abonnement Unibet Coolblue
pi_177373605
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:38 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Ik vind een raadgevend referendum ondemocratisch. Allerlei clowneske of duistere figuren gaan ermee aan de haal, verspreiden nepnieuws over het te referenderen onderwerp en roepen dan dat het parlement naar 'het volk"moet luisteren. Ik ben blij dat deze onzin bij het grootvuil is gezet.
Net zoals de verkiezingen dus. Allerlei beloftes verspreiden die niet nagekomen worden. Laten we de verkiezingen ook maar afschaffen dan. Tijd voor een dictatuur.

:')
pi_177373868
We zijn er nog niet klaar voor. Geenstijl en het Oekraïne referendum heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt.
pi_177373943
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:52 schreef Infection het volgende:

[..]

Net zoals de verkiezingen dus. Allerlei beloftes verspreiden die niet nagekomen worden. Laten we de verkiezingen ook maar afschaffen dan. Tijd voor een dictatuur.

:')
Uiteindelijk is het bij de Verkiezingen vrij duidelijk wat er gebeurt: Iedereen stemt op een persoon en uiteindelijk bepaalt het aantal stemmen wie er in de Kamer plaats mag nemen.
Dat is bij het referendum toch een stuk lastig. Neem als voorbeeld het referendum over de WIV dat eraan zit te komen. Stel dat de meerderheid "Ja" stemt dan is het helder, dan wordt de nieuwe wet aangenomen, maar wat zou er dan moeten gebeuren bij een "Nee"?
Blijven we dan gewoon de huidige wet gebruiken, waarvan volgens mij vrijwel iedereen het wel eens is dat hij niet meer voldoet? Gaan we from scratch een nieuwe wet schrijven of beperken we ons tot het schrappen of herschrijven van bepaalde passages uit de WIV? Maar welke dan?

Dat lijken me toch vrij belangrijke vragen om uiteindelijk je stem te kunnen bepalen, maar ik heb niet de illusie dat ze voor 21 maart beantwoord gaan worden en of er überhaupt consensus is over het antwoord erop.

Uiteindelijk zal het er toch weer op neerkomen dat elke partij de uitslag gaat kapen voor zijn eigen doeleinden, waarmee SP maar vast is begonnen door te doen alsof het een referendum over het intrekken van de WRR Is.
pi_177373973
Hoe groot is de kans dat de 1e kamer dit nog kan tegenhouden? Ik geloof dat de coalitie daar maar 1 zetel meer heeft dan de oppositie.
pi_177374078
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:00 schreef Toefjes het volgende:
We zijn er nog niet klaar voor. Geenstijl en het Oekraïne referendum heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt.
Als ze verloren hadden, waren we er wel klaar voor wrs. Ligt meer aan de thuisblijvers die pro waren dus.
I´m back.
pi_177374188
quote:
10s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als ze verloren hadden, waren we er wel klaar voor wrs. Ligt meer aan de thuisblijvers die pro waren dus.
Dit is een discussie die al talloze keren gevoerd is, dus zal er niet verder ingaan om een herhaling van zetten te voorkomen.

Feit blijft dat de actie van de heldere lichten van Geenstijl wel ten grondslag ligt aan dit besluit.
  Forum Admin donderdag 22 februari 2018 @ 19:12:58 #107
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_177374237
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 18:38 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

Ik vind een raadgevend referendum ondemocratisch. Allerlei clowneske of duistere figuren gaan ermee aan de haal, verspreiden nepnieuws over het te referenderen onderwerp en roepen dan dat het parlement naar 'het volk"moet luisteren. Ik ben blij dat deze onzin bij het grootvuil is gezet.
Waar was de regering toen men een campagne kon voeren ten tijde van het Oekraïne referendum.

Het was een uitgelezen kans om een weerwoord te bieden en het punt goed uit te leggen aan de bevolking. De regering opteerde voor de struisvogeltactiek, enerzijds omdat het raadgevend was, anderzijds omdat men hoopte dat de drempel niet gehaald zou worden.

