abonnement Unibet Coolblue
pi_177330089
’Onder de 40? Dan zal je nooit sterven’

Wie nu nog geen veertig is, zal mogelijk nooit sterven. Die bijzondere voorspelling doet de Engelse futuroloog Ian Pearson. Hij is er rotsvast van overtuigd dat de mens in 2050 dankzij de snelle medische vooruitgang het eeuwige leven kan krijgen.



Pearson doet al 35 jaar voorspellingen. 85 procent van die vooruitzichten zijn ook uitgekomen. Hij is niet de eerste de beste fantast: hij is onder andere lid van de gerenommeerde World Academy of Art and Science, waar je alleen wordt toegelaten als je je wetenschappelijk hebt onderscheiden.

In The Sun beschrijft hij een paar manieren hoe we het eeuwige leven kunnen bereiken.
De eerste is via het steeds vernieuwen van lichaamsdelen. Met behulp van biotechnologie en medicijnen moeten we ons lijf steeds kunnen verjongen.

Orgaanprinter
„Niemand wil eeuwig leven als hij al 95 jaar is, maar dat kan veranderen als je je lichaam zou kunnen verjongen tot een jaar of 30”, zegt hij. Bijvoorbeeld door genetische manipulatie die voorkomt dat cellen ouder worden of het verouderingsproces zelfs omkeert. Ook denkt hij dat we straks organen kunnen vervangen door geprinte exemplaren.

Robot-onderdelen
De tweede methode is wat enger: door steeds meer delen te vervangen door robot-onderdelen. Zelfs je geest kan straks in een robot worden overgeplaatst. Zodat als je ziek wordt of sterft, je herseninhoud wordt ge-upload naar een computer die alles weer kan overpompen naar een robotlichaam.

Superrijken
Pearson waarschuwt wel dat het de eerste decennia alleen voorbehouden zal zijn aan de superrijken om eeuwig te leven. Tegen 2060 zijn ook gewone ’stervelingen’ aan de beurt.

Virtueel leven
Een derde methode gaat nog verder: je leeft dan alleen nog met je digitale brein in een virtuele wereld. „We zouden gewoon in een computersimulatie kunnen leven en gelukkig zijn”, zegt hij.
https://www.telegraaf.nl/(...)zal-je-nooit-sterven
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 20 februari 2018 @ 21:10:23 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_177330165
Vaker gehoord, iedere zelfbenoemde futoroloog heeft z’n eigen datum in gedachten. Ray Kurzweil, Aubrey de Grey, etc.

Maar er komt hoe dan ook een cut-off point van mensen die net te vroeg sterven. Da’s een contrast. Dood vs. onsterfelijkheid.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_177330310
#fakenews
pi_177330513
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:10 schreef Tyr80 het volgende:
Vaker gehoord, iedere zelfbenoemde futoroloog heeft z’n eigen datum in gedachten.

Maar er komt hoe dan ook een cut-off point van mensen die net te vroeg sterven. Da’s een contrast. Dood vs. onsterfelijkheid.
Ik weet niet of we ooit volledige onsterfelijkheid zullen bereiken en ik heb sterke twijfels bij die datum.
Het verouderingsproces is bijzonder complex en alomvattend. Ik denk dat we nog lang niet zo ver zijn dat we alle processen van veroudering succesvol teniet kunnen doen.

Maar de medische wetenschap maakt wel exponentiële vorderingen. Er komt wel een punt dat de toegenomen levensverwachting sneller toeneemt voor jonge mensen dan dat ze verouderen. Dat mensen dan honderden jaren oud worden zal niet raar meer zijn.

Ik hoop dat zelf niet meer mee te maken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177330565
Dat wordt een probleem, ik heb maar geld tot 2060 :'(
pi_177330567
Al kon het, wie zou dat nu echt willen?
Op een gegeven moment ben je er toch wel klaar mee lijkt me.

Buiten dat het natuurlijk niet te handhaven valt zo'n enorme wereldbevolking.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_177330800
Ray Kurzweil doet al langer van dergelijke voorspellingen.

quote:
Ray Kurzweil’s Most Exciting Predictions About the Future of Humanity

Ray Kurzweil is a formidable figure in futuristic thinking, as he is estimated to have an 86 percent accuracy rate for his predictions about the future. The future he envisions is one marked by decentralization of both the physical and mental.



[ Bericht 8% gewijzigd door Digi2 op 20-02-2018 22:20:10 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 20 februari 2018 @ 21:27:40 #8
468509 _--_
In varietate concordia
pi_177330869
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Al kon het, wie zou dat nu echt willen?
Op een gegeven moment ben je er toch wel klaar mee lijkt me.

Buiten dat het natuurlijk niet te handhaven valt zo'n enorme wereldbevolking.
een stop op geboortes. ^O^
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_177330926
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Al kon het, wie zou dat nu echt willen?
Op een gegeven moment ben je er toch wel klaar mee lijkt me.

Buiten dat het natuurlijk niet te handhaven valt zo'n enorme wereldbevolking.
De cyborgs zullen tegen die tijd vermoedelijk niet meer alleen de aarde bevolken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177331236
Ik heb altijd het idee gehad dat het niet zo moeilijk moet zijn. Als we een manier vinden om ervoor te zorgen dat de telomeren niet korter worden, ben je biologisch onsterfelijk. Dan heb je het eeuwige leven zolang je maar niet ziek word of verongelukt.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_177331314
Stel dat dit echt waar zou zijn, dan zou dat de zelfdestructie van het menselijk ras inluiden, met de voortplantingsdrift van sommige volkeren op deze planeet zouden we binnen de kortste keren allemaal van de honger omkomen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_177331371
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:27 schreef _--_ het volgende:

[..]

een stop op geboortes. ^O^
De wereldbevolking zal 2050 tussen de 9 en 10 miljard bedragen volgens de huidige prognoses. Mochten TPU en vergelijkbare hardware wereldwijd niet onder de wapenwet gaan vallen komende jaren zal de kans groot zijn dat de wereldbevolking bijna volledig verdwijnt.


quote:
Google's custom TPU machine learning accelerators are now available in beta
Google's Tensor Processing Units (TPUs), the company's custom chips for running machine learning workloads written for its TensorFlow framework, are now available to developers.

The promise of these Google-designed chips is that they can run specific machine learning workflows significantly faster than the standard GPUs that most developers use today. For Google, one of the advantages of these TPUs is that they also use less power, something developers probably don't care quite as much about, but that allows Google to offer this service at a lower cost.


[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 20-02-2018 22:42:12 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177334483
Ben blij dat het leven een keer op houd eerlijk gezegd....

jammer dat hij niet iets nuttigs onderzoekt.
  woensdag 21 februari 2018 @ 00:15:55 #14
432997 Ven1972
Man met humor
pi_177335473
Hmm eeuwig leven op deze aarde mag dan een fantasie zijn zowel dit nooit in echtheid gebaseerd is gebeurd. Maar deze technologie helpt dan wel veel hersenbeschadigingen te herstellen is in de toekomst wel mogelijk, echter is nu nog niet het geval. Wat deze technologie wat futuristisch man voorspelt is meestal gebaseerd op neurologisch technologie waar men aandoeningen en afwijkingen herkent, zowel artsen betere diagnose kan stellen voor haar of zijn patiënt. Dan kan in die geval heel veel invaliden geholpen van afwijkingen en vele beschadigingen in hersens zowel ze geen zware zorg meer hoeft te vragen.

Dit is maar nog Science fiction.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_177335491
Niet weten dat in 2020 WWIII uitbreekt en iedereen sterft aan de gevolgen van nucleare fallout :D _O- _O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 00:19:14 #16
74056 crew  ToT
pi_177335500
Ja leuk als een kopie van jou voortleeft in een robotlichaam. Wat heb je er zelf aan?
  woensdag 21 februari 2018 @ 00:21:26 #17
432997 Ven1972
Man met humor
pi_177335509
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:19 schreef ToT het volgende:
Ja leuk als een kopie van jou voortleeft in een robotlichaam. Wat heb je er zelf aan?
Dat heeft ook te maken met etnische reglement van dat je zelf gaat kopiëren in een robotlichaam. In dit geval spreek ik het van een kloon van je zelf, dat is wettelijk niet altijd toegestaan.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_177335598
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:18 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Niet weten dat in 2020 WWIII uitbreekt en iedereen sterft aan de gevolgen van nucleare fallout :D _O- _O-
Horen we ook al 70 jaar. 'over 3 jaar wo3 hoor, echt!'
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177335603
:o Weet niet of ik dit nou wel zo mooi vind. Ik denk niet dat het eeuwig leven wel mooi is zonder je ouders en naasten die wel dood zijn gegaan :{
pi_177335622
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:35 schreef vigen98 het volgende:
:o Weet niet of ik dit nou wel zo mooi vind. Ik denk niet dat het eeuwig leven wel mooi is zonder je ouders en naasten die wel dood zijn gegaan :{
Voor sommigen is dat top.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177335629
quote:
Wie nu nog geen veertig is, zal mogelijk nooit sterven.
Blij dat ik 46 ben. *O*
pi_177335654
quote:
6s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:37 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Blij dat ik 46 ben. *O*
Dood moet je, dood!!!
:P
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177335672
quote:
Op woensdag 21 februari 2018 00:40 schreef Red_85 het volgende:
Dood moet je, dood!!!
:P
Allicht.
Dat moet iedereen.
  woensdag 21 februari 2018 @ 00:47:56 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177335709
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:38 schreef Hathor het volgende:
Stel dat dit echt waar zou zijn, dan zou dat de zelfdestructie van het menselijk ras inluiden, met de voortplantingsdrift van sommige volkeren op deze planeet zouden we binnen de kortste keren allemaal van de honger omkomen.
Aan de andere kant, als het gepaard gaat met ontwikkelingen in de ruimtevaart, kan het juist een voordeel zijn. Reizen en onderzoek in de ruimte zal enorm veel tijd kosten.

Probleem is dat het eerst voor de rijken beschikbaar zal zijn. En ik zie een onsterfelijke Poetin nou niet zo zitten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_177335758
Onzin! Dankzij de nalatigheid van medici raken mensen ernstig gehandicapt of sterven eerder.

En wat heb je dan aan al die medische vooruitgang als artsen het laten afweten?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_177336347
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Aan de andere kant, als het gepaard gaat met ontwikkelingen in de ruimtevaart, kan het juist een voordeel zijn. Reizen en onderzoek in de ruimte zal enorm veel tijd kosten.

Probleem is dat het eerst voor de rijken beschikbaar zal zijn. En ik zie een onsterfelijke Poetin nou niet zo zitten.
Helemaal mee eens.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 21 februari 2018 @ 04:03:57 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177336389
Waarom zou je onsterfelijk willen zijn?

Veel menselijke driften zijn gebaseerd op het besef dat het leven ooit zal eindigen.

Laten ze eerst maar zorgen dat je legaal dood mag gaan wanneer je genoeg hebt van het leven.
  woensdag 21 februari 2018 @ 05:29:52 #28
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177336607
quote:
18s.gif Op woensdag 21 februari 2018 04:03 schreef Lunatiek het volgende:
Waarom zou je onsterfelijk willen zijn?

Veel menselijke driften zijn gebaseerd op het besef dat het leven ooit zal eindigen.

Laten ze eerst maar zorgen dat je legaal dood mag gaan wanneer je genoeg hebt van het leven.
Lijkt me dat eeuwig leven sowieso gepaard zal gaan met een complete omslag van denken op elk vlak van de maatschappij. Pensioenen, trouwen, kinderen krijgen (kan dat dan ook als je 100 bent?) school, carriere, etc etc. Ook zal een ongeluk of criminele daad met dodelijke afloop nog schokkender worden.

Maar tegen de tijd dat eeuwig leven voor iedereen beschikbaar is zullen er vast ook veel andere dingen veranderd zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 21 februari 2018 @ 05:37:16 #29
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177336620
Hoezo pensioen? Gewoon doorwerken. Je slijt immers niet meer.
  woensdag 21 februari 2018 @ 05:39:50 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177336633
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 05:37 schreef Lunatiek het volgende:
Hoezo pensioen? Gewoon doorwerken. Je slijt immers niet meer.
Doorwerken als wat? in 2050 en verder zullen er echt nog maar weinig banen zijn die mensen beter of goedkoper doen dan robots :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 21 februari 2018 @ 05:48:10 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177336659
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 05:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Doorwerken als wat? in 2050 en verder zullen er echt nog maar weinig banen zijn die mensen beter of goedkoper doen dan robots :P
Het geeft sadisten meer voldoening slaven te koeioneren dan robots te programmeren.

Bovendien: wie gaat dat allemaal betalen, die uitkeringen? Zit je dan onsterfelijk en straatarm te zijn. Eindeloos en uitzichtloos lijden. Volkomen nutteloos zijn, zelfs voortplanting heeft zijn nut verloren.
  woensdag 21 februari 2018 @ 06:09:50 #32
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_177336755
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 05:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het geeft sadisten meer voldoening slaven te koeioneren dan robots te programmeren.

Bovendien: wie gaat dat allemaal betalen, die uitkeringen? Zit je dan onsterfelijk en straatarm te zijn. Eindeloos en uitzichtloos lijden. Volkomen nutteloos zijn, zelfs voortplanting heeft zijn nut verloren.
Als arme zul je je dan niet eens meer mogen voortplanten. Anticonceptie in het eten dat je uitgedeeld krijgt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 21 februari 2018 @ 06:15:32 #33
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177336777
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 05:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het geeft sadisten meer voldoening slaven te koeioneren dan robots te programmeren.

Bovendien: wie gaat dat allemaal betalen, die uitkeringen? Zit je dan onsterfelijk en straatarm te zijn. Eindeloos en uitzichtloos lijden. Volkomen nutteloos zijn, zelfs voortplanting heeft zijn nut verloren.
Geen idee. Lastig te zeggen allemaal omdat technologische ontwikkelingen lastig te voorspellen zijn.

Wellicht komen producten gewoon gratis uit een soort star trek achtige replicators. Al verwacht ik dit niet in 2050 maar eerder in 2100 ofzo.

Je moet alles samen zien:

- Onsterfelijkheid.
- Koloniseren van de ruimte en het mijnen van grondstoffen in de ruimte (waarschijnlijk wel een feit in 2050)
- Genetische modificatie van mensen (is nu al een begin mee gemaakt in China door middel van CRISPR)
- Kunstmatige intelligentie (in 2025 moet het mogelijk zijn een compleet menselijk brein te simuleren)
- Cybernetics
- Klonen
- Automatesering
- Nanotechnologie

etc etc. Wat deze technieken precies gaan veranderen is lastig te zeggen nu. En ook zal niet elk land in hetzelfde opzicht veranderen. Rijke landen zullen wellicht sommige ontwikkelingen tegenhouden uit angst voor verandering, terwijl opkomende landen het juist omarmen.

Ik ben slechts van 1 ding zeker; als iets kan, dan zal het ergens ook gebeuren. Als klonen van mensen overal ter wereld illegaal wordt gemaakt dan zal er 1 land of instelling dit zeker toch stiekem doen.

Wellicht dat invriezen ook nog mogelijk wordt. Dat zal ook wel een grote ontwikkelingen zijn. Mensen kunnen dan nu uit het leven stappen als het ware en dan over 150 jaar verder gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 21-02-2018 06:21:36 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  User die overal opduikt 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 06:30:07 #34
186611 Haags
pi_177336843
Waar heb ik dit toch eerder gehoord.
Zonder wrijving geen glans
pi_177337476
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:35 schreef vigen98 het volgende:
:o Weet niet of ik dit nou wel zo mooi vind. Ik denk niet dat het eeuwig leven wel mooi is zonder je ouders en naasten die wel dood zijn gegaan :{
Je gaat waarschijnlijk sowieso nog wel een substantieel deel van je resterende leven voortzetten na de onvermijdelijke dood van je ouders.
pi_177337858
Laat het kabinet het niet horen, dan lopen ze weer op de zaken voorruit en moeten Nederlanders werken tot hun 400e levensjaar. :')
pi_177337889
Ik voorspel dat iedereen die eeuwig leven heeft, daar eeuwig spijt van zal krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2018 08:58:02 ]
  woensdag 21 februari 2018 @ 08:58:17 #38
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177337895
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 00:19 schreef ToT het volgende:
Ja leuk als een kopie van jou voortleeft in een robotlichaam. Wat heb je er zelf aan?
Deze scenario's leveren bizarre vragen op. Als je inderdaad alleen een kopie kan maken zal je er 'zelf' inderdaad niets aan hebben. Maar als die kopie al je herinneringen, emoties en gedachtes overdraagt dan is wel 'jou' die dan verder kan leven.

Er is een bekend gedachte experiment met betrekking tot teleportatie. (in feite hetzelfde probleem). Beetje lang voor een post maar wel leuk om te lezen:


quote:
The Teletransporter Thought Experiment

It’s the year 2700. The human race has invented all kinds of technology unimaginable in today’s world. One of these technologies is teleportation—the ability to transport yourself to distant places at the speed of light. Here’s how it works—

You go into a Departure Chamber—a little room the size of a small cubicle.

You set your location—let’s say you’re in Boston and your destination is London—and when you’re ready to go, you press the button on the wall. The chamber walls then scan your entire body, uploading the exact molecular makeup of your body—every atom that makes up every part of you and its precise location—and as it scans, it destroys, so every cell in your body is destroyed by the scanner as it goes.

When it’s finished (the Departure Chamber is now empty after destroying all of your cells), it beams your body’s information to an Arrival Chamber in London, which has all the necessary atoms waiting there ready to go. The Arrival Chamber uses the data to re-form your entire body with its storage of atoms, and when it’s finished you walk out of the chamber in London looking and feeling exactly how you did back in Boston—you’re in the same mood, you’re hungry just like you were before, you even have the same paper cut on your thumb you got that morning.

The whole process, from the time you hit the button in the Departure Chamber to when you walk out of the Arrival Chamber in London, takes five minutes—but to you it feels instantaneous. You hit the button, things go black for a blink, and now you’re standing in London. Cool, right?

In 2700, this is common technology. Everyone you know travels by teleportation. In addition to the convenience of speed, it’s incredibly safe—no one has ever gotten hurt doing it.

But then one day, you head into the Departure Chamber in Boston for your normal morning commute to your job in London, you press the big button on the wall, and you hear the scanner turn on, but it doesn’t work.

The normal split-second blackout never happens, and when you walk out of the chamber, sure enough, you’re still in Boston. You head to the check-in counter and tell the woman working there that the Departure Chamber is broken, and you ask her if there’s another one you can use, since you have an early meeting and don’t want to be late.

She looks down at her records and says, “Hm—it looks like the scanner worked and collected its data just fine, but the cell destroyer that usually works in conjunction with the scanner has malfunctioned.”

“No,” you explain, “it couldn’t have worked, because I’m still here. And I’m late for this meeting—can you please set me up with a new Departure Chamber?”

She pulls up a video screen and says, “No, it did work—see? There you are in London—it looks like you’re gonna be right on time for your meeting.” She shows you the screen, and you see yourself walking on the street in London.

“But that can’t be me,” you say, “because I’m still here.”

At that point, her supervisor comes into the room and explains that she’s correct—the scanner worked as normal and you’re in London as planned. The only thing that didn’t work was the cell destroyer in the Departure Chamber here in Boston. “It’s not a problem, though,” he tells you, “we can just set you up in another chamber and activate its cell destroyer and finish the job.”

And even though this isn’t anything that wasn’t going to happen before—in fact, you have your cells destroyed twice every day—suddenly, you’re horrified at the prospect.

“Wait—no—I don’t want to do that—I’ll die.”

The supervisor explains, “You won’t die sir. You just saw yourself in London—you’re alive and well.”

“But that’s not me. That’s a replica of me—an imposter. I’m the real me—you can’t destroy my cells!”

The supervisor and the woman glance awkwardly at each other. “I’m really sorry sir—but we’re obligated by law to destroy your cells. We’re not allowed to form the body of a person in an Arrival Chamber without destroying the body’s cells in a Departure Chamber.”

You stare at them in disbelief and then run for the door. Two security guards come out and grab you. They drag you toward a chamber that will destroy your cells, as you kick and scream…
https://waitbutwhy.com/2014/12/what-makes-you-you.html
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_177338052
Ik denk zelf dat virtueel leven het meest denkbare scenario is omdat je hersenen ook verouderen en dat ga je niet zomaar fixen. Tegen die tijd zal er wel enorm debat zijn of je leven virtueel gemanipuleerd mag worden, echter dit gaat zo ver dat er geen mens een goed ordeel over kan geven, echter ik verwacht tegen die tijd dat ethische beslissingen door AI zullen worden gevormt, sterker nog ik voorspel dat dit al binnen 10 jaar zal gebeuren. In het verleden heb ik wel eens een opdracht van Dijkstra gedaan waarbij je een juridische beslissingsboom moet programmeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_177338201
In principe zou het me niet zoveel boeien om mezelf continu te kunnen verjongen naar 30 jaar, maar als ik even verder denk; mijn vriendin blijft dan dus ook gewoon 30 jaar. Ik zie voordelen. B-) :9~
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:24:02 #41
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_177338394
Kan dat niet wat eerder? Het eeuwige leven als bejaarde klinkt niet heel aanlokkelijk. Veel succes met verjongen. :')
pi_177338586
quote:
12s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:15 schreef Geralt het volgende:
In principe zou het me niet zoveel boeien om mezelf continu te kunnen verjongen naar 30 jaar, maar als ik even verder denk; mijn vriendin blijft dan dus ook gewoon 30 jaar. Ik zie voordelen. B-) :9~
Ja? Eeuwig met je vriendin opgescheept zitten? ;)
pi_177338729
En wanneer deze tijd is aangebroken, gaan we zeuren over de poolse cyborgs die onze banen inpikken.

They took our jobb!!
pi_177338792
Al kreeg ik geld toe..

Waarom zou je dat willen?
pi_177338818
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:20 schreef MaGNeT het volgende:
Dat wordt een probleem, ik heb maar geld tot 2060 :'(
Dit is wel een punt. Eeuwig leven is misschien technologisch mogelijk maar je moet het ook kunnen betalen. Zometeen is eeuwig leven alleen voorbehouden aan de enorm rijken en die zullen heersen over het gepeupel dat nog gewoon sterft, stelletje paupers.
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:47:05 #46
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177338932
quote:
Virtueel leven
Een derde methode gaat nog verder: je leeft dan alleen nog met je digitale brein in een virtuele wereld. „We zouden gewoon in een computersimulatie kunnen leven en gelukkig zijn”, zegt hij.
https://www.telegraaf.nl/(...)zal-je-nooit-sterven
Dit heb ik eerder gelezen een tijd terug, maar dan afkomstig van iemand die zegt een tijdreiziger te zijn uit de toekomst. Dit is natuurlijk een bron van mogelijkheden. Eeuwig doorleven in een level van de Sims. Misdagers uploaden als blokje in een Tetrislevel. Of eeuwig rond laten dolen in een Dark Souls omgeving.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:49:39 #47
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177338996
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:31 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja? Eeuwig met je vriendin opgescheept zitten? ;)
Who wants to live forever? Zong Queen al eens. Het is niet natuurlijk om eeuwig te leven, kan je geest dat wel aan?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:54:38 #48
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177339122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:49 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Who wants to live forever? Zong Queen al eens. Het is niet natuurlijk om eeuwig te leven, kan je geest dat wel aan?
De huidige geest niet denk ik. Maar als we ons door het heelal gaan verspreiden zijn honderden jaren natuurlijk niets meer. Ik denk dat zaken dan veranderen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_177339126
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik weet niet of we ooit volledige onsterfelijkheid zullen bereiken en ik heb sterke twijfels bij die datum.
Het verouderingsproces is bijzonder complex en alomvattend. Ik denk dat we nog lang niet zo ver zijn dat we alle processen van veroudering succesvol teniet kunnen doen.

Maar de medische wetenschap maakt wel exponentiële vorderingen. Er komt wel een punt dat de toegenomen levensverwachting sneller toeneemt voor jonge mensen dan dat ze verouderen. Dat mensen dan honderden jaren oud worden zal niet raar meer zijn.

Ik hoop dat zelf niet meer mee te maken.
Ik vind in veel gevallen de kwaliteit van het ouder worden erbarmelijk. Tuurlijk, we worden sneller negentig jaar dan enkele decennia geleden maar allesbehalve altijd in goede gezondheid.

Veel ouderen slikken een batterij aan dure pillen met veel bijwerkingen. Vaak valt de omgeving weg of gaat het verstand op de loop. De dementie neemt met het ouder worden juist toe.

Dood hoort onlosmakelijk bij het leven. Mocht er een hiernamaals zijn dat is dat mooi meegenomen. Is er niets dan gaat het lichtje uit en ben je daarvan nooit meer bewust. Zo is het nu eenmaal.
pi_177339146
Lijkt me nou echt helemaal niks, eeuwig leven.
  woensdag 21 februari 2018 @ 09:58:16 #51
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177339205
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik vind in veel gevallen de kwaliteit van het ouder worden erbarmelijk. Tuurlijk, we worden sneller negentig jaar dan enkele decennia geleden maar allesbehalve altijd in goede gezondheid.

Veel ouderen slikken een batterij aan dure pillen met veel bijwerkingen. Vaak valt de omgeving weg of gaat het verstand op de loop. De dementie neemt met het ouder worden juist toe.

Dood hoort onlosmakelijk bij het leven. Mocht er een hiernamaals zijn dat is dat mooi meegenomen. Is er niets dan gaat het lichtje uit en ben je daarvan nooit meer bewust. Zo is het nu eenmaal.
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe dat ouder worden gaat. Als je lichamelijk 30 blijft lijkt het me nog zo gek niet.

'Zo is het nu eenmaal' is niet echt een argument. Vroeger zeiden ze dat ook als je dood ging door de griep of een infectie in door een klein sneetje.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:02:42 #52
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177339309
Eehm.. dit kan al eeuwen....
Het heeft ook een naam:

Kinderen krijgen...
pi_177339434
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe dat ouder worden gaat. Als je lichamelijk 30 blijft lijkt het me nog zo gek niet.

'Zo is het nu eenmaal' is niet echt een argument. Vroeger zeiden ze dat ook als je dood ging door de griep of een infectie in door een klein sneetje.
Voor het gezonde verstand kan het nooit goed zijn dat je 230 jaar wordt. Hoeveel verjonging technieken je ook probeert voor te schotelen.

De natuur is de natuur. Afbraak hoort daar simpelweg bij.
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:09:29 #54
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_177339521
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:14 schreef Handleiding het volgende:
#fakenews
Waarom deze avatar die alleen kneuzen gebruiken
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:13:59 #55
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_177339627
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Voor het gezonde verstand kan het nooit goed zijn dat je 230 jaar wordt. Hoeveel verjonging technieken je ook probeert voor te schotelen.

De natuur is de natuur. Afbraak hoort daar simpelweg bij.
En bovendien, is het wel nuttig als alle invloedrijken van nu eeuwig door blijven leven? Voor vernieuwingen zijn nieuwe geesten nodig met nieuwe inzichten. Anders blijven we stilstaan.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:15:57 #56
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177339665
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Voor het gezonde verstand kan het nooit goed zijn dat je 230 jaar wordt. Hoeveel verjonging technieken je ook probeert voor te schotelen.

De natuur is de natuur. Afbraak hoort daar simpelweg bij.
De natuur is ook de mens die technologisch in staat is om bepaalde dingen te omzeilen en te verbeteren ;)

Er zijn ook ook organismen op aarde die in principe niet ouder worden (naakte molrat bijvoorbeeld) Deze gaan alleen dood als ze opgegeten worden of als de omgeving te sterk veranderd. Onsterfelijk betekend ook niet dat je niet dood kan gaan he. Het is alleen het tegengaan van veroudering. Je kan alsnog dood gaan door een ongeluk, moord of zelfmoord, ziekte, etc.

Als je 90 kan worden in 30 jaar oud lichaam lijkt me dat zeker niet slecht. Uiteraard zal het wel legaal moeten zijn om er zelf een einde aan te maken dan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_177339683
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:09 schreef MMaRsu het volgende:

[..]

Waarom deze avatar die alleen kneuzen gebruiken
:')___________
pi_177339744
Wat denken de bekende religies hier eigenlijk over?
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:19:21 #59
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_177339772
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:18 schreef LelijKnap het volgende:
Wat denken de bekende religies hier eigenlijk over?
Pro life toch? :+
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:21:03 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177339813
Zou best kunnen dat we technisch gezien tegen 2050 deze mogelijkheid hebben maar dat zegt nog niks over de distributie van deze technologie.

Ik kan me best voorstellen dat dit een speeltje voor rijke mensen wordt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177339934
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

De natuur is ook de mens die technologisch in staat is om bepaalde dingen te omzeilen en te verbeteren ;)

Er zijn ook ook organismen op aarde die in principe niet ouder worden (naakte molrat bijvoorbeeld) Deze gaan alleen dood als ze opgegeten worden of als de omgeving te sterk veranderd. Onsterfelijk betekend ook niet dat je niet dood kan gaan he. Het is alleen het tegengaan van veroudering. Je kan alsnog dood gaan door een ongeluk, moord of zelfmoord, ziekte, etc.

Als je 90 kan worden in 30 jaar oud lichaam lijkt me dat zeker niet slecht. Uiteraard zal het wel legaal moeten zijn om er zelf een einde aan te maken dan.
Dan nog, wat doet dat met je psyche? Want qua ervaringsniveau blijf je toch negentig.

Als veertiger zie ik een duidelijk verschil met toen ik twintig was. Was toen een ander persoon. Stel dat ik nu ineens over een lichaam beschik van een twintigjarige. Zie heus wel enkele voordelen maar zou ik me ook twintig blijven voelen of erna gedragen?

Stel je nu eens mensen voor met een levenservaring van 90 jaar in een lichaam van dertig. Lijkt me erg onnatuurlijk. Op zwangerschapstraining naast je kleinkind die ook zwanger is.
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:29:01 #62
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177339982
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dan nog, wat doet dat met je psyche? Want qua ervaringsniveau blijf je toch negentig.

Als veertiger zie ik een duidelijk verschil met toen ik twintig was. Was toen een ander persoon. Stel dat ik nu ineens over een lichaam beschik van een twintigjarige. Zie heus wel enkele voordelen maar zou ik me ook twintig blijven voelen of erna gedragen?

Stel je nu eens mensen voor met een levenservaring van 90 jaar in een lichaam van dertig. Lijkt me erg onnatuurlijk.
Het zou best kunnen dat een onderdeel van de levens-uitrek-technologie is dat je hersenen weer plastischer worden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177340375
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat een onderdeel van de levens-uitrek-technologie is dat je hersenen weer plastischer worden.
Wat blijft er dan nog over van je oorspronkelijke persoonlijkheid en wil je dat?
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:47:45 #64
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177340434
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:44 schreef Elzies het volgende:

[..]

Wat blijft er dan nog over van je oorspronkelijke persoonlijkheid en wil je dat?
Had je geen persoonlijkheid toen je 20 was?

Wat wil je nou.... je weer 20 voelen alswel een lichaam hebben van een 20-er of wil je een oude ontorsbare zure lul/kut zijn in het lichaam van een 20 jarige.

Beiden zijn wat mij betreft technisch gezien mogelijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177340504
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Had je geen persoonlijkheid toen je 20 was?

Wat wil je nou.... je weer 20 voelen alswel een lichaam hebben van een 20-er of wil je een oude ontorsbare zure lul/kut zijn in het lichaam van een 20 jarige.

Beiden zijn wat mij betreft technisch gezien mogelijk.
Ik persoonlijk denk dat het technisch helemaal niet mogelijk is maar dat terzijde.

Wat is het nut van een leven vol ervaringen als je die weer kwijtraakt als je herboren wordt als een twintigjarige met een aanverwante persoonlijkheid?
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:53:56 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177340565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik persoonlijk denk dat het technisch helemaal niet mogelijk is maar dat terzijde.

Wat is het nut van een leven vol ervaringen als je die weer kwijtraakt als je herboren wordt als een twintigjarige met een aanverwante persoonlijkheid?
Wie had het over kwijtraken? Je hersenen worden misschien wat plastischer maar dat betekent niet dat je je herinneringen kwijt bent of dat je karaktertrekken per se allemaal veranderen.

Je karakter zal wellicht een beetje veranderen maar... dat doet het ook door gewoon ouder te worden dus ik snap het probleem niet zo.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:00:46 #67
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_177340664
Non possumus non loqui
pi_177340785
Altered Carbon op NetFlix heeft hier ook een invulling aan gegeven. Zoals eerder al gepost, ik denk dat het vooral een speelding gaat worden voor de elite - zeker als de technologie nog in de kinderschoenen staat.
pi_177341178
Het enige wat ik hierop heb te zeggen is: God bewaar ons.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_177341216
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:51 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik persoonlijk denk dat het technisch helemaal niet mogelijk is maar dat terzijde.

Wat is het nut van een leven vol ervaringen als je die weer kwijtraakt als je herboren wordt als een twintigjarige met een aanverwante persoonlijkheid?
Het kan ook gewoon een keus zijn, als jij liever "gewoon" dood wil gaan, dan kies je daar voor.

Persoonlijk zou ik onsterfelijk willen zijn, al is het maar om auto's uit de toekomst te kunnen zien. :7
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:38:15 #71
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177341428
Ooit eens een weekje griep gehad en was toen verdwaald over Disovery en soort gelijke tv kanalen bekeken waar het een soort thema week was "Medische technologie" of "BioTech".
Sindsdien roep ik het ook dat ik niet dood ga.

Als ik zie hoever ze experimenteel nu al zijn, laat staan over een jaar of 30.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_177341497
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:36 schreef rubensanti het volgende:
Ik heb altijd het idee gehad dat het niet zo moeilijk moet zijn. Als we een manier vinden om ervoor te zorgen dat de telomeren niet korter worden, ben je biologisch onsterfelijk. Dan heb je het eeuwige leven zolang je maar niet ziek word of verongelukt.
Dat laatste is nogal een grote ‘if’.

Een nieuwe zwarte plaag, Wereldoorlog.... sterfelijk blijven we.

Maar ik ben wel heel enthousiast over deze vorderingen.
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:44:05 #73
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_177341558
En dit staat in NWS inplaats van in ONZ. :')
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_177341625
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:55 schreef LurkJeRot het volgende:
Lijkt me nou echt helemaal niks, eeuwig leven.
En toch zijn er miljarden mensen die geloven in een god omdat ze bang zijn (gemaakt) dat er na hun dood niets meer is.
Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze hun hele leven toewijden aan een fictief hiernamaals..
Racist
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 11:55:59 #75
74056 crew  ToT
pi_177341872
Maar ja, ook wat betreft een kopie van mezelf in een robot; ik weet niet hoe mijn kopie er over zou denken om een robot te zijn.
Stel dat ik op een ochtend wakker zou worden en me zou beseffen dat ik een robot ben en de originele "ik" overleden is, denk ik niet dat ik echt vrolijk zou worden! :T
pi_177341892
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:46 schreef Toga het volgende:

[..]

En toch zijn er miljarden mensen die geloven in een god omdat ze bang zijn (gemaakt) dat er na hun dood niets meer is.
Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze hun hele leven toewijden aan een fictief hiernamaals..
Ja, ik kan er ook niks aan doen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 12:05:14 #77
74056 crew  ToT
pi_177342112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:55 schreef LurkJeRot het volgende:
Lijkt me nou echt helemaal niks, eeuwig leven.
Eeuwig leven.....

Over een aantal miljard jaar gaat de zon supernova.
Hopen dat je voor die tijd met een ruimtescheepje hebt kunnen ontsnappen.
Rond diezelfde tijd zal Andromeda in de melkweg crashen en het is iets veiliger om die gebeurtenis toch op een aardige afstand waar te gaan nemen; hopelijk dat je ruimtescheepje de capaciteit heeft zo ver weg te reizen.

Dan moet je kijken of er nog een bewoonbare planeet overgebleven is en dat die nog steeds stabiel om z'n zon draait. Zo niet, dan kun je weer ff een paar miljard jaar wachten tot zich ergens een nieuwe bewoonbare planeet gevormd heeft.

En zo eikel je vele miljarden jaren door tot the big rip plaats zal vinden en het hele universum in subatomaire deeltjes uiteen gescheurd zal worden, óf alles in een zwart gat opgeslokt is (er is eentje die hele sterrenstelsels met bijna de snelheid van het licht naar zich toetrekt en opslokt) en je als Hawkingstraling weer uitgespuugd wordt. :P

*O* Eeuwig leven FTW! *O*
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 12:11:20 #78
9859 crew  Karina
Woman
pi_177342267
Lijkt me dat je sowieso niet 'eeuwig' leeft als je kop eraf wordt gehakt of je wordt door een haai opgegeten dan leef je echt niet meer. Om maar twee extreme voorbeelden te noemen.
Dat het verouderingsproces wordt stopgezet betekent ook niet dat je niet ziek wordt.

