abonnement Unibet Coolblue
pi_177321077
Hallo Fokkers!

Ik zou graag een sociale huurwoning willen huren van Lefier. Momenteel studeer ik en heb ik een bijbaan. Nu heb ik wel contact opgenomen met Lefier en mijn situatie uitgelegd. Volgens lefier kan ik een sociale huurwoning huren tot 597 euro per maand. Als ik een woning toegewezen krijg, tellen ze mijn studiefinanciering echter niet mee en ik heb nergens gelezen dat je een minimum inkomen moet hebben om te huren in de laagste categorie.

Verder moet ik een inkomstenverklaring overleggen, echter kan ik die niet downloaden, omdat pas sinds een half jaar een bijbaan heb en nog geen aangifte heb moeten doen over mijn inkomsten. Weet iemand hier misschien hoe ik misschien toch aan een IBRI formulier kom over 2016 of 2017?

Zitten hier Fokkers die een sociale huurwoning huren met een studiefinanciering/lening? Hoe ging dat bij jullie?

Met vriendelijke groet,
Lonelypringles
  dinsdag 20 februari 2018 @ 14:26:29 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_177321380
Ik heb dat gedaan. En het is vrij goed te doen (met huurtoeslag) als je erg zuinig gaat leven.

Heb gewoon meteen de woningbouw opgebeld toen ik een flatwoning te huur zag staan.
Dat ik stufi had was toen geen probleem. Ik mocht de woning meteen huren na bezichtiging.

Ik moest wel een bewijs van inkomen laten zien. Uitdraai stufi van DUO (deze kun je downloaden op hun site).

Dit was in Limburg, en voordat al die vluchtelingen hierheen kwamen.
Heb geen idee hoe het nu tegenwoordig werkt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_177321519
In welk regio wil je sociale huurwoning gaan wonen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_177321597
.

[ Bericht 100% gewijzigd door lonelypringles op 20-02-2018 16:36:39 ]
pi_177321716
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:26 schreef Harvest89 het volgende:
Ik heb dat gedaan. En het is vrij goed te doen (met huurtoeslag) als je erg zuinig gaat leven.

Heb gewoon meteen de woningbouw opgebeld toen ik een flatwoning te huur zag staan.
Dat ik stufi had was toen geen probleem. Ik mocht de woning meteen huren na bezichtiging.

Ik moest wel een bewijs van inkomen laten zien. Uitdraai stufi van DUO (deze kun je downloaden op hun site).

Dit was in Limburg, en voordat al die vluchtelingen hierheen kwamen.
Heb geen idee hoe het nu tegenwoordig werkt.
Die uitdraai van DUO gaat voor TS niets doen aangezien de verhurende partij aangegeven zou hebben haar stufi niet als inkomen te zien.

@TS:
Wellicht dat je ook je inkomen kan aantonen met je salarisstroken en arbeidscontract. De verhuurder kan je daar zelf het beste antwoord op geven.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 14:46:31 #6
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_177321815
Dit ligt dus aan de verhuurder, zij hebben de inkomenseis en hun andere voorwaarden.
Je IB60 over 2016 kan je dus aanvragen en gratis krijgen maar daar heb je ook niet zoveel aan.
Je zal het in het gesprek moeten aankaarten, ik kreeg zelf ook een sociale huurwoning met alleen stufi. In het verplichte huurbemiddelingsgesprek gaven ze aan dat ik minimaal 960 euro per maand kwijt zou zijn (inclusief 80 euro per maand aan kleding, 50 euro aan hobby's, enzovoorts _O- ) omdat ze je dan willen ontmoedigen van een slechte keuze maken, maar ik kon iig met een negatief advies gewoon huren.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_177321924
Als het goed is zou ik gewoon maximaal huurtoeslag krijgen en daardoor niet zoveel aan huur moeten betalen. Na huurtoeslag zal er misschien 300 euro overblijven en met de rest van de vaste lasten zou het voor mij makkelijk te doen zijn. Verder zal er over een paar maanden een familielid komen inwonen, waardoor we de kosten kunnen splitten in twee.