Gemiste kans. Nu is het afgeschaft zonder dat serieus een kans heeft gehad. En juist D66 valt dit aan te rekenen. Tactisch slim van de VVD, aangezien dit kabinet binnen het half jaar toch klapt.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_177374270
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:11 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dit is een discussie die al talloze keren gevoerd is, dus zal er niet verder ingaan om een herhaling van zetten te voorkomen.

Feit blijft dat de actie van de heldere lichten van Geenstijl wel ten grondslag ligt aan dit besluit.
Als de uitkomst niet goed is voor de powers that be, dan is de bevolking dom hè.
I´m back.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:16:40 #109
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_177374333
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als de uitkomst niet goed is voor de powers that be, dan is de bevolking dom hè.
Sommige dingen moeten simpelweg worden besloten en besproken door beroepspolitici. Dat maakt dingen niet minder democratisch, maar dat voorkomt dat democratische instrumenten worden gekaapt door demagogen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 22 februari 2018 @ 19:17:24 #110
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177374355
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als de uitkomst niet goed is voor de powers that be, dan is de bevolking dom hè.
Je zou maar echte argumenten en discussies moeten hebben ipv wat one liners tijdens campagnetijd.


Dat "het volk snapt het niet" is niet alleen verschrikkelijk hautain, het roept enkel een hardere tegenreactie op.

Als het volk niet slim genoeg is kun je net zo goed de tweede kamer verkiezingen afschaffen, want van een representative democratie is dan ook geen sprake meer.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177374393
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Je zou maar echte argumenten en discussies moeten hebben ipv wat one liners tijdens campagnetijd.

Dat "het volk snapt het niet" is niet alleen verschrikkelijk hautain, het roept enkel een hardere tegenreactie op.

Als het volk niet slim genoeg is kun je net zo goed de tweede kamer verkiezingen afschaffen, want van een representative democratie is dan ook geen sprake meer.
Dat laatste is in lijn met die stelling idd, en volgens mij zien bepaalde mensen dat ook zo, denk ik.
I´m back.
pi_177374438
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als de uitkomst niet goed is voor de powers that be, dan is de bevolking dom hè.
Ik vind het best erg dat je de bevolking dom noemt.
pi_177374497
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:04 schreef Monopoly het volgende:
Hoe groot is de kans dat de 1e kamer dit nog kan tegenhouden? Ik geloof dat de coalitie daar maar 1 zetel meer heeft dan de oppositie.
Nee, verhoudingen liggen er anders. Bovendiien, de SGP stemt met de coalitie mee.
pi_177374614
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik vind het best erg dat je de bevolking dom noemt.
Ze begrijpen het toch niet, niet goed genoeg althans?
I´m back.
pi_177374647
quote:
15s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze begrijpen het toch niet, niet goed genoeg althans?
Dat is blijkbaar jouw mening.

Of een hele eigenaardige discussietechniek van suggestieve opmerkingen en vragen.
pi_177374728
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:27 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dat is blijkbaar jouw mening.

