quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Dat lijkt voor ons stervelingen zo Kapitein. Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet. Maar dat kan dus anders. Maar daar wilt u bij voorbaat en ongezien niet aan. Dat is uw (en ons) probleem.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
Ik leef in het hier en nu, niet in een sc-fi die zich afspeelt in 2391. In het hier en nu is verkeer een chaos. Dat jij denkt dat dat, in een verre toekomst, misschien anders gaat zijn, is geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is een idee, een wens, een droom en niet meer dan dat.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:53 schreef Bart2002 het volgende:
Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet.
Een héél belangrijk punt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.
Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
Mooi dat je L'Arc de Triomphe erbij haalt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie.
De auto's zijn niet van "iedereen", ze zijn van het bedrijf dat ze exploiteertquote:Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Heb je wel eens van Windows gehoord?quote:Op zondag 4 maart 2018 12:29 schreef kipknots het volgende:
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.
Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.
Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.
Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.quote:Op zondag 4 maart 2018 17:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom.
Het maakt niet uit hoeveel werk ik er in steek, jij gaat je visie toch niet veranderen. Pas als een naaste van jou door een autonome auto wordt doodgereden, ga je heel misschien je roze bril afzetten. Ik vind jou naief en een beetje dom.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:36 schreef MaGNeT het volgende:
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.
Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.
Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.
Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Ik ben het met je eens dat mensen anders kunnen redeneren en anticiperen dan een computer.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:
[..]
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.
Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..
Je houdt rekening met de situatie.
Hoezo zou een computer dat niet kunnen weten? Kwestie van programmeren. Denk je werkelijk dat je slimmer bent dan een computer? Als je in een drukke straat rijdt zie hij de 50 kinderen al voordat jij met je ogen geknipperd hebt.quote:Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:
[..]
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.
Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..
Je houdt rekening met de situatie.
Ik ben ook best wel een "petrol-head". Oude Volvo's gehad, zelf gesleuteld (zover ik dat kan), rij nu een V50 met 5-cilinder en heb geen hekel aan autorijden.quote:Op zondag 4 maart 2018 19:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee
Polestarquote:Op zondag 4 maart 2018 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
500 exemplaren per jaar Wel een mooi apparaat!quote:
Bron: https://arstechnica.com/tech-policy/2018/03/waymo-moves-beyond-driverless-taxis-with-trucking-programquote:Waymo begint volgende week tests met zelfrijdende trucks
Google-zusterbedrijf Waymo gaat zelfrijdende vrachtwagens de weg op sturen, met vracht en al. De wagens zullen ladingen vervoeren naar Googles datacentra vanuit de Amerikaanse stad Atlanta, in de staat Georgia.
Waymo stelt in een Medium-post dat het in het afgelopen jaar road tests met vrachtwagens heeft gedaan in Californië en Arizona en dat de software goed op weg is om te rijden zoals een mens dat zou doen. In tegenstelling tot Waymo's praktijken in Arizona, zit er bij de vrachtwagens nog wel een back-upchauffeur in de cabine. De vooruitgang op het gebied van zelfrijdende vrachtwagens zou snel gaan omdat de software en sensoren hetzelfde zijn als bij Waymo's zelfrijdende minibusjes, maar dan in een andere configuratie.
Waymo zegt er niet bij in wat voor mate de vrachtwagens uiteindelijk autonoom moeten gaan rijden. Bij dergelijke grote voertuigen is rijden op de snelweg lang niet zo'n grote uitdaging als rijden in steden, met nauwere straten. Naar verwachting is er meer ontwikkeling nodig voordat een vrachtwagen level 4-automatisering bereikt.
Tegelijkertijd werken andere bedrijven aan dezelfde technologie voor trucks. Dat zijn Uber, Starsky en Embark, zo schrijft Ars Technica. Deze bedrijven richten zich vooralsnog voornamelijk op autonoom rijden op de snelweg.
quote:Waymo self-driving trucks are hauling gear for Google data centers
Waymo, Google's self-driving car company, is moving beyond driverless taxis. The company announced on Friday that its self-driving trucks have begun hauling real cargo in the Atlanta area. A safety driver in the truck will take over if anything goes wrong.
"Over the past year, we’ve been conducting road tests of Waymo’s self-driving trucks in California and Arizona," Waymo wrote in a blog post. Now the trucks are going to haul loads to Google's data centers in the state of Georgia.
Waymo already announced in January that it was expanding testing of its self-driving taxi service to the Atlanta area.
Waymo's trucks will have plenty of competition. Earlier this week, Uber announced that its driverless trucks would begin hauling freight in Arizona—also with a safety driver in the truck.
Meanwhile, a startup called Starsky Robotics announced an initial test this week of its technology for remotely driven trucks. Another startup called Embark has been hauling real cargo with autonomous trucks (and a safety driver behind the wheel) since last fall.
Waymo hasn't provided much detail about its driverless truck tech, but there's reason to believe it may be more advanced than what its competitors have developed so far. The other three companies we've mentioned—Uber, Starsky, and Embark—have all focused on freeway driving, which is generally considered the easiest type of driving to automate.
Uber uses a "transfer hub" model, where a human driver takes a trailer through busy city streets at the beginning and end of a trip, while a self-driving truck drives a long-haul, freeway-only route in between. Starsky envisions trucks driving autonomously on the freeway, but having a human driver driving the truck remotely at the beginning and end of the trip.
"Embark is also focusing on handling freeway driving, with a human driver on board who navigates city streets," TechCrunch wrote last summer.
Initially, Waymo will have a safety driver behind the wheel just like these other companies. But Waymo's ambition has long been to develop "level 4" vehicles that can handle complex traffic conditions on city streets. Last November the company was confident enough in its driverless minivans to take the safety driver out of the driver's seat.
Waymo says it uses the same technology for its trucks, so it's a good guess that the company is aiming to achieve the same level of autonomy for its trucking fleet. That would mean a truck that can drive itself all the way from one loading dock to another—no safety driver, transfer hub, or remote operator needed.
"Things like braking, turning, and blind spots are different with a fully-loaded truck and trailer," Waymo writes. The company still has work to do, but starting with the industry-leading software in its minivans gives Waymo a significant head start.
Ben ik met je eens, maar op dat plaatje van die rotonde is het chaos en kunnen mensen toch rijden, met een aantal relatief eenvoudige regels. Zoals:quote:Op zaterdag 3 maart 2018 20:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In het hier en nu is verkeer een chaos.
ja het beroep busschauffeur is straks vergane gloriequote:Op woensdag 14 maart 2018 20:03 schreef kip_zonder-kop het volgende:
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:
Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.
Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.
Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |