abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport zondag 18 februari 2018 @ 19:25:27 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_177284176



Een stukje geschiedenis
2005 Nick Nuyens (BEL) Quick-Step–Innergetic
2006 Philippe Gilbert (BEL) Française des Jeux
2007 Filippo Pozzato (ITA) Liquigas
2008 Philippe Gilbert (BEL) Française des Jeux
2009 Thor Hushovd (NOR) Cervélo TestTeam
2010 Juan Antonio Flecha (ESP) Team Sky
2011 Sebastian Langeveld (NED) Rabobank
2012 Sep Vanmarcke (BEL) Garmin–Barracuda
2013 Luca Paolini (ITA) Team Katusha
2014 Ian Stannard (GBR) Team Sky
2015 Ian Stannard (GBR) Team Sky
2016 Greg Van Avermaet (BEL) BMC Racing Team
2017 Greg Van Avermaet (BEL) BMC Racing Team

http://www.omloophetnieuwsblad.be/
==========================================




Een stukje geschiedenis
2005 George Hincapie (USA) Discovery Channel
2006 Nick Nuyens (BEL) Quick-Step–Innergetic
2007 Tom Boonen (BEL) Quick-Step–Innergetic
2008 Steven de Jongh (NED) Quick-Step
2009 Tom Boonen (BEL) Quick-Step
2010 Bobbie Traksel (NED) Vacansoleil
2011 Christopher Sutton (AUS) Team Sky
2012 Mark Cavendish (GBR) Team Sky
2013 No race due to snow
2014 Tom Boonen (BEL) Omega Pharma–Quick-Step
2015 Mark Cavendish (GBR) Etixx–Quick-Step
2016 Jasper Stuyven (BEL) Trek–Segafredo
2017 Peter Sagan (SVK) Bora–Hansgrohe

==================================

De oefenkoersjes in Australië, de zandbak, Ruta del Sol enz zijn allemaal leuk maar tellen natuurlijk niet mee. Volgende week zaterdag begint het echte werk met Omloop Het Volk Nieuwsblad. Het wielrennen gaat weer echt beginnen. :7

Game on w/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_177284217
*O* *O* *O*
  zondag 18 februari 2018 @ 19:29:09 #3
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177284256
Omloop het Volk genot _O_
  zondag 18 februari 2018 @ 19:34:20 #4
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_177284343
Omloop het Volk en Brussel-Kuurne-Brussel.
Put these foolish ambitions to rest.
  zondag 18 februari 2018 @ 19:43:48 #5
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_177284531
Kuurne-Brussel-Kuurne en weer terug.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Forum Admin / PR zondag 18 februari 2018 @ 20:00:42 #6
436595 crew  Sked
Zonnestraal
pi_177284894
Heerlijk man _O_
pi_177285303
Eindelijk weer echte koers _O_
Even a broken clock is right twice a day.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 18 februari 2018 @ 20:41:20 #8
862 Arcee
Look closer
  zondag 18 februari 2018 @ 22:02:34 #9
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_177287482
Ik moet toegeven dat, nu ik aan de FPCL meedoe, het seizoen voor mijn gevoel al een tijdje bezig is. Maar ik ben wel benieuwd hoe deze eerste 'echte' koersen gaan aflopen natuurlijk :)
pi_177287563
Dit jaar over de Muur en de Bosberg _O_
Broekje is al uit.
  maandag 19 februari 2018 @ 20:14:43 #11
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_177306897
Hopen dat het voorspelde koufront niet zo heftig is want stel je voor afgelast :')
  maandag 19 februari 2018 @ 20:21:51 #12
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_177307075
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:14 schreef Boezeidekoe het volgende:
Hopen dat het voorspelde koufront niet zo heftig is want stel je voor afgelast :')
Zolang het droog blijft, gaan ze gewoon fietsen hoor.
  maandag 19 februari 2018 @ 20:27:44 #13
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_177307212

Laten we hopen op dit _O_
pi_177309027
Ordinaire TVP

Heb er zin in _O_
pi_177310338
Fck die spelen. Zaterdag gaat het weer los.
  Moderator maandag 19 februari 2018 @ 22:27:21 #16
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_177316682
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 20:27 schreef Immerdebestebob het volgende:

Laten we hopen op dit _O_
Die sprint van Traksel. :D
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_177339860
Bijna weer tijd voor de koers *O* zin an ^O^

Die nieuwe finale van de Omloop is gewoon een kopie van de RvV van vroeger zo te zien _O- dus dan zal het wel op de Muur gaan gebeuren... Ben benieuwd!
The only way you can be original, is to be yourself.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 22 februari 2018 @ 10:29:36 #19
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_177363851
Nog twee nachtjes

Jose de C is blij met het nieuwe parcours.
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.3150151
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_177397057
quote:
Verraad, geldzorgen en zelfmoord: de tragedie van Shay Elliott, de eerste buitenlandse winnaar van de Omloop

Geen sport die meer verhalen verbergt dan het wielrennen, weinig wedstrijden die meer tot de verbeelding spreken dan die van het klassieke voorjaar. Wielerredacteur Wim Vos en fotoredacteur Patrick De Kuysscher duiken in het archief en vertellen vergeten verhalen uit de rijke geschiedenis van de koers. Vandaag: De tragedie van Shay Elliott, de eerste buitenlandse winnaar van de Omloop.

Op 4 mei 1971 wordt in de rand van Dublin, in een appartement boven zijn garage, het lichaam van de 36-jarige Seamus ‘Shay’ Elliott gevonden. Het jachtgeweer ligt naast hem. Twaalf jaar eerder was de Ier nog de eerste buitenlandse winnaar van wat toen de Omloop Het Volk heette. Voor hem had geen Angelsaksische renner ooit een klassieker gewonnen. Maar verraad, liefdesverdriet en geldzorgen zouden Elliott tot wanhoop drijven. De tragedie van een vergeten pionier.

“Was Shay de eerste buitenlander die de Omloop won?” In Ierland heeft Sean Kelly net de telefoon opgenomen. De Ier, die in de jaren 80 de klassieke zeges opstapelde, laat het even bezinken. Dan volgt een vriendelijk lachje aan de andere kant van de lijn. “I should have known”, zegt hij rustig. “Shay was zowat in alles de eerste. De eerste Ier die het geel in de Tour droeg, de eerste Engelstalige op het podium van een grote ronde… Blijkbaar ook de eerste in de Omloop. Een echt fenomeen. Maar weinig bekend. Ik, Stephen Roche, Dan Martin vandaag, eigenlijk alle Engelstalige renners: we zijn hem allemaal schatplichtig. Hij effende het pad. Nice dat je zijn verhaal opschrijft.” En na twee seconden stilte: “Je weet dat het niet goed met hem afgelopen is?”

Zelfgeknutselde fiets

Dat weten we. Maar als op zondag 5 april 1959 in Wevelgem de vijftiende editie van wat vandaag de Omloop Het Nieuwsblad is op gang wordt geschoten, is die tragedie nog ver weg. De dag voordien heeft ­Leon Van Daele Gent-Wevelgem gewonnen. Dat is niet zonder belang. Samen met Gent-Wevelgem vormt de Omloop Het Volk eind jaren 50 De Trofee van Vlaanderen, met een overkoepelend klassement en zelfs een bergprijs. Het was als winnaar van die laatste prijs dat hij zich een jaar eerder voor het eerst had laten opmerken in Vlaanderen. Seamus Elliott. Roepnaam: Shay. Op weg naar Wevelgem had hij bijna de hele dag in de aanval gereden, alleen over de Kemmelberg. Vooral zijn nationaliteit sprong in het oog. Een Ier. Hoe kwam die daar?

“Hij was een echte outsider. Letterlijk. Een Ier die het helemaal op eigen kracht had gemaakt op het continent. En: hij was mijn idool.” Aan het woord is Pat McQuaid. McQuaid, ook Iers, wordt in de jaren 70 zelf wielrenner en zal tussen 2005 en 2013 acht jaar lang als voorzitter van de UCI over het mondiale wielrennen regeren. Maar lang daarvoor smult hij als tienjarig jongetje van het verhaal van de oudere Shay Elliott. Een verhaal dat leest als een jongensstrip. Hoe Elliott het eerst in sporten als Gaelic football en hurling (Keltische sport die met sticks gespeeld wordt) had geprobeerd, hoe hij op zijn dertiende met een zelf in mekaar geknutselde fiets zonder versnellingen meteen tweede was geworden in zijn eerste wedstrijdje en hoe hij al heel snel races in Ierland was beginnen winnen. Een van zijn tegenstanders was Jim McQuaid geweest, de vader van Pat. “Ze waren heel goed bevriend”, zegt Pat McQuaid. “Ik was dol op wielrennen. Elke dag vlooide ik de kranten uit op zoek naar de kleinste wielerberichten over Shay. Niet makkelijk. Kleine sporten kregen amper aandacht. De rest pikte je op in Engelse wielerbladen die vaak al weken oud waren.” Elliott, beklemtoont McQuaid opnieuw, was zijn jeugdheld. “Na het seizoen keerde hij altijd terug naar Ierland. Wij woonden aan de noordkant van Dublin, hij zo’n 25 kilometer ten zuiden van de stad. Ik moet een jaar of tien geweest zijn toen ik hem voor het eerst zag. Hij was op bezoek. Het was al elf uur ’s avonds toen mijn vader mij uit bed haalde. Daar zat Elliott aan tafel, met zijn prachtige blonde vrouw naast hem.”

Hoe hij die stap naar het ­Europese wielrennen had gezet, was ook al zo’n jongensverhaal. “Hij had in de Tour of ­Ireland het bergklassement gewonnen”, grijnst McQuaid. “Zijn prijs was een tiendaagse stage in Frankrijk.” Niet zomaar een stage: Elliott mocht er fietsen in het gezelschap van Louison Bobet, die op dat ogenblik al twee van zijn drie Touroverwinningen geboekt had. McQuaid: “Daar heeft hij beslist: Ik blijf op het continent.” En Elliott doet het goed. Héél goed. In 1955 wordt hij als eerste buitenlander ooit verkozen tot beste amateur van Frankrijk. L’Équipe schrijft: “Mocht er een gele trui voor amateurs bestaan, Shay had hem van de eerste tot de laatste dag van het seizoen gedragen.” Een profcontract is logisch: in 1956 tekent hij, alweer als enige buitenlander, een contract bij Helyett. Franse sterren als Anquetil, Darrigade en Stablinski worden zijn ploegmaats.

10.000 frank op de Muur

De uitslag van de Omloop 1959 leest als een in memoriam van een lang verdwenen peloton. Fred De Bruyne wordt tweede. Verderop vinden we namen als Foré, Impanis en Rik Van Steenbergen. Toch zullen ze die dag niet verrast geweest zijn door de naam van de winnaar. Dat jaar had Elliott voor de Omloop al vier keer top 10 gereden in de voorjaarsklassiekers. In Parijs-Nice had hij het groen gewonnen. En een jaar eerder was hij in Parijs-Roubaix pas in laatste instantie door het peloton overspoeld. Die Ier kon fietsen. “Dat wisten we allemaal”, zegt de vandaag 83-jarige Willy Truye. Truye, grootvader van huidige profs Baptiste, Edward en Emiel Planckaert, werd tweede in de Ronde van Vlaanderen van 1958. In de Omloop van 1959 strandde hij op 17 seconden van Elliott. “Ik had in een ritje in Frankrijk een keer met hem in de aanval gereden”, herinnert hij zich vandaag. “Hij reed en reed. Ik zat piepedood. Hij won. Een beer van een coureur.” Dat blijkt ook uit het wedstrijdverslag. Rik Van Looy is de grote favoriet, maar het is Elliott die de wedstrijd animeert. Op de Muur van Geraardsbergen – toen al – komt hij als eerste boven. En verdiende aldus 10.000 frank, lezen we. Waarna hij er samen met Fred De Bruyne op de Varenberg vandoor gaat. Bij Rik Van Looy was de kadans gebroken, gaat de krant verder. Zodat de twee zich onbedreigd konden klaar maken voor de eindspurt op de Watersportbaan te Gent. Elliott, die veruit de friste was, zette de spurt van ver in en won tamelijk gemakkelijk. Meer dan 1.000 kilometer verderop juicht een jonge fan zich een ongeluk. “Ik was tien”, glimlacht McQuaid. “Het kan niet anders of mijn vader en ik moeten een geweldige avond beleefd hebben.”

Intelligent in de koers, krachtig op kasseien en nog maar 24: iedereen verwacht dat in de Omloop een groot klassiek renner is opgestaan. Maar vreemd genoeg gebeurt dat niet. Elliott lijkt best te gedijen op het vasteland. Hij huwt de zus van zijn beroemdere Franse ploegmaat Stablinski. En ook zijn palmares is de volgende jaren best aardig. Na zijn twee ritzeges in de Tour van 1963 wordt hij de eerste Angelsaksische renner met ritoverwinningen in de drie grote ronden. Maar toch knaagt er iets. McQuaid: “Hij bleef een outsider. Dus een domestique, een knecht. Vandaag maakt het niet uit waar een renner vandaan komt. Wie goed is, krijgt respect. Toen werd het peloton gedomineerd door Fransen, Italianen en Belgen. Die hielden de outsiders buiten. Was Shay geen Ier geweest, hij zou een heel andere carrière gehad hebben.”

Bedrogen door ploegmaats

Anquetil en Stablinski delen de lakens uit. Erger: ze schrikken er niet voor terug hem te beduvelen. Met het WK in 1962 als dieptepunt. Elliott en zijn schoonbroer Stablinski zijn samen afgereisd. Maar als Elliott in de finale op weg lijkt naar de wereldtitel, is het Stablinski die hem nekt. Op oude beelden is te zien hoe hij handjes schudt met de Duitser Wolfshohl en hem vraagt Elliott terug te halen. Stablinski is wereldkampioen, Elliott wordt tweede. Bedrogen door zijn eigen ploegmaat en de dooppeter van Elliotts zoon Pascal. Elliott zelf kan het niet geloven. Maar drie jaar later gebeurt het weer. In de prestigieuze rittenwedstrijd Parijs-Luxemburg leidt Elliott in het klassement, als Stablinski meeglipt in een ontsnapping. Maar niet om afstoppingswerk te verrichten, wat iedereen verwacht, wel om voluit mee te werken. Weer verliest Elliott. Het peloton spreekt schande van het verraad. Elliott laat Stablinski zijn huis niet meer in.

De tegenslag te veel

Is dat de druppel geweest? Zit daar de knik die Elliotts loopbaan plots steil naar beneden doet lopen? Zeker is: na 1965 kwijnt hij weg. Sportief boekt hij geen enkele noemenswaardige zege meer. En als hij op weg naar Gent-Wevelgem door de Belgische politie wordt aangehouden met goedkope amfetamines in zijn auto, blijkt hoe hij op de dool is – al wordt hij in Wevelgem zowaar nog vijfde. En ook extrasportief ziet ­Elliott zijn leven kapseizen. Zijn vrouw Marguerite heeft de dure smaak van Anquetils vrouw geadopteerd en Elliott kan de rekeningen niet bijhouden. Hij koopt nog een hotel in Bretagne. Een investering. Maar wat zijn pensioen moet veiligstellen, wordt een financiële nachtmerrie. Fawlty Towers, de tragedie. Terwijl Elliott zich van wedstrijd naar wedstrijd rept voor luttel prijzengeld, zit de kok de ober achterna met een mes, grabbelt iedereen voluit in de kassa en stapelen de torenhoge schulden zich op. Zijn vrouw is het hotel dan allang beu en wil scheiden. Zij neemt zijn zoontje mee. Eind 1967 zit Elliott volledig aan de grond. Aan fietsen komt hij niet meer toe en als een dief in de nacht vlucht hij terug naar Ierland. “Helemaal platzak”, zucht McQuaid.

Het is nooit meer goed gekomen met Shay Elliott. Even wenkt een comeback, maar als hij zich uit geldnood laat betalen voor een geruchtmakend interview waarin hij het hele peloton van doping beschuldigt, keert dat peloton hem de rug toe. Van lieverlee begint hij een garage. Ogenschijnlijk klimt hij uit het dal. Maar op de achtergrond zijn er de kalmeringspillen en de diagnose van zijn dokter: mental stress. “Ik begon destijds wedstrijden te rijden”, zegt Pat McQuaid. “Ik zag hem af en toe. Hij heeft nog geprobeerd om Ierse renners te coachen. Ook dat lukte niet. Hij had het zwaar.”

Zo zwaar dat het in mei 1971 fout loopt. Eerst sterft zijn vader, zijn laatste steun. Twee weken later wordt hij zelf gevonden in het appartement boven zijn garage. In een plas bloed, ernaast een jachtgeweer dat hij ooit als cadeau had gekregen in de Vuelta. Elliott heeft zichzelf gedood. Maar gebeurde dat per ongeluk of was er meer? Het katholieke Ierland van de jaren 70 houdt het officieel op het eerste. “Maar”, besluit McQuaid zacht, “wie Elliott kende, wist beter. Shay was een ervaren jager. Hij zou nooit een wapen per ongeluk op zichzelf richten.”

Dus blijft maar één conclusie mogelijk, besluit McQuaid: “Bij de begrafenis van zijn vader waren zijn vrouw en zoon naar Dublin afgereisd. Hij had haar gevraagd of ze toch niet wilden blijven om opnieuw een gezin te vormen. Zij had radicaal neen gezegd en was weer naar Frankrijk vertrokken. De volgende dag werd Shay dood gevonden. Wat moet je dan denken?”

Twaalf jaar na zijn overwinning in de Omloop Het Volk heeft Shay Elliott, de eerste buitenlandse winnaar ooit in Gent, zelfmoord gepleegd.
pi_177403922
quote:
Studiogasten: Jan Bakelants en Eddy Planckaert.
Topshow
  Moderator zaterdag 24 februari 2018 @ 00:54:30 #22
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_177404870
Het wordt morgen voor de Gilberts en Wellensen van deze wereld erg lastig om voorop te blijven met een gure NO wind van 4 a 5 bft volle bak tegen na de Bosberg :{.
pi_177409668
Vandaag gaat het seizoen dan echt beginnen _O_
pi_177409703
Voila... eigen ochtendtraining zit erop. Nu nog wat klusjes afhandelen en dan 's middags voor de buis. Eindelijk kunnen we weer hervallen in deze heerlijke weekendstructuur. O+
pi_177409734
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 00:54 schreef Slobeend het volgende:
Het wordt morgen voor de Gilberts en Wellensen van deze wereld erg lastig om voorop te blijven met een gure NO wind van 4 a 5 bft volle bak tegen na de Bosberg :{.
Renners zonder handschoenen krijgen van mij 5min voorsprong. _O_
Ik zag er zo eentje van QuickStep tijdens de training/verkenningsrit op foto's. 8)7
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')