FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto trilt..
Snoepje5dinsdag 20 februari 2018 @ 21:42
4 maanden geleden heb ik een golf uit 2014 gekocht en voor zover ik weet trilde deze in het begin niet.

Sinds een maand of 2 valt mij op dat de auto trilt, zowel aan het stuur als aan de arm steun in het midden van de auto.

Ik ben eerst naar een zaak geweest om de banden te balanceren. Maar dit bleek niets op te lossen. Laatst ben ik bij de garage geweest waar de garantie van mijn auto nog onder valt.

Zij gaven aan dat het de achter banden waren, die zouden gecupped zijn. Twee nieuwe banden op laten leggen maar het trilt nog steeds zoals voorheen.

Heeft iemand een idee waar ik / we nog naar kunnen kijken? Ze zeggen allemaal dat het de banden moeten zijn. Maar de achter banden zijn nu vervangen en de armsteun zou niet moeten trillen door de voorbanden... ?

Het trillen is vrijwel constant, maar lijkt erger na enkele minuten rijden / op de snelweg maar dat is lastig om echt te zeggen.

Het trilt overigens licht, maar wel irritant.
halfwaydinsdag 20 februari 2018 @ 21:49
Auto bij de garage neerzetten, leenauto pakken en terugbrengen als je auto in orde is.
Ferdinsdag 20 februari 2018 @ 21:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:49 schreef halfway het volgende:
Auto bij de garage neerzetten, leenauto pakken en terugbrengen als je auto in orde is.
Niet alle Volkswagens zijn geleased

Maar denk een kromme velg achter.
wajonko-chillerdinsdag 20 februari 2018 @ 22:06
Trilt hij alleen tijdens rijden of ook met stilstaan?
Snoepje5dinsdag 20 februari 2018 @ 22:07
Is geen leaseato nee.. wel geweest.

Maar een kromme velg zouden ze dat niet kunnen zien of gezien moeten hebben? Ze hebben de velgen en banden bekeken.

Probleem is ook dat de garantie via autotrust loopt en ik niet zo goed weet wat te doen.als het niet onder de garantie valt moet ik straks wellicht allerlei ‘onderzoekskosten’ betalen.
Snoepje5dinsdag 20 februari 2018 @ 22:07
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:06 schreef wajonko-chiller het volgende:
Trilt hij alleen tijdens rijden of ook met stilstaan?
Alleen tijdens het rijden ja.
loni55dinsdag 20 februari 2018 @ 22:49
Het is te koud.
Sounddragonwoensdag 21 februari 2018 @ 00:39
Heb je er een monteur in laten meerijden?
Ferwoensdag 21 februari 2018 @ 01:42
Welke motor en modeluitvoering? Hoeveel km?

Mijn ervaring gaan de schokdempers achter wel achteruit na 100000km. Je merkt dan dat hij achter minder stabiel is en naar een kant duikt bij snelle stuurbewegingen. Misschien dat het daaruit komt. Of een wiellager wat iets minder aan het worden is.

Ze kunnen ook de wielen aan de auto balanceren, misschien dat dat voldoende is.
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 06:35
quote:
5s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:39 schreef Sounddragon het volgende:
Heb je er een monteur in laten meerijden?
Die heeft er alleen in gereden ja, ook over de snelweg. Gaf in eerste instantie aan niet veel te merken, maar dat t aan de banden kon liggen. Dus afspraak daarvoor gemaakt. Week erop ben ik er niet bij geweest maar belde men dat debanden gecupped waren achter en dat het moest zijn.
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 06:36
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 01:42 schreef Fer het volgende:
Welke motor en modeluitvoering? Hoeveel km?

Mijn ervaring gaan de schokdempers achter wel achteruit na 100000km. Je merkt dan dat hij achter minder stabiel is en naar een kant duikt bij snelle stuurbewegingen. Misschien dat het daaruit komt. Of een wiellager wat iets minder aan het worden is.

Ze kunnen ook de wielen aan de auto balanceren, misschien dat dat voldoende is.
1.2 tsfi. 72k km ongeveer. Gekocht bij 63.
Zal eens op sturen letten.

Ik rijd zelf gewoon rustig en veel snelweg. Weet natuurlijk niet hoe die beste man of vrouw de leaseauto gereden heeft...
Sounddragonwoensdag 21 februari 2018 @ 12:13
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 06:35 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Die heeft er alleen in gereden ja, ook over de snelweg. Gaf in eerste instantie aan niet veel te merken, maar dat t aan de banden kon liggen. Dus afspraak daarvoor gemaakt. Week erop ben ik er niet bij geweest maar belde men dat debanden gecupped waren achter en dat het moest zijn.
als je hem op de krik zet en je geeft de wielen een slinger, zie je redelijk snel wat er aan de hand is als het aan een band of velg ligt.. En van cuppen ga je niet hobbelen of trillen, dat maakt puur herrie, een beetje alsof er een lager kapot is.
Als een auto bijvoorbeeld een tijd stil gestaan heeft, komen er zogenaamde flatspots op de banden, en dat hobbelt als een idioot. Dat zie je overigens direct als je met een beetje aandacht balanceert..

Het is via internet en een beschrijvinkje ook lastig om 'even' een diagnose te maken.. Jij zegt dat hij trilt, maja, hoeveel? De één zegt dat hij trilt zodra het rijden niet aanvoelt als een S klasse op luchtvering, maar er zijn legio mensen die pas vinden dat hun auto iets mankeert als de deurklinken er bijna vanaf rammelen :+

Ik weet bijna zeker dat ik zoiets binnen een uur boven water heb, want zo veel kan het niet zijn namelijk. Trillen is iets wat draait als je rijdt; in 75% van de gevallen band of wiel, andere opties zijn remschijven of een aandrijfas, en dan heb je het wel een beetje gehad. Wielen zie je vrij rap, onbalans zoek je met een balanceer apparaat, daarna kun je de schijven checken en eventueel schoonmaken tussen de naaf en de schijf, en bij een aandrijfas is het meestal elimineren en/of controleren met een balanceerscooter als de rest zéker er weten 100% is.
sjoemie1985woensdag 21 februari 2018 @ 16:51
de wegen op zich zijn natuurlijk ook niet even glad en strak.
Dus komt het niet gewoon doordat je geregeld door over kleine hobbels en door kleine kuiltjes gaat etc?
Samuel24woensdag 21 februari 2018 @ 17:01
ik weet misschien wat het is. het zou kunnen zijn dat je remmen een beetje vast lopen tijdens het rijden. daar gaat namelijk je auto heel erg van trillen. met name bij het stuur.
volgende keer moet je na het rijden even kijken naar de remschijven ofzo. :Y als die blauw aangelopen zijn dan betekent het dat je remmen gloeiend heet zijn. en dan lopen je remmen dus vast.
Ferwoensdag 21 februari 2018 @ 17:18
Wat was je vorige auto?

Het zou kunnen, dat het normaal is natuurlijk. Ik heb een Golf VII gehad als voorloopwagen en nu een Leon 5F, beide op zelfde MQB platform en dat ding trilt best tijdens het rijden. Hobbelig asfalt voel je goed en ook nu het kouder is hoor ik veel geluiden uit de wielophanging. Die rubbers worden vrij hard nu, is al vanaf begin en gaat vanzelf weg zodra het voorjaar wordt.

Ik ben er inmiddels aan gewend.
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 18:45
Ja de auto is meermaals op de brug geweest en zowel bandenspecialist 1 als 2 zag er niets vreemds aan. Tot de garage van de laatste zag / zei dat ze gecupped waren. Ik Ga er danmaar vanuit dat de banden en velgen nu in orde zijn, nu de achterste zijn vervangen.

Stilstaan heeft ie ook niet lang gedaan.

Hiervoor heb ik een aygo gereden. Enige verschil is dat ik daar geen armsteun had, en dus eigenlijk altijd alleen het stuur voelde. Nu wil ik lekker met mijn arm op de armsteun en voel ik een nogal irritante en aanwezige trilling..

