abonnement Unibet Coolblue
pi_177317409
Na jarenlange groei van met name Steam zat pc gaming enorm in de lift. Echter stijgen de prijzen van videokaarten maar ook geheugen en zelfs CPU en koelingsatributen met een bizarre gang doordat crypto-miners ze met een noodgang opkopen.

Met name de betere gamekaarten komen in een prijsklasse terecht waarbij de gemiddelde gamer ze links zullen gaan laten liggen ( 1080 ti is januari in 4 weken tijd 26% in prijs gestegen volgens Tweakers ) maar ook de mindere high-end kaarten zoals de 1060 en zelfs 1050 GTX gaan in verhouding voor grof geld over de toonbank.

Alhoewel PC-gaming natuurlijk superieur is als je het goed doet ( daar zit dus meteen de bottlenek) zitten we als de prijsstijgingen op deze manier blijven doorzetten binnen afzienbare tijd op een prijsniveau dat mensen eieren voor hun geld gaan kiezen.
Aangezien de gemiddelde gamer geen duizenden euro's te besteden heeft voor een pc en dan eerder zal kiezen voor een Xbox One X of Ps Pro (die met 4 a 500 euro veel realistischer geprijsd zijn) zullen minder mensen op de pc gaan gamen hetgeen weer een sneeuwbaleffect kan hebben.

De TT is natuurlijk wat gechargeerd aangezien er altijd wel mensen zullen blijven gamen op de pc maar wellicht staan we voor een tijdperk waar mensen weer meer de console zullen gaan opzoeken zoals pak hem beet 25 jaar geleden?
blablablabla
pi_177317615
Nee, pc gamers gaan niet terug naar de console. Zelfs al heb je een oude GPU dan nog zijn de graphics beter dan op de ps4. Daarnaast heb je op de console vaak lange laad tijden en zijn er vrijwel geen mods. oh en de games op de pc zijn goedkoper, als je even wacht op de steamsales kan je voor een paar euro een top game halen.

Ik wil hier geen console vs pc topic van maken maar ik denk dat de 99% procent van de pc gamers gewoon op de pc blijft. De prijzen van de GPU gaan vanzelf weer een keer naar beneden.

Eigelijk zou je bitcoins moeten verbieden. Het minen kost enorm veel energy en de bitcoins worden veel gebruikt om geld wit te wassen.
  Eindredactie Games dinsdag 20 februari 2018 @ 11:52:23 #3
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_177317893
Er staan een boel zaken in de OP waar een mogelijk 'triggerende werking' vanuit gaat, maar laten we de pc vs. console-discussie ajb een beetje tot een minimum houden.

Oh te laat zie ik al ;(
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_177317958
Ik denk dat je hoogstens minder gaat verkopen van de top games als bijvoorbeeld GTA 6 als die komt, omdat die juist veel vragen hardware matig. Verder blijft PC gamen gewoon.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_177318001
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:52 schreef 2dope het volgende:
Er staan een boel zaken in de OP waar een mogelijk 'triggerende werking' vanuit gaat, maar laten we de pc vs. console-discussie ajb een beetje tot een minimum houden.

Oh te laat zie ik al ;(
doel je op mijn reactie? Die was niet zo bedoeld. Ik snap best dat mensen voor een console kiezen maar ik denk niet dat pc gamers de switch gaan maken.
  Eindredactie Games dinsdag 20 februari 2018 @ 11:56:56 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_177318002
Ik vraag me überhaupt af of je wel kunt spreken van 'teruggaan naar console'. Ik ben oud maar nog niet heel oud, game sinds begin/halverwege de jaren negentig, maar heb consoles nooit echt als een soort 'leidend' platform gezien, in ieder geval niet langdurig.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 20 februari 2018 @ 12:02:59 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177318152
Ten eerste snap ik nooit waarom je zou moeten kiezen.

Dat gezegd, momenteel game ik voornamelijk op console omdat mijn pc is overleden. Kan op zich wel een nieuwe bouwen maar gewoon andere prioriteiten. Met lagere prijzen zou dat een ander verhaal zijn.

Ander dingetje wat er wel mee te maken heeft, het zit hem ook een beetje in de naam. "Personal" computer. Zelf laat ik liever niemand anders op mijn pc terwijl dat bij een console toch weer anders is. Even nieuw profiel en ga je gang maar.
And so is the past
pi_177318341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:40 schreef 44rdbei het volgende:
Nee, pc gamers gaan niet terug naar de console. Zelfs al heb je een oude GPU dan nog zijn de graphics beter dan op de ps4. Daarnaast heb je op de console vaak lange laad tijden en zijn er vrijwel geen mods. oh en de games op de pc zijn goedkoper, als je even wacht op de steamsales kan je voor een paar euro een top game halen.

Ik wil hier geen console vs pc topic van maken maar ik denk dat de 99% procent van de pc gamers gewoon op de pc blijft. De prijzen van de GPU gaan vanzelf weer een keer naar beneden.

Eigelijk zou je bitcoins moeten verbieden. Het minen kost enorm veel energy en de bitcoins worden veel gebruikt om geld wit te wassen.
De Xbox One X geeft een grafische ervaring die je voor die prijs niet gaat kunnen evenaren op een pc.
Dat was bij release vorig jaar al niet het geval en nu de markt van de videokaarten is zoals hij is al helemaal niet meer.

De tijden waarbij je voor 500 euro een pc kon samenstellen die superieur was aan elke console ligt helaas achter ons, en als de crypomarkt niet in mekaar dondert zal dat alleen maar erger worden. Het gaat prijstechnisch echt heel hard omhoog op het moment wil je iets samenstellen dat een beetje fatsoenlijke FPS scoort in 4K .
blablablabla
pi_177318407
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ten eerste snap ik nooit waarom je zou moeten kiezen.

Dat gezegd, momenteel game ik voornamelijk op console omdat mijn pc is overleden. Kan op zich wel een nieuwe bouwen maar gewoon andere prioriteiten. Met lagere prijzen zou dat een ander verhaal zijn.

Ander dingetje wat er wel mee te maken heeft, het zit hem ook een beetje in de naam. "Personal" computer. Zelf laat ik liever niemand anders op mijn pc terwijl dat bij een console toch weer anders is. Even nieuw profiel en ga je gang maar.
En dat ga je dus steeds vaker krijgen. En dat kan op termijn natuurlijk een sneeuwbaleffect hebben. Want als al jouw vrienden PUBG of CoD spelen op de console ga jij het ook niet op de pc spelen lijkt?

Er van uitgaande dat prijzen blijven stijgen en crypto een blijvertje is uiteraard.
blablablabla
pi_177318535
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:56 schreef 2dope het volgende:
Ik vraag me überhaupt af of je wel kunt spreken van 'teruggaan naar console'. Ik ben oud maar nog niet heel oud, game sinds begin/halverwege de jaren negentig, maar heb consoles nooit echt als een soort 'leidend' platform gezien, in ieder geval niet langdurig.
Hier ook niet.
Maar multiplayer is ook gewoon chill nu, bijna al mijn vrienden spelen games op de pc dus een potje PUBG is zo opgestart.

Als mensen vertrekken omdat het te duur is of in elk geval het geld en de moeite niet waard is weet ik niet of ik op termijn voor sologames 1000 euro + zou aftikken om even een videokaart te vervangen. Voila.

Topic heeft ook niet de insteek om er een pc vs console discussie van te maken maar maak me een beetje zorgen, het gaat echt bizar hard met die prijzen nu man :{

Heel vroeger had je trouwens wel dat pc-gaming echt extreem duur was en voor de elite, die vroege ibm-modellen waren echt niet voor iedereen. Dan moest je bijna wel een rijke papa hebben die zo'n ding zakelijk gebruikte _O-
blablablabla
  Eindredactie Games dinsdag 20 februari 2018 @ 12:20:08 #11
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_177318578
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:56 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

doel je op mijn reactie? Die was niet zo bedoeld. Ik snap best dat mensen voor een console kiezen maar ik denk niet dat pc gamers de switch gaan maken.
Ik denk het ook niet. Heb wel het idee dat beide platforms dichter naar elkaar groeien maar er zijn nog altijd genoeg onderscheidende factoren om ze beide interessant te houden.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_177318620
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:20 schreef 2dope het volgende:

[..]

Ik denk het ook niet. Heb wel het idee dat beide platforms dichter naar elkaar groeien maar er zijn nog altijd genoeg onderscheidende factoren om ze beide interessant te houden.
Klopt.
Al doet Microsoft wel een behoorlijke duit in het zakje veel van haar games multi-platform te releasen.
blablablabla
  Eindredactie Games dinsdag 20 februari 2018 @ 12:26:35 #13
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_177318709
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:18 schreef Elan het volgende:

[..]

Hier ook niet.
Maar multiplayer is ook gewoon chill nu, bijna al mijn vrienden spelen games op de pc dus een potje PUBG is zo opgestart.

Als mensen vertrekken omdat het te duur is of in elk geval het geld en de moeite niet waard is weet ik niet of ik op termijn voor sologames 1000 euro + zou aftikken om even een videokaart te vervangen. Voila.

