abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177172330
Hi!

Even een lief dagboek topic van mijn kant. Mocht deze volgens mods niet juist staan voel je dan vrij om deze te verplaatsen ;)

Ik heb mijn hele leven gevoetbald. Ik kwam praktisch voetballend uit de baarmoeder en ben op mijn 5de volgens mij begonnen bij de plaatselijke vereniging. Rond mijn 16de ontwikkelde ik al enkelklachten en dit stapelde zich al snel op (meerdere malen gebroken, gekneusd en in-/afgescheurd). Op mijn 21ste had ik de enkel van een 60 jarige en voetbalde ik al met een brace.

Ik ben toen, ook met het oog op mijn studie, gestopt met voetballen en sinds die tijd ben ik op zoek geweest naar een goede vervanger voor voetbal. Ik heb in de afgelopen jaren hardgelopen, gefietst en gefitnesst, maar nooit langer dan 3 maanden achtereen. Ik vind hardlopen leuk, maar na een aantal weken/maanden merk ik dat ik mezelf echt naar buiten moet slepen en hetzelfde geldt eigenlijk voor de andere 2 sporten.

Het gekke is eigenlijk dat ik van mezelf uit best sportief ben, maar ik heb nu dus al een week of 5/6 niet meer gesport. Ik baal hiervan en merk dan ook dat ik minder goed in mijn vel zit. Tegelijkertijd heb ik geen zin om voor de 10de keer ergens in te stappen met de wetenschap dat het over 3 maanden geen fluit meer aan is.

Misschien een beetje een janktopic maar herkent iemand een dergelijke situatie? En wat heb jij toen gedaan?
pi_177172414
Ik herken het een beetje, als in: ook ben op zoek naar een nieuwe sport, maar niets bevredigt.

Wat is de reden dat je wilt sporten?
Somebody that I used to know
pi_177172433
Je moet de sport die je doet wel leuk vind dat ten eerste, anders ga je het uberhaupt nooit volhouden. Wat daarna heel belangrijk is, is een doel te hebben. Schrijf je in voor een (halve)marathon, ga fietsen tijdens je vakantie in het buitenland(waarvoor je dus wat uren op de fiets moet hebben gemaakt), dit soort dingen. Dat zou mij erg motiveren ergens voor te gaan trainen.
pi_177172482
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:09 schreef Postbus100 het volgende:
Ik herken het een beetje, als in: ook ben op zoek naar een nieuwe sport, maar niets bevredigt.

Wat is de reden dat je wilt sporten?
Voornaamste reden is dat ik me beter voel wanneer ik sport. Alleen sporten voelt nu als werken af en toe, terwijl de voetbal echt als ontspanning voelde.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:10 schreef Remzz het volgende:
Je moet de sport die je doet wel leuk vind dat ten eerste, anders ga je het uberhaupt nooit volhouden. Wat daarna heel belangrijk is, is een doel te hebben. Schrijf je in voor een (halve)marathon, ga fietsen tijdens je vakantie in het buitenland(waarvoor je dus wat uren op de fiets moet hebben gemaakt), dit soort dingen. Dat zou mij erg motiveren ergens voor te gaan trainen.
Ja klopt. Heb ik ook wel gedaan; ik ben niet iemand die zomaar gaat lopen/fietsen. Ik houd van statistiekjes en schema's. Maar toch is 'de lol' er zelfs dan na een maand of 3 wel af.
pi_177172546
Misschien een nieuwe teamsport, of iets dat je in groepsverband doet? Dan is de drempel om er heen te gaan vaak veel lager. Het is alleen even kijken wat je enkel aankan. Misschien is boksen iets voor je.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_177172548
Als je je beter voelt wanneer je sport, zou ik zeggen: laat het doel van het hebben van een sport eens los en doe vooral waar je behoefte aan hebt. Is dat een rondje fietsen, dan spring je op je fiets en trap je al je energie eruit totdat je leeg bent. Wil je baantjes zwemmen, stap je accuut op de fiets naar het zwembad. Denk dat de drive om de sporten wel van binnen zit, daar heb je geen vaste sport voor nodig.

Laat het gewoon gebeuren, dat is mijn tip :) Wie weet waar je uitkomt.
Somebody that I used to know
pi_177172886
En waarom ga je dan niet gewoon weer voetballen?
U MAD?
pi_177172908
Braziliaans Jiu-Jitsu. Topic kan op slot.
pi_177172925
Is het een idee om leider te worden van een team waarin bijvoorbeeld je vrienden voetballen? Zo blijf je toch betrokken bij het hele teamgebeuren, ondanks dat je zelf niet meer kan spelen.

Ik weet niet hoe ernstig geblesseerd je nu nog steeds bent. Maar je zou er zelfs over na kunnen denken om zo nu en dan met dit team mee te trainen om toch aan je lichaamsbeweging te komen. En dan denk ik niet aan felle partijen mee spelen, maar aan het loopwerk of bijvoorbeeld als kaatser in een positiespel.
pi_177173004
Welke dingen maakten voor jou voetbal echt leuk? Afwisseling, het spel- en wedstrijdelement, het sporten in een team, buiten zijn?

Als fitness en hardlopen bijvoorbeeld onderdeel zijn van de training naar een survivalrun zouden zijn, zou je het dan al leuker vinden? Dan kun je de geboekte voortgang daadwerkelijk toepassen in plaats van een enkel een gewichtje zwaarder kunnen tillen en een stukje verder kunnen rennen.
  woensdag 14 februari 2018 @ 10:43:27 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_177173111
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:10 schreef Remzz het volgende:
Je moet de sport die je doet wel leuk vind dat ten eerste, anders ga je het uberhaupt nooit volhouden. Wat daarna heel belangrijk is, is een doel te hebben. Schrijf je in voor een (halve)marathon, ga fietsen tijdens je vakantie in het buitenland(waarvoor je dus wat uren op de fiets moet hebben gemaakt), dit soort dingen. Dat zou mij erg motiveren ergens voor te gaan trainen.
en wat doe je na dat doel?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 14 februari 2018 @ 10:46:09 #12
257132 crew  Awsom
pi_177173152
Ga bij een vereniging...

[ Bericht 14% gewijzigd door Awsom op 14-02-2018 10:52:49 ]
pi_177173264
Als je zo genot van voetballen.. Is het dan niet en idee om op heel laag niveau zelf te blijven spelen, en daarnaast trainers of scheidsrechters cursus te doen en actief binnen je club te worden ofzo?
everyone's a critic...
even you ! !
pi_177173390
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

en wat doe je na dat doel?
Een volgend doel.
pi_177173410
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:01 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Een volgend doel.
En waar ontleen je dat aan?
Somebody that I used to know
pi_177173413
In mijn ervaring moet je gewoon de 'juiste' sport voor jou zien te vinden (die ook fysiek goed te behappen is).

Ik heb het 'sporten' altijd in drie delen gezien:

• het gevoel ervoor / het er toe zetten / er heen gaan
• het doen / het gevoel tijdens
• het gevoel daarna

Ik heb jarenlang een fitnessabonnement gehad, waarbij ik:

• ik er niet naar uitkeek om erheen te gaan, er met enige tegenzin naar toeging dus. Je moet jezelf er bijna heenslepen
• tijdens het beoefen ervan vond ik er eigenlijk geen klap aan
• alleen het gevoel daarna dat je het gedaan had, was lekker

Ik kwam er gewoon achter dat mij púúr individuele sporten mij niet zo liggen. Heb in mn jeugdjaren veel gevoetbald, en ook later nog in een zaalvoetbalteam met vrienden. Wel leuk, maar dat was maar max 1 keer in de week een wedstrijdje.

Kwam er wel achter dat ik er iets van een competitie-element in wilde hebben. Squashen bijv vond ik ook wel tof.

Nu doe ik sinds 3,5 jaar aan kickboksen en kan nu wel stellen dat dit echt míjn sport is. Het is afwisselend qua kracht, cardio en technieken. Af en toe een beetje sparren. Het mooie is dat je het gedeeltelijk individueel moet doen, gedeeltelijk met een partner om de technieken te oefenen en te sparren, maar altijd in een groep onder begeleiding van een trainer die je tot het uiterste pusht. Voor mij de gouden combo.

Nu:

• kijk ik er naar uit om te mogen trainen
• vind de trainingen leuk en heerlijk om te doen
• en heb óók nog eens het goede, voldane gevoel daarna.

Als je niet minstens 2 van de drie hebt bij het sporten, dan wordt het sowieso lastig. Als je alledrie hebt dan is het oke. (waarbij ik ook niet wil zeggen dat ik er echt élke keer zin in heb. Je hebt altijd wel van die dagen dat je liever thuis op de bank wil blijven hangen. Maar daar heb je ook wel weer trucjes voor ;)).

Oh en verder heb ik sinds januari een fitbit, wat mij nog net even extra meer stimuleert. Met collega's/vrienden die er ook een hebben onderlinge competities houden, leuke statistieken (grappig om te zien hoe je hartslag zich ontwikkelt tijdens een training, maar ook je rusthartslag over tijd). Je gaat net wat stapjes meer zetten met zo'n ding.

Momenteel train ik 3 a 4 keer in de week met kickboksen, en wissel ik het af met 3x 5 km hardlopen. Maar dat laatste vind ik gewoon heel stom, daar gaat alleen de derde bullet voor op. Dus die ben ik nu al meer aan het inruilen voor extra kickbokstrainingen (het is wel handig omdat je bij een training vastzit aan lestijden/dagen, hardlopen kun je dan iig doen als je een keertje niet kan op een ander moment.

Misschien toch maar eens wat sporten uitproberen, proeflesje kan altijd, of vraag eens rond in je vriendenkring wat zij doen. Eens een keertje squashen met iemand of whatever je leuk lijkt...
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_177173530
quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:02 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

En waar ontleen je dat aan?
Achja.. Ik ben via een loopje van 15km via een halve marathon naar een hele gegaan en vervolgens naar een halve triatlon. Gewoon waar je een uitdaging in ziet. Sommige mensen willen steeds harder, anderen steeds verder/langer.
pi_177173698
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:08 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Achja.. Ik ben via een loopje van 15km via een halve marathon naar een hele gegaan en vervolgens naar een halve triatlon. Gewoon waar je een uitdaging in ziet. Sommige mensen willen steeds harder, anderen steeds verder/langer.
Daar heb je je antwoord, TS. Je kan jezelf geen sport opleggen, maar kijk naar waar jij uitdaging in ziet.
Somebody that I used to know
pi_177173977
Als ik kijk naar mezelf:
Vroeger gekorfbald (waarbij ik vooral genoot van het teamspel), op een gegeven moment andere prioriteiten gekregen, sporten is naar de achtergrond geraakt, op een gegeven moment was mijn conditie zo slecht dat ik vond dat ik weer iets moest gaan doen. Hardlopen was laagdrempelig, dus daarmee begonnen. Bij een groep aangesloten die bergwandelingen maakt, waardoor ik voor mezelf een stok achter de deur heb gecreëerd om mijn conditie op peil te houden. Ik zwem ook af en toe en maak leuke fietstochten, om in beweging te blijven.
Is dit het? Nou, nee. Maar het is wel praktisch en op dit moment het best haalbare om mijn doel (fit zijn om leuke dingen te kunnen doen) te behalen. In mijn zoektocht naar een leuke nieuwe sport heb ik badminton geprobeerd, maar ik had het geduld niet om een nieuwe sport(techniek) te leren. Terugdenkend aan korfbal was dat eigenlijk best wel een leuke en geschikte sport, want: teamverband, spelelement, competitie, combi van kracht, conditie en techniek, etc. Je bent alleen een hele zaterdag de hort op voor je wedstrijden, en momenteel is dat geen haalbare kaart voor mij, dus tot die tijd loop ik hard en fiets en zwem ik, maar wie weet wat ik op termijn nog eens ga doen.
Somebody that I used to know
pi_177177648
Aantal goede posts met goede tips gelezen!

