abonnement Unibet Coolblue
pi_177308390
Een aantal jaren geleden hebben we een huisje gekocht met lekker veel garage ruimte en een klein beetje tuin. We hebben 30 m2 tuin en verdeeld over 3 ruimtes 100m2 garage. Dus de balans is een klein beetje zoek.

Uiteindelijk hebben we besloten om 1 van de garages op te offeren om bij de tuin te trekken. We noemen dit nu "m'n hok"

Het is een meerjaren plan, ook de tuin, want naar onze mening zitten er nog veel te veel tegels in.
De bedoeling is uiteindelijk dat er een keuken in komt, en dat we er in de zomer gezellige avonden kunnen hebben met vrienden en familie.

Het begin, de 2 garages zoals we ze kochten. (makelaarsfoto)


In het begin hadden we goedkoop op marktplaats een houtkachel gevonden die we erin wilden verwerken. Maar gezien dat wij langs 3 zijden ingebouwd liggen, vondt de installateur dat niet handig met de trek. Dus uiteindelijk hebben we een grotere (maar lichtere) open haard/bbq gekocht.

Om alles goed uit te laten komen, zijn we begonnen met het metselen van de haard.


Vervolgens hebben de instalateurs de haard geplaatst en eigenlijk blijkt hij nog best groot te zijn.


Ook hebben ze voor ons een lichtkoepel geplaatst, omdat het "hok"toch wel donker was. We schrokken wel een beetje van de schoorsteen, best pittig van formaat.


[ Bericht 0% gewijzigd door Nald op 20-02-2018 19:11:50 ]
pi_177308557
De lichtkoepel was al een hele verbetering, maar die houten deuren maakten het toch nog erg donker. Ik heb er over zitten denken om gietijzeren stalraampjes in de deuren te monteren. Maar dat zou toch nog een te groot compromis zijn.

Het liefst had ik een set van 3 glazen harmonica deuren gehad, maar op marktplaats kwam er een heel leuk setje tuindeuren voorbij, wat weer heel mooi bij de stijl paste die ik voor ogen had.


Wel enkel glas, maar dat maakt voor een ongeïsoleerde halfsteens garage niet uit. Het kozijn was 5 cm te smal en 10 cm te laag, dus dat hebben we op moeten vullen met wat plinten. Het is een tropisch hardhout (cedrorana) buiten heb ik het later wit geschilderd, binnen heb ik het onbehandeld gelaten, vanwege de mooie structuur van het hout.

Ook is de schouw verder afgemetseld en hebben we een beginnetje gemaakt met het keukenblok


[ Bericht 1% gewijzigd door Nald op 20-02-2018 19:13:16 ]
pi_177308888
Als je er een pak geld tegen aan gooit, kan je uiteindelijk alles mooi krijgen. Maar omdat dit maar een "hok"is en we dit niet nodig hebben voor ons dagelijks leven, mag het wat ons betreft wat langer duren.

Ik vind het leuk om op marktplaats koopjes te scoren en daar creatief mee om te gaan. Zo had ik de schoongebikte metselstenen ook voor 100 euro geregeld, en die passen mooi bij de sfeer.

Enkel de haard en de lichtkoepel zijn nieuw, en profesioneel geinstalleerd, omdat ik hier geen risico's mee wilde lopen met lekkage en dergelijke. Ook is het metselwerk door een vakman gedaan, omdat dit in het zicht blijft.

Maar goed voor de wastafel hebben we op marktplaats een lavet geregeld. Wij hebben geen bad in de badkamer, en het is leuk voor de kinderen dat ze in de zomer ook een beetje kunnen badderen. Ik snap haast niet dat die dingen uit de gradatie zijn geraakt.


En het werd toch maar eens tijd om de haard uit te testen. De haard is een zuid Afrikaanse braai. Nieuw was hij voor ons best duur, maar het werd met de installatie duurder om onze 2e hands houtkachel te installeren (ook omdat deze ondersteund moest worden) dan een braai te kopen en deze te laten installeren. De braai hebben we ook niet bij de installateur gekocht, dus hij had ook geen dubbel belang.


Bij een braai stook je hout in een soort box, dit hout verbrandt en de "kolen"vallen dan onder uit de box. Met een pook schuif je deze dan onder het rooster. Het duurt 1-2 uur voordat je kolen hebt, maar daarna wordt het ding loeiheet. En dan kan zelfs een nitwit als ik goed BBQ-en.

We hebben ook nog een haardrooster, deze hebben we met nieuwjaar geprobeerd, maar eigenlijk is onze schoorsteen hiervoor te laag en missen we de trek.... Soms slaat de rook naar binnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nald op 20-02-2018 19:16:26 ]
  maandag 19 februari 2018 @ 21:40:00 #4
211963 contactdoos
Altijd onder spanning..
pi_177309186
Wow! Wat een gaaf idee, ik ga je volgen!

Nooit gezien nog, zo’n braai, maar het water loopt me nu al in de mond! c_/
pi_177309265
Mijn vrouw werkt in het onderwijs, daarom neem ik altijd in de kerstvakantie 2 weken vrij. En dan neem ik, om elke dag een paar uurtjes wat te doen, een hobby projectje op.

Zoals jullie kunnen zien, komt het lavet hoger uit dan de stenen rand, en kan ik nergens een kraan monteren.


