abonnement Unibet Coolblue
pi_177316171
Hallo allemaal,

Ik wil zo snel mogelijk Nederland achter mij laten. Ik ben de laatste tijd veel in het buitenland geweest, met de plaatselijke bevolking meegedaan in alle plaatselijke dingen en gemerkt dat ik hoe wij hier leven echt helemaal niets vindt. Wellicht met Tokyo het meest idioot in de wereld.
Dus ik wil zo snel mogelijk weg hier.

Ik ben veel in Ierland en Barcelona, Spanje geweest. Heb ook plannen om naar Sicilie, Italie te gaan. Als ik ergens echt vast werk heb is dat natuurlijk geen probleem om mij te vestigen.
In Spanje zit je al gauw met belachelijke lage lonen bv.

Nou kan ik binnenkort voor een Amerikaans bedrijf beginnen en op afstand werken, gewoon thuis via de laptop. Dat zou dus betekenen dat ik binnenkort eindelijk hier weg kan, voor een Amerikaans loon eigen urenindeling. Ideaal dus.

Nou weet ik niet precies waar ik mij op dit moment ga vestigen, echt voor vast waarschijnlijk Ierland maar een periode in Barcelona zie ik ook wel zitten. Maar ik blijf waarschijnlijk eerst nog even reizen. Daar de vraag ook over:

Ik huur hier in Nederland een woning. Het liefste zeg ik die tegen die tijd op. Want telkens als ik weg ben heb ik maar die huurkosten terwijl het niet gebruikt wordt.
Onderhuur mag weer niet bij verhuurders. Dus het liefste zeg ik het op.

Maar voor zo ver ik weet heb je een postbus adres nodig? Alleen als ik dat bij wie dan ook op zou zetten in Nederland dan heeft die persoon dubbele inkomsten wat voor andere dingen nadelig kan zijn. En de loonbelasting in NL is erg hoog.

Nou kan ik wel eens bij vrienden logeren in zowel Ierland, Spanje als Italië. Soms verblijf ik in hotels.
Wat is er dan mogelijk? Mag een hotel of tijdelijke verblijfplaats als postbus gelden? Dat moet dan natuurlijk bij de plaatselijke overheid. En echt verblijven in een hotel mag waarschijnlijk niet.
En wat met een postbus in Nederland ergens? Moet je daar dan 6 maand per jaar zijn? Zit er allemaal nog wat aan vast?

Het liefste ben ik gewoon het hele jaar weg, met een postbus in Spanje gezien de lage loonbelasting daar. Maar wellicht weten jullie de regelgeving hiervan.

Alvast bedankt
pi_177318377
Nee, je hebt geen postbus adres nodig en je kunt je niet op een postbus inschrijven. Voor daklozen is het mogelijk om gebruik te maken van een zogeheten briefadres. Daar kun jij echter geen gebruik van maken, omdat het verboden is om in Nederland ingeschreven te staan als je minder dan 4 maanden fysiek per jaar aanwezig bent (ongeacht of je huurt, een koopwoning hebt of zwerver bent).

Daarom zul je je moeten uitschrijven bij de gemeente en vermeld je je adres in het buitenland en de periode dat je van plan bent in het buitenland te verblijven. De gemeente controleert niet of je daar bent ingeschreven, dus theoretisch gezien zou je een willekeurig adres (geen postbus! en gebruik s.v.p. geen goedkope mail-forwarder) in een buitenland kunnen opgeven. Al is het wel aan te raden dat de post die ze daarheen sturen bij jou terecht komt.

Wanneer er wel gecontroleerd wordt of je een legaalverblijf recht in het buitenland hebt, is als je een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvraagt. Daarnaast kun je als je niet meer in Nederland ingezeten bent, in beginsel, geen rijbewijs meer aanvragen (daar zijn zeer beperkt bepaalde uitzonderingen voor als je buiten de EU/EEA emigreerd).

Daarnaast kun je in het buitenland de plicht hebben om je in te schrijven, zeker als je langer dan 90 dagen in een land verblijft heb je al gauw die verplichting. Dit verschilt echter per land, dus altijd controleren.

