abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177416828
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er zal (voorlopig) nog wel iemand met een rijbewijs in moeten zitten vermoed ik. Dus dat kan wellicht niet.
In de testfase zeker.

Ik heb het over zelfrijdende auto's, als in "geheel autonoom".
Daar komt uiteindelijk niet eens meer een stuur in.

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

GM_Cruise_AV.0.jpeg
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:36:14 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177416851
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef MaGNeT het volgende:

Als ik het over 10 jaar helemaal mis heb gehad mag je me aan deze topicreeks herinneren, dan ben ik de eerste die zal toegeven dat ik het fout had :P
Ik ook hoor. :D.

Maar denk je dan niet dat voor mensen waarvoor autobezit nu al te duur is 10 euro per rit wel te betalen is? Het is niet alsof die mensen nu alles met een taxi doen. Nu kunnen ze nog af en toe een auto lenen, als er geen bezit meer is valt dat voor hen ook weer weg.

Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
And so is the past
pi_177416946
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik denk dat je alleen al een een overgangsfase van minimaal 10 jaar moet denken, nadat we met z'n allen autobezit als iets negatiefs gaan zien. En dat gaat nog het langst duren.
Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417044
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.

Ofwel: wat is je "vrijheid" je waard?
pi_177417070
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk 50. Zodat we dat inderdaad niet meer meemaken. Het is echt een omslag voordat men "zijn wagen" wegdoet, dat ultieme stukje "vrijheid". :D
Zie het zo, het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
pi_177417111
quote:
19s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Zie het zo het is voor mij in ieder geval een stuk mobile woonkamer.
Dus als je uit je werk in je eigen auto stapt ben je al thuis!

Stap je in een stinkende vieze leenauto dan ben je nog lang niet thuis.

* Oh ik voeg nog toe mensen met smetvrees die krijg je ook nooit in een leenauto ;)
Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Hulpdiensten zie ik ook nog niet in zelfrijdende auto's rijden, al zullen wel extra hulpmiddelen aangevoerd kunnen worden op deze manier.

En als je CV-monteur bent zal je ook je gereedschap bij je moeten hebben, dan is een auto uit een grote poule niets voor je.

Je moet altijd kijken naar de groepen waarvoor het gaat werken. Als die groot genoeg is, komt er een omslag.
pi_177417113
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is ook maar net hoe je er in staat. Vraag het aan mijn zus en ze kan niet wachten ;)

Ik verwacht dat autorijden sowieso minder leuk wordt zodra verzekeraars en overheid het autorijden gaan ontmoedigen, dan kan je wel zelf een auto willen houden maar de vraag is of je het nog wil betalen. Met hoge belastingen en hoge premies is er een hoop te sturen.
Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177417176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben ook helemaal voor hoor. Is the way to go. Maar zolang men het kan betalen blijft men het doen. Dat zal i.d.d. enkel nog voor de "happy few" zijn weggelegd op den duur.
Misschien is een zelfrijdende Bentley straks ook wel een statussymbool :P
pi_177417295
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:46 schreef MaGNeT het volgende:

Er zijn altijd redenen te bedenken waarom een selectief groepje er niet in zal gaan rijden.
Ik heb het over de meerderheid.

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
pi_177417869
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 15:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Het is meer als een select groepje het zijn vele grote groepen bijvoorbeeld COPD

COPD mannen 302.600
COPD vrouwen 290.400

Bron; https://www.volksgezondhe(...)we-gevallen-van-copd
Het blijft een groepje van 3,5% van de bevolking waarvan een groot deel nu ook al met de taxi of OV gaat, niet iedereen met COPD is gelijk hulpeloos, je hebt vele gradaties en ook vele verschillende (doseringen van) medicijnen.

En een rookverbod in zelfrijdende auto's is vanzelfsprekend, het zal geen probleem opleveren.

Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.