Mijn inkomen uit mijn uitzendbaantjes zullen het denk ik niet doen. Het is vrij onregelmatig. Sommige maanden heb ik vrijwel geen werk en sommige maanden verdien ik ongeveer 600 euro.
pi_177322127
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:49 schreef lonelypringles het volgende:
Als het goed is zou ik gewoon maximaal huurtoeslag krijgen en daardoor niet zoveel aan huur moeten betalen. Na huurtoeslag zal er misschien 300 euro overblijven en met de rest van de vaste lasten zou het voor mij makkelijk te doen zijn. Verder zal er over een paar maanden een familielid komen inwonen, waardoor we de kosten kunnen splitten in twee.

Mijn inkomen uit mijn uitzendbaantjes zullen het denk ik niet doen. Het is vrij onregelmatig. Sommige maanden heb ik vrijwel geen werk en sommige maanden verdien ik ongeveer 600 euro.
Als je nu al aangeeft dat je inkomen niet regelmatig en stabiel is, en ook al meldt dat de verhuurder je studiefinanciering niet als inkomen wenst te zien, dan zie ik het niet zonnig in voor je.
pi_177322474
Ik heb dat ook aan Lefier gezegd en ze gaven toch aan dat ik gewoon kan reageren op een woning tot 597 euro. Nu wil ik het toch proberen, dus heb ik gereageerd op een woning om te zien of ze het mij toch laten huren met een studiefinanciering of niet. En anders zal ik moeten wachten tot na mijn studie en tot ik een baan heb, aangezien ik niet alleen een kamer wil.

Echter zou ik het wel vreemd vinden, mensen met een bijstandsuitkering hebben vaak nog minder inkomen dan dat ik heb, maar kunnen wel een huis huren. De slechtste uitkomst voor mij zou zijn dat ik na mijn studie geen werk vind en ook een bijstandsuitkering ontvang, maar dan zou ik wel een huis kunnen huren.

het is nu namelijk niet zo dat ik geen geld zou hebben om de huur te betalen, maar dat is te bepalen aan de woningbouwstichting. Al met al een lastig verhaal..
pi_177322935
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:13 schreef lonelypringles het volgende:
Ik heb dat ook aan Lefier gezegd en ze gaven toch aan dat ik gewoon kan reageren op een woning tot 597 euro. Nu wil ik het toch proberen, dus heb ik gereageerd op een woning om te zien of ze het mij toch laten huren met een studiefinanciering of niet. En anders zal ik moeten wachten tot na mijn studie en tot ik een baan heb, aangezien ik niet alleen een kamer wil.

Echter zou ik het wel vreemd vinden, mensen met een bijstandsuitkering hebben vaak nog minder inkomen dan dat ik heb, maar kunnen wel een huis huren. De slechtste uitkomst voor mij zou zijn dat ik na mijn studie geen werk vind en ook een bijstandsuitkering ontvang, maar dan zou ik wel een huis kunnen huren.

het is nu namelijk niet zo dat ik geen geld zou hebben om de huur te betalen, maar dat is te bepalen aan de woningbouwstichting. Al met al een lastig verhaal..
natuurlijk kun je gewoon reageren. Ik kan ook reageren op een sociale huurwoning terwijl mijn inkomen ruim boven het maximum om in aanmerking te komen is.
Pas na jouw reactie gaan ze kijken of je aan de inkomenseis voldoet.

Heb je in je eerdere contact ook aangegeven geen andere stabiele inkomsten te hebben? Of heb je slechts gezegd dat je naast je stufi ook nog een bijbaan hebt?
pi_177323499
In eerder contact heb ik wel aangegeven dat het geen regelmatige bijbaan is.Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die wel een sociale huurwoning konden huren met een studiefinanciering, aangezien er geen minimum inkomen is voor woningen tot 597 euro. Als het mij niet lukt, heb ik het in ieder geval geprobeerd en dan zal ik maar moeten wachten tot ik klaar ben met mijn studie.
pi_177325011
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:49 schreef lonelypringles het volgende:
Als het goed is zou ik gewoon maximaal huurtoeslag krijgen en daardoor niet zoveel aan huur moeten betalen. Na huurtoeslag zal er misschien 300 euro overblijven en met de rest van de vaste lasten zou het voor mij makkelijk te doen zijn. Verder zal er over een paar maanden een familielid komen inwonen, waardoor we de kosten kunnen splitten in twee.

