abonnement Unibet Coolblue
pi_177186606
Ik ben in het bezit van een AEG L87695NWD was- droog combinatie. De machine stopt halverwege het programma, verspringt in looptijd en valt vervolgens uit.

Het lijkt te maken te hebben met het centrifugeren. De machine staat volledig waterpas maar het lijkt alsof hij niet goed op toeren komt waarna hij uitvalt. Echter, als ik de machine uitlees krijg ik foutmelding E31 (Druksensor).

Ik heb de machine reeds ter reparatie aangeboden bij de winkel waar ik deze gekocht heb. Hij is bij hun binnen geweest maar volgens hun deed zich de fout niet voor. Ik krijg als reactie:

We hebben u was droog combinatie hier op de test gehad. We hebben hem 10 tot 15 keer laten draaien de foutcode komt hier niet naar voren, we hebben het apparaat wel uitgelezen de foutcode stond er inderdaad in. Nu heb ik onderzoek verricht naar de foutcode nu blijkt dat deze code een storing is op het waterdruk.
Oplossing: Is de kraan vervangen van het wasmachine en of de waterstop er tussen uit halen en dan is het probleem verholpen
.”

Tegen beter weten in heb ik uiteindelijk toch maar de kraan vervangen, de waterstop vervangen en zelfs de machine bij de buren geprobeerd. Helaas blijft het probleem zich voordoen.

Aanvankelijk gebeurde het sporadisch dat de machine uitviel, tegenwoordig is het bijna onmogelijk een normale wasgang te laten doorlopen omdat de machine niet goed centrifugeert en gewoon stilvalt, reset en daarna uitvalt. De deur blijft daarbij vergrendeld.

Ik heb twee video's waarop te zien is wat er precies gebeurd.

Video 1: Vanaf 1:30 minuut is te zien wat er gebeurd. De machine doorloopt zijn normale (katoen, 40 graden, 1600 toeren) wasprogramma. Op een willekeurig moment springt de machine in "pauze" stand (lampje start/pauze begint te knipperen) en verandert de looptijd van 50 minuten naar 1 uur en 11 minuten. Vervolgens valt omstreeks 6:30 minuten de machine uit. De deur wordt niet ontgrendeld en kan pas geopend worden nadat de machine aangezet wordt en de ontgrendeling start (soms lukt dit zelfs niet). Normaal zou de machine zich automatisch ontgrendelen na het doorlopen van het wasprogramma.

Video 2: Hier staat de machine op "centrifugeren en pompen", geen wasbeurt dus. De machine begint te lopen en vervolgens (omstreeks 2:45 van de video) springt de machine weer in "pauze" modus en verandert de geschatte looptijd van 5 naar 8 minuten. De machine laat zich niet starten door op de start/pauze knop te drukken. Uiteindelijk valt ook hier de machine weer uit en blijft de deur vergrendeld.

Iemand enig idee?

[ Bericht 1% gewijzigd door unlimitedzxr op 14-02-2018 21:01:31 ]
  woensdag 14 februari 2018 @ 20:52:41 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_177186697
https://www.wasmachines.nl/forum/

Stel je vraag hier ook eens.
pi_177186925
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:52 schreef Boca_Raton het volgende:
https://www.wasmachines.nl/forum/

Stel je vraag hier ook eens.
Thnx. Heb ik inderdaad al gedaan.

Echter, mijn post daar is al 2x op onverklaarbare wijze gewoon volledig gewist. Ik heb vanmiddag nogmaals gepost maar voor de zekerheid ook even hier.
pi_177209524
Niemand?
pi_177210728
De melding E31 hoeft niet gerelateerd te zijn aan het huidige probleem. Wellicht staat de melding nog ergens in het geheugen omdat hij ooit te weinig waterdruk heeft gehad. Dat de machine ‘uitvalt’ klopt niet, dit is de standby functie die na 5 min. actief wordt. Persoonlijk zou ik het in de stroomvoorziening richting motor zoeken, of de afvoerpomp (heb je al gekeken of er iets in de pomp zit?). Met name los contact is verdacht, want met centrifugeren schudt de machine het meest.

3 dingen die je voor de volledigheid nog zou kunnen testen:
- wasmachine in een ander stopcontact steken
- programma zonder centrifugeren
- centrifugeren op laagste toerental

Dit alles doe je zonder was in de machine.
Hoor graag de resultaten.

[edit] In het 1e filmpje, is je wasmachine daar ook aan het centrifugeren voor hij op pauze springt? [edit]

[ Bericht 10% gewijzigd door Knuppel1983 op 15-02-2018 19:46:36 ]
pi_177258987
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:57 schreef Knuppel1983 het volgende:
De melding E31 hoeft niet gerelateerd te zijn aan het huidige probleem. Wellicht staat de melding nog ergens in het geheugen omdat hij ooit te weinig waterdruk heeft gehad. Dat de machine ‘uitvalt’ klopt niet, dit is de standby functie die na 5 min. actief wordt. Persoonlijk zou ik het in de stroomvoorziening richting motor zoeken, of de afvoerpomp (heb je al gekeken of er iets in de pomp zit?). Met name los contact is verdacht, want met centrifugeren schudt de machine het meest.

3 dingen die je voor de volledigheid nog zou kunnen testen:
- wasmachine in een ander stopcontact steken
- programma zonder centrifugeren
- centrifugeren op laagste toerental

Dit alles doe je zonder was in de machine.
Hoor graag de resultaten.

[edit] In het 1e filmpje, is je wasmachine daar ook aan het centrifugeren voor hij op pauze springt? [edit]
Ik krijg melding E31 niet gewist, ook niet wanneer ik de machine reset.
Heeft dit daadwerkelijk met de waterdruk van buitenaf te maken? Ik betwijfel namelijk of dat echt het probleem is. Voor mijn gevoel is het een druksensor voor in de machine?

Wasmachine in ander stopcontact heb ik al een paar keer geprobeerd. Ook op een andere aansluiting (van de cv ketel, en bij de buren) brengt geen resultaat.

Centrifugeren op laag of hoog toerental lijkt geen verschil te maken.

Het vreemde is dat de machine vandaag, voor het eerst in 3 weken, weer eens een programma afgemaakt heeft. Ik gebruik de machine bijna dagelijks en moet hem dan sinds een paar weken een paar keer in een andere stand zetten om zo de was gedaan te krijgen.

Ik weet niet 100% zeker of het alleen tijdens centrifugeren gebeurd. Mijn gevoel is dat dit voornamelijk de laatste tijd zo is, sindsdien hij eigenlijk bijna nooit meer een programma afmaakt. Voorheen gebeurde dit sporadisch 1x per 2 weken, nu dus bijna dagelijks.

Als de machine stilvalt (en dus in standby) kun je hem niet meer aanzetten. Hij hangt dan soort van vast in zijn programma.
pi_177269850
Heb je de pomp al nagekeken of er geen zooi in zit? En zonder centrifugeren maakt hij zn programma ook niet af?
pi_177286760
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 07:50 schreef Knuppel1983 het volgende:
Heb je de pomp al nagekeken of er geen zooi in zit? En zonder centrifugeren maakt hij zn programma ook niet af?
Er zit niets in de pomp en filter.

Het is een droog/was combinatie. Ik kan centrifugeren niet helemaal uitzetten maar bijvoorbeeld een droogprogramma loopt helemaal door.

Morgen eens kijken bij een fijnwasprogrmma. Daarbij kan ik centrifugeren misschien wel uitzetten. Ik kijk het morgen even na en meld mij 😊.
pi_177348087
Als ik de centrifugeer functie uit zet, loopt de machine gewoon netjes tot het einde door. Daarna kan ik handmatig het centrifugeer en pompen programma aanzetten welke ook gewoon netjes doorloopt.

In combinatie wil het echter niet werken en blijft de machine uitvallen!?
pi_177356627
Wat gebeurt er wanneer je een koude was draait met centrifugeren? Maakt hij dan zijn programma af?
pi_177358470
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 22:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Wat gebeurt er wanneer je een koude was draait met centrifugeren? Maakt hij dan zijn programma af?
Ik dacht van wel maar vandaag ook niet gelukt.

Ik heb vandaag een koud programma zonder centrifugeren laten lopen >> programma wordt onderbroken.

Nu ben ik al 4x aan het proberen de machine op centrifugeren/pompen te laten draaien zodat ik daarna de droger kan aanzetten. Helaas komt de machine bij lange na niet op 1600 toeren en blijft een beetje heen en weer draaien en pompen.. soms iets harder, soms iets zachter.. en valt daarna stil.
pi_177358633
Het zou goed de druksensor kunnen zijn zoals het foutlog ook aangeeft. Slangetje kan verstopt zijn (doorblazen), slangetje lek, of sensor stuk (vervangen). Beiden zijn goed zelf te doen mits je de machine opent maakt.

Die reparatieshop zou ik in ieder geval mijden, want druk heeft in dit geval niets met waterdruk op de kraan te maken.

Zie hier wat uitleg over de druksensor:
https://www.onlineonderde(...)veauregelaar-testen/

En hier het onderdeel voor jouw wascombo:
http://www.europart.nl/a/(...)-wasmachine-00177630

[ Bericht 8% gewijzigd door Knuppel1983 op 22-02-2018 00:17:50 ]
pi_177358931
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:04 schreef Knuppel1983 het volgende:
Het zou goed de druksensor kunnen zijn zoals het foutlog ook aangeeft. Slangetje kan verstopt zijn (doorblazen), slangetje lek, of sensor stuk (vervangen). Beiden zijn goed zelf te doen mits je de machine opent maakt.

Die reparatieshop zou ik in ieder geval mijden, want druk heeft in dit geval niets met waterdruk op de kraan te maken.

Zie hier wat uitleg over de druksensor:
https://www.onlineonderde(...)veauregelaar-testen/

En hier het onderdeel voor jouw wascombo:
http://www.europart.nl/a/(...)-wasmachine-00177630

Dankjewel! dat vermoeden van die waterdruk had ik al. Ik zal er dit weekend eens goed naar kijken en dan overwegen of de machine nogmaals teruggaat of ik het maar zelf ga proberen (zit namelijk nog garantie van de witgoedhandelaar op).
pi_177362316
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:34 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]

Dankjewel! dat vermoeden van die waterdruk had ik al. Ik zal er dit weekend eens goed naar kijken en dan overwegen of de machine nogmaals teruggaat of ik het maar zelf ga proberen (zit namelijk nog garantie van de witgoedhandelaar op).
Nog maar een keer dan. De druksensor (ofwel niveauregelaar) heeft niets met waterdruk te maken, maar alles met luchtdruk.

Bedenk je dat 1 uur reparatietarief alleen al hoger is dan de aanschaf van een nieuwe druksensor. En de druksensor is zo ongeveer het makkelijkste onderdeel om zelf te vervangen.


Succes,you got this ;)
pi_177447817
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 09:08 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Nog maar een keer dan. De druksensor (ofwel niveauregelaar) heeft niets met waterdruk te maken, maar alles met luchtdruk.

Bedenk je dat 1 uur reparatietarief alleen al hoger is dan de aanschaf van een nieuwe druksensor. En de druksensor is zo ongeveer het makkelijkste onderdeel om zelf te vervangen.


Succes,you got this ;)
Lijkt te zijn opgelost. Ik heb het slangetje en luchtsensor doorgeblazen. Inderdaad heel simpel en snel zelf te doen.

Bedankt voor de moeite en tijd om mij op weg te helpen!

Schandalig dat de machine terug is geweest voor reparatie en de witgoedhandelaar niets kon vinden en zonder te repareren weer teruggestuurd heeft. Transportkosten heeft hij zelf gemaakt (externe transporteur).

Ondanks dat ik nog garantie op het apparaat heb, werd er vervolgens niet meer gereageerd op mijn emails.

Ik kan iedereen afraden iets te kopen bij de desbetreffende Witgoed Service uit regio Eindhoven.
pi_177449935
Jeeej :)
Voelt toch ook veel lekkerder als je kunt zeggen dat je iets zelf hebt gerepareerd ;)
pi_189688557
1,5 jaar later is de machine helaas weer stuk. Na een kabelbreuk met E73 foutmelding, is een controlboardje doorgebrand dat links onderin de machine zit.

Ik heb via een onderdelenwinkel een nieuw control board gekocht (zou reeds geprogrammeerd zijn) en vandaag ingebouwd. Resultaat; alleen het start/pause lampje gaat branden maar verder reageert de machine nergens op. Het display gaat niet aan, de knoppen doen verder niets en ook start/stop doet niets.

Ik heb het vermoeden een “dom” en ongeprogrammeerd board gekregen te hebben. Nu ga ik morgen sowieso terug naar de winkel (hij vroeg sowieso al om even langs te komen en zeggen of het gelukt is) maar graag wil ik zo snel mogelijk weer wassen.

Heeft hier iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')