Of een hele eigenaardige discussietechniek van suggestieve opmerkingen en vragen.
Nou nee, hoezo eigenaardige discussietechniek? NL'ers zijn te dom voor een referendum. Punt.
Vraag is direct ook, wat Staartcommando al opmerkte, zijn we wel slim genoeg voor een parlementaire democratie en voor parlementsverkiezingen eigenlijk? Wat denk jij. Ja, jij wel hè, gaat niet om jou, jij bent heel erg slim, dus betrek het aub niet op jezelf dus.
I´m back.
pi_177374889
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou nee, hoezo eigenaardige discussietechniek? NL'ers zijn te dom voor een referendum. Punt.
Vraag is direct ook, wat Staartcommando al opmerkte, zijn we wel slim genoeg voor een parlementaire democratie en voor parlementsverkiezingen eigenlijk? Wat denk jij. Ja, jij wel hè, gaat niet om jou, jij bent heel erg slim, dus betrek het aub niet op jezelf dus.
Ik denk dat iedereen slim genoeg is om, om wat voor redenen dan ook, iemand aan te wijzen die namens hem beslissingen kan nemen waarvoor hij zelf niet de tijd, interesse of capaciteiten heeft om zich over te buigen.
Ik vind het daarentegen niet verstandig om iemand die een bepaald verdrag niet heeft gelezen en zelfs niet in grote lijnen weet wat er in staat te laten beslissen over het wel of niet in werking laten treden van dat verdrag.
pi_177374972
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:35 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen slim genoeg is om, om wat voor redenen dan ook, iemand aan te wijzen die namens hem beslissingen kan nemen waarvoor hij zelf niet de tijd, interesse of capaciteiten heeft om zich over te buigen.
Ik vind het daarentegen niet verstandig om iemand die een bepaald verdrag niet heeft gelezen en zelfs niet in grote lijnen weet wat er in staat te laten beslissen over het wel of niet in werking laten treden van dat verdrag.
Ik denk dat je gewoon tegen kon stemmen, omdat je tegen uitbreiding hoe dan ook bent hoor, hoef je dat verdrag niet voor te lezen, wat ook veel politici niet hebben gelezen, want veel juridisch gezemel. Toch is dat niet het punt dat ik maak.
I´m back.
pi_177375005
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat je gewoon tegen kon stemmen, omdat je tegen uitbreiding hoe dan ook bent hoor, hoef je dat verdrag niet voor te lezen, wat ook veel politici niet hebben gelezen, want veel juridisch gezemel. Toch is dat niet het punt dat ik maak.
Je vergelijkt appels (ja/nee-stem bij een referendum) met peren (aanwijzen van een volksvertegenwoordiger), daarom lukt het je niet je punt te maken.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:41:09 #120
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_177375049
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:00 schreef Toefjes het volgende:
We zijn er nog niet klaar voor. Geenstijl en het Oekraïne referendum heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt.
Klopt. Uiteindelijk bleken de initiatiefnemers van het referendum grote leugenaars en ging het ze alleen maar om de regering dwars te zitten.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_177375053
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou nee, hoezo eigenaardige discussietechniek? NL'ers zijn te dom voor een referendum. Punt.
Vraag is direct ook, wat Staartcommando al opmerkte, zijn we wel slim genoeg voor een parlementaire democratie en voor parlementsverkiezingen eigenlijk? Wat denk jij. Ja, jij wel hè, gaat niet om jou, jij bent heel erg slim, dus betrek het aub niet op jezelf dus.
Nederlanders zijn niet te dom voor een referendum. Als je een referendum houdt of het stadhuis blauw geschilderd moet worden of niet zijn mensen prima in staat om die vraag te beantwoorden.

Aan de andere kant van dat spectrum zijn er onbegrijpelijke verdragen van (ik meen) meer dan 400 pagina's. Over een onderwerp waar je, hoe hard je ook zoekt, nergens hartstochtelijke voorstanders zult vinden. Hooguit mevrouw Koblenko. Die knappe actrice. Of mensen die het zo interessant vinden dat men het helemaal uit wil pluizen.

Als de instap van het referendum is: Je hebt Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt, en zulke teksten ook de tendens is tijdens de campagne kun je het effect gaan krijgen dat mensen een hele andere vraag beantwoorden dan op het formulier stond.

Inderdaad, voorstanders waren er niet. Maar nogmaals, over zulke onderwerpen zijn er weinig voorstanders te vinden. Het was wel een mooi moment om de politiek een beetje te plagen. En zo geschiedde.

Wat vreselijk jammer is trouwens, want het referendum over de sleepwet had een veel betere aanzet geweest. Als het bij zulke initiatieven had gebleven was het een prima middel geweest.
  donderdag 22 februari 2018 @ 19:42:38 #122
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_177375091
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:12 schreef Pharkus het volgende:

[..]

