abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:41:53 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177341505
Wel ... graag vertel ik ook iets over mijn projectje ... hoewel de "tje" een beetje bij de haren gegrepen is vrees ik.

Aanleiding
Enkele jaren geleden heb ik een een Audio beurs in Duitsland de kans gehad te luisteren naar de prachtige speakers van Genisis (met name de Quarted en Forte) deze waren niet vergelijkbaar met eender wat ik al ooit had gehoord in mijn leven en dat waren toch BEHOORLIJK wat setjes. In volle enthousiasme gepolst naar de prijs en dat bleek meer te zijn dan mijn woning. AUW AUW AUW, dat ging hem niet worden!

http://www.genesisloudspeakers.com/

Vervolg
jaren gingen voorbei maar het bleef een beetje in mijn hoofd zitten, behoorlijk veel gelezen over audio, gigantisch veel opgestoken uit de informatieve filmpjes van Paul McGowan (Ex-Genisis en eigenaar van PS Audio) iedere audio liefhebber zou ALLE filmpjes uit de Ask Paul sectie moeten bekijken. https://www.youtube.com/user/sharanelani, alle mogelijke technische onderwerpen netjes uitgelegd en zeker niet te commercieel. Laatst eens met mijn broertje aan de babbel geraakt over de speakers en hem wat foto's laten zien. Hij doet houtbewerking als opleiding en wil na zijn opleiding audio techniek gaan studeren ... jullie voelen hem al aankomen. "Wat als we nu eens ..."

Doel
Laat heel duidelijk zijn dat ons project niet zo goed gaat zijn als Genisis speakers van 320.000 euro !!! Dat is dan ook totaal niet de ambitie. De ambitie is om iets gelijkaardigs te maken dat veel beter presteerd dan wat de meeste merken bieden. Ons budget ... 0.5 procent van Genisis speakers ... En ja we zijn er van overtuigd dat ze niet 200 keer slechter gaan klinken :)

Line array of niet
Dit is een discussie waar ik niet te veel tijd aan wil verdoen. Geluidstechnici gaan zeggen dat het geen echte line array is omdat die banaanvorming moet ophangen en zorgt via microfoonmeting dat geluid gepositioneerd kan worden voor grote ruimtes (hoofdzakelijk verder dan 40 meter). Dat klopt allemaal en valt geen woord tegen in te brengen. MAAR ... mijn living is een heel erg constante ruimte, het gaat om een hifi toepassing en door de korte plaatsing van elementen bij elkaar die in fase werken (net als bij een volwaardige line array) gaan de speakers ontstaat er een koppeling. Dit zorgt voor veel hogere prestaties op een relatief beperkte ruimte. Line arrays beschikken over een 6db koppelingstechniek waardoor het geluid maar de helft af neemt als je je verplaatst ten opzichte van traditionele luidsprekers die 3db koppeling hebben ... technische blabla kort samengevat. Je sweetspot wordt veel groter, je hebt veel minder last van vloer en plafond reflexies en ... het is gewoon cool om 64 woofertjes en 32 tweeters voor je te hebben staan.

Cijfers
Ik ben geen cijfer liefhebber zeker niet voor de watts maar voor de liefhebbers ... per kanaal 1500 watt rms en 3300 piekvermogen. Voor stereo is dat dus 3 kw rms en ongeveer 6.5 kilowatt piek. Mij interesseerd meer de heel erg vlakke 92 dba lijn die bereikbaar zou moeten zijn van 120 - 32.000 hz, aanvullend komen er mogelijk nog 2 subwoofers bij waarover later meer ... dan kan ik van laten we zeggen 20hz tot 32.000 hz de lijn aanhouden.

Het ontwerp
Ik wilde iets wat korter bij een line array stond dan wat Genisis doet ... hey waarom zou je niet durven verder te gaan ;) dus ik heb gekozen voor apparte modules
- ieder kanaal krijgt 16 modules bestaande uit 2 x 10 cm midbass 4 ohm in serie en 1 8 ohm ribbon tweeter
- modules zullen per 4 in serie gezet worden en vervolgens per 4 seriegroepen in parrallel dit om netjes op 8 ohm te blijven
- midbass en tweeter zijn appart gewired
- Er komt een Mini dsp of gelijkaardig toestel om dus actief crossover mogelijkheden te hebben digitaal
- versterkers. In eerste fase gaan de tweeters aangesproken worden door een vintage Marantz 2226b, deze heeft een bereik tot 60.000 hz en levert ... 2 x 25 watt rms, De mids worden aangesporken door een Marantz MR250 die 2 x 50 watt rms levert en een bereik heeft tot 40.000 hz wat allemaal ruim voldoende is. Waarom vintage amps? Wel ik heb deze reeds in mijn collectie, laten we maar eens kijken hoe goed alles werkt en dan kan er gekeken worden voor monoblocken of andere oplossingen. Ik wil wel absoluut passief gekoeld en ik weiger klasse D blokken te gebruiken gewoon puur uit persoonlijke voorkeur. Alles zal dus AB zijn.
- totale hoogte van een 16 module zuil -> 210 cm, het is belangrijk dat de zuilen minstens 70 procent van de afstand innemen van vloer tot plafond.
- De speakers hebben een verloop vanaf 120 hertz, opzich vallen de lagere tonen ook via equalizer op te trekken want er is genoeg ruimte in de vermogens band maar ik ga waarschijnlijk na verloop van tijd (en sparen) nog 2 subwoofers bouwen met ieder 2 x 25 cm bass luidspreker in ... Dit omdat ik nog 4 hifi subwoofers heb liggen van 25 cm. Dat zal wel ruim voldoende zijn voor mijn 24 vierkante meter living.

Huh ja maar ... dat vermogen ...
ja je leest het goed er gaat slechts 75 watt per kanaal rms naar de speakers. Zuiverheid is waarvoor ik dit bouw als ik iets luids wilde kocht ik wel een klasse D amp en dikke 38 cm basskist ofzo. Het idee is dat alle speakers slechts voor 10 procent gebruikt worden en daardoor extreem weinig vervorming hebben.

De Superblock
De superblock bevat dus 2 10 cm woofertjes die volledig gepiped zijn met centrale bass poort op de achterkant van iedere module. De afstand van de luchtdoorvoer is ongeveer 5 keer de conus afstand. Als je alle ribben af trekt hebben de woofers een ruimte van EXACT 6 liter samen met de demping wordt dat volume 25 procent verhoogd ongeveer daardoor komen we heel kort in de buurt bij de door de fabrikant opgegeven 4 liter per element. De ribbon tweeter zit in een volledig appart afgesloten stukje en is geplaatst exact in het midden van de 2 mid/bass speakers hiermee compenseren we het verschil in dba van de tweeter tegen de mids.

Elementen

TEINURO 4070-03
2,000 Hz – 32,000 Hz frequency response
High sensitivity
Linear impedance
Neodymium magnet structure for high flux and low weight
Ultra-thin laminated aluminum diaphragm
Ribbon Tweeter
YDG4070-03-8Ω-15W
RMS Power 15W
Maximal Power 30W
Rated Impedance 8Ω
Front Panel Material ABS
Diaphragm Material KAPTON
Conductive Line Material Alumium foil
Magnet Material Neodymium
Terminals Type Plug
Lowest Recommend Crossover ≥2.5k Hz


Caliber CSV4W
4 ohm
93 mm cutout
100 mm outside diameter
92 dba
160 - 5500 hz
260 gram / pcs
packaged by 2 (1 box 1 pair)
Bulk package 3 boxes so 6 speakers

FOTO'S


Eerste ontwerp van de superblock


Binnen ribben krijgen uiteraard ook perforaties

Zaagplan ->


Koffertje vol laden ... Broertje studeert houtbewerking in zijn laatste jaar en helpt mee.


Lexus GS koffer volledig vol


512 interne poorten zijn er in het totaal nodig voor dit project. Inboren langs 2 kanten dus 1024 boorbeweginten enkel voor de interne anti resonantie verstevigingen


toch maar even voor de zekerheid testen of alle ingegeven zaagmaten juist zijn ... en hoe netjes de Gamma gezaagd heeft ;) Dikke duim alles perfect!


Na het boren alle gaten even opgeschuurd


Even testen ... ziet er goed uit!


Speciale sluitende foam om onder de woofertjes te plakken en zo perfecte sluiting te krijgen met de behuizing ... allez zit hem in de details!


detailzicht op de foam, het is synthetische foam dus degradeerd niet en gaat levenslang mee


Bovenfrees ondersteboven in werkbank gemonteerd voor het maken van de rondingen van de interne antiresonantie ribben


Andere hoek


binnenwerkjes maken en laten drogen voor de pellet kachel. Alles is geschroefd + gelijmd!


Verdere opbouw binnenwerkjes...


Dit geeft een beetje een idee van de omvang van dit project! Zo hebben we 2 zakken ... we houden ze bij in onze voorraad voor als ik eens ergens pootjes of zo moet onder maken ;)


Fijn voorboren / verzinken / Schroeven / Vullen / schuren ...


2 dagen zo goed als onafgebroken binnen poorten boren, frezen en schuren


Daar beginnen de eerste modules vorm te krijgen !!! En ja dat wit is een DIY subwoofer :) het was een 20 euro uitverkoop opbergtafeltje van bij de Aldi ... meer daarover op een appart topic mochten er geïnteresseerden zijn.


In totaal bijna 2 kg lijm voor het volledige project!


De stapel groeit!


Zicht op het binnenwerk ... voor de leuk


Het begon echt als bandwerk te voelen


Voor vereenvoudige montage hadden we stukjes op maat laten zagen die we er tussen kunnen spannen


Ik (links) en mijn broer


16 hoog ... DAMN


Woodworkers P0rn


Uren en uren werk ...