Bij de plaatselijke houthandel wat douglas gehaald en 1 eiken schaaldeel. Ik heb hier een balk voor het lavet gemaakt, waar de kraan in zit en aan de voorkant, zitten 2 lades. Omdat ik 1 van die personen ben, die altijd spettert bij een waterkraan, er gelijk maar 5 lagen lak opgezet. Dan gaat het hout hopelijk wat langer mee.

de lades


Ik heb geprobeerd de nerven van het schaaldeel door te laten lopen:


En zo zou de indeling moeten zijn, tafel ervoor precies in het midden van de lades


[ Bericht 0% gewijzigd door Nald op 20-02-2018 19:18:24 ]
pi_177309397
Leuk plan maar of je buren blij zijn met dat pijpje betwijfel ik.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177309510
En nu de toekomst.

Vandaag sta ik een beetje vast. Ik wil langzaam wat doen, puur om wat te doen.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik twijfel tussen een paar onderwerpen:

Eigenlijk wil ik nu een vloer leggen voordat ik de keuken ga bouwen. Zodat er iets vloer onder de keukenkastjes zit voor een naadloze aansluiting.

Ik weet alleen niet of ik gezien de aard van de ruimte straffeloos een houten vloer kan leggen. Gezien vocht e.d. Of beschouwen jullie deze ruimte als voldoende klimaat vast?

Ook zit ik te denken om de electra voor de verlichting aan te leggen. Op zich geen probleem, die touwtjes kan ik wel aan elkaar vast knopen. Maar voor het nette wil ik daarna het plafond afwerken.

Het is een ongeïsoleerde garage, en ik ben ook niet van plan het te isoleren. Mag ik dan gewoon tegen de balklaag een houten plafond timmeren, of geldt dit ook al als een soort isolatie (spouw-achtig?) Ik moet in ieder geval er iets tegen aanmaken, omdat nu op hete zomerdagen het teer door de planken komt lopen.

Ik kan ook alvast aan de keuken beginnen, maar naar mijn idee moet er eerst een vloer in.

Omdat ik het leuk vind om rommel bij elkaar te zoeken, wil ik deze eiken tafel gebruiken als keukenblad.


Ik hoor graag jullie ideeën.
pi_177309644
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:47 schreef halfway het volgende:
Leuk plan maar of je buren blij zijn met dat pijpje betwijfel ik.
Het is net hoeveel rekening je met elkaar houdt. Mijn buren, roken mij ook wel eens buiten (naar zijn zeggen) dus omdat ik niet klaag, duldt hij ook wat meer.

Daarnaast stook ik niet wanneer ze buiten zitten, en gebruik ik extreem droog hout.
Als we visite hebben, gaat hij pas in het donker aan, en informeer ik ze, zodat ze eventueel een raampje dicht kunnen doen.

In de winter worden er hier in de buurt veel kachels gestookt, dus dan mag ik ook best een keertje in de winter stoken.

En natuurlijk om het gewoon redelijk te houden, stook ik ook niet vaak. Gemiddeld is hij nu 1 keer in de maand aangeweest, waar het soms in de zomer 3x de maand was.

Maar niet zoals in sommige "tokkie-wijken" dat er elke dag een buurman staat te bbqen.
pi_177309808
Een houtkachel heeft een vollediger verbranding dan zo'n open ding.
pi_177309820
Hierbij een betere foto van het lavet.

Het ding is 1,20m bij 0,73 en ik geloof uit mijn hoofd 55 diep. Het is gemaakt van ocriet en weegt ruim over de 100kg. Het is versterkt met betonijzer, daarom volstaat het om hem enkel aan de zijkanten te ondersteunen.



Ik vind ze echt geweldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nald op 20-02-2018 19:20:22 ]
pi_177309858
quote:
2s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:02 schreef machtpen het volgende:
Een houtkachel heeft een vollediger verbranding dan zo'n open ding.
Maar niet zo volledig als een gaskachel
pi_177309937
Een moderne gaskachel heeft een volledige verbranding en aardgas is een stuk schoner dan hout.
pi_177309962
quote:
2s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:08 schreef machtpen het volgende:
Een moderne gaskachel heeft een volledige verbranding en aardgas is een stuk schoner dan hout.
Maar dat is weer niet zo schoon als electra
  Moderator maandag 19 februari 2018 @ 23:09:20 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_177311334
quote:
2s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:02 schreef machtpen het volgende:
Een houtkachel heeft een vollediger verbranding dan zo'n open ding.
Oh, neeeee, ok. Dan zal TS nu wel dit allemaal gaan afbreken en een houtkachel installeren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_177311448
Mooi ding zo’n lavet, tof 👍
pi_177315049
Gaaf zo’n tuinkamer ^O^
Juin uit Eigen Tuin!
pi_177328893
Leuk project!
En heel mooi, die deuren, die houten afwerking voor het lavet met die lades :Y.
Als kind woonde ik een jaar in een huis met een lavet, dolle pret.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177369571
Oh wat tof, leuk dat je er een lavet in verwerkt! :)
Ik volg!
  Moderator vrijdag 23 februari 2018 @ 20:21:27 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177418401
Ik zat te denken om eerst de vloer te leggen of het plafond netjes af te werken.

Alleen door een samenloop van omstandigheden toch al een keuze gemaakt.

Toevallig zag ik vandaag in het gemeente krantje staan dat een parketfabrikant bij ons uit de buurt, alleen vandaag restpartijen verkocht. Partijen kleiner als 100m2 waren voor hem niet meer mogelijk te verkopen aan de professionele sector, dus probeerde ze er zo vanaf te komen.

Ik was niet van plan om te gaan kijken, maar het bleef malen. Dus uiteindelijk toch gaan kijken.

En daar stond dit pallet:


Het was bijna 14m2 massief Guayavi hout. (wie kent dat nou niet) Ik had aan mijn vrouw beloofd alleen te kijken en niks te kopen.

