77 procent woon-werkverkeer of zakelijk bezoek, onderwijs of een cursus in de ochtend, die mensen moeten ook weer terug.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iet-op-weg-naar-huis
Zo vermoeiend dit. Je lijkt nooit iets te onthouden.
Het is geen geloofwaardig alternatief. Er zijn nu al niet voldoende grondstoffen om het wagenpark van accu's te voorzien. We kunnen langer door op brandstof wat dat betreft. En dan reken ik het lucht en water verkeer niet eens mee.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De subsidies gelden niet alleen voor Tesla maar zijn volgens mij vooral bedoeld om op langere termijn de CO2 uitstoot te verminderen. In Duitsland stijgen de verkopen van Tesla ondanks het feit dat je er daar geen subsidie voor krijgt vanwege het feit dat ze (nog) boven de prijsgrens van 60.000 euro kosten. Bijkomend voordeel is geen fijnstof en NOx uitstoot waar veel grote steden mee kampen. De transitie veranderd ook geografische machtsverhoudingen omdat er nu een geloofwaardig alternatief is voor brandstofwagens.
In de aardkorst is genoeg mijnbaar nikkel, lithium en kobalt aanwezig. De oplopende prijzen zorgen ervoor dat geïnvesteerd wordt in mijnbouw capaciteit. Het gebruik van kobalt wil men terugdringen waarbij met de introductie van de nieuwe cellen van de Model 3 van Tesla al een behoorlijke stap is gezet. Voorlopig groeit het aandeel van elektrische mobiliteit langzaam maar gestaag. Stoppen zie ik het voorlopig niet, eerder versnellen.quote:Op zondag 26 augustus 2018 00:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het is geen geloofwaardig alternatief. Er zijn nu al niet voldoende grondstoffen om het wagenpark van accu's te voorzien. We kunnen langer door op brandstof wat dat betreft. En dan reken ik het lucht en water verkeer niet eens mee.
Stop de elektro onzin.
Richt onderzoeken op haalbaarheid.
Ziet er uit alsof dit een auto uit een alternatieve toekomst is waarin er in de Koude Oorlog de Cuba-crisis niet op een vredige manier was opgelost.quote:Op zondag 26 augustus 2018 06:35 schreef nixxx het volgende:
Hebben jullie de nieuwe kalasjnikov al gezien?
https://www.cnbc.com/2018(...)alashnikov-cv-1.html
Hehe, ik vind het mooi retrodesign.quote:Op zondag 26 augustus 2018 10:33 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ziet er uit alsof dit een auto uit een alternatieve toekomst is waarin er in de Koude Oorlog de Cuba-crisis niet op een vredige manier was opgelost.
Ik weet zeker dat we nu nog niet aan het stoppen van kerncentrales toe zijn en alles op elektriciteit. Ook mensen moeten mentaal veranderen wil je een lager voet-afdruk krijgen, investeren in elektriciteit. Als men wil kan het wel maar dat heeft meer tijd nodig dan dat ze nu zeggen.quote:Op zondag 30 september 2018 22:53 schreef Digi2 het volgende:
De sterk gestegen aardolieprijs is een flinke stimulans elektromobiliteit te bevorderen, brent aardolie kost nu al meer dan $80 per vat. Benzine is nu een dure brandstof.
Hangt bij velen gewoon van de portemonnee af. Als er straks ergens een doorbraak is op accu-gebied gaan auto's veel verder rijden en veel minder kosten. Kost een powerwall of iets soortgelijks in je huis om de stroom op te slaan plots de helft en zonnepanelen worden ook nog steeds goedkoper. Dan is het voor iedereen ineens goedkoper om elektrisch te rijden en zie je binnen korte tijd een enorme omslag.quote:Op zondag 30 september 2018 23:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat we nu nog niet aan het stoppen van kerncentrales toe zijn en alles op elektriciteit. Ook mensen moeten mentaal veranderen wil je een lager voet-afdruk krijgen, investeren in elektriciteit. Als men wil kan het wel maar dat heeft meer tijd nodig dan dat ze nu zeggen.
Goed artikel inderdaad.quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:13 schreef Solstice1 het volgende:
https://www.pocket-lint.c(...)d-power-over-the-air
Artikeltje dat ik later eens rustig door ga lezen.
Tesla voldoet nu aan de laatst gestelde eigen prognoses en een fabriek in China opend een grote markt die ze blijkbaar snel willen bereiken.quote:Autoproductie Tesla in derde kwartaal fors hoger
De Amerikaanse producent van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal flink meer auto's gebouwd. Volgens het bedrijf rolden er in totaal 80.142 voertuigen van de band, een stijging van 50 procent ten opzichte van het eerdere record dat in het tweede kwartaal werd gehaald.
Bij de Model 3 ging het om 53.239 auto's, bijna een verdubbeling vergeleken met het productievolume in het tweede kwartaal. Dit cijfer komt overeen met de verwachtingen van Tesla.
Er was een doelstelling voor 50.000 tot 55.000 auto's. Van de Model S en X werden 26.903 auto's gebouwd, een lichte stijging op kwartaalbasis en eveneens conform de eigen prognoses.
De leveringen bedroegen in de afgelopen periode 83.500 voertuigen. Tesla stelt dat dit alleen al neerkomt op meer dan 80 procent van de totale leveringen door het bedrijf in heel 2017. De doelstelling voor de levering van 100.000 wagens van de Model S en X in 2018 blijft onveranderd.
Tesla liet verder weten dat het de bouw van zijn fabriek in het Chinese Shanghai gaat versnellen. Op die manier wil het bedrijf de Chinese importheffingen op buitenlandse auto's en de kosten voor het vervoeren van auto's over zee omzeilen.
De productie van voldoende lithiumcellen om aan de vraag te kunnen voldoen zal voorlopig de remmende factor zijn die ervoor zorgt dat de vraag groter is dan het aanbod.quote:Oil’s March Toward $100 Is Just What Electric Cars Need
While electric and plug-in hybrid vehicles are still a tiny fraction of global sales, growth rates have been spectacular. In the second quarter, deliveries increased by 77 percent year-on-year to 411,000 vehicles worldwide, according to Bloomberg NEF. Even before the latest rally in oil prices, that was forecast to rise a further 49 percent by the same quarter next year.
“We’re already seeing demand outstripping supply,” said Fiona Howarth, CEO of Octopus Electric Vehicles, a British car-leasing firm. High oil prices “will add to the acceleration of growth. EVs are coming quicker than most people think.”
Tijd voor nieuwe accu-technologie dus.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De productie van voldoende lithiumcellen om aan de vraag te kunnen voldoen zal voorlopig de remmende factor zijn die ervoor zorgt dat de vraag groter is dan het aanbod.
[ afbeelding ]
Dat maar ook veel meer fabrieken bouwen die de accu-cellen produceren.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:15 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Tijd voor nieuwe accu-technologie dus.
Dat is ook de reden waarom er niet bij de bestaande fabrikanten miljoenen van de band rollen.quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De productie van voldoende lithiumcellen om aan de vraag te kunnen voldoen zal voorlopig de remmende factor zijn die ervoor zorgt dat de vraag groter is dan het aanbod.
