abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177362113
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:26 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat heeft dat met het onderwerp van dit topic te maken?

Zo te zien heeft klaarblijkelijk niemand hier een idee van wat het onderwerp daadwerkelijk inhoudt, maar dit slaat alles. 8)7
Inderdaad, mensen halen vanalles aan om een shortcut te vinden voor verlichting zodat zij zichzelf een schouderklopje kunnen geven. Volgens mij denkt iedereen in dit topic dat ze allemaal verlicht zijn. Zo zit de mens in elkaar, ze willen allemaal speciaal zijn. De harde waarheid is, is dat de meeste mensen verduisterd zijn.
Op donderdag 29 mei 2014 14:02 schreef SadPanda het volgende:
Er is een keuze, dat ze kiezen voor Assad staat alleen 100% vast.
  donderdag 22 februari 2018 @ 09:07:02 #102
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_177362289
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:03 schreef Biekuh het volgende:
Ik heb overigens genoten van de mooie posts die hier geplaatst zijn. TVP dus.

Als we het toch over 'ware' spiritualiteit en verlichting hebben, dan raad ik de liefhebbers onderstaande lezing aan. Dit is de beste Nederlandstalige lezing op het gebied van spiritualiteit die ik ooit gezien heb op YouTube. De lezing begint echt rond 10:00.
Zeer fijne posts hier inderdaad. Met plezier heb ik alles doorgelezen - Nog steeds. Veel posts zetten je echt aan tot denken. Verder ben ik nu bezig met de lezing die je hebt gedeeld. Super! ^O^
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_177362884
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:42 schreef Gooddeal het volgende:

[..]

Ik heb hier lang op zitten te staren.
Je bedoeld dat verlichting voor "ons mensen" eigenlijk onhaalbaar is?
Omdat de afwezigheid van gedachtes voor een normaal mens bijna niet haalbaar is?
Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd.
Nee helemaal niet.
Het is vooral dat je weet dat alle gedachtes niets met de werkelijkheid te maken hebben, alle gedachtes zijn concepten/plaatjes/geluid boven op de werkelijkheid, dus niet de werkelijkheid zelf (ook niet de gedachte 'ik ben mijn lichaam/mind', hoewel dat eerst wel bijna zeker zo lijkt).

Een dat je realiseert dat jij puur onveranderend bewustzijn bent, en dat daar alles in verschijnt, wat jou nooit zal kan schaden.

Het niet moeilijk om dat te bereiken, het gaat vaak ook in stapjes en het pad er naar toe is mooi, wat moeilijk is is om te doen alsof je dat niet bent en jezelf te onderdrukken, maar het duurt vaak wel een paar jaar omdat we tig jaar gewend zijn geraakt aan geloven in de mind.
pi_177363138
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:40 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Nee helemaal niet.
Het is vooral dat je weet dat alle gedachtes niets met de werkelijkheid te maken hebben, alle gedachtes zijn concepten/plaatjes/geluid boven op de werkelijkheid, dus niet de werkelijkheid zelf (ook niet de gedachte 'ik ben mijn lichaam/mind', hoewel dat eerst wel bijna zeker zo lijkt).

Een dat je realiseert dat jij puur onveranderend bewustzijn bent, en dat daar alles in verschijnt, wat jou nooit zal kan schaden.

Het niet moeilijk om dat te bereiken, het gaat vaak ook in stapjes en het pad er naar toe is mooi, wat moeilijk is is om te doen alsof je dat niet bent en jezelf te onderdrukken, maar het duurt vaak wel een paar jaar omdat we tig jaar gewend zijn geraakt aan geloven in de mind.
Dan begrijp ik het.
En zo voelt het ook. Dat je ware zelf niet je gedachtes zijn. Want je gedachtes zijn beïnvloed door de omstandigheden, dingen en mensen om je heen.
En ja,dat is heel moeilijk na tig jaar.
pi_177363631
dacht het niet
  donderdag 22 februari 2018 @ 15:18:45 #106
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177370021
daggut effe wel
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_177382013
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 08:59 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Inderdaad, mensen halen vanalles aan om een shortcut te vinden voor verlichting zodat zij zichzelf een schouderklopje kunnen geven. Volgens mij denkt iedereen in dit topic dat ze allemaal verlicht zijn. Zo zit de mens in elkaar, ze willen allemaal speciaal zijn. De harde waarheid is, is dat de meeste mensen verduisterd zijn.
Ik zie hier eigenlijk niemand die zichzelf verlicht vindt.
Alleen jij hebt het over verlichting.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 11:42:29 #108
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177388341
'Niets zo grievend en kwetsen voor het ego als lezen dat een ander over zichzelf zou zeggen dat ie verlicht zou zijn. Dan weten mensen niet hoe snel ze je neer moeten halen, op je plek zetten, 'terug de kudde in jij!'. Het ego duldt dat zeker niet bij een 'gewone' ander. Die gaat meteen in de aanval. Dat betekent namelijk voor het ego een duidelijke boodschap: 'waarom hij wel en ik niet?', 'waarom moet ik me dagelijks in de shit rondwentelen en hij niet?, 'wat geeft hem het recht om verlicht te zijn, terwijl ik dagelijks lijd aan angst, pijn en driftaanvallen?'. Nog liever dan het eigen falen en het eigen onvermogen toe te geven, gaat het ego meteen in de aanval. Dat is namelijk de functie van het ego: zich te weer te stellen. Zo worden veel baby's met hun badwater door het gootje gekiept.'