Maar helaas....


Het moest toch mee naar huis, ik vond de tekening van het hout zo mooi. Voor het karakter zitten er ook wraatgangen van insecten in, ik ben er niet over uit of ik dat zo laat of op ga vullen. Moeten we nog even zien.

ik heb thuis 1 pakketje opengemaakt en het even uitgelegd. Je ziet hier ook de gaten. Ik denk wel dat ik erg op moet letten, dat ik een kleurstelling bewaak, niet te veel lichte en niet te veel donkere planken.
]

Dus het is simpel, binnenkort langzaam werken aan de keuken. Nu even nadenken hoe ik de deurtjes wil hebben. Ga ik enkel planken naast elkaar leggen (vertikaal of horizontaal?) of ga ik een frampje maken waar de planken in komen?

Wat denken jullie?
pi_177419341
Prachtig hout O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 februari 2018 @ 17:46:16 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177419606
Eehhm.. die schoorsteen is toch nooit legaal zo?
Je zal maar op dat balkon zitten of een raampje open hebben met een dwarrelwindje.. :D

quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:10 schreef Nald het volgende:
want naar onze mening zitten er nog veel te veel tegels in.
Is een sedumdak niets voor jullie dan? (weet niet wat voor draagbalken er in zitten)

[ Bericht 12% gewijzigd door Zolderkamer op 24-02-2018 17:52:55 ]
pi_177421549
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 17:46 schreef Zolderkamer het volgende:
Eehhm.. die schoorsteen is toch nooit legaal zo?
Je zal maar op dat balkon zitten of een raampje open hebben met een dwarrelwindje.. :D

[..]

Is een sedumdak niets voor jullie dan? (weet niet wat voor draagbalken er in zitten)
Betreffende de schoorsteen, met die buurman hebben we een goede relatie, en dat proberen we zo te houden door enkel te stoken in overleg.

Sedumdak, lijkt ons zeker wat, zijn we wel over aan het denken. Maar het is voorlopig makkelijker om gewoon tegels uit de tuin te halen.
pi_177776028
We zijn een paar weken verder, en na mezelf in te lezen. (= zeer veel youtube filmpjes). langzaam maar eens begonnen met de start van het keukenblok.

Ik heb besloten het onderstel en de kastjes apart te maken, zodat ik het makkelijker waterpas kan maken. Ik heb eerst een frame gemaakt, die ik vervolgens met pootjes waterpas heb gemaakt. Ik hoop dat dit een aantal jaar houdt.


Vervolgens alle planken op maat gezaagd. Deze heb ik helaas nog niet kunnen bevestigen, omdat ik aan elke zijde een plankje moet lijmen om de textuur van het multiplex te verbergen. Ik wilde dit doen met een lamello frees, maar voorlopig probeer ik het met deuvels. Ik kan er maar 1 per dag doen omdat ik maar 3 lijmklemmen heb die lang genoeg zijn. Ik hoop volgend weekend het karkas af te kunnen maken. De plankjes zijn gemaakt van hetzelfde hout als wat straks voor de deurtjes wordt gebruikt.


Terwijl dat stond te drogen de zijwanden op maat gezaagd, zodat ik kon beginnen aan 1 van de 2 werkbladen. Helaas was niet alles haaks, maar uiteindelijk is dit het resultaat. Al een hele verbetering vind ik zelf


pi_177776105
Zojuist de klemmen eraf gehaald en dan is nu de 2e aan de beurt.
Ondanks dat het met deuvels is gemaakt, is het resultaat redelijk.


Ook hadden we van de week het ding weer eens aangeslingerd. 1,5 uur bezig geweest met een kopje thee zetten.

Mijn vrouw heeft een paar foto's gemaakt die wat mij betreft de beoogde sfeer goed weergeven. Gewoon samen even alleen zijn en daarna gezellig even genieten.

pi_177793965
Leuk project. Zit er goed uit. :)
pi_177807535
Gaaf zo'n braai!
pi_177845323
In één woord WAUW 😱
  Moderator donderdag 15 maart 2018 @ 21:57:34 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178110497
Vorig weekend was het naar mijn zin te koud om wat te doen.
Tussentijds had ik nog wel wat sierlijsten aan het multiplex vastgemaakt, dus van het weekend was alles gereed om eindelijk aan het karkas van het kastje te beginnen.

Uiteindelijk was het best een nauwe passing, er was een vuistje nodig om het ertussen te krijgen. Gelukkig was dit de meest kritische ruimte, de volgende worden makkelijker.

Zo ziet het er nu uit, ik denk dat het faceframe (sierlijsten) het wel mooi maken. Ik vindt het contrast tussen de donkere sierlijst en het lichtere frame wel wat hebben.

Nu lade geleiders zoeken, en in het paasweekend kunnen we de schopplaat maken en misschien al aan de lades beginnen. (of we gaan door met het frame van kastje 2 en we doen alle afwerking tegelijk. (hangt ervan af of ik alles op tijd binnen heb)



Het werkblad behandel ik nu met bootlak, lekker kringvrij wanneer er wat water op komt, en volgens mij een goede stevige laklaag.

Hebben jullie een gedachte waarmee je de binnenkant van de kastjes kan behandelen? Het moet raar lopen wilt daar vocht terecht komen. Maar liever doe ik dit in 1 laag.
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 21:51:30 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178387867
Dat vordert prima zo, geen haast, gewoon lekker met de hobby bezig zie ik :)
Wat ik niet begrijp, het was een garage, hoe kon je daar ooit met een auto komen?
Of missen we iets op de foto waardoor dat niet te zien is?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_178420984
Inderdaad op het gemakje, en omdat ik het maar 1x wil doen, zit er toch nog vrij veel tijd in om oplossingen te bedenken of kijken hoe de indeling moet zijn.