Waar was de regering toen men een campagne kon voeren ten tijde van het Oekraïne referendum.

Het was een uitgelezen kans om een weerwoord te bieden en het punt goed uit te leggen aan de bevolking. De regering opteerde voor de struisvogeltactiek, enerzijds omdat het raadgevend was, anderzijds omdat men hoopte dat de drempel niet gehaald zou worden.

Gemiste kans. Nu is het afgeschaft zonder dat serieus een kans heeft gehad. En juist D66 valt dit aan te rekenen. Tactisch slim van de VVD, aangezien dit kabinet binnen het half jaar toch klapt.
Dat is waar. De regering heeft toen laks gehandeld. Rutte heeft best wat fouten gemaakt in zijn politieke loopbaan.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_177375095
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:39 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Je vergelijkt appels (ja/nee-stem bij een referendum) met peren (aanwijzen van een volksvertegenwoordiger), daarom lukt het je niet je punt te maken.
Nee, het lukt me bij jou om een andere reden niet om mijn punt te maken, denk ik. Vanwege je bias, die eigenlijk neerkomt op wat ik hierboven al zei. Ook jij vindt de bevolking dom wrs. En je vindt jezelf heel erg slim wrs. Punt is dat D66 decennialang het redelijke alternatief vormde voor linkse mensen zoals ik, o.a. vanwege die kroonjuwelen, en ja dat hebben ze nu zelf de grond ingeboord, met een hele lading in mijn ogen valse sentimenten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 22-02-2018 19:54:21 ]
I´m back.
pi_177375181
quote:
10s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, het lukt me bij jou om een andere reden niet om mijn punt te maken, denk ik. Vanwege je bias, die eigenlijk neerkomt op wat ik hierboven al zei. Ook jij vindt de bevolking dom wrs. En je vindt jezelf heel erg slim wrs. Punt is dat D66 decennia lang het redelijke alternatief vormde voor linkse mensen zoals ik, o.a. vanwege die kroonjuwelen, en ja dat hebben ze nu zelf de grond ingeboord, met een hele lading in mijn ogen valse sentimenten.
Dus jij stelt dat ik de bevolking waarschijnlijk dom vind zonder dat ik zoiets beweerd heb, maar ik ben degene met een bias?
Ga ergens anders trollen.
pi_177375239
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dus jij stelt dat ik de bevolking waarschijnlijk dom vind zonder dat ik zoiets beweerd heb, maar ik ben degene met een bias?
Ga ergens anders trollen.
Ja, dat denk ik wel idd. Ik troll ook niet. Ik ken je reacties uit andere topics. Maar waarom ben je nu boos btw? Van mij mag je dat ook gewoon vinden. Wees blij dat het referendum is afgeschaft nu en nooit meer terugkomt ook. Waarom zo zuur?
I´m back.
pi_177375328
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Nederlanders zijn niet te dom voor een referendum. Als je een referendum houdt of het stadhuis blauw geschilderd moet worden of niet zijn mensen prima in staat om die vraag te beantwoorden.

Aan de andere kant van dat spectrum zijn er onbegrijpelijke verdragen van (ik meen) meer dan 400 pagina's. Over een onderwerp waar je, hoe hard je ook zoekt, nergens hartstochtelijke voorstanders zult vinden. Hooguit mevrouw Koblenko. Die knappe actrice. Of mensen die het zo interessant vinden dat men het helemaal uit wil pluizen.

Als de instap van het referendum is: Je hebt Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt, en zulke teksten ook de tendens is tijdens de campagne kun je het effect gaan krijgen dat mensen een hele andere vraag beantwoorden dan op het formulier stond.

Inderdaad, voorstanders waren er niet. Maar nogmaals, over zulke onderwerpen zijn er weinig voorstanders te vinden. Het was wel een mooi moment om de politiek een beetje te plagen. En zo geschiedde.

