abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 19 februari 2018 @ 17:15:09 #1
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_177303363
Beste lezers,

Ik heb vrij weinig tot geen verstand van schilderkunst, dus ik heb uw hulp nodig. Ik zie niet eens of dit schilderij barok of Renaissance (stijlperiode) is, weet dat het Barok is omdat de schilder uit die tijd kwam. Kan iemand mij wat meer vertellen over de visuele effecten en schilderstechnieken van dit schilderij( de Allegorie op de troonsafstand van Karel V ) . Volgens mij is het gemaakt met olieverf op paneel.



[ Bericht 3% gewijzigd door martijnde3de op 19-02-2018 17:33:06 ]
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_177303595
Jammer dat er verder niks over op google te vinden is idd.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 19 februari 2018 @ 17:32:24 #3
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_177303653
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:29 schreef spijkerbroek het volgende:
Jammer dat er verder niks over op google te vinden is idd.
Is inderdaad erg jammer, de hele context erover kan je goed vinden en alles over de schilder ook.
Alleen niks tot weinig over de visuele effecten en de schildertechniek ( behalve dat het olieverf is ) :)
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_177304165
Als een allegorie en verbeeldingen van bepaalde abstracte zaken is, welke 'beelden' zie je in dat werk en wat verbeelden ze

(ik zie bv een Neptunes, maar ook een mevrouw met een indianentooi, en een negroide dame en eentje met een soort van tulband, veel vissen en schelpen/oesters..
Aan de zijde van Karel staan twee personen, die beide bij een document staan dat aan de voeten van karel bij de troon ligt, Op welke delen van de Macht van Karel zou dat doelen?
Warvoor zouden de vijf blanke vrouwen aan de rechterzijde staan (drie ervan houden vlaggen in hun handen met specifieke wapens erop, twee hebben opvallende kronen op)
Wat zegt precies de uitspraak op die banier ('Plus Ultra') rondom een pilaar (waarom een pilaar op zulk een opvallende plek?).


Ik zou je aanraden een hoop elementen gewoon te beschrijven en dan te kijken wat je er misschien bij kunt vinden..
(bv die pilaren zou je zeker moeten kunnen vinden, zoek desnoods op 'zuilen')
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 20 februari 2018 @ 11:38:20 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_177317549
Als je meer wilt weten over een bepaald schilderij, kun je met twee dingen beginnen. Eerst kijk je eens of het werk in de digitale catalogus van het bewuste museum staat, in dit geval het Rijksmuseum. Dat is zo: https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-112, compleet met een vaak min of meer uitputtende literatuuropgave.

Daarna kun je je eens verdiepen in de schilder, daartoe kun je makkelijk via het RKD informatie over zijn oeuvre en een (basale) literatuuropgave opvragen: https://rkd.nl/en/explore/artists/29002

Succes...
  dinsdag 20 februari 2018 @ 11:43:00 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_177317668
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:32 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

Is inderdaad erg jammer, de hele context erover kan je goed vinden en alles over de schilder ook.
Alleen niks tot weinig over de visuele effecten en de schildertechniek ( behalve dat het olieverf is ) :)
Zoek eens wat kenmerken op van de Vlaamse Barok, en toets of die van toepassing zijn op jouw schilderij.
  woensdag 21 februari 2018 @ 04:50:16 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177336493
Visueel effect: bekijk het van een afstandje. Zie je de piramide met de vorst aan de top? Versterkt door de specifieke houding van zijn handen (die je ook vaak bij Maria's en Jezussen ziet).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')