abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 3 april 2018 @ 11:11:10 #226
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178273985
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 09:16 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

De beide keren dat ik een psychose heb gehad was op een moment dat ik een week lang nauwelijks/niet sliep.
Heb je een diagnose gekregen?
pi_178284095
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 11:11 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Bipolaire Stoornis, maar mijn psych in Zwitserland is niet zeker of die diagnose juist is.

Je moest haar reactie zien toen ik vertelde dat ik week in de separeercel heb doorgebracht. :') Waanzin, middeleeuwen zijn nog niet voorbij in Nederland.
pi_178286616
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:12 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Bipolaire Stoornis, maar mijn psych in Zwitserland is niet zeker of die diagnose juist is.

Je moest haar reactie zien toen ik vertelde dat ik week in de separeercel heb doorgebracht. :') Waanzin, middeleeuwen zijn nog niet voorbij in Nederland.
Was het zwaar onterecht dan? Of ergens wel noodzakelijk?
It isn't about the cards you're dealt, nor the value it represents.
It's about how to play 'em.
pi_178288542
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 april 2018 20:42 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Was het zwaar onterecht dan? Of ergens wel noodzakelijk?
Iedereen langer dan een uur opsluiten in een hok van 3x3m zonder zicht, zonder direct daglicht (dichte lamellen, aangezien voorbijgangers niet naar binnen mochten kijken), zonder stromend water, zonder wc, is naar mijn mening onmenselijk.

170+ uur eenzame opsluiting, elke dag een paar kwartiertjes om te luchten. Niet buiten hoor, in de gang voor de separeercel. Een seriemoordenaar heeft het nog beter, en die kan tenminste nog een logische reden verzinnen voor zijn opsluiting

Ik werd daar opgesloten omdat ik te bijdehand was in de groep. ik zou andere cliŽnten onrustig maken door de dingen die ik zei, dat zou kunnen escaleren. Aangezien er enkele forse gasten zaten vonden ze het beter dat ze mij dus maar apart hielden.
Niet dat ik zelf gevaarlijk of agressief was. Ik was zo loom als een pad. :')

Ik verloor pas echt de realiteit in die cel, omdat ik er niet uit kon. Dan besef je pas hoe relatief onze zogenaamde vrijheid is. Net een hond in een hok.

Je krijgt een paar krijtjes, en er hing een krijtbord. Naar een paar dagen waren de krijtjes er ook niet meer, waarschijnlijk was de voorraad op.
Zit je daar; zonder kleding (blauw gewaad), een plastic matras en een dekentjes, dat is het dan. En niet begrijpen wat er gebeurd, aangezien je nog nooit van een separeercel gehoord hebt, en niet eens wist dat het bestond.

Je moet wel sterk in je schoenen staan wil je dan niet gek worden.
Het enige wat ik nog kon verzinnen is van stukjes karton (kartonnen pishoed) miniatuur poppetjes maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jed1Gam op 03-04-2018 21:48:00 ]
  dinsdag 3 april 2018 @ 21:36:53 #230
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178288837
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 21:28 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Iedereen langer dan een uur opsluiten in een hok van 3x3m zonder zicht, zonder direct daglicht (dichte lamellen, aangezien voorbijgangers niet naar binnen konden kijken), zonder stromend water, zonder wc, is naar mijn mening onmenselijk.

Ik werd daar opgesloten omdat ik te bijdehand was in de groep. ik zou andere cliŽnten onrustig maken door de dingen die ik zei, dat zou kunnen escaleren.
Aangezien er enkele forse gasten zaten vonden ze het beter dat ze mij dus maar apart hielden.
Niet dat ik zelf gevaarlijk of agressief was. Ik was zo loom als een pad. :')

Ik verloor pas echt de realiteit in die cel, omdat ik er niet uit kon. Dan besef je pas hoe relatief onze zogenaamde vrijheid is. Net een hond in een hok.

Je krijgt een paar krijtjes, en er hing een krijtbord. Naar een paar dagen waren de krijtjes er ook niet meer, waarschijnlijk was de voorraad op.
Zit je daar; zonder kleding (blauw gewaad), een plastic matras en een dekentjes, dat is het dan. En niet begrijpen wat er gebeurd, aangezien je nog nooit van een separeercel gehoord hebt, en niet eens wist dat het bestond.

Je moet wel sterk in je schoenen staan wil je dan niet gek worden.
Het enige wat ik nog kon verzinnen is van stukjes karton (kartonnen pishoed) miniatuur poppetjes maken.
Herkenbaar. Heb ook meerdere keren in separeer gezeten. Langste was ook een week. Je omschrijft het goed.
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_178289046
Probleem is dat het we het in Nederland nog steeds doodnormaal vinden, terwijl het in andere landen afgeschaft is.
  dinsdag 3 april 2018 @ 21:56:27 #232
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178289587
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 21:42 schreef Jed1Gam het volgende:
Probleem is dat het we het in Nederland nog steeds doodnormaal vinden, terwijl het in andere landen afgeschaft is.
Nee hoor, meeste landen is het niet afgeschaft. Zwitserland toevallig wel.
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_178289837
Niet mijn tekst:

In sommige Europese landen is separatie al jaren bij wet verboden, zoals in Denemarken.

In andere landen zoals in Engeland en Zweden is het separeren op zijn Nederlands praktisch nagenoeg verdwenen op grond van het regionaal verplichte kwaliteitsbeleid.

Op zijn Nederlands, want ´seclusion´, zoals separeren in het Engels wordt genoemd, staat bijvoorbeeld in Noorwegen voor een seclusion area, een compleet ingerichte kleine afdeling, waar de patiŽnt gescheiden van de anderen kan worden verpleegd. Maar hij mag daar in tijden van crisis nooit en te nimmer eenzaam worden opgesloten of alleen gelaten.
pi_178290687
Ook ervaring met de separeer.
Tja, voor een deel ervaren als mensonterend maar ik denk misschien wel nodig...?
Wat ik het ergste vond was om totaal alleen te zijn in crisis, verward, op een dieptepunt.

In Nederland zijn ze binnen de GGZ bezig met een verandering. Minder tot niet separeren en 1 op 1 verpleging bij crisis. In de instelling waar ik zat waren ze separeers aan het verwijderen!
In ziekenhuizen streeft men naar zo min tot geen fixatie bij patiŽnten.
Dus, we gaan de betere kant op.
  vrijdag 6 april 2018 @ 11:54:18 #235
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178343481
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2018 21:56 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nee hoor, meeste landen is het niet afgeschaft. Zwitserland toevallig wel.
Gelukkig is de tendens wel het minder in te zetten
pi_178362763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef Homer85 het volgende:
Vorig jaar heb ik helaas een psychose mogen ervaren.
Dat was heftig en ik ben ervoor opgenomen geweest. Ik had last van wanen, geen hallucinaties of stemmen.
Inmiddels zijn we een jaar verder en gaat het redelijk. Ik ben nog niet aan het werk, maar wel aan het solliciteren en wil graag weer aan het werk.

Er is gelukkig geen diagnose gesteld. Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die een psychose gehad hebben en geen diagnose hebben gekregen? Ook naar ervaringen van mensen met een diagnose ben ik benieuwd. Hoe gaat het nu met je? Hoe heb je de psychose verwerkt?

Ken je bekende mensen die een psychose gehad hebben? Ik weet het van Heleen van Royen, maar ken er verder weinig.
Ik ken een hoogleraar (of in ieder geval iets in die richting Universitair) die psychoses heeft.
  zaterdag 7 april 2018 @ 15:16:50 #237
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_178366769
https://uitdedroom.wordpr(...)kker-of-achterloper/

Voor de geÔnteresseerden, over isoleren/separeren
  maandag 9 april 2018 @ 10:29:10 #239
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178402465
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 12:30 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ken een hoogleraar (of in ieder geval iets in die richting Universitair) die psychoses heeft.
Hoe heet die hoogleraar?
pi_178402571
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 10:29 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Hoe heet die hoogleraar?
Dat ga ik niet zeggen.
  maandag 9 april 2018 @ 17:58:18 #241
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178411158
Wat ik me afvraag is of je, bij 1 psychose, je de rest van je leven rekening moet houden met een kwetsbaarheid? Of kun je gewoon verder leven zonder zorgen?
pi_178414346
Lekker doorleven.

Ik denk dat als je door drugsgebruik in een psychose bent beland, dat je in principe gewoon door kan leven (zonder drugs).

Als er geen drugsgebruik is het spel is moet je altijd je grenzen in de gaten houden.

Bij mijzelf, als ik te veel werk (60/70 uur p week)en weinig slaap, moet ik opletten.
Als ik op zo een moment in mn priveleven een probleem krijg, kan ik in een psychose raken. Simpel overbelasting,
pi_178416757
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 20:44 schreef Jed1Gam het volgende:
Lekker doorleven.

Als er geen drugsgebruik is het spel is moet je altijd je grenzen in de gaten houden.

3,5 jaar later ben ik anders nog altijd vele malen beperkter belastbaar met name qua energie, waardoor ik niet werk, niet altijd mijn hobby's uit kan oefenen, huishoudelijke taken soms teveel energie kosten, lastig van te voren iets kan afspreken.

Ook merk ik dat best snel uit balans kan raken waardoor ik onrustig, paranoide of randpsychotisch wordt.

In mijn geval is dat niet "lekker doorleven" ;)

Lijkt me dus voor iedereen verschillend ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Corossi op 09-04-2018 22:30:10 ]
pi_178420197
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 22:20 schreef Corossi het volgende:

[..]