Wat vreselijk jammer is trouwens, want het referendum over de sleepwet had een veel betere aanzet geweest. Als het bij zulke initiatieven had gebleven was het een prima middel geweest.
Ik denk dat het referendum voor een fundamenteel beleefd gemis aan democratie ging mbt alle zaken aangaande de EU hè. Maar goed kennelijk mogen we er niet over beslissen of je moet schertspartijen willen stemmen als PVV en FvD die vervolgens geen invloed hebben (gelukkig maar) en uitblinken in affaires en domme dingen, waardoor de aandacht ook nog eens lekker wordt afgeleid.
I´m back.
pi_177375340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik wel idd. Ik troll ook niet. Ik ken je reacties uit andere topics. Maar waarom ben je nu boos btw? Van mij mag je dat ook gewoon vinden. Wees blij dat het referendum is afgeschaft nu en nooit meer terugkomt ook. Waarom zo zuur?
Volgens mij ben je je er heel goed van bewust dat je me woorden in de mond legt die je mij niet hebt zien gebruiken, een "discussietechniek" die ik iets te vaak aantref op dit forum en waarmee ik het wel een beetje gehad heb.
pi_177375363
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:50 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Volgens mij ben je je er heel goed van bewust dat je me woorden in de mond legt die je mij niet hebt zien gebruiken, een "discussietechniek" die ik iets te vaak aantref op dit forum en waarmee ik het wel een beetje gehad heb.
Je bent niet eerlijk, want ik ken je standpunten wel. Vermoorde onschuld spelen is niet slim ergens.
I´m back.
pi_177375417
Wel ja, lieg vrolijk verder, een fijne avond nog.
pi_177376166
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus het klootjesvolk heeft hun bek dicht te houden omdat jij je suprieur acht?
Zo denken heel veel mensen er wel over, ja. Die vinden alleen zichzelf intelligent. :Y

Tot het moment dat niemand meer iets in te brengen heeft.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_177376365
fvdemocratie twitterde op donderdag 22-02-2018 om 18:12:08 Stemmingen #referendum nu gaande. @thierrybaudet doet laatste oproep aan @D66 om tegen afschaffing van het referendum te stemmen: "Keer je niet tegen de bevolking, laat zien dat je nog eer hebt!" #FVD #D66 #referendumstemming https://t.co/3Hf0BWsNhB reageer retweet
TB z'n retoriek terzijde, zie die koppen van Pechtold en consorten toch. Ze beseffen zich dondergoed waarmee ze bezig zijn. Er zit nog iets van een mens in, ver weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2018 20:32:07 ]
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:34:04 #132
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_177376461
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:30 schreef LelijKnap het volgende:
fvdemocratie twitterde op donderdag 22-02-2018 om 18:12:08 Stemmingen #referendum nu gaande. @thierrybaudet doet laatste oproep aan @D66 om tegen afschaffing van het referendum te stemmen: "Keer je niet tegen de bevolking, laat zien dat je nog eer hebt!" #FVD #D66 #referendumstemming https://t.co/3Hf0BWsNhB reageer retweet
TB z'n retoriek terzijde, zie die koppen van Pechtold en consorten toch. Ze beseffen zich dondergoed waarmee ze bezig zijn. Er zit nog iets van een mens in, ver weg.
Demoniseer eens niet zo.
pi_177378413
thierrybaudet twitterde op donderdag 22-02-2018 om 18:00:35 Ongelofelijk dat juist vandaag bij de stemming over afschaffen van het referendum, de linkse oppositie niet volledig aanwezig is. https://t.co/m2E6lC2NuG reageer retweet
pi_177378474
quote:
3s.gif Op donderdag 22 februari 2018 21:39 schreef LelijKnap het volgende:
thierrybaudet twitterde op donderdag 22-02-2018 om 18:00:35 Ongelofelijk dat juist vandaag bij de stemming over afschaffen van het referendum, de linkse oppositie niet volledig aanwezig is. https://t.co/m2E6lC2NuG reageer retweet
Waarom is dat meer of minder ongelofelijk dan dat bijvoorbeeld de rechtse oppositie niet volledig aanwezig was bij deze stemming?
pi_177378542
Links was niet heel lang geleden en over (bijna) de hele linie voor méér democratie. De tweet maar vooral jouw vraag onderschrijft slechts wat we nu al een tijdje weten; links van weleer is niet meer.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2018 21:46:01 ]
pi_177378664
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 21:44 schreef LelijKnap het volgende:
Links was niet heel lang geleden en over (bijna) de hele linie voor méér democratie. De tweet maar vooral jouw vraag onderschrijft slechts wat we nu al een tijdje weten; links van weleer is niet meer.
Links is volgens mij slechts zelden eensgezind, wanneer "rechts" uitspraken doet over "links" moet je dan ook op je hoede zijn, want dan speelt er doorgaans iets anders. Ik snap best dat Thierry gefrustreerd is dat D66 niet gezicht is voor zijn campagne à la Denk van vandaag, maar om dat links te gaan verwijten (die toch echt in de minderheid zijn) getuigt van weinig realiteitszin.
pi_177378942
Tav dit punt was links niet eensgezind?
pi_177379224
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 21:57 schreef LelijKnap het volgende:
Tav dit punt was links niet eensgezind?
Dat klopt, ChristenUnie is van meet af aan tegen het raadgevend referendum geweest.
pi_177379375
Verkiezingen kunnen ook worden afgeschaft, want de bestuurders of regenten kunnen rechtstreeks door de EU worden aangesteld. Verkiezingen wekken bij het volk toch maar verkeerde verwachtingen, bovendien zijn ze niet deskundig :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_177379390
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:06 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dat klopt, ChristenUnie is van meet af aan tegen het raadgevend referendum geweest.
CU valt niet niet in het links/rechts-schema. Je zou die dan nog moeten opsplitsen in economisch en cultureel mi.
pi_177379413
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:11 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