Mijn inkomen uit mijn uitzendbaantjes zullen het denk ik niet doen. Het is vrij onregelmatig. Sommige maanden heb ik vrijwel geen werk en sommige maanden verdien ik ongeveer 600 euro.
hoe oud ben je? Want onder de 23 krijg je alleen maar huurtoeslag als je huur lager is dan ¤417,34
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:19:34 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_177325101
Lefier in Stad dus? Sta je dan al wel een miljard jaar op woningnet ingeschreven? Anders kun je het ook wel vergeten.
Ik ga naar huis.
pi_177325750
Vraag telefonisch je IBRI over 2016 en 2017 op, dan krijg je bericht dat je die niet krijgt. (neem dat bericht mee) En je bewijs van inschrijving/DUO en de salarisstroken van je bijbaan.

Dan berekent Lefier je inkomen wel op basis van alleen je bijbaan.
dag
  dinsdag 20 februari 2018 @ 17:56:35 #15
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_177325754
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 15:49 schreef lonelypringles het volgende:
In eerder contact heb ik wel aangegeven dat het geen regelmatige bijbaan is.Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die wel een sociale huurwoning konden huren met een studiefinanciering, aangezien er geen minimum inkomen is voor woningen tot 597 euro. Als het mij niet lukt, heb ik het in ieder geval geprobeerd en dan zal ik maar moeten wachten tot ik klaar ben met mijn studie.
Hoe ga je de huur betalen als je door ziekte niet kun werken?
pi_177326829
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:19 schreef nietzman het volgende:
Lefier in Stad dus? Sta je dan al wel een miljard jaar op woningnet ingeschreven? Anders kun je het ook wel vergeten.
Geen lefier stad, maar ik sta al 3 jaar ingeschreven, dus zal vrij snel een woning krijgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:56 schreef Zelva het volgende:

[..]

Hoe ga je de huur betalen als je door ziekte niet kun werken?
Het zal een sociale huurwoning zijn in de laagste categorie, wat dus betekend dat ik de woning zelfs met een bijstandsuitkering zou moeten kunnen betalen. Anders zou niemand zonder werk een woning kunnen huren.
pi_177326978
Lefier zit in Drenthe, daar vind je heel snel een huurwoning.
Vergeet niet beneden de 23 mag je maar tot 410,- huren om huurtoeslag te krijgen!

De 597,- grens is de maximale huur als je huurtoeslag wilt ontvangen (iedereen na 1/1/2016) oude gevallen telt nog niet meer.
Interessant he ?
pi_177327103
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:10 schreef Zwolsboy het volgende:
Lefier zit in Drenthe, daar vind je heel snel een huurwoning.
Vergeet niet beneden de 23 mag je maar tot 410,- huren om huurtoeslag te krijgen!

De 597,- grens is de maximale huur als je huurtoeslag wilt ontvangen (iedereen na 1/1/2016) oude gevallen telt nog niet meer.
Misschien handig om erbij te zetten dat ik 23 ben. Verder mag je huren tot 710 euro om huurtoeslag te ontvangen. Echter tot een inkomen van 22.000 mag je een huis huren tot 597 euro.
Ik zal dus eerst een huis huren tot 597 euro en dan zal ik daar ook nog huurtoeslag voor ontvangen. Maar als lefier mijn inkomen niet accepteert, zal ik nog een half jaar wachten tot ik klaar ben met mijn studie. En dan heb ik werk of ik zit in de bijstand.... Waar ik uiteraard niet voor ga.
pi_177327172
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:18 schreef lonelypringles het volgende:

[..]