[ afbeelding ]
ICE auto’s?quote:Op donderdag 4 oktober 2018 18:11 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat is ook de reden waarom er niet bij de bestaande fabrikanten miljoenen van de band rollen.
Ja miljoenen ICE auto's maken dat wel maar miljoenen elektrische auto's is iets anders.
Veel mensen (zelfs auto journalisten) lijken dat niet te snappen en blijven de lagere aantallen elektrische auto's van sommige fabrikanten lacherig te benaderen. Want "VW blaast ze toch wel even weg zodra ze gaan produceren".
Tot nu heeft een groot deel van de auto wereld kunnen afkijken hoe het moet, herstel dat afkijken doen ze al ruim 5 jaar maar beantwoorden kunnen ze echt niet in de aantallen die ze met ICE auto's doen.
Internal Combustion enginequote:
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.quote:Duitse autobouwers zetten de tegenaanval op Tesla in
Audi presenteerde vorige maand zijn eerste volledig elektrische auto, de e-tron. Het model is - samen met de eveneens in september verschenen Mercedes-Benz EQC - het openingssalvo van de langverwachte Duitse tegenaanval op het Amerikaanse merk, want ook BMW en Porsche hebben hun Tesla-concurrenten in de pijplijn.
Tesla heeft ruim vijf jaar een min of meer onbedreigde positie gehad op de markt van het duurdere segment van volledig elektrische auto's. De modellen sloegen aan, zozeer dat ook auto's met een traditionele verbrandingsmotor concurrentie van het merk kregen.
De Tesla Model S doet het in Nederland al een tijdje beter dan de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. Tot 2017 verkocht de Tesla ook beter dan de BMW 5 Serie, die andere afvaardiging van de 'Duitse drie'.
Audi, BMW en Mercedes-Benz zijn evenals Porsche echter klaar voor de tegenaanval. De Duitse tegenaanval welteverstaan, omdat de eerste echte Tesla-concurrent niet uit Duitsland, maar uit het Verenigd Koninkrijk kwam. In maart presenteerde Jaguar de elektrische I-Pace, die inmiddels al rondrijdt. De Audi en Mercedes komen volgend jaar op de markt, de BMW iX3 en Porsche Taycan volgen in 2020.
Overigens meldt de Audi-importeur dat er hard gewerkt wordt om nog een aantal exemplaren van de e-tron voor 31 december in Nederland op kenteken te zetten. Op die manier komen deze auto's in aanmerking voor gunstigere bijtellingsregels. In 2019 geldt de 4 procent bijtelling tot een bedrag van 50.000 euro. Over alles daarboven moet een bijtelling van 22 procent betaald worden.
'Tesla heeft ons wakker geschud'
Bram Schot, de Nederlandse interim-topman van Audi, vindt niet dat het bedrijf laat is met zijn volledig elektrische e-tron. "Het is een kwestie van vraag en aanbod. De auto is op tijd en sluit goed aan op waar wij op dit moment staan. Bovendien blijft het hier niet bij. Volgend jaar komt de e-tron Sportback, gevolgd door de GT. Het is niet dat we iedereen gaan verslaan, maar we komen wel met een aantal auto's waar mensen voor vallen. En we laten ons niet afleiden door wat anderen doen."
Wel zegt Schot dat Tesla voor een wake-upcall voor de sector heeft gezorgd. "Als Tesla er niet geweest was, waren wij nu niet op dit punt geweest. Noodzaak is de moeder van innovatie. Ik ben daarom echt blij dat ze er zijn."
Schot staat sinds de arrestatie van CEO Rupert Stradler voorlopig aan het hoofd van Audi. De Duitser wordt verdacht van betrokkenheid bij het gerommel met de software van dieselmotoren van de Volkswagen Groep, waar ook Audi onderdeel van is. Het merk heeft door het dieselschandaal sinds 2015 de nodige imagoschade opgelopen. De presentatie van een elektrische auto is volgens de tijdelijke topman echter niet bedoeld om het imago van Audi op te poetsen.
"De e-tron is belangrijk, maar een beter imago was niet het doel. Het is goed voor ons imago omdat het een sterk product is, niet omdat het een elektrische auto is."
'Volledig inzetbaar in dagelijks gebruik'
Volgens Mercedes-Benz heeft de Duitse reactie op Tesla zo lang op zich laten wachten, omdat er tijd nodig was om de kwaliteitsbeleving naar een hoger niveau te tillen. Veelgehoorde klachten over Tesla-modellen gaan over de kwaliteit van de gebruikte materialen, de pasvorm en de afwerking aan de binnen- en buitenkant.
"De EQC is de Mercedes-Benz onder de elektrische voertuigen. Met andere woorden: een volwassen, volledig elektrisch aangedreven voertuig dat voldoet aan het niveau van het merk op het gebied van veiligheid, kwaliteit, comfort en volledige inzetbaarheid in dagelijks gebruik", aldus Lydia Altena, pr-manager van het merk in Nederland.
Ook AutoWeek-testredacteur Cornelis Kit, die al met de Audi e-tron gereden heeft en bekend is met de modellen van Tesla, kan daarover meepraten. "Het interieur van de Audi is zoals verwacht piekfijn in orde."
Mercedes-Benz wil vooral concurreren met de Tesla Model 3 en Model X. Ook rekent het merk "andere elektrische initiatieven" tot de concurrentie, daarbij doelend op auto's als de e-tron en I-Pace.
Mercedes waagt zich nog niet aan verwachte verkoopaantallen, daarvoor is het volgens Altena nog te vroeg. "Wij weten dat er in Nederland grote interesse is in ons eerste elektrische model." Moederbedrijf Daimler gaat ervan uit dat tegen 2025 ongeveer 20 procent van de totale verkoop uit elektrische voertuigen zal bestaan.
'Meer dan tienduizend pre-orders'
Ook Audi, dat zijn de e-tron standaard uitrust met een 95 kWh-accupakket, mikt op de dagelijkse bruikbaarheid van het nieuwe elektrische model.
"Bij een maximale laadsnelheid van 150 kW (openbaar snelladen) is hij het snelst bijgeladen in zijn klasse. Voor thuisladen is het mogelijk om te laden met 11 kW, wat ook de hoogste waarde in zijn klasse is, al is dat samen met Tesla. Vanaf medio 2019 wordt het zelfs mogelijk om thuis of op het werk dubbel zo snel te laden, met 22 kW", aldus Ard van den Eijnde van Audi.
Ook testredacteur Kit is te spreken over de snelheid waarmee de e-tron bijgeladen kan worden. "Op dat vlak hebben sommige concurrenten de boot gemist."
Net als Altena van Mercedes-Benz is ook Van den Eijnde terughoudend over de verwachte verkoopaantallen. "De interesse in de eerste elektrische Audi is zeer groot", laat hij desgevraagd weten. Lahouari Bennaoum, de baas van Audi in Frankrijk, liet in een interview met het Franse Automobile Propre eind vorige maand ontvallen dat het merk al tienduizend pre-orders voor de e-tron had ontvangen.
