abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 februari 2018 @ 22:16:17 #1
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177216848
Beste leden,

Ik ben PandaDrop, 23 jaar en ik heb ASS.
En ik ben vierdejaars student op een hogeschool ergens in Zuid-Holland.

Voor tldr; zie helemaal onderaan

Op school ben ik onzeker over veel dingen:
-Haal ik de studie wel?
-Heb ik genoeg gedaan aan mijn verslag?
-Zal ik alleen werken of samenwerken?

Als de communicatie met de leraar stroef loopt, heb ik het idee dat hij/zij de pik aan mij heeft.
PandaDrop wil altijd zekerheid en dat kan niet altijd op het hbo. Dat is de mening van de docenten.

Soms doe ik iets waar ik spijt krijg:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-----------------------------------------------------------------------------
tldr; ik werk met vervelende studenten.

Ik reageer overal impulsief en een keer hebben mensen uit mijn wijk de wijkagent gebeld omdat ik in gezicht zeer kwetsende opmerkingen maakten zonder dat ik het doorhad dat het fout was :(
Ze maakten zich zorgen. Eigenlijk denk ik nooit goed na wat ik zeg.

Ik loop niet bij een psycholoog. Al vroeg een decaan of daar al liep.
En docenten zeggen dat later op je werk met nog veel ergere en nog irritantere personen moet samenwerken. Succes zeiden ze tegen mij.

Wat kan ik doen om mezelf te temperen qua gedrag en woorden?

[ Bericht 1% gewijzigd door PandaDrop op 17-02-2018 13:24:38 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177217358
Doe je drugs of alcohol? Indien ja --> stoppen!
pi_177217734
TS leg dit even voor bij je studieloopbaanbegeleider of studiecoach. Mocht die je niet helpen decanen zijn echt je vriend.
  donderdag 15 februari 2018 @ 23:03:07 #4
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177218114
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 22:33 schreef paddestoelensoep het volgende:
Doe je drugs of alcohol? Indien ja --> stoppen!
Ik drink niet en gebruik geen drugs.
Wel kom ik moeilijk in slaap omdat ik nog pieker in bed en dan ga ik eten.

[ Bericht 1% gewijzigd door PandaDrop op 15-02-2018 23:10:35 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177218589
23 jaar en vierdejaars HBO student is netjes. Vooral als je autisme hebt. Als je bang bent het niet te halen kun je iig een extra jaar stufi ontvangen en het dan op je gemak afronden. Of heb je al een vertraging?
pi_177219605
Het advies om deze problemen verder met een decaan te bespreken, is wel een goed advies.

Wel rot voor je dat je hiermee moet dealen. Ik herken er zelf wel autisme in, maar ik denk persoonlijk dat dit nog een keer versterkt wordt door je onzekerheid. Het is overigens zeer normaal dat je door dit soort gebeurtenissen onzeker wordt en gaat twijfelen aan jezelf. Als ik in dezelfde situatie zou zitten als jij, dan zou ik ook sociaal onhandig gedrag gaan vertonen. Dat komt dan omdat ik mij onveilig voel en bang ben dat elk foutje wat ik maak tegen mij gebruikt gaat worden. Herken jij dit?

Ik vind de dingen die jij beschrijft lijken op pestgedrag van de anderen naar jou. En ze zijn ook net als jij een jaar of 23? Wat zijn ze dan kinderachtig bezig zeg!
pi_177222645
Misschien gewoon eens jezelf met je zelf bezig houden, ik zou ook een gruwelijke hekel aan mensen krijgen die constant vragen waar ik was, als eerste bij een opleiding zit je voor jezelf, niet om anderen te controleren waarom die ziek zijn en ten tweede je bent geen leerkracht dus hebt er niets mee te maken waar ik zou zitten, om mij ga ik de hele dag in een draaimolen op een vliegende eenhoorn zitten, dan nog is dat mijn zaak en niet de jouwe.

Ook zou ik toch maar eens met iemand praten, dat impulsieve zal niet altijd overal gewaardeerd worden, daar zul je toch wat aan moeten doen, niet alleen voor nu maar ook voor later.