Misschien handig om erbij te zetten dat ik 23 ben. Verder mag je huren tot 710 euro om huurtoeslag te ontvangen. Echter tot een inkomen van 22.000 mag je een huis huren tot 597 euro.
Ik zal dus eerst een huis huren tot 597 euro en dan zal ik daar ook nog huurtoeslag voor ontvangen. Maar als lefier mijn inkomen niet accepteert, zal ik nog een half jaar wachten tot ik klaar ben met mijn studie. En dan heb ik werk of ik zit in de bijstand.... Waar ik uiteraard niet voor ga.
Klopt, maar als je inkomen recht heeft op huurtoeslag mag je niet boven de 597 huren. De overheid wil minder huurtoeslag uitkeren. Dus stel jij krijgt een woning toch toegewezen van bijv 650,- en je vraagt huurtoeslag aan (is voorschot) krijg je na een jaar een vrolijke brief dat je mag verantwoorden waarom jij zon woning toegewezen gekregen hebt + terug betalen.
Niet gokken ermee, de belastingdienst toeslagen is heel hard uitzonderingen maken ze niet (meer)
Interessant he ?
  dinsdag 20 februari 2018 @ 19:27:18 #20
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_177327271
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:02 schreef lonelypringles het volgende:
Het zal een sociale huurwoning zijn in de laagste categorie, wat dus betekend dat ik de woning zelfs met een bijstandsuitkering zou moeten kunnen betalen. Anders zou niemand zonder werk een woning kunnen huren.
Voor bijstand moet je wel je studie opgeven, want studiefinanciering is een voorliggende voorziening.

Onder de 27 heb je ook sowieso een zoektermijn van 4 weken waarover je geen cent krijgt.
pi_177328118
Volgens mij klopt het idd dat ze voor die laagste categorie woningen geen minimum inkomen vastgesteld hebben. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die tijdelijk bij een ander inwonen ivm nood oid en daardoor nog niet in aanmerking komen voor een uitkering (of krijgen een lager bedrag). Die zullen dan ook eerst een woning toegewezen moeten krijgen op geen of minder inkomsten. Dus zoiets is zeker wel mogelijk. Wel ergens gelezen dat ze extra voorwaarden kunnen stellen of strenger kunnen zijn met achterstanden, je moet dus wel heel goed weten dat je het kan gaan betalen.

Hoe het met de huurtoeslag in elkaar steekt is hier wel te vinden:

https://www.woonbond.nl/b(...)-grenzen-huurtoeslag
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_177328364
Is volgens mij wel een goedkopere manier van wonen.

Studentenkamers kosten tussen de 250 en 600 (regio bepaald)

als je samen een 3/4 kamer flat huurt van 600 euro... met toeslag betaal je netto nog geen 300 euro, voor 2 man oke energie erbij... blijft voordeliger, en vooral schoner en rustiger.

Ken een koppel die dat gedaan heeft in Leiden, dokte 710 kregen geen toeslag maar gezamelijke beurs en bijbaantjes waren ze fors voordeliger uit.
Studeren in verliefdheid, hoe mooi wil je het hebben?
Interessant he ?
pi_177330228
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:22 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Klopt, maar als je inkomen recht heeft op huurtoeslag mag je niet boven de 597 huren. De overheid wil minder huurtoeslag uitkeren. Dus stel jij krijgt een woning toch toegewezen van bijv 650,- en je vraagt huurtoeslag aan (is voorschot) krijg je na een jaar een vrolijke brief dat je mag verantwoorden waarom jij zon woning toegewezen gekregen hebt + terug betalen.
Niet gokken ermee, de belastingdienst toeslagen is heel hard uitzonderingen maken ze niet (meer)
Volgens mij kan ik vanwege passend toewijzen een woning krijgen tot 597 euro, dat heeft niets te maken met de huurtoeslag.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 19:27 schreef Zelva het volgende:

[..]

Voor bijstand moet je wel je studie opgeven, want studiefinanciering is een voorliggende voorziening.