Specificaties
Mercedes-Benz EQC - vermogen: 408 pk, accupakket: 80 kWh, bereik: meer dan 400 km, vraagprijs: onbekend
Audi e-tron - vermogen: 408 pk, accupakket: 95 kWh, bereik: meer dan 400 km, vanafprijs: 84.100 euro
Tesla Model S - vermogen: 320/422 pk, accupakket: 75/100 kWh, bereik: 490/632 kilometer*, vanafprijs: 89.100 euro
Tesla Model X - vermogen: 320/422 pk, accupakket: 75/100 kWh, bereik: 417/565 kilometer*, vanafprijs: 97.050 euro
'Een Tesla werd in Nederland een statement'
Zoals gezegd wist Tesla met de Model S veel Duitse modellen met verbrandingsmotor in Nederland wat betreft verkoopaantallen het hoofd te bieden. Of dit zo blijft, hangt volgens Damiaan Hage van AutoWeek af van de handelingssnelheid van het Amerikaanse bedrijf.
"De Tesla-concurrenten zullen ongetwijfeld succesvol zijn, want de Tesla Model S is inmiddels een relatief oude auto. Daarom zal de nieuwe concurrentie op sommige vlakken een beter product kunnen bieden. Wil Tesla nog mee blijven doen in deze strijd, dan zal het bedrijf toch snel met een opvolger van de Model S moeten komen. Het merk lijkt momenteel andere problemen te hebben dan dat, dus ik maak me daar wel zorgen om."
Ondanks de korte bestaansgeschiedenis van het merk Tesla kan het bedrijf volgens Hage al wel met een sterk imago en een hoge gunfactor schermen, wat in het voordeel van de fabrikant kan uitpakken.
"Het merk had geen ballast uit het verleden, het bedrijf hoefde zich alleen maar zorgen te maken over de toekomst. Het design van de Model S, het eerste in grote aantallen geproduceerde model van Tesla, sprak veel mensen aan en het interieur dat nog het meeste weg had van een Apple Store bekoorde een progressieve kopersgroep. Een Tesla werd in Nederland een statement voor ondernemers die zelf vernieuwing wilden uitstralen."
Met de hete adem van de concurrentie in de nek produceerde Tesla het afgelopen kwartaal een recordaantal van 80.142 voertuigen, een stijging van 50 procent ten opzichte van het eerdere record dat in het tweede kwartaal werd gehaald.
De Tesla Model S was, ook dankzij de naderende nieuwe bijtellingsregels, met 1.052 exemplaren in september de op een na best verkochte auto van Nederland.
Prijzen tussen de 80K en 100K... daar ga je in Nederland geen hoge ogen mee gooien.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
De concurrenten van Tesla kunnen nog geen grote volumes elektrische autos maken omdat er simpelweg (nog) niet genoeg accucellen beschikbaar zijn. Het verwonderd mij dan ook niet dat ze het in een duurder segment zoeken waar hogere marges te behalen zijn en de afzetmarkt beperkt is. Tesla doet hetzelfde met de model 3 waar als 1e de duurdere versies van verkocht worden. Op het moment dat de productie en levering beter verloopt kan de goedkope versie model 3 met winst verkocht worden.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 23:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
Prijzen tussen de 80K en 100K... daar ga je in Nederland geen hoge ogen mee gooien.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 00:42 schreef kurk_droog het volgende:
Zolang je na 3 jaar in een afgeschreven auto rijdt gaat het nooit wat worden voor de mainstream.
En de bouw van grote gebouwen waar de opslag van energie moet plaatsvinden voor de tijden dat er geen zon en geen wind is, en je toch nog je licht aan wil!quote:Op donderdag 4 oktober 2018 08:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat maar ook veel meer fabrieken bouwen die de accu-cellen produceren.
Ja dream onquote:Op maandag 1 oktober 2018 10:27 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Hangt bij velen gewoon van de portemonnee af. Als er straks ergens een doorbraak is op accu-gebied gaan auto's veel verder rijden en veel minder kosten. Kost een powerwall of iets soortgelijks in je huis om de stroom op te slaan plots de helft en zonnepanelen worden ook nog steeds goedkoper. Dan is het voor iedereen ineens goedkoper om elektrisch te rijden en zie je binnen korte tijd een enorme omslag.
Zonnepanelen zijn nu al voor veel mensen het geld meer dan waard.
Er zijn inderdaad niet alleen accucellen nodig om de autos te laten rijden maar tevens om de energie van wind en zon op te slaan willen we het gebruik van fossiele brandstoffen sterk terugdringen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 08:50 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
En de bouw van grote gebouwen waar de opslag van energie moet plaatsvinden voor de tijden dat er geen zon en geen wind is, en je toch nog je licht aan wil!
quote:Import gebruikte dieselauto's sterk gedaald
Elektrische autos's verdubbeld
Daar waar het aantal diesels in Nederland gestaag daalt, stijgt het aantal volelektrische auto’s vrijwel omgekeerd evenredig. Op peildatum 30 september 2018 waren dat er 34.251 en dat betekent dat er vorige maand bijna 2.500 elektrische personenauto’s bijkwamen. De groei ten opzichte van begin dit jaar is ruim 62 procent en tegen het einde van 2018 zullen er in Nederland om en nabij de 45.000 elektrische auto’s rondrijden; een ruime verdubbeling in vergelijking met eind 2017, toen er 21.115 geregistreerd stonden.
Kwam ook bij mij op, de D auto-industrie komt met alternatieven voor waar tesla gisteren was.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
Op welk gebied? Dat die goedkopere/betere accu's er komen is een kwestie van tijd.quote:
Probleem met waterstof is dat het waanzinnig energie-intensief is het te produceren en nog meer om het te comprimeren en op te slaanquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:49 schreef PzKpfw het volgende:
Al die accu's... of dat nou zoveel beter is voor het milieu. Persoonlijk zie ik meer in waterstof eigenlijk. Nu zit je nog met wisselende opbrengsten van groene stroom door weersomstandigheden. D.m.v. waterstof kun je pieken gaan bufferen.
Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 10:49 schreef PzKpfw het volgende:
Al die accu's... of dat nou zoveel beter is voor het milieu. Persoonlijk zie ik meer in waterstof eigenlijk. Nu zit je nog met wisselende opbrengsten van groene stroom door weersomstandigheden. D.m.v. waterstof kun je pieken gaan bufferen.
dat als je nu een egolf koopt met een range van 200km a 40k dan is die niets meer waard als volkswagen volgend jaar met de id komt die boven een range van 500km komt voor dat geld.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 08:37 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier precies mee?
Bij 30 gram per auto (volgens Toyota, paar jaar geleden was het nog 3 keer zoveel) is de jaarproductie van platina wereldwijd goed voor een 6-7 miljoen auto’squote:Op zaterdag 13 oktober 2018 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.