Als je in een situatie komt (ga ik een beetje vanuit op grond van je vage plannen), waarbij je te weinig in Nederland bent om ingeschreven te staan en te weinig in individuele andere landen om daar ingeschrevn te staan; kan het een en ander nogal lastig worden. De wet is hier helaas niet op ingesteld en door verschillende collisies kan het moeilijk worden om je rechten als Nederlands staatsburger te realiseren.

Overigens is dit wel een reeele mogelijkheid in tegenstelling wat op sommige plekken wordt beweerd door mensen die niet het verschil tussen residentie, domicile, belastingplicht en socialeverzekeringsplicht snappen. Dit zijn 4 verschillende begrippen, die niet gelijk aan elkaar zijn, maar helaas nog al eens met elkaar worden verward.

Ondanks dat een dergelijke situatie mogelijk is, kun je hem beter vermijden, omdat als je nergens een residentie hebt, je domicile altijd Nederland zal blijven en je dus niet van een duurzame emigratie kunt spreken, waardoor je sociaalverzekeringsplichtig en belastingplichtig blijft, zonder dat je bepaalde rechten kunt realiseren.

Het kan daarom interessanter zijn om ingezetene te worden in een ander land, al zal dit bijna altijd een verplichting opleveren om daar een deel van het jaar aanwezig te zijn, waardoor je dus minder kunt reizen.

Houdt ons op de hoogte! Vind het erg interessant om te weten welke oplossingen mensen zoal kiezen in dergelijke situatie's. Neem voordat je je uitschrijft altijd even contact op met de socialeverzekeringsbank, de belastingdienst en indien mogelijk, met een jurist.
pi_177325807
Maak ook een plan hoe je het gebrek aan sociale zekerheid gaat opvangen, ga je je extra verzekeren en spaar je zelf voor je pensioen?
dag
pi_177333061
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 12:10 schreef paddestoelensoep het volgende:
Nee, je hebt geen postbus adres nodig en je kunt je niet op een postbus inschrijven. Voor daklozen is het mogelijk om gebruik te maken van een zogeheten briefadres. Daar kun jij echter geen gebruik van maken, omdat het verboden is om in Nederland ingeschreven te staan als je minder dan 4 maanden fysiek per jaar aanwezig bent (ongeacht of je huurt, een koopwoning hebt of zwerver bent).
Met postbusadres bedoel ik ook niet zo zeer een daadwerkelijke postbus maar inderdaad meer waar dat wettechnisch voor staat. Oftewel een adres waar jij bereikbaar bent, je post heen gaat.
Ik zou dan wel eens in Nederland zijn ivm familie hier, maar inderdaad wel minder dan 4 maand.

quote:
Wanneer er wel gecontroleerd wordt of je een legaalverblijf recht in het buitenland hebt, is als je een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvraagt. Daarnaast kun je als je niet meer in Nederland ingezeten bent, in beginsel, geen rijbewijs meer aanvragen (daar zijn zeer beperkt bepaalde uitzonderingen voor als je buiten de EU/EEA emigreerd).
Daar heb je inderdaad ook een punt.
Ik moet sowieso ergens ingeschreven staan om benodigde papieren te verkrijgen. Of dat nou gaat om identificatie of rijbewijs. Ik zal wel langdurig in het buitenland zijn dus ik zou dan waarschijnlijk wel voor een Spaanse of Ierse keuze kunnen gaan als inschrijving.

quote:
Daarnaast kun je in het buitenland de plicht hebben om je in te schrijven, zeker als je langer dan 90 dagen in een land verblijft heb je al gauw die verplichting. Dit verschilt echter per land, dus altijd controleren.
3 a 6 maand vaak inderdaad. Vaak ook nog afhankelijk van waar je vandaan komt en wat je er komt doen. Of je afhankelijk bent ergens van etc.