Goodies die binnen komen is altijd FUN! 32 basspoorten (Visaton), Sinus Live 2*2.5 luidspreker kabel ... 30 meter, 70 dubbele banaanstekkers, pootjes


Komen uit China maar zien er goed uit!!! Extra lange bootjes zodat de achterpanelen enkel doorgeboord moeten worden


Demping ... 6 vierkante meter allemaal netjes op maat geknipt en verlijmd


Als plannetjes mooi samen vallen ...


Ja ik ben single papa :) anders zou dit wss niet lukken in de living :) :) :)


Aangekocht bij de doe-het-zelf ... 8 euro / m²


2 van deze rollen zijn er door gegaan ;) oplettende mensen zien dat ik alles berekend heb om standaard afmetingen van vanalles te kunnen gebruiken zo ook bij de plakbandbreedte ... alles valt netjes als een puzel samen. Ik geef toe dat ik heel lang gedaan heb over het ontwerp en de research voor ik er aan begon!


Kabelbomen gemaakt met kleiraanduiding


Testfit


Alle berekeningen komen netjes uit


6 uur kabelbomen maken ... De kerstboom ... goed opgemerkt. Mijn zoontje en ik hebben een traditie dat de kerstboom blijft staan tot 2 weken voor Pasen. We vinden het gewoon super gezellig ;)


Dit heb je na 6 uur


op maat gesneden foams voor de tweeters ... SEXXXYYYYYYY :)


2 standaard filters besteld (passief) 5000 hz, deze ga ik gebruiken om iedere afgewerkte module kort te testen omdat ik geen zin heb torens op te bouwen en dan er achter te komen dat er ergens een module niet werkt ;) de filters worden naderhand gebruikt in een ander projectje met 2 bookshelf speakers die in een standaard Ikea kast passen.
[img]
http://giveback.be/wp-content/uploads/2018/02/c2.jpg[/img]
64 mid bass speakers


binnekort aan de frontpaneeltjes beginnen ik wacht nog op de tweeters. Alle luidsprekers worden ook niet rechtstreeks in het hout vast geschroefd. Er worden gaatjes geboord en alles wordt voorzien van metalen busjes dit om naderhand het leven makkelijker te maken als ik ooit de mids will upgraden of als er ergens een defect optreed. Alle elementen worden aangesloten met vlakklemmen. Ook die zijn nog onderweg.


Heel erg fijn afgewerkte elementjes

Totaal project
Er is nog een pak werk te doen:
- vlakklemmen zetten
- voorpanelen schroefgaten boren + schroefbusjes zetten met epoxy lijm
- voorpanelen element gaten maken
- achter paneel schroefgaten boren
- achter paneel bass poort gaten maken
- achter paneel gaatjes voor connector
- alle gaatjes vullen
- speaker gaten vullen met kranten/afplakken
- alles schuren
- primer
- schuren
- lakken in champagne kleur om bij de Marantz toestellen te passen (Warm Inox)
- alle elementen plaatsen

We verwachten de speakers klaar te hebben ten vroegste eind maart! Maar ... het is klaar als het klaar is :)

Alle vragen zijn uiteraard welgekomen !!!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 12:18:35 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177342454
Prachtig iets om te bouwen lijkt mij; al snap ik als niet audiofiel misschien maar een kwart van het hoe en waarom dat hier besproken wordt.

Dat snap ik waarschijnlijk ook niet als het mij uitgelegd wordt ;)

Ik vind het wel mooi om te zien hoe er tot in de details over nagedacht is !
pi_177343400
:D _O_
Resistance is futile.
  woensdag 21 februari 2018 @ 12:56:26 #4
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_177343606
WTF, zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:45:28 #5
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177344685
quote:
11s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:56 schreef MPC60 het volgende:
WTF, zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Ik ook :-) vooral hoe het geluid gaat zijn eens ze af zijn maar dat is nog niet voor de eerste maand :) wel ga ik wss al 1 module kunnen testen ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177344960
Cool project! Ik ken het origineel niet, maar voor dat geld wil ik het ook niet weten :+.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:09:22 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177345546
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:55 schreef HeatWave het volgende:
Cool project! Ik ken het origineel niet, maar voor dat geld wil ik het ook niet weten :+.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177345592
quote:
Ik zei toch dat ik het niet wou weten? :P.

Ik ben wel eens bij een exclusief bedrijf geweest op afspraak met apparatuur van deze prijsklasse.

Ik vind het gewoon niet eerlijk ;).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:11:27 #9
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177345621
WHY? ;) :')
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:12:25 #10
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177345667
quote:
99s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:11 schreef ErkendFokker het volgende:
WHY? ;) :')
staat er redelijk duidelijk in uitgelegd :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:23:56 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177346053
Arme auto... ;(

Verder:
Ja leuk als je van knutselen houd.. ^O^ :Y
Maar ik geloof niet in de kwaliteit van zelfbouw... :N
(wel in de bouw, niet in het resultaat)

Oh en vergeet je niet alles af te kitten?
Die lijm is niet voldoende als afdichting, helemaal als ie uitgehard is.. been there done that.. ;)

[ Bericht 25% gewijzigd door Zolderkamer op 21-02-2018 14:42:08 ]
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:38:45 #12
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177346380
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:12 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

staat er redelijk duidelijk in uitgelegd :)
Vandaar ook de knipoog; Audiofielen zijn altijd een beetje gek (ikzelf dus ook)
Gaaf project hoor!
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:58:45 #13
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177346812
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:23 schreef Zolderkamer het volgende:
Arme auto... ;(

Verder:
Ja leuk als je van knutselen houd.. ^O^ :Y
Maar ik geloof niet in de kwaliteit van zelfbouw... :N
(wel in de bouw, niet in het resultaat)

Oh en vergeet je niet alles af te kitten?
Die lijm is niet voldoende als afdichting, helemaal als ie uitgehard is.. been there done that.. ;)
Alles is sluitend en wordt stevig tegen elkaar gehouden door de schroef plus lijm combinatie. Verder is het zo dat zelfbouw stukken beter kan zijn dan wat in de industrie gemaakt wordt waar snelle productie eerder de regel is dan de norm zeker voor dingen als luidsprekers. Voor het geld wat ik er nu in steek kan je niets kopen dat ook maar in de buurt komt.

Verder arme auto ... dat zegt genoeg dit komt helemaal niet in een auto dus je hebt niet eens gelezen waar het om gaat :'-) klinkt beetje als van de zijlijn snel een mening ventileren op basis van 3 gelezen woorden.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:03:15 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177346899
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:58 schreef HaerdenC het volgende:

Verder arme auto
Hij bedoelt dat je dat vrachtje niet te vaak moet laden. Daar zijn personenwagens niet voor gemaakt. ;).
And so is the past
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:09:35 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177347001
quote:
12s.gif Op woensdag 21 februari 2018 15:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je dat vrachtje niet te vaak moet laden. Daar zijn personenwagens niet voor gemaakt. ;).
zijn 5 platen en 1 plaat weegt 35 kg ... en paar platen staken achteraan dus hooguit 150 kg in de koffer ... dat lukt best, het is ook niet dat de 3.5 v6 hybride er veel last van gaat hebben hoor :'-) als ik op vakantie ga zit er een PAK meer gewicht in
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:10:43 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177347023
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:58 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Alles is sluitend en wordt stevig tegen elkaar gehouden door de schroef plus lijm combinatie. Verder is het zo dat zelfbouw stukken beter kan zijn dan wat in de industrie gemaakt wordt waar snelle productie eerder de regel is dan de norm zeker voor dingen als luidsprekers. Voor het geld wat ik er nu in steek kan je niets kopen dat ook maar in de buurt komt.

Verder arme auto ... dat zegt genoeg dit komt helemaal niet in een auto dus je hebt niet eens gelezen waar het om gaat :'-) klinkt beetje als van de zijlijn snel een mening ventileren op basis van 3 gelezen woorden.
Voel je niet zo aangevallen kerel.. ik heb meer verschillende linearrays in mn handen gehad dan alle fokkers bij elkaar... :O

Feit is dat die lijm droogt en er delen losknappen naar verloop van tijd.. schroeven zijn eigenlijk helemaal niet nodig..
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:11:07 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177347031
quote:
12s.gif Op woensdag 21 februari 2018 15:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je dat vrachtje niet te vaak moet laden. Daar zijn personenwagens niet voor gemaakt. ;).
Inderdaad.. laadvermogen moet je door 2 delen.. er zijn immers 2 assen.. Alles in de kofferbak pleuren heeft als resultaat dat je hoe dan ook technisch overbeladen bent..
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:03:40 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177348139
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 15:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Inderdaad.. laadvermogen moet je door 2 delen.. er zijn immers 2 assen.. Alles in de kofferbak pleuren heeft als resultaat dat je hoe dan ook technisch overbeladen bent..
de doe het zelf tot bij mij thuis is 3.2 km ... dat kan heus wel in de koffer als er ook nog eens niemand op de achterbank zit.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:06:55 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177348190
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:03 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

de doe het zelf tot bij mij thuis is 3.2 km ... dat kan heus wel in de koffer als er ook nog eens niemand op de achterbank zit.
Ja hoor dat kan prima... je kan ook 28 keer rijden.. dat kan ook prima..
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:20:11 #20
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177348376
quote:
12s.gif Op woensdag 21 februari 2018 15:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je dat vrachtje niet te vaak moet laden. Daar zijn personenwagens niet voor gemaakt. ;).
Mijn wagen mag in totaal 453 kg laden dus 175 kg op de achteras kan zonder probleem ... snap niet goed wat heel het punt is om dit soort gezever te posten als mensen eens moeite doen om iets uitgebreid en onderbouwd te posten, is het de voorliefde voor negativiteit, last van een volle blaas, weinig anders te doen op de zolderkamer ... god mag het weten. In ieder geval alvast hartelijk dank voor je constructieve bijdrage en positieve noot. Volgende keer zal ik speciaal voor jou plaat per plaat halen en voor de rest van de wereld gewoon 1 keer rijden.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177348580
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:41 schreef HaerdenC het volgende:
Wel ... graag vertel ik ook iets over mijn projectje ... hoewel de "tje" een beetje bij de haren gegrepen is vrees ik.
Wow _O_.
Wanneer denk je er geluid uit te kunnen halen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:39:07 #22
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177348654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:20 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

... weinig anders te doen op de zolderkamer ...
Helaas dit
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:44:58 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177348772
*knip*

Doe maar gewoon. Niet.

[ Bericht 32% gewijzigd door Vonkenboer op 21-02-2018 20:14:08 ]
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:45:04 #24
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177348773
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Wow _O_.
Wanneer denk je er geluid uit te kunnen halen?
Wel de speakers hoop ik af te werken tegen eind maart ... dan is het een beetje sparen voor de actieve crossover en zullen ze dus gewoon in de living staan. Ik ben ook mijn woning opnieuw aan het verven en aan het voorbereiden om deze te zetten. Dit zijn geen kleine speakertjes maar eerder meubelstukken met hun 210 cm hoogte dat vergt toch wat aanpassingen. Ik ben een geduldige mens ... heb veel andere audio ook dus het is niet dat er druk achter zit ;) liever alles rustig aan en doordacht aanpakken, overal voldoende tijd in steken zoals op de foto's ook wel te zien is denk ik.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Forum Admin woensdag 21 februari 2018 @ 16:52:29 #25
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_177348905
Wow. Wat een werk. Indrukwekkend! Ben benieuwd naar de vorderingen en het uiteindelijke resultaat.
  woensdag 21 februari 2018 @ 16:56:26 #26
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177348973
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Wow. Wat een werk. Indrukwekkend! Ben benieuwd naar de vorderingen en het uiteindelijke resultaat.
Totale bouwtijd gaat inderdaad ongeveer 100 uur zijn schat ik als ik alles mee tel van zaagplan maken tot afgewerkt en gespoten eindproduct :) It better sound good hahaha
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177349528
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:56 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Totale bouwtijd gaat inderdaad ongeveer 100 uur zijn schat ik als ik alles mee tel van zaagplan maken tot afgewerkt en gespoten eindproduct :) It better sound good hahaha
En wat gaat het kosten, ik vraag het voor een vriend :7.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 21 februari 2018 @ 17:37:18 #28
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177349718
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

En wat gaat het kosten, ik vraag het voor een vriend :7.
Cho ik verdeel het over maanden dat het niet opvalt hahahaha ruwweg
320 euro tweeters
450 euro mid bass
120 euro mdf
40 euro lijm en schroeven
90 euro 70 dubbele banaanstekkers
60 euro dubbeladerige hifikabel 2 x 2.5
70 Vulmiddel / primer en verf
30 euro vlakklemmen
50 euro geluidsisolerende mouse
15 euro rubberpootjes
0 euro voor de isolatie foam voor rond de tweeter en de midbass omdat ik dat van een vriend cadeau heb gekregen

Dan kom je tot nu toe op een 1250 euro ... daar komt nog een actieve DSP bij voor een 250 euro. De versterkers heb ik zelf reeds in mijn bezit, meetmicrofoon en zo ook dus dat tel ik niet.

Totale prijs afgewerkt met Digitale crossover zal dus 1500 zijn. Wil je daar nog een stereo versterker AB bij voor de tweeters en twee dezelfde die je bridged voor de midbass kom je op een 2000 euro.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177350018
Ik volg wel ff, ken er geen zak van en zou in mijn woonkamer geen speakers van 2m willen.

Maar ‘t is wel supergraaf project(je)
pi_177350178
Gaaf project hoor en denk de constructie van de units ook zal bijdragen tot het geluid.

Maar toch 2 vragen:

1. Is er een bewezen theorie dat de mid-tweeter-mid (MTM) opstelling gaat werken? In de praktijk wordt het voor center speakers gebruikt voor de looks, maar ideal is het niet. Misschien dat het in een line array wel werkt?

2. Waarom zoveel werk erin steken en dan gebruik maken van een set dirt cheap speakers? Die Teinuro vind ik bovenaan google in dit topic en je topic op DIYAudio. De Caliber is een standaard auto”hifi” woofertje?

Ik zou dan eerder voor “bewezen” goedkope chassis gaan van Hivi, Aura of MCM en bijvoorbeeld een Fountek ribbon? Of makkelijker een fullrange type.
.
  woensdag 21 februari 2018 @ 18:42:58 #31
54408 Parzival
Where it happens
pi_177350666
ik vertrouw toch even wat meer op mijn Sonus Faber Venere selectie (2.5's, 2.0's en center) en een REL T-9 aangedreven door een Yamaha RX-A3030..... maar dat ligt wellicht ook aan mijn zelf-houtbouwkwaliteit

vroeger weleens gekeken in Rotterdam tegeonver Correct.. daar zat ook zo'n zelfbouw speaker winkel.. maar nooit aangedurfd....als ik het goed begrijp gaan er 32 tweeters in a 10 euro per stuk in?

[ Bericht 20% gewijzigd door Parzival op 21-02-2018 18:56:11 ]
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_177350767
Als geluids/systeemtechnicus van beroep kan ik dit soort projectjes wel waarderen, maar er zijn wel puntjes om rekening mee te houden zoals het afstraalgedrag van de ribbon en de afstand tussen de verschillende componenten.

De opstelling low/mid - hoog - low/mid wordt in commerciële line-arrays vaak toegepast vanwege de horizontale bundeling die dit veroorzaakt. Maar we hebben het dan wel over serieus grotere kasten.
pi_177350931
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:10 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik zei toch dat ik het niet wou weten? :P.

Ik ben wel eens bij een exclusief bedrijf geweest op afspraak met apparatuur van deze prijsklasse.

Ik vind het gewoon niet eerlijk ;).
Passen niet in een van jouw binnenzakken ;)
  woensdag 21 februari 2018 @ 19:18:50 #34
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177351389
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:42 schreef Parzival het volgende:
ik vertrouw toch even wat meer op mijn Sonus Faber Venere selectie (2.5's, 2.0's en center) en een REL T-9 aangedreven door een Yamaha RX-A3030..... maar dat ligt wellicht ook aan mijn zelf-houtbouwkwaliteit

vroeger weleens gekeken in Rotterdam tegeonver Correct.. daar zat ook zo'n zelfbouw speaker winkel.. maar nooit aangedurfd....als ik het goed begrijp gaan er 32 tweeters in a 10 euro per stuk in?
Dat klopt van die tweeters :)

Verder heb ik ook een Marantz staan met b&w setje ook nog hoop ander gerief :) dit is meer als een project.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 21 februari 2018 @ 19:21:04 #35
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177351425
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:11 schreef Fer het volgende:
Gaaf project hoor en denk de constructie van de units ook zal bijdragen tot het geluid.

Maar toch 2 vragen:

1. Is er een bewezen theorie dat de mid-tweeter-mid (MTM) opstelling gaat werken? In de praktijk wordt het voor center speakers gebruikt voor de looks, maar ideal is het niet. Misschien dat het in een line array wel werkt?

2. Waarom zoveel werk erin steken en dan gebruik maken van een set dirt cheap speakers? Die Teinuro vind ik bovenaan google in dit topic en je topic op DIYAudio. De Caliber is een standaard auto”hifi” woofertje?

Ik zou dan eerder voor “bewezen” goedkope chassis gaan van Hivi, Aura of MCM en bijvoorbeeld een Fountek ribbon? Of makkelijker een fullrange type.
MTM al besproken

Goedkoop hoeft niet slecht te zijn ze werken allemaal samen en worden maar heel beperkt gebruikt.

Waarom geen andere ... simpel weinig meerwaarde kostprijs stijgt snel als je er 64 nodig hebt ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177351973
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:47 schreef Digidoos het volgende:
Als geluids/systeemtechnicus van beroep kan ik dit soort projectjes wel waarderen, maar er zijn wel puntjes om rekening mee te houden zoals het afstraalgedrag van de ribbon en de afstand tussen de verschillende componenten.

De opstelling low/mid - hoog - low/mid wordt in commerciële line-arrays vaak toegepast vanwege de horizontale bundeling die dit veroorzaakt. Maar we hebben het dan wel over serieus grotere kasten.
Juist bundeling, icm met de grote afstand in concertzalen en buitenpodia. Zo ga je onnodige reflecties of verlies van geluid tegen, maar in een gewone (huis)kamer heb je er helemaal niets aan. Wel onder elkaar, dus:

Mid
hoog
Mid

Maar niet naast elkaar.
.
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 20:14:40 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177352538
Mag ik alle azijnpissers er even op wijzen dat ze niks te zoeken hebben in dit topic ? ;) ^O^
pi_177356565
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Juist bundeling, icm met de grote afstand in concertzalen en buitenpodia. Zo ga je onnodige reflecties of verlies van geluid tegen, maar in een gewone (huis)kamer heb je er helemaal niets aan. Wel onder elkaar, dus:

Mid
hoog
Mid

Maar niet naast elkaar.
Onder/boven elkaar is hetzelfde principe, alleen dan in het verticale vlak.

Het is van belang dat de drivers rond de crossoverfrequentie zo dicht bij elkaar zitten dat ze binnen het gewenste afstraalgebied enkel optellen en elkaar niet uitdoven, ik ben wel benieuwd wat het akoestische crossoverpunt gaat worden.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:06:35 #39
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177362276
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 22:35 schreef Digidoos het volgende:

[..]

Onder/boven elkaar is hetzelfde principe, alleen dan in het verticale vlak.

Het is van belang dat de drivers rond de crossoverfrequentie zo dicht bij elkaar zitten dat ze binnen het gewenste afstraalgebied enkel optellen en elkaar niet uitdoven, ik ben wel benieuwd wat het akoestische crossoverpunt gaat worden.
Dat is exact waarom ik dus met een digitale crossover ga werken en een meet microfoon. Mijn oortjes gaan nooit kunnen concureren met de techniek die tegenwoordig beschikbaar is ook al is het einddoel luisteren naar muziek natuurlijk.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 26 februari 2018 @ 14:01:25 #40
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177460260
Bij deze foto updates ...


Door middel van een plankje op te spannen op de kolom boormachine is het een stuk makkelijker om altijd op exaxt het middenpunt uit te komen. Rest is aangeduid met streepjes op de achterplank zodat ik niet alle planken moet aftekenen. Dit zijn de achter panelen met in het midden de bass poort, die wordt met hotglue naderhand er in gelijmd eens de modules volledig afgewerkt zijn. Aan de linkerkant wordt de bass/mid gewired en aan de rechterkant de tweeter.


Ik hou van proper werken dus alles netjes met de stofzuiger er bij. Boren kan perfect binnen. Frezen etc altijd buiten


Impressie van hoe het gaat uit zien


Deze foto om even een indruk te geven en duidelijk te maken dat de speaker ruimte tussen de modules zo laag mogelijk is gehouden ... dat is een belangrijke factor om de line te vormen desondanks blijft er 2 keer 18 mm hout tussen zitten dus ik verwacht door het ontwerp zeer weinig cabinet resonanties the hebben


dit geeft een idee van hoe groot ze worden ... verschrik er zelf een beetje van


31 van de 32 modules de 32 ste stond nog op mijn bureau.

Het lijkt niet veel verschil maar ik ben aardig opgeschoten:
- Bijna alle foam zit vast (heb ondertussen laatste pak bijgekocht omdat ik dus wat te kort kwam)
- Alle bass poorten zijn uitgeboord 32 stuks)
- Alle banaanklem gaatjes zijn geboord (128)
- Alle achterpanelen licht opgeschuurd
- Alle top platen zijn vastgezet (11 schroeven per module) + gelijmd dus 320 schroeven (voorboren, verzinken, lijmen en schroeven)
- Alle woofer serie kabelboompjes zitten er in

Hoe verder:
- ik verwacht morgen of overmorgen de eerste reeks Tweeters dan kan ik ook de tweetergaten aftekenen
- ik wacht ook nog op busjes met schroefdraad omdat ik niet rechtstreeks in het hout wil schroeven maar dus in een metalen busje zodat het makkelijk is om de drivers er uit te halen. Hiervoor ga ik 14 gaten moeten boren in de frontplaten en dan busjes er in. Normaal spannen die voldoende maar ik ga voor de zekerheid ook nog 2 component epoxy lijm gebruiken. Voor het vastzetten van de elementen ga ik dan van die zwarte imbus machine boutjes met er onder nog een rubber rondel plaatje.
- Ik wacht ook nog op de vlakklemmen voor zowel de luidspreker elementen als de aansluitingen op het achterpaneel. Eerst dacht ik dat te solderen maar dat is hoegenaamd niet praktisch dus pits vlak klemmen besteld.
- aangezien ik langs binnen niet meer aan de banaanklemmen kan zullen deze dus na het monteren van de achterpanelen alle 64 afgeplakt moeten worden voor het schuren, vullen en lakken
- gaatjes vullen met vulmiddel ... VEEL GAATJES, 58 per module of te wel ... 1856 gaatjes (boven onder voor achter en zijpanelen
- voorgaten afplakken
- alles schuren ... veeeeeel schuurwerk
- primer spuiten
- Warm Inox spuiten om de kleur te krijgen van Marantz uit de jaren 80 ... ik vind dat gewoon een mooi kleurtje, heb ooit al eens een setje speakers gerenoveerd en daar dezelfde methode toegepast (Verslag hier: http://giveback.be/audio/speaker-renovatie/ )
Voor de mensen die gewoon het eindresultaat willen zien:


Om iedere module te testen heb ik een standaard filter bij monacor besteld die filtert op 5500 hz, deze zijn echt puur voor als ik een module afgewerkt heb om kort even te testen dat zeker alles werkt. Deze worden naderhand voor andere doelen gebruikt.

Dan moet ik nog alles aan de buitenkant bekabelen, hiervoor heb ik een hoop banaanstekkers besteld. Ik kan zowel schroef als banaan gebruiken ... hoe ik het ga doen is nog even kijken naar de amp's is het sowieso banaan stekkers.

Zowel inwendig in de modules als aan de buitenkant wordt het bekabeld met 2 x 2.5.

Ik denk dat dat het zo wat is tot nu toe.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177460845
Organiseer je ook een luister avond als het project af is?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  Knikkerking maandag 26 februari 2018 @ 16:07:20 #42
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_177463105
Mooi project ^O^
Een hoop werk, maar wel lekker om eraan te knutselen toch?! :D

Ik ben tevens zeer benieuwd naar 't eindresultaat. Veel succes in ieder geval :Y)
pi_177464644
Als Belgen onder elkaar... Ik wil wel eens komen zien als't af is.
pi_177465486
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 16:20 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Mijn wagen mag in totaal 453 kg laden dus 175 kg op de achteras kan zonder probleem ... snap niet goed wat heel het punt is om dit soort gezever te posten als mensen eens moeite doen om iets uitgebreid en onderbouwd te posten, is het de voorliefde voor negativiteit, last van een volle blaas, weinig anders te doen op de zolderkamer ... god mag het weten. In ieder geval alvast hartelijk dank voor je constructieve bijdrage en positieve noot. Volgende keer zal ik speciaal voor jou plaat per plaat halen en voor de rest van de wereld gewoon 1 keer rijden.
_O_
  maandag 26 februari 2018 @ 18:40:03 #45
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_177465996
Gaat lekker zo te zien, echt al een stuk opgeschoten!
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_177483138
ik snap niet dat je het steeds GenIsis luidsprekers noemt en de website http://www.genesisloudspeakers.com/ is...dan denk ik wtf
  dinsdag 27 februari 2018 @ 16:13:42 #47
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177484205
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 15:22 schreef liedetector het volgende:
ik snap niet dat je het steeds GenIsis luidsprekers noemt en de website http://www.genesisloudspeakers.com/ is...dan denk ik wtf
ja klopt was mijn fout in de originele post maar kan openings post niet meer aanpassen :(
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177495409
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:13 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ja klopt was mijn fout in de originele post maar kan openings post niet meer aanpassen :(
maar ook nog eens een keer of 5..beetje jammer, verder mooi project
pi_177496479
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 03:09 schreef liedetector het volgende:

[..]

maar ook nog eens een keer of 5..beetje jammer, verder mooi project
Soms zit iets zo in je hoofd dat je het gewoon altijd verkeerd gaat gebruiken.
Maakt geen zak uit, zat linkje bij dus iedereen weet het wel.
  woensdag 28 februari 2018 @ 07:34:46 #50
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177496641
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 03:09 schreef liedetector het volgende:

[..]

maar ook nog eens een keer of 5..beetje jammer, verder mooi project
Boeiend, je snapt toch waar het over gaat
  woensdag 28 februari 2018 @ 20:55:46 #51
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177512898
Holy shit wat vet. Later even teruglezen als ik meer tijd heb.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 1 maart 2018 @ 11:31:47 #52
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177524416
Eerste 16 stuks zijn binnen ... straks testen en dan de overige 16 bevestigen als ze bevallen.

Op eerste zicht:
- heel netjes afgewerkt, geen plastic randjes enzo echt gewoon proper en net
- tweeter ziet er ook strak uit
- degelijke aansluitingen behoorlijk breed en dik
- Heel goed verpakt per 2 in een doosje
- Het zijn dus blijkbaar AudioPur RT7040-03 tweeters
- gegevens op doosje wijken licht af met wat op de site staat (frequentie bereik op doosje is tot 40k op site 32k/ dba scheelt ook 1)
- heb wel 39 euro douane kosten betaald dus in total komen ze op een 12,5 euro per stuk. Blijft een heel lage prijs voor ribbons! Benieuwd hoe ze klinken, ga vanavond 1 setje afwerken en kort testen.

Link naar de officiele site: http://www.audiopur.com/en/product/html/?108.html


Hier alvast een paar foto's







Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177525454
Balen van die douane altijd... nergens voor nodig. Lekker hobbyen weer!

Even een heads-up dat er wel allemaal persoonlijke info op de foto staat....
Laat die handjes wapperen!
pi_177525491
Mooi project. ^O^
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 1 maart 2018 @ 12:30:32 #55
74056 crew  ToT
pi_177525597
:D Donders!!! ^O^ Echt gaaf!

Ja goed materiaal is echt zo'n enorm verschil in beleving van de muziek. :Y Heb ik gehad met een Decware Taboo MK III versterker en een Audeze LCD-X koptelefoon. Je weet niet wat je meemaakt!
Maar iets zegt me dat het geluid van deze speakers nog weer veel indrukwekkender zal zijn! :Y
  donderdag 1 maart 2018 @ 13:34:10 #56
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177526817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 12:23 schreef Gieliovd het volgende:
Balen van die douane altijd... nergens voor nodig. Lekker hobbyen weer!

