abonnement Unibet Coolblue
  Overall beste user 2022 zondag 18 februari 2018 @ 14:24:42 #226
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_177277360
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/965212168449941505

[..]

Hij is weer druk bezig met Twitteren, deze ochtend.
Yep. Meltdown. En dat alles onder kerktijd.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_177277626
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:51 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dat kan ook in Zwitserland en ook in Oostenrijk en Duitsland is het niet moeilijk om een wapen te kopen. In die landen zijn echter minder moorden dan in Nederland, en helemaal geen school shootings.

Dit is een typisch Amerikaans probleem, veroorzaakt door een gecompliceerde mix van geschiedenis, heersende jongerencultuur, copycat gedrag, en ja, ook door een vuurwapen- en geweldscultuur.
Er zijn inderdaad meer landen waar de wapenregels relatief mild zijn, maar in geen enkel ontwikkeld land zijn ze zó laks en zijn er zo veel wapens per capita als in de VS.

In Zwitserland mag je geen wapens kopen als je een strafblad hebt, psychische problemen of geen vaste woon- of verblijfplaats. Bovendien is er een veel beter register om bij te houden wie welk wapen heeft (in de VS is dat zo goed als nonexistent). En in Zwitserland mag je wapens niet verborgen dragen op straat - wederom, in tegenstelling tot veel staten in de VS.

Het is zeker waar dat er meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan de vuurwapengeweldsepidemie in de VS. Maar het is ook zeker zo dat strengere wapenwetgeving dat geweld zou kunnen verminderen, want nu is die gewoon zo lek als een mandje, en de gevolgen ziet iedereen. Er is geen enkel ander Westers land met een dergelijk probleem.

edit: Overigens kwam ik nog tegen dat in Zwitserland naar geschat zo'n 24 vuurwapens per 100 inwoners circuleren. In de VS is dat 101 per 100 (!).
pi_177277764
En ik wil deze nog even opnieuw belichten:

  zondag 18 februari 2018 @ 14:53:55 #229
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_177277961
Refragmental zegt dat gebrekkige psychische zorg de oorzaak is, een ander geeft de vrije verkrijgbaarheid van wapens de schuld.

Misschien ben ik geniaal hoor, maar stel nou dat je mensen met psychische klachten de vrije toegang aan wapens ontzegt door hier regels voor op te stellen? Geniaal idee, toch?

Thanks, Obama! Jammer dat de Republikeinen zo diep in de zakken van de NRA zitten en deze hele logische regelgeving er voorlopig niet gaat komen.
pi_177278058
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:53 schreef Belabor het volgende:
Refragmental zegt dat gebrekkige psychische zorg de oorzaak is, een ander geeft de vrije verkrijgbaarheid van wapens de schuld.

Misschien ben ik geniaal hoor, maar stel nou dat je mensen met psychische klachten de vrije toegang aan wapens ontzegt door hier regels voor op te stellen? Geniaal idee, toch?

Thanks, Obama! Jammer dat de Republikeinen zo diep in de zakken van de NRA zitten en deze hele logische regelgeving er voorlopig niet gaat komen.
Die regel was er zelfs al (of dat bedoelde je ook, dat is me niet helemaal duidelijk ;)) maar hij is vorig jaar afgeschaft door Trump.

Maar zoals ik zei gaat dat het probleem ook niet oplossen. Het aantal daders dat psychische problemen heeft is maar een beperkt deel.
  zondag 18 februari 2018 @ 14:59:54 #231
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_177278132
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die regel was er zelfs al (of dat bedoelde je ook, dat is me niet helemaal duidelijk ;)) maar hij is vorig jaar afgeschaft door Trump.

Maar zoals ik zei gaat dat het probleem ook niet oplossen. Het aantal daders dat psychische problemen heeft is maar een beperkt deel.
Precies, daarom de "Thanks, Obama!" ;)

Alsnog, het was een stap in de goede richting. De juiste weg om de VS iets veiliger te maken was ingeslagen. Nu is dat teruggedraaid, en durft Trump ook nog eens anderen daar de schuld voor te geven.

Hij maakt dit soort drama's nota bene zelf waarschijnlijker, de hypocriet.
pi_177278566
Alsnog gekeken en geluisterd en meegehuild om al die slachtoffers Wat een verschil met de huidige aap. nondeju.
  Moderator zondag 18 februari 2018 @ 15:32:00 #233
54278 crew  Tijger_m
42
pi_177278805
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die regel was er zelfs al (of dat bedoelde je ook, dat is me niet helemaal duidelijk ;)) maar hij is vorig jaar afgeschaft door Trump.

Maar zoals ik zei gaat dat het probleem ook niet oplossen. Het aantal daders dat psychische problemen heeft is maar een beperkt deel.
Klopt maar dat is de standaard, als er weer eens een massamoord word gepleegd is het "het ligt niet aan de wapens maar aan de GGZ!". Het is gewoon een tactiek om maar vooral geen wetgeving op wapenbezit te moeten maken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_177279177
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Klopt maar dat is de standaard, als er weer eens een massamoord word gepleegd is het "het ligt niet aan de wapens maar aan de GGZ!". Het is gewoon een tactiek om maar vooral geen wetgeving op wapenbezit te moeten maken.
De GOP is te corrupt om hun eigen burgers te redden. Een andere conclusie kun je bijna niet meer trekken.
  Moderator zondag 18 februari 2018 @ 15:50:02 #235
54278 crew  Tijger_m
42
pi_177279276
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:47 schreef Tchock het volgende:

[..]

De GOP is te corrupt om hun eigen burgers te redden. Een andere conclusie kun je bijna niet meer trekken.
Dat lijkt mij ook de enige valide conclusie hoewel de situatie niet veel, maar wel iets, beter is bij de DNC politici.

Thoughts and prayers, he? Dat is de oplossing.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_177279356
Ah, mijn Texaanse tante besloot mij ook weer even uit te leggen waarom we voornamelijk thoughts en prayers nodig hebben en geen gun control.



Ik had me voorgenomen om geen familiebanden te verbreken op politieke gronden maar ik ga toch zeer binnenkort terugkomen op die beslissing :r
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_177279435
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:52 schreef BlackLining het volgende:
Ah, mijn Texaanse tante besloot mij ook weer even uit te leggen waarom we voornamelijk thoughts en prayers nodig hebben en geen gun control.

[ afbeelding ]

Ik had me voorgenomen om geen familiebanden te verbreken op politieke gronden maar ik ga toch zeer binnenkort terugkomen op die beslissing :r
Van de USCCA, dat is een concurrent van de NRA. Hebben zelfs ruzie met elkaar maar zijn ongetwijfeld even verdorven.
pi_177279475
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 13:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

De geestelijke gezondheidszorg in de VS is zeker heel erg slecht. Maar dat is niet de oorzaak van de vele schietpartijen.

Psychische patiënten zijn voor het overgrote deel ongevaarlijk. Het overgrote deel van de mass shootings wordt gepleegd door gezonde mensen en bovendien zijn juist mensen met psychische problemen veel vaker (wel 12 keer) slachtoffer van vuurwapengeweld. Pijnlijke waarheid is gewoon dat zeer veel mensen met psychische problemen in de VS in de gevangenis zitten.
In hoeverre zijn mensen die mass shootings plegen 'gezond'? Lijkt me toch dat daar een steekje los zit.

In NL hoor je tegenwoordig ook meer over 'verwarde' mensen vanwege bezuinigingen in de GGZ. Stel dat die mensen in NL ook zo eenvoudig aan wapens konden komen als in de VS...
pi_177279595
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:56 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

In hoeverre zijn mensen die mass shootings plegen 'gezond'? Lijkt me toch dat daar een steekje los zit.
Meestal hebben ze geen psychische aandoeningen, nee. Het is pijnlijk maar wel belangrijk om te accepteren dat ook hele normale mensen als jij en ik iets onmenselijks kunnen doen.
quote:
In NL hoor je tegenwoordig ook meer over 'verwarde' mensen vanwege bezuinigingen in de GGZ. Stel dat die mensen in NL ook zo eenvoudig aan wapens konden komen als in de VS...
Klopt ja. Mensen met problemen komen door bezuiningen op straat terecht, kunnen niet voor zichzelf zorgen en komen dan in de problemen. In de VS heb je dit ook (maar dan op veel grotere schaal), wat er onder andere voor zorgt dat mensen met psyschische problemen veel vaker worden doodgeschoten door de politie.

Maar uitzonderingen daargelaten zijn mensen die bijvoorbeeld een psychose hebben relatief ongevaarlijk voor anderen dan zichzelf.
pi_177279751
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:00 schreef Tchock het volgende:

[..]

Meestal hebben ze geen psychische aandoeningen, nee. Het is pijnlijk maar wel belangrijk om te accepteren dat ook hele normale mensen als jij en ik iets onmenselijks kunnen doen.

[..]

Klopt ja. Mensen met problemen komen door bezuiningen op straat terecht, kunnen niet voor zichzelf zorgen en komen dan in de problemen. In de VS heb je dit ook (maar dan op veel grotere schaal), wat er onder andere voor zorgt dat mensen met psyschische problemen veel vaker worden doodgeschoten door de politie.

Maar uitzonderingen daargelaten zijn mensen die bijvoorbeeld een psychose hebben relatief ongevaarlijk voor anderen dan zichzelf.
Mja, kan wel wat je zegt hoor. Alleen mensen die mass shootings plegen hebben echt wel psychische problemen. Als je besluit zoiets te doen heb je een kronkel in je hersens (= niet gezond).
pi_177279791
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:06 schreef ChickenMan het volgende:
Mja, kan wel wat je zegt hoor. Alleen mensen die mass shootings plegen hebben echt wel psychische problemen. Als je besluit zoiets te doen heb je een kronkel in je hersens (= niet gezond).
Maar misschien hebben ze niet altijd een verleden van psychische problemen. Als ze nog niet eerder in beeld zijn geweest bij hulpinstanties is het wel erg fijn als ze niet makkelijk aan wapens kunnen komen.
pi_177279815
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:06 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Mja, kan wel wat je zegt hoor. Alleen mensen die mass shootings plegen hebben echt wel psychische problemen. Als je besluit zoiets te doen heb je een kronkel in je hersens (= niet gezond).
Ik begrijp echt waarom je dat graag zou denken, maar het is simpelweg niet waar. Daders hebben soms wel bepaalde kenmerken zoals psychopatische trekken (geen vermogen je in te leven in de gevoelens van anderen) maar grosso modo zijn het gewoon hele gezonde mensen.
pi_177279828
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:06 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Mja, kan wel wat je zegt hoor. Alleen mensen die mass shootings plegen hebben echt wel psychische problemen. Als je besluit zoiets te doen heb je een kronkel in je hersens (= niet gezond).
Als je al axiomatisch vast stelt dat de daad zelf betekent dat je niet goed bij je hoofd bent, dan is de vraag overbodig.
Tussen 'niet goed bij je hoofd' en 'psychiatrisch patiënt' zit nog wel een verschil.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Overall beste user 2022 zondag 18 februari 2018 @ 16:15:51 #244
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_177280003
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:56 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

In hoeverre zijn mensen die mass shootings plegen 'gezond'? Lijkt me toch dat daar een steekje los zit.

Dat is een hele veilige gedachte. Maar het kan net zo goed iemand die om welke reden dan ook doorslaat zijn. En met een point-n-kill geweer als de M4/M16/CAR15 met twintig of dertig patronen klaar om af te schieten heb je heel snel een bloedbad.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zondag 18 februari 2018 @ 16:17:12 #245
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_177280033
Ik las vanmiddag ergens dat er mensen zijn die doodleuk beweren dat ze zo'n wapen nodig hebben als ze gaan jagen op herten.

For fuck's sake! Een AR-15 voor de jacht!

Alsof je gaat vissen met een paar handgranaten en een schepnet. Ik doe het voor de sport, Yeah right.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_177280043
Waar ik dus denk dat het probleem o.a. ligt is dat de ggz in de VS ontoegankelijk is en misschien zelfs een taboe op psychische hulp zoeken.

In NL is de ggz behoorlijk toegankelijk waardoor mensen dus eerder geneigd zijn naar een psycholoog te stappen als iets niet lekker loopt in hun leven. Iemand zal hier sneller geholpen worden en het minder snel zo ver laten komen om daadwerkelijk mensen iets aan te doen (uitzonderingen daargelaten).
pi_177280048
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:17 schreef Ulx het volgende:
Ik las vanmiddag ergens dat er mensen zijn die doodleuk beweren dat ze zo'n wapen nodig hebben als ze gaan jagen op herten.

For fuck's sake! Een AR-15 voor de jacht!

Alsof je gaat vissen met een paar handgranaten en een schepnet. Ik doe het voor de sport, Yeah right.
Of om je te verweren tegen inbrekers. Yeah right.
pi_177280068
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 15:52 schreef BlackLining het volgende:
Ah, mijn Texaanse tante besloot mij ook weer even uit te leggen waarom we voornamelijk thoughts en prayers nodig hebben en geen gun control.

[ afbeelding ]

Ik had me voorgenomen om geen familiebanden te verbreken op politieke gronden maar ik ga toch zeer binnenkort terugkomen op die beslissing :r
Vraagje: wat is de oplossing van je Texaanse tante, want het plaatje is daarover voor mij niet echt duidelijk.
Moeten kinderen wapens mee mogen nemen naar school, of moeten er bewakers met assaultrifles rondlopen, of wat?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_177280081
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:17 schreef ChickenMan het volgende:
Waar ik dus denk dat het probleem o.a. ligt is dat de ggz in de VS ontoegankelijk is en misschien zelfs een taboe op psychische hulp zoeken.

In NL is de ggz behoorlijk toegankelijk waardoor mensen dus eerder geneigd zijn naar een psycholoog te stappen als iets niet lekker loopt in hun leven. Iemand zal hier sneller geholpen worden en het minder snel zo ver laten komen om daadwerkelijk mensen iets aan te doen (uitzonderingen daargelaten).
Met het taboe valt het wel mee. De financiering is eerder het probleem.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_177280124
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:17 schreef ChickenMan het volgende:
Waar ik dus denk dat het probleem o.a. ligt is dat de ggz in de VS ontoegankelijk is en misschien zelfs een taboe op psychische hulp zoeken.

In NL is de ggz behoorlijk toegankelijk waardoor mensen dus eerder geneigd zijn naar een psycholoog te stappen als iets niet lekker loopt in hun leven. Iemand zal hier sneller geholpen worden en het minder snel zo ver laten komen om daadwerkelijk mensen iets aan te doen (uitzonderingen daargelaten).
Dat speelt zeker mee hoor. In de VS is er veel minder GGZ en zitten er heel veel mensen met problemen simpelweg in de cel (het aantal mensen dat in gevangenis zit in de VS is sowieso absurd hoog, zo'n 1% van de bevolking).

Maar feit blijft dat ook als we in Nederland de gehele GGZ afschaffen, een psychisch patiënt gewoon geen semi-automatisch wapen kan bemachtigen. Dat is in Nederland heel erg lastig en moet altijd illegaal.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')