Je kan waterstof toch ook gebruiken in een verbrandingsmotor, brandstofcel en elektrische motor is toch niet de enige optie?quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij 30 gram per auto (volgens Toyota, paar jaar geleden was het nog 3 keer zoveel) is de jaarproductie van platina wereldwijd goed voor een 6-7 miljoen auto’s
Paladium net zo (als dat 30 gram per auto is)
Kom je dus op een 12-14 miljoen auto’s bij de huidige productie en moet al het paladium en platina dus gebruikt worden voor dit doel.
Tel daarbij op dat waterstof veel meer energie kost dan om op batterijen te rijden kan je slechts concluderen dat het brandstofcel auto’s geen goede toekomst blikt
Ja, dat kan, maar dan is het nog veel energieverspillender dan in een brandstofcel. Even afgezien van technische problemen als brandstoftank in de autoquote:Op zaterdag 13 oktober 2018 18:10 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je kan waterstof toch ook gebruiken in een verbrandingsmotor, brandstofcel en elektrische motor is toch niet de enige optie?
Allemaal leuk en aardig voor mensen die in een twee-onder een kap of zelfstandig woning wonen, de meerderheid van de mensen in de stad woont in een flat, we hebben een parkeerplaats voor 24 auto's, echter er zijn 42 flats....het is dus nu al vechten voor een plekje, als dit straks electrische oplaadplaatsen worden....zal het oorlog worden, er zijn nu al twee oplaadplaatsen waren soms auto's het hele weekend blijven staan, en zo zal hetsteeds gaan, wantzo zijn mensen nu eenmaal wat kan hun het schelen dat een ander ook zijn auto wil opladen?!quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 11:57 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Op welk gebied? Dat die goedkopere/betere accu's er komen is een kwestie van tijd.
https://www.pocket-lint.c(...)d-power-over-the-air
Wat betreft de terugverdientijd van zonnepanelen:
https://www.zonnepanelen-(...)lp-terugverdientijd/
Natuurlijk niet, beleid wordt door ambtenaren gemaakt, voor ambtenaren. Je bent er om de staat en de priesters ervan (de ambtenaren) te dienen. Dat was in oude Egypte al zo (doe wat wij zeggen anders komen er rampen) en dat is nu nog steeds zoquote:Op zondag 14 oktober 2018 09:06 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig voor mensen die in een twee-onder een kap of zelfstandig woning wonen, de meerderheid van de mensen in de stad woont in een flat, we hebben een parkeerplaats voor 24 auto's, echter er zijn 42 flats....het is dus nu al vechten voor een plekje, als dit straks electrische oplaadplaatsen worden....zal het oorlog worden, er zijn nu al twee oplaadplaatsen waren soms auto's het hele weekend blijven staan, en zo zal hetsteeds gaan, wantzo zijn mensen nu eenmaal wat kan hun het schelen dat een ander ook zijn auto wil opladen?!
Wat de zonnepanelen betreft, dat hebben we onderzocht, maar met zonnepanelen opmhet dak mogen we die stroom alleen gebruiken om de portieklichten te laten branden, dus niet onze eigen boilers of tv's
Dus toen dachten we laat maar...
De regering heeft de bek vol van goede plannen maar die gaan dus nooit over gewone mensen.....
De regering is kut ja. Maar als jij straks een accu op kunt laden in 5/10 minuten hoef je dus niet per se meer thuis aan de laadpaal te staan, dan gaat dat net zo snel als je nu benzine tankt. Dat jullie geen zonnepanelen op het dak hebben zegt niet dat er niet heel veel plaatsen zijn waar die wel geplaatst worden. Niet eens allemaal per se op daken.quote:Op zondag 14 oktober 2018 09:06 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig voor mensen die in een twee-onder een kap of zelfstandig woning wonen, de meerderheid van de mensen in de stad woont in een flat, we hebben een parkeerplaats voor 24 auto's, echter er zijn 42 flats....het is dus nu al vechten voor een plekje, als dit straks electrische oplaadplaatsen worden....zal het oorlog worden, er zijn nu al twee oplaadplaatsen waren soms auto's het hele weekend blijven staan, en zo zal hetsteeds gaan, wantzo zijn mensen nu eenmaal wat kan hun het schelen dat een ander ook zijn auto wil opladen?!
Wat de zonnepanelen betreft, dat hebben we onderzocht, maar met zonnepanelen opmhet dak mogen we die stroom alleen gebruiken om de portieklichten te laten branden, dus niet onze eigen boilers of tv's
Dus toen dachten we laat maar...
De regering heeft de bek vol van goede plannen maar die gaan dus nooit over gewone mensen.....
De tijd dat je een accu binnen 20 minuten kan opladen (en er 400km op kan rijden) ligt nog ver voor ons.quote:Op zondag 14 oktober 2018 09:53 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
De regering is kut ja. Maar als jij straks een accu op kunt laden in 5/10 minuten hoef je dus niet per se meer thuis aan de laadpaal te staan, dan gaat dat net zo snel als je nu benzine tankt. Dat jullie geen zonnepanelen op het dak hebben zegt niet dat er niet heel veel plaatsen zijn waar die wel geplaatst worden. Niet eens allemaal per se op daken.
Vind 't zuur dat jullie zo tegengewerkt worden en dat is typisch de ambtenarij ja. Maar dat doet niks af aan de vooruitgang die wel degelijk geboekt gaat worden.
Gaan we zien. Technologische ontwikkeling gaat hard en er wordt van meerdere kanten grof geld tegenaan gegooid.quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
De tijd dat je een accu binnen 20 minuten kan opladen (en er 400km op kan rijden) ligt nog ver voor ons.
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:03 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Gaan we zien. Technologische ontwikkeling gaat hard en er wordt van meerdere kanten grof geld tegenaan gegooid.
Zoals het er nu ligt zal dat voor overbelasting zorgen. Ik zie daar dan ook andere oplossingen voor komen. Zoals bijv. lokale opslag, gelegen aan een veld van zonnepanelen om eens iets te noemen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
Dit!quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
Er gingen stemmen op dat Tesla niet in staat zou zijn langdurig circa 5000 model 3 wagens per week te produceren na de presentatie van de laatste kwartaalcijfers. Nu blijken ze er zelfs ruimschoots aan te kunnen voldoen. De belangrijkste factor voor het maken van grote aantallen elektrische autos is de beschikbaarheid van accucellen en daar heeft Tesla een goede uitgangspositie i.t.t. de overige autoindustrie.quote:Tesla reaches milestone of 100,000 Model 3 vehicles
Model 3 production now consistent ~ 5000/week
As we reported yesterday, Tesla started the quarter strong with the production of over 11,500 vehicles, including >7,400 Model 3s in the first 11 days. That’s over 1000 vehicles/day.
Unlike previous quarters, the automaker was able to maintain its average production rate from the last quarter early in the fourth quarter.
It enabled the automaker to produce the 100,000th Model 3 today.
In overall production when accounting for the release candidates and engineering vehicles, Tesla actually achieved the milestone earlier this week, but according to a source familiar with Tesla’s production, regular production reached the milestone today.