quote:
Als je in een situatie komt (ga ik een beetje vanuit op grond van je vage plannen), waarbij je te weinig in Nederland bent om ingeschreven te staan en te weinig in individuele andere landen om daar ingeschreven te staan; kan het een en ander nogal lastig worden. De wet is hier helaas niet op ingesteld en door verschillende collisies kan het moeilijk worden om je rechten als Nederlands staatsburger te realiseren.
Plannen inderdaad nog vaag, maar ik wil dit jaar sowieso nog weg hier. Waar precies heen is nog afwachten. Maar als een soort zigeuner naar verschillende plekken voor een periode lijkt mij wel heerlijk, en pas na een periode echt settelen ergens.
Zoals ik al even zei zou ik dan best lang genoeg in bv Spanje of Ierland willen zijn, zo lang het maar geen Nederland is.

Overigens is dit wel een reeele mogelijkheid in tegenstelling wat op sommige plekken wordt beweerd door mensen die niet het verschil tussen residentie, domicile, belastingplicht en socialeverzekeringsplicht snappen. Dit zijn 4 verschillende begrippen, die niet gelijk aan elkaar zijn, maar helaas nog al eens met elkaar worden verward.

quote:
Ondanks dat een dergelijke situatie mogelijk is, kun je hem beter vermijden, omdat als je nergens een residentie hebt, je domicile altijd Nederland zal blijven en je dus niet van een duurzame emigratie kunt spreken, waardoor je sociaalverzekeringsplichtig en belastingplichtig blijft, zonder dat je bepaalde rechten kunt realiseren.
Nee precies. Vandaar ook mijn vraag en dit topic.
Wat de mogelijkheden zijn om toch een soort van vaste plek op te geven wat mijn verblijfplaats zou zijn die nodig is voor alle papierwinkel.

quote:
Het kan daarom interessanter zijn om ingezetene te worden in een ander land, al zal dit bijna altijd een verplichting opleveren om daar een deel van het jaar aanwezig te zijn, waardoor je dus minder kunt reizen.

Houdt ons op de hoogte! Vind het erg interessant om te weten welke oplossingen mensen zoal kiezen in dergelijke situatie's. Neem voordat je je uitschrijft altijd even contact op met de socialeverzekeringsbank, de belastingdienst en indien mogelijk, met een jurist.
Ingezetene in ander land zal waarschijnlijk beste optie zijn. Maar daar zal dan ook wel weer wat aan vast zitten, niet dat ik langdurig in een hotel kan verblijven gok ik zo.
En met reizen bedoel ik niet perse elke maand een ander plekje, gewoon een aantal plekken dus een aantal maanden hetzelfde land is prima te doen.

Ik laat zeker nog wel meer weten wat het plan is. Ik heb vrienden in die 3 genoemde landen zitten en kan sowieso wel contacten opbouwen overal waar ik maar heen zou willen, dus kan altijd dingen navragen.
pi_177333109
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 17:59 schreef Peter het volgende:
Maak ook een plan hoe je het gebrek aan sociale zekerheid gaat opvangen, ga je je extra verzekeren en spaar je zelf voor je pensioen?
Extra verzekeren ben ik nooit een fan van.
Maar ik zal inderdaad wel als freelancer voor eigen pensioen moeten opletten.
Sociale zekerheden heb je in het buitenland altijd veel minder dan hier, dus dat is ook altijd een moeilijk punt. Maar ach alle voordelen in het buitenland wegen ver op tegen de nadelen.
pi_178220159
Je kunt een postadres opgeven naast je verblijfadres. Persoonlijk zou ik altijd gewoon open kaart spelen met de fiscus en dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Wat je moet voorkomen is dat je terechtkomt in ingewikkelde fiscale discussies.

Woon je niet in NL? Dan geef je je niet-Nederlandse adres door en gebruik je desnoods 'n Nederlands postadres. Ik laat de post naar een familielid sturen, die scant het dan in en stuurt het door als er iets interessants bij zit.