CU valt niet niet in het links/rechts-schema. Je zou die dan nog moeten opsplitsen in economisch en cultureel mi.
O, CU is links als het rechts uitkomt, maar niet links als het rechts niet uitkomt? Weer wat geleerd.
pi_177379474
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:12 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

O, CU is links als het rechts uitkomt, maar niet links als het rechts niet uitkomt? Weer wat geleerd.
Onjuist.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 05:28:52 #143
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_177382876
Links heeft weer gefaald en likt zijn wonden. Ze hebben hun kiezers wijs gemaakt dat een raadgevend referendum beter is voor de democratie maar gelukkig geldt nog steeds het gezegde: "Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt ze wel"
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_177385141
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Nederlanders zijn niet te dom voor een referendum. Als je een referendum houdt of het stadhuis blauw geschilderd moet worden of niet zijn mensen prima in staat om die vraag te beantwoorden.

Aan de andere kant van dat spectrum zijn er onbegrijpelijke verdragen van (ik meen) meer dan 400 pagina's. Over een onderwerp waar je, hoe hard je ook zoekt, nergens hartstochtelijke voorstanders zult vinden. Hooguit mevrouw Koblenko. Die knappe actrice. Of mensen die het zo interessant vinden dat men het helemaal uit wil pluizen.
Als jij alle Nederlanders voor onafzienbare termijn wil binden aan Oekraine ten koste van de relatie met Rusland dan is toch wel het minste wat je mag verwachten een hartstochtelijk pleidooi waarom dat goed is voor Nederland.

