Ze weet dat ze daarvoor opnieuw rij-examen moet doen, toch?quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:23 schreef tailfox het volgende:
ze gelooft er heilig in dat na 5 jaar het toch wel omgezet wordt.
Laat haar dat lekker zelf beslissen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:25 schreef tailfox het volgende:
[..]
ja dat snap ik. Maar doe dan gewoon examen in een schakel. Kan je daarna nog steeds rijden
ze gelooft mij nietquote:Op donderdag 15 februari 2018 21:27 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ze weet dat ze daarvoor opnieuw rij-examen moet doen, toch?
mag ze ook zelf weten. Ik vind het echt heel dom.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Laat haar dat lekker zelf beslissen.
nee daarom. Zitten alleen nadelen aan een speciaal examenquote:Op donderdag 15 februari 2018 21:40 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoef je toch geen speciaal rijbewijs voor te halen om automaat te rijden?
Dat mag je vinden.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:36 schreef tailfox het volgende:
[..]
mag ze ook zelf weten. Ik vind het echt heel dom.
leugens?quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:43 schreef tailfox het volgende:
[..]
Maar als je keuze gebaseerd is op nadelen en leugens ja.
Dit is de officiële regeling van het CBR.quote:
Het klopt dat je voorheen vrij simpel van automaat naar schakel kon, dus wellicht dat ze dat verhaal heeft opgevangen, maar dat kan dus niet meer. Ze zal echt opnieuw praktijkexamen moeten afleggen.quote:Van automaat B naar schakel B
De kandidaat die later alsnog een rijbewijs B zonder automaatbeperking wil verkrijgen, moet een praktijkexamen afleggen met een motorvoertuig voorzien van een koppelingspedaal.
Vraag dan aan de rijinstructeur hoe dat zit. Waar zij ook bij zit.quote:
heeft ze nog nietquote:Op donderdag 15 februari 2018 21:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Vraag dan aan de rijinstructeur hoe dat zit. Waar zij ook bij zit.
Heb minder kosten aan mijn huidige automatische transmissie gehad dan aan de twee vorige schakelauto's. En het verschil in verbruik is anno 2018 erg klein.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Weet zij wel dat automaat meer brandstof verbruikt en bij de onderhoud is automaat duurder dan handgeschakeld.
Nee, het verbruik van een automaat is anno 2018 stukken beter, maar er zit nog steeds een aanzienlijk verschil tussen een handbak en een automaat.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb minder kosten aan mijn huidige automatische transmissie gehad dan aan de twee vorige schakelauto's. En het verschil in verbruik is anno 2018 erg klein.
Waterdicht bewijs hiero.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb minder kosten aan mijn huidige automatische transmissie gehad dan aan de twee vorige schakelauto's. En het verschil in verbruik is anno 2018 erg klein.
jup. Of een handgeschakeld van rond de 2006. Maar hé handig tochquote:Op donderdag 15 februari 2018 22:01 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, het verbruik van een automaat is anno 2018 stukken beter, maar er zit nog steeds een aanzienlijk verschil tussen een handbak en een automaat.
Maar ik denk dat die opmerking sowieso niet van toepassing is, omdat je in het geval van het zusje van de TS meer aan anno 2000 moet denken.
Audi claimt dat hun automaten zelfs zuiniger zijn dan hun handgeschakelde auto's.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:01 schreef Jordy-B het volgende:
Nee, het verbruik van een automaat is anno 2018 stukken beter, maar er zit nog steeds een aanzienlijk verschil tussen een handbak en een automaat.
Ongeveer hetzelfde bewijs dat Captain Ghost aanlevert.quote:
Die jongens die ook in de sjoemelsoftware zaten?quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Audi claimt dat hun automaten zelfs zuiniger zijn dan hun handgeschakelde auto's.
