypo(...)ypotheekverlagers-al

Vraag me niet waarom of hoe.
Een lease contract is een verplichting voor de hele looptijd.. dus als je voor 48 maanden least voor ¤220,- betaal je dat ook gewoon alle 48 maanden..

Als ik een auto koop en direct afreken, heb ik daarna geen financiële verplichting, omdat ik de auto elk moment van de hand kan doen.
Eenzame Cambuur fan op Fok! forum.
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:25:24 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177363759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 02:52 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Krasjes zijn met de juiste tandpasta te maskeren. Vraag me niet hoe het werkt, ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd, maar dat is wat ik vaak heb gehoord/ gelezen of gezien.
Ja een schuurmiddel gebruiken om je lak op te poetsen. :D.

Beter pak je dan een bus Commandant. Dat is ervoor gemaakt.
And so is the past
pi_177364076
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:59 schreef clouwapr het volgende:
Ja, en dan stap je na vier jaar metuitgestoken sleutel naar buiten, midden in de ijskou, en staat er niks.

Met je jonge occasion had je gewoon weer naar je werk kunnen rijden, met nog vele daarna.

Met een PL heb je niks.
Want als je aan private lease doet, hou je daar niet alvast rekening mee.
Dan denk je pas op het moment dat de auto weg is: ik moet weer een auto hebben.. :')
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177364171
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:41 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Want als je aan private lease doet, hou je daar niet alvast rekening mee.
Dan denk je pas op het moment dat de auto weg is: ik moet weer een auto hebben.. :')
TS hield daar in zijn berekening geen rekening mee.
pi_177366873
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:47 schreef clouwapr het volgende:

[..]

TS hield daar in zijn berekening geen rekening mee.
"Aan het einde van de looptijd heb ik dan geen auto meer, maar dan kan ik gewoon een nieuwe private lease aangaan"

Staat letterlijk in de OP. Maar toch bedankt voor het meedenken. Financieel gezien kan ik me zo snel niet bedenken waar ik dan nog meer rekening mee zou moeten houden, maar hoor graag hoe ik dit zou moeten doen. Heb nu gerekend dat ik dan 2 jr zou rijden met deze en dat ik hem dan voor ¤400 verkoop. Maar dan zou ik vervolgens wel weer een andere auto moeten halen. Bij private lease kan ik het geld gewoon op mijn spaarrekening zetten.
pi_177366986
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 02:52 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Krasjes zijn met de juiste tandpasta te maskeren. Vraag me niet hoe het werkt, ik heb het nooit zelf uitgeprobeerd, maar dat is wat ik vaak heb gehoord/ gelezen of gezien.
:')
  donderdag 22 februari 2018 @ 13:09:15 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177367409
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:54 schreef rboy14 het volgende:

[..]

Het stukje onderhoud was meer gericht op de huidige situatie. Hypotheek zit er de komende 3 jaar zeker niet in, ben nog maar 21 jr en zeker nog niet van plan om te gaan kopen.

Verder lijkt het mij niet dat een werkgever mij een auto op kan dwingen. Dan zou ik gewoon voor een kilometervergoeding kunnen gaan (wat ik op dit moment ook ontvang).
Dingen gaan soms anders dan je plant. Drie jaar is lang... het is niet uitgesloten dat je dan papa bent en je PL auto te klein is voor je nieuwe gezin met alle babyzooi...
Of je baas stuurt je voor je droombaan naar Verweggistan en je auto mag niet mee. Of vind je auto niet representatief of etc...
Of je wordt werkloos en kunt het leasebedrag niet meer opbrengen...

Niet dat die kansen groot zijn (denk ik tenminste niet) maar dat moet je zelf inschatten. Hoe ziet je financiële reserve eruit en zo.
pi_177367789
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 13:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dingen gaan soms anders dan je plant. Drie jaar is lang... het is niet uitgesloten dat je dan papa bent en je PL auto te klein is voor je nieuwe gezin met alle babyzooi...
Of je baas stuurt je voor je droombaan naar Verweggistan en je auto mag niet mee. Of vind je auto niet representatief of etc...
Of je wordt werkloos en kunt het leasebedrag niet meer opbrengen...

Niet dat die kansen groot zijn (denk ik tenminste niet) maar dat moet je zelf inschatten. Hoe ziet je financiële reserve eruit en zo.
Ik ken een verhaal van een dame zonder rijbewijs die door plots overlijden van haar man aan een VW UP vast zat voor ruim 2 jaar..

Nu is dat nog niet aan de orde voor TS, maar zoiets wil je toch niet achterlaten.
Eenzame Cambuur fan op Fok! forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')