[ Bericht 4% gewijzigd door MaGNeT op 24-02-2018 16:27:27 ]
pi_177418036
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:19 schreef MaGNeT het volgende:
Schoonhouden idem, bekleding kiezen die slijtvast is en geen stof ophoopt en sowieso worden ze vaker schoongemaakt dan een gemiddelde privé-auto.
Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. En omdat die gewetensvragen nooit bevredigend beantwoord worden. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177418066
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat robots dan weer doen. Ik weet dat het allemaal niet te stoppen is wegens "vooruitgang" maar lekker is het allemaal niet. Wat moeten al die overbodige mensen gaan doen? Hoe voorzien zij in een bestaan? Zijn gewetensvragen. Derhalve ben ik geen groot fan van de "vooruitgang". Vooral omdat het kapitaal steeds meer concentreert. Maar dat is misschien iets voor een ander topic. ;)
Ik denk dat het schoonmaken, en dan met name de binnenkant, nog wel wat banen gaat opleveren in die specifieke sector ;)

Ik bedenk me net, voor een automonteur zullen het ook geen "gouden tijden" meer zijn maar dat is met de komst van de elektrische auto toch al een trend. Minder bewegende delen, minder vaak onderhoud.
pi_177424981
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijzende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Vakman pur sang
pi_177425164
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Vliegtuigen kunnen al jaren zelf vliegen.
Maar je ziet best nog veel piloten.

Maar ik geloof met deze snelheid van ontwikkelingen in de stelling dat de zelfrijdende auto er heel snel is. Of we het willen is een 2e
Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.

En bij de auto zag je weerstand tegen de autogordel, traction control, winterbanden, airbag, ABS, emergency braking, stability control, lane assist en vele andere ontwikkelingen die nu allemaal gemeengoed zijn. Serieus, op verjaardagen en in de kroeg in de 80's en 90's vonden mensen ABS en traction control maar onzin want ze konden zelf veel beter hun rem en gas doseren dan een computer dat kon. "Echte mannen hebben dat niet nodig"...

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
pi_177425411
Het schijnt dat de Tesla Model 3 nu al alle hardware aan boord heet voor autonomous ride-sharing. Met andere woorden, je Tesla kan straks als taxi dienen als je hem zelf niet gebruikt.

Dat deze hardware nu al ingebouwd wordt door een fabrikant geeft wel aan dat de automative sector en het gebruik van de consument over 10 jaar totaal anders zal zijn. De beperkende factor zal de wetgeving zijn.
pi_177425467
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Er gaan altijd enkele jaren van acceptatie overheen maar je zal waarschijnlijk, net als ik, een keer in een zelfrijdende auto zitten.
Voor mij persoonlijk helemaal prima. Zolang er maar uitlaatkleppen in het leven blijven. Ik houd van autorijden als het hard mag, misschien meer circuits. Ook van motorrijden.
Maar dat geklooi en spits en stad, ik wil dan best lekker een filmpje kijken of werken met de laptop, toekomst hou je toch niet tegen.
Vakman pur sang
  zaterdag 24 februari 2018 @ 21:55:00 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177425564
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 21:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik kan me meer ontwikkelingen herinneren waar niemand op leek te zitten wachten.

Het internet, de GSM, de smartphone, de spaarlamp, de auto (!), het vliegtuig, etc.
Uh wat? Bij de meeste van die dingen was het juist dat niemand kon voorspellen hoe groot het zou worden.

Er zijn vele malen meer voorbeelden te noemen van dingen die door een groot aantal mensen als 'de toekomst' aangeduid werden maar niets werden...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:04:24 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik wil dat er gebeurt.
Het gaat er om wat ik verwacht dat er gebeurt.

Het beroep van "chauffeur" heeft naar mijn idee z'n langste tijd gehad, of dat nu voor een taxi, vrachtwagen, bus of touringcar is.

Voertuigen zullen zelf kunnen rijden, dan is een chauffeur niet meer nodig.

Uber heeft al 24.000 Volvo XC90's besteld om er een zelfrijdende vloot van te maken.

https://www.theverge.com/2017/11/20/16678578/uber-volvo-xc90-suv-driverless-cars

En die doen dat niet zomaar.

25 tot 50% van de kosten voor personenvervoer en transport gaan op aan chauffeurskosten.

Als je nu een opleiding tot chauffeur doet met de gedachte dat je dat de rest van je carrière kan gaan doen, denk ik dat je bedrogen uitkomt. Het zal niet het eerste beroep zijn dat uitsterft.


