Ik had het niet over grondstoffen he, ik had het over olie. Vrijwel elke olie-hotspot in de wereld wordt beheerd door een zooitje klerelijers, dus hoe sneller we daar vanaf zijn hoe beter. Elke euro die gestoken wordt in het onafhankelijk worden van olie is dus winst.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Want accu's worden niet van grondstoffen gemaakt?
Ik ben ook voor duurzame energie, maar op een of andere manier denken mensen dat elektrisch rijden (en Tesla-fanboys in het bijzonder) heilig is.
Dat is het niet. Elektrische auto's rijden op stroom van kolencentrales (ook een eindige grondstof). Er is meer olie beschikbaar om het huidige wagenpark deze eeuw uit te laten rijden dan dat er grondstoffen zijn om alle auto's van een accu te voorzien. En tel daar nog de belachelijke subsidie op dit soort ondoordachte projecten bij op om te realiseren dat het belastinggeld met deze "technologie" ook gedeeltelijk weggegooid wordt.
Niemand koopt van zijn eigen geld een Tesla. Er zijn veel mooiere en betere auto's te koop voor dat geld. En laten we dan ook nog eens nadenken over een auto die voor een prijs in de markt staat waar hij niet voor gemaakt kan worden. 't Is allemaal nep.
quote:Tweakers: Achtergrond - Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
Zijn er nog wel genoeg voorraden? De United States Geological Survey, een wetenschappelijk instituut van de Amerikaanse overheid, meldt dat er in 2017 in alle producerende landen gezamenlijk 43.000 ton lithium werd gewonnen. Volgens de wetenschappers is er wereldwijd nog 16 miljoen ton aan lithiumvoorraden. Zelfs als de productie flink wordt opgevoerd, is er nog genoeg voor een paar eeuwen.
Voor kobalt ligt dat anders. De United States Geological Survey zegt dat er nog 7,1 miljoen ton aan reserves zijn, terwijl in 2017 in totaal 110.000 ton werd gewonnen. Een snelle rekensom leert dat over 64 jaar het kobalt echt begint op te raken. En dat is als de productie niet wordt opgevoerd, wat vrijwel zeker gaat gebeuren. Het is dan ook waarschijnlijker dat er al beduidend eerder serieuze tekorten ontstaan. De eerder genoemde Duitse onderzoekers voorspellen dat dat tegen 2050 al het geval is als niets wordt ondernomen om uitputting te voorkomen.
Zonder kobalt gaan we allemaal dood!quote:Op zaterdag 21 april 2018 08:24 schreef Digi2 het volgende:
Voorlopig is nog nog voldoende kobalt en van lithium is er voor de komende eeuwen voldoende op aarde.
[..]
Om welke hoeveelheden gaat het dan? Heeft het niet meer te maken met leveringszekerheid voor de Gigafactory. De Falcon 9´s van SpaceX bevatten trouwens behoorlijk wat lithium. Het uiteindelijk in zee laten storten van Block3 en 4 versies maakt recycling onmogelijk. Met de introductie van FH en Block 5 F9 zal dit echter minder vaak voorkomen komende jaren.quote:Op donderdag 19 april 2018 17:40 schreef daNpy het volgende:
En je denkt dat niet hetzelfde gaat gebeuren met de metalen? Ene Elon Musk heeft ook al wat in eigendom...
Erger nog fusiecentrales zoals ITER verstoken eigenlijk vooral lithium middels tritium breeding en dat lithium is dan echt verdwenenquote:Op zaterdag 21 april 2018 08:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zonder kobalt gaan we allemaal dood!