Verder ga ook naar een decaan en wat ik al schreef, ga ook aan jezelf werken.
pi_177225060
quote:
4. Ik vraag altijd om bevestiging, soms is dat dom:
bijv. ik merk dat een student niet aan de opdracht werkt en niet om mijn berichten reageert.
Ik besluit dan een berichtje te sturen dat de samenwerking voorbij is. Het vervelende is dat hij/zij opeens wel een reactie geeft. En zelfs boos word en verhaal gaat halen bij de docent. Docent roep mij weer op het matje. Zit ik weer met de vervelende student die alsnog niets doet.
En dan krijg ik spijt dat ik iets heb gezegd en dan hier voel ik ook rot over.
Het probleem is hier niet dat je bevestiging vraagt, maar dat je direct de samenwerking opzegt op een nogal impulsieve en botte manier. Wat had je in deze situatie anders kunnen doen?
pi_177225092
Ik denk dat een psycholoog een best goede suggestie van ze was. Het gaat je meer inzicht geven in je eigen gedrag en hoe je anders met lastige mensen om kunt gaan. Inderdaad omdat je het anders in je werkende leven ook zwaar gaat krijgen. Ik zou je dit ook aanraden.
pi_177225317
Op zich denk ik dat je 'klachten' over je medestudenten niet onterecht zijn. Waar je volgens mij door in de problemen komt is de manier waarop je ermee omgaat en reageert. Dat je je onzeker voelt kan ik me goed voorstellen na al die ervaringen.

Ik sluit me aan bij de rest van de mensen die aangeeft om met je decaan te gaan praten, en wellicht is er een studentenpsycholoog die je kan ondersteunen?

Het lijkt me in elk geval goed om eens met iemand te gaan praten die jou kan helpen om te leren hoe je op een manier die beter werkt kunt reageren. Maar ook die je helpt je wat minder onzeker te voelen. Al lijkt me dat wanneer je minder frictie met je medestudenten hebt die onzekerheid ook minder zal worden.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:45:17 #11
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_177225635
Ten eerste: je mede studenten klinken erg naar. Ik haat lui die meeliften op anderen en vervolgens naar gaan doen. Helemaal als er daarnaast al wat gepest is. Ik zou dat ook zeker bespreken met een decaan. En anders kijken of je nog meer hogerop kan gaan. Ja, ook op werk kan je te maken krijgen met kwalletjes, maar dat betekent niet dat ze een vrijblief moeten krijgen voor het treiteren.

Verder inderdaad ook je eigen rol bespreken. Hoe je op dingen reageert. Hoe je dingen anders kan doen. Etc. Kan erg veel helpen! Sterkte!
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_177226913
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ten eerste: je mede studenten klinken erg naar. Ik haat lui die meeliften op anderen en vervolgens naar gaan doen. Helemaal als er daarnaast al wat gepest is. Ik zou dat ook zeker bespreken met een decaan. En anders kijken of je nog meer hogerop kan gaan. Ja, ook op werk kan je te maken krijgen met kwalletjes, maar dat betekent niet dat ze een vrijblief moeten krijgen voor het treiteren.

Verder inderdaad ook je eigen rol bespreken. Hoe je op dingen reageert. Hoe je dingen anders kan doen. Etc. Kan erg veel helpen! Sterkte!
De vraag is in hoeverre het meeliften is. Misschien is TS iemand die elke dag vraagt naar de stand van zaken. Dan reageer je op een gegeven moment niet meer omdat je het gezeur zat bent. Maar meeliften is iets waar je volgens mij altijd melding van kunt maken bij een goede school.
pi_177232284
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 11:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Misschien is TS iemand die elke dag vraagt naar de stand van zaken.
Misschien wel, misschien niet. Wij zijn niet bij die situatie, dus dan is het ook onmogelijk om dat als buitenstaander te gaan beoordelen.

Mij valt in dat hele verhaal het gedrag van de mede-studenten op. Ook als je niet weet wat autisme is, kan je toch op den duur aan iemand met ASS herleiden dat hij meer moeite heeft dan anderen om zijn eigen gedrag en dat van anderen juist in te schatten? Als ik dat bij iemand opmerk, dan zou ik het van mezelf erg gemeen en laf vinden om daar misbruik van te maken. Als die studenten 23 zijn, zijn ze wat mij betreft oud en wijs genoeg om te begrijpen dat pestgedrag een behoorlijk negatieve impact kan hebben op iemand.