De metro in Rotterdam kan al vele decennia zonder bestuurder rijden. De reden dat hij daar toch zit, is dat het mensen een gevoel van veiligheid geeft.
Voor het ov lijkt me dat voorlopig nog steeds nodig, los van de servicetaken die een buschauffeur heeft. Er zullen veel mensen zijn die niet zomaar in een bestuurderloze bus durven stappen.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:07:35 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177425872
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:29 schreef MaGNeT het volgende:
Een overzicht van bedrijven die zich bezighouden met "driverless cars" en hun voortgang hierin:

https://www.techworld.com/picture-gallery/data/-companies-working-on-driverless-cars-3641537

En nog een interessant filmpje van wat zo'n auto inmiddels (november 2017) kan:

Waarom zit er een stuur in en zo?
pi_177425924
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zit er een stuur in en zo?
Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018



[ Bericht 33% gewijzigd door MaGNeT op 24-02-2018 22:22:34 ]
  zaterdag 24 februari 2018 @ 22:30:08 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177426523
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 22:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat de tests gedaan worden met omgebouwde fabrieksauto's met een lelijk uitziend systeem op het dak, zoals dat gaat bij tests ;)
De volgende generatie zal geen stuur meer hebben, zoals GM dat vanaf 2019 wil gaan leveren:

https://www.theverge.com/2018/1/12/16880978/gm-autonomous-car-2019-detroit-auto-show-2018

[ afbeelding ]
Nog steeds een weinig sexy hondehok. Daar is niet nagedacht over het interieur. Dat ding is zelfrijdend. Zorg dan dat de inzittenden de ruimte hebben iets anders te doen. Plek om hun laptop neer te zetten en eraan te werken, en comfortabeler stoelen. Een groot tv-scherm. Een love-seat misschien. Koelkast.

Ik heb momenteel geen auto, maar als ik er een nodig heb dan is dat niet "on demand", ik ben ook geen lid van Greenwheels of zo. Het is meestal handig om op de bestemming spullen in de auto te laten liggen zodat je daar niet mee loopt te sjouwen. Denk aan een paraplu. Of boodschappen die je eerder hebt gedaan. Dan moet je niet hebben dat die auto door een ander gebruikt gaat worden.
Ik had sowieso veel zooi in mijn auto liggen, als het in mij opkwam kon ik zo vanuit mijn werk ergens heenrijden en wat ik nodig had aan recreatiespul lag al in de kofferbak. Denk aan laarzen, statief, regenjas, strandstoel, bbq-spullen, etc en sportspullen. In de zomer een kampeeruitrusting.

Daarom geloof ik nooit dat zelfrijdend het autobezit zal vervangen. Het is voor dat soort dingen te onhandig om geen eigen auto te hebben, of dat nu een zelfrijdende is of niet.

Ik zie wel uit naar de zelfrijdend camper. Lekker de hele nacht pitten op een comfortabel bed, rustig ontbijten, je push-ups doen terwijl de auto zelf rijdt en totaal relaxed op je bestemming aankomen. Ik zou bijna zeggen: in één keer door naar de Noordkaap, maar over de zelftankende auto hebben ze het nog niet gehad.
pi_177428428
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177428479
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 23:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik zie een zelfrijdende auto als elektrische auto die indien bijna leeg naar een laadstation rijdt waar jij opzich kunt overstappen in een 'volle'.
Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
pi_177428975
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Mja ik bedoelde dus als je bv van Amsterdam naar Milaan gaat, dat je dan in Venlo, Mannheim en Luzern overstapt.
Wellicht kunnen al je spullen in een 'zeecontainer bak van 2x1m', een machine zet deze bak van de ene in de andere auto. Ondertussen pis jij en vreet je een kapsalon.
En daarna weer gas.

Al lijkt het me wel donderssaai.
Maar autorijden gaat ben ik bang worden wat paardrijden nu is geworden. Voor een klein deel van de bevolking, waarbij alleen de elite eigen paarden, euh auto's heeft.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zondag 25 februari 2018 @ 01:09:47 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177429271
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 00:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zal voor binnenlandse ritten in NL niet vaak voorkomen. De app weet je ophaallocatie en bestemming en ik verwacht dat ze dan een auto sturen die voldoende geladen is voor de rit.

Leeuwarden - Maastricht kan nog wel spannend worden :P
Waarom zou je vantevoren in de app je (eind)bestemming op willen geven, en/of de route? Ik bedoel, is het strand bij Scheveningen vol, dan rij je door naar Noordwijk, Zandvoort, Schoorl tot je een plekje vindt op Texel of zo.
Als die flexibiliteit er niet is, kun je net zo goed met de bus gaan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')