abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177294291
registreer om deze reclame te verbergen
Voor mijn nieuwe bedrijfje ben ik opzoek naar een (2e hands) bedrijfsbus.

De merken/types die ik voorbij zie komen zijn onder andere:

- VW Transporter
- Mercedes Vito
- Opel Vivaro
- Renault Traffic

Ik zoek dus een busje in dit soort "maat". Zonder dubbele cabine, want ik wil grote platen hout kunnen vervoeren.

Het liefst wil ik een zwarte bus, maar ik snap dat de keuze dan al (heel) wat kleiner wordt... (maargoed, in eerste instantie toch maar proberen!)

Maar waar het vooral om gaat: welk merk is nu aan te raden? Ik hoor over Mercedes bijvoorbeeld verhalen dat het énorme roestbakken zijn. En bij een garage hier in de buurt raden ze Opel en Renault weer sterk af. Tja, zo zal over alle merken wel iets te vinden/zeggen zijn...

Hoe denken jullie daarover?

Thanks voor de input alvast _O_
pi_177294984
De Vivaro en Traffic zijn heel ruim. Maar staan wat vaker bij de garage (meestal met kleine dingetjes). De Transporter en en Vito zijn fijne wagen en toch wat compacter. Persoonlijk van al deze bussen zou ik voor een Transporter gaan.

En dan praat ik als ervaringsdeskundige. Heb voor de rest niet heel veel verstand van motoren en dergelijke.
De biersmiley.
Nuchter zijn is een ongemakkelijke situatie.
pi_177296107
Thanks voor je reactie ^O^

Zou het ook nog zo kunnen zijn dat de "vroegere" types van bepaalde merken deze kuren hadden? Dus dat een model van pakweg na 2014 al bijvoorbeeld (veel) beter is?

Het "probleem" met die Transporter namelijk is dat ze niet zo vaak in zwart worden aangeboden. Zeker hier in de buurt (Zuid Limburg) niet :P

Dus ik wil eigenlijk een lijstje met merken/types maken waaruit ik straks de keuze heb zodat de kans van slagen groter wordt. Stel ik neem en busje van na 2014, en met weinig (< 100.000) KM's, zouden dan niet meer merken in aanmerking komen?
pi_177298929
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 12:35 schreef Atmoz het volgende:
Thanks voor je reactie ^O^

Zou het ook nog zo kunnen zijn dat de "vroegere" types van bepaalde merken deze kuren hadden? Dus dat een model van pakweg na 2014 al bijvoorbeeld (veel) beter is?

Het "probleem" met die Transporter namelijk is dat ze niet zo vaak in zwart worden aangeboden. Zeker hier in de buurt (Zuid Limburg) niet :P

Dus ik wil eigenlijk een lijstje met merken/types maken waaruit ik straks de keuze heb zodat de kans van slagen groter wordt. Stel ik neem en busje van na 2014, en met weinig (< 100.000) KM's, zouden dan niet meer merken in aanmerking komen?
Dan ga je maar even wat verder rijden voor je nieuwe bus, het is een beste investering voor een heel wat aantal jaren, dan is 100 of meer km rijden voor je aankoop peanuts, dunkt mij.

Wat advies betreft, ik "hoor" 9 vd 10 keer dat Mercedes inderdaad kansloze carrosserieën hebben maar dat de motoren meer dan goed zijn.

Transporters hoor ik werkelijk niemand over klagen.

Rest van het lijstje kan ik helaas niks over vertellen.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_177299770
Van het lijstje blijft wmb alleen de keuze MB/VW over.. Probleem is vaak dat er met busjes niet heel zuinig wordt omgesprongen, dus een roestplekkie laten ze vaak lekker doorroesten, en dan is het hek van de dam..

Ik zou voor waardevast gaan, en de VW pakken, ook al ben ik MB fan.

Ook naar een sprinter gekeken trouwens? Een Vito is voor mijn idee nét iets kleiner als een T5/6. cabinetechnisch ook..
Torque makes life easy.
Team Jean
  maandag 19 februari 2018 @ 14:31:10 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177299932
Toyota hiace/Mitsubishi/Mazda

Hogere waardevastheid krijg je niet (export/wereldmarkt ook na 20 jaar).. betere techniek ook niet..

Comfort is kut, model zit er niet in.. maar daar is het een busje voor..

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 19-02-2018 14:36:42 ]
pi_177300275
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:31 schreef Zolderkamer het volgende:
Toyota hiace/Mitsubishi/Mazda

Welke Mitsubishi/Mazda ? Ik dacht overigens dat die MB's in licentie in een Franse Renault fabriek werden gebouwd
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  maandag 19 februari 2018 @ 14:48:32 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177300299
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke Mitsubishi/Mazda ? Ik dacht overigens dat die MB's in licentie in een Franse Renault fabriek werden gebouwd
Type maakt niet zo heel veel uit.. meubelbakken zijn minder gewild.. de rest is goede handel..
(let maar eens op prijzen al dan niet icm bouwjaar)
pi_177300301
quote:
5s.gif [b]Op maandag 19 februari 2018 11:15

Het liefst wil ik een zwarte bus, maar ik snap dat de keuze dan al (heel) wat kleiner wordt... (maargoed, in eerste instantie toch maar proberen!)

Waarom zwart? Overigens goed dat je de Peugeot er niet bij hebt staan.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_177300313
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:48 schreef Zolderkamer het volgende:
Type maakt niet zo heel veel uit..
De Mazda 323 zal ie toch niet prefereren
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  maandag 19 februari 2018 @ 14:51:37 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177300358
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:49 schreef blomke het volgende:

[..]

De Mazda 323 zal ie toch niet prefereren
Is dat een busje dan?
pi_177300381
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:51 schreef Zolderkamer het volgende:
Is dat een busje dan?
Nee vandaar mijn vraag naar het type.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  maandag 19 februari 2018 @ 14:52:53 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177300392
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee vandaar mijn vraag naar het type.
|:(

Daar heb ik al antwoord op gegeven he?
pi_177300489
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:52 schreef Zolderkamer het volgende:

|:(

Daar heb ik al antwoord op gegeven he?
Ik zal 't wel over het hoofd hebben gezien.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
  maandag 19 februari 2018 @ 14:57:11 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177300502
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zal 't wel over het hoofd hebben gezien.
#8 En dan niet over fietsen beginnen..
pi_177300731
Je moet niet blind op merk staren. Al te vaak worden dit soort busjes afgeragd. De staat van een concreet exemplaar is belangrijker dan de algemene borrelpraat. Hoogstens zijn er bepaalde motoren (en versnellingsbakken) die je moet vermijden.
pi_177300898
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 15:07 schreef paddestoelensoep het volgende:
Hoogstens zijn er bepaalde motoren (en versnellingsbakken) die je moet vermijden.
En garage's ook
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_177301407
wat is je budget? Of over welke bouwjaren hebben we het?
Als het wat oudere zijn zou ik een VW T5 met 5-cilinder en handbak nemen. Vito’s uit dat tijdperk kunnen inderdaad roesten. Maar de motoren zijn wel goed. Als je een facelift neemt en goed checkt of er geen roest of rare reparaties zijn kun je wel een tijd voort. Op het werk zijn er meerdere MB’s (Sprinter dan) over de 500.000km gereden.
De huidige generatie Renaults schijnen goed te zijn. Hoor er goede verhalen over qua betrouwbaarheid. En op het werk hebben we nog een Citroën Jumpy, nieuwste type die in 16 maanden 300.000km op de teller had. Volgens mij ook aardig betrouwbaar.
pi_177302711
Wow, thanks voor de vele reacties _O_

Ik ben inderdaad het budget vergeten erbij te vermelden.
Dat is ergens tussen de 10 en 15k. Pas als het daar écht niet mee te fixen valt wil ik daar overheen gaan. Ik hoop een busje te vinden vanaf 2014 ofzo. En dan met < 100.000 KM's erop.

Dat wordt voor een VW Transporter al vrij lastig denk ik zo O-)

quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 14:48 schreef blomke het volgende:

Waarom zwart?
Omdat ik dat mooi vind en omdat dat beter bij het bedrijfslogo (wat erop komt) past :)
  maandag 19 februari 2018 @ 16:53:58 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177303017
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 16:38 schreef Atmoz het volgende:
tussen de 10 en 15k
Met een Ford Transit Custom ben je trouwens wel helemaal bij..
(zijn van binnen de mooiste busjes tot nu toe, en rijden subliem)
en zijn er een heleboel in zwart, een japanner in het zwart is een zoektocht..
pi_177303243
Oude Hiace is robuust maar verwacht geen luxe. En probeer er eentje te vinden voordat een Afrikaan ermee aan de haal gaat.
  Moderator maandag 19 februari 2018 @ 20:10:34 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177306778
Waarom geen bus van 15 jaar of ouder? Kun je d'r voor een poep en een scheet privé mee rijden omdat je bijtelling over de dagwaarde betaald
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_177307019
Die oudere Traffics/Vivaro’s waren best slap. Kapotte versnellingsbak/motor komt iets vaker voor en ze zijn ook vrij soepel en zacht, als er dan wat lomper mee omgegaan wordt, gaat het sneller stuk.

Vito is wel degelijk, alhoewel ik persoonlijk die voetparkeerrem icm een handbak wel kut vind, je moet de bak eerst in vrij zetten, voordat de parkeerrem erop kan. Roestgevoeligheid valt enorm mee, als de carosserie netjes is. Maar als ze bijvoorbeeld van binnuit butsen hebben gemaakt, door omvallende/schuivende lading, zie je wel snel roest op die plekken.

Je vergeet trouwens de Ford Transit en Jumpy/Expert/Proace in je lijstje.
.
pi_177307890
Toyota ProAce?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_177308252
Zover ik het topic van Atmoz gevolgd heb, gaat het om een bedrijf in thuisbioscopen bouwen bij de klanten.

Sorry, maar een 15 jaar oude bestelbus vind ik dan niet geloofwaardig voor een bedrijf die zo'n niche leverd.
Zelf rijd ik met een Renault Traffic van het werk. Een Euro 6 apparaat dus met AdBlue tankje erbij. Ik vind het niets en ik zou echt adviseren voor een iets oudere bestelbus zonder AdBlue(euro6) te gaan.

Zelf zou ik inderdaad als eerst zoeken op de Transit Connect, mooie moderne uitstraling en fijne comfortabele auto's om te rijden. Daarna de Jumpy en de Transporter.

En omdat Atmoz uit Limburg komt, zou ik eigenlijk ook in Duitsland zoeken, auto's rijden daar over het algemeen langere (snelweg) afstanden en zie ik de Duitse automobilist als de betere t.o.v. de gehaaste Nederlander.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')