Onder de 27 heb je ook sowieso een zoektermijn van 4 weken waarover je geen cent krijgt.
Dat weet ik, waardoor ik ook al een aardige spaarpot heb opgebouwd, waar ik mocht het nodig zijn een paar maanden van kan leven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:08 schreef VixenFromHell het volgende:
Volgens mij klopt het idd dat ze voor die laagste categorie woningen geen minimum inkomen vastgesteld hebben. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die tijdelijk bij een ander inwonen ivm nood oid en daardoor nog niet in aanmerking komen voor een uitkering (of krijgen een lager bedrag). Die zullen dan ook eerst een woning toegewezen moeten krijgen op geen of minder inkomsten. Dus zoiets is zeker wel mogelijk. Wel ergens gelezen dat ze extra voorwaarden kunnen stellen of strenger kunnen zijn met achterstanden, je moet dus wel heel goed weten dat je het kan gaan betalen.

Hoe het met de huurtoeslag in elkaar steekt is hier wel te vinden:

https://www.woonbond.nl/b(...)-grenzen-huurtoeslag
Daarom dacht ik ook dat ik ook wel kans zou maken. Ik zou sowieso huurtoeslag krijgen als ik een laag inkomen heb, waardoor je zoiets normaal gesproken altijd zou moeten kunnen betalen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 20:16 schreef Zwolsboy het volgende:
Is volgens mij wel een goedkopere manier van wonen.

Studentenkamers kosten tussen de 250 en 600 (regio bepaald)

als je samen een 3/4 kamer flat huurt van 600 euro... met toeslag betaal je netto nog geen 300 euro, voor 2 man oke energie erbij... blijft voordeliger, en vooral schoner en rustiger.

Ken een koppel die dat gedaan heeft in Leiden, dokte 710 kregen geen toeslag maar gezamelijke beurs en bijbaantjes waren ze fors voordeliger uit.
Studeren in verliefdheid, hoe mooi wil je het hebben?
Mijn broer zal bij mij in gaan wonen en dan splitten we de kosten, dus het is per persoon niks, wat wij moeten gaan betalen. Hij heeft wel een baan met een vast contract, echter is hij nog niet lang ingeschreven, waardoor ik eerder een woning krijg dan hem. De beste optie zou zijn als mijn broer een huis kon huren. Dan zou ik er ook niet aan vast zitten en zijn er verder weinig problemen. Dus ik hoop dat hij zo snel mogelijk een huis aangeboden krijgt, zodat ik bij hem in kan trekken,
pi_177334208
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:11 schreef lonelypringles het volgende:

[..]

Mijn broer zal bij mij in gaan wonen en dan splitten we de kosten, dus het is per persoon niks, wat wij moeten gaan betalen. Hij heeft wel een baan met een vast contract, echter is hij nog niet lang ingeschreven, waardoor ik eerder een woning krijg dan hem. De beste optie zou zijn als mijn broer een huis kon huren. Dan zou ik er ook niet aan vast zitten en zijn er verder weinig problemen. Dus ik hoop dat hij zo snel mogelijk een huis aangeboden krijgt, zodat ik bij hem in kan trekken,
Als hij op je adres ingeschreven staat, blijven jullie nog onder de huurtoeslaggrens?
& Als hij er wel woont maar niet inschrijft fraudeer je. Als hij intrekt zonder dat je dat bij de woningbouw meldt, fraudeer je ook.. en kan zelfs je contract ontbonden worden.
dag
pi_177337632
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 22:58 schreef Peter het volgende:

[..]

Als hij op je adres ingeschreven staat, blijven jullie nog onder de huurtoeslaggrens?
& Als hij er wel woont maar niet inschrijft fraudeer je. Als hij intrekt zonder dat je dat bij de woningbouw meldt, fraudeer je ook.. en kan zelfs je contract ontbonden worden.
Ik zou dan niet onder de huurtoesaggrens blijven, maar nog wel onder de sociale huurwoninggrens. Verder zal ik het natuurlijk gewoon melden bij de woningbouwvereniging. Je mag toch gewoon iemand bij je in laten wonen? Zou een woningbouwvereniging dat kunnen weigeren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')