abonnement Unibet Coolblue
pi_177344510
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:35 schreef Jappie_Sea het volgende:

[..]

Waar dan? Bij Trainose kom ik bij elke datum en trein uit op ¤45.40 (¤25.10 voor de nachttrein). Volgens de website van de bdz gaat Thessaloniki-Boekarest vanaf 3 juni elke zondag rijden, en Istanbul-Boekarest dagelijks vanaf 1 juni.
Ik zie het inderdaad ook. Dat is wel echt heel schreeuwerig duur. Grote kans dat het vliegtuig goedkoper is. 8)7
  woensdag 21 februari 2018 @ 13:48:24 #102
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_177344766
Zojuist hadden we op kantoor een lunchlezing over suïcide op het spoor (zowel preventie als afhandeling). Heftig onderwerp dat tot best veel emoties leidde bij eigenlijk iedereen die erbij aanwezig was.

Hoewel ik van huis uit al wel wat gewend ben (mijn pa had jarenlang wachtdiensten bij NS), heb ik toch wel (nog meer) respect gekregen voor betrokkenen (iedereen dus, dus van de incidentbestrijders bij ProRail tot het treinpersoneel, maar ook de projectmensen die allerlei kleinere en grotere preventiemaatregelen treffen). Dikke pluim, dat wil ik ook wel eens zeggen.

Gelukkig is het nu mooi weer, dus kan ik me weer met luchtiger onderwerpen als opstellen en behandelen, de komende buitendienststellingen op Zwolle en natuurlijk de ploegenachtervolging op de Spelen. :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_177345261
Goed onderwerp voor tijdens de lunch ook
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:49:24 #104
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_177347868
Op kantoor hoort dat er een beetje bij. Kennis delen tijdens de lunch. Daar komen niet alleen leuke onderwerpen bij voorbij.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 16:09:17 #105
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177348224
Kiddan. Voorpaginanieuws *) _O_

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 februari 2018 @ 17:03:57 #106
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177349141
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 15:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Op kantoor hoort dat er een beetje bij. Kennis delen tijdens de lunch. Daar komen niet alleen leuke onderwerpen bij voorbij.
Tijdens de lunch ben je toch juist niet met kennis delen (werk) bezig?

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:48 schreef Goverman het volgende:
[...] en natuurlijk de ploegenachtervolging op de Spelen. :)
En dat soort dingen kan je dus tijdens de lunch doen :+
So we just called him Fred
pi_177349570
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Tijdens de lunch ben je toch juist niet met kennis delen (werk) bezig?

[..]

En dat soort dingen kan je dus tijdens de lunch doen :+
Kennelijk mag je dan een half uur daarvoor of na nog met pauze.. of zouden ze de werktijdenwet overtreden? :+
dag
  woensdag 21 februari 2018 @ 17:55:05 #108
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_177349979
Pauze is net als op tijd komen en laat genoeg weggaan vaak eigen verantwoording bij overheidsinstanties, advies- en ingenieursbureau's. De praktijk is dat mensen ook best veel overwerken en dat dit redelijk ongemerkt gaat. Ik ken tenminste weinig mensen die exact 8,5 uur op kantoor zijn en daarin een half uur pauze nemen. Mensen die er korter zijn mailen en bellen heel veel als ze niet op kantoor zijn, verder zijn er ook veel mensen die langer aanwezig zijn.
pi_177350586
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2018 17:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Tijdens de lunch ben je toch juist niet met kennis delen (werk) bezig?

[..]

En dat soort dingen kan je dus tijdens de lunch doen :+
Lunchlezingen etc
pi_177351248
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:35 schreef Jappie_Sea het volgende:

[..]

Waar dan? Bij Trainose kom ik bij elke datum en trein uit op ¤45.40 (¤25.10 voor de nachttrein). Volgens de website van de bdz gaat Thessaloniki-Boekarest vanaf 3 juni elke zondag rijden, en Istanbul-Boekarest dagelijks vanaf 1 juni.
Heb het even nagevraagd aan een paar Grieken; sinds de OSE is opgekocht door Trenitalia zijn er geen aanbiedingen meer. Er was beloofd dat er na verloop van tijd weer aanbiedingen zou komen, maar zowel die Grieken als ik geloven er geen klap van. Dus ja, dan zal de Balkan Flexipass waarschijnlijk het goedkoopste gaan uitpakken op deze manier.

EDIT:
...Bovendien zie ik nog wel gebeuren dat OSE onder Trenitalia die ook niet meer gaat erkennen, of anders er wel een leuke toeslag voor bedenkt.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 19:12:26 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177351267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 18:39 schreef b2py het volgende:

[..]

Lunchlezingen etc
Lunchlezingen, dat doe je als je echt houdt van je werk O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 februari 2018 @ 19:33:01 #112
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177351602
Lunchlezingen en/of -meetings? Fuck dat.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 19:35:07 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177351653
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:33 schreef James1988 het volgende:
Lunchlezingen en/of -meetings? Fuck dat.
Nou ja, als je 2 uur lang op kosten van de stad in gaat waarvan anderhalf uur gewoon betaalde tijd, dan heb ik er over het algemeen niet zo'n moeite mee hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 februari 2018 @ 19:38:00 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177351717
Ik ken ze vooral als meeting van 12:00 tot 13:00, met "BYOL!" in de uitnodiging. En dan ben je daar en staat er iemand verveeld één of andere rampzalige PowerPoint op te lezen.

Of nog erger, hij/zij blijft erbij zitten en kijkt het publiek maar af en toe aan terwijl het verhaal - tussen een paar happen door - wordt afgedraaid.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 19:39:54 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177351759
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:38 schreef James1988 het volgende:
Ik ken ze vooral als meeting van 12:00 tot 13:00, met "BYOL!" in de uitnodiging.
Dat lijken me voldoende diagnostische criteria om zoiets per rule automatisch te weigeren ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 februari 2018 @ 19:41:28 #116
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_177351797
Inderdaad ^O^
  woensdag 21 februari 2018 @ 20:12:30 #117
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_177352480
quote:
10s.gif Op woensdag 21 februari 2018 19:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ja, als je 2 uur lang op kosten van de stad in gaat waarvan anderhalf uur gewoon betaalde tijd, dan heb ik er over het algemeen niet zo'n moeite mee hoor :)
Ja, dat dus... Dit soort "beleidsprioriteiten" (waar suïcidepreventie bijhoort) wordt gedeeld binnen de hele directie. Dat is nuttig: weet wat de directie doet - en hoe. Dat kan gebeuren door een presentatie tijdens een afdelingsoverleg ofzo, maar je kunt dat dus ook organiseren tussen 12:00 en 13:00 met een broodje erbij. En als je zoiets weet te regelen dan komen er ook wel mensen vanuit ProRail en NS uitleggen wat de protocollen zijn bij afhandeling, wat er wordt gedaan aan preventie en wat risico's zijn. En ja, en passant worden er wat wensen gedropt die NS/ProRail niet goed kunnen oppakken, maar het departement wel.

Voor mijn inhoudelijke werkpakket is het niet gelijk van invloed. Hoewel, elke overweg die ik met mijn projecten kan transformeren in een tunneltje ofzo is weer een risicopuntje minder (want suïcides vinden vaak plaats bij overwegen).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 februari 2018 @ 20:22:37 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_177352702
Wat James bedoelt is dat er maximaal gescrooged wordt op onbetaalde lunchtijd, en dat je de lunch zelf ook voor jezelf moet regelen. Je kunt net zo goed zulke dingen savonds, snachts, sweekends of in de vakantie doen. Maar dan weet je zeker dat er geen hond komt. Dit is gewoon gewoeker met Arbo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 februari 2018 @ 20:31:50 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_177352874
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:12 schreef Goverman het volgende:

[..]

Ja, dat dus... Dit soort "beleidsprioriteiten" (waar suïcidepreventie bijhoort) wordt gedeeld binnen de hele directie. Dat is nuttig: weet wat de directie doet - en hoe. Dat kan gebeuren door een presentatie tijdens een afdelingsoverleg ofzo, maar je kunt dat dus ook organiseren tussen 12:00 en 13:00 met een broodje erbij. En als je zoiets weet te regelen dan komen er ook wel mensen vanuit ProRail en NS uitleggen wat de protocollen zijn bij afhandeling, wat er wordt gedaan aan preventie en wat risico's zijn. En ja, en passant worden er wat wensen gedropt die NS/ProRail niet goed kunnen oppakken, maar het departement wel.

Voor mijn inhoudelijke werkpakket is het niet gelijk van invloed. Hoewel, elke overweg die ik met mijn projecten kan transformeren in een tunneltje ofzo is weer een risicopuntje minder (want suïcides vinden vaak plaats bij overwegen).
Hurdegaryp staat daar niet bekend om toch?

Wel om de tijdwinst die je kunt boeken door de overwegen daar weg te saneren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:20:30 #120
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_177354289
quote:
14s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Hurdegaryp staat daar niet bekend om toch?

Wel om de tijdwinst die je kunt boeken door de overwegen daar weg te saneren.
Qua suïcides weet ik dat niet (zo in de details op de locaties ging men niet). Wel wordt er een onderdoorgang aangelegd in de Rijksstraatweg in het kader van het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden. Dat, naast de onderdoorgang die voor de Centrale As is aangelegd maakt dat er maar weinig overwegen meer zijn in Hurdegaryp.

[ Bericht 7% gewijzigd door Goverman op 21-02-2018 21:27:05 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 februari 2018 @ 21:37:54 #121
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_177354961
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 21:20 schreef Goverman het volgende:

[..]

Qua suïcides weet ik dat niet (zo in de details op de locaties ging men niet). Wel wordt er een onderdoorgang aangelegd in de Rijksstraatweg in het kader van het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden. Dat, naast de onderdoorgang die voor de Centrale As is aangelegd maakt dat er maar weinig overwegen meer zijn in Hurdegaryp.
mja, van de drie blijven er nog altijd twee over
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_177361648

Dit vind ik in de trein. Let op de prijzen. Groetjes uit Nürnberg.
Bier.
pi_177362920
Nou Eurostar via NS boeken is gelukt.
  donderdag 22 februari 2018 @ 10:48:52 #124
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177364194
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:12 schreef Goverman het volgende:
Voor mijn inhoudelijke werkpakket is het niet gelijk van invloed. Hoewel, elke overweg die ik met mijn projecten kan transformeren in een tunneltje ofzo is weer een risicopuntje minder (want suïcides vinden vaak plaats bij overwegen).
En jullie hebben de illusie dat zelfmoord bij het spoor verdwijnt als alle overwegen weg zijn?
Mensen in zo'n situatie kiezen de meest makkelijke manier, en als het spoor te moeilijk wordt, dan kan het altijd nog op de snelweg ernaast: https://www.ad.nl/binnenl(...)oopssprong~a830d7ac/

Of bij gebrek aan toegankelijke sporen en wegen, kan water ook nog:
https://www.ed.nl/son-en-(...)el-gehaald~a707d9de/

Gaat het "departement" dan straks ook alle (ongelijkvloerse?) kruisingen tussen wegen en water zo aanpassen dat je daar dan ook geen suïcidale actie kan doen? Lijkt me allemaal veel belastinggeld dat weggegooid wordt aan symptoombestrijding.

Begrijp me niet verkeerd, suïcidale acties zijn traumatiserend voor alle betrokkenen, of je nu machinist bent, conducteur, (vrachtwagen)chauffeur, schipper, toevallige passant of hulpverlener. Maar als we ons eens wat meer zouden verdiepen wáárom mensen suïcidaal raken, dan zouden we nog wel eens wat effectiever kunnen zijn.
Laatst hoorde ik een aangrijpend verhaal van een collega, die kende ook iemand die voor de trein was gesprongen. Het hele voorval was al zware kost, maar het ging helemaal door merg en been toen ik ook hoorde wat de aanleiding was: Onvoldoende financiële middelen bij de zorginstellingen die hem dus niet de zorg konden geven die hij nodig had.
So we just called him Fred
  donderdag 22 februari 2018 @ 11:12:28 #125
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_177364595
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2018 10:48 schreef FredvZ het volgende:

[..]

En jullie hebben de illusie dat zelfmoord bij het spoor verdwijnt als alle overwegen weg zijn?
Mensen in zo'n situatie kiezen de meest makkelijke manier, en als het spoor te moeilijk wordt, dan kan het altijd nog op de snelweg ernaast: https://www.ad.nl/binnenl(...)oopssprong~a830d7ac/

Of bij gebrek aan toegankelijke sporen en wegen, kan water ook nog:
https://www.ed.nl/son-en-(...)el-gehaald~a707d9de/

Gaat het "departement" dan straks ook alle (ongelijkvloerse?) kruisingen tussen wegen en water zo aanpassen dat je daar dan ook geen suïcidale actie kan doen? Lijkt me allemaal veel belastinggeld dat weggegooid wordt aan symptoombestrijding.

Begrijp me niet verkeerd, suïcidale acties zijn traumatiserend voor alle betrokkenen, of je nu machinist bent, conducteur, (vrachtwagen)chauffeur, schipper, toevallige passant of hulpverlener. Maar als we ons eens wat meer zouden verdiepen wáárom mensen suïcidaal raken, dan zouden we nog wel eens wat effectiever kunnen zijn.
Laatst hoorde ik een aangrijpend verhaal van een collega, die kende ook iemand die voor de trein was gesprongen. Het hele voorval was al zware kost, maar het ging helemaal door merg en been toen ik ook hoorde wat de aanleiding was: Onvoldoende financiële middelen bij de zorginstellingen die hem dus niet de zorg konden geven die hij nodig had.
Nee, we hebben niet de illusie dat het spoor onmogelijk te maken is voor suïcides. Dat kan ook niet, omdat er nog altijd perrons zijn waar de trein langsdendert. Maar dat is dan ook niet de inzet. Overwegen ongelijkvloers maken gebeurt dan ook om een andere reden: om de overweg inherent veilig te maken voor weggebruikers zonder suïcidale gedachten.

Een andere methode kiezen kan inderdaad. Er is ook niet de pretentie dat zelfmoord te voorkomen is. Aan de andere kant, van het merendeel van de mensen die op tijd van het spoor is gehaald, is geen nieuwe poging bekend. Dat betekent dus eigenlijk dat mensen met zelfmoordneigingen wel van dat pad af te halen (en houden) zijn. En daarmee zijn maatregelen effectief, zowel voor de spoorsector als voor de betrokkene zelf. Want uiteindelijk blijft na elke suïcide een heel aantal mensen getraumatiseerd achter (nabestaanden, getuigen, treinpersoneel, incidentbestrijders e.d.)

Wat mij gisteren duidelijk werd, is dat zelfmoord vaak impulsief gebeurt wanneer de gedachten er zijn. Er zijn drie fasen (ik gebruik vast niet de juiste termen):
- fase waarin zelfmoord als optie naar voren komt (gedachte dat zelfmoord de oplossing is)
- de methode (gedachte waarin de methode wordt 'beleefd' en waar dan naar toe wordt 'gewerkt')
- de impulsfase (de daadwerkelijke uitvoering: bijv. naar het spoor toe gaan en dan uiteindelijk de handeling uitvoeren)

Voor de maatregelen op en aan de baan (verlichting, camera's, hekken e.d.) geldt dat die er op zijn gericht om drempels op te werpen om de impulsfase moeilijker te maken. Mensen die zelfmoord willen plegen doen dat het liefst zonder dat anderen meekijken. Dus daarom zoekt men een plek (bij een overweg bijvoorbeeld) om het spoor te betreden en dan op een moment dat niemand kijkt op het spoor gaan staan. Wanneer dat met hekken, matten en camera's kan worden beperkt dan is het aantal geslaagde pogingen terug te dringen. En daarom werk toezicht ook: iemand die een poging wil doen, en al in de impulsfase zit, vertoont ander gedrag dan reguliere reizigers en weggebruikers. En ook dan kun je er dus nog tijdig bij zijn.

De echte oplossing is - zoals je zelf zegt - hulpverlening, om te voorkomen dat mensen in fase 3 terechtkomen. Dat is echter niet iets waar IenW heel veel mee kan. Wat we wel kunnen, is met gerichte financiering mensen uit die impulsfase houden of halen. Dat zijn dus bovengenoemde maatregelen.

Nogmaals, niet een heel prettig onderwerp, maar wel heel belangrijk. Want let wel, ook in dit topic zitten mensen die betrokken zijn geweest bij suïcides. Dat hakt er (in ieder geval bij mij) wel in. En op een of andere manier motiveert het wel.

Los van de emotionele impact geldt natuurlijk dat suïcide een flinke bron van vertraging is. Drie uur per incident is ongeveer de norm. Dat is uiteindelijk een flinke kostenpost (zowel directe kosten als indirecte kosten), waardoor maatregelen ook financieel gewoon doelmatig zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Goverman op 22-02-2018 11:21:50 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')