(Vit B12)
Is ook de reden waarom er zo weinig lithium is, het splijt makkelijk (bij "lage" temperatuur) en is het enige lichte element (lichter dan ijzer) dat energie vrijgeeft bij splijting. Er werd weinig van aangemaakt tijdens de big bang, en er zijn weinig situaties waar het geproduceerd wordt zonder het meteen weer af te breken.quote:Op zaterdag 21 april 2018 09:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Erger nog fusiecentrales zoals ITER verstoken eigenlijk vooral lithium middels tritium breeding en dat lithium is dan echt verdwenen
Dus fossiele brandstof als olie gebruiken = boe! slecht! Deze raakt ooit op!quote:Op zaterdag 21 april 2018 09:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Om welke hoeveelheden gaat het dan? Heeft het niet meer te maken met leveringszekerheid voor de Gigafactory. De Falcon 9´s van SpaceX bevatten trouwens behoorlijk wat lithium. Het uiteindelijk in zee laten storten van Block3 en 4 versies maakt recycling onmogelijk. Met de introductie van FH en Block 5 F9 zal dit echter minder vaak voorkomen komende jaren.
Volgens mij heb jij die discussie niet helemaal begrepen. Het is boe slecht omdat het een teringlading aan fijnstof en co2 uitspuit. Nou zijn de productie-methodes van elektrische auto's nog verre van perfect, maar er wordt hard aan gewerkt om dat klimaatneutraler te maken. Het rijden zelf is al lichtjaren verwijdert van het rijden in een fijnstof en co2 uitstotende auto.quote:Op zondag 22 april 2018 09:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus fossiele brandstof als olie gebruiken = boe! slecht! Deze raakt ooit op!
Zware metalen gebruiken = jippie! goedzo! Deze raakt in <50 jaar ook op maar dat geeft niet!
En jij vergeet nog steeds dat de elektriciteit om de accu's ook daadwerkelijk functioneel te maken wordt opgewekt door kolencentrales.quote:Op zondag 22 april 2018 11:08 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij die discussie niet helemaal begrepen. Het is boe slecht omdat het een teringlading aan fijnstof en co2 uitspuit. Nou zijn de productie-methodes van elektrische auto's nog verre van perfect, maar er wordt hard aan gewerkt om dat klimaatneutraler te maken. Het rijden zelf is al lichtjaren verwijdert van het rijden in een fijnstof en co2 uitstotende auto.
Zo gauw accu's beter worden en duurzamer geproduceerd kunnen worden gaat ook de kostprijs en de co2-uitstoot daar exponentieel omlaag. Het is nog verre van een perfect product, maar voor het milieu nu al beter dan een benzine-auto. Dat gaat over de loop van de jaren alleen maar beter worden.
quote:Op zondag 22 april 2018 12:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
En jij vergeet nog steeds dat de elektriciteit om de accu's ook daadwerkelijk functioneel te maken wordt opgewekt door kolencentrales.
Zoals ik al zei; ik ben voor duurzame energie, maar dat elektrisch rijden al beter is voor het milieu geld enkel voor mensen met oogkleppen.
Welke andere materialen?quote:Op maandag 23 april 2018 11:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
En nu datzelfde plaatje waarbij behalve CO2 ook rekening gehouden wordt met andere materialen.
Accu's worden van zware metalen gemaakt.quote:
En die belanden daarna in het milieu? Bij mijn weten zitten er trouwens ook accu's in benzine-auto's. Wats met die zware metalen?quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Dat staat toch in de graphic.quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Maken onderhoud en sloop is gelijk volgens dat plaatje.quote:Op maandag 23 april 2018 12:19 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de graphic.
Daarom belast een elektrische auto ook meer als je sec kijkt naar de productie en niet kijkt naar de operationele belasting.