It’s an important milestone for Tesla, which is transitioning from a relatively niche automaker to a mass-market auto manufacturer with the Model 3.
$35,000 Model 3
The transition will be complete when Tesla launches the base version of the Model 3 at $35,000, which is expected by the end of the year.
The market is now looking at Tesla’s production rate to be as high as possible once the vehicle is available since it is expected to significantly expand the demand for the electric vehicle.
Unlike many automakers, Tesla now is well positioned to capture that demand with the biggest battery factory in the world and the sales force with knowledge of the EV industry.
En hoe ga je voor duizenden auto’s zoveel stroom opslaan?quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:37 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zoals het er nu ligt zal dat voor overbelasting zorgen. Ik zie daar dan ook andere oplossingen voor komen. Zoals bijv. lokale opslag, gelegen aan een veld van zonnepanelen om eens iets te noemen.
Dat is erg goed nieuws. Niet eens zozeer voor elektrische auto's ansich, maar vooral voor Tesla. Ik was ook bang dat ze dit nooit zouden halen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 11:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er gingen stemmen op dat Tesla niet in staat zou zijn langdurig circa 5000 model 3 wagens pm te produceren na de presentatie van de laatste kwartaalcijfers. Nu blijken ze er zelfs ruimschoots aan te kunnen voldoen. De belangrijkste factor voor het maken van grote aantallen elektrische autos is de beschikbaarheid van accucellen en daar heeft Tesla een goede uitgangspositie i.t.t. de overige autoindustrie.
Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.quote:Op zondag 14 oktober 2018 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe ga je voor duizenden auto’s zoveel stroom opslaan?
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodigquote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Met nieuwe accu's dus he. Als een deel van Nederland thuis aan de laadpaal zit, en een ander deel op verschillende plekken onderweg. Je daarbij over veel betere accu's en transfermogelijkheden beschikt dan vroeger dan moet dat uiteindelijk goed komen lijkt mij.
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen. Dan kun je dus veel meer opslaan voor veel minder geld.
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan zijn er dus 2 keer zoveel accu’s nodig
ik vrees, weet eigenlijk wel zeker, dat als je van fossiele brandstoffen volledig af wilt je er niet aan ontkomt thorium kerncentrales te gaan bouwen.quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als je een transitie wilt maken van fossiele brandstoffen naar wind, zon etc. nog wel wat meer dan dat. Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.quote:Op zondag 14 oktober 2018 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Even afgezien van de accu en laadtechnologie, paar honderd Autos die 5 Minuten 100KWh wegtrekken, per Stuk. Wat denk je dat dit met het electriciteitsnet doet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Altijd wel leuk wanneer niet-technici gaat praten over (technische) oplossingen die al biddend vanzelf vast wel (goed) zal komen. De mensen zijn opgegroeid in de eeuw van de zg. verbijsterende techniek die simpelweg fundamentele kennis omzette in gevraagde speeltjes en vervolgens blij worden dat je plofaccu van je telefoon een dag meegaat en na 2-3 jaar vervangen moet worden.Ik weet van een groot installatiebedrijf dat een wijk voorzien had van PV op het dak en daarmee de wijk energieneutraal te maken dat men daar grote problemen heeft bij zonnig weer, stroomnet kan het niet aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zelf denk ik dat we - daarbij of vooral - fundamenteel (gedwongen worden te) moeten kijken naar het en hoe van ons reis cq. energiegedrag.
We maken iig een interessante periode mee en maak de borst maar nat voor alle (bijna) leugens en (net geen) bedrog argumentatie om allerlei nog ondoordachte hobby's er doorheen te kunnen drukken.
Rabiate voorstanders van zon en wind energie begrijpen ook nooit dat je aanbod aan de vraag gelijk moet stellen, menen dat het feasable is waterstof met windmolens te maken als oplossing en willen van geen kritiek op hun wereldbeeld weten.
Ellende is dat dit soort dromers in de politiek zitten en geen enkele kennis van zaken in het parlement zit.
Als we elektrisch gaan rijden verdubbeld de stroomvraag minstens per huishouden. Gaan we gas dan ook nog afschaffen en het op stroom doen vergroot de vraag zich idd naar het 6-10 voudige. Het zijn niet alleen de huishoudens die energieverbuiken maar ook de landbouw en industrie.
Dat kunnen de huidige centrales al niet aan, en die wil men dan ook nog sluiten.
Hier in Duitsland heeft men de kerncentrales uitgezet en willen de eco’s ook de (bruin)kolen centrales dicht.
Hoe en waar dan de stroom vandaan moet komen denkt nauwelijks iemand over na.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?quote:Op zondag 14 oktober 2018 16:24 schreef Solstice1 het volgende:
[..]....Daarom wordt er ook gekeken naar duurzaamheid van accu's, en schaalbaarheid.
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.quote:Op zondag 14 oktober 2018 14:24 schreef Solstice1 het volgende:
Dat hangt wel af van die accu-revolutie waarvan ik overtuigd ben dat hij er gaat komen.
Als we dat fenomeen überhaupt ooit voor elkaar krijgen. Gigantische uitdagingen, schier onoplosbare problemen en als je je richting hebt bepaald dan is het alweer achterhaald wat je wilt gaan doen. Dat zien we bij Iter en de Neue Deutsche plannen. Ik denk dat de huidige jongeren en 2 generaties daarna het niet gaan meemaken bij leven. Als het ooit mogelijk is op een schaal dat er werkelijk vermogen gewonnen wordt. Het is toch wel vergelijkbaar met op de stoel van God zitten.quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Kernfusie zie ik nog geen hoeveelheden stroom produceren in de komende 50 jaar.
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:quote:Op zondag 14 oktober 2018 21:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Heb je daar ms ook een bron/onderzoek link van ?
Of is het meer dat je bedoeld dat fabrikanten sws continu bezig zijn hun producten te verbeteren ?
Ik weet dat men aan het stoethaspelen is met chemische bommetjes, maar van duurzaamheid kan ik heel weinig vinden. Ook de accupakketten van elektrische auto's verliezen al snel 10%-50% van hun vermogen, wat ook weer afhankelijk is hoe vaak (en snel) wordt geladen, belastinggraad en temperatuur.
NB: Zodra men percentages gaat noemen moet je altijd op je qui-vive zijn vanuit en naar welke referentie men rekent. Je ziet getallen van 10% verlies die je moet nuanceren. Bv. omdat de accu niet volledig wordt doorbelast door 'm 100% leeg te rijden. Bij Tesla bouwt men bv "overcapaciteit " in die dient om doorgebrande LiOn batterijcellen te overbruggen.