3,5 jaar later ben ik anders nog altijd vele malen beperkter belastbaar met name qua energie, waardoor ik niet werk, niet altijd mijn hobby's uit kan oefenen, huishoudelijke taken soms teveel energie kosten, lastig van te voren iets kan afspreken.

Ook merk ik dat best snel uit balans kan raken waardoor ik onrustig, paranoide of randpsychotisch wordt.

Ja dan is het inderdaad verschillend, ik ben 100% de oude.
Kanttekening is dat ik geen medicijnen gebruik, anders zou ik zeker niet boven de 70% uitkomen.
  dinsdag 10 april 2018 @ 10:49:01 #245
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178422490
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 22:20 schreef Corossi het volgende:

[..]

pi_178439061
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 april 2018 06:52 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Ja dan is het inderdaad verschillend, ik ben 100% de oude.
Kanttekening is dat ik geen medicijnen gebruik, anders zou ik zeker niet boven de 70% uitkomen.
Alleen maar super dat je weer 100% de oude bent (rekening houdend met je grenzen). Was dat snel of heeft dat lang geduurd na een psychose?

Recent ben ik weer gestopt met antipsychotica en afgesproken voor korte periodes indien nodig deze te gebruiken. Met gebruik van de laagste dosering, merk ik best wel verschil nu ik gestopt ben. Veel meer gevoelens in positieve zin ;) Meer zin om activiteiten doen.
Helaas ontbreekt dat daar dan wel de energie nog al eens voor, negatieve gevoelens komen dus ook wat "harder" binnen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 10:49 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Ja hoewel ik daar zelf niet te zwaar aan til, het is maar een labeltje die gebruikt wordt ;)
pi_178440637
Homer85

Ik begrijp nu je vraag of er wel of geen diagnose is gesteld beter. Hier ook geen diagnose. Soms korte, minuten, angstmomenten. Niet dagelijks, maar ze zijn er nog wel.

Ik hoop dat triggers als drugs en werkstress ontwijken genoeg is om weer "normaal" te kunnen leven.

Nogmaals bedankt voor de eerlijk- en openheid van een ieder hier.
pi_178441721
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 23:27 schreef Corossi het volgende:

[..]

Alleen maar super dat je weer 100% de oude bent (rekening houdend met je grenzen). Was dat snel of heeft dat lang geduurd na een psychose?

[..]

1 Jaar tot na de opname heb ik nog medicatie gebruikt, al met een lagere dosering dan voorgeschreven en geen antipsychotica, enkel depakine. Met antipsychotica ga ik echt kapot, een complete zombie, net alsof je elke avond een fles wodka opzuipt.
Daarna nog een half jaar langzaam verder afgebouwd, en nu al weer bijna 2 jaar geen medicatie.

Mijn ervaring is dat echt heel veel mensen roepen je wordt nooit meer 100% de oude, psychiaters en bekenden, wie dan ook. Ik denk dat die berichtgeving onbewust veel invloed heeft.

Het is dat ik een goede psychiater uiteindelijk heb gevonden waarmee ik de oorzaken van spanningen/trauma's achterhaald heb. Beetje psychoanalyse, niets verkeerds aan.
Tegenwoordig ga ik ook al lang niet meer naar een psychiater, dat ter zijde.

Met psychosegevoeligheid ga je naar mijn mening wat intenser door het leven, en in deze maatschappij is er in principe weinig plaats voor een beetje absurditeit.

Ik had laatst de film Zorba, the greek gezien, deed het me een beetje aan denken.

Alexis Zorba: Damn it boss, I like you too much not to say it. You've got everthing except one thing: madness! A man needs a little madness, or else...
Basil: Or else?
Alexis Zorba: ...he never dares cut the rope and be free.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jed1Gam op 11-04-2018 09:19:32 ]
  woensdag 11 april 2018 @ 15:17:08 #249
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178449135
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2018 23:27 schreef Corossi het volgende:

[..]

Recent ben ik weer gestopt met antipsychotica en afgesproken voor korte periodes indien nodig deze te gebruiken. Met gebruik van de laagste dosering, merk ik best wel verschil nu ik gestopt ben. Veel meer gevoelens in positieve zin ;) Meer zin om activiteiten doen.
Helaas ontbreekt dat daar dan wel de energie nog al eens voor, negatieve gevoelens komen dus ook wat "harder" binnen.

[..]

Ja hoewel ik daar zelf niet te zwaar aan til, het is maar een labeltje die gebruikt wordt ;)
Welke diagnose gaat het om? Als je het wil delen natuurlijk.
  maandag 16 april 2018 @ 11:35:23 #250
390098 Homer85
Enjoying life
pi_178549174
Kennen jullie nog bekende mensen met een psychose?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')