abonnement Unibet Coolblue
pi_177364089
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:16 schreef tailfox het volgende:
Maar ja de uitvoering van eeuwig leven is een oplossing voor sommige angsten over "eeuwig" leven.

Toch merk ik dat veel mensen bang zijn. Maar vaarvoor? Mens 3.0
Hoe kom je toch aan die stelling dat mensen bang zijn om eeuwig te leven? Kan me voorstellen dat mensen bang zijn om te sterven.
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:51:25 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364242
Het gaat er niet om om eeuwig te leven, maar om te zorgen dat je eeuwig een kwalitatief goed leven hebt. Als je inderdaad geen geld hebt om van je zolderkamer af te komen wordt het doodsaai. Heb je behoorlijk wat geld, dan kun je dingen gaan ondernemen. Reizen maken, naar concerten, alles wat je wilt, steeds nieuwe dingen doen.
Dat geld is er niet. Dus moet ke jezelf (laten) doden, want van ouderdom zal niet meer lukken. En dat is lastig, want mensen hebben een instinct om in leven te blijven. Ga je dus jaren/eeuwen twijfelen over wat het juiste moment is om te stoppen.
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:51:42 #78
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177364249
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:27 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

als je de huidige wereldbevolking huisvest hoe Nederland is ingericht dan heb je voldoende aan alleen de staat Texas
Dat is wel een goeie ja. Volgens mij zijn we nu technologisch ook zo ver dat we in principe gebouwen kunnen maken waar je automatisch voedsel kan groeien, dus is er ook een zooi minder land nodig voor het verbouwen en oogsten van groente en fruit. Als het kweekvlees een beetje goed doorontwikkeld wordt zijn er in de toekomst ook minder dieren nodig voor de carnivoren onder ons.

Alleen zou de hele maatschappij op de schop moeten voor je mensen zo ver krijgt dat om zich in te schikken naar een manier van leven met minder bezit en meer gedeelde objecten zoals auto's en dergelijke.

ik ben niet bang voor het eeuwige leven maar zou het gewoon gebruiken om te leven tot ik er klaar mee ben. uiteindelijk 150 worden zonder de klassieke ouderdomsverschijnselen lijkt me wel tof maar op een gegeven moment lijkt me de spoeling wel een beetje dun worden en zou dus begeleide levensbeëindiging wel volledig toegestaan moeten worden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:54:09 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364289
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoe kom je toch aan die stelling dat mensen bang zijn om eeuwig te leven? Kan me voorstellen dat mensen bang zijn om te sterven.
Mensen zijn niet zo bang voor een eeuwig leven (als dat het hunne is), wel voor het eeuwige leven als een gegeven voor iedereen wat de wereld geheel zal ontwrichten: overbevolking, honger, armoe. Hopelijk zo ontwrichtend dat er ewn oorlog komt waarin de meeste mensen worden gedood.
pi_177364330
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mensen zijn niet zo bang voor een eeuwig leven (als dat het hunne is), wel voor het eeuwige leven als een gegeven voor iedereen wat de wereld geheel zal ontwrichten: overbevolking, honger, armoe. Hopelijk zo ontwrichtend dat er ewn oorlog komt waarin de meeste mensen worden gedood.
Waarom zou je de hele wereld willen ontwrichten door je egoïsme om eeuwig te blijven leven terwijl je weet dat dat ten koste gaat van de hele wereld en de bevolking?
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:57:48 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364347
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:36 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het stemvee/slachtvee denk ik? Of wellicht beter mensen die blijven kiezen voor mensen die beslissingen nemen die eigenlijk tegen het algemeen belang zijn.
Soylent Green-achtig?
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:59:03 #82
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177364364
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom zou je de hele wereld willen ontwrichten door je egoïsme om eeuwig te blijven leven terwijl je weet dat dat ten koste gaat van de hele wereld en de bevolking?
Waarom zou je denken dat mensen er zo ver over nadenken?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 22 februari 2018 @ 11:01:44 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:56 schreef tailfox het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen van fitheid van 40 gewoon kunnen blijven werken.
Dus weinig kosten en veel opleveren. bedoel kinderen kosten meesten en ouderen.
Je kan in 900 jaar heel veel kindjes op de wereld zette die ook weer heel veel kindjes maken etc... plus dat de kans op een "ongelukje" veel groter is. Beter zorg je dat eeuwiglevenden geheel onvruchtbaar zijn.
pi_177364436
quote:
5s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:59 schreef jogy het volgende:

[..]

Waarom zou je denken dat mensen er zo ver over nadenken?
Ik denk dat helemaal niet en ik heb geen idee hoe andere mensen hierover denken. TS maakt zich zorgen dat mensen bang zijn om eeuwig te leven.
  donderdag 22 februari 2018 @ 11:03:50 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364448
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom zou je de hele wereld willen ontwrichten door je egoïsme om eeuwig te blijven leven terwijl je weet dat dat ten koste gaat van de hele wereld en de bevolking?
Dat vraag ik me ook af. Die angst is dus volledig terecht. Wie niet bang is, zal de verantwoordelijkheid om te sterven niet willen dragen. Als eeuwig leven mogelijk is, zullen enkele mensen daar zeker misbruik van maken en niet aan de gevolgen denken.
pi_177364475
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 11:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Die angst is dus volledig terecht. Wie niet bang is, zal de verantwoordelijkheid om te sterven niet willen dragen. Als eeuwig leven mogelijk is, zullen enkele mensen daar zeker misbruik van maken en niet aan de gevolgen denken.
Nou, dat bedoel ik dus. Puur egoïsme. Maar ik heb nog nooit iemand gesproken of erover gelezen dat men bang is om te blijven leven. Wel angst om dood te gaan.
  donderdag 22 februari 2018 @ 11:06:41 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177364494
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:16 schreef tailfox het volgende:

[..]

Nouja ik denk als jouw leven niet meer eindig is je ook veel minder kinderen gaat produceren. Denk je niet?
De 900-jarige maagd of zo? Zolang mensen geslachtsrijp zijn en neuken blijft er een kans op kinderen bestaan. Of die moet je doodmaken.
Plus dat mensen het verfrissend vinden om (weer) eens een kind op te voeden, doorbreekt de sleur, laat je bonden met een nieuwe liefde, etc.
pi_177366244
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:51 schreef Lunatiek het volgende:
Het gaat er niet om om eeuwig te leven, maar om te zorgen dat je eeuwig een kwalitatief goed leven hebt. Als je inderdaad geen geld hebt om van je zolderkamer af te komen wordt het doodsaai. Heb je behoorlijk wat geld, dan kun je dingen gaan ondernemen. Reizen maken, naar concerten, alles wat je wilt, steeds nieuwe dingen doen.
Dat geld is er niet. Dus moet ke jezelf (laten) doden, want van ouderdom zal niet meer lukken. En dat is lastig, want mensen hebben een instinct om in leven te blijven. Ga je dus jaren/eeuwen twijfelen over wat het juiste moment is om te stoppen.
Ja soort nieuwe darwin. Je beslist zelf wanneer je dood gaat
pi_177366436
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 11:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kan in 900 jaar heel veel kindjes op de wereld zette die ook weer heel veel kindjes maken etc... plus dat de kans op een "ongelukje" veel groter is. Beter zorg je dat eeuwiglevenden geheel onvruchtbaar zijn.
in mijn scenario ga ik er eigenlijk vanuit dat je geen kinderen meer kan nemen nadat je super human wordt.
  donderdag 22 februari 2018 @ 16:05:08 #90
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177370838
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:36 schreef tailfox het volgende:

[..]

in mijn scenario ga ik er eigenlijk vanuit dat je geen kinderen meer kan nemen nadat je super human wordt.
Dat zou wel weer een doodsteek worden voor een samenleving.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_177386634
Deze vraag zal op F&L waarschijnlijk beter tot zijn recht komen, daarom verhuizing.
pi_177387220
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:09 schreef tailfox het volgende:
Houd de illuminatie ons tegen? Is de dood een straf?
Bedoel iedereen waar tegen je zegt je gaat 900 honderd worden is hier op tegen.