Niet altijd. Lithium is een erg licht metaal en het kobalt, mangaan en nikkel in de meeste lithiumbatterijen maakt er maar een klein percentage vanuit. Omdat een elektrische wagen een grote accu heeft gaat het in totaal toch om een redelijk grote hoeveelheid.quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Er is dus wel degelijk nu al een alternatief voor kobalt al is het niet ideaal. Ook zonder kobalt zal de trend naar elektromobiliteit dus doorgaan. Dmv van een supercapacitor is het probleem van een kortdurende vraag naar hoge stroomsterkte zoals bij inhalen trouwens te tackelen.quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
The energy density (energy/volume) of a new LFP battery is some 14% lower than that of a new LiCoO2 battery.[14] Also, many brands of LFPs, as well as cells within a given brand of LFP batteries, have a lower discharge rate than lead-acid or LiCoO2
Sowieso is dat idioot snelle optrekken alleen maar onrustig en dus gevaarlijk in het verkeer. Niet inhalen is nog veel veiliger dan snel inhalen als de ruimte beperkt is.quote:Op maandag 23 april 2018 12:50 schreef Digi2 het volgende:
Dmv van een supercapacitor is het probleem van een kortdurende vraag naar hoge stroomsterkte zoals bij inhalen trouwens te tackelen.
Elon Musk reveals his productivity rules in a letter he sent to Tesla employeesquote:Tesla could now own 100% of an electric car factory in China, says government
A week after Chinese President Xi Jinping announced a reversal of his administration’s position regarding the steep tariff for foreign automakers in China, the Chinese government officially started phasing out the restriction on foreign automakers’ ownership of local car factory.
The change opens the door for Tesla to have its own factory in China as soon as this year.
Home Solar Power
The National Development and Reform Commission (via AP) confirmed that “all ownership restrictions will be lifted,” over a five-year transition period, but the restriction for electric vehicle producers will be the first to go as soon as this year.
Th news comes as a trade war started to brew between the US and China and Elon Musk and Tesla somehow got involved after Musk raised the issue of US-China automotive import and export with President Donald Trump in a series of tweets.
He informed him of Tesla’s issues with being faced with a 25% import tariff and China’s strong protectionist laws that prohibit foreign automakers to own over 50% of local manufacturing facilities.
The Trump administration released its own plan to impose tariffs on $50-billion in Chinese goods, including cars.
Two days later, the Chinese government hit back by adding electric vehicles to its own list of products that will be slapped with new tariffs.
But China softened its stance out of the blue last week and now they are officially removing the ownership restriction this week.
De trend naar toenemende elektromobiliteit is nog steeds in volle gang. De hogere olieprijs is hierbij ook behulpzaam. Slechts een fractie van het wagenpark is elektrisch en op het wereld olieverbruik zal het nog geen merkbare invloed hebben.quote:CBS: Sterke stijging aantal volledig elektrische auto’s
Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van volledig elektrische personenauto’s liet vorig jaar een sterke stijging zien. Het totale park van elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Over wie heb je het nu, de burger?quote:Op donderdag 19 april 2018 17:20 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik had het niet over grondstoffen he, ik had het over olie. Vrijwel elke olie-hotspot in de wereld wordt beheerd door een zooitje klerelijers, dus hoe sneller we daar vanaf zijn hoe beter. Elke euro die gestoken wordt in het onafhankelijk worden van olie is dus winst.
quote:German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
quote:Tesla’s stock price (TSLA) surge just when Elon Musk predicted the shorts would run
They can’t say he didn’t warn them. A little less than 3 weeks ago, Tesla CEO Elon Musk said that people betting against Tesla have ‘about 3 weeks before their position explodes’.
It put the timing around when Tesla releases its production and delivery results for the second quarter, but we have already released the most important number that will be announced in those results: the Model 3 production rate at the end of the quarter, which was apparently 5,000 units.
Today, the stock is reacting with a 5% surge in pre-market trading.Evidently, the market still didn’t think that Tesla would achieve the production milestone.
Over the last few months, Musk has been talking a lot about proving doubters wrong.
In May, Musk bought $10 million worth of Tesla stock (TSLA) just as he predicted a short squeeze that would be a ‘next level short burn of the century’.
As we reported last month, it looked like his prediction already started to become reality as Tesla’s stock price rose and people betting against the company reportedly lost billions of dollars in June.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |