abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177287984




Wat was hier eigenlijk de achterliggende gedachte van bij de Nazi's, om joden een geïsoleerde maar toch een mogelijkheid te bieden ondanks alle verboden om hun te voorzien in hun primaire levensbehoeften?

Was het idee om joden alternatieve faciliteiten te bieden nadat ze van vrijwel overal werden verhinderd en toegang werd ontzegt? Dat de 'zuivere Ariërs' zo min mogelijk in contact moesten komen met de 'vieze joden' opvattingen zijn mij bekend, maar buiten te speculeren weet ik niet zo zeer wat ik moet maken van de bovenstaande borden.. wie kan daar wat meer over vertellen?
pi_177288086
Daar komt het woord ghetto vandaan, een aparte wijk voor Joden. Voordat ze afgemaakt werden door de Duitsers, zijn ze eerst netjes verzameld in wijken waar dan dus alleen joden mochten komen. Lees meer even na.

Overigens bestaat de Joodse wijk al veel langer, maar in WW2 was het voor velen de eerste stap voor deportatie naar een kamp.

In de geschiedenis werden houden dus wel apart gezet, met niet massaal afgemaakt.
Whatever...
pi_177288197
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:32 schreef Spanky78 het volgende:
Daar komt het woord ghetto vandaan, een aparte wijk voor Joden. Voordat ze afgemaakt werden door de Duitsers, zijn ze eerst netjes verzameld in wijken waar dan dus alleen joden mochten komen. Lees meer even na.

Overigens bestaat de Joodse wijk al veel langer, maar in WW2 was het voor velen de eerste stap voor deportatie naar een kamp.

In de geschiedenis werden houden dus wel apart gezet, met niet massaal afgemaakt.
Het bestaan van joodse getto als gevolg van de isolement is mij bekend. Alleen beide borden kwam bij mij over als gebieden waar joden naar heen konden gaan en weer konden vertrekken nadat ze hun behoefte hadden voorzien. Misschien iets wat naïef, maar op de een of andere manier denk ik dat er meer dan het verhaal van een getto achter zit. Mochten ze nog wel even 'waardig' en 'vrij' leven voor ze gedeporteerd zouden worden, alsof ze nog heel even tolereerden dat er beperkte middelen werden toegestaan om nog te kunnen overleven. :?

Misschien mis ik gewoon het bord "verboden voor joden om te verlaten".

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2018 22:40:12 ]
pi_177288388
;(

Je had de schaar in z'n oog moeten steken, kijken of hij dan nog die misselijkmakende grijns had gehad.
pi_177288568
quote:
2s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het bestaan van joodse getto als gevolg van de isolement is mij bekend. Alleen beide borden kwam bij mij over als gebieden waar joden naar heen konden gaan en weer konden vertrekken nadat ze hun behoefte hadden voorzien. Misschien iets wat naïef, maar op de een of andere manier denk ik dat er meer dan het verhaal van een getto achter zit. Mochten ze nog wel even 'waardig' en 'vrij' leven voor ze gedeporteerd zouden worden, alsof ze nog heel even tolereerden dat er beperkte middelen werden toegestaan om nog te kunnen overleven. :?

Misschien mis ik gewoon het bord "verboden voor joden om te verlaten".
Volgens mij wilden ze de Joden isoleren van de rest van de bevolking. Dus mochten er alleen andere joden komen. Volgens mij was het in de ghettos ook Zeker geen pretje. Sommige ghettos waren best groot.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Getto_van_Warschau

Je kunt je voorstellen dat men hier de scheiding zo ook probeerde te bewerkstelligen.
Whatever...
pi_177288701
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Volgens mij wilden ze de Joden isoleren van de rest van de bevolking. Dus mochten er alleen andere joden komen. Volgens mij was het in de ghettos ook Zeker geen pretje. Sommige ghettos waren best groot.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Getto_van_Warschau

Je kunt je voorstellen dat men hier de scheiding zo ook probeerde te bewerkstelligen.
Ik weet niet waarom, maar bij mij is altijd het beeld gebleven dat de echte shit voor de (Nederlandse) joden pas begonnen op het moment dat ze definitief gedeporteerd werden naar werk/concentratiekampen in het oosten.

Foto van bovenstaande post en deze



Met verhalen als :

quote:
De poep en het afval ligt in grote bulten op de stoep. Vaak grist een kind een voorbijganger een pakje uit de hand en begint hardlopend al van de inhoud te eten. Natuurlijk achtervolgt de menigte het kind. Ook als men het te pakken krijgt en slaat, laat het kind zich niet van zijn maaltijd afhouden. Ik zie enorm veel mannen, vrouwen en kinderen die opgejaagd worden door de joodse ordedienst. Als ik er naartoe loop en vraag wat er aan de hand is, kom ik te weten dat het vluchtelingen zijn die hun laatste spullen – een bundeltje, een kussen of een strozak – met zich meeslepen.
https://ejbron.wordpress.(...)and-de-hel-op-aarde/

Heb ik wel in mijn verbeelding van de Oosterse kampen, maar niet van de Nederlandse. Alsof het in Nederland wel wat 'beschaafder' en 'humaner' aan toe ging voor mijn gevoel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2018 23:13:04 ]
  zondag 18 februari 2018 @ 23:21:56 #7
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_177288909
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:10 schreef Triggershot het volgende:
Heb ik wel in mijn verbeelding van de Oosterse kampen, maar niet van de Nederlandse. Alsof het in Nederland wel wat 'beschaafder' en 'humaner' aan toe ging voor mijn gevoel.
Is ook zo. De echte shit speelde zich vooral in Oost-Europa af... Hier hield men het ietsje netter, want germaans broedervolk. En in het oosten waren ze toch al wat geharder. Maar goed, de echte shit gebeurde ook grotendeels sowieso op afgelegen verlaten plekken. De kampen bevondenb zich vaak in bosrijke gebieden.

Wat moeten de treinreizen ook een hel zijn geweest. Hadden niet eens toiletten. Stel je voor dat je zo lang moet reizen, je moet poepen en plassen, temidden van alles iedereen. Verschrikkelijk.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
pi_177288958
Ik was er niet bij, maar mijn oma heeft me er wel over verteld. Vergis je niet, er werden mensen op straat geëxecuteerd. Radio was verboden... Aan alles was gebrek, ook voor de hongerwinter. Zeker in de steden.

Een in de ghettos was nog minder. In Nederland werd heel Amsterdam als ghetto gezien. Misschien was dat wel het geluk, dat ze daar niet geheel apart zaten. Geluk is een en cru woord in deze trouwens.

Maar inderdaad viel het zeker in het begin in Nederland nog meer, als broedervolk werden we beter behandeld.
Whatever...
  woensdag 21 februari 2018 @ 04:36:36 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177336457
Suggestie: zet ze bij elkaar, dan kun je ze goed in de gaten houden.
Maar die brave Nederlanders snitchten toch wel over hun Joodse buren, dus was het daar niet nodig om echte ghetto's in te richten.
  woensdag 21 februari 2018 @ 10:23:50 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_177339858
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom, maar bij mij is altijd het beeld gebleven dat de echte shit voor de (Nederlandse) joden pas begonnen op het moment dat ze definitief gedeporteerd werden naar werk/concentratiekampen in het oosten.

Foto van bovenstaande post en deze

[ afbeelding ]

Met verhalen als :

[..]

https://ejbron.wordpress.(...)and-de-hel-op-aarde/

Heb ik wel in mijn verbeelding van de Oosterse kampen, maar niet van de Nederlandse. Alsof het in Nederland wel wat 'beschaafder' en 'humaner' aan toe ging voor mijn gevoel.
In Nederland werkte de overheid goed mee aan de deportatie van de Joden. En het verzet daar tegen was minimaal. Dus maatregelen als bijvoorbeeld in Polen waren niet nodig. Nederlandse Joden werden vrijwel meteen afgevoerd naar concentratie kampen na een razzia.

Himmler was zelfs tevreden met de Nederlandse houding in het Joden vraagstuk.

http://www.vecip.nl/nederland-rond-wo2-tolerantie-en-joden/

En denk ook aan de Joodse raad die ook bijna volledig mee werkte met de SS en consorten. Omdat ze maar niet wilde geloven dat de rapporten van de gevolgen van de deportaties waar waren. Terwijl ze daar wel de informatie van hadden. In 1942. Van een ooggetuige.

https://eenvandaag.avrotr(...)uider-van-auschwitz/

Al met al denk ik dat met enkele uitzonderingen de Joodse geschiedenis van Nederland van af de opkomst van Hitler en WO2 en kort daarna niet iets is om trots op te zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 21-02-2018 11:10:42 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 februari 2018 @ 11:16:17 #11
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_177341023
Vergeet niet dat er voor de oorlog al een Joodse buurt in Amsterdam was. Er woonden daar zo'n 25000 Joodse mensen vrijwillig bij elkaar in een wijk. Het was dus niet nodig om grote hoeveelheden mensen verplicht te verplaatsen. Later wat bordjes om de wijk zetten en wat bruggen ophalen was dus voldoende.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_177446472
quote:
9s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:52 schreef Triggershot het volgende:
[ afbeelding ] ;(

Je had de schaar in z'n oog moeten steken, kijken of hij dan nog die misselijkmakende grijns had gehad.
Hoe dan moet je eerst de schaar van die andere sser afpakken en dan nog in dat oog steken beetje lastig
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')