Ik ben nu begonnen aan het frame van het 2e kastje. Ik wou deurtjes maken en ik dacht dat ik een geschikt zaagblad had om ze door de dikte (2mm eraf om op te schonen) door te zagen.

Maar helaas was die bot. Dus nu maar een ander zaagablad bestellen en door.

We hebben een drive-inwoning, de gehele ruimte onder ons huis was open en zo kon je onder het huis doorrijden naar achter.
pi_180755258
Lange tijd niet meer geupdate. Ook omdat ik een jong zoontje heb, steek ik nu meer tijd in mijn gezin dan in mijn hobby. Vandaar dat alles nu nog langzamer gaat.

Langzaam hebben we het frame voor onder het lavet ook gemaakt. Volgende week heb ik vakantie. Dan hoop ik gelegenheid te kunnen vinden om de frames te lakken en de deurtjes te lijmen. Ik heb ze al geschaafd, er hoeft enkel een dotje lijm tussen.

De vuilnisbak moet voorover kantelen als je het deurtje open doet.
Verder moet er onder het lavet een la komen, maar die moet ik nog maken. De la wordt een soort H vorm, zodat ik geen rekening hoef te houden met de sifon.

Ook omdat ik er weinig aan heb gedaan, en ik toch een boel troep heb. Heb ik van wat resthout maar een plankje gemaakt. Het is eigenlijk meer een soort tafel die er precies in past.
Het is de bedoeling dat er 3 lades in komen, en ik vind het zonde om er voor een tijdelijk plankje in te boren.


En maar een oud tafelbald op maat gezaagd en tijdelijk op 2 schraagjes gezet om een tijdelijk werkblad te maken. DE tafel stond toch op de nominatie om naar de stort te gaan.
pi_180755389
Omdat ik iemand ben van in 7 sloten tegelijk lopen, heb ik een vloer aangeschaft.

Ik wil waar de tafel staat de houten vloer leggen, en bij de haard wil ik tegels neerleggen. En dan emt zo'n soort overgang.


Helaas is de vloer bij het laden en lossen natgeregend, dus nu maar even zien hoe we hem droog gaan krijgen.


En daarna maar eens uitvogelen hoe ik de vloer het beste kan leggen. Want de vloer van het hok is nou niet bepaald recht en ook blijft het een onverwarmde halfsteense garage.

Suggesties zijn welkom
pi_180755410
Putting the 'top' in 'topic' _O_

(verkapte tvp :@ )
pi_180936916
Ik heb van een echte klusser, wat advies nodig.

Op Internet kan ik heel veel vinden over houten vloeren en half steense garages isoleren, alleen dat sluit niet bij mijn wensen aan.

Mijn casus:
Ik heb een half steense garage zonder verwarming, in de zomer staan altijd de deuren open, ook 's nachts, behalve bij regen. In de winter is het (op 7 dagen na) onverwarmd.
Er zit een enkelglas (tuin)deur in, en het is een tochthok. (wil ik ook niet veranderen). De doelstelling bij mij is enkel sfeer en absoluut geen isolatie.

Probleem 1
Dus ik wil er voor een gedeelte een houten vloer inleggen, als ik het goed begrijp kan dit op panlatten, plastic laag en dan vloer. en alles zwevend en nergens vastschroeven op de latten. klopt dit?

Probleem 2
1 buitenmuur wil ik voor 2/3e afwerken met hout ( zonder isolatie) Volstaat gewoon een houten frame tegen de muur aanmaken en dit aftimmeren met houten planken, of moet hier ook nog een plastic laag (en wat dan?) tussen?

Probleem 3
Er zit een platdak op en op warme dagen komt de teer door de planken heen gelekt, om dit op te lossen en de electra leidingen weg te werken, wil ik onder de steunbalken een vuren plafond leggen. (dus vanboven naar onder: dakleer-houtenplanken- op steunbalken. En hieronder dus een houten plafond hangen)
Kan ik dit er ongestraft opschroeven of moet hier ook weer een plastic laag tussen. Ook hier wordt geen isolatie gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
pi_180937647
Ik zou alle panlatten binnen de plastic "schil" plaatsen en wat aan die lekkende teer doen. Vervangen door EPDM bijv.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180955321
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:01 schreef blomke het volgende:
Ik zou alle panlatten binnen de plastic "schil" plaatsen en wat aan die lekkende teer doen. Vervangen door EPDM bijv.
Dan blijft mijn electra in het zicht, er moet een plafond onder.
pi_180955492
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 09:57 schreef Nald het volgende:
Dan blijft mijn electra in het zicht, er moet een plafond onder.
Gipsplaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180957259
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 10:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Gipsplaat.
Komaan!

Ik kan ook verhuizen, of het hok afbreken dan lost alles ook op.

Is er iemand anders die serieus op mijn vragen kan reageren?
pi_180957642
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 12:01 schreef Nald het volgende:

Komaan!

Ik kan ook verhuizen, of het hok afbreken dan lost alles ook op.

Is er iemand anders die serieus op mijn vragen kan reageren?
Bekijk 't dan verder ook maar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 augustus 2018 @ 12:23:06 #43
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180957720
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 12:01 schreef Nald het volgende:

[..]

Komaan!

Ik kan ook verhuizen, of het hok afbreken dan lost alles ook op.

Is er iemand anders die serieus op mijn vragen kan reageren?
plastic folie (dampdicht) gebruik je om vocht uit je isolatie te houden. Zorg dat je een klein beetje ventilatie hebt (kiertje is voldoende) en je plafond blijft droog.

Waarom je vloer op panlatten leggen? Die kan toch ook rechtstreeks op je betonnen vloer met folie?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_180958393
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 12:23 schreef lipje het volgende:

[..]

plastic folie (dampdicht) gebruik je om vocht uit je isolatie te houden. Zorg dat je een klein beetje ventilatie hebt (kiertje is voldoende) en je plafond blijft droog.

Waarom je vloer op panlatten leggen? Die kan toch ook rechtstreeks op je betonnen vloer met folie?
Hartelijk dank voor je reactie.

Ik dacht dat een massieve vloer op latten moest? Dus als ik zo’n zilveren ondergrond haal, is dat al voldoende?

Betreffende de folie voor het plafond, dit is ook nodig wanneer geen isolatie wordt gebruikt?
pi_180958471
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Bekijk 't dan verder ook maar.
Ja Blomke, welke reactie had je dan verwacht? Mijn vraag was of een folie nodig is wanneer ik een houten plafond installeer.

Jouw antwoord is het dakleer te vervangen door epdm of een gipsplaten plafond? Hoezo beantwoord dat mijn vraag?

Het is zo zonde van fora tegenwoordig dat in geen 1 topic meer de oorspronkelijke vraag wordt beantwoord. Iedereen weet het beter, en het moet super professioneel en duur uitgevoerd worden.
Heel het topic gaat naar de klote omdat er een knuppel tussendoor lukraak wat erin plempt.
pi_180958827
Probleem 1 hoeft als de vloer vlak is niet. Folie tegen optrekkend vocht en leggen maar.

Probleem 2 gewoon latjes tegen de muur en planken erop is prima. Dat ventileert wel.

Probleem 3 als jij rachels haaks op je balken monteert en haaks daarop je vuren plafondellen is het prima. Zonder rachels kan zelfs.

Plastic is nergens voor nodig als je niet isoleert en verwarmt en dus geen koudebruggen hebt een dus geen condensatie. Behalve bij de vloer dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gieliovd op 05-08-2018 14:21:18 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_180959311
Super bedankt! Hier kan ik echt wat mee!
  zondag 5 augustus 2018 @ 14:00:18 #48
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180959428
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:01 schreef Nald het volgende:

[..]

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik dacht dat een massieve vloer op latten moest? Dus als ik zo’n zilveren ondergrond haal, is dat al voldoende?

Betreffende de folie voor het plafond, dit is ook nodig wanneer geen isolatie wordt gebruikt?
Wat Gieliovd zegt :Y
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_180964254
top! nogmaals dank
pi_180979402
Ziet er mooi uit, mijn complimenten.
Ga dit topic volgen
pi_181005799
Keurig !
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_181026016
Ik heb nu vakantie. Ondanks dat ik het misschien wel moet doen, doe ik liever iets dan een week in een hotel/ op een camping te zitten.

Dus verder met m'n hok!

Wat doe je als je vakantie hebt? Juist! een dagje uit naar de Ikea.
Daar 2 lampen gescoord en hier zitten de Tradfri slimme lampen in. Waarom Tradfri? Ik was bij de ikea en ik ben gevoelig voor impulsaankopen. Ik vind het systeem lekker werken.
]

Zoals eerder aangegeven heb ik ook een houten vloer gekocht, ondanks dat hij redelijk gaaf is, is hij in de huidige staat onbruikbaar.

Pas jarig geweest en daarmee wat sponsoren geworven. Dus ik ben nu de trotse eigenaar van een vlak-van dikte bank! yay!


Het resultaat, na een rondje is het hout gewoon als nieuw


Daarmee kreeg ik ook wat onbruikbaar hout, en dit heb ik kort gezaagd, ontdaan van de lak en moest op!
pi_181026188
Terwijl ik het eikenhout aan schaven was, ook maar eens begonnen aan de deurtjes. Eindelijk, het lag er tenslotte nog maar 6? (minimaal) maanden.



Die ik heb de volgende dag gemonteerd, helaas verkeerd om, maar later meer.

Onder het lavet zit een Sifon, hiervoor wilde ik een custom la maken. Ook zijn de wanden van de kast niet haaks, dus er moest onder geleiding onder de lades. (t*ring wat zijn die duur)

Helaas is mijn la niet 100%, ik heb een slingerzaag (google) en daarmee kan je vinger-verbindingen maken. Helaas verliep hij tijdens het zagen, dus sommige vingers heb ik optisch mooi moeten maken.

Ik heb helaas niet overal foto's van, dus hier de foto's na gemonteerde toestand. Er moeten nu alleen nog handvaten op en een paar laagjes lak.

Dicht:


inbouw prullenbak


de la, was nog een rotklus om het frontje netjes uit te meten


alles open.


En Dit is de reden waarom ik het verkeerd had gemonteerd, ik wilde dat de nerven door zouden lopen, alsof het 1 plank was.
pi_181026225
Dit foutje zorgt ervoor dat ik een paar lelijke gaten heb, ondanks dat ze aan de binnenkant zitten.


Wat zou ik hiermee doen, opvullen met ronde pluggen (ik kan een klein beetje houtdraaien)
Doe ik dan met hetzelfde hout, of pak ik contrasterend hout?

Of frees ik de 2 gaten uit tot 1 langwerpige rechthoek en leg ik hier overdwars een plankje in, met hetzlefde hout?

Graag jullie suggesties.