En vervolgens horen wij daar nooit meer iets van. Het is toch een soort Alchemie in een modern jasje.quote:
Wilde ooit een palladium ingot kopen voor elektrochemische reductie, maar ruim 600$ per ounce was me iets te veel (3 jaar eerder was het slechts 120$). Inderdaad erg zeldzaam, men schat 0.5 a 3 ppb in de aardkorst, jaarlijkse produktie slechts 6.7 miljoen ounces, 208 ton. Ter vergelijking: goudproduktie is ruim 3000 ton.quote:Op zaterdag 13 oktober 2018 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een belangrijk probleem voor het gebruik van waterstof is dat de huidige brandstofcellen edelmetalen zoals platina en/of palladium benodigen. Hiervan is niet genoeg beschikbaar in de aardkorst om het economisch rendabel te krijgen bij opschaling. Indien er brandstofcellen beschikbaar zouden komen die zonder dure edelmetalen werken maakt het een kans.
Las in wat berichten dat Tesla al qua verkopen globaal gezien Jaguar het afgelopen kwartaal al voorbij zijn.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 22:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De model S is ondertussen inderdaad een ouder model en de concurrenten zetten vooral daar de aanval op in omdat Tesla vermoedelijk geen tijd heeft een nieuw model te introduceren nu het vollop bezig is met de levering en productie van de model 3. Tesla heeft straks de handen vol aan de model Y, Roadster en Semi die volgen.
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar niets wijst daarop vooralsnog. Het is een soort wensdenken vind ik van "ze vinden wel wat uit tegen die tijd". Maar wat nou als dat niet gebeurt? Waar ik dan weer van overtuigd van ben dat die "revolutie" niet komt.
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.quote:Op maandag 15 oktober 2018 10:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
De range van de accu's is in de afgelopen 5 jaar veel meer gestegen dan dat het brandstofverbruik van ICE's is gedaald in 50 jaar.
Hier moet ik toch even op in grijpen.quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
Je kan vast wel aantonen dat de afgelopen 5 jaar de capaciteit van accu's spectaculair gestegen is,quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:07 schreef nils7 het volgende:
[..]
Hier moet ik toch even op in grijpen.
Dit is niet zo.
Er is een fabrikant die met een kleiner accupakket in een auto qua range net zover komt als een gelijk model in hun gamma met een groter accupakket.
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .quote:Op maandag 15 oktober 2018 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Range van de autos met accu's is wat anders dan de capaciteit van de accu's an sich. Range is vooral gestegen door meer accu's er in te zetten.
30%quote:Op maandag 15 oktober 2018 12:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.autokopen.nl/(...)kzij-nieuwe-batterij .
En dit geldt natuurlijk ook voor andere autofabrikanten. Het is wel waar dat de accu's nog steeds relatief zwaar en lomp zijn maar de ontwikkeling is gaande en gaat veel sneller dan de sjoemelverbruikcijfers van ICE's. Daar zit amper nog vooruitgang in, zonder dat ze moeten grijpen naar kunstgrepen als plugins.
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
30%
Denk je dat dit duidelijk meer is dan otto en diesel motoren in 50 jaar minder zijn gaan verbruiken?
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kiloquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het zal niet heel veel schelen nee, of het 30 jaar is of 50 jaar. De ice-motoren komen in ieder geval niet eens in de buurt van de vooruitgang van de accu's.
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.quote:Op maandag 15 oktober 2018 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De golf uit 1975 had een 1471 cc motor, leverde 75 PK en verbruik lag bij 10,5-11 liter benzine op 100 km, woog een 850 Kilo
Een actuele TSI van 1,4 liter levert 125 PK en verbruik ligt bij 5-5,2 liter benzine op 100 km, gewicht, 1250 Kg
Dus bijna 2 keer zoveel PK, halvering van het verbruik bij 50% meer gewicht
Kortom, je uitspraak is zwaar overdreven.
Dat kan je ook voor de oude golf zeggen, zelfde meetmethodiekquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:54 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tel bij die laatste Golf maar bijna anderhalf tot 2 liter er bij op(bron www.spritmonitor.de) voor het échte verbruik. Het is simpelweg niet te ontkennen dat de prijs en energy density van accu's veel en veel harder stijgt in de afgelopen jaren dan de ICE's. En de moderne benzine-en dieselauto's worden er ook niet eenvoudiger op. Het enige wat die auto's nog enigszins relevant houdt is de voordelige aanschafprijs en ook daar komt steeds sneller verandering in.
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Volgens mij staat het recyclen van accu's nog in de kinderschoenen. Uiteraard zal dit op termijn wel verbeteren. Maar dan blijft het punt van te weinig grondstoffen nog steeds van kracht.
[..]
Het Oud-Nederlandsche "Als ik er geen last van heb, is het goed". Probleemverplaatsing.
Maar doen alsof het allemaal goed gaat komen zonder een plan te hebben of naar de feiten en cijfers te kijken heeft ons oa de Euro crisis bezorgd.quote:Op maandag 15 oktober 2018 15:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.
En relatief goedkope automobiliteit voor iedereen. Al die stomme automakers maar auto's maken zonder dat ze eerst een snelwegplan af hadden.quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar doen alsof het allemaal goed gaat komen zonder een plan te hebben of naar de feiten en cijfers te kijken heeft ons oa de Euro crisis bezorgd.
Ga je toch lekker met de trein?quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En relatief goedkope automobiliteit voor iedereen. Al die stomme automakers maar auto's maken zonder dat ze eerst een snelwegplan af hadden.
Als jij de alleenheerser was geweest zo rond de model T dan was er een reële kans dat de trein nog steeds nummer 1 was.quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga je toch lekker met de trein?
quote:Op maandag 15 oktober 2018 16:29 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als jij de alleenheerser was geweest zo rond de model T dan was er een reële kans dat de trein nog steeds nummer 1 was.
De tweede kamer zit er vol mee, de milieuclubjes ookquote:Op maandag 15 oktober 2018 17:14 schreef daNpy het volgende:
Moet een trol zijn, toch? Op de man spelen en in de ruimte lullen zonder technische kennis. Een schoolvoorbeeld voor een politicus.
Grootste probleem met dit soort berichten heb ik vanwege het (goedbedoelde?) experimentele karakter om niet te zeggen luchtspiegelingen voor naïeve investeerders. Je hoort heel veel maar ziet geen fundamenteel nieuwe producten.quote:Op zondag 14 oktober 2018 23:16 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Oppervlakkige artikelen tot zover, met wel wat bronvermeldingen:
https://www.pocket-lint.c(...)d-power-over-the-air
Die bijv.
https://www.trouw.nl/groe(...)versnellen~a7d8ca19/
https://www.elsevierweekb(...)-windenergie-522516/quote:Op maandag 15 oktober 2018 19:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grootste probleem met dit soort berichten heb ik vanwege het (goedbedoelde?) experimentele karakter om niet te zeggen luchtspiegelingen voor naïeve investeerders. Je hoort heel veel maar ziet geen fundamenteel nieuwe producten.
Accu-technologieën en de productie van batterijcellen zijn niet alleen van belang voor de mobiliteit maar vooral ook vanwege de transitie af te geraken van het grootschalige gebruik van fossiele brandstoffen. Het M.O. wordt nog immer gekenmerkt door geopolitieke instabiliteit en het hele gebeuren rond de verdwenen journalist onderstreept dat nog eens. Energetisch minder afhankelijk worden van het M.O. is nog immer van groot belang.quote:Volkswagen: '50 procent kans dat Duitse auto-sector achterop raakt'
De Duitse auto-industrie zal op achterstand gezet worden als het niet kan aanhaken bij ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en elektrisch rijden, zegt Volkswagen-topman Herbert Diess dinsdag.