Zal ook eens naar de remmen kijken, maar hij trilt niet minder of meer tijdens het remmen. En schoonmaken indien nodig. En dan blijft alleen de aandrijfas nog over denk ik..

Voor de zekerheid, banden voor kunnen niet voor een trilling in de armsteun zorgen, maar alleen aan het stuur?
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 18:47
Bandenspanning staat overigens netjes bij alle 4 op 2.0
pvdplanetwoensdag 21 februari 2018 @ 18:57
Als het bij het lichtjes aanremmen erger wordt kan het een wiellager zijn.
de_boswachterwoensdag 21 februari 2018 @ 18:58
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:47 schreef Snoepje5 het volgende:
Bandenspanning staat overigens netjes bij alle 4 op 2.0
Te laag.
RobjeGeuswoensdag 21 februari 2018 @ 19:05
Trilt het ook als de auto stationair loopt en je het stuur naar links of rechts draait ?
En blijven de toeren dan laag of schieten die ook omhoog ?
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 19:16
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:58 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Te laag.
Waarom? Het staat in de deuropening. 2.0 -2.7. Minimaal- maximale belading.

Wil er best wat bij doen, maakt dat overigens een verschil voor de rijstijl? Hoe harder, hoe meer trilling je voelt denk ik?

Tijdens stationair draaien voel ik geen trilling, draaien stuur geen idee zal morgen eens kijken en bij lichtjes aanremmen ook niets.

Ben ook wel benieuwd iemand die een golf heeft, of die zef enige trilling merkt of niks.
Yum-Yumwoensdag 21 februari 2018 @ 20:41
Voor een Golf van dat bouwjaar is 2.0 wel laag, zet ze eens op 2.4.

Achterste banden waren gecupped maar zijn vervangen voor nieuwe banden. Banden cuppen niet zonder reden ook te lage bandenspanning doet dit, en een verkeerde uitlijning ook.

Hoe is de uitlijning? Ook verkeerde uitlijning kan voor trillingen zorgen. Een stuur dat recht staat of een voertuig dat niet overmatig naar rechts trekt zegt niks over de toestand van de uitlijning.

Uitlijnen kost de hele wereld niet. Je kan ook een uitlijn controle laten uitvoeren, dan betaal je alleen voor het controleren van de uitlijning, dit kost ergens rond de ¤10-20.

En laat anders door een kundig bedrijf (desnoods de dealer) een diagnose stellen. Betaal voor dat ene uurtje, misschien is er dan wel meer duidelijkheid.
Ferwoensdag 21 februari 2018 @ 20:56
Volgens mij zit onder de lichtere VII’s weer een simpele semi-onafhankelijke as. Zou je er nog veel aan kunnen afstellen?

Bedankt trouwens om me te herinneren aan de bandenspanning, ik ga ze even oppompen tot 2,6-2,8 bar voor de autobahn volgende week.
Snoepje5woensdag 21 februari 2018 @ 22:09
Zal ze sowieso naar de 2.4 gaan zetten dan, bedankt.

Uitlijning heb ik geen idee van. Zal gebeurd zijn toen de auto een grote beurt heeft gehad en bij de aflevering (ga ik van uit). Wellicht goed om dit dan nog eens te laten doen voor de zekerheid ja.

En dan bel ik anders leaseplan wel eens waar de auto gekocht is, hoe zij voorstellen hier verder mee te gaan. Ik vraag me eerlijk gezegd af of de garage een diagnose (is bosch garage, daar loopt de garantie..) kan stellen als ze nu beweren dat het aan het cuppen ligt.

Banden waren overigens slecht gebalanceerd, dat is opgelost maar blijkt niet de oplossing.
Snoepje5donderdag 22 februari 2018 @ 17:23
Om even terug te komen op de bandenspanning:
a9wqqd.jpg
2.4 lijkt me toch zeker te hoog,vooral voor?
Sounddragondonderdag 22 februari 2018 @ 17:35
Gewoon aanhouden wat er op die sticker staat.

Niet iedereen op internet heeft overal verstand van.