Maar die volksvertegenwoordigers van ons nemen ook gewoon een simpele ja/nee beslissing zonder die 400 pagina's zelfs maar aan te raken. Alleen nemen ze die beslissing niet op basis van wat ze er zelf van vinden maar op basis van wat ze er van moeten vinden van hun partij. Die heeft dan al lang en breed ja beslist omdat de EU dat wil. Waarom de EU dat wil hoeft blijkbaar ook geen uitleg.

quote:
Als de instap van het referendum is: Je hebt Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt, en zulke teksten ook de tendens is tijdens de campagne kun je het effect gaan krijgen dat mensen een hele andere vraag beantwoorden dan op het formulier stond.
Nee hoor, je politieke tegenstander verdrietig maken is part of the game.

quote:
Inderdaad, voorstanders waren er niet. Maar nogmaals, over zulke onderwerpen zijn er weinig voorstanders te vinden. Het was wel een mooi moment om de politiek een beetje te plagen. En zo geschiedde.
Niet de politiek, maar een politieke stroming als maar meer EU en een grotere EU wil en die veel meer draagvlak heeft onder de partijen dan onder de bevolking.

quote:
Wat vreselijk jammer is trouwens, want het referendum over de sleepwet had een veel betere aanzet geweest. Als het bij zulke initiatieven had gebleven was het een prima middel geweest.
Een staat kiest uit zichzelf altijd voor meer macht over de bevolking door meer bevoegdheden. Die wil dat soort dingen er liever doorheen sneaken zonder draagvlak, dus zijn referenda ongewenst. Voor politici is democratie gewoon een pain in the ass, zelfs voor die paar die wel oprecht bezig zijn met het beter maken van het land.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_177386559
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:11 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dit is een discussie die al talloze keren gevoerd is, dus zal er niet verder ingaan om een herhaling van zetten te voorkomen.

Feit blijft dat de actie van de heldere lichten van Geenstijl wel ten grondslag ligt aan dit besluit.
Dus?

Dat was toch helemaal de bedoeling? Als iemand het initiatief wilde nemen, deed hij dat maar. Als er maar 300.000 krabbels waren.

Maar natuurlijk omdat het voor precies de tegenovergeetelde mening is gebruikt, is het 'gekaapt' en 'heeft het niet gebracht wat het zou moeten'?

Lastig he, democratie en iemand anders' mening?
Daarom maar direct helemaal afschaffen?

Kneuzerij dit. Hadden er maar meer moeten 'voor' stemmen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177386660
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Nederlanders zijn niet te dom voor een referendum. Als je een referendum houdt of het stadhuis blauw geschilderd moet worden of niet zijn mensen prima in staat om die vraag te beantwoorden.

Aan de andere kant van dat spectrum zijn er onbegrijpelijke verdragen van (ik meen) meer dan 400 pagina's. Over een onderwerp waar je, hoe hard je ook zoekt, nergens hartstochtelijke voorstanders zult vinden. Hooguit mevrouw Koblenko. Die knappe actrice. Of mensen die het zo interessant vinden dat men het helemaal uit wil pluizen.

Als de instap van het referendum is: Je hebt Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt, en zulke teksten ook de tendens is tijdens de campagne kun je het effect gaan krijgen dat mensen een hele andere vraag beantwoorden dan op het formulier stond.

Inderdaad, voorstanders waren er niet. Maar nogmaals, over zulke onderwerpen zijn er weinig voorstanders te vinden. Het was wel een mooi moment om de politiek een beetje te plagen. En zo geschiedde.

Wat vreselijk jammer is trouwens, want het referendum over de sleepwet had een veel betere aanzet geweest. Als het bij zulke initiatieven had gebleven was het een prima middel geweest.
Als NLers echt te dom zijn om te stemmen, dan moet je kappen met de democratie. En die consensus leeft ook in den haag.

Dan moet je stoppen met de bühne die de staten generaal heet en alle macht bij de koning leggen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177386730
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 09:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als jij alle Nederlanders voor onafzienbare termijn wil binden aan Oekraine ten koste van de relatie met Rusland dan is toch wel het minste wat je mag verwachten een hartstochtelijk pleidooi waarom dat goed is voor Nederland.

Maar die volksvertegenwoordigers van ons nemen ook gewoon een simpele ja/nee beslissing zonder die 400 pagina's zelfs maar aan te raken. Alleen nemen ze die beslissing niet op basis van wat ze er zelf van vinden maar op basis van wat ze er van moeten vinden van hun partij. Die heeft dan al lang en breed ja beslist omdat de EU dat wil. Waarom de EU dat wil hoeft blijkbaar ook geen uitleg.
Een kamerlid moet niks. Een kamerlid kan ook een hoofdelijke stemming aanvragen en uit de fractie stappen. Maar dat zou ondemocratisch zijn. De meeste kamerleden zouden immers op eigen kracht nooit een zetel halen en zitten er alleen maar dankzij hun partijlidmaatschap. Dan is het wel zo democratisch als ze ook meestemmen met de partij.
quote:
[..]

Een staat kiest uit zichzelf altijd voor meer macht over de bevolking door meer bevoegdheden. Die wil dat soort dingen er liever doorheen sneaken zonder draagvlak, dus zijn referenda ongewenst. Voor politici is democratie gewoon een pain in the ass, zelfs voor die paar die wel oprecht bezig zijn met het beter maken van het land.
Klopt.

Daarom is het ook wat nutteloos om je hier heel boos over te maken. Je zou beter kunnen nadenken hoe een referendum zo geframed kan worden dat het de macht van de gevestigde partijen juist vergroot.

Kijk ook maar naar Zwitserland. Ze hebben daar wel een referendum, maar in ruil daarvoor hebben ze traditioneel altijd dezelfde regering, die nooit de verkiezingen verliest.
pi_177386778
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als NLers echt te dom zijn om te stemmen, dan moet je kappen met de democratie. En die consensus leeft ook in den haag.

Dan moet je stoppen met de bühne die de staten generaal heet en alle macht bij de koning leggen.
Wat een domme hyperbool.

Nederland is een representatieve democratie. Omdat wij geen tijd hebben om de hele week wetteksten door te nemen, geven wij 150 landgenoten een mandaat om dat namens ons te doen. Een prima oplossing, daar ik inderdaad geen tijd en zin heb om alle voorstellen te beoordelen die door de TK worden behandeld.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_177387917
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat een domme hyperbool.

Nederland is een representatieve democratie. Omdat wij geen tijd hebben om de hele week wetteksten door te nemen, geven wij 150 landgenoten een mandaat om dat namens ons te doen. Een prima oplossing, daar ik inderdaad geen tijd en zin heb om alle voorstellen te beoordelen die door de TK worden behandeld.
Enorm kortzichtig weer van je koosje.

Die 150 geven een belofte af de volksvertegenwoordiging te gaan doen. Maar moeten daar op ook gecontroleerd kunnen worden op hun daden. Zij geven beloftes af in verkiezingsprogramma's waarop ze gekozen worden door het electoraat en technisch gezien is het prima dus als ze daar over stemmen. En je hebt ook nog het risico dat die 150 niet doen wat de 10mln stemmers graag zien.

Bij breken van beloftes, totaal andere kant stemmen dan 'het volk' of grote nieuwe onderwerpen die maatschappelijk een impact hebben maar niet in de verkiezingplannen stonden, moet het volk een middel hebben om de politiek te sturen.

Anders is de politiek footloose en kan het doen wat ze wil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177388317
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 11:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Enorm kortzichtig weer van je koosje.

Die 150 geven een belofte af de volksvertegenwoordiging te gaan doen. Maar moeten daar op ook gecontroleerd kunnen worden op hun daden. Zij geven beloftes af in verkiezingsprogramma's waarop ze gekozen worden door het electoraat en technisch gezien is het prima dus als ze daar over stemmen. En je hebt ook nog het risico dat die 150 niet doen wat de 10mln stemmers graag zien.

Bij breken van beloftes, totaal andere kant stemmen dan 'het volk' of grote nieuwe onderwerpen die maatschappelijk een impact hebben maar niet in de verkiezingplannen stonden, moet het volk een middel hebben om de politiek te sturen.

Anders is de politiek footloose en kan het doen wat ze wil.
Dat middel heet verkiezingen. Als jij je bedrogen voelt door de partij waar je op hebt gestemd, dan moet je de volgende keer een andere keuze maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')