abonnement Unibet Coolblue
pi_177223222
De Tweede Kamer wil de massamoord door Turken op Armeniėrs erkennen als 'de Armeense genocide'. De gevoelige discussie speelt al jaren en onder aanvoering van ChristenUnie-Kamerlid Voordewind willen de regeringspartijen nu uitspreken dat er sprake is van genocide. Vermoedelijk krijgen ze steun van een brede Kamermeerderheid. De Kamer gaat niet zover om ook het kabinet te vragen de term over te nemen.

De Kamer vraagt het kabinet wel in april voor het eerst een bewindspersoon te sturen naar de herdenking van de genocide. Die plechtigheid is in de Armeense hoofdstad Jerevan. Het kabinet moet nog op die oproep reageren, maar volgens Haagse bronnen zal de reactie positief zijn.

Ottomaanse Rijk
De kwestie ligt internationaal erg gevoelig. En ook in Nederland is al jaren discussie over hoe de gebeurtenissen in 1915 in het Ottomaanse Rijk precies moeten worden genoemd. Destijds werden honderdduizenden Armeniėrs vermoord. De Turkse regering vindt dat er geen sprake is van genocide en reageert steeds woedend als landen overgaan tot erkenning.

De Kamer heeft in 2004 ook al eens van 'Armeense genocide' gesproken, maar dat gebeurde toen meer indirect. In het regeerakkoord staat dat bij de erkenning van genocides uitspraken van internationale hoven, conclusies uit wetenschappelijk onderzoek en vaststellingen door de Verenigde Naties, leidend moeten zijn.

Het kabinet wil steeds niet verder gaan dan het over de 'kwestie van de Armeense genocide' te hebben en bij de 100-jarige herdenking in 2015 was Nederland alleen vertegenwoordigd door een ambassadeur.

Elk lustrum
Dit jaar zal dus voor het eerst een regeringsdelegatie naar Jerevan gaan. Daarna moet er elk lustrumjaar opnieuw een lid van het kabinet aanwezig zijn.

Voordewind noemt erkenning een signaal voor de nabestaanden en voor eventuele daders in de toekomst. En aanwezigheid van het kabinet bij de herdenking is volgens hem een grote stap vooruit en een helder teken dat de Nederlandse regering hier een duidelijk standpunt over inneemt.

Hij stelt dat je je bij dit soort afwegingen niet moet laten leiden door wat andere landen ervan zouden kunnen vinden: "Wij zijn de hoofdstad van het internationaal recht, en we moeten ons duidelijk uitspreken over dingen die echt fout gaan in de wereld."

Verhouding met Turkije
De relatie tussen Nederland en Turkije is ernstig bekoeld sinds de gebeurtenissen van maart vorig jaar. Nederland verbood Turkse ministers toen hier campagne te voeren voor een Turks referendum en Turkije ontzegde de Nederlandse ambassadeur de toegang tot het land.

Vorige week maakte de inmiddels opgestapte minister Zijlstra bekend dat Nederland zijn ambassadeur in Turkije officieel terugtrekt, omdat er nog geen oplossing is voor het conflict tussen de twee landen.

https://nos.nl/artikel/22(...)nocide-erkennen.html?

Fantastisch nieuws. Mooi dat de CU zich jarenlang hier sterk voor heeft gemaakt. Turkije moet haar eigen geschiedenis eens onder de ogen zien.
pi_177223227
c_/
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:32:03 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_177223238
pi_177223241
Lijkt me een goed idee.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:32:46 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_177223244
Erdogans buikspreekpop begint nu al te sputteren.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:33:34 #6
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_177223251
Zou eens tijd worden.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:35:05 #7
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_177223271
Dit gaat een hoop 5e colonne genot opleveren.
  Moderator vrijdag 16 februari 2018 @ 08:35:30 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177223277
het is natuurlijk wel echt superlullig voor de eventueel gegenocideerden enzo maar wat heeft Nederland hier nu in godsnaam mee te maken?

waarom houden Nederlandse politici zich hiermee bezig?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_177223325
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:35 schreef sp3c het volgende:
het is natuurlijk wel echt superlullig voor de eventueel gegenocideerden enzo maar wat heeft Nederland hier nu in godsnaam mee te maken?