Een Audi A4 3.2 FSI Quattro uit 2007 verbruikt hetzelfde als automaat en handgeschakeld. Geen CVT.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:06 schreef Jordy-B het volgende:
CVT-automaten zouden in principe zuiniger moeten kunnen zijn, omdat die altijd op het optimale toerental kunnen rijden. Maar dan heb je het dus over een uitzondering op de regel en over een automerk dat hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing is op het zusje van de TS. En in de praktijk zal de invloed van de rechtervoet roet in het eten gooien.
ZF claimt 14% zuiniger.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Audi claimt dat hun automaten zelfs zuiniger zijn dan hun handgeschakelde auto's.
Ja, ik denk dat het zusje van de TS in een Audi A4 3.2 FSI Quattro uit 2007 gaat rijden.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een Audi A4 3.2 FSI Quattro uit 2007 verbruikt hetzelfde als automaat en handgeschakeld. Geen CVT.
Ik begon niet over het verbruik, dat deed Captain Ghost. Ik heb alleen maar zijn ouderwetse stelling ter discussie gesteld. Overigens verbruikt een Fiat 500 Twinair uit 2007 in hand- en automatisch geschakelde uitvoering ook hetzelfde. Meer iets voor zusje van TS?quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:13 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, ik denk dat het zusje van de TS in een Audi A4 3.2 FSI Quattro uit 2007 gaat rijden.
Zullen we weer stilletjes aan richting de onderwerp van het topic teruggaan?
Je emmert er wel over doorquote:Op donderdag 15 februari 2018 22:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik begon niet over het verbruik, dat deed Captain Ghost.
Dat zijn semi-automaten. Dus een handbak met een automatische koppeling. Het verbruik moet daar wel vergelijkbaar zijn, omdat het praktisch dezelfde aandrijflijn is, maar dan met een robot van zo'n tien kilo die het koppelen voor zijn rekening neemt.quote:Ik heb alleen maar zijn ouderwetse stelling ter discussie gesteld. Overigens verbruikt een Fiat 500 Twinair uit 2007 in hand- en automatisch geschakelde uitvoering ook hetzelfde. Meer iets voor zusje van TS?
mag je wel rijden in een semi automaat? Met automaat rijbewijsquote:Op donderdag 15 februari 2018 22:31 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je emmert er wel over door
[..]
Dat zijn semi-automaten. Dus een handbak met een automatische koppeling. Het verbruik moet daar wel vergelijkbaar zijn, omdat het praktisch dezelfde aandrijflijn is, maar dan met een robot van zo'n tien kilo die het koppelen voor zijn rekening neemt.
We hadden het dus over of je van automaat-rijbewijs zo kan overstappen naar handgeschakeld.
Ja. Je mag met automaat-rijbewijs niet rijden in een auto met een koppelingspedaal. En in semi-automaten zit geen koppelingspedaal.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:35 schreef tailfox het volgende:
[..]
mag je wel rijden in een semi automaat? Met automaat rijbewijs
ja heel handig. (De kosten van de rijlessen betaalt mijn pa) Die 3 extra lessen om te leren schakelen is echt verschilquote:Op donderdag 15 februari 2018 22:42 schreef ITrade het volgende:
Lekker handig net zoals Amerikanen in Europa, dan ben je op reis en wil je een huur auto nemen en is er alleen handgeschakeld aanwezig.
Ze is echt wel heel dom om dat te doen. Al rijdt ze vervolgens nooit meer handgeschakeld, haal toch gewoon een "echt" rijbewijs.. Er komt sowieso wel een moment in je lever dat je een handgeschakelde auto moet besturen.. Verstandig eigenwijs zusje heb je.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:44 schreef tailfox het volgende:
[..]
ja heel handig. (De kosten van de rijlessen betaalt mijn pa) Die 3 extra lessen om te leren schakelen is echt verschil
Volgens mij zijn veel hybride en elektrische auto's automaat. Daar kun je heel zuinig mee rijden.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Weet zij wel dat automaat meer brandstof verbruikt en bij de onderhoud is automaat duurder dan handgeschakeld.