Volgens de Duitser moet de industrie zich richten op het produceren van accupakketten en elektrische auto's.
Op dit moment zijn fabrikanten overal ter wereld voor batterijcellen afhankelijk van een handvol Aziatische spelers, waaronder het Japanse Panasonic, Contemporary Amperex Technology uit China en de Koreaanse bedrijven Samsung en LG Chem.
"Vanuit het huidige perspectief is de kans 50 procent dat de Duitse auto-industrie over 10 jaar nog bij de koplopers in de wereld hoort", aldus de Diess.
'Kijk naar wat steden kan overkomen'
Vorige maand zei de Duitse kanselier Angela Merkel nog dat het "extreem belangrijk is" dat Europa zich gaat toeleggen op accu-technologieën en de productie van batterijcellen voor elektrische auto's.
Diess wil daarnaast voorkomen dat Volkswagen-thuishaven Wolfsburg hetzelfde lot ondergaat als Detroit en andere zwaar getroffen centra voor auto productie.
"Als je kijkt naar de voormalige bolwerken van de auto-industrie, zoals Detroit, Oxford-Cowley of Turijn, dan zie wat steden kan overkomen als belangrijke bedrijven en economische sectoren hun belang verliezen."
Yep,quote:Op woensdag 24 oktober 2018 22:33 schreef nils7 het volgende:
Goed nieuws vanuit Californië:
http://ir.tesla.com/stati(...)ab-96e1-422d4045f799
quote:Tesla boekt onverwachte kwartaalwinst van 312 miljoen dollar
De Amerikaanse producent van elektrische auto's Tesla heeft in het derde kwartaal onverwacht zwarte cijfers geschreven. Dat gebeurde in een periode waarin topman Elon Musk zwaar onder druk stond door verschillende schandalen.
Tesla zette een winst in de boeken van 312 miljoen dollar. Dat kwam onder meer door de groeiende leveringen van de Model 3, waarvan de productie na veel problemen eindelijk op stoom lijkt.
Een jaar geleden stond er nog een verlies van bijna 620 miljoen dollar in de boeken. Tesla realiseerde een omzet van 6,8 miljard dollar. Het aandeel Tesla ging in de Amerikaanse nabeurshandel fors omhoog. De financiële markten hadden geen rekening gehouden met het positieve resultaat.
Musk was in mei echter al vol vertrouwen. Toen gaf hij al aan dat Tesla in het derde en ook in het vierde kwartaal winstgevend zou zijn. Daarom zag hij de noodzaak niet om extra geld bij financiers op te halen om de destijds moeizame financiële situatie bij de onderneming op te lossen.
Het was het eerste kwartaalbericht van Tesla sinds topman Elon Musk een boete kreeg van de Amerikaanse beurstoezichthouder over tweets waarin hij aangaf het bedrijf van de beurs te willen halen. Dat gebeurde echter niet.
Musk mag voor een periode van drie jaar daarom geen voorzitter meer zijn. Wie hem in die positie opvolgt, is nog niet bekend.
Het zelfmedelijden van de bestuurders van duitse autoconcerns is inderdaad niet op zijn plaats en bespottelijk. Tesla zet dan wel de toon maar heeft nog lang niet genoeg produktiecapaciteit om echt een bedreiging te zijn. Men zal flink moeten investeren en kan waarschijnlijk dus minder dividend uitkeren en vette boni opstrijken maar daar zal geen traan om gelaten worden door het gros van de bevolking. Dat de marges onder druk komen heb ik al lang geleden veronderstelt omdat electrische autos vanwege de batterijen relatief duur zijn en omdat Tesla met relatief weinig winst al genoegen neemt. Een model 3 van circa $35.000 is nog steeds niet te koop want daarvoor zal de efficientie van de productielijnen nog op een hoger niveau moeten komen.quote:Deutsche Autobranche vor dem Abstieg?
Gewinnwarnungen von VW, Daimler & Co, Diesel-Krise, Abgas-Manipulationen, E-Autos – die deutsche Autoindustrie bekommt derzeit von vielen Seiten Gegenwind. Manager warnen davor, dass die deutsche Schlüsselindustrie kaputt gemacht wird. Wie schlimm ist die Lage wirklich?
Lange hatte VW-Chef Herbert Diess geschwiegen und gute Mine zum bösen (Diesel-)Spiel gemacht. Doch Mitte Oktober platzte dem 60-jährigen Bayer der Kragen. In einer Rede vor Zulieferern in Wolfsburg schimpfte Diess über die "beinahe hysterische Stickoxid-Diskussion um wenige Problemzonen in unseren Städten" und über die neuen strengeren CO2-Richtlinien für Autos, die ab 2030 zugelassen werden. Er sprach von einem "politischen Feldzug gegen die individuelle Mobilität", der existenzbedrohende Ausmaße annehme.
Sollte die Politik die deutsche Autobranche mit immer neuen Umweltvorgaben überfordern, drohe der Abstieg in die Zweitklassigkeit. "Die Chancen stehen 50:50, dass die deutsche Autoindustrie in zehn Jahren noch zur Weltspitze gehört", warnte er. Als mahnendes Beispiel nannte er den Verfall der ehemaligen Autohochburgen wie Detroit und Turin. Da sehe man, was mit Städten passiere, in denen Leitindustrien schwächeln.
Zu lange die Elektrowelle verschlafen
Das Selbstmitleid ist jedoch fehl am Platz. Die deutsche Autoindustrie hat zu lange auf alte Technik gesetzt und den Trend zur Elektromobilität verschlafen. VW, Audi, BMW und Mercedes hinken dem Elektroauto-Pionier Tesla hinterher. Nach jahrelanger Verspätung bringen die deutschen Hersteller nun serienreife Stromer mit einer Reichweite von gut 400 Kilometern auf den Markt.
Die Zeit drängt. Um die CO2-Vorgaben der EU zu erfüllen, bedarf es deutlich mehr Elektrofahrzeuge. "Wenn wir den CO2-Ausstoß unserer Autoflotte bis 2030 um 30 Prozent reduzieren müssen, geht das nur mit einem Drittel reiner E-Autos auf den Straßen", sagt VW-Boss Diess.
In Deutschland wurden im ersten Halbjahr gerade mal knapp 34.000 Stromer und Plug-in-Hybride zugelassen. China ist da schon deutlich weiter. Dort ist ab 2019 ein Mindestanteil von zehn Prozent Elektroautos in der Flotte vorgeschrieben.