Vooral de symptomen van ouderdom. Maar als je zegt je blijft altijd zo gezond als een 40er zullen veel meer mensen het willen.

Toch gaat de techniek niet hard genoeg. Ik geloof dat wij allang de kennis hebben om te vechten tegen ouderdom en dus eeuwig kunnen leven. Maar iets houd ons tegen.
Wel eens van overbevolking gehoord?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_177396752
Ik ben er niet bang voor.
Ik heb er gewoon geen ene fuck zin in.
pi_177397577
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 11:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af. Die angst is dus volledig terecht. Wie niet bang is, zal de verantwoordelijkheid om te sterven niet willen dragen. Als eeuwig leven mogelijk is, zullen enkele mensen daar zeker misbruik van maken en niet aan de gevolgen denken.
Kan, maar: is bang zijn nu ineens een teken van: kijk dan heb je verantwoording? Dan heb je juist geen verantwoording omdat je niks durft. Ja omdat ik niet weet wat er mij te wachten staat. Bang zijn is maar een gevoel hoor, gewoon doorgaan met het leven. De zon schijnt altijd :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Faz3D op 23-02-2018 19:11:09 ]
pi_177397762
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 10:34 schreef Lavenderr het volgende:
Deze vraag zal op F&L waarschijnlijk beter tot zijn recht komen, daarom verhuizing.
gooi aar op slot
pi_177397790
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:09 schreef tailfox het volgende:
Ik geloof dat wij allang de kennis hebben om te vechten tegen ouderdom en dus eeuwig kunnen leven.
Ik denk het niet. We kunnen een muis iets langer laten leven dan gemiddeld, maar verder dan dat zijn we nog niet.

Dit zou ook alleen een optie zijn voor de samenleving als we express een virus verspreiden die elke zoveelste, willekeurige persoon onvruchtbaar maakt zodat we niet over 50 jaar met 20 miljard mensen op de planeet zitten.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 18:53:31 #97
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_177397916
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:44 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ik denk het niet. We kunnen een muis iets langer laten leven dan gemiddeld, maar verder dan dat zijn we nog niet.

Dit zou ook alleen een optie zijn voor de samenleving als we express een virus verspreiden die elke zoveelste, willekeurige persoon onvruchtbaar maakt zodat we niet over 50 jaar met 20 miljard mensen op de planeet zitten.
dat heet vaccineren
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 19:29:36 #98
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_177398606
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:12 schreef Ferrari_Tape het volgende:
En elke dag die sleur.
Werken, eten koken, slapen, werken, eten koken, slapen. bla bla.
Nou leuk dat dag in dag uit voor 900 jaren.
Pas met pensioen als je 690 en een half jaar bent. :')
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_177399334
Dat moment dat je een potje klaverjas speelt en er geen mogelijk denkbare volgorde is waarin het deck geschud kan worden die je niet al eens eerder hebt meegemaakt....

Nee, lijkt me niks.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 23:02:59 #100
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_177402915
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:29 schreef Semisane het volgende:

[..]

Pas met pensioen als je 690 en een half jaar bent. :')
iedereen metusalem
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metusalem
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 12:57:55 #101
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177413159
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:27 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

als je de huidige wereldbevolking huisvest hoe Nederland is ingericht dan heb je voldoende aan alleen de staat Texas
5% correct. Je hebt voldoende aan Texas als je het inricht zoals New York of Singapore, Nederland is al veel te ruimtelijk. Los daarvan heb je dan nog steeds ruimte nodig voor voedselproductie, industrie, vuilstort. Nog los van alle ellende en gezondheidsproblemen die het leven in een dichtbevolkte stad ter grootte van Texas met zich meebrengt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 26 februari 2018 @ 07:49:33 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177453455
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:29 schreef Semisane het volgende:

[..]

Pas met pensioen als je 690 en een half jaar bent. :')
En dan met 691 de pijp uit... :(
pi_177922466
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.

De panelleden begonnen nadelen van lang leven op te noemen (word saai na een tijd.. ). De enige die niet twijfelde en eeuwig leven als de vanzelfsprekende keuze zag was Bear Grylls, die survival kerel die in z'n show oa het vocht uit olifantendrek dronk (viel nog een brok af, bijna in z'n mond), zichzelf een enema gaf met vuil water (verzameld in de ingewanden van een dier?) etc..
"Dan kon je alles proberen en doen, een volleerd pianist worden bvb."

Was ik het volkomen mee eens.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177924041
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.

De panelleden begonnen nadelen van lang leven op te noemen (word saai na een tijd.. ). De enige die niet twijfelde en eeuwig leven als de vanzelfsprekende keuze zag was Bear Grylls, die survival kerel die in z'n show oa het vocht uit olifantendrek dronk (viel nog een brok af, bijna in z'n mond), zichzelf een enema gaf met vuil water (verzameld in de ingewanden van een dier?) etc..
"Dan kon je alles proberen en doen, een volleerd pianist worden bvb."

Was ik het volkomen mee eens.
Dan heb je ook alles al gehad op den duur. Bovendien vind je vast niet alles leuk om te doen of proberen. En heb je nog steeds eeuwig. En eeuwig. En eeuwig.
pi_177924183
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.

De panelleden begonnen nadelen van lang leven op te noemen (word saai na een tijd.. ). De enige die niet twijfelde en eeuwig leven als de vanzelfsprekende keuze zag was Bear Grylls, die survival kerel die in z'n show oa het vocht uit olifantendrek dronk (viel nog een brok af, bijna in z'n mond), zichzelf een enema gaf met vuil water (verzameld in de ingewanden van een dier?) etc..
"Dan kon je alles proberen en doen, een volleerd pianist worden bvb."

Was ik het volkomen mee eens.
Die man is Christen en maakt reclame voor de alfacursus, dus ik vind het niet zo gek dat hij enthousiast is voor het eeuwige leven :D
-
  maandag 19 maart 2018 @ 11:58:57 #106
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177928415
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:15 schreef Handleiding het volgende:
900 jaar op een zolderkamer wonen :') Ik moet er niet aan denken.
Als je op een zolderkamer woont lijkt het al gauw 900 jaar te duren he?
  maandag 19 maart 2018 @ 12:01:16 #107
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177928482
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.

De panelleden begonnen nadelen van lang leven op te noemen (word saai na een tijd.. ). De enige die niet twijfelde en eeuwig leven als de vanzelfsprekende keuze zag was Bear Grylls, die survival kerel die in z'n show oa het vocht uit olifantendrek dronk (viel nog een brok af, bijna in z'n mond), zichzelf een enema gaf met vuil water (verzameld in de ingewanden van een dier?) etc..
"Dan kon je alles proberen en doen, een volleerd pianist worden bvb."

Was ik het volkomen mee eens.
maar ja, dan is iedereen uiteindelijk volleerd pianist, paardenmenner, harnasontwerper en ga maar door...
pi_177929065
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 07:46 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dan heb je ook alles al gehad op den duur. Bovendien vind je vast niet alles leuk om te doen of proberen. En heb je nog steeds eeuwig. En eeuwig. En eeuwig.
Ik ga er wel vanuit dat het slechts biologisch niet aftakelen betreft, geen magische onsterfelijkheid waar je zelfs blijft leven wanneer de zon een rode reus geworden is en de aarde opbrandt.
Je kan altijd zelfmoord plegen als je het beu bent.
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 08:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die man is Christen en maakt reclame voor de alfacursus, dus ik vind het niet zo gek dat hij enthousiast is voor het eeuwige leven :D
Dan zou je eerder verwachten dat ie nee zou zeggen, want het hiernamaals zou toch beter zijn?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 19 maart 2018 @ 12:32:03 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177929125
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:29 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik ga er wel vanuit dat het slechts biologisch niet aftakelen betreft, geen magische onsterfelijkheid waar je zelfs blijft leven wanneer de zon een rode reus geworden is en de aarde opbrandt.
Je kan altijd zelfmoord plegen als je het beu bent.

[..]

Dan zou je eerder verwachten dat ie nee zou zeggen, want het hiernamaals zou toch beter zijn?
Ook als je gelovig bent en verwacht in de hemel te komen?
pi_177934099
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ook als je gelovig bent en verwacht in de hemel te komen?
De "EU-28’s standardised death rate for accidents" was 30.2 per 100000, dat komt neer op een gemiddelde leeftijd van 3310 jaar.
Je kan natuurlijk voor gevaarlijke activiteiten kiezen...

Cirque du soleil bvb, net iemand neergestort.
https://www.nbcnews.com/n(...)ring-florida-n857761

[ Bericht 16% gewijzigd door crystal_meth op 19-03-2018 15:45:10 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:58:47 #111
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177977084
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 15:27 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De "EU-28’s standardised death rate for accidents" was 30.2 per 100000, dat komt neer op een gemiddelde leeftijd van 3310 jaar.
Je kan natuurlijk voor gevaarlijke activiteiten kiezen...

Cirque du soleil bvb, net iemand neergestort.
https://www.nbcnews.com/n(...)ring-florida-n857761
ja maar zo'n gevaarlijke activiteit behelst ook kans op vreselijke niet-fatale verwondingen waardoor de kwaliteit van het leven alleen maar verder afneemt....
pi_177977664
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.
Holy shit, serieus?

Ik moet gelijk denken aan een quote van van Henry David Thoreau: "The price of anything is the amount of life you exchange for it." Met het eeuwige leven ben je volgens die definitie oneindig veel rijker dan welke lotto prijs dan ook.

Bovendien, met het eeuwige leven word je vroeg of laat dusdanig rijk dat je kunt rentenieren. En dan kun je alles doen wat je nuttig, leuk of waardevol vindt. Ga eens na hoeveel goeds of moois je zou kunnen doen in de wereld, en welke fascinerende ontwikkelingen je allemaal kunt doormaken en meemaken.

En uiteindelijk ontwikkel je je spiritueel, en transcendeer je boven jezelf uit en is er geen "jij" meer. Als je dat kunt bereiken voor je sterft, dat is volgens mij het ultieme einde.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:22:23 #113
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177978734
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:34 schreef lnloggen het volgende:

[..]
En dan kun je alles doen wat je nuttig, leuk of waardevol vindt. Ga eens na hoeveel goeds of moois je zou kunnen doen in de wereld, en welke fascinerende ontwikkelingen je allemaal kunt doormaken en meemaken.

Goeds in de wereld doen? Maar dat geldt dan direct voor iedereen he?
pi_177982024
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:34 schreef lnloggen het volgende:

Als je dat kunt bereiken voor je sterft, dat is volgens mij het ultieme einde.
Met een eeuwig leven is er geen einde. Na een eeuwigheid zal je je inderdaad volledig hebben kunnen ontwikkelen zover mogelijk is, maar dan heb je nog een eeuwigheid te gaan. Dan gaat het leven best vervelen. En dan heb je nog een oneindig aantal eeuwigheden te gaan.. dat is een marteling.

1000 jaar van onsterfelijkheid lijkt me best leuk, misschien zelfs 2, 3, of 10 duizend. Maar een eeuwigheid? Nee.. moet er niet aan denken.
pi_177982054
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:13 schreef tailfox het volgende:

[..]

opzich is geestelijk wel een goed punt.

Maar als je er euthanasie bij stopt. Kan je dus iedereen eeuwig lichamelijk laten leven en waarneer ze er geen behoefte meer aan hebben dood maken.

Grootste probleem lijkt mij de kosten. Wie betaalt mijn leven?
Jijzelf. Als je 900 jaar gevoelsmatig 45 blijft dan kun je dus lekker 900 jaar werken! Succes!
pi_177986843
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ja maar zo'n gevaarlijke activiteit behelst ook kans op vreselijke niet-fatale verwondingen waardoor de kwaliteit van het leven alleen maar verder afneemt....
Tenzij je regenereert (zeesterren doen dat, dacht ik)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177995589
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 13:17 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Jijzelf. Als je 900 jaar gevoelsmatig 45 blijft dan kun je dus lekker 900 jaar werken! Succes!
net of ik daar ene probleem mee heb
pi_177996653
Als je eeuwig leeft, wat is dan nog het waard om voor te leven uiteindelijk aangezien je alles oneindig vaak mee gaat maken (of oneindig lang een gehele leegte als het universum wel alleen maar uit blijft dijen). Ik denk dat niemand voor oneindig leven zou kiezen zonder uiteindelijk oneindig lang spijt te hebben van die keuze.

Als je zegt 900 jaar ofzo dan is er wat over te twisten maar ja.
pi_177999617
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 13:16 schreef MrAero het volgende:
Met een eeuwig leven is er geen einde. Na een eeuwigheid zal je je inderdaad volledig hebben kunnen ontwikkelen zover mogelijk is, maar dan heb je nog een eeuwigheid te gaan.
Ik bedoelde dat na volledige transcedentie, je jezelf overstijgt en er geen "je" meer is. Dat is ook een soort einde.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_177999657
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 13:17 schreef nickhguitar het volgende:
Jijzelf. Als je 900 jaar gevoelsmatig 45 blijft dan kun je dus lekker 900 jaar werken! Succes!
In een aantal decennia spaar je toch makkelijk een pensioen bij elkaar. En dan lekker 850 jaar rentenieren B:)B
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
  donderdag 22 maart 2018 @ 08:14:58 #121
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_178005012
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 17:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Tenzij je regenereert (zeesterren doen dat, dacht ik)
Nog veel interessanter: als je van een salamander een poot afknipt dan groeit die weer volledig aan, inclusief botten, pezen en tenen.
pi_178005322
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 23:21 schreef lnloggen het volgende:

[..]

In een aantal decennia spaar je toch makkelijk een pensioen bij elkaar. En dan lekker 850 jaar rentenieren B:)B
En wat ga je dan doen als tijdverdrijf ?
pi_178007460
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 08:43 schreef ATON het volgende:
En wat ga je dan doen als tijdverdrijf ?
Lekker lezen, sporten, films kijken, wandelen, met enige regelmaat psychedelica gebruiken, me fascineren over de voortgang der techniek, in VR werelden vertoeven, lekker in de natuur kamperen, reizen, verschillende culturen en mensen en landen (en t.z.t. planeten) ontdekken, enzovoorts enzovoorts.
Ik denk dat ik me prima een aantal eeuw kan vermaken.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_178008403
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 10:50 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Lekker lezen, sporten, films kijken, wandelen, met enige regelmaat psychedelica gebruiken, me fascineren over de voortgang der techniek, in VR werelden vertoeven, lekker in de natuur kamperen, reizen, verschillende culturen en mensen en landen (en t.z.t. planeten) ontdekken, enzovoorts enzovoorts.
Ik denk dat ik me prima een aantal eeuw kan vermaken.
^O^ En af en toe eens van planeet wisselen.
pi_178009482
Gewoon via je interface van mentale dimensie veranderen en jezelf in verschillende bewuste wezens transformeren. De ene keer een alien, de andere keer een slang, weer een andere keer een God-koning met de verantwoordelijkheid om de Egyptische beschaving tot grote hoogtes te laten stijgen.

Weer een andere keer verander je in een mentale entiteit en speel je onbeschaamd voyeur in fysieke werelden waar niemand jou kan waarnemen, als een soort geest.

Wisselend van realiteit naar realiteit, van het ene universum na het andere, met af en toe een pauze. Een soort winterslaap zodat je ''bij kunt komen'' van bestaan en ook af en toe periodes van niet-bestaan wanneer het jou uitkomt. Dan heb je vooraf bepaald wanneer je wakker wordt.

Jullie denken veel te beperkt ;)
  donderdag 29 maart 2018 @ 18:23:02 #126
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178174574
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:35 schreef crystal_meth het volgende:
Ik herinner me een aflevering van 8 out of 10 cats waar 100 mensen gevraagd was te kiezen tussen eeuwig leven of de lotto (euromillions of whatever) winnen. De meesten kozen voor het geld.

De panelleden begonnen nadelen van lang leven op te noemen (word saai na een tijd.. ). De enige die niet twijfelde en eeuwig leven als de vanzelfsprekende keuze zag was Bear Grylls, die survival kerel die in z'n show oa het vocht uit olifantendrek dronk (viel nog een brok af, bijna in z'n mond), zichzelf een enema gaf met vuil water (verzameld in de ingewanden van een dier?) etc..
"Dan kon je alles proberen en doen, een volleerd pianist worden bvb."

Was ik het volkomen mee eens.
Best wel een interessante (survival) insteek.

Ga je voor het eeuwige einde waarin echt alles kan exploreren of ga je voor een kortstondig bestaan waarin je (nauwelijks) iets kunt volbrengen.

Het boezemt mij (gezonde) angst in om eeuwig te leven maar ik wil de uitdaging wel proberen.
Genoeg te onderzoeken. Ook de argumenten dat je met je eeuwige bestaan alles kunt worden, leren, weten en doen (ook wat je nu niet bevalt); lijkt mij enorm de moeite waard.

Met een concept van "eeuwig", heb je ook grote kans (al was het maar toevallig, kwestie van volhouden) alles zult ontdekken om je eeuwige bestaan vorm te (kunnen) geven.
Je hebt dan geen "haast" om zeg een planeetje tot ontwikkeling te brengen. Mislukt het, begin je weer opnieuw. Gaat het goed, voeg je er één toe.

NB: Ik ga er wellicht te gemakkelijk vanuit dat dit mij dan allemaal mogelijk wordt. Met genoeg "tijd" (wat is dat dan nog ?) zie ik geen belemmeringen. Ben niet zo slim om alles snel te begrijpen maar met genoeg tijd zal ik wel alles kunnen weten.

Het wordt wat anders, wanneer je (leef)omgeving wel eindig is of zelfs ontbreekt qua mogelijkheden. Lijkt mij geen pretje voor altijd op een uitgemergelde aarde of tzt in een geïmplodeerd heelal moeten gaan verblijven. Dan toch maar een "tiny blue dot in a space of time" ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178177738
quote:
14s.gif Op donderdag 29 maart 2018 18:23 schreef Vallon het volgende:

[..]

Best wel een interessante (survival) insteek.

Ga je voor het eeuwige einde waarin echt alles kan exploreren of ga je voor een kortstondig bestaan waarin je (nauwelijks) iets kunt volbrengen.

Het boezemt mij (gezonde) angst in om eeuwig te leven maar ik wil de uitdaging wel proberen.
Genoeg te onderzoeken. Ook de argumenten dat je met je eeuwige bestaan alles kunt worden, leren, weten en doen (ook wat je nu niet bevalt); lijkt mij enorm de moeite waard.

Met een concept van "eeuwig", heb je ook grote kans (al was het maar toevallig, kwestie van volhouden) alles zult ontdekken om je eeuwige bestaan vorm te (kunnen) geven.
Je hebt dan geen "haast" om zeg een planeetje tot ontwikkeling te brengen. Mislukt het, begin je weer opnieuw. Gaat het goed, voeg je er één toe.

NB: Ik ga er wellicht te gemakkelijk vanuit dat dit mij dan allemaal mogelijk wordt. Met genoeg "tijd" (wat is dat dan nog ?) zie ik geen belemmeringen. Ben niet zo slim om alles snel te begrijpen maar met genoeg tijd zal ik wel alles kunnen weten.

Het wordt wat anders, wanneer je (leef)omgeving wel eindig is of zelfs ontbreekt qua mogelijkheden. Lijkt mij geen pretje voor altijd op een uitgemergelde aarde of tzt in een geïmplodeerd heelal moeten gaan verblijven. Dan toch maar een "tiny blue dot in a space of time" ?
Tijd bestaat toch niet? Wat betekent eeuwig leven of niet eeuwig leven als tijd sowieso een illusie is? Hoe kan er een begin en een eind zijn als er geen tijd is?
  donderdag 29 maart 2018 @ 21:58:27 #128
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178180579
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Tijd bestaat toch niet? Wat betekent eeuwig leven of niet eeuwig leven als tijd sowieso een illusie is? Hoe kan er een begin en een eind zijn als er geen tijd is?
Voor mij bestaat tijd wel degelijk en is ook de perceptie vanwaaruit ik (alleen) kan denk en besta.

Een leuk concept wat ik in mijn reactie even voor ogen had is de sf-roman Eeuwigers van Asimov die een groep mensen beschrijft die de tijd(sduur) (paradoxaal) controleren en beïnvloeden.

Technisch heb je gelijk dat wanneer iets eeuwigdurend is (in de zin van oneindig) er vanuit concept tijd gezien geen begin kan zijn, hooguit ergens een moment. Beetje het idee van wat is de helft of dubbele van oneindig. Einstein heeft daar - in ons ruimte-tijd kader - ook de nodige relativistische woorden aan besteed.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178187698
quote:
14s.gif Op donderdag 29 maart 2018 21:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

Voor mij bestaat tijd wel degelijk en is ook de perceptie vanwaaruit ik (alleen) kan denk en besta.

Een leuk concept wat ik in mijn reactie even voor ogen had is de sf-roman Eeuwigers van Asimov die een groep mensen beschrijft die de tijd(sduur) (paradoxaal) controleren en beïnvloeden.

Technisch heb je gelijk dat wanneer iets eeuwigdurend is (in de zin van oneindig) er vanuit concept tijd gezien geen begin kan zijn, hooguit ergens een moment. Beetje het idee van wat is de helft of dubbele van oneindig. Einstein heeft daar - in ons ruimte-tijd kader - ook de nodige relativistische woorden aan besteed.
Tijdloosheid betekent volgens mij dat er geen begin en geen einde kan zijn, en dit geldt bijvoorbeeld ook voor het bewustzijn zoals Pim van Lommel beschrijft in 'Eindeloos Bewustzijn':

"Het volledige en oneindige bewustzijn is overal aanwezig en is niet aan een bepaalde plaats of tijd gebonden, heden, verleden en toekomst zijn tegelijk aanwezig en toegankelijk." p.28

Mensen met BDE's kunnen soms toekomstige gebeurtenissen voorspellen en vorige levens herinneren, er is dus empirisch bewijs voor een 'tijdloos bewustzijn'.

De wereld is volgens de BDE dan ook deterministisch omdat alles vastligt als een groot plan. Dit levert vragen op voor de vrije wil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Libertarisch op 30-03-2018 11:06:39 ]
  vrijdag 30 maart 2018 @ 12:28:09 #130
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178190821
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 09:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Tijdloosheid betekent volgens mij dat er geen begin en geen einde kan zijn, en dit geldt bijvoorbeeld ook voor het bewustzijn zoals Pim van Lommel beschrijft in 'Eindeloos Bewustzijn':

"Het volledige en oneindige bewustzijn is overal aanwezig en is niet aan een bepaalde plaats of tijd gebonden, heden, verleden en toekomst zijn tegelijk aanwezig en toegankelijk." p.28

Mensen met BDE's kunnen soms toekomstige gebeurtenissen voorspellen en vorige levens herinneren, er is dus empirisch bewijs voor een 'tijdloos bewustzijn'.