Is er een goede reden te bedenken waarom iemand niet eerst gaat proberen voor een schakel rijbewijs?quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:46 schreef ITrade het volgende:
[..]
Ze is echt wel heel dom om dat te doen. Al rijdt ze vervolgens nooit meer handgeschakeld, haal toch gewoon een "echt" rijbewijs.. Er komt sowieso wel een moment in je lever dat je een handgeschakelde auto moet besturen.. Verstandig eigenwijs zusje heb je.
Voor zover ik weet haal je het doorgaans met minder lessen. Schakelen/koppelen kan lastig zijn, met afslaande motor (terwijl je rechtdoor wilt ).quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:48 schreef tailfox het volgende:
[..]
Is er een goede reden te bedenken waarom iemand niet eerst gaat proberen voor een schakel rijbewijs?
maar een meisje van 18? Die moet dat toch gewoon kunnen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor zover ik weet haal je het doorgaans met minder lessen. Schakelen/koppelen kan lastig zijn, met afslaande motor (terwijl je rechtdoor wilt ).
Mijn rijinstructeur vertelde me van iemand die al vele jaren met een automatenrijbewijs reed en lessen wilde om dat om te zetten naar handgeschakeld. Dat kostte die ervaren chauffeur 20(!) lessen
quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:01 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, het verbruik van een automaat is anno 2018 stukken beter, maar er zit nog steeds een aanzienlijk verschil tussen een handbak en een automaat.
Inmiddels gaat dat vaak niet meer op.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Weet zij wel dat automaat meer brandstof verbruikt en bij de onderhoud is automaat duurder dan handgeschakeld.
Moderne auto's van de grote en bekende merken zijn als automaat (volgens fabrieksopgave) zuiniger en daardoor ook goedkoper.quote:Op donderdag 15 februari 2018 23:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Inmiddels gaat dat vaak niet meer op.
In theorie wel, ja. Ik vind het vrij typisch dat ze geen "gewoon" rijbewijs wil doen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:57 schreef tailfox het volgende:
[..]
maar een meisje van 18? Die moet dat toch gewoon kunnen.
Nee hoor. Automaten zijn in de regel minder zuinig en duurder in onderhoud en aanschaf. Soms ongetwijfeld niet, maar jouw post bewijst echt helemaal niets.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ongeveer hetzelfde bewijs dat Captain Ghost aanlevert.
Ik ook.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 01:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
In theorie wel, ja. Ik vind het vrij typisch dat ze geen "gewoon" rijbewijs wil doen.
Zou met handbakles beginnen. Als je er na 5 lessen ofzo nog niks van bakt, kan je altijd nog automaat gaan lessen.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 09:06 schreef tailfox het volgende:
Zusje werkt nu bij de Hema en zit sws nog jaren op school voor mbo4. Dus nee verwacht niet dat ze dure auto kan kopen.
Theorie heeft ze gehaald bij een "stoomcursus"
Dit probeer ik haar ook aan tegeven.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 09:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zou met handbakles beginnen. Als je er na 5 lessen ofzo nog niks van bakt, kan je altijd nog automaat gaan lessen.
Over 20 jaar rijden auto’s sowieso zelf.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 09:24 schreef tailfox het volgende:
[..]
Dit probeer ik haar ook aan tegeven.
Tuurlijk heeft ze wel gelijk automaat worden steeds belangrijker. Over 20 jaar zeker.
Ja en dan heb je nog 20 voordat de wetgeving eindelijk mee gaat.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 09:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Over 20 jaar rijden auto’s sowieso zelf.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/06/27/minister-schultz-opent-nieuwe-proeftuin-voor-zelfrijdend-vervoerquote:Op vrijdag 16 februari 2018 09:37 schreef tailfox het volgende:
[..]
Ja en dan heb je nog 20 voordat de wetgeving eindelijk mee gaat.