Topic heeft ook niet de insteek om er een pc vs console discussie van te maken maar maak me een beetje zorgen, het gaat echt bizar hard met die prijzen nu man :{
Ik volg die prijsontwikkelingen de laatste tijd niet echt meer. Heb ruim een jaar geleden een nieuwe rig gekocht waar ik voorlopig nog wel even op kan teren, maar zou ook niet zonder mijn consoles willen. Zoals al eerder opgemerkt kunnen ze prima in harmonie naast elkaar leven :P

Een pc vs. console-discussie kan m.i. trouwens best interessant zijn, zolang het een beetje fatsoenlijk gehouden kan worden. We zijn er doorgaans wat terughoudend mee omdat het vaak uitmondt op moddergooien, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_177319207
Die crypto's worden vanzelf wel zodanig beperkt of verboden dat het op lange termijn wel goed komt.
Ik zeg "verboden" juist vanwege het feit dat het veels te veel grondstoffen van allerlei aard opeist.

Onhoudbaar, letterlijk, op lange termijn al was het maar de druk op ons energie wereldwijd.
pi_177320133
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:09 schreef Elan het volgende:

[..]

De Xbox One X geeft een grafische ervaring die je voor die prijs niet gaat kunnen evenaren op een pc.
Dat was bij release vorig jaar al niet het geval en nu de markt van de videokaarten is zoals hij is al helemaal niet meer.

De tijden waarbij je voor 500 euro een pc kon samenstellen die superieur was aan elke console ligt helaas achter ons, en als de crypomarkt niet in mekaar dondert zal dat alleen maar erger worden. Het gaat prijstechnisch echt heel hard omhoog op het moment wil je iets samenstellen dat een beetje fatsoenlijke FPS scoort in 4K .
Op de lange termijn niet. Je kan in een oude pc gewoon een nieuw gpu zetten en je kan weer voorruit. Daarnaast als er een onderdeel kapot gaat kan je die zelf vervangen.
pi_177320507
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:19 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Op de lange termijn niet. Je kan in een oude pc gewoon een nieuw gpu zetten en je kan weer voorruit. Daarnaast als er een onderdeel kapot gaat kan je die zelf vervangen.
Juist op de lange termijn moet je allerlei componenten gaan vervangen. Op korte termijn zal het allemaal relatief weinig uitmaken. Al is een prijsstijging van 400 euro voor een GTX 1080 ti en een stijging van 300 euro voor een GTX 1070 om maar wat te noemen geen kattenpis.
En dat zijn juist de kaarten waar je naar wilt kijken als je daadwerkelijk superieure graphics wilt generen tov een console.

Voorbeeld: Mijn 1070 GTX Gaming heb ik amper een jaar geleden gekocht voor 404 euro inclusief BTW en gaat nu al voor minimaal 700 euro. Al is dat nog wel te overzien maar wat als een kaart met dergelijke performance volgend jaar 1100 euro kost? Of misschien nog wel veel meer? En bleef het nou beperkt tot GPU's maar nee ook geheugen dat je regelmatig wilt upgraden is schreeuwend duur op het moment (en stijgende).

Dan blijft er op termijn een kleine groep dertigers over die dat soort bedragen wat makkelijker kan missen en het er voor over heeft. De rest zal noodgedwongen uitwijken naar de console.

We moeten hopen op een crypocrash maar die laat zich voorlopig nog niet aanzien.
blablablabla
pi_177320529
Ik heb sinds een tijdje een playstation (3). En merk wel dat ik het heel fijn vind. Op de pc ben je met alt-tab weer op de desktop waar je kan gaan internetten of een ander spel uitzoekt. Meestal download ik een game installeer het. Ben blij als alle cracks werken. En na even kijken of het een leuk spel is daar naar de volgende.

Op de playstation koop ik voor een paar euro een spel in de stad. En speel het thuis dan ook uit.

Al helpt het ook niet mee dat het een oude pc is en je dus steeds moet opletten dat je wel genoeg fps krijgt. Op playstation heb je daar geen zorgen over. Ik denk wel eens aan een goede game pc die dan 's nachts crypto kan mijnen en zo zichzelf kan terug verdienen. Maar ik weet niet of dat uit kan.
pi_177321127
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Juist op de lange termijn moet je allerlei componenten gaan vervangen. Op korte termijn zal het allemaal relatief weinig uitmaken. Al is een prijsstijging van 400 euro voor een GTX 1080 ti en een stijging van 300 euro voor een GTX 1070 om maar wat te noemen geen kattenpis.
En dat zijn juist de kaarten waar je naar wilt kijken als je daadwerkelijk superieure graphics wilt generen tov een console.