Ik heb te weinig hout om de panelen opnieuw te maken, hoewel dat toch het mooiste zou zijn.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 8 augustus 2018 @ 10:25:30 #55
74056 crew  ToT
pi_181026227
Donders! :D Echt gaaf dit! ^O^
pi_181027781
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:25 schreef Nald het volgende:
Dit foutje zorgt ervoor dat ik een paar lelijke gaten heb, ondanks dat ze aan de binnenkant zitten.
[ afbeelding ]

Wat zou ik hiermee doen, opvullen met ronde pluggen (ik kan een klein beetje houtdraaien)
Doe ik dan met hetzelfde hout, of pak ik contrasterend hout?

Of frees ik de 2 gaten uit tot 1 langwerpige rechthoek en leg ik hier overdwars een plankje in, met hetzlefde hout?

Graag jullie suggesties.

Ik heb te weinig hout om de panelen opnieuw te maken, hoewel dat toch het mooiste zou zijn.
Ik denk dat het langwerpige idee het meest nette zal worden, doordat het minder lijkt alsof je iets aan het verbergen bent :P
pi_181122633
Met het langwerpig idee ben ik verder gegaan, maar hout is ook maar zo saai.

Dus eens wat geëxperimenteerd, helaas is het vullen niet helemaal vlekkeloos gegaan.
Ik twijfel om dit zo te laten of kijken of ik dit met een soldeerbout beter kan krijgen.

pi_181133948
uiteindelijk de gaten opnieuw opgevuld met behulp van de soldeerbout. Daarna alles weer gladschuren. Heb uiteindelijk nog 2keer extra materiaal toe moeten voegen. Het grootste probleem was om alles weer goed warm te krijgen zodat het goed hechte en er geen “hechtrandjes” zichtbaar zijn



uiteindelijk heb ik de 2 verkeerde gaten in het deurtje weggefreest, het plankje iets dunner gemaakt en erin geplakt.
En dat allemaal voor de binnenkant voor een deurtje

[/url]

Achter dit deurtje zit de vuilnisbak, vandaar de vis.
pi_183961538
Pfoe en we zijn alweer 4 maanden verder. Heb eigenlijk niet meer zoveel aan het hok gedaan.

Wel heb ik bedacht dat ik in het kookgedeelte een stenenvloer wil hebben en bij het eetgedeelte een houten vloer. Deze wil ik dan speels over laten lopen.

Ik kan aan een mooi setje estrikken komen, niet goedkoop, maar ik ben bang dat het te rood wordt omdat er zoveel steen zichtbaar is. Wat is jullie gedachte?

De houten plank is van de toekomstige houten vloer.





pi_183962699
Ik vind het super!
Laat die handjes wapperen!
  zondag 30 december 2018 @ 12:39:25 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184084097
Mooie vloer! Ik zou 'm over dwars leggen en dan de planken zagen met de overgang mee, in plaats van zo'n rechte lijn. Dan is het zoals je eerder postte op de foto, daar was ik een beetje verliefd op O+
Resistance is futile.
  Moderator zondag 30 december 2018 @ 13:03:43 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189287586
Het is alweer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb. Maar dat had zijn reden.

Helaas is er een keer iets fout gegaan en is mijn plafond in de fik gevlogen. Gelukkig alleen materiële schade. Maar sinds vandaag is alles weer helemaal hersteld en verbeterd. Zodat het niet nog een keer gebeurt.


Dus we kunnen weer door!


En we beginnen gelijk maar met een vraagje. Ik heb een natuurstenen vloer op de kop getikt. Alle tegels zijn verschillend van maat en ze zijn niet strak.


Alleen ik heb nog nooit een vloer gelegd, alles moet een eerste keer zijn, en hier hoeft het niet persee netjes. Rustiek is het motto. Maar waar moet ik nu beginnen?

Hoe kan ik die nu het beste leggen? Ik wil het liefst zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke vloer blijven.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:22:03 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189289723
Plafond in de fik :+ oeps!
Brandweer en alles?
Resistance is futile.
pi_189289931
Waarom natuurtegels? Je had zo'n tof idee om die planken en andere tegels in elkaar over te laten lopen.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189374429
Jup brandweer en alles. Ik vond al dat hij zo veel rookte, maar mijn vrouw zei dat ik overalweer spoken zag :)

betreffende de tegels, ik vond de estrikken niet mooi, te rood. Deed me te veel aan zoń spaans huis lijken.

Dus we gaan het nu met natuurtegels doen, ik weet nog niet of ik de overgang naar het hout "netjes" doe, met verspringende tegel. Of dat ik een paar tegels kapot sla en het dan over laat lopen in het hout.
pi_190842665
Kerstvakantie!! dus tijd om weer eens wat te doen.

Ik had al lampen boven de eettafel.
Maar boven het keukenblok was het erg donker.

Daar nu eindelijk verandering in gebracht. Eerst maar eens de electra aanleggen/ of netjes maken.
Vervolgens nog onze oude vliso-trap een nieuw leven gegeven.

Ik vind het zelf al een hele verbetering.



Hopelijk morgen de tegels in de cement leggen, geen flauw idee of ik dat ga kunnen, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen.
pi_190843684
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 14:28 schreef Nald het volgende:
Kerstvakantie!! dus tijd om weer eens wat te doen.

Ik had al lampen boven de eettafel.
Maar boven het keukenblok was het erg donker.

Daar nu eindelijk verandering in gebracht. Eerst maar eens de electra aanleggen/ of netjes maken.
Vervolgens nog onze oude vliso-trap een nieuw leven gegeven.

Ik vind het zelf al een hele verbetering.

[ afbeelding ]

Hopelijk morgen de tegels in de cement leggen, geen flauw idee of ik dat ga kunnen, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen.
^O^ Gaaf!
pi_190894240
Zo gisteren een beginnetje gemaakt met het leggen van de tegels. Ik heb nog nooit tegels gelegd en voor het gemak hebben deze tegels verschillende dikten. (1cm verschil)

Ik wist geen andere oplossing dan ze in het cement te leggen. Ik heb eerst de vloer aangebrand met een water cement papje. Waar ik vervolgens 1 a 2 cm cement op heb gelegd en daar de tegels in heb geklopt. Ik hoopte dat het cement door te kloppen door de voegen uit werden geperst, zodat het gelijk gevoegd was.

Helaas was dit niet het geval :-(

Ik heb gelegd op gevoel, zonder touwtje kruisjes of waterpas. Dit om het rustieke meer tot zijn recht te laten komen.

hier enkele foto's van gisteren.




en nog een van vandaag, gisteren was de vloer nog nat van het poetsen, vandaag al redelijk droog.Alleen de randjes zijn nog nat.


volgende week verder afmaken. De overgang naar het hout wil ik laten lijken op een verzakte stoep, dat er een aantal tegels "wegdrijven". Ik denk dat dit het wel speels maakt.

Ik heb wel een paar vraagjes:
Waarmee kan ik het beste voegen en welke kleur?
ik vind de natte tegels mooier als de droge doffe, is er een coating waarmee ze dat natte effect krijgen?


alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_191092033
2 weken later dan gehoopt zijn we eindelijk weer eens verder gegaan.
De tegels liggen er nu in. Ik denk dat het zo een leuke speelse overgang is naar de houten vloer.

[

Weet iemand waarmee ik kan voegen? En moet ik de tegels eerst behandelen met het een of ander?
pi_192458556
En we zijn weer wat verder!

Vorig weekend al gevoegd, ik dacht dat het na 2 maanden toch wel een keer droog moest zijn :)
Ik wist niet goed waar ik mee moest voegen, uiteindelijk heb ik het ook maar met cement gedaan. Ik hoop in ieder geval dat ze er nooit meer uit hoeven :)



Zonder de voeg, wou ik de tegels graag wat donkerder hebben. Maar nu ik ze zo zie is het wel wat ik voor ogen had.
  zondag 5 april 2020 @ 09:44:47 #72
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192458577
Je kunt er nog een sealer overheen doen om de kleur te verdiepen.

Mooi weer :)
Laat die handjes wapperen!
pi_192458593
Helaas waren de tegels met cement zo hoog dat ik de rest van de vloer op moest hogen. Dit zodat de houten vloer mooi zou aansluiten op de tegels.

Dus dat waren flink wat gaatjes boren voor tengels. Ik heb eerst vochtwerend zeil aangebracht, waarna ik de tengels in de vloer geboord hebt. De tengels liggen om de 30 cm. Dit is volgens mij voldoende om te zorgen dat een massieve vloer niet gaat buigen.



pi_192458600
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:44 schreef Gieliovd het volgende:
Je kunt er nog een sealer overheen doen om de kleur te verdiepen.

Mooi weer :)
Sealer? Wat is dat?
pi_192458671
En dan gisteren EINDELIJK de houten vloer erin. Hij lag nog maar 1,5 jaar te acclimatiseren, dus ik hoop maar dat hij tijd genoeg heeft om aan de omgevingstemperatuur aan te passen.

Zelf vindt ik het erg mooi geworden.


Ik heb geprobeerd om net als bij de heaxagontegles de overgang iets speels te houden.


Op een paar hoekjes veert de houten vloer nog een beetje. Wanneer dit volgende week nog zo is, jas ik hier 1 of 2 koploze nagels in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nald op 05-04-2020 10:03:01 ]
  zondag 5 april 2020 @ 09:59:55 #76
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192458764
Zoiets
https://www.onderhoudshop(...)iepende-bescherming/


Erg mooie update, super gedaan!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 5 april 2020 @ 12:58:14 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192460896
Mooie vloer ! Zit er erg netjes in ^O^
Ga je de vloer nog netjes lakken of blijft het zo onbewerkt ? Komen er nog plinten langs ? :?
pi_192464419
Leuk gedaan hoor weer :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_192465225
Ziet er super uit! Het ligt redelijk strak rond die tegels, ben je niet bang dat het nog gaat werken?
pi_192466260
Ja ik wil de vloer nog olieen, uiteindelijk ook afwerken met plintjes

Ik weet niet of hij nog gaat werken, maar dat gaan we dan zien.
Mooi excuus om een multitool aan te schaffen :)
pi_192467073
Prachtig. Het kost een paar jaar, maar dan heb je ook wat. Je hebt iig wel een smaak die ik prettig vind. Leuk met die vloer en tegeltjes en die frontjes vind ik ook erg mooi.
Whatever...
  zondag 5 april 2020 @ 20:22:19 #82
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192467209
Supervet hoor _O_
pi_192467331
Nice!

Weet je toevallig waar t nog fout is gegaan met de schoorsteen?
pi_192680821
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 20:30 schreef FranticDJ het volgende:
Nice!

Weet je toevallig waar t nog fout is gegaan met de schoorsteen?
Waarschijnlijk te veel stralingswarmte in de schouw. Is nu opgelost kan niet meer gebeuren
pi_192680858
Vraagje over de vloer, ik twijfel namelijk.

Tegels liggen in het cement. Het cement ligt egaal over de hele vloer van muur tot muur. Ik heb alles gevoegd met hetzelfde cement, behalve de randen aan de muren.

Moet ik dit kitten?
Kan ik dit ook openlaten omdat er nog plinten overeen komen? Of heb ik dan de kans dat er tegels los gaan springen?
Of kan ik dit ook gewoon vullen met cement?

Ik bedoel kitten is voor werken, maar heeft dat zin omdat dezelfde cementlaag al tegen de muur aan ligt. Dus ik denk zelf die randvoegen ook gewoon afsmeren met cement.
pi_192680994
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 10:12 schreef Nald het volgende:

[..]

Waarschijnlijk te veel stralingswarmte in de schouw. Is nu opgelost kan niet meer gebeuren
^O^
pi_192681470
Gezien de vloer eronder niet ontkoppeld is van de muren heeft kit geen toegevoegde waarde. Alles werkt nu tegelijk, tegels en cementdekvloer.
Laat die handjes wapperen!
pi_192781697
Van de week de vloer geolied. Het ziet er nu als onderstaand uit. De vloer is een stuk donekrder en naar mijn inziens warmer geworen.

Waar eerst de tafel het donkerst hout was, lijkt hij nu verbleekt...
Ik wil links over de hele muur een kerkbank neerzetten, zodat de leidingen ook uit het zicht zijn. Dit betekend dat de tafel en de lampen ook verplaatst zullen worden.



Helaas wel met mijn olie-doek uitgeschoten. Iemand een oplossing?
Heb al geprobeerd met dreft en wasbenzine.
pi_192782322
isopropyl alcohol?
  vrijdag 24 april 2020 @ 16:45:10 #90
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192784039
De rest ook olieen? Het trekt namelijk in het steen helaas. Ga je er niet meer uit krijgen.
pi_192806820
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 16:45 schreef bleiblei het volgende:
De rest ook olieen? Het trekt namelijk in het steen helaas. Ga je er niet meer uit krijgen.
was ik al bang voor...
pi_192807480
tsja

[ Bericht 59% gewijzigd door Nald op 25-04-2020 23:34:53 (werkte niet) ]
pi_192807858
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 22:52 schreef Nald het volgende:
Ik heb nieuw speelgoed.

Als het werkt kunnen jullie op onderstaande foto 360 graden rondkijken. Ben benieuwd of het werkt.....

Jammer was wel benieuwd
pi_192808251
Dus ik heb nieuw speelgoed, had een leuk plan. Maar krijg het niet fatsoenlijk werkend (weergegeven)

Momenteel is dit het beste wat ik kan doen.
https://flic.kr/p/2iUgCrU

Geef het 10 sec om te laden

Op zich vind ik het wel een leuke feature, had gehoopt dat ik het kon embedden.
  maandag 4 mei 2020 @ 12:31:32 #95
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_192939827
Ziet er goed uit, maar als je de tegels donkerder wil hebben, waarom dan niet gewoon die olie erop smeren? Als t er niet meer af komt...
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 4 mei 2020 @ 12:49:57 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192940134
Leuk topic, zie het nu pas! Echt mooi gedaan, respect. Sommige dingen doe je niet zomaar, zoals een keuken zelf maken. Wel heb ik een paar vragen gekregen bij het lezen;
Waarom tocht het? In principe was het toch een redelijk dichte garage?
Waarom staat de braai achter de keuken? Toen ik begon met lezen dacht ik dat deze (ook) was zodat je er lekker warm bij kon gaan zitten. Of zweet je dan de tent uit tijdens eten koken oid?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 4 mei 2020 @ 12:50:58 #97
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192940150
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 12:31 schreef zwahiel het volgende:
Ziet er goed uit, maar als je de tegels donkerder wil hebben, waarom dan niet gewoon die olie erop smeren? Als t er niet meer af komt...
Omdat het met voegen al een ander beeld geeft en hij het wel mooi vond zo (staat in het topic).

Voegen doe je overigens met voegmortel, verkrijgbaar in verschillende kleuren :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_194639166
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2020 12:49 schreef daNpy het volgende:
Leuk topic, zie het nu pas! Echt mooi gedaan, respect. Sommige dingen doe je niet zomaar, zoals een keuken zelf maken. Wel heb ik een paar vragen gekregen bij het lezen;
Waarom tocht het? In principe was het toch een redelijk dichte garage?
Waarom staat de braai achter de keuken? Toen ik begon met lezen dacht ik dat deze (ook) was zodat je er lekker warm bij kon gaan zitten. Of zweet je dan de tent uit tijdens eten koken oid?
Lang geleden dat ik weer heb gereageerd. Heb helaas van de zomervakantie er niks aan gedaan (wel plannen gehad) maar moest een ander projectje eerst doen van de moeder de vrouw. Maar goed....

Bedankt voor je feedback :)
Het tocht vanwege de schoorsteen, hier zit geen klep in dus het blijft altijd trekken. Ook als je de grote kleppen/ deuren van de braai dicht doet.

De braai staat achtering omdat ik het als een soort fornuis wilde hebben. Zodat je voor kon bereiden op de keukenbladen en dan kon gaan koken op de braai. In de zomer zweet je wel echt "het hok"uit. En helaas geeft het in de winter te weinig stralingswarmte.

Gekscherend zeg ik weleens dat je de ruimte kan koelen door de braai aan te zetten. Stralingswarmte is gering en hij zuigt ontzettend veel lucht aan.

De stralingswarmte bij BBQEN is zo hoog dat ik niet zonder leren handschoen in een pan kan roeren.
  woensdag 19 augustus 2020 @ 22:30:17 #99
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194639723
Sfeervol hutje is het geworden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')