waarom houden Nederlandse politici zich hiermee bezig?
Dit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:41:57 #10
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_177223347
Dat wordt weer rellende vlaggenzwaaiende Turken in de binnenstad.
pi_177223355
Wat een vreemd bericht. Het begrip "genocide" is immers oorspronkelijk gedefinieerd als "wat de voorlopers van de Turken met de Armeniėrs deden".
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_177223362
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:35 schreef sp3c het volgende:
het is natuurlijk wel echt superlullig voor de eventueel gegenocideerden enzo maar wat heeft Nederland hier nu in godsnaam mee te maken?

waarom houden Nederlandse politici zich hiermee bezig?
Omdat hier Nederlanders wonen met Armeense roots die eens willen dat de Nederlandse regering Turkije het eens duidelijk maakt dat wat ze hebben gedaan genocide is.
  Moderator vrijdag 16 februari 2018 @ 08:43:49 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177223386
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:42 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Omdat hier Nederlanders wonen met Armeense roots die eens willen dat de Nederlandse regering Turkije het eens duidelijk maakt dat wat ze hebben gedaan genocide is.
er wonen ook Nederlanders met Turkse roots die vinden dat het helemaal geen genocide was

vecht die rotzooi lekker daar uit man, Nederland heeft hier echt helemaal niets te winnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_177223431
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

er wonen ook Nederlanders met Turkse roots die vinden dat het helemaal geen genocide was

vecht die rotzooi lekker daar uit man, Nederland heeft hier echt helemaal niets te winnen
Ja er wonen hier ook Nederlanders met Turkse roots die denken dat het geen genocide. Daar hebben geleerden en historici onderzoek naar gedaan en ik kan je vertellen dan een overgrote deel het als genocide erkent. Trouwens politiek stopt niet bij de grens. Nederland heeft hier niks mee te winnen? Wat valt er te verliezen? Banden verslechteren met een dictator? Die ben ik liever kwijt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 16:41:24 ]
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:48:44 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_177223449
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

er wonen ook Nederlanders met Turkse roots die vinden dat het helemaal geen genocide was

vecht die rotzooi lekker daar uit man, Nederland heeft hier echt helemaal niets te winnen
Die zogenaamde Nederlanders voelen zich Turks. En steunen Erdolf. Daar tegen in gaan is alleen maar goed denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:50:25 #16
468509 _--_
In varietate concordia
pi_177223485
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:47 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ja er wonen hier ook Nederlanders met Turkse roots die denken dat het geen genocide. Daar hebben geleerden en historicusses onderzoek naar gedaan en ik kan je vertellen dan een overgrote deel het als genocide erkent. Trouwens politiek stopt niet bij de grens. Nederland heeft hier niks mee te winnen? Wat valt er te verliezen? Banden verslechteren met een dictator? Die ben ik liever kwijt.
Navolid, potentieel EU-lid, vluchtelingendeal en nog veel meer ongein en jij denkt dat banden breken een oplossing is.

Grappig dit. :')
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:51:21 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_177223503
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:50 schreef _--_ het volgende:

[..]

Navolid, potentieel EU-lid, vluchtelingendeal en nog veel meer ongein en jij denkt dat banden breken een oplossing is.

Grappig dit. :')
Een dictator steunen is niet grappig toch?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_177223523
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:47 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ja er wonen hier ook Nederlanders met Turkse roots die denken dat het geen genocide. Daar hebben geleerden en historicusses onderzoek naar gedaan en ik kan je vertellen dan een overgrote deel het als genocide erkent. Trouwens politiek stopt niet bij de grens.
Er zijn ook genoeg geleerden die het niet als genocide erkennen.

Maar omdat die mensen worden gedemoniseerd worden die stemmen genegeerd. En ik heb het over niet Turkse personen.

Past namelijk niet in het Westerse straatje. Vergeet niet dat er vanuit een Judeo-Christelijke (hello Wilders) visie werd gekeken destijds. En dan is het makkelijker om te schreeuwen bloeddorstige Ottomanen, onze Christelijke broeders worden afgeslacht daar.

Overigens zijn er ook genoeg misdaden tegen de Turken gepleegd door de Armenen, Grieken en weet ik veel wat. Dat krijg je als je andere volkeren niet afslacht (!). Want dat konden de Ottomanen ook doen namelijk.

Als deze post je niet bevalt verhuis maar naar een land waar er geen vrije meningsuiting is. Peace out.
pi_177223525
Trouwens heeft Duitsland het 1 of 2 jaar geleden ook erkent als genocide. Toen werd Turkije boos en verbrak de banden voor 1 maandje ofzo? Uiteindelijk kwam Turkije weer terug kruipen want Turkije heeft Europa nodig. Hoeveel het ook roept hoe groot het is, het blijft Europa nodig hebben. Dus zij zullen misschien boos worden nu maar uiteindelijk hebben ze dat maar te accepteren en doen ze dat ook.
pi_177223563
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:50 schreef _--_ het volgende:

[..]

Navolid, potentieel EU-lid, vluchtelingendeal en nog veel meer ongein en jij denkt dat banden breken een oplossing is.

Grappig dit. :')
Navolid, ja maar zo’n goede bondgenoot zijn ze niet echt gebleken. Potentieel eu lid? Geen EU lid dus. Vluchteingendeal? Duitsland ( de facto baas in EU ) heeft de genocide toch ook erkent en wat is er met die vluchtelingendeal gebeurd? Niks.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:55:36 #21
468509 _--_
In varietate concordia
pi_177223590
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:54 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Navolid, ja maar zo’n goede bondgenoot zijn ze niet echt gebleken. Potentieel eu lid? Geen EU lid dus. Vluchteingendeal? Duitsland ( de facto baas in EU ) heeft de genocide toch ook erkent en wat is er met die vluchtelingendeal gebeurd? Niks.
Ik heb het over het feit dat jij liever ziet dat we de banden breken. Niet wat Duitsland doet. Lekker spelen met woordjes. :')
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_177223609
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:52 schreef yup het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg geleerden die het niet als genocide erkennen.

Maar omdat die mensen worden gedemoniseerd worden die stemmen genegeerd. En ik heb het over niet Turkse personen.

Past namelijk niet in het Westerse straatje. Vergeet niet dat er vanuit een Judeo-Christelijke (hello Wilders) visie werd gekeken destijds. En dan is het makkelijker om te schreeuwen bloeddorstige Ottomanen, onze Christelijke broeders worden afgeslacht daar.

Overigens zijn er ook genoeg misdaden tegen de Turken gepleegd door de Armenen, Grieken en weet ik veel wat. Dat krijg je als je andere volkeren niet afslacht (!). Want dat konden de Ottomanen ook doen namelijk.

Als deze post je niet bevalt verhuis maar naar een land waar er geen vrije meningsuiting is. Peace out.
Een overgrote deel vindt dat het genocide is. En je kan wel zeggen dat ze dit via een oneerlijke POV hebben gezien maar weet je wel dat dit de 1e genocide was van de 20e eeuw? Hitler heeft zijn ideeėn van de holocaust gekopieerd van de Armeense genocide. En dat stukje over dat Armenen/Grieken ook misdaden hebben begaan tegen Turken klinkt alsof je het goed wilt praten. Ik hoop dat je dat niet aan het proberen bent.
  Moderator vrijdag 16 februari 2018 @ 08:57:33 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_177223628
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:47 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Ja er wonen hier ook Nederlanders met Turkse roots die denken dat het geen genocide. Daar hebben geleerden en historicusses onderzoek naar gedaan en ik kan je vertellen dan een overgrote deel het als genocide erkent. Trouwens politiek stopt niet bij de grens. Nederland heeft hier niks mee te winnen? Wat valt er te verliezen? Banden verslechteren met een dictator? Die ben ik liever kwijt.
mja dat zal allemaal wel maar het is voor Nederland geen interessant stukje wereld, laat de dames en heren politici zich met belangrijke dingen bezig houden

niets te winnen, niets te verliezen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_177223639
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:55 schreef _--_ het volgende:

[..]

Ik heb het over het feit dat jij liever ziet dat we de banden breken. Niet wat Duitsland doet. Lekker spelen met woordjes. :')
Ja maar wat ik liever wil is niet realiteit. Ik wil ook wel dat er overal vrede op aarde is maar of dat de realiteit wordt betwijfel ik. Maar feit is gewoon dat zelfs na de erkenning van de genocide door Duitsland er niks is gebeurd met de vluchtelingendeal, waarom zou zoiets we gebeuren bij Nederland?
pi_177223731
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:52 schreef yup het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg geleerden die het niet als genocide erkennen..
Nogmaals: het begrip "genocide" is GEDEFINIEERD als "wat de Ottomanen met de Armeniėrs deden" door de bedenker van de term (Raphael Lemkin).
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')