[ Bericht 0% gewijzigd door Aansteker707 op 23-02-2018 11:48:21 ]
pi_177390752
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 00:22 schreef Gooddeal het volgende:

[..]

Ik zie hier eigenlijk niemand die zichzelf verlicht vindt.
Alleen jij hebt het over verlichting.
Pas als je de ego durft te vertellen dat je verduisterd bent, is er een kans op verlichting. Dit heb ik al lang gelededen gedaan, voordat mijn verlichtingsreis begon. Ben je verduisterd of ben je verlicht?
Op donderdag 29 mei 2014 14:02 schreef SadPanda het volgende:
Er is een keuze, dat ze kiezen voor Assad staat alleen 100% vast.
pi_177396517
Een kwart van de Nederlandse volwassenen heeft een Boeddhabeeldje in huis en twee miljoen daarvan hechten er spirituele waarde aan. We hebben daarbij vaak het beeld van een vredelievende levenswijze en meditatie,
~O>
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_177396668
Als je de ironie niet inziet van jezelf als verlicht omschrijven, dan tast je waarlijk in het duister.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 23 februari 2018 @ 17:33:38 #112
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177396732
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:28 schreef Kamina het volgende:
Als je de ironie niet inziet van jezelf als verlicht omschrijven, dan tast je waarlijk in het duister.
Dogma.

Als je ontwaakt bent. Als de shift in bewustzijn in je heeft plaatsgevonden, dan weet je dat.
Tenzij je het puur over de manier van het benoemen als 'ik ben verlicht' hebt. Dat klinkt wel wat raar en tegenstrijdig ergens idd.
pi_177396955
Is verlicht zijn niet een momentopname? Het is een staat van zijn. Op dat moment ''voel'' je dat zo en ben je dat. Maar ik vind het een raar iets wat ik zelf niet kloppend vind dat als je niet verlicht bent je in het duister zit.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_177397120
En als je verlicht bent verdwijnt het dualistisch denken toch? Dan laat je bepaalde tegenstellingen los zoals hokjesdenken en zie je het objectief en zoals het is. Dan sluit je bepaalde dingen juist niet uit want als je dualistisch denkt dan probeer je het toch in bepaalde hokjes te stoppen en sluit je veel dingen uit.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 18:09:06 #115
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177397280
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:47 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Is verlicht zijn niet een momentopname? Het is een staat van zijn. Op dat moment ''voel'' je dat zo en ben je dat. Maar ik vind het een raar iets wat ik zelf niet kloppend vind dat als je niet verlicht bent je in het duister zit.
'verlichting' is geen staat van zijn. Het is eigenlijk eenvoudigweg dat er een illusie in je bewustzijn wordt doorzien als een illusie. Er wordt ineens of gaandeweg ingezien dat je al die tijd in een droom hebt geleefd, en je constant werd voortgedreven in het leven door een volledig geconditioneerde mind die voor jou ontegenzeggelijk de werkelijkheid was, maar dat blijkt dan toch al die tijd niet zo geweest te zijn. Vervolgens laten die conditioneringen dan steeds meer los en wordt je geest vrij. Er ontstaat enorm veel ruimte, en dat is bevrijdend. Ook in je lichaam laat de verkramping los. Het parasymphatische zenuwstelsel komt tot rust. Dat kan soms overigens nog best een poosje met flinke ongemakken gepaard gaan. Wordt ook wel een 'kundalini-proces' genoemd.
pi_177397319
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:09 schreef Aansteker707 het volgende:

[..]

'verlichting' is geen staat van zijn. Het is eigenlijk eenvoudigweg dat er een illusie in je bewustzijn wordt doorzien als een illusie. Er wordt ineens of gaandeweg ingezien dat je al die tijd in een droom hebt geleefd, en je constant werd voortgedreven in het leven door een volledig geconditioneerde mind die voor jou ontegenzeggelijk de werkelijkheid was, maar dat blijkt dan toch al die niet zo geweest te zijn. Vervolgens laten die conditioneringen dan steeds meer los en wordt je geest vrij. Er ontstaat enorm veel ruimte, en dat is bevrijdend. Ook in je lichaam laat de verkramping los. Het parasymphatische zenuwstelsel komt tot rust. Dat kan soms overigens nog best een poosje met flinke ongemakken gepaard gaan. Wordt ook wel een 'kundalini-proces' genoemd.
Ja precies. Ik vind het lastig om goed te omschrijven (daarom miss dat ik het als een momentopname zie maar ben daar zelf ook niet over uit) want je gaat dan ook door een rollercoaster van emoties die je zienswijze (zoals je het altijd zag en voelde) op zijn kop hebben gezet.
pi_177397440
Wat duidelijk werd voor mij is iig dat dualiteit (bijv. goed slecht het ene of het ander, dus het tegengestelde van elkaar) juist dat te accepteren (dat het bij elkaar hoort en het niet het een of het ander is) en dat het beide functioneel is. Het een ontstaat uit het ander. Yin Yang. Dus eenheid.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 18:23:33 #118
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177397511
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:58 schreef Borrelnootje00 het volgende:
En als je verlicht bent verdwijnt het dualistisch denken toch? Dan laat je bepaalde tegenstellingen los zoals hokjesdenken en zie je het objectief en zoals het is. Dan sluit je bepaalde dingen juist niet uit want als je dualistisch denkt dan probeer je het toch in bepaalde hokjes te stoppen en sluit je veel dingen uit.
Klopt. De subject - object dichotomie verdwijnt. De scheiding van ik vs. de ander. Ik vs. de wereld, ik-hier dat-daar, lost als het ware op en wordt één geheel (non-duaal).

Stel je loopt buiten. Jouw perceptie is dan: ik loop hier, en 'buiten mij' is de wereld. Wat dan gezien kan worden is dat zowel je innerlijke gedachten als dat wat je ogen zien, je oren horen etc. eigenlijk zich allemaal afspeelt in dat ene gewaarzijn dat je eigenlijk bent. álles speelt zich binnen af. Er is geen buiten. Alles wat wordt waargenomen vindt plaats in het gewaarzijn dat je bent.
Bij totale ontwaken laat het toe-eigenen van de ik van de ervaring ('ik heb deze ervaring') los. Er is gewoon een naadloos ervaren van wat is, zonder toe-eigening van het ik dat constant een scheiding maakt tussen subject en object.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 18:27:44 #119
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177397572
Maar ja, je kunt dit alles niet 'doen' of zo. Het is niet van: 'als ik dit nou eens probeer heel goed te begrijpen en het zo en zo ga proberen te zien dan gebeurt het ook. Het is niet iets van mentaal begrijpen en het dan proberen toe te passen. Ineens wordt het gezien, of beetje bij beetje.
Wil je echt die weg gaan dan zul je veel zelfonderzoek moeten gaan doen. Meditatie. Kijken naar leraren op dit gebied. Misschien er eentje opzoeken zelfs om bij in de leer te gaan. Je zou bijeenkomsten kunnen bezoeken (satsangs). Maar vaak is het een lang proces. Maar het kan ook ineens spontaan gebeuren.
pi_177397573
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:23 schreef Aansteker707 het volgende:

[..]

Klopt. De subject - object dichotomie verdwijnt. De scheiding van ik vs. de ander. Ik vs. de wereld, ik-hier dat-daar, lost als het ware op en wordt één geheel (non-duaal).

Stel je loopt buiten. Jouw perceptie is dan: ik loop hier, en 'buiten mij' is de wereld. Wat dan gezien kan worden is dat zowel je innerlijke gedachten als dat wat je ogen zien, je oren horen etc. eigenlijk zich allemaal afspeelt in dat ene gewaarzijn dat je eigenlijk bent. álles speelt zich binnen af. Er is geen buiten. Alles wat wordt waargenomen vindt plaats in het gewaarzijn dat je bent.
Bij totale ontwaken laat het toe-eigenen van de ik van de ervaring ('ik heb deze ervaring') los. Er is gewoon een naadloos ervaren van wat is, zonder toe-eigening van het ik dat constant een scheiding maakt tussen subject en object.
Ja precies. Goed verwoord.
pi_177397616
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:27 schreef Aansteker707 het volgende:
Maar ja, je kunt dit alles niet 'doen' of zo. Het is niet van: 'als ik dit nou eens probeer heel goed te begrijpen en het zo en zo ga proberen te zien dan gebeurt het ook. Het is niet iets van mentaal begrijpen en het dan proberen toe te passen. Ineens wordt het gezien, of beetje bij beetje.
Wil je echt die weg gaan dan zul je veel zelfonderzoek moeten gaan doen. Meditatie. Kijken naar leraren op dit gebied. Misschien er eentje opzoeken zelfs om bij in de leer te gaan. Je zou bijeenkomsten kunnen bezoeken (satsangs). Maar vaak is het een lang proces. Maar het kan ook ineens spontaan gebeuren.
Als het zover is dan overkomt het je (door bepaalde omstandigheden, als je er zelf emotioneel ook klaar voor bent). Je kan het niet najagen ben ik van mening (miss denken mensen daar anders over dat zou kunnen maar dat is me persoonlijke mening). Het dient zich aan als je bepaalde lessen heb geleerd in het leven en over jezelf. Je moet ook sterk in je schoenen staan het maakt veel los, het is bewustwording en een bepaald proces waar je door heen wat gewoon wel heftig is.
pi_177397736
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 17:33 schreef Aansteker707 het volgende:

[..]

Dogma.

Als je ontwaakt bent. Als de shift in bewustzijn in je heeft plaatsgevonden, dan weet je dat.
Tenzij je het puur over de manier van het benoemen als 'ik ben verlicht' hebt. Dat klinkt wel wat raar en tegenstrijdig ergens idd.
In verlichting is geen verlichting.
1 + 1 = blauw
pi_177397749
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:31 schreef Borrelnootje00 het volgende:

[..]

Als het zover is dan overkomt het je (door bepaalde omstandigheden, als je er zelf emotioneel ook klaar voor bent). Je kan het niet najagen ben ik van mening (miss denken mensen daar anders over dat zou kunnen maar dat is me persoonlijke mening). Het dient zich aan als je bepaalde lessen heb geleerd in het leven en over jezelf.
Ik zou zeggen ja en nee.
Dat je er over hoort is ook significant, dat is ook geen toeval.

En als je naar de meesters kijkt, er is inderdaad bijna altijd heel veel spiritual practice aan vooraf gegaan voordat het kwartje helemaal viel, voordat men zich kon overgeven.

Maar het hoeft geen nare over-gedisciplineerde weg te zijn, in tegendeel, het leren niets doen wordt altijd steeds maar makkelijker en leuker, en uiteindelijk gaat het meer vanzelf, en zelf-onderzoek is ook heel leuk en hoeft ook niet veel moeite te kosten.

Wat nou juist eigenlijk echt moeilijk is blijven emoties onderdrukken en de dualistische denk verslaving in stand houden, hoewel dat inderdaad eerst vooral onderbewust voortgedreven wordt.

En bovendien zal je merken dat de wind in je rug blaast wanneer je bezig bent jezelf geven aan eenheid, je komt weer in tune met het leven, en het tegenovergestelde waar, innerlijke chaos en strijden met het leven creëert strijd buiten je.
pi_177397787
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 18:41 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Ik zou zeggen ja en nee.
Dat je er over hoort is ook significant, dat is ook geen toeval.

En als je naar de meesters kijkt, er is inderdaad bijna altijd heel veel spiritual practice aan vooraf gegaan voordat het kwartje helemaal viel, voordat men zich kon overgeven.

Maar het hoeft geen nare over-gedisciplineerde weg te zijn, in tegendeel, het leren niets doen wordt altijd steeds maar makkelijker en leuker, en uiteindelijk gaat het meer vanzelf, en zelf-onderzoek is ook heel leuk en hoeft ook niet veel moeite te kosten.

Wat nou juist eigenlijk echt moeilijk is blijven emoties onderdrukken en de dualistische denk verslaving in stand houden, hoewel dat inderdaad eerst vooral onderbewust voortgedreven wordt.

En bovendien zal je merken dat de wind in je rug blaast wanneer je bezig bent jezelf geven aan eenheid, je komt weer in tune met het leven, en het tegenovergestelde waar, innerlijke chaos en strijden met het leven creëert strijd buiten je.
Dat is waar ieder zijn pad is natuurlijk anders en hoe je die bewandeld ook. Goede post ik moet hier over nadenken :D.
pi_177398411
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 13:02 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Pas als je de ego durft te vertellen dat je verduisterd bent, is er een kans op verlichting. Dit heb ik al lang gelededen gedaan, voordat mijn verlichtingsreis begon. Ben je verduisterd of ben je verlicht?
Ik ben niet verlicht. Dus volgens jouw redenatie ben ik dan verduisterd.
Ik zie mezelf liever als klimmende, uit een best wel diep dal naar boven klimmend. En ik ben ook helemaal niet bezig met verlichting. Ben gelukkig dat ik een hoop oud zeer heb opgeruimd, en ruimte heb. En dat voelt vredig en rustig. :)
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')