En wat betreft de robotoptie, als je gaat roesten ben je ook dood ;( En die virtuele wereld moet wel door iemand worden onderhouden, als de stroom eraf gaat is het bye matrix.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 12:24:27 #79
74056 crew  ToT
pi_177342606
quote:
99s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:11 schreef Karina het volgende:
Lijkt me dat je sowieso niet 'eeuwig' leeft als je kop eraf wordt gehakt of je wordt door een haai opgegeten dan leef je echt niet meer. Om maar twee extreme voorbeelden te noemen.
Dat het verouderingsproces wordt stopgezet betekent ook niet dat je niet ziek wordt.

En wat betreft de robotoptie, als je gaat roesten ben je ook dood ;( En die virtuele wereld moet wel door iemand worden onderhouden, als de stroom eraf gaat is het bye matrix.
I know, ik trok het ook ff in het extreme door! ;)
En idd @ stroom enzo, maar ze zullen vast wel een energiebron verzinnen die ontzettend lang mee kan gaan, en er zal vast regelmatig een backup gemaakt worden van je robot, dus als die naar de klote gaat, krijg je hopelijk weer een nieuwer model tot je beschikking. :P

Aan de andere kant; waarom zouden ze zulke dure robots voor elke Jan Boerenlul z'n kopie ter beschikking stellen?
  Moderator woensdag 21 februari 2018 @ 12:27:02 #80
9859 crew  Karina
Woman
pi_177342717
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:24 schreef ToT het volgende:

[..]

I know, ik trok het ook ff in het extreme door! ;)
En idd @ stroom enzo, maar ze zullen vast wel een energiebron verzinnen die ontzettend lang mee kan gaan, en er zal vast regelmatig een backup gemaakt worden van je robot, dus als die naar de klote gaat, krijg je hopelijk weer een nieuwer model tot je beschikking. :P

Aan de andere kant; waarom zouden ze zulke dure robots voor elke Jan Boerenlul z'n kopie ter beschikking stellen?
Oh ik reageerde niet per se op jou hoor ;) Eigenlijk zat ik ook aan het Highlander scenario te denken, There can be only one!

STEL dat het er ooit van komt het eeuwige leven, ik vermoed dat er dan 1x per maand een aantal mensen/robots geofferd gaat worden omdat er anders te weinig plek is voor nieuwe aanwas. Ik kan er zo een film of serie over bedenken _O-
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 12:32:33 #81
74056 crew  ToT
pi_177342970
quote:
99s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:27 schreef Karina het volgende:

[..]

Oh ik reageerde niet per se op jou hoor ;) Eigenlijk zat ik ook aan het Highlander scenario te denken, There can be only one!

STEL dat het er ooit van komt het eeuwige leven, ik vermoed dat er dan 1x per maand een aantal mensen/robots geofferd gaat worden omdat er anders te weinig plek is voor nieuwe aanwas. Ik kan er zo een film of serie over bedenken _O-
Die robots kun je mooi huisvesten op planeten die voor mensen onherbergzaam zijn! :D Lekker in het een giftige atmosfeer laten werken, of op een komeet laten bivakkeren en daar grondstoffen uit delven, of wetenschappelijk onderzoek laten doen. :P
Schiet er een paar richting andere sterren toe; voor mensen duurt zo'n reis veel te lang maar die robots kun je ff in powersave mode zetten enz. :P

:D Wacht dus nog maar ff met dat offeren van je! :D
pi_177343024
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Eeuwig leven.....

Over een aantal miljard jaar gaat de zon supernova.
Hopen dat je voor die tijd met een ruimtescheepje hebt kunnen ontsnappen.
Rond diezelfde tijd zal Andromeda in de melkweg crashen en het is iets veiliger om die gebeurtenis toch op een aardige afstand waar te gaan nemen; hopelijk dat je ruimtescheepje de capaciteit heeft zo ver weg te reizen.

Dan moet je kijken of er nog een bewoonbare planeet overgebleven is en dat die nog steeds stabiel om z'n zon draait. Zo niet, dan kun je weer ff een paar miljard jaar wachten tot zich ergens een nieuwe bewoonbare planeet gevormd heeft.

En zo eikel je vele miljarden jaren door tot the big rip plaats zal vinden en het hele universum in subatomaire deeltjes uiteen gescheurd zal worden, óf alles in een zwart gat opgeslokt is (er is eentje die hele sterrenstelsels met bijna de snelheid van het licht naar zich toetrekt en opslokt) en je als Hawkingstraling weer uitgespuugd wordt. :P

*O* Eeuwig leven FTW! *O*
Valt wel mee met dat andromeda verhaal, nieuwste theorieën laten zien dat het niet zozeer "in slaat", maar meer dwars door ons melkwegstelsel passeert, en vanwege de afstanden tussen alles, heb je zelfs kans er bijzonder weinig van te merken.
pi_177343640
Leuk hoor om zo te dagdromen, dat deed ik vroeger ook. Eeuwige leven zie ik niet zo snel gebeuren maar als men bijvoorbeeld 150 jaar kan worden (en gezond bent gedurende die jaren) dan mag je lekker werken tot je 135e, nee dank u......
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 13:01:54 #84
74056 crew  ToT
pi_177343734
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Valt wel mee met dat andromeda verhaal, nieuwste theorieën laten zien dat het niet zozeer "in slaat", maar meer dwars door ons melkwegstelsel passeert, en vanwege de afstanden tussen alles, heb je zelfs kans er bijzonder weinig van te merken.
Ja het is idd natuurlijk geen enorm dichte zwerm, maar wie weet kan de zwaartekracht van een zon net ergens een planeetje uit z'n baan trekken of zo? :P
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:13:02 #85
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_177343962
quote:
99s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:11 schreef Karina het volgende:
Lijkt me dat je sowieso niet 'eeuwig' leeft als je kop eraf wordt gehakt of je wordt door een haai opgegeten dan leef je echt niet meer. Om maar twee extreme voorbeelden te noemen.
Dat het verouderingsproces wordt stopgezet betekent ook niet dat je niet ziek wordt.

En wat betreft de robotoptie, als je gaat roesten ben je ook dood ;( En die virtuele wereld moet wel door iemand worden onderhouden, als de stroom eraf gaat is het bye matrix.
Of dat je persoonlijkheid in die digitale omgeving onderhevig is aan bugs en hacks... Heb je alsnog een concept van ziekte en verval in je lichaamsloze toestand. Of je moet regelmatig back ups laten maken van je persoonlijkheid, als een soort van safe game. Denk dat dat een hele rare bedoening gaat worden na verloop van tijd :D
pi_177344015
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
’Onder de 40? Dan zal je nooit sterven’

Wie nu nog geen veertig is, zal mogelijk nooit sterven. Die bijzondere voorspelling doet de Engelse futuroloog Ian Pearson. Hij is er rotsvast van overtuigd dat de mens in 2050 dankzij de snelle medische vooruitgang het eeuwige leven kan krijgen.

[ link | afbeelding ]

Pearson doet al 35 jaar voorspellingen. 85 procent van die vooruitzichten zijn ook uitgekomen. Hij is niet de eerste de beste fantast: hij is onder andere lid van de gerenommeerde World Academy of Art and Science, waar je alleen wordt toegelaten als je je wetenschappelijk hebt onderscheiden.