Uhmm, jij toch ook?quote:
Een paar doden en alles wordt weer teruggedraaid. En terecht.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 10:25 schreef MaGNeT het volgende:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/06/27/minister-schultz-opent-nieuwe-proeftuin-voor-zelfrijdend-vervoer
Nederland loopt juist voorop hierin aangezien het economisch interessant is om innovatie op dit gebied naar ons land te halen.
Ja, het gaat niet om het schakelen maar puur om het rijden met de koppeling.quote:Op donderdag 15 februari 2018 22:35 schreef tailfox het volgende:
[..]
mag je wel rijden in een semi automaat? Met automaat rijbewijs
Dan was autorijden allang afgeschaft.quote:Op maandag 19 februari 2018 10:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een paar doden en alles wordt weer teruggedraaid. En terecht.
Want?quote:Op donderdag 15 februari 2018 23:24 schreef Het_Bokje het volgende:
On-Topic: Automaat lessen doe je alleen als je een beperking hebt.
Het is een beperking op een normaal rijbewijs.quote:
Omdat, als je toch aan t lessen bent, een vol rijbewijs meer waarde heeft aan het einde van de geslaagde rit.quote:
quote:Op vrijdag 23 februari 2018 20:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het is een beperking op een normaal rijbewijs.
Ik vind het maar onzin. Sinds deze beperking is gemaakt is de handbak gemeengoed geworden. Vroeger kon je in een automaat afrijden en kreeg je een rijbewijs zonder beperkingen, alleen als je lichamelijk niet in staat was te rijden met een handbak kreeg je code 78. Nu rijdt iedereen handbak en noemt men allerlei drogredenen als, met een handbak krijg je meer gevoel met de auto, of, ik verveel me anders. Terwijl de hoofdreden benoemen (het is een show-off dingetje, een kijk-mij-eens-goed-kunnen-rijden) taboe is.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 20:43 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Omdat, als je toch aan t lessen bent, een vol rijbewijs meer waarde heeft aan het einde van de geslaagde rit.
Prima als je een beperking hebt, zowel mentaal of fysiek, dat je gebruik maakt van het feit dat je ook Automaat kan lessen & afrijden. (dan kunnen deze mensen ook mobiel zijn)
Niet omdat je de easy way neemt.
Vanuit mijn eigen ervaringen, geef ik jou gelijk.quote:Op donderdag 15 februari 2018 21:23 schreef tailfox het volgende:
Rede: ze gaat toch een automaat kopen en ze gelooft er heilig in dat na 5 jaar het toch wel omgezet wordt.
Jezus hoe dom kan je zijn. Bedoel hoeveel goedkope auto's zijn in Nederland schakel en hoeveel automaat.
Een automaat was altijd duurder (luxe-optie), minder zuinig en zelf schakelen is niet echt een punt voor die flutstukjes die we hier rijden.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 00:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
[..]
Nu rijdt iedereen handbak en noemt men allerlei drogredenen als, met een handbak krijg je meer gevoel met de auto, of, ik verveel me anders. Terwijl de hoofdreden benoemen (het is een show-off dingetje, een kijk-mij-eens-goed-kunnen-rijden) taboe is.
Aan de andere kant van de sloot (de V.S.) boeit het veel minder welk type transmissie er in een auto ligt, gewoon omdat je daar in alles mag rijden, onafhankelijk van waar je in hebt gelest en afgereden. Daar word je niet gehandicapt genoemd als je met een automaat aan komt zetten.
Duurder en minder zuinig is geen reden meer.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 05:37 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een automaat was altijd duurder (luxe-optie), minder zuinig en zelf schakelen is niet echt een punt voor die flutstukjes die we hier rijden.
Dat is de voornaamste reden dat de handbak in Europa zo populair is.
Een lichte aanhangercombinatie vergt precies dezelfde vaardigheden.als een zware. Ik zeg: schaf het hele E-rijbewijs af (iedereen met minstens B mag tot het technisch maximum aan de trekhaak hangen) of laat alle (ja, ook de lichte) aanhangers onder het rijbewijs E vallen. Diegenen die alleen B hebben hebben immers niet geleerd om in de praktijk met een aanhanger te rijden, en missen derhalve de kennis en kunde.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 05:37 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een automaat was altijd duurder (luxe-optie), minder zuinig en zelf schakelen is niet echt een punt voor die flutstukjes die we hier rijden.
Dat is de voornaamste reden dat de handbak in Europa zo populair is.
In Amerika is het verkeer anders, zijn de brandstofkosten anders en zijn de afstanden anders, maar ook daar hangt er een zeker sportief imago aan de handbak. Dat en diefstalbeveiliging, omdat bijna niemand een handbak kan rijden.
Dat is dan ook de reden van dat aparte rijbewijs, want voor een handbak moet je gewoon een extra vaardigheid onder de knie hebben (namelijk zelf kunnen schakelen) en dat moet je bij je afrijden kunnen laten zien.
Net zo goed dat je wat extra kennis en kunde nodig hebt voor zware aanhangwagencombinaties en daar dus een apart rijbewijs voor hebt.
zie je dat derde woordje?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 07:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Duurder en minder zuinig is geen reden meer.
nouja ze geeft zelf aan gewoon mijn auto te gaan gebruiken (schakel) ookal riskeerd ze dan alles maar het is haar keuze. Heb gezegd wat ik er van vind en ook maar doorgegeven aan mijn moeder. Zodat ze welinformt de keuze kan makenquote:Op zaterdag 24 februari 2018 07:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Duurder en minder zuinig is geen reden meer.
En júist met de flutstukjes wordt automaat rijden interessant, want met 100 mijl rechte weg op 88m/h hoef je niet steeds te schakelen. Schakelen doe je juist veelvuldig op de flutafstanden, in stedelijk gebied en in de file, daar heeft een automaat zin.
Desondanks vind ik het handig als je leert schakelen bij het autorijden. Als je dat kunt is overstappen naar een automaat niet moeilijk. Met de kunde can automaatrijden kun je echter niet zomaar in een handgeschakelde auto stappen, los van juridische kwesties. Je moet een extra trucje leren.
Kan TS zijn zusje niet overhalen met het argument dat ze in de auto van hun ouders mag rijden of zo?
Eens.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 09:13 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een lichte aanhangercombinatie vergt precies dezelfde vaardigheden.als een zware. Ik zeg: schaf het hele E-rijbewijs af (iedereen met minstens B mag tot het technisch maximum aan de trekhaak hangen) of laat alle (ja, ook de lichte) aanhangers onder het rijbewijs E vallen. Diegenen die alleen B hebben hebben immers niet geleerd om in de praktijk met een aanhanger te rijden, en missen derhalve de kennis en kunde.
Niet uitlenen dus die auto.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 10:56 schreef tailfox het volgende:
[..]
nouja ze geeft zelf aan gewoon mijn auto te gaan gebruiken (schakel) ookal riskeerd ze dan alles maar het is haar keuze. Heb gezegd wat ik er van vind en ook maar doorgegeven aan mijn moeder. Zodat ze welinformt de keuze kan maken
Andere tijden. Als we in het heden met autorijden zouden beginnen, zou het inderdaad snel afgeschaft worden.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 18:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan was autorijden allang afgeschaft.
Als ze toch van plan is om zonder geldig rijbewijs (en dus ook onverzekerd) rond te gaan hobbelen, waarom wil ze dan überhaupt zo'n roze pasje hebbenquote:Op zaterdag 24 februari 2018 10:56 schreef tailfox het volgende:
Nou ja, ze geeft zelf aan gewoon mijn auto te gaan gebruiken (schakel) ook al riskeert ze dan alles maar het is haar keuze. Heb gezegd wat ik er van vind en ook maar doorgegeven aan mijn moeder. Zodat ze well informed de keuze kan maken
Je zit duidelijk in de ontkennende fasequote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Andere tijden. Als we in het heden met autorijden zouden beginnen, zou het inderdaad snel afgeschaft worden.
Misschien, als je dan het geld hebt om een zelfrijdende auto te kunnen kopen. Die zullen in het begin een stuk duurder zijn dan een nieuwe conventionele, laat staan een gebruikte conventionele. Het gaat nog lang duren voor ook de particuliere autokoper massaal aan de zelfrijdende auto gaat, zelfs al komen ze morgen beschikbaar.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 07:22 schreef wawowiewa het volgende:
over 5 jaar hoef je zelf niet meer te rijden
Als je nieuw koopt niet nee. Maar als je net je rijbewijs hebt gehaald, heb je daar waarschijnlijk het geld niet voor. Dan moet je het doen met de keuzes die de autokopers een jaar of tien (waarschijnlijk meer) geleden hebben gemaakt. En dan kom je nu alsnog uit bij een generatie auto's waarbij de automaat meer nadelen had, minder gekozen is en dus ook een kleiner aanbod heeft.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 07:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Duurder en minder zuinig is geen reden meer.
Waarom zou je een zelfrijdende auto kopen? Je koopt toch ook geen taxi voor jezef?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Misschien, als je dan het geld hebt om een zelfrijdende auto te kunnen kopen. Die zullen in het begin een stuk duurder zijn dan een nieuwe conventionele, laat staan een gebruikte conventionele. Het gaat nog lang duren voor ook de particuliere autokoper massaal aan de zelfrijdende auto gaat, zelfs al komen ze morgen beschikbaar.
Zelfs als het werkt zou ik het niet willen, net als zo'n automaat. Doe mij maar lekker blijven roeren tussen de versnellingen en mn voeten op de pedalen.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waarom zou je een zelfrijdende auto kopen? Je koopt toch ook geen taxi voor jezef?
Serieus, ik denk dat 95% van de markt voor zelfrijdende auto's uit "on demand" zal bestaan.
Je wil ergens heen? Start je app, auto staat binnen 5-10 minuten op je stoep, brengt je waar je moet zijn en als je terug wil roep je weer een auto op.
Geen bezit, geen vaste lasten, geen afschrijving, geen onderhoud, geen parkeerkosten, geen onverwachte kosten, gewoon een vaste kilometerprijs.
Kilometerprijs zal misschien dynamisch zijn, afhankelijk van de prioriteit (5 minuten of uur wachten), binnen of buiten spits, korting bij meerdere inzittenden / carpoolen.
Je zou naar een winkel kunnen worden gereden in een kleine auto en teruggebracht worden in een zelfrijdende bestelbus om je net aangeschafte luidsprekers met TV thuis te krijgen.
Als het goed werkt zou ik prima zonder auto kunnen.
Dat ga je toch niet toestaan mag ik hopen?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 10:56 schreef tailfox het volgende:
[..]
nouja ze geeft zelf aan gewoon mijn auto te gaan gebruiken (schakel) ookal riskeerd ze dan alles maar het is haar keuze. Heb gezegd wat ik er van vind en ook maar doorgegeven aan mijn moeder. Zodat ze welinformt de keuze kan maken
Dat is een keuze.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:53 schreef Shittieboy het volgende:
[..]
Zelfs als het werkt zou ik het niet willen, net als zo'n automaat. Doe mij maar lekker blijven roeren tussen de versnellingen en mn voeten op de pedalen.
Er zullen altijd liefhebbers blijven, waardoor ik denk dat de discussie onnodig is en zal blijven
Duur en minder zuinig is nog steeds een issue als je voor tweedehands gaat, waarom vergeten zoveel mensen dat tweedehands vrij logisch is als je net je rijbewijs hebt?quote:Op zaterdag 24 februari 2018 07:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Duurder en minder zuinig is geen reden meer.
En júist met de flutstukjes wordt automaat rijden interessant, want met 100 mijl rechte weg op 88m/h hoef je niet steeds te schakelen. Schakelen doe je juist veelvuldig op de flutafstanden, in stedelijk gebied en in de file, daar heeft een automaat zin.
Desondanks vind ik het handig als je leert schakelen bij het autorijden. Als je dat kunt is overstappen naar een automaat niet moeilijk. Met de kunde can automaatrijden kun je echter niet zomaar in een handgeschakelde auto stappen, los van juridische kwesties. Je moet een extra trucje leren.
Kan TS zijn zusje niet overhalen met het argument dat ze in de auto van hun ouders mag rijden of zo?
Ik begrijp daar echt niets van, ik vind schakelen maar een vervelend stukje gedateerde techniek en een goede automaat reageert ook precies zoals je wilt. Maar voor jouw hobby zullen vast nog wel handgeschakelde auto's blijven bestaan, maar misschien mag je niet meer op de openbare weg rijden maar wordt het een luxeproduct waarmee je alleen het circuit op mag.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:53 schreef Shittieboy het volgende:
[..]
Zelfs als het werkt zou ik het niet willen, net als zo'n automaat. Doe mij maar lekker blijven roeren tussen de versnellingen en mn voeten op de pedalen.
Er zullen altijd liefhebbers blijven, waardoor ik denk dat de discussie onnodig is en zal blijven
Er zijn ook nog steeds mensen die voor de lol paard rijdenquote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:53 schreef Shittieboy het volgende:
[..]
Zelfs als het werkt zou ik het niet willen, net als zo'n automaat. Doe mij maar lekker blijven roeren tussen de versnellingen en mn voeten op de pedalen.
Er zullen altijd liefhebbers blijven, waardoor ik denk dat de discussie onnodig is en zal blijven
Het hangt ook van de auto af. Ik heb meerdere auto's gehad, zowel handgeschakeld als automaat. De laatste was een Opel Corsa met semi-automaat, en dat vind ik echt helemaal niks. Dat wagentje is al traag en die automaat maakt het nog erger, door zo snel mogelijk naar de vijf te gaan. Ook als je een snelweg op rijdt. In zulke gevallen moet ik mijn rijstijl aanpassen om rekening te houden met de automaat, en handgeschakeld heb je daar geen last van. De andere twee automaten die ik heb gehad hadden een veel grotere motor, die voldeden prima (en zopen als een Maleiër)quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik begrijp daar echt niets van, ik vind schakelen maar een vervelend stukje gedateerde techniek en een goede automaat reageert ook precies zoals je wilt. Maar voor jouw hobby zullen vast nog wel handgeschakelde auto's blijven bestaan, maar misschien mag je niet meer op de openbare weg rijden maar wordt het een luxeproduct waarmee je alleen het circuit op mag.
Een automaat is wel leuker op een grote auto uit het luxere segment. Ik heb twee automaatjes gehad, een Swift uit '95 met drie versnellingen en een Volvo 940 uit '95 met vier (huidig). De laatste rijdt heerlijk en durft best in de toeren te lopen als je goed gas geeft. Inderdaad wel wat minder zuinig, maar dat is hij sowieso al niet.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:31 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Het hangt ook van de auto af. Ik heb meerdere auto's gehad, zowel handgeschakeld als automaat. De laatste was een Opel Corsa met semi-automaat, en dat vind ik echt helemaal niks. Dat wagentje is al traag en die automaat maakt het nog erger, door zo snel mogelijk naar de vijf te gaan. Ook als je een snelweg op rijdt. In zulke gevallen moet ik mijn rijstijl aanpassen om rekening te houden met de automaat, en handgeschakeld heb je daar geen last van. De andere twee automaten die ik heb gehad hadden een veel grotere motor, die voldeden prima (en zopen als een Maleiër)
Beetje meer respect voor zijn zus graag. Geen "het" maar "ze" ajbquote:
De Ford Thunderbird was geweldig, de Citroën XM beviel minder maar daar was de automaat niet het grootste probleemquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een automaat is wel leuker op een grote auto uit het luxere segment. Ik heb twee automaatjes gehad, een Swift uit '95 met drie versnellingen en een Volvo 940 uit '95 met vier (huidig). De laatste rijdt heerlijk en durft best in de toeren te lopen als je goed gas geeft. Inderdaad wel wat minder zuinig, maar dat is hij sowieso al niet.
goh wil mijn auto niet kwijtquote:Op zaterdag 24 februari 2018 11:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet uitlenen dus die auto.
*goed geïnformeerd of well informed
Je gaat ze ook niet zelf kopen. Je roept er een op via n app, die brengt je waar je moet wezen en klaar ben je.quote:Op zaterdag 24 februari 2018 14:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Misschien, als je dan het geld hebt om een zelfrijdende auto te kunnen kopen. Die zullen in het begin een stuk duurder zijn dan een nieuwe conventionele, laat staan een gebruikte conventionele. Het gaat nog lang duren voor ook de particuliere autokoper massaal aan de zelfrijdende auto gaat, zelfs al komen ze morgen beschikbaar.
Vaak koppeling + koppel omvormerquote:Op donderdag 15 februari 2018 22:31 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je emmert er wel over door
[..]
Dat zijn semi-automaten. Dus een handbak met een automatische koppeling. Het verbruik moet daar wel vergelijkbaar zijn, omdat het praktisch dezelfde aandrijflijn is, maar dan met een robot van zo'n tien kilo die het koppelen voor zijn rekening neemt.
We hadden het dus over of je van automaat-rijbewijs zo kan overstappen naar handgeschakeld.
Mijn eerste auto was een automaat uit 1997 of zo. Een Volvo. Die was niet opvallend minder zuinig dan andere auto's uit hetzelfde bouwjaar. En dingen als "kan niet snel optrekken" had ie ook geen last van, gewoonlijk was ik al de kruising over als die handschakelaars nog maar halverwege warenquote:Op zaterdag 24 februari 2018 15:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Duur en minder zuinig is nog steeds een issue als je voor tweedehands gaat, waarom vergeten zoveel mensen dat tweedehands vrij logisch is als je net je rijbewijs hebt?
Dat geëmmer over het optrekken door handbakrijders is ook weinig realistisch. Natuurlijk kan de handbak van een ouder model sneller optrekken dan de automaat, maar niet met de gemiddelde automobilist achter het stuur In de praktijk rijd ik de meesten er ook gewoon uit, zelfs op lpg.quote:Op zondag 25 februari 2018 08:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Mijn eerste auto was een automaat uit 1997 of zo. Een Volvo. Die was niet opvallend minder zuinig dan andere auto's uit hetzelfde bouwjaar. En dingen als "kan niet snel optrekken" had ie ook geen last van, gewoonlijk was ik al de kruising over als die handschakelaars nog maar halverwege waren
Daar staat tegenover dat er al moderne automaten in het tweedehandsbestand zijn te vinden. Die hebben ook de hulpmiddelen aan boord waar je tegenwoordig mee leert rijden (o.a. navigatie).
in mijn Aygo rijd ik de meeste er nog uit. Maar dat is gewoon omdat ik gas geef bij groen . Automaat is echt niet slechter. Maar er zijn gewoon meer handgeschakelde op de marktquote:Op zondag 25 februari 2018 12:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat geëmmer over het optrekken door handbakrijders is ook weinig realistisch. Natuurlijk kan de handbak van een ouder model sneller optrekken dan de automaat, maar niet met de gemiddelde automobilist achter het stuur In de praktijk rijd ik de meesten er ook gewoon uit, zelfs op lpg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |