quote:
Op woensdag 21 februari 2018 06:35 schreef Snoepje5 het volgende:[..]
Die heeft er alleen in gereden ja, ook over de snelweg. Gaf in eerste instantie aan niet veel te merken, maar dat t aan de banden kon liggen. Dus afspraak daarvoor gemaakt. Week erop ben ik er niet bij geweest maar belde men dat debanden gecupped waren achter en dat het moest zijn.
als je hem op de krik zet en je geeft de wielen een slinger, zie je redelijk snel wat er aan de hand is als het aan een band of velg ligt.. En van cuppen ga je niet hobbelen of trillen, dat maakt puur herrie, een beetje alsof er een lager kapot is.
Als een auto bijvoorbeeld een tijd stil gestaan heeft, komen er zogenaamde flatspots op de banden, en dat hobbelt als een idioot. Dat zie je overigens direct als je met een beetje aandacht balanceert..
Het is via internet en een beschrijvinkje ook lastig om 'even' een diagnose te maken.. Jij zegt dat hij trilt, maja, hoeveel? De één zegt dat hij trilt zodra het rijden niet aanvoelt als een S klasse op luchtvering, maar er zijn legio mensen die pas vinden dat hun auto iets mankeert als de deurklinken er bijna vanaf rammelen
Ik weet bijna zeker dat ik zoiets binnen een uur boven water heb, want zo veel kan het niet zijn namelijk. Trillen is iets wat draait als je rijdt; in 75% van de gevallen band of wiel, andere opties zijn remschijven of een aandrijfas, en dan heb je het wel een beetje gehad. Wielen zie je vrij rap, onbalans zoek je met een balanceer apparaat, daarna kun je de schijven checken en eventueel schoonmaken tussen de naaf en de schijf, en bij een aandrijfas is het meestal elimineren en/of controleren met een balanceerscooter als de rest zéker er weten 100% is.