Even een heads-up dat er wel allemaal persoonlijke info op de foto staat....
Hehehe ik laat alles leveren in een Bringme box dus de persoonlijke gegevens komen uit op een postbus :p Mijn naam is niet echt een geheim :) :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177533307
Wat een leuk project! Ben heel benieuwd of en hoe het je gaat bevallen. Ik blijf het volgen!
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:07:58 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177533403
Ben erg benieuwd hoe het wordt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177538363
Tof project, en wat een werk zeg :o

Vraagje, je wilt de twee kanalen apart gaan versterken met twee geïntegreerde versterkers. Hoe ga je dat straks dan doen met volume? Een goede volumematch tussen de twee kanalen is natuurlijk wel belangrijk bij elk luistervolume (amp gain?)

Minidsp is tof, je kunt gaan experimenten met FIR filters. Je crossoverpunt zal zeker iets tussen 2000 en 4000 worden? Dan heb je met een minidsp wel genoeg taps.

Heb je verder nog onderzocht hoe ze eea in de pro audio doen qua filtering, want daar is de line-array natuurlijk al compleet ingeburgerd?

Succes nog verder _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door tjoptjop op 01-03-2018 22:14:55 ]
  vrijdag 2 maart 2018 @ 10:20:54 #60
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177545043
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 22:06 schreef tjoptjop het volgende:
Tof project, en wat een werk zeg :o

Vraagje, je wilt de twee kanalen apart gaan versterken met twee geïntegreerde versterkers. Hoe ga je dat straks dan doen met volume? Een goede volumematch tussen de twee kanalen is natuurlijk wel belangrijk bij elk luistervolume (amp gain?)

Minidsp is tof, je kunt gaan experimenten met FIR filters. Je crossoverpunt zal zeker iets tussen 2000 en 4000 worden? Dan heb je met een minidsp wel genoeg taps.

Heb je verder nog onderzocht hoe ze eea in de pro audio doen qua filtering, want daar is de line-array natuurlijk al compleet ingeburgerd?

Succes nog verder _O_
Fijn als er mensen dergelijke vragen stellen ;) hier kan ik ten minste constructief op antwoorden.

Er komt dus inderdaad een dsp voor het scheiden in 3 levels over 2 kanalen waarvan ik in de eerste fase er slechts 2 nodig heb. In totaal wil ik na verloop van tijd 6 monoblokken gebruiken 2 voor de tweeters, 2 voor de midbass en 2 voor het aansturen van 4 25 cm subwoofers.

Volume regeling. Met de oude marantz versterkers heb ik natuurlijk volume regeling beschikbaar. Maar hoe regel je het af? Wel ik heb een meet microfoon gekocht en zal dus een paar frequentie sweeps doen eens ze op hun plaats staan en zo het volume afregelen. Maar het grootste stuk wordt door de DSP gedaan uiteraard. Volume afregelen is niet eenvoudig omdat het geen matchin dba elementen zijn. De tweeters zouden 92 dba zijn en de midbass 88 dba tevens zijn die met 2. Volume regeling gaat dus inderdaad een redelijke challenge zijn. Met de nodige meet mogelijkheden en de dsp hoop ik dat goed te krijgen.

Om niet in de problemen met shading te komen zou de crossover inderdaad liefst zo laag mogelijk komen. Ik ga experimenteren met 3000 tot 3500. Aangezien ik niet op hoge volumes ga spelen zou het perfect mogelijk zijn om zelfs te kantelen vanaf 1500 met 3000 zit ik dus heel zeker safe.

Pro audio is niet vergelijkbaar met dit. Die ambitie heb ik ook niet de echte duurdere line array systemen hebben speciale Line array processors en vaak zelfs actieve modules per speaker en zo. Dit heeft vooral voordelen naar audio positionering aangepast aan de plaats waar ze toegepast worden om zo het geluid overal in de zaal gelijk te verdelen. Ik heb een duidelijke sweetspot in mijn zetel met 3 zitplaatsen de rest van de ruimte maakt niets uit. De redenen waarom ik er voor ga:
- speakers worden maar zeer beperkt gebruikt naar hun vermogen waardoor ze erg zuiver gaan spelen
- ribbons hebben een beperkte verticale afstraling, door ze in een line te zetten overkom je dat probleem
- Extreem weinig kast resonantie door de opbouw per blok
- modulair systeem
- Maakt indruk als je bezoek krijgt :p 64 woofertjes en 32 tweeters
- Fun project om te doen, erg goed voor je houtbewerkingsskills
- Internet karma punten :)
- Iets maken dat geweldig goed klinkt
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177546236
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:20 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

- Iets maken dat geweldig goed klinkt
Na zoveel werk (wat al gedaan is en wat nog gedaan moet worden), hoop ik echt voor je dat dit daadwerkelijk bewaarheid wordt.

Het zou zo zonde zijn als het geluid in de praktijk uiteindelijk tegenvalt.....
  vrijdag 2 maart 2018 @ 11:20:47 #62
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177546273
Kleine update gisteren avond weer wat opgeschoten


Lijntjes overgetekend van de tweeter. Ter voorbereiding. Deze moeten uitgefreesd worden potboor is niet mogelijk omdat de radius groter is dan de schroeflocatie


Overzichtje frontpaneel. Besloten op 1 mal te maken en de overige 32 panelen zullen met de tafelfrees uitgefreesd worden omdat dat een stuk sneller werkt dan de potboor. Ik merkte ook dat mijn kolomboor nogal veel moeite had met deze grootte. Ik heb een freesje met kogellager dat ik op 18 mm kan instellen dan beide platen stevig tegen elkaar klemmen en over gaan. Werkt ook stuk vlotter!


Dit zijn de voorgesneden dempingsdichtingen die een vriend voor mij machinaal heeft gesneden!


Deze maten klopten wel perfect op Aliexpress. De demping plakt aan 1 kant en zal dus op de tweeters geplakt worden, dit om een perfecte seal te hebben tussen behuizing en element. Voor de woofers heb ik dezelfde seals maar gewoon op een rol.


Testboring gedaan in afvalstukje ...


Even alles op elkaar gelegd ;) de tweeter heb ik nog niet uitgefreesd omdat mijn buren dat niet zouden appriciëren om 22u in de avond en buiten was het ook nogal ... frisjes/donker. Door de week heb ik weinig tijd om er mee bezig te zijn.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177548249
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:20 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Fijn als er mensen dergelijke vragen stellen ;) hier kan ik ten minste constructief op antwoorden.

Er komt dus inderdaad een dsp voor het scheiden in 3 levels over 2 kanalen waarvan ik in de eerste fase er slechts 2 nodig heb. In totaal wil ik na verloop van tijd 6 monoblokken gebruiken 2 voor de tweeters, 2 voor de midbass en 2 voor het aansturen van 4 25 cm subwoofers.

Volume regeling. Met de oude marantz versterkers heb ik natuurlijk volume regeling beschikbaar. Maar hoe regel je het af? Wel ik heb een meet microfoon gekocht en zal dus een paar frequentie sweeps doen eens ze op hun plaats staan en zo het volume afregelen. Maar het grootste stuk wordt door de DSP gedaan uiteraard. Volume afregelen is niet eenvoudig omdat het geen matchin dba elementen zijn. De tweeters zouden 92 dba zijn en de midbass 88 dba tevens zijn die met 2. Volume regeling gaat dus inderdaad een redelijke challenge zijn. Met de nodige meet mogelijkheden en de dsp hoop ik dat goed te krijgen.
Hoe komt straks je keten eruit te zien? Voorversterker? -> DSP -> 2 geintegreerde marantz -> speakers.

quote:
- speakers worden maar zeer beperkt gebruikt naar hun vermogen waardoor ze erg zuiver gaan spelen

Uit interesse, stel je speelt straks op je luister positie 80db, op hoeveel db speelt dan 1 element?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 13:08:45 #64
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_177548481
Hoe zwaar is dit in totaal? Qua gewicht dan ...
zo goed..?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 13:28:05 #65
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177548895
Graag kom ik terug met antwoorden :)

Opstelling ... in eerste instantie
DAC naar DSP en dan naar de 2 stereo versterkers van Marantz MR250 voor midbas en 2226b voor tweeters

Opstelling ... eens ik terug wat centjes gespaard heb
DAC naar dsp naar 6 monoblokken met apparte voedingen hoogstwaarschijnlijk hypex modules 2 voor de linker en rechter midbass, 2 voor de linker en rechter tweeters en 2 voor nog 2 te bouwen woofer kasten waarin 2 keer 2 25 cm woofers zitten dus In totaal 4 woofers.

De decibel vraag moet ik schuldig blijven. Mijn luister positie is ongeveer 3 meter van de speakers af. Speakers doen in theorie 88 decibel per watt op 1 meter afstand, de octaaf val zou maar helft zijn van punt source door de line opstelling. Enfin kort samengevat. Eens alles staat zal ik met de decibel meter eens meten en dan kijken :) db per element gaat lastig meetbaar worden vrees ik.

Gewicht per kant ongeveer 75 kg hebben we berekend. Eens 1 module volledig klaar is ga ik ze eens wegen op de keukenweegschaal en dan kan ik het u exact zeggen ;) de vele openingen in de tussen plaatjes drukken het gewicht behoorlijk maar de 32 boven/onderplaten van 18 mm wegen dan wel weer een beetje natuurlijk.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177550222
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:28 schreef HaerdenC het volgende:
Graag kom ik terug met antwoorden :)

Opstelling ... in eerste instantie
DAC naar DSP en dan naar de 2 stereo versterkers van Marantz MR250 voor midbas en 2226b voor tweeters

Opstelling ... eens ik terug wat centjes gespaard heb
DAC naar dsp naar 6 monoblokken met apparte voedingen hoogstwaarschijnlijk hypex modules 2 voor de linker en rechter midbass, 2 voor de linker en rechter tweeters en 2 voor nog 2 te bouwen woofer kasten waarin 2 keer 2 25 cm woofers zitten dus In totaal 4 woofers.

De decibel vraag moet ik schuldig blijven. Mijn luister positie is ongeveer 3 meter van de speakers af. Speakers doen in theorie 88 decibel per watt op 1 meter afstand, de octaaf val zou maar helft zijn van punt source door de line opstelling. Enfin kort samengevat. Eens alles staat zal ik met de decibel meter eens meten en dan kijken :) db per element gaat lastig meetbaar worden vrees ik.

Gewicht per kant ongeveer 75 kg hebben we berekend. Eens 1 module volledig klaar is ga ik ze eens wegen op de keukenweegschaal en dan kan ik het u exact zeggen ;) de vele openingen in de tussen plaatjes drukken het gewicht behoorlijk maar de 32 boven/onderplaten van 18 mm wegen dan wel weer een beetje natuurlijk.
Hypex is klasse D toch? :D

Volumeregeling doe je in de DAC of bron neem ik aan? In de mini dsp kan het ook maar zou ik niet aanraden, werkt met grote stappen.

Ik snap dat het lastig te zeggen is qua db's. Ik ben voor mezelf erg benieuwd wat het koppeleffect is op de geluidsdruk zeg maar (lastig te omschrijven).

Anyway, nogmaals veel succes en blijf de foto's posten. Ik wil zelf binnen 2 jaar ook een setje zelfbouwen, we een ander concept overigens.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:05:40 #67
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177551170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hypex is klasse D toch? :D

Volumeregeling doe je in de DAC of bron neem ik aan? In de mini dsp kan het ook maar zou ik niet aanraden, werkt met grote stappen.

Ik snap dat het lastig te zeggen is qua db's. Ik ben voor mezelf erg benieuwd wat het koppeleffect is op de geluidsdruk zeg maar (lastig te omschrijven).

Anyway, nogmaals veel succes en blijf de foto's posten. Ik wil zelf binnen 2 jaar ook een setje zelfbouwen, we een ander concept overigens.
Inderdaad klasse D ... ik was er ook heel heel erg tegen en ben een DIE HARD klasse AB fan maar nadat ik een bak ... STR... over me had gekregen op een forum omdat er dus blijkbaar nu klasse D modules zijn die echt even goed presteren als een AB overweeg ik het wel. Die Ncore module van hypex haalt echt wel heel heel heel erg goede resultaten, schappelijk geprijst, veel vermogen, exterene klok, zeer goede filtering ook in hoog gebied.

Volume regeling inderdaad via de DAC ;) en ingangsbron

Een andere optie was 2 PS Audio sprouts te kopen ... die leveren ook heel heel erg goed geluid en zijn heel netjes geprijst + zien er geweldig sexy uit, ik heb heel veel liefde gekregen voor PS Audio nadat ik Mcgowan (oprichter) al tijdje volg op youtube. De man legt hopen audio/hifi dingen uit zonder overdreven commercieel te zijn en heb er al heel veel uit geleerd / aan gehad.

Ik blijf zeker updates posten ;)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177554698
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:05 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Inderdaad klasse D ... ik was er ook heel heel erg tegen en ben een DIE HARD klasse AB fan maar nadat ik een bak ... STR... over me had gekregen op een forum omdat er dus blijkbaar nu klasse D modules zijn die echt even goed presteren als een AB overweeg ik het wel. Die Ncore module van hypex haalt echt wel heel heel heel erg goede resultaten, schappelijk geprijst, veel vermogen, exterene klok, zeer goede filtering ook in hoog gebied.

Volume regeling inderdaad via de DAC ;) en ingangsbron

Een andere optie was 2 PS Audio sprouts te kopen ... die leveren ook heel heel erg goed geluid en zijn heel netjes geprijst + zien er geweldig sexy uit, ik heb heel veel liefde gekregen voor PS Audio nadat ik Mcgowan (oprichter) al tijdje volg op youtube. De man legt hopen audio/hifi dingen uit zonder overdreven commercieel te zijn en heb er al heel veel uit geleerd / aan gehad.

Ik blijf zeker updates posten ;)
Voor jouw doel zijn eindversterkers veel handiger dan geïntegreerde versterkers. Juist omdat je met de DSP het volume kan instellen van ieder afzonderlijk kanaal, dan hoef je niet te gaan emmeren met volumeknoppen van afzonderlijke int versterkers. Kun je op die nCore modules ook nog de gain instellen zoals bij pro-amps? Dan wordt het nog makkelijker. Ik heb die Hypex nog niet gehoord maar heb wel andere klasse D versterkers gehoord (oa NAD en Lab Gruppen) en dat klonk meer dan prima. Ik snap de voorkeur voor AB wel hoor, naar mijn idee geldt voor versterkers zwaar=goed :P

Als je geld over hebt kun je ook voor zoiets gaan https://www.labgruppen.co(...)nd/D-10%3A4L/p/P0CP6 :P :P

Leuke dingen die PS Audio Sprouts maar lijkt me niet echt handig voor jou

Edit: je kunt ook een digitale dsp nemen, dan zet je je dac/volumeregeling erna. Filteren op lijnniveau schijnt beter te zijn), maar dan moet je dac wel met 4(6) kanaals om kunnen gaan. Lastig, lastig :D

[ Bericht 2% gewijzigd door tjoptjop op 02-03-2018 18:48:38 ]
pi_177555552
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik het voor m'n eigen project wil doen. Het liefst wil ik alle filtering in het digitale domein doen, maar ik wil ook nog vinyl kunnen draaien dus. Voor 90% stream ik maar die 10% analoog maakt het wat lastiger.

Mooiste zou zijn een voorversterker met meerdere uitgangen, analoog in, dac én dsp, dichste wat daar bij nu in de buurt komt is een Mini DSP 4x10hd maar die is alweer een tijdje uit, hopelijk is daar tegen die tijd een update voor.

Qua versterking een mooie AB bak voor het laag en een buizenversterkertje voor mid/high

Edit: sorry, wil je topic niet kapen :P
  maandag 5 maart 2018 @ 09:49:57 #70
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177616138
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 17:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Voor jouw doel zijn eindversterkers veel handiger dan geïntegreerde versterkers. Juist omdat je met de DSP het volume kan instellen van ieder afzonderlijk kanaal, dan hoef je niet te gaan emmeren met volumeknoppen van afzonderlijke int versterkers. Kun je op die nCore modules ook nog de gain instellen zoals bij pro-amps? Dan wordt het nog makkelijker. Ik heb die Hypex nog niet gehoord maar heb wel andere klasse D versterkers gehoord (oa NAD en Lab Gruppen) en dat klonk meer dan prima. Ik snap de voorkeur voor AB wel hoor, naar mijn idee geldt voor versterkers zwaar=goed :P

Als je geld over hebt kun je ook voor zoiets gaan https://www.labgruppen.co(...)nd/D-10%3A4L/p/P0CP6 :P :P

Leuke dingen die PS Audio Sprouts maar lijkt me niet echt handig voor jou

Edit: je kunt ook een digitale dsp nemen, dan zet je je dac/volumeregeling erna. Filteren op lijnniveau schijnt beter te zijn), maar dan moet je dac wel met 4(6) kanaals om kunnen gaan. Lastig, lastig :D

Eerst en vooral bedankt voor de reactie :)

Ik ga inderdaad werken met een volledig digitale DSP. Het crossoverpunt gaan we zo laag mogelijk houden vanwege kam interferentie effect. 3000 hz is een 11 cm golf ongeveer dat zou sterk tegen de limiet komen van de afstand tussen beide woofertjes in de MTM opstelling. De reden dat in geintegreerde versterkers gebruik in een eerste fase is ... omdat ik deze heb staan ;) Het projectje is niet alleen veel werk maar kost ook centjes en aangezien ik een geduldig iemand ben spreid ik alles een beetje.

De AB en D discussie loopt voor mij een beetje anders. Klasse AB is oude beproefde techniek waarvan je weet dat als je een goede dikke ring transfo er in zet en degelijke condensatoren, je eigenlijk altijd een degelijk en goed geluid krijgt. Zowel in hoog als in laag.

Het klasse D verhaal is een lastig verhaal. Kort samengevat wordt je signaal eerst omgezet naar een PWM (vroeger vaste klok maar dus zo een nCore is sterke verbetering en werkt met een flexibele klok) vervolgens wordt alles versterkt. Daarna moet je van die hoge frequenties af raken en is er dus een filtering + terug een omzetting naar een normale sinus. Kort samen gevat hangt de kwaliteit van je klasse D versterker gigantisch af van het ontwerp en de filters. Ik heb de kans ge had een Devialet versterker te horen en ik kan je garanderen dat dat beter klonk dan eenderwelke versterker die ik ooit gehoord had 0.00001 vervorming bewezen in een lab. Aan de andere kant zie je dat ook aan de prijs. De nCore modules zijn een pak goedkoper ... maar zeker niet heel goedkoop. Er zit gepatenteerde techniek in (Phillips) die zich net toe spitst op de flexibele klok en het filteren van het eindsignaal. Daardoor komen ze heel heel heel erg kort bij de betere AB versterkers die vele malen meer kosten en betrekkelijk minder efficient zijn. Heel veel voordelen desondanks ben ik van de oude stempel en hou ik niet van complexe dingen, filters, omzettingen, De weg van in naar uit is gewoon ver. Aan de andere kant ... het is de toekomst. AB gaat er uit want achter een paar jaar mogen die niet meer verkocht worden net als gloeilampen.

Sprout zou perfect gaan hoor hoewel ik alles van ingangen en zo niet nodig heb :-)

Lab Gruppen ligt helaas buiten mijn budget en om eerlijk te zijn zelfs als ik dat budget had ging ik voor iets anders ;)

Ik heb een cambridge audio dac en een speciale geluidskaart met dac in pc dus dac na dsp ga ik niet doen. Keuzes die je maakt he :)

Dan even terug komend op Tjoptjop ...

Geen idee wat je project is maar ... ik zie toch paar rariteiten.
- wat maakt het uit dat iets "een tijdje" uit is? Er is trouwens een nieuwere minidsp voor mobiele toepassing die meer kanalen heeft, snellere processor en met een degelijke liniare voeding perfect bruikbaar is voor hifi.
- voor laag zou ik geen voorkeur geven aan AB. Daar is klasse D net goed voor. Grootste probleem van klasse D is vooral de filtering en dat heeft met name impact op de hoge tonen. Alles onder laten we zeggen 3000 hertz ga je geen verschil in horen. De klasse D blokken maken makkelijk veel vermogen zonder heet te worden. Enfin naar mijn mening voor alls wat subs is en dergelijke gewoon simpele klasse D met ingangsfilter.
- Buizen ... ik ga hier geen pleidooi houden voor de ene of andere techniek. Ik sta voor alles open maar :p :p :p buizen ... voor mij hoeft het niet meer. Ja voor een voorversterkertje is het wel leuk omdat het vervorming geeft die je geluid aangenaam maakt maar als eindversterker? Nee bedankt en al helemaal niet voor hoge tonen. Gewoon degelijke mosfet AB of zo een degelijke Ncore module zou mijn voorkeur genieten. Tenzij het is voor het zicht of de sentimentaliteit of zo :)

Nog een noot over klasse D ... groot voordeel van klasse D is dat ze goedkoop te bouwen zijn. Groot nadeel van klasse D is .......... dat ze goedkoop te bouwen zijn :) ieder voordeel kan een nadeel zijn.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177620591
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 09:49 schreef HaerdenC het volgende:
Dan even terug komend op Tjoptjop ...

Geen idee wat je project is maar ... ik zie toch paar rariteiten.
- wat maakt het uit dat iets "een tijdje" uit is? Er is trouwens een nieuwere minidsp voor mobiele toepassing die meer kanalen heeft, snellere processor en met een degelijke liniare voeding perfect bruikbaar is voor hifi.
- voor laag zou ik geen voorkeur geven aan AB. Daar is klasse D net goed voor. Grootste probleem van klasse D is vooral de filtering en dat heeft met name impact op de hoge tonen. Alles onder laten we zeggen 3000 hertz ga je geen verschil in horen. De klasse D blokken maken makkelijk veel vermogen zonder heet te worden. Enfin naar mijn mening voor alls wat subs is en dergelijke gewoon simpele klasse D met ingangsfilter.
- Buizen ... ik ga hier geen pleidooi houden voor de ene of andere techniek. Ik sta voor alles open maar :p :p :p buizen ... voor mij hoeft het niet meer. Ja voor een voorversterkertje is het wel leuk omdat het vervorming geeft die je geluid aangenaam maakt maar als eindversterker? Nee bedankt en al helemaal niet voor hoge tonen. Gewoon degelijke mosfet AB of zo een degelijke Ncore module zou mijn voorkeur genieten. Tenzij het is voor het zicht of de sentimentaliteit of zo :)

Nog een noot over klasse D ... groot voordeel van klasse D is dat ze goedkoop te bouwen zijn. Groot nadeel van klasse D is .......... dat ze goedkoop te bouwen zijn :) ieder voordeel kan een nadeel zijn.
M'n project is een houten hoorn (tad) met een compression driver voor mid/hoog. Deze zijn enorm efficient >100db/1m dus kunnen aan met weinig vermogen. Voorkeur voor buizen is een hang naar het verleden. Vind het wel wat hebben, paar van die gloeiende buisjes op een versterker. En omdat ik het vermogen niet nodig heb zijn buizen prima te doen. Denk dat ik met 5-10 watt voldoende heb. Maar de optie met een buizenvoorversterker en een kleine normale versterker voor mid/high houd ik ook open.

Het laag zal iets van één 12" worden, ben er nog niet uit welke. Reden voor de AB amp is hetzelfde als waarom jij die Marantz' gebruikt, ik heb al een prima eindversterker hiervoor.

Ik zit nog in de conceptfase dus nog niets ligt vast maar heb wel een bepaald idee welke richting op wil. En daar hoort, net als bij jou project, veel uitzoekwerk bij. Gelukkig is een hoorn met 4" driver en 12" woofer niet heel uniek, dus gelukkig is er genoeg over te vinden (helaas wel veel in het Japans). Dat zal bij jou array wel wat anders zijn geweest.

Welke Mini DSP is dat?

Wel mooie techniek verder idd dat klasse-d (en afgeleiden). Als je ziet wat sommige PA versterkers aan vermogen kunnen leveren, en dat in een 1u kastje van nog geen 10kg. Een tijdje terug 1 Crest 9001 amp moeten vervoeren. Dat ding weegt gewoon 50kg :D
  dinsdag 6 maart 2018 @ 09:51:31 #72
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177636635
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

M'n project is een houten hoorn (tad) met een compression driver voor mid/hoog. Deze zijn enorm efficient >100db/1m dus kunnen aan met weinig vermogen. Voorkeur voor buizen is een hang naar het verleden. Vind het wel wat hebben, paar van die gloeiende buisjes op een versterker. En omdat ik het vermogen niet nodig heb zijn buizen prima te doen. Denk dat ik met 5-10 watt voldoende heb. Maar de optie met een buizenvoorversterker en een kleine normale versterker voor mid/high houd ik ook open.

Het laag zal iets van één 12" worden, ben er nog niet uit welke. Reden voor de AB amp is hetzelfde als waarom jij die Marantz' gebruikt, ik heb al een prima eindversterker hiervoor.

Ik zit nog in de conceptfase dus nog niets ligt vast maar heb wel een bepaald idee welke richting op wil. En daar hoort, net als bij jou project, veel uitzoekwerk bij. Gelukkig is een hoorn met 4" driver en 12" woofer niet heel uniek, dus gelukkig is er genoeg over te vinden (helaas wel veel in het Japans). Dat zal bij jou array wel wat anders zijn geweest.

Welke Mini DSP is dat?

Wel mooie techniek verder idd dat klasse-d (en afgeleiden). Als je ziet wat sommige PA versterkers aan vermogen kunnen leveren, en dat in een 1u kastje van nog geen 10kg. Een tijdje terug 1 Crest 9001 amp moeten vervoeren. Dat ding weegt gewoon 50kg :D
Klinkt inderdaad als een interessant project. Ikzelf begin niet aan hoorns omdat ik het te complex vind ;) ik ken mijn eigen grenzen.

De dsp is deze

https://www.minidsp.com/products/car-audio-dsp/c-dsp-8x12

Item Description
Digital Signal Processor 400 MHz, 32-bit floating-point SHARC Digital Signal Processor (ADSP21489)
ADC/DAC Resolution 24-bit, up to 192 kHz native - check plugin for details
Control Driverless USB 2.0 control interface for control from Windows or Mac
Digital audio inputs Software selectable SPDIF (RCA) or TOSLINK (Optical) / 44.1–192 kHz
Analog audio inputs 6 x high-level differential inputs (terminal block)
 Selectable max level: 8 or 12 V rms
 Zin: 68 Ω
6 x low-level differential inputs (on RCA)
 Selectable max level via DIP switches: 2 or 4 V rms
 Zin: 10 kΩ (at 4 V rms setting)
Analog audio outputs 12 x outputs on RCA connector with anti-pop mute circuit
 Max output signal 6 V rms @ 0 dB FS
 Zout = 560Ω
DSP processing Full suite of miniDSP processing (see the User Manual for specific plugins)
Wired external remote External wired remote (RJ11 cable for power and data) selects active preset, master volume
and master mute; LED indication of master volume and active preset.
microSD Card Allows setup and firmware upgrade of the unit offline without a laptop.
Power supply / REM in&out Isolated DC–DC conversion / 10–14 V DC compliant
REM in (4 V DC trigger level)
REM out / 12 V DC @ 100mA max current out
Remote modes (1: Disabled 2: REM in trigger)
Dimensions (W x D x H) 41 x 205 x 122 mm
Enclosure Powder-coated steel with removable brackets
12VDC / REM In/
REM Out
12 x unbalanced outputs
6 Low level input
(RCA)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 6 maart 2018 @ 13:24:18 #73
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177640303


M3 busjes zijn net binnengekomen 460 stuks waarvan ik er 448 nodig ga hebben voor de montage. Deze worden met 2 component epoxy lijm voorzichtig verlijmd in de achterkant van de voorpanelen. Zo kan ik de woofers en tweeters vast zetten met machine boutjes. Ik had ze ook rechtstreeks in het hout kunnen draaien maar dit is STUKKEN properder en ook veel makkelijker om naderhand eventueel elementen te wijzigen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 12 maart 2018 @ 13:10:36 #74
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177766451

Elementjes ... het is best een aardig bergje ondertussen :)


Nieuw zijfreesje gekocht voor het kopieren van de element gaten maar ook voor het afwerken van de zijkantjes voor het schuren


ingesteld op 20 mm


Template heel voorzichtig gefreesd en gemeten


2 kopietjes gelukt! Nog maar 29 te gaan. Besloten eerst stofmaskertjes te halen ... MIJN GOD wat een stof Woensdag komt mijn broertje de rest voor me frezen want hij wilde graag helpen.


Testfit


Nu kan je ook zien dat de vertikale plaats tussen de elementen best mee valt. Estetisch gaat het goed uit zien doordat de elementen even groot zijn. Ik wilde ook iets hebben wat een eye catcher zou zijn in de living.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_177771113
Hahah die stapel Caliber boxen _O-

Merk je ook verschil qua afwerking tussen de verschillende boxjes? Bij de eerste is het vaak toch nog wat proberen lijkt me en bij de latere is het meer routine. Heb je ook halverwege nog aanpassingen gemaakt omdat dat bijv. net wat beter is?
  maandag 12 maart 2018 @ 17:23:04 #76
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177773090
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 16:07 schreef tjoptjop het volgende:
Hahah die stapel Caliber boxen _O-

Merk je ook verschil qua afwerking tussen de verschillende boxjes? Bij de eerste is het vaak toch nog wat proberen lijkt me en bij de latere is het meer routine. Heb je ook halverwege nog aanpassingen gemaakt omdat dat bijv. net wat beter is?
Alles is op de computer uitgetekend en exact gezaagd, alle montage ging eigenlijk vlot omdat dit niet ons eerste project is. Alle modules zijn dus echt identiek en samen gebouwd ;)

We hebben gaande weg niets meer aangepast buiten dat we de elementen gaan solderen in plaats van met vlakklemmen vast te zetten. Daar ben ik zelf fout/niet fout aan :p ik wilde absoluut inwending 2 x 2.5 kabel gebruiken ... er bestaan geen kleine vlakklemmen voor de 2.5 kabels ... dus dan solderen we ze maar vast he ;) 192 soldeerpunten :p

Ik bouw heel rustig aan en heb geduld dat zorgt ook er voor dat er kwaliteit afgeleverd wordt en niet zomaar snel snel doorgedaan wordt.

Zijn er dingen die ik nu anders zou doen als ik opnieuw begon? Wel ... ja :)
- ik zou in de binnen ribben extra gaatje boren centraal om de kabels door te doen, nu lopen zo door een ribgat.
- momenteel gebruik ik een MTM opstelling dus mid tweeter mid ... dat is op zich niet de meest ideale opstelling ook al doen heel veel merken dat bijvoorbeeld voor center speakers. je krijgt door de twee drivers een soort golf effect waar je rekening mee moet houden. Ik heb dat nu gedeeltelijk gedaan. De afstand tussen het centrum van de middentonen en tweeter moest onder de 16.5 cm blijven als ik een crossover kantel wilde van 2200 hertz ... nu is dat bij mij 13 cm dus ik heb nog flink wat marge om mee te spelen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 12 maart 2018 @ 18:55:45 #77
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177775242
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 17:23 schreef HaerdenC het volgende:

[..]
We hebben gaande weg niets meer aangepast buiten dat we de elementen gaan solderen in plaats van met vlakklemmen vast te zetten. Daar ben ik zelf fout/niet fout aan :p ik wilde absoluut inwending 2 x 2.5 kabel gebruiken ... er bestaan geen kleine vlakklemmen voor de 2.5 kabels ... dus dan solderen we ze maar vast he ;) 192 soldeerpunten :p
Wat bedoel je precies met vlakklemmen?
  dinsdag 13 maart 2018 @ 09:42:25 #78
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177785999
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 18:55 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met vlakklemmen?
Die krengen
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 13 maart 2018 @ 11:36:43 #79
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177787765
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 09:42 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Die krengen
[ afbeelding ]
Die bestaan wel voor 2.5mm hoor, dat plaatje dat jij linkt is nota bene voor 2.5mm

Of bedoel je dat ze te groot zijn?

[ Bericht 4% gewijzigd door ErkendFokker op 13-03-2018 11:45:53 ]
  woensdag 14 maart 2018 @ 09:52:40 #80
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177811243
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 11:36 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Die bestaan wel voor 2.5mm hoor, dat plaatje dat jij linkt is nota bene voor 2.5mm

Of bedoel je dat ze te groot zijn?
Ik weet dat die bestaan maar de klemmen op de woefertjes zijn zeer smal en de smalste maat is niet te krijgen voor 2.5 draad ... nu het is ook niet dat je de drivers vaak gaat veranderen dus ga ze gewoon solderen, geeft ook geen slechte contacten enzo.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 14 maart 2018 @ 10:26:53 #81
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
  woensdag 14 maart 2018 @ 11:23:45 #82
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_177812707
quote:
ik heb de 0.5 maar mijn klemmen zijn 0.35 :) en dus ze pakken er niet echt goed op. Ik had dan ze wat dicht gepitst maar blijft gepruts vandaar ... gewoon solderen. aan de achterkant wel alles netjes gedaan met gepitste ring klemmetjes.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 14 maart 2018 @ 13:11:44 #83
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_177815029
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:23 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ik heb de 0.5 maar mijn klemmen zijn 0.35 :) en dus ze pakken er niet echt goed op. Ik had dan ze wat dicht gepitst maar blijft gepruts vandaar ... gewoon solderen. aan de achterkant wel alles netjes gedaan met gepitste ring klemmetjes.
Succes met solderen dan, is ook mooi werk ;)
  dinsdag 3 april 2018 @ 15:27:18 #84
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_178279603
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:23 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ik heb de 0.5 maar mijn klemmen zijn 0.35 :) en dus ze pakken er niet echt goed op. Ik had dan ze wat dicht gepitst maar blijft gepruts vandaar ... gewoon solderen. aan de achterkant wel alles netjes gedaan met gepitste ring klemmetjes.
Nog progressie?
pi_178280751
Even volgen :Y

Ik stem voor meer van dit soort projecten op Fok! :D
  Moderator dinsdag 3 april 2018 @ 19:04:17 #86
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178283938
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 11:23 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ik heb de 0.5 maar mijn klemmen zijn 0.35 :) en dus ze pakken er niet echt goed op. Ik had dan ze wat dicht gepitst maar blijft gepruts vandaar ... gewoon solderen. aan de achterkant wel alles netjes gedaan met gepitste ring klemmetjes.
Ben benieuwd naar de vorderingen in dit monster project ! :)
  dinsdag 17 april 2018 @ 08:14:18 #87
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_178570267
Hey allemaal ja er is nog vordering. De eerste 2 modules zijn gebouwd om testen op te doen, ik was redelijk onder de indruk van zowel de ribbon als van de hoeveelheid bass er is ondanks de relatief kleine afmeting. Afgelopen week er een paar dagen tussenuit geweest naar London en verkoude geweest daarna gaan we verder met de serieproductie. Het weer wordt beter nu dus dan kan er ook fijn onder de carport gewerkt worden of in het zonnetje ;) foto's volgen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 17 april 2018 @ 12:04:34 #88
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_178574192
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:14 schreef HaerdenC het volgende:
Hey allemaal ja er is nog vordering. De eerste 2 modules zijn gebouwd om testen op te doen, ik was redelijk onder de indruk van zowel de ribbon als van de hoeveelheid bass er is ondanks de relatief kleine afmeting. Afgelopen week er een paar dagen tussenuit geweest naar London en verkoude geweest daarna gaan we verder met de serieproductie. Het weer wordt beter nu dus dan kan er ook fijn onder de carport gewerkt worden of in het zonnetje ;) foto's volgen.
Say Whut???? _O- _O-
pi_178574337
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:04 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Say Whut???? _O- _O-
Dat het kleine speakertjes zijn. En dat klopt. Dus wat whut?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 18 april 2018 @ 14:05:46 #90
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_178599272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:04 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Say Whut???? _O- _O-
De woofertjes per module zijn maar 2 keer 10 cm hoor dat is wat in de meeste bookshelf speakers zit als midrange :) eens alle modules klaar zijn gaan het er 64 zijn ... ik verwacht dan een heel ander verhaal te horen hahaha
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 30 juli 2018 @ 09:40:39 #91
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_180829510
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 14:05 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Hoever staat het ondertussen?
pi_180831529
Tof man dat je dit gewoon doet en ook nog eens deelt met uitgebreide updates.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je alles geboord en geschroefd hebt, had een lamellenfrees je geen uren en uren gescheeld aan handelingen tijdens de montage en het afwerken?
  woensdag 1 augustus 2018 @ 16:58:53 #93
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_180878168
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 09:40 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Hoever staat het ondertussen?
ondertussen staat alles in mijn living ... een gedeelte is geschuurd maar nu is mijn schuurmachine fukushima :) en nog geen tijd gehad om een nieuwe te kopen. Hoop in Augustus dus wat progressie te maken. Ben op verlof geweest enzo ;) langzaam komt het wel goed. Ondertussen ook aan het kijken om de zijkanten te bekleden met soort wrap in plaats van lak en dan enkel de frontjes te lakken :) ik heb nl erg mooie wrap stuff gezien en ga eens wat experimenteren op een paar restjes.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:39:47 #94
224960 highender
Travellin' Light
pi_180941144
Mooi project!

Doet me denken aan de line array van Parts Express:
https://www.parts-express(...)er-pair-kit--301-980

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik zou de softwareversie van Dirac Live eens proberen (gratis trial), je hebt al een meetmicrofoon dus je kan het zo testen. Indien dat bevalt kan je voor een miniDSP processor met Dirac Live gaan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')