Dat vind ik en dat zullen de meesten in R&P ook wel vinden denk ik. Helaas weten we denk ik hier ook allemaal dat veel mensen zo oppervlakkig zijn dat ze dat niet beseffen ;(
pi_177232472
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 14:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Misschien wel, misschien niet. Wij zijn niet bij die situatie, dus dan is het ook onmogelijk om dat als buitenstaander te gaan beoordelen.

Mij valt in dat hele verhaal het gedrag van de mede-studenten op. Ook als je niet weet wat autisme is, kan je toch op den duur aan iemand met ASS herleiden dat hij meer moeite heeft dan anderen om zijn eigen gedrag en dat van anderen juist in te schatten? Als ik dat bij iemand opmerk, dan zou ik het van mezelf erg gemeen en laf vinden om daar misbruik van te maken. Als die studenten 23 zijn, zijn ze wat mij betreft oud en wijs genoeg om te begrijpen dat pestgedrag een behoorlijk negatieve impact kan hebben op iemand.

Dat vind ik en dat zullen de meesten in R&P ook wel vinden denk ik. Helaas weten we denk ik hier ook allemaal dat veel mensen zo oppervlakkig zijn dat ze dat niet beseffen ;(
Daarom ‘misschien’. TS kan dat zelf beoordelen, ik opper het alleen.

Zielige pesterijen inderdaad.
pi_177232482
Nog een vraag / tip aan PandaDrop

Hoe ziet de rest van jouw sociale leven eruit? Heb jij dat of is jouw opleiding zo vermoeiend dat je in je vrije tijd het nodig hebt om je terug te trekken?

Het kan namelijk wel heel erg helpen door op wat voor manier dan ook in contact te komen met mensen die je wel accepteren en waarderen. Als je je geaccepteerd voelt door anderen, kost het je veel minder energie. Je kan er zelfs energie van krijgen. En dat zijn de plekken waar jij je sociaal kan ontplooien.

Ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan in een bar waar bandjes optreden. Er kwam een jongen bij met autisme. De mensen accepteerden hem en hij deed dingen die hij leuk vindt. Daardoor heb ik hem sociaal enorm zien groeien: hij voelde zich steeds meer zelfverzekerd en daardoor gingen de sociale contacten ook veel soepeler.

Dus als jij zoiets zou vinden wat aansluit bij jouw interesses, kan dat je enorm helpen.
pi_177232542
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 14:50 schreef -Strawberry- het volgende:
Zielige pesterijen inderdaad.
Jammer he dat zulke dingen toch regelmatig gebeuren.

Je zou denken dat pestgedrag alleen op de basisschool en middelbare school gebeurt. Maar ik kom het min of meer tegen in elk soort setting bij alle leeftijdgroepen.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:03:45 #17
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177234065
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 14:51 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Nog een vraag / tip aan PandaDrop

Hoe ziet de rest van jouw sociale leven eruit? Heb jij dat of is jouw opleiding zo vermoeiend dat je in je vrije tijd het nodig hebt om je terug te trekken?

Het kan namelijk wel heel erg helpen door op wat voor manier dan ook in contact te komen met mensen die je wel accepteren en waarderen. Als je je geaccepteerd voelt door anderen, kost het je veel minder energie. Je kan er zelfs energie van krijgen. En dat zijn de plekken waar jij je sociaal kan ontplooien.

Ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan in een bar waar bandjes optreden. Er kwam een jongen bij met autisme. De mensen accepteerden hem en hij deed dingen die hij leuk vindt. Daardoor heb ik hem sociaal enorm zien groeien: hij voelde zich steeds meer zelfverzekerd en daardoor gingen de sociale contacten ook veel soepeler.

Dus als jij zoiets zou vinden wat aansluit bij jouw interesses, kan dat je enorm helpen.
Sinds ik een hbo-opleiding (Civiele Techniek) volg, zijn veel contacten (vooral middelbare school) verwaterd. De studie vroeg veel van mijn vrije tijd en veel van contacten gingen ook een hbo-opleiding volgen. En wat gebeurd er: ook zij hebben het druk: o.a. propedeuse halen en een enkeling ging op kamers.

Let op: dit waren jongens met autisme: we gingen elke vrijdagmiddag balletje trappen en in de avond gamen. (een vast structuur).

En het is je ook opgevallen uit mijn tekst dat ik op het hbo nauwelijks vrienden heb gemaakt.
Het zijn er maar twee en ze zitten in een ander klas (wel hetzelfde studiejaar).
Helaas zijn ze nu aan het afstuderen en ik ga niet afstuderen. Ik ben bezig om de vakken in te halen van tweede en derde jaar. Ik heb nog nooit met hun samengewerkt en in hun klas gezeten maar toch hebben we elkaar info uitgewisseld. En hebben we op de studievereniging activiteiten gedaan (Helaas bleef ik op de achtergrond omdat ik niet met de rest kon opschieten).

Ik heb het met mijn ouders gesproken en zei zeiden dat ik een bij een vereniging moet aansluiten of contacten van oude vrienden (die nu op een hogeschool studeren) naar boven halen.


Ontopic; bedankt voor jullie reacties.

[ Bericht 3% gewijzigd door PandaDrop op 16-02-2018 16:27:27 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:05:48 #18
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177234103
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 14:54 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Jammer he dat zulke dingen toch regelmatig gebeuren.

Je zou denken dat pestgedrag alleen op de basisschool en middelbare school gebeurt. Maar ik kom het min of meer tegen in elk soort setting bij alle leeftijdgroepen.
Volgens mij is hier geen sprake van pestgedrag. Het ligt meer aan de vooroordelen en wat je houding is. Men is huiverig voor mij.

Hierdoor moet ik met studenten samenwerken die communicatief slecht zijn en ook nog fysiek en psychisch minder zijn.
Ik zal een voorbeeld noemen:
Ik heb nog niemand maar de docent zeg dat er nog iemand alleen is. Dit is dan Danny.
Danny ziet er niet zo gezond uit maar toch besluit ik met hem te gaan samenwerken. Immers uiterlijk zegt niets over de houding/karakter.

Later op de dag ga ik naar een SLC'er. Aan hem vertel dat ik bij Danny zit.
Van hem hoor ik dat Danny al 5dejaars student en hij nog steeds in de tweede klas zit.
En waarom: hij werd vaak en lang ziek (wat voor ziekte hij had dat weet ik niet).
En wat gebeurt er: Danny is er maandagochtend niet. Ik stuur een whatsappbericht met de vraag "waar was je?". wat blijk Danny is weer ziek. Dan is het vrijdag, Danny is er weer niet. Stuur nog een whatsappbericht: Danny is nog ziek.
Inmiddels heb ik bijna mijn verslag af en heeft Danny nog niets gedaan.

Vanaf nu ga ik vanuit van het volgende:
Slechte voorgeschiedenis of ziet/gedraagt apart? = niet samenwerken!
Blijkbaar passen deze studenten deze regel al langer ook tegen mij en de rest. :') :(

[ Bericht 8% gewijzigd door PandaDrop op 16-02-2018 16:51:59 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177234245
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ten eerste: je mede studenten klinken erg naar. Ik haat lui die meeliften op anderen en vervolgens naar gaan doen. Helemaal als er daarnaast al wat gepest is. Ik zou dat ook zeker bespreken met een decaan. En anders kijken of je nog meer hogerop kan gaan. Ja, ook op werk kan je te maken krijgen met kwalletjes, maar dat betekent niet dat ze een vrijblief moeten krijgen voor het treiteren.

Verder inderdaad ook je eigen rol bespreken. Hoe je op dingen reageert. Hoe je dingen anders kan doen. Etc. Kan erg veel helpen! Sterkte!
Ik zou niet direct dit oordeel vellen over de medestudenten. TS heeft aangegeven dat hij wat opmerkelijke, misschien wel autistische kanten heeft. Dat heeft zijn blik op het gedrag misschien wel vertroebeld.

@Pandadrop -Ik zou zeker naar een decaangaan om je situatie te bespreken. Ik zou ook naar een psycholoog gaan om uit te vinden of je echt autistisch bent. Een psycholoog kan je handvaten geven om met voor jou moeilijke situaties om te gaan.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:14:38 #20
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177234285
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:12 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Ik zou niet direct dit oordeel vellen over de medestudenten. TS heeft aangegeven dat hij wat opmerkelijke, misschien wel autistische kanten heeft. Dat heeft zijn blik op het gedrag misschien wel vertroebeld.

@Pandadrop -Ik zou zeker naar een decaangaan om je situatie te bespreken. Ik zou ook naar een psycholoog gaan om uit te vinden of je echt autistisch bent. Een psycholoog kan je handvaten geven om met voor jou moeilijke situaties om te gaan.
Het is vastgesteld dat ik PDD-NOS heb. Kinderpsychiater heeft het 10 jaar geleden al bevestigd.
Later heeft de arts het omgezet naar ASS. Omdat term PDD-NOS verouderd is.

Afspraak met een SLC'er en decaan komt eraan. Alleen nog ff praten met mijn ouders en daarna mailen.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 16 februari 2018 @ 16:22:59 #21
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177234447
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 23:23 schreef Desmosedici het volgende:
23 jaar en vierdejaars HBO student is netjes. Vooral als je autisme hebt. Als je bang bent het niet te halen kun je iig een extra jaar stufi ontvangen en het dan op je gemak afronden. Of heb je al een vertraging?
Halfjaar vertraging (ik heb geen moeite gedaan om een afstudeerplek te vinden).
De docent vond het al knap dat ik in het vierde jaar zit met autisme (ik ben begonnen in 2014).
Om een extra jaar te regelen ben ik nu bezig, ik moet een motivatiebrief schrijven en formulieren met een arts invullen.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177235009
Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Als je officieel de diagnose autisme hebt, dan lukt het je wel om dat jaar te krijgen, helemaal gezien je al in het vierde jaar zit.
pi_177238074
In jouw geval betekent autisme dat je in vergelijking tot de meeste mensen wat minder vaardig bent in het verbanden kunnen zien binnen de sociale interactie en dat leidt weleens tot problemen. Het betekent niet dat jij helemaal geen vaardigheden daarin hebt en ook niet dat jij je niet verder zou kunnen ontwikkelen.

Ik ben wel met je eens dat het geen zin heeft om de schuld bij anderen te leggen. Maar ik hoop niet dat je door alles denkt dat je een heel vreemd persoon bent die het verdient om zo behandeld te worden. Het maakt niet zoveel uit of het wel of geen pestgedrag is; je wordt wel buitengesloten en dat is niet leuk.

Ik kan begrijpen dat het voor jou voelt dat iedereen tegen je is. Maar probeer eens na te gaan of dat echt zo is. Zijn er ook mensen bij die eigenlijk nooit iets vervelends tegen jou hebben gedaan? Als dat zo is, zeg tegen die mensen gedag als je ze aan het begin van de dag tegenkomt. En probeer op dat moment oogcontact te maken, ook al is het maar een fractie van een seconde.

Of probeer je dat al? Zo niet, lees maar eens verder dan :)

Door mensen gewoon gedag te zeggen, kan je weinig fout doen. Wat je er wel mee bereikt, is dat zij van jou een signaal krijgen dat je open staat voor sociaal contact. De meeste mensen vinden het fijn als de ander belangstelling in hen toont. Als je nooit tegen iemand iets zou zeggen, dan komt het voor de ander over dat jij niks met hem / haar te maken wilt hebben. Of dat jij het vervelend zou vinden als ze jou benaderen. Met een simpele "hoi" kan er al zoveel veranderen. Ze zullen het in het begin misschien vreemd van jou vinden, omdat ze het niet gewend zijn. Maar het zou op den duur kunnen leiden dat ze contact met jou zoeken en jou bijvoorbeeld vragen om mee samen te werken voor een opdracht.
pi_177239927
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:20 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat een psycholoog een best goede suggestie van ze was. Het gaat je meer inzicht geven in je eigen gedrag en hoe je anders met lastige mensen om kunt gaan. Inderdaad omdat je het anders in je werkende leven ook zwaar gaat krijgen. Ik zou je dit ook aanraden.
Dit. Als je voor een 'standaard' 1 op 1 therapie gaat is dit exact het soort problematiek wat goed aan bod kan komen, naar mijn ervaring.
pi_177240517
In plaats van een psycholoog kan je ook eerst contact opnemen met het sociaal team in je woonplaats. Je moet dan op de website van je gemeente kijken.