De wereld is volgens de BDE dan ook deterministisch omdat alles vastligt als een groot plan. Dit levert vragen op voor de vrije wil.
Je springt vrij gemakkelijk van een mogelijkheid, via een aanname naar een feitelijk gestelde conclusie.

Persoonlijke (incl. BDE) ervaringen kunnen imo niet bepaald dienen als bewijs.
Dat iemand (BDE) zich een vorig leven - meent te - kunnen herinneren, is buiten een overtuigd geloof; geen aantoonbare onderbouwing voor te vinden. Ik durf zelfs te stellen dat die "geloof" vooral dient om je bestaan(srecht) te bewijzen. Immers, wanneer je je dood kunt herinneren is er dus leven na de dood. De (proef)gedachte dat er helemaal niets is, is nauwelijks te accepteren.
Met een BDE lijkt mij de kans wat groter dat die "stervende" hersencelletjes je een hallucinerend sprookje voortover(d)en waar je je (levend) (voort)aan vast kunt houden.
Probleem met "herinnering" is vooral dat dit achteraf en persoonlijk is, bij mensen veelal incompleet en vaak aantoonbaar onjuist is waarmee je ook een deel van de bewijsvoering weghaalt. De kracht van wetenschap is o.a. de voorspellende waarde.

Inzake de vrije wil ben ik geneigd te denken dat die vooral wordt bepaald door (externe, opgelegde) beperkingen zoals o.a. je mogelijkheden in de omgeving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178190839
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je springt vrij gemakkelijk van een mogelijkheid, via een aanname naar een feitelijk gestelde conclusie.

Persoonlijke (incl. BDE) ervaringen kunnen imo niet bepaald dienen als bewijs.
Dat iemand (BDE) zich een vorig leven - meent te - kunnen herinneren, is buiten een overtuigd geloof; geen aantoonbare onderbouwing voor te vinden. Ik durf zelfs te stellen dat die "geloof" vooral dient om je bestaan(srecht) te bewijzen. Immers, wanneer je je dood kunt herinneren is er dus leven na de dood. De (proef)gedachte dat er helemaal niets is, is nauwelijks te accepteren.
Met een BDE lijkt mij de kans wat groter dat die "stervende" hersencelletjes je een hallucinerend sprookje voortover(d)en waar je je (levend) (voort)aan vast kunt houden.
Probleem met "herinnering" is vooral dat dit achteraf en persoonlijk is, bij mensen veelal incompleet en vaak aantoonbaar onjuist is waarmee je ook een deel van de bewijsvoering weghaalt. De kracht van wetenschap is o.a. de voorspellende waarde.

Inzake de vrije wil ben ik geneigd te denken dat die vooral wordt bepaald door (externe, opgelegde) beperkingen zoals o.a. je mogelijkheden in de omgeving.
Hoe verklaar dat mensen die blind geboren zijn kunnen zien tijdens een BDE?
  vrijdag 30 maart 2018 @ 12:44:56 #132
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178191151
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Hoe verklaar dat mensen die blind geboren zijn kunnen zien tijdens een BDE?
Ik verklaar helemaal niets over BDE, het fenomeen zien is vooral iets fysisch wat 'we' hebben geëvolueerd.

We hebben vanuit een bepaalde gewaarwording bepaald dat iets rood (golflengte van licht) is. Vervolgens heb 'ik' gaandeweg mijn opvoeding dat nauwkeuriger afgebakend zodat ik kan lezen etc.etc. Of mijn rood, ook jouw rood is is.... geen flauw idee (ik denk ook aan de allegorie van Plato's grot).

Het lijkt mij eerder dat een "blinde", bepaalde gewaarwordingen krijgt/heeft die samenvallen met iets (kunnen) "zien" waaraan (bepaalde) associaties worden gekoppeld.
Bij het doodgaan zal een uitvallende hersenpan ongetwijfeld zorgen voor allerlei LSD-achtige "ervaringen". Wanneer iemand maar snel genoeg opstaat of zich inspant, zie je (ook) sterretjes.
Dat zijn geen BDE's maar het simpele feit dat je te weinig bloed/druk hebt om je hersencellen van zuurstof te voorzien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178194054
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:44 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik verklaar helemaal niets over BDE, het fenomeen zien is vooral iets fysisch wat 'we' hebben geëvolueerd.

We hebben vanuit een bepaalde gewaarwording bepaald dat iets rood (golflengte van licht) is. Vervolgens heb 'ik' gaandeweg mijn opvoeding dat nauwkeuriger afgebakend zodat ik kan lezen etc.etc. Of mijn rood, ook jouw rood is is.... geen flauw idee (ik denk ook aan de allegorie van Plato's grot).

Het lijkt mij eerder dat een "blinde", bepaalde gewaarwordingen krijgt/heeft die samenvallen met iets (kunnen) "zien" waaraan (bepaalde) associaties worden gekoppeld.
Bij het doodgaan zal een uitvallende hersenpan ongetwijfeld zorgen voor allerlei LSD-achtige "ervaringen". Wanneer iemand maar snel genoeg opstaat of zich inspant, zie je (ook) sterretjes.
Dat zijn geen BDE's maar het simpele feit dat je te weinig bloed/druk hebt om je hersencellen van zuurstof te voorzien.
Volgens mij is het fenomeen van de BDE zo fantastisch (in de letterlijke zin, dat het op fantasie gebaseerd lijkt) dat mensen simpelweg niet kunnen geloven dat het waar is. Als wat de onderzoekers van de BDE denken klopt dan is het leven na de dood bewezen, niets minder. Ik kon het zelf ook niet geloven totdat ik meer over de hersenen te weten kwam.

Met de kennis over de hersenen die ik nu heb is het duidelijk dat de BDE volstrekt onverklaarbaar is in fysieke termen. Mensen ervaren bijvoorbeeld een onmetelijke liefde, dan verwacht je zeer hoge serotonine niveaus in de hersenen (vergelijkbaar met mensen die bijvoorbeeld MDMA genomen hebben) maar er is (vrijwel) geen hersenactiviteit.

Dat is slechts één voorbeeld, maar als ik de inhoud van de BDE goed begrijp hebben we waarschijnlijk te maken met reïncarnatie.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 19:33:48 #134
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178199295
Interessant.....
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:02 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens mij is het fenomeen van de BDE zo fantastisch (in de letterlijke zin, dat het op fantasie gebaseerd lijkt) dat mensen simpelweg niet kunnen geloven dat het waar is. Als wat de onderzoekers van de BDE denken klopt dan is het leven na de dood bewezen, niets minder. Ik kon het zelf ook niet geloven totdat ik meer over de hersenen te weten kwam.
Ben benieuwd naar een wetenschappelijk onderbouwde verklaring waarbij het geloof (in) geen rol speelt. Met het (relatief) weinige dat ik van hersens weet, kan ik de sensatie van een BDE redelijk begrijpen en uitleggen.

quote:
Met de kennis over de hersenen die ik nu heb is het duidelijk dat de BDE volstrekt onverklaarbaar is in fysieke termen. Mensen ervaren bijvoorbeeld een onmetelijke liefde, dan verwacht je zeer hoge serotonine niveaus in de hersenen (vergelijkbaar met mensen die bijvoorbeeld MDMA genomen hebben) maar er is (vrijwel) geen hersenactiviteit.
Je hangt al op het woordje "vrijwel"....

Of serotonine of een ander hormoon een verifieerbare (te verwachten) meetwaarde is van of voor je mate van "liefde" gevoel, is zeer de vraag. BackToEarth: Dat (die) hormonen je hoofd op hol brengen is duidelijk en ook noodzakelijk om je (sociale) processen tot (over)leven aan de gang te houden.

quote:
Dat is slechts één voorbeeld, maar als ik de inhoud van de BDE goed begrijp hebben we waarschijnlijk te maken met reïncarnatie.
Nofi, je geeft geen voorbeeld maar een/jouw veronderstelling.
Reïncarnatie is in mijn beleving iets anders dan een BDE.
Beide kunnen op basis van hunner definitie, uitstekend zonder elkaar.

Los daarvan zie ik geen reden noch nut voor dat soort fenomenen (als die er al zijn).
Ik mis o.a. het (meetbare) motief en de samenhang van een doel voor -en met die veronderstellingen.

Men bouwt een hele constructie op basis van oncontroleerbare "waarnemingen" die vervolgens dan (on)logisch met elkaar worden verbonden met nog vagere taal; om vervolgens een daaruit voortvloeiende semiwetenschappelijke conclusie als aantoonbaar/nieuw feit en waarheid te kunnen presenteren.

Interessant om je (al lezende) in te kunnen verliezen of te vermaken; is het "godsbewijs", tal van doortimmerde filosofen hebben al veel bloot gelegd.
Kern wat ik daar uithaal is je kunt het bestaan niet bewijzen noch ontkennen waarmee het nog niet (on)waar hoeft te zijn. Veiligheidshalve is het beter - zo heb ik o.a. meegekregen van Dawkins - de (kleine) mogelijkheid open te houden dan die categorisch af te wijzen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_178199813
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 19:33 schreef Vallon het volgende:
Interessant.....

[..]

Ben benieuwd naar een wetenschappelijk onderbouwde verklaring waarbij het geloof (in) geen rol speelt. Met het (relatief) weinige dat ik van hersens weet, kan ik de sensatie van een BDE redelijk begrijpen en uitleggen.

[..]

Je hangt al op het woordje "vrijwel"....

Of serotonine of een ander hormoon een verifieerbare (te verwachten) meetwaarde is van of voor je mate van "liefde" gevoel, is zeer de vraag. BackToEarth: Dat (die) hormonen je hoofd op hol brengen is duidelijk en ook noodzakelijk om je (sociale) processen tot (over)leven aan de gang te houden.

[..]

Nofi, je geeft geen voorbeeld maar een/jouw veronderstelling.
Reïncarnatie is in mijn beleving iets anders dan een BDE.
Beide kunnen op basis van hunner definitie, uitstekend zonder elkaar.

Los daarvan zie ik geen reden noch nut voor dat soort fenomenen (als die er al zijn).
Ik mis o.a. het (meetbare) motief en de samenhang van een doel voor -en met die veronderstellingen.

Men bouwt een hele constructie op basis van oncontroleerbare "waarnemingen" die vervolgens dan (on)logisch met elkaar worden verbonden met nog vagere taal; om vervolgens een daaruit voortvloeiende semiwetenschappelijke conclusie als aantoonbaar/nieuw feit en waarheid te kunnen presenteren.

Interessant om je (al lezende) in te kunnen verliezen of te vermaken; is het "godsbewijs", tal van doortimmerde filosofen hebben al veel bloot gelegd.
Kern wat ik daar uithaal is je kunt het bestaan niet bewijzen noch ontkennen waarmee het nog niet (on)waar hoeft te zijn. Veiligheidshalve is het beter - zo heb ik o.a. meegekregen van Dawkins - de (kleine) mogelijkheid open te houden dan die categorisch af te wijzen.
Ik kan geen goede verklaring bedenken voor de BDE. Mijn kennis is beperkt, maar ik weet wel redelijk wat af van het brein en wat hersenchemie/drugs met je bewustzijn doen. Vanuit dat perspectief vind ik de BDE mysterieus.

De BDE kan simpelweg een hallucinatie zijn veroorzaakt door een soort drug maar die optie lijkt erg onwaarschijnlijk.
pi_178200183
Hoewel ik erg dankbaar ben dat de Heer me het leven geschonken heeft moet ik er niet aan denken om eeuwig te leven, al was het maar om steeds naasten te moeten verliezen.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_178201363
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 19:57 schreef Libertarisch het volgende:

De BDE kan simpelweg een hallucinatie zijn veroorzaakt door een soort drug maar die optie lijkt erg onwaarschijnlijk.

Uit een ander topic,

quote:
Ons brein produceert een 'reality hallucination', wat jij ziet in je bewustzijn is niet de Realiteit an sich en dat geldt ook voor alle andere mensen.


Wat spreek je jezelf toch tegen...
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 21:37:54 #138
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178201747
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 19:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik kan geen goede verklaring bedenken voor de BDE. Mijn kennis is beperkt, maar ik weet wel redelijk wat af van het brein en wat hersenchemie/drugs met je bewustzijn doen. Vanuit dat perspectief vind ik de BDE mysterieus.

De BDE kan simpelweg een hallucinatie zijn veroorzaakt door een soort drug maar die optie lijkt erg onwaarschijnlijk.
Ik daag je (al)vast uit ;) ... waarom mysterieus ? Bedoel je dat als spiritueel/goddelijk, onbegrijpelijk, onverklaarbaar en/of iets anders ?

Ik hoop dat je in de gaten hebt wat je imho impliceert....."geen goede verklaring bedenken voor de BDE".
Door geen "verklaring" te kunnen geven van een aanname wil dat niet betekenen dat het dus daarmee waar kan of zelfs moet zijn.
Het is een bekend foefje (ook van je brein) om (je) af te leiden.... iets "vaags" aanduiden dat moet worden onderzocht waarmee het dus vanzelf een grond van waarheid krijgt.
"We moeten gaan onderzoeken dat abc bestaat" waarmee het zichzelf door het onderzoek alvast een plausibiliteit geeft dat abc bestaat of minstens kan bestaan. Dit vooral in de wetenschap dat een wetenschapper niets kan uitsluiten en gelovige het allesbehalve zal afwijzen.

Een BDE - beter de subjectiviteit ervan - kan m.i. ook prima zonder drug worden veroorzaakt, juist ontbering (wat doodgaan volgens mij o.a. is) zorgt er dan voor dat je je veiligheidshalve ontkoppelt (disassocieert) van je (pijnlijke) realiteit.

Dat er veel persoonlijk gevoel komt kijken bij een BDE zal zo zijn wat het nog niet aantoonbaar of feitelijk bestaand maakt. Ik wordt pas echt geïnteresseerd wanneer twee (of meer) mensen onafhankelijk van elkaar een gemeenschappelijke BDE meemaken en daarvan verslag doen aan een onderzoeker.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 1 april 2018 @ 18:48:08 #139
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178241242
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 21:21 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Uit een ander topic,

[..]

Wat spreek je jezelf toch tegen...
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 21:37 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik daag je (al)vast uit ;) ... waarom mysterieus ? Bedoel je dat als spiritueel/goddelijk, onbegrijpelijk, onverklaarbaar en/of iets anders ?

Ik hoop dat je in de gaten hebt wat je imho impliceert....."geen goede verklaring bedenken voor de BDE".
Door geen "verklaring" te kunnen geven van een aanname wil dat niet betekenen dat het dus daarmee waar kan of zelfs moet zijn.
Het is een bekend foefje (ook van je brein) om (je) af te leiden.... iets "vaags" aanduiden dat moet worden onderzocht waarmee het dus vanzelf een grond van waarheid krijgt.
"We moeten gaan onderzoeken dat abc bestaat" waarmee het zichzelf door het onderzoek alvast een plausibiliteit geeft dat abc bestaat of minstens kan bestaan. Dit vooral in de wetenschap dat een wetenschapper niets kan uitsluiten en gelovige het allesbehalve zal afwijzen.

Een BDE - beter de subjectiviteit ervan - kan m.i. ook prima zonder drug worden veroorzaakt, juist ontbering (wat doodgaan volgens mij o.a. is) zorgt er dan voor dat je je veiligheidshalve ontkoppelt (disassocieert) van je (pijnlijke) realiteit.

Dat er veel persoonlijk gevoel komt kijken bij een BDE zal zo zijn wat het nog niet aantoonbaar of feitelijk bestaand maakt. Ik wordt pas echt geïnteresseerd wanneer twee (of meer) mensen onafhankelijk van elkaar een gemeenschappelijke BDE meemaken en daarvan verslag doen aan een onderzoeker.
De paradox van een BDE is dat er geen hersenactiviteit is maar dat mensen wel van alles ervaren. Intense emoties, hun eigen reanimatie kunnen observeren, wat bewijsbaar is omdat het rapport van de artsen/verpleegkundigen overeenkomt met dat van de patiënt, mensen die blind geboren zijn kunnen zien tijdens hun BDE, mensen komen alleen overledenen tegen in hun BDE geen mensen die nog in leven zijn (als men eenmaal door de tunnel is gegaan)...

BDE's worden ook ervaren onder omstandigheden waar de hersenen gewoon actief zijn, buiten een hartstilstand of andere situatie van bewusteloosheid.

De studie van BDE's is een specialistisch veld geworden. Het is een complex medisch/neurologisch vraagstuk en er is tot op heden geen verklaring voor het feit dat mensen BDE's ervaren tijdens een hartstilstand.

Dit betekent niet dat het leven na de dood bewezen is, het betekent wel dat er nog een mysterie bij is gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 01-04-2018 18:58:27 ]
  zondag 1 april 2018 @ 19:47:27 #140
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178242245
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 21:37 schreef Vallon het volgende:

Dat er veel persoonlijk gevoel komt kijken bij een BDE zal zo zijn wat het nog niet aantoonbaar of feitelijk bestaand maakt. Ik wordt pas echt geïnteresseerd wanneer twee (of meer) mensen onafhankelijk van elkaar een gemeenschappelijke BDE meemaken en daarvan verslag doen aan een onderzoeker.
Er zijn wel Shared Death Experiences / Empathetic Near - Death Experiences:

"These experiences are reported by people who also share some aspects of the NDE as their loved one is dying or coincides with the time of death of a loved one. I have documented cases where people who were present at the bedside of their dying loved one suddenly found themselves participating in a transcendent experience of a partial journey into death."

"So how can we explain these? The people at the bedside or those who are miles away from their loved ones in some way ‘connect’ with the dying person but are not themselves close to death or unconscious. How can people whose brains are not compromised physiologically experience such overwhelming transcendent experiences that are so powerful that it diminishes their grief?"

https://drpennysartori.wo(...)-do-we-explain-them/

Penny Sartori is een echte wetenschapper die peer-reviewed werk publiceert over BDE's dus geen onaardige bron.

Bron over blinden die kunnen zien tijdens een BDE, geverifieerd door onderzoekers:

https://www.scribd.com/do(...)riences-in-the-Blind
pi_178243821
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 19:47 schreef Libertarisch het volgende:
Penny Sartori is een echte wetenschapper die peer-reviewed werk publiceert over BDE's dus geen onaardige bron.
Peer reviewed werk over BDE's in journals zoals 'The Christian Parapsychologist' en 'The Journal of Near-Death Studies'.

Dat is net zoiets als wanneer ik een onderzoek doe naar de helende kracht van bidden en dat laat 'peer reviewen en publiceren' in 'The Christian Scientist' _O-

Heb je ook bronnen van publicaties zonder bias, of blijf je steeds van dit soort 'onderzoeken' posten? Voor elk voorbeeld dat je geeft kan ik namelijk logische verklaringen bedenken. Logische verklaringen die je de deur wijst zodat je je eigen verklaring: non-lokaal bewustzijn, erin kan houden.
  zondag 1 april 2018 @ 20:52:14 #142
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178243908
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 19:47 schreef Libertarisch het volgende:

"These experiences are reported by people who also share some aspects of the NDE as their loved one is dying or coincides with the time of death of a loved one.
Even los van de bron.... geliefden die elkaar zien in een BDE, zijn imho niet bepaald onafhankelijk bewijs.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 1 april 2018 @ 21:03:17 #143
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178244179
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 20:48 schreef MrAero het volgende:

[..]

Peer reviewed werk over BDE's in journals zoals 'The Christian Parapsychologist' en 'The Journal of Near-Death Studies'.

Dat is net zoiets als wanneer ik een onderzoek doe naar de helende kracht van bidden en dat laat 'peer reviewen en publiceren' in 'The Christian Scientist' _O-

Heb je ook bronnen van publicaties zonder bias, of blijf je steeds van dit soort 'onderzoeken' posten? Voor elk voorbeeld dat je geeft kan ik namelijk logische verklaringen bedenken. Logische verklaringen die je de deur wijst zodat je je eigen verklaring: non-lokaal bewustzijn, erin kan houden.
Wat is er mis met 'the Journal of Near Death Studies'? De BDE is een algemeen geaccepteerd medisch/neurologisch/psychologisch verschijnsel. Er zijn ook publicaties over BDE's in The Lancet en Resuscitation en andere respectabele bladen, niet alleen van Penny Sartori natuurlijk.

Ik wil je verklaring wel horen. Ik kan namelijk geen verklaring bedenken dus je mag me helpen.

quote:
15s.gif Op zondag 1 april 2018 20:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Even los van de bron.... geliefden die elkaar zien in een BDE, zijn imho niet bepaald onafhankelijk bewijs.
Het is ook geen onafhankelijk bewijs. Het is een interessant verschijnsel dat dicht bij komt wat je vroeg.
pi_178244213
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat is er mis met 'the Journal of Near Death Studies'? De BDE is een algemeen geaccepteerd medisch/neurologisch/psychologisch verschijnsel. Er zijn ook publicaties over BDE's in The Lancet en Resuscitation en andere respectabele bladen, niet alleen van Penny Sartori natuurlijk.

Ik wil je verklaring wel horen. Ik kan namelijk geen verklaring bedenken dus je mag me helpen.
Als jij mij die bronnen kan geven dan kan ik jou het verschil wel uitleggen.
  zondag 1 april 2018 @ 21:10:48 #145
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178244326
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
De paradox van een BDE is dat er geen hersenactiviteit is maar dat mensen wel van alles ervaren.
Waarom zou er voor een BDE, als dat er al is buiten het effect zelf, hersenactiviteit moeten zijn ?

Wanneer je de hersenwerking bekijkt, bepalen de neurologische verbindingen en hormonen, de (momentele) status. Wanneer de hersenen een tijdje even zonder voedingsstoffen/zuurstof zitten of zo, stopt de hersenactiviteit (dwz de meetbare zenuwwerking) die prima hervat kan worden na een reanimatie of zo. Cellen gaan niet gelijk dood of zo en hersenen kunnen best eventjes zonder; met weliswaar risico op "schade" etc.etc.

Nogmaals, dat een BDE een vreemde gewaarwording zal zijn en je van alles in kop haalt; zal zijn maar ik zie geen bijzonderheid voor die ervaring en al geen link naar reïncarnatie, laat staan helderziendheid of zo. Ik zou het best willen geloven in de zin van aannemen maar niet op basis van een (aangrijpend) verhaal of subjectieve waarneming.

Kortom geef en kom met bewijs, desnoods filosofisch in de vorm van logisch redeneren of op z'n minst de motivatie cq. de functie dat een BDE (niets) meer is dan een fysiek gebeuren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 1 april 2018 @ 21:12:48 #146
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178244359
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 21:05 schreef MrAero het volgende:

[..]

Als jij mij die bronnen kan geven dan kan ik jou het verschil wel uitleggen.
http://www.resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(14)00739-4/abstract (copy paste de link)

http://www.thelancet.com/(...)73601071008/fulltext

https://www.researchgate.(...)eath-Experiences.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 01-04-2018 21:41:46 ]
  zondag 1 april 2018 @ 21:12:58 #147
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178244364
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:03 schreef Libertarisch het volgende:
Het is ook geen onafhankelijk bewijs. Het is een interessant verschijnsel dat dicht bij komt wat je vroeg.
Het komt nog niet eens in de buurt van een onderbouwing.
Laten we wat exacter blijven en het giswerk overlaten aan zelfbenoemde deskundigen die bedreven zijn in foefjes.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 1 april 2018 @ 21:15:43 #148
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178244429
quote:
12s.gif Op zondag 1 april 2018 21:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

Waarom zou er voor een BDE, als dat er al is buiten het effect zelf, hersenactiviteit moeten zijn ?

Wanneer je de hersenwerking bekijkt, bepalen de neurologische verbindingen en hormonen, de (momentele) status. Wanneer de hersenen een tijdje even zonder voedingsstoffen/zuurstof zitten of zo, stopt de hersenactiviteit (dwz de meetbare zenuwwerking) die prima hervat kan worden na een reanimatie of zo. Cellen gaan niet gelijk dood of zo en hersenen kunnen best eventjes zonder; met weliswaar risico op "schade" etc.etc.

Nogmaals, dat een BDE een vreemde gewaarwording zal zijn en je van alles in kop haalt; zal zijn maar ik zie geen bijzonderheid voor die ervaring en al geen link naar reïncarnatie, laat staan helderziendheid of zo. Ik zou het best willen geloven in de zin van aannemen maar niet op basis van een (aangrijpend) verhaal of subjectieve waarneming.

Kortom geef en kom met bewijs, desnoods filosofisch in de vorm van logisch redeneren of op z'n minst de motivatie cq. de functie dat een BDE (niets) meer is dan een fysiek gebeuren.
De verklaring is al gegeven, mensen rapporteren ervaringen die ze opdoen gedurende een vlak EEG zoals aangetoond in de AWARE studie. Mensen rapporteren verifieerbare waarnemingen tijdens een vlak EEG, tijdens een hartstilstand dat langer duurt dan 20 seconden. De BDE zelf is een solide ervaring, je gaat niet in en uit de ervaring. Dat betekent dat de reanimatie zelf geen invloed heeft op de BDE, anders zou je af en toe wakker worden en weer out gaan.

Dat lijkt me een goede motivatie toch? De AWARE studie in de resusciation journal zegt het letterlijk.

Ik zie jullie wel van alles roepen maar ik zie telkens geen tegenargument behalve dat wat ik zeg onzin is omdat jullie het onzin vinden.
pi_178245341
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Prima voorbeelden, dank :)

quote:
"CA survivors commonly experience a broad range of cognitive themes, with 2% exhibiting full awareness. This supports other recent studies that have indicated consciousness may be present despite clinically undetectable consciousness. This together with fearful experiences may contribute to PTSD and other cognitive deficits post CA."

In dit artikel worden geen uitspraken gedaan over de oorzaken van BDE's.

quote:
"Neurophysiological processes must play some part in NDE. Similar experiences can be induced through electrical stimulation of the temporal lobe (and hence of the hippocampus) during neurosurgery for with high carbon dioxide levels (hypercarbia),24 and in decreased cerebral perfusion resulting in local cerebral hypoxia as in rapid acceleration during training of fighter pilots,25 or as in hyperventilation followed by valsalva manoeuvre ".

Logische verklaring voor BDE's.

quote:
"Even if near-death experiences are the epiphenomena of adaptive defense mechanisms or transient delirious states, their profound impact on subsequent attitudes justifies their further study."

Logische verklaring voor BDE's, met een aanbeveling om het nog verder te onderzoeken.

Welk van bovenstaande artikelen komt met onzin over non-lokaal bewustzijn aanzetten? Welk artikel wilt mensen overhalen om te geloven in een leven na de dood?

Dan kijken we naar de link die je stuurde van Satori:

"So how can we explain these? The people at the bedside or those who are miles away from their loved ones in some way ‘connect’ with the dying person but are not themselves close to death or unconscious. How can people whose brains are not compromised physiologically experience such overwhelming transcendent experiences that are so powerful that it diminishes their grief?"

Hoe is dat wetenschappelijk? Natuurlijk zeggen mensen achteraf dat ze zich 'raar' voelden op het moment dat hun dierbare overleed. Het feit dat ze die vraag zo stelt zonder die overduidelijke logische verklaring erbij doet mij denken dat ze haar boek wil verkopen aan mensen zoals jij die geloven in een leven na de dood en non-lokaal bewustzijn, want ja, dat is ook een 'mogelijke verklaring.'

En dat is waarom Satori d'r onderzoek niet in gerenommeerde bladen zal verschijnen en het in plaats daarvan moet doen met journals zoals 'The Christian Parapsychologist'. Daar mag je namelijk wel ongefundeerde en wilde conclusies trekken op basis van observeringen waar andere, logischere verklaringen voor zijn.
  zondag 1 april 2018 @ 21:49:19 #150
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_178245405
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 21:46 schreef MrAero het volgende:

[..]

Prima voorbeelden, dank :)

[..]

"CA survivors commonly experience a broad range of cognitive themes, with 2% exhibiting full awareness. This supports other recent studies that have indicated consciousness may be present despite clinically undetectable consciousness. This together with fearful experiences may contribute to PTSD and other cognitive deficits post CA."

In dit artikel worden geen uitspraken gedaan over de oorzaken van BDE's.

[..]

"Neurophysiological processes must play some part in NDE. Similar experiences can be induced through electrical stimulation of the temporal lobe (and hence of the hippocampus) during neurosurgery for with high carbon dioxide levels (hypercarbia),24 and in decreased cerebral perfusion resulting in local cerebral hypoxia as in rapid acceleration during training of fighter pilots,25 or as in hyperventilation followed by valsalva manoeuvre ".

Logische verklaring voor BDE's.

[..]

"Even if near-death experiences are the epiphenomena of adaptive defense mechanisms or transient delirious states, their profound impact on subsequent attitudes justifies their further study."

Logische verklaring voor BDE's, met een aanbeveling om het nog verder te onderzoeken.

Welk van bovenstaande artikelen komt met onzin over non-lokaal bewustzijn aanzetten? Welk artikel wilt mensen overhalen om te geloven in een leven na de dood?

Dan kijken we naar de link die je stuurde van Satori:

"So how can we explain these? The people at the bedside or those who are miles away from their loved ones in some way ‘connect’ with the dying person but are not themselves close to death or unconscious. How can people whose brains are not compromised physiologically experience such overwhelming transcendent experiences that are so powerful that it diminishes their grief?"

Hoe is dat wetenschappelijk? Natuurlijk zeggen mensen achteraf dat ze zich 'raar' voelden op het moment dat hun dierbare overleed. Het feit dat ze die vraag zo stelt zonder die overduidelijke logische verklaring erbij doet mij denken dat ze haar boek wil verkopen aan mensen zoals jij die geloven in een leven na de dood en non-lokaal bewustzijn, want ja, dat is ook een 'mogelijke verklaring.'

En dat is waarom Satori d'r onderzoek niet in gerenommeerde bladen zal verschijnen en het in plaats daarvan moet doen met journals zoals 'The Christian Parapsychologist'. Daar mag je namelijk wel ongefundeerde en wilde conclusies trekken op basis van observeringen waar andere, logischere verklaringen voor zijn.
Bedankt voor je reactie, jij bevestigt mijn geloof op deze paaszondag.

De BDE is een onbegrepen fenomeen. Ik vind mijn interpretatie logischer dan de jouwe.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')