abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177344263
Stel je een totaal leeg universum voor waarin zich enkel de leegte bevindt. Hoe lang zou zo een type universum verder blijven bestaan en hoe lang heeft zo een type universum dan al bestaan?
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:37:47 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177344481
Van een volmaakt leeg universum, dus ook zonde de dimensies ruimte en tijd, kun je je afvragen of het werkelijk bestaat
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177344591
Een totaal leeg universum beschikt wel over ruimte en tijd. Stel je de lege ruimte tussen de maan en de aarde voor, dat is lege ruimte, en stel je nu voor dat alle ruimte of het hele universum zo een lege ruimte is. En in een huis met twee kamers gaat de tijd in beide kamers even goed verder. Ook al is de eerste kamer totaal leeg zodat er niets in gebeurt en is er in de tweede kamer een feestje aan de gang.
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:46:13 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177344704
Ik denk dat een perfect leeg universum dermate "vreemd" is dat je je kan afvragen of tijd uberhaupt nog een zinnig concept is om over na te denken in zo'n situatie.

Tijd is namelijk nogal nauw verbonden met causaliteit en materie. Als er geen materie is om met elkaar te interacteren dan is er dus geen causaliteit te bekennen. Waar hebben we het dan nog over.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177344770
Wat is ruimte? Wat is materie? Wat is tijd?
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:53:28 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177344914
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:42 schreef Bobby17 het volgende:
Een totaal leeg universum beschikt wel over ruimte en tijd. Stel je de lege ruimte tussen de maan en de aarde voor, dat is lege ruimte, en stel je nu voor dat alle ruimte of het hele universum zo een lege ruimte is. En in een huis met twee kamers gaat de tijd in beide kamers even goed verder. Ook al is de eerste kamer totaal leeg zodat er niets in gebeurt en is er in de tweede kamer een feestje aan de gang.
De vraag is of het wel zinnig is om over ruimte en tid te praten als een universum geheel leeg is. Waarmee meet jij die ruimte dan? Waarmee meet je die tijd? Hoe kun je zeggen dat er 'een minuut' verstreken is als er niets is wat verstrjikt?
Je kunt je zelfs afvragen of dit mogelijk is in een universum dat niet leeg is maar enkel een waarnemer ontbeert.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177345126
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

De vraag is of het wel zinnig is om over ruimte en tid te praten als een universum geheel leeg is. Waarmee meet jij die ruimte dan? Waarmee meet je die tijd? Hoe kun je zeggen dat er 'een minuut' verstreken is als er niets is wat verstrjikt?
Je kunt je zelfs afvragen of dit mogelijk is in een universum dat niet leeg is maar enkel een waarnemer ontbeert.
De vraag is niet hoe je weet dat er een minuut verstreken is in een totaal leeg universum of wat een meter lege ruimte is in een totaal leeg universum waarin dan ook geen waarnemers zijn. De vraag is hoe je via deductie nagaat hoe lang zo een totaal leeg universum als zijnde zichzelf blijft bestaan en hoe lang dat als zijnde zichzelf al bestaan heeft.
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:31:25 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_177346223
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:42 schreef Bobby17 het volgende:
Een totaal leeg universum beschikt wel over ruimte en tijd. Stel je de lege ruimte tussen de maan en de aarde voor, dat is lege ruimte, en stel je nu voor dat alle ruimte of het hele universum zo een lege ruimte is. En in een huis met twee kamers gaat de tijd in beide kamers even goed verder. Ook al is de eerste kamer totaal leeg zodat er niets in gebeurt en is er in de tweede kamer een feestje aan de gang.
de ruimte tussen maan en aarde is niet leeg.
Daar is licht/straling en aantrekkingskracht. (Ook nog wel materie maar vergeleken met onze atmosfeer zeer weinig.

Een leeg en universum bestaat feitelijk niet, is niets.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_177346397
Een absoluut en allesomvattend vacuüm heeft geen ruimte en tijd.
pi_177350373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:39 schreef Cockwhale het volgende:
Een absoluut en allesomvattend vacuüm heeft geen ruimte en tijd.
Klopt. Er bestaat ook zoiets in het universum als "the beginning of time" als ik Stephen Hawking mag geloven :@ Ben zelf geen professor :@ Maar vond de film wel mooi :@
Yeah its me
pi_177352813
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:26 schreef Bobby17 het volgende:
Stel je een totaal leeg universum voor waarin zich enkel de leegte bevindt. Hoe lang zou zo een type universum verder blijven bestaan en hoe lang heeft zo een type universum dan al bestaan?
Wat bedoel je met "leegte"? Geen materie of energie?

Dan ben je op zoek naar de vacuümoplossingen van de Einsteinvergelijkingen; voor "ons" heelal zou dat een de Sitter universum zijn, dat altijd heeft bestaan en eeuwig blijft uitdijen. (alleen in de limiet t--> -oo worden ruimtelijke afstanden 0 )

Of dit fysisch ook daadwerkelijk hout snijdt weet ik niet; ik heb nog nooit een ander universum dan dat van ons gezien. Maar dit is wat de Einsteinvergelijkingen zeggen.
-
pi_177352990
goed topic weer vogeltjesdans
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')