In The Sun beschrijft hij een paar manieren hoe we het eeuwige leven kunnen bereiken.
De eerste is via het steeds vernieuwen van lichaamsdelen. Met behulp van biotechnologie en medicijnen moeten we ons lijf steeds kunnen verjongen.

Orgaanprinter
„Niemand wil eeuwig leven als hij al 95 jaar is, maar dat kan veranderen als je je lichaam zou kunnen verjongen tot een jaar of 30”, zegt hij. Bijvoorbeeld door genetische manipulatie die voorkomt dat cellen ouder worden of het verouderingsproces zelfs omkeert. Ook denkt hij dat we straks organen kunnen vervangen door geprinte exemplaren.

Robot-onderdelen
De tweede methode is wat enger: door steeds meer delen te vervangen door robot-onderdelen. Zelfs je geest kan straks in een robot worden overgeplaatst. Zodat als je ziek wordt of sterft, je herseninhoud wordt ge-upload naar een computer die alles weer kan overpompen naar een robotlichaam.

Superrijken
Pearson waarschuwt wel dat het de eerste decennia alleen voorbehouden zal zijn aan de superrijken om eeuwig te leven. Tegen 2060 zijn ook gewone ’stervelingen’ aan de beurt.

Virtueel leven
Een derde methode gaat nog verder: je leeft dan alleen nog met je digitale brein in een virtuele wereld. „We zouden gewoon in een computersimulatie kunnen leven en gelukkig zijn”, zegt hij.
https://www.telegraaf.nl/(...)zal-je-nooit-sterven
Wat een kolder, de wereld moet maar zien te overleven in de vrieskoude en dan worden jongeren nooit al te oud. Want zonder warmte groeit er ook geen fruit of groente of vlees.
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:16:12 #87
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_177344021
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:57 schreef LanaMyst het volgende:
Leuk hoor om zo te dagdromen, dat deed ik vroeger ook. Eeuwige leven zie ik niet zo snel gebeuren maar als men bijvoorbeeld 150 jaar kan worden (en gezond bent gedurende die jaren) dan mag je lekker werken tot je 135e, nee dank u......
Zoiets zou best leuk zijn als je die extra tijd ook grotendeels leuk en interessant kan spenderen. Met alsnog een definitief einde is zo'n langer bestaan nog wel uit te houden denk ik.
pi_177344354
Willen we dit wel? Eerst maar eens wat sterren stelsels koloniseren.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 13:34:39 #89
74056 crew  ToT
pi_177344402
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:31 schreef Odaiba het volgende:
Willen we dit wel? Eerst maar eens wat sterren stelsels koloniseren.
Maar misschien is eeuwig leven juist wel de enige manier om dat mogelijk te maken.
Sneller dan het licht reizen en space folding enzo lijkt vooralsnog praktisch onmogelijk te zijn. :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 13:39:25 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177344521
Vanaf 2050? Dan ben ik waarschijnlijk net dood -O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177344539
Who wants to live forever?
pi_177344623
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:34 schreef ToT het volgende:

[..]

Maar misschien is eeuwig leven juist wel de enige manier om dat mogelijk te maken.
Sneller dan het licht reizen en space folding enzo lijkt vooralsnog praktisch onmogelijk te zijn. :)
Het idee is mooi, maar als we nu al niet de status tussen arm en rijk kunnen uitbannen, dan schieten we er niks mee op en kan het nog gevaarlijk zijn ook.

Onze hele samenleving en ons denken moet echt drastisch veranderen deze eeuw. Dat gaat echt niet lukken in een vrije liberale en kapitalistische samenleving.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 13:48:50 #93
74056 crew  ToT
pi_177344785
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:43 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Het idee is mooi, maar als we nu al niet de status tussen arm en rijk kunnen uitbannen, dan schieten we er niks mee op en kan het nog gevaarlijk zijn ook.

Onze hele samenleving en ons denken moet echt drastisch veranderen deze eeuw. Dat gaat echt niet lukken in een vrije liberale en kapitalistische samenleving.
Meh, niks gevaarlijks aan; gewoon een flink stel mensen van hoge sociale klasse en intelligentie naar een andere planeet toe schieten en daar een nieuwe utopia opbouwen. Uiteraard met de nieuwste snufjes zodat niemand meer de plee hoeft schoon te maken of zware dingen hoeft te sjouwen of whatever. Een kolonie van hoog niveau beginnen daar en deze shithole planet achter hen laten! :Y De achterblijvers moeten maar proberen de problemen hier op te lossen; al het plastic uit de oceanen halen, armoede en ziekte proberen uit te bannen, religieuze haat temperen, zo CO2-neutraal mogelijk leven, kijken hoe om te gaan met smeltende ijskappen en een verstoorde warme golfstroom enz enz enz.

Hier is alvast een leuke handleiding:

pi_177345057
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Eeuwig leven.....

Over een aantal miljard jaar gaat de zon supernova.
Hopen dat je voor die tijd met een ruimtescheepje hebt kunnen ontsnappen.
Rond diezelfde tijd zal Andromeda in de melkweg crashen en het is iets veiliger om die gebeurtenis toch op een aardige afstand waar te gaan nemen; hopelijk dat je ruimtescheepje de capaciteit heeft zo ver weg te reizen.

Dan moet je kijken of er nog een bewoonbare planeet overgebleven is en dat die nog steeds stabiel om z'n zon draait. Zo niet, dan kun je weer ff een paar miljard jaar wachten tot zich ergens een nieuwe bewoonbare planeet gevormd heeft.

En zo eikel je vele miljarden jaren door tot the big rip plaats zal vinden en het hele universum in subatomaire deeltjes uiteen gescheurd zal worden, óf alles in een zwart gat opgeslokt is (er is eentje die hele sterrenstelsels met bijna de snelheid van het licht naar zich toetrekt en opslokt) en je als Hawkingstraling weer uitgespuugd wordt. :P

*O* Eeuwig leven FTW! *O*
Of je gaat, zoals in the Hitchhiker's Guide to the Galaxy, elke levensvorm in het hele universum persoonlijk beledigen. Op alfabetische volgorde.
Gewoon om de tijd te doden.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 13:59:10 #95
74056 crew  ToT
pi_177345105
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:57 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Of je gaat, zoals in the Hitchhiker's Guide to the Galaxy, elke levensvorm in het hele universum persoonlijk beledigen. Op alfabetische volgorde.
Gewoon om de tijd te doden.
_O-
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:20:42 #96
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177345956
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
Who wants to live forever?
Me :)

Heb nog zo veel dingen die ik wil doen, kom ik nooit aan toe in 1 (huidig) mensen leven.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:22:12 #97
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177346001
Ik denk dat het heel simpel is...

Nu gewoon even schriftelijk bijhouden wie er allemaal zegt "IK HOEF NIET EEUWIG TE LEVEN DAT LIJKT ME NIKS". En die mensen staan dan ook straks netjes achteraan de wachtlijst.

Lijkt me eerlijk toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:23:35 #98
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_177346043
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:22 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het heel simpel is...

Nu gewoon even schriftelijk bijhouden wie er allemaal zegt "IK HOEF NIET EEUWIG TE LEVEN DAT LIJKT ME NIKS". En die mensen staan dan ook straks netjes achteraan de wachtlijst.

Lijkt me eerlijk toch?
Wat ik heb begrepen kunnen ze straks organen kweken van je eigen DNA en dan vervangen ze het gewoon.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:28:46 #99
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177346162
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:23 schreef nils7 het volgende:

[..]