Of je je in een hotel in mag schrijven, verschilt per land natuurlijk. Als het land waar je verblijft er geen problemen mee heeft, dan kun je dat gewoon doen. Ik ken zo wel iemand die 'n jaar in het Hilton heeft gewoond. Dat heeft best wel wat voordelen: elke dag ontbijt, je hoeft geen contracten te sluiten met internetproviders, elektriciteitsbedrijven, waterbedrijven, huurbazen, etc. Er wordt ook elke dag schoongemaakt en je hoeft geen inboedel te kopen / te verslepen.
pi_178471720
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 20:43 schreef Halcon het volgende:
Je kunt een postadres opgeven naast je verblijfadres. Persoonlijk zou ik altijd gewoon open kaart spelen met de fiscus en dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Wat je moet voorkomen is dat je terechtkomt in ingewikkelde fiscale discussies.
Ik weet inderdaad van een apart post en verblijfadres.
En sowieso wil ik gewoon eerlijk blijven, ik ga geen dingen breken.

quote:
Woon je niet in NL? Dan geef je je niet-Nederlandse adres door en gebruik je desnoods 'n Nederlands postadres. Ik laat de post naar een familielid sturen, die scant het dan in en stuurt het door als er iets interessants bij zit.
Nou ja als ik in het buitenland woon dan maakt het post ontvangen in het buitenland niet zo veel meer uit natuurlijk. Echt Nederlandse post ontvang ik dan natuurlijk toch niet (bank zou ik moeten veranderen of een internationale nemen etc etc).

Het probleem zit hem meer in het verblijfsadres.
Mag een hotel als verblijfsadres gelden. Ik kan mijn moeders adres wel als verblijfsadres opgeven alleen daar ben ik dan waarschijnlijk geen 6 maand (wat volgens mij wettelijke termijn is voor verblijfadres) en er komen dan extra inkomsten op dat adres geregistreerd.

quote:
Of je je in een hotel in mag schrijven, verschilt per land natuurlijk. Als het land waar je verblijft er geen problemen mee heeft, dan kun je dat gewoon doen. Ik ken zo wel iemand die 'n jaar in het Hilton heeft gewoond. Dat heeft best wel wat voordelen: elke dag ontbijt, je hoeft geen contracten te sluiten met internetproviders, elektriciteitsbedrijven, waterbedrijven, huurbazen, etc. Er wordt ook elke dag schoongemaakt en je hoeft geen inboedel te kopen / te verslepen.
Dat zou ik dan voor bv Spanje en Ierland moeten nazoeken.
Zou inderdaad gewoon heerlijk zijn, je bent gewoon lekker vrij. Omdat ik meer wil touren kan ik veel vrijer een kant op. En inderdaad qua kosten kan het ook voordelig zijn.
Hotel moet het ook weer willen.

Makkelijkste zou echter zijn een verblijfadres in Nederland en dan vrij reizen. Maar dat is wettelijk gezien volgens mij niet toegestaan zo maar.
pi_178471758
Je weet dat je voor Appen/Leapforce moet werken in het land waarvoor je bent aangenomen? En dat het geen zekerheden biedt? Je kunt er na 2 maanden zo uitgeknikkerd worden
pi_178471833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 17:01 schreef Brybry het volgende:
Je weet dat je voor Appen/Leapforce moet werken in het land waarvoor je bent aangenomen? En dat het geen zekerheden biedt? Je kunt er na 2 maanden zo uitgeknikkerd worden
Appen/Leapforce?
Ik app veel en heb wel eens van Leapforce gehoord maar ik ga daar niet voor werken?
Maar nee ik ga geen zekerheid hebben. Freelance, geen pensioenopbouw en op projectbasis.
Maar ach beter dan in Nederland zitten met al dat (over algemeen) zielige volk wat alleen maar bezig is voor fulltime werk wat nergens voor nodig is.
pi_178603739
quote:
Haha ik snap dat het niet om whatsapp ging maar ja was inkoppertje.
Moge daarmee ook duidelijk zijn dat ik niet voor 1 van beiden werk of kom te werken (wie weet ooit maar staat niet zo zeer op de planning).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')