Umstieg wird teuer
Experten bezweifeln, ob die deutschen Autokonzerne mit ihren E-Autos hier ähnlich den Markt dominieren werden wie bei den Fahrzeugen mit klassischen Verbrennungsmotoren. Zumal sich mit ihnen auch deutlich weniger Geld verdienen lässt - bisher zumindest. In der Produktion sind sie je nach Modell bis zu 10.000 Euro teurer als herkömmliche Pkws. Kunden sind aber nicht bereit, einen solch hohen Aufschlag zu zahlen. Folglich werden die Stromer zu Kampfpreisen auf den Markt kommen - zu Lasten der Marge der deutschen Autobauer.
Schlimmer noch: Sollten sich die E-Autos zunehmend durchsetzen, fällt ein Teil der Wertschöpfung weg. Kolben, Schaltgetriebe und Abgasvorrichtungen werden dann nicht mehr gebraucht. Die entscheidenden Komponenten sind die Batterien. Diese kommen aber bis jetzt vorwiegend aus Asien. Was bleibt dann noch für die deutsche Zulieferindustrie?
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.quote:Verkoop elektrische auto's in Europese Unie stijgt met 30 procent
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie is in het derde kwartaal met bijna 30 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit gegevens van de brancheorganisatie voor autoverkopers, ACEA.
In totaal werden in het afgelopen kwartaal bijna 72.000 elektrische auto's verkocht. In dat aantal zitten ook hybride auto's met een stekker. Daarnaast werden nog eens ruim 147.000 hybrides zonder stekker verkocht. Die auto's laden hun accu op tijdens het rijden.
Het aandeel van volledig elektrische auto's en plug-inhybrides blijft met 2 procent laag. Benzineauto's waren goed voor bijna 58 procent van de totale autoverkopen en diesels voor bijna 35 procent.
Geld bepaalt.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
Wat interesseert een autorijder feitelijk dat hele schandaal? ik denk niet veel.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
Gelukkig nu andersquote:Op maandag 26 november 2018 13:15 schreef Gunner het volgende:
Musk: 'Tesla stond begin dit jaar op rand van afgrond'
Tja, mensen laten zich blijkbaar niet zo de pis lauw maken door de opgeklopte kippenpaniek bij schuimbekkende politiciquote:Op donderdag 8 november 2018 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat 35% van de totale autoverkoop diesels zijn na alle ophef over het dieselschandaal verbaast me.
quote:TESLA MODEL 3 VANAF NU TE CONFIGUREREN
Vanaf vandaag krijgen mensen in Europa die een Tesla Model 3 hebben gereserveerd een mail met de uitnodiging om hun auto te configureren. De uitlevering van de gewilde EV begint in februari in Nederland en de rest van Europa.
In het begin zijn alleen de longe range en de performance versie van de ‘kleine’ Tesla te bestellen. De long range-versie met een 74 kWh accu en AWD begint bij 58.800 euro, de performance versie bij 69.700 euro. De Model 3 long Range AWD heeft een grote WLTP-range van 544 km. De Tesla Model 3 Performance heeft uiteraard ook AWD dankzij een dual motor en sprint in 3,5 seconden van 0-100 km/h. Deze versie beschikt ook over de Long Range batterij maar dan goed voor 530 km WLTP-range.
De Model 3 wordt standaard geleverd met Autopilot-hardware, maar je moet de enhanced autopilot-optie aanvinken om alles te gebruiken. Kosten: 5.300 euro. Elke auto wordt wel geleverd met actieve standaard veiligheidsfuncties, inclusief autobrake , forward collision warning en side collision warning. Alle Model 3-kopers hebben pay-per-use toegang tot het wereldwijde Supercharger-netwerk van Tesla, maar de auto is ook geschikt voor andere snelladers. Ook krijgt de auto de over-the-air-updates die bekend zijn voor de Model S en Model X....
Bron
De vraag reist waar ze die overname van gaan betalen?quote:Musk: 'Tesla overweegt overname General Motors-fabrieken'
Tesla heeft eventueel interesse in een of meerdere fabrieken die General Motors (GM) wil sluiten, heeft topman Elon Musk van de fabrikant van elektrische auto's gezegd in het televisieprogramma 60 Minutes.
De aflevering wordt zondag pas uitgezonden, maar zender CBS heeft vrijdag al enkele fragmenten online gezet.
GM kondigde vorige week aan volgend jaar vijf Noord-Amerikaanse fabrieken te willen sluiten. Daarbij gaan 14.700 banen verloren. Die plannen leidden tot veel kritiek van Amerikaanse politici.
Tesla bouwt nu nog al zijn auto's in een fabriek in het Californische Fremont. Met productielijnen voor de Model 3, Model S en Model X is die fabriek echter vol. Het bedrijf heeft ook een grote fabriek in Nevada, de zogenoemde Gigafactory. Daar worden vooral batterijen en auto-onderdelen gemaakt.
De komende jaren gaat Tesla ook een vrachtwagen maken en een nieuwe sportwagen. Daarnaast zijn er plannen voor een pick-uptruck en een kleinere SUV.
Ik denk dat je onderschat wat er nog mogelijk is met benzineauto's. Een benzinemotor heeft een rendement van zo'n 30%. Voeg je er een warmtecyclus aan toe dan kun je richting de 50%. Het probleem is dat benzine goedkoop is. Als er regelgeving komt dat auto's zuiniger moeten, dan zullen ze zuiniger worden. Er liggen zat ideeën op de plank.quote:Op maandag 15 oktober 2018 15:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij bent het schoolvoorbeeld van het oud Hollandse ''wat de boer niet kent''. Het grondstoffenprobleem wordt zwaar overdreven en de horrorverhalen over waar die stroom vandaag vandaan komt is natuurlijk geen enkele reden om wat in de toekomst een grote verbetering gaat worden maar niet te doen. De elektrische auto is al schoner en heeft nog veel potentie om verder ontwikkeld te worden. Niet alleen de auto's zelf, maar ook de energietoevoer. Bij diesels en benzine auto's gaat geen grote revolutie meer plaatsvinden en het is een zekerheid dat de energie voor die auto's in de toekomst alleen maar vervuilender gaat worden nu steeds meer makkelijke olie opraakt.
Om allemaal opgekocht te worden en in een hele diepe vriezer gelegd te belanden.quote:Op zaterdag 8 december 2018 18:24 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat wat er nog mogelijk is met benzineauto's. Een benzinemotor heeft een rendement van zo'n 30%. Voeg je er een warmtecyclus aan toe dan kun je richting de 50%. Het probleem is dat benzine goedkoop is. Als er regelgeving komt dat auto's zuiniger moeten, dan zullen ze zuiniger worden. Er liggen zat ideeën op de plank.
Elektische wagens in China rijden dus eigenlijk vooral op steenkool. De elektrische energie zal toch anders moeten worden opgewekt wil men echt de luchtvervuiling en CO2 uitstoot in China terugdringen.quote:After the United States announced it would terminate its membership of the Paris agreement, Beijing was quick to brand itself as a global leader committed to fighting climate change, through green policymaking. The country has been investing heavily in renewables. Last year, for every dollar spent in the US on alternative energy, China spent three. But China's carbon emissions have risen since 2015, coal still accounts for over 60 percent of the country's energy consumption and new coal plants are still being built.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |