abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 18 februari 2018 @ 19:06:33 #1
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_177283764
Ik merk dat de manier waarop ik nu studeer bijna niet vol te houden is. Ik maak altijd uitgebreide samenvattingen van de literatuur en dat heeft me in mijn eerste studiejaar altijd goed geholpen, maar sinds ik er een tweede studie naast ben gaan doen wordt dat me te veel (als ik daarnaast ook de colleges volg). Ik wil naast het studeren ook nog kunnen sporten en leven, iets waar ik nu niet goed aan toe kom.

Dus, mijn vraag is: hoe studeren/studeerden jullie?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_177283895
Ik heb bijna nooit echt samenvattingen gemaakt, al hoewel het wel helpt. Studeren doe ik adhv collegesheets en het overnieuw doen van werkgroepvragen, net zolang totdat ik ze snap. Per week luister ik naar het hoorcollege en vervolgens ga ik aan de slag met de vragen uit de werkgroep. Als ik die niet snap kijk/luister ik nog een keer naar het hoorcollege. Opnames helpen ook voor je begrip van de stof. Kan je net zolang terugluisteren totdat je het snapt.
  zondag 18 februari 2018 @ 19:21:17 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177284077
Je zou naar colleges kunnen gaan en daar kunnen opletten
  zondag 18 februari 2018 @ 19:35:03 #4
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_177284356
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:12 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb bijna nooit echt samenvattingen gemaakt, al hoewel het wel helpt. Studeren doe ik adhv collegesheets en het overnieuw doen van werkgroepvragen, net zolang totdat ik ze snap. Per week luister ik naar het hoorcollege en vervolgens ga ik aan de slag met de vragen uit de werkgroep. Als ik die niet snap kijk/luister ik nog een keer naar het hoorcollege. Opnames helpen ook voor je begrip van de stof. Kan je net zolang terugluisteren totdat je het snapt.
Bij de geschiedenisopleiding worden maar een aantaal hoorcolleges opgenomen en staan de werkgroepen vaak los van de hoorcolleges.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  zondag 18 februari 2018 @ 19:35:46 #5
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_177284365
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:21 schreef hugecooll het volgende:
Je zou naar colleges kunnen gaan en daar kunnen opletten
Dan heb je slechts een globaal overzicht. Daarnaast vind ik het ook interessant om de literatuur te lezen.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  zondag 18 februari 2018 @ 20:31:57 #6
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_177285553
quote:
6s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:35 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Dan heb je slechts een globaal overzicht. Daarnaast vind ik het ook interessant om de literatuur te lezen.
Probeer steekwoorden te noteren in plaats van een samenvatting te schrijven. Als jij alle literatuur leest, dan krijg je toch al wel genoeg kennis binnen voor het tentamen.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_177286653
Het is volgens mij best logisch dat je haast geen vrije tijd hebt als je twee studies tegelijk doet?

quote:
6s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:35 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Dan heb je slechts een globaal overzicht. Daarnaast vind ik het ook interessant om de literatuur te lezen.
Je kan niet altijd alles doen wat je leuk vindt, zeker niet met twee studies. Dan moet je dus gaan kiezen: meer vrije tijd en genoegen nemen met een globaal overzicht, of geen vrije tijd en uitgebreid de literatuur lezen.
  zondag 18 februari 2018 @ 22:09:15 #8
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177287626
Ik studeerde heel vreemd: snachts leerde ik door met een pot koffie en ik deed de raarste dingen: boek uitgebreid doorlezen omdat ik er door gepakt werd (goed cijfer), samenvattingen van anderen leren, zelf samenvattingen maken, met markeerstift en een lineaal bepaalde passages/definities markeren. Alles om structuur in het geheel te krijgen.
  zondag 18 februari 2018 @ 22:10:41 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_177287661
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 19:35 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Bij de geschiedenisopleiding worden maar een aantaal hoorcolleges opgenomen en staan de werkgroepen vaak los van de hoorcolleges.
Bij sociologie ook hoorcolleges waarbij docenten continue afweken van het boek en in een discussie over vreemde biografieėn van auteurs verzandden.
  † In Memoriam † zondag 18 februari 2018 @ 22:12:45 #10
460494 naoomx
pi_177287702
Een paar opties:

- Leren prioriteiten te stellen qua studeren. Besluit dus voor jezelf wat voor stof je zeker leert (vaak is dat de stof globaal), en wat je mogelijk leert. Desnoods deel je dit laatste nog op in "leer ik waarschijnlijk" en "leer ik misschien".
- Mind maps maken ipv samenvattingen
- Met de hand aantekeningen maken tijdens colleges. Het liefst je aantekeningen ook nog eens anders verwoorden dan je lector. Zo leer je alvast wat stof tijdens de colleges namelijk.
- Leren door vragen + antwoorden voor jezelf op te schrijven over de stof, en vervolgens jezelf overhoren met de vragen. (In plaats van of naast een samenvatting/mind map.)
- Leren door met studiegenoten over de stof te praten (is wat moeilijker te organiseren, maar wel de beste leermethode, dus als je dit voor iig een deel van de stof kan doen, is het wel fijn voor je)
- Eerst richten op de colleges en de literatuur beschouwen als bijzaak.
  † In Memoriam † zondag 18 februari 2018 @ 22:20:17 #11
460494 naoomx
pi_177287836
Ik zou echt aan de slag gaan met goede leermethodes zoeken, alhoewel ook niet al te uitgebreid.

Wat ikzelf bijvoorbeeld ook nog doe, is leren door mijn samenvattingen hardop te lezen in een beetje een "reclamestem" (een tikkeltje rare stem, maar wel duidelijk verstaanbaar). Door naast het lezen ook nog eens spreken & horen te gebruiken, onthoud ik het namelijk beter, en door een tikkeltje rare stem te gebruiken nog beter.
Als jij dit doet en ondertussen opneemt, zou je de audio van je samenvatting/whatever weleens kunnen beluisteren in plaats van muziek. Passief leren is dat misschien, maar via horen werkt dat voor de meeste mensen wel beter dan via lezen in ieder geval.

Dat soort trucjes kun je dus nog een beetje gaan uitvogelen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')