Wat ik heb begrepen kunnen ze straks organen kweken van je eigen DNA en dan vervangen ze het gewoon.
Ik denk dat dat niet erg zinnig zou zijn. Je kan je beter richten op virus-therapie, het her-aanvullen van telomeren en het oplossen van specifieke verouderingsproblemen. Elke operatie heeft risico en je huid is bijvoorbeeld niet op die manier even te vervangen en wat te denken van je hersenen. Er zal ongetwijfeld een plek zijn voor het groeien van organen voor noodgevallen maar algemene senescence is een doorlopend probleem wat grondiger aangepakt moet worden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:46:04 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177346533
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Valt wel mee met dat andromeda verhaal, nieuwste theorieën laten zien dat het niet zozeer "in slaat", maar meer dwars door ons melkwegstelsel passeert, en vanwege de afstanden tussen alles, heb je zelfs kans er bijzonder weinig van te merken.
Nou is dat dus wel iets dat me tof lijkt om mee te maken. Dus eeuwig leven, maar dan tot kort voor de gebeurtenis in stasis of zo.
  woensdag 21 februari 2018 @ 14:49:38 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177346602
quote:
2s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:48 schreef ToT het volgende:

[..]

Meh, niks gevaarlijks aan; gewoon een flink stel mensen van hoge sociale klasse en intelligentie naar een andere planeet toe schieten en daar een nieuwe utopia opbouwen. Uiteraard met de nieuwste snufjes zodat niemand meer de plee hoeft schoon te maken of zware dingen hoeft te sjouwen of whatever. Een kolonie van hoog niveau beginnen daar en deze shithole planet achter hen laten! :Y De achterblijvers moeten maar proberen de problemen hier op te lossen; al het plastic uit de oceanen halen, armoede en ziekte proberen uit te bannen, religieuze haat temperen, zo CO2-neutraal mogelijk leven, kijken hoe om te gaan met smeltende ijskappen en een verstoorde warme golfstroom enz enz enz.

Hier is alvast een leuke handleiding:

[ afbeelding ]
Hier heb je je Utopia :{w
pi_177347301
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:39 schreef SeLang het volgende:
Vanaf 2050? Dan ben ik waarschijnlijk net dood -O-
:o
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177347559
Ik word al moe bij het idee.
pi_177362068
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 10:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wie had het over kwijtraken? Je hersenen worden misschien wat plastischer maar dat betekent niet dat je je herinneringen kwijt bent of dat je karaktertrekken per se allemaal veranderen.

Je karakter zal wellicht een beetje veranderen maar... dat doet het ook door gewoon ouder te worden dus ik snap het probleem niet zo.
Het probleem is dat we het nog niet snappen. Er zijn nog zoveel onbeantwoorde vragen over het brein. Dementie is bijvoorbeeld nog steeds een hersenaandoening waar geen concrete behandeling voor bestaat. Men kan het proces medicinaal hoogstens wat afremmen en zelfs dat staat nog in de kinderschoenen.

Ook is het volkomen onduidelijk wat het met je psyche doet als je als negentigjarige weer in een lichaam van een twintigjarige terecht komt. Wat voor psychologische bijwerkingen heeft dat?

Is er geen gevaar voor fysiologische bijwerkingen als je zomaar met iemands cellen rommelt?

Bovendien zijn er louter wat testen met muizen gevoerd. Heel anders dan je het op een mens toepast.

Dan heb je nog de ethische kwestie. Moeten we allemaal wel zo oud worden? Wat voor kosten en milieu problemen brengt dit met zich mee? We zien nu al een overbevolkte wereld die zichzelf naar de klote helpt.
pi_177362432
Ik ben 28 maar ik denk niet dat ik 2050 haal, want in tegenstelling tot wat meneer in de opening post zegt, gaat vooruitgang van medische technologie voor mij heel langzaam.
pi_177394028
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 08:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je gaat waarschijnlijk sowieso nog wel een substantieel deel van je resterende leven voortzetten na de onvermijdelijke dood van je ouders.
Jawel. Maar ik ben gelovig. Het eeuwige leven op aarde is een onmogelijkheid.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 15:23:44 #107
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177394219
dan laat ik me eigen nog liever invriezen en dan over 500 jaar weer ontdooien ofzo. Anders moet je die 500 jaar helemaal uitzitten.

En wie gaat dat allemaal betalen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 15:27:02 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177394303
D66 gaat dat nooit toestaan
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177422999
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 15:23 schreef fathank het volgende:
dan laat ik me eigen nog liever invriezen en dan over 500 jaar weer ontdooien ofzo. Anders moet je die 500 jaar helemaal uitzitten.

En wie gaat dat allemaal betalen?
Het leven op zichzelf kan inderdaad een straf zijn.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_177423245
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:13 schreef Starmanelon het volgende:
Ik ben 28 maar ik denk niet dat ik 2050 haal, want in tegenstelling tot wat meneer in de opening post zegt, gaat vooruitgang van medische technologie voor mij heel langzaam.
De vooruitgang van de medische technologie juicht iedereen toe als die technologie aan een ieder beschikbaar wordt gesteld en als medici, die over leven en dood beslissen, welwillend zijn om daarin geen onderscheid te maken. Je hebt dus totaal niets aan een optimale medische technologie als medici niet in staat zijn optimaal te functioneren.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_177445936
Eeuwig belasting betalen dus?
pi_177447053
Haha bewustzijn overdragen naar een robot, godskolere wat een amateur.
pi_177447095
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 20:26 schreef Begripvol het volgende:

[..]
Je hebt dus totaal niets aan een optimale medische technologie als medici niet in staat zijn optimaal te functioneren.
Doorvoor worden A.I. en private entreprise ingezet zoals bijv. Graig Venter doet.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177447148
Zullen we wel de hele soort moeten steriliseren. Of een andere planeet koloniseren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_177447169
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Al kon het, wie zou dat nu echt willen?
Op een gegeven moment ben je er toch wel klaar mee lijkt me.

Buiten dat het natuurlijk niet te handhaven valt zo'n enorme wereldbevolking.
Ik zou dit willen, zelfs als ik de rest van mijn leven 4-5 dagen per week zou moeten werken.

Maar ook een uit-knop voor als ik me ooit bedenk.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2018 20:54:56 ]
pi_177447213
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2018 20:54 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik zou dit willen, zelfs als ik de rest van mijn leven 4-5 dagen per week zou moeten werken.

Maar ook een uit-knop voor als ik me ooit bedenk.
Er komt een tijd denk ik dan heb je het echt wel gehad?
De gebreken vallen dan ook weg, geen rugpijn of halspijn?
pi_177447309
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 20:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Er komt een tijd denk ik dan heb je het echt wel gehad?
De gebreken vallen dan ook weg, geen rugpijn of halspijn?
Als dat laatste kan zou ik het zeker nog wel 100+ jaar uithouden denk ik, al werkend.

Maar je hebt wel gelijk, ooit ben je er gewoon helemaal klaar mee. Dat idee krijg ik vaak op het moment dat ik de TV aan zet.
pi_177447355
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2018 21:01 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Als dat laatste kan zou ik het zeker nog wel 100+ jaar uithouden denk ik, al werkend.

Maar je hebt wel gelijk, ooit ben je er gewoon helemaal klaar mee. Dat idee krijg ik vaak op het moment dat ik de TV aan zet.
100+ dus je zwaait met en pen in het luchtledige?
pi_177447379
tv laat of geeft mij alleen wat ik mag weten en daar ben ik dus niet naar op zoek, iedere .... weet het dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')