Voorbeeld: Mijn 1070 GTX Gaming heb ik amper een jaar geleden gekocht voor 404 euro inclusief BTW en gaat nu al voor minimaal 700 euro. Al is dat nog wel te overzien maar wat als een kaart met dergelijke performance volgend jaar 1100 euro kost? Of misschien nog wel veel meer? En bleef het nou beperkt tot GPU's maar nee ook geheugen dat je regelmatig wilt upgraden is schreeuwend duur op het moment (en stijgende).

Dan blijft er op termijn een kleine groep dertigers over die dat soort bedragen wat makkelijker kan missen en het er voor over heeft. De rest zal noodgedwongen uitwijken naar de console.

We moeten hopen op een crypocrash maar die laat zich voorlopig nog niet aanzien.
In mijn pc uit 2012 hoef ik alleen de gpu maar te updaten om weer bij te zijn. allerlei componenten vervangen valt dus wel mee. Daarnaast kan ik gewoon soepel spelen als ik de graphics iets lager zet, die optie heb je op de consoles niet.

De prijzen zijn nu bizar, dat komt door de piek in de bitcoin en de hype die volgde. Ik verwacht dat die prijs vanzelf wel weer zakt zeker als over een paar maanden de gtx2000 op de markt komt.
pi_177321432
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 14:12 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

In mijn pc uit 2012 hoef ik alleen de gpu maar te updaten om weer bij te zijn. allerlei componenten vervangen valt dus wel mee. Daarnaast kan ik gewoon soepel spelen als ik de graphics iets lager zet, die optie heb je op de consoles niet.

De prijzen zijn nu bizar, dat komt door de piek in de bitcoin en de hype die volgde. Ik verwacht dat die prijs vanzelf wel weer zakt zeker als over een paar maanden de gtx2000 op de markt komt.
De ontwikkeling van RAM staat ook niet stil. Waarschijnlijk werk jij nog met DDR3 of zelfs DDR2 geheugen met een lagere kloksnelheid wat niet optimaal is voor gaming en met nieuwe intel-processors niet eens werkt.

Ben eigenlijk bang dat zelfs na lancering van een nieuwe lijn de prijzen van het huidige topsegment amper zullen dalen of zelfs nog verder zullen stijgen. Zolang ze nog een rendabel verdienmodel kunnen produceren in een rig zullen ze interessant blijven voor de cryptominers.
blablablabla
pi_177381402
Jammer ja, ik zit wel te nadenken over een nieuwe pc maar met deze prijzen hoeft het voor mij ook weer niet meteen. Zoveel heb ik dan weer niet voor over om een high end pc te hebben.
pi_177382627
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:52 schreef 2dope het volgende:
Er staan een boel zaken in de OP waar een mogelijk 'triggerende werking' vanuit gaat, maar laten we de pc vs. console-discussie ajb een beetje tot een minimum houden.

Oh te laat zie ik al ;(
Eens, Mac v. PC-discussies zijn doorgaans toffer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2018 02:51:37 ]
pi_177395899
mijn ouwe pc geen upgrade meer gehad.
ben er klaar mee namelijk.
er komt een dag dat je pc niet meer kan upgrade.
zeker de mensen die geen i7 of amd fx hadden.
ben in bezit van een amd fm1 systeem met ddr3.
ding is te sloom geworden en zal dus een complete upgrade moeten worden.

mensen die nog met de eerste intel i5/7 serie zitten kan nog wel een gpu upgrade doen.
mensen die met een ouwe amd zonder ss3 zitten kan dat niet.

een complete upgrade vs console ga ik voor de console .
eerste tijd geen gezijk en zo snel gaan ze niet meer kapot.
dan 1x in de 6 jaar een nieuw console kopen en weer klaar.
gelukkige is de xbox one die xbox 360 game spelen en zelfs binnen kort xbox classic games.

internet kan je met je telefoon of tablet dus zie ook geen nut maar daar een pc voor te hebben.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 16:53:34 #23
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177396089
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 11:40 schreef 44rdbei het volgende:
Nee, pc gamers gaan niet terug naar de console. Zelfs al heb je een oude GPU dan nog zijn de graphics beter dan op de ps4. Daarnaast heb je op de console vaak lange laad tijden en zijn er vrijwel geen mods. oh en de games op de pc zijn goedkoper, als je even wacht op de steamsales kan je voor een paar euro een top game halen.

Ik wil hier geen console vs pc topic van maken maar ik denk dat de 99% procent van de pc gamers gewoon op de pc blijft. De prijzen van de GPU gaan vanzelf weer een keer naar beneden.

Eigelijk zou je bitcoins moeten verbieden. Het minen kost enorm veel energy en de bitcoins worden veel gebruikt om geld wit te wassen.
Contanten en banktransacties worden meer gebruikt om wit te wassen. Vastgoed idem dito. Allemaal maar afschaffen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')