Het sociaal team biedt voor iedereen met en zonder diagnose kortdurende (max half jaar) maatschappelijke ondersteuning. Ze kunnen je bijvoorbeeld helpen met het zoeken van de juiste psycholoog. Of je helpen met je vrijetijdsbesteding en sociale contacten. Uiteraard gebeurt er niks wat jij niet wilt.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 23:49:52 #26
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_177244520
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 19:41 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
In jouw geval betekent autisme dat je in vergelijking tot de meeste mensen wat minder vaardig bent in het verbanden kunnen zien binnen de sociale interactie en dat leidt weleens tot problemen. Het betekent niet dat jij helemaal geen vaardigheden daarin hebt en ook niet dat jij je niet verder zou kunnen ontwikkelen.

Ik ben wel met je eens dat het geen zin heeft om de schuld bij anderen te leggen. Maar ik hoop niet dat je door alles denkt dat je een heel vreemd persoon bent die het verdient om zo behandeld te worden. Het maakt niet zoveel uit of het wel of geen pestgedrag is; je wordt wel buitengesloten en dat is niet leuk.

Ik kan begrijpen dat het voor jou voelt dat iedereen tegen je is. Maar probeer eens na te gaan of dat echt zo is. Zijn er ook mensen bij die eigenlijk nooit iets vervelends tegen jou hebben gedaan? Als dat zo is, zeg tegen die mensen gedag als je ze aan het begin van de dag tegenkomt. En probeer op dat moment oogcontact te maken, ook al is het maar een fractie van een seconde.

Of probeer je dat al? Zo niet, lees maar eens verder dan :)

Door mensen gewoon gedag te zeggen, kan je weinig fout doen. Wat je er wel mee bereikt, is dat zij van jou een signaal krijgen dat je open staat voor sociaal contact. De meeste mensen vinden het fijn als de ander belangstelling in hen toont. Als je nooit tegen iemand iets zou zeggen, dan komt het voor de ander over dat jij niks met hem / haar te maken wilt hebben. Of dat jij het vervelend zou vinden als ze jou benaderen. Met een simpele "hoi" kan er al zoveel veranderen. Ze zullen het in het begin misschien vreemd van jou vinden, omdat ze het niet gewend zijn. Maar het zou op den duur kunnen leiden dat ze contact met jou zoeken en jou bijvoorbeeld vragen om mee samen te werken voor een opdracht.
Ah....vandaar. Ik zeg ook alleen gedag tegen de docenten en twee bevriende studenten. :')
Niet tegen de klas in de lokaal, in de gang of in de metro. :')

Het zou ook kunnen dat ik negatieve houding tegen alles heb.
Personen die positief ingesteld staan zeggen gedag tegen iedereen. Leraren moeten wel gedag zeggen. Zij moeten met 400 studenten omgaan.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_177245832
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 23:49 schreef PandaDrop het volgende:
Het zou ook kunnen dat ik negatieve houding tegen alles heb.
Hoe jij je voelt, speelt absoluut een rol. Mensen die slecht in hun vel zitten, vinden het vaak moeilijker om anderen te begroeten en vinden het ook moeilijker om mensen aan te kijken.

Overigens zal het je gaan opvallen dat veel met name jongere mensen anderen geen gedag zeggen. Toch is het wel zo dat andere mensen het meestal waarderen als je hen begroet, want je geeft daarmee een signaal af dat je hen aardig vindt. En mensen vinden het leuk als jij hen aardig vindt en daarmee raken ze ook sneller geïnteresseerd in jou.

Ik kan helaas niet voorspellen hoe lang het gaat duren voordat jij positief effect gaat merken. Heb hier geduld mee. Maar het zal uiteindelijk beloond worden :)
pi_177284400
Ik snap je onzekerheid wel. Al die meeliftende studenten heb je natuurlijk niks aan. Maar op jouw gedrag valt ook nog wel wat aan te merken. Voordat je een samenwerking stop zet zou je eerst kunnen bespreken wat jou dwarszit, en als het dan nog geen resultaat geeft, de samenwerking beëindigen. Verder ben je geen docent dus achter mensen aan zitten en vragen waar ze waren hoef je niet te doen. Moet je niet doen ook, is enorm irritant en maak je geen vrienden mee.

Met een psycholoog praten is geen slecht advies. Ik zou eens kijken of je via de hogeschool ergens terecht kan, en anders de huisarts bellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')