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:29 schreef de_boswachter het volgende:
En waarom ga je dan niet gewoon weer voetballen?
Zit er echt niet meer in. Ik knal al bijna door mijn enkel als ik de velden zie bij wijze van spreke.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:36 schreef Chai het volgende:
Welke dingen maakten voor jou voetbal echt leuk? Afwisseling, het spel- en wedstrijdelement, het sporten in een team, buiten zijn?

Als fitness en hardlopen bijvoorbeeld onderdeel zijn van de training naar een survivalrun zouden zijn, zou je het dan al leuker vinden? Dan kun je de geboekte voortgang daadwerkelijk toepassen in plaats van een enkel een gewichtje zwaarder kunnen tillen en een stukje verder kunnen rennen.
Goede vraag. De combinatie van het 'alles' maakt voetbal voor mij leuk. De combinatie van denken en doen. Niet alleen snel/atletisch moeten zijn, maar ook tactisch wat kunnen brengen. Andersom natuurlijk hetzelfde. Voetbal is voor mij de ultieme complete sport. Ik neig nu wel weer naar fitness, maar ik weet dat ik over 2/3 maand afhaak omdat dat voor de lange duur de eendimensionaal is voor mij. Ik haal daar geen uitdaging/voldoening uit.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:53 schreef the_critic het volgende:
Als je zo genot van voetballen.. Is het dan niet en idee om op heel laag niveau zelf te blijven spelen, en daarnaast trainers of scheidsrechters cursus te doen en actief binnen je club te worden ofzo?
Dat laatste ambieer ik niet echt. Dan zou het echt naast het sporten zelf moeten zijn. Voetballen zit er echt niet meer in. Ik stond op het punt om bij een kameraad in het 6de te gaan spelen, maar dat is echt niet verstandig. Laatste 3 jaar nog een keer of 5 een balletje wezen trappen met kameraden en hierbij al 3x door de enkel geschoten. Het zit deels in m'n enkel zelf en deels tussen de oren; maar netto is het geen goed idee om dat weer op te pakken.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:02 schreef LuNaTiC het volgende:
In mijn ervaring moet je gewoon de 'juiste' sport voor jou zien te vinden (die ook fysiek goed te behappen is).

Ik heb het 'sporten' altijd in drie delen gezien:

• het gevoel ervoor / het er toe zetten / er heen gaan
• het doen / het gevoel tijdens
• het gevoel daarna

Ik heb jarenlang een fitnessabonnement gehad, waarbij ik:

• ik er niet naar uitkeek om erheen te gaan, er met enige tegenzin naar toeging dus. Je moet jezelf er bijna heenslepen
• tijdens het beoefen ervan vond ik er eigenlijk geen klap aan
• alleen het gevoel daarna dat je het gedaan had, was lekker

Ik kwam er gewoon achter dat mij púúr individuele sporten mij niet zo liggen. Heb in mn jeugdjaren veel gevoetbald, en ook later nog in een zaalvoetbalteam met vrienden. Wel leuk, maar dat was maar max 1 keer in de week een wedstrijdje.

Kwam er wel achter dat ik er iets van een competitie-element in wilde hebben. Squashen bijv vond ik ook wel tof.

Nu doe ik sinds 3,5 jaar aan kickboksen en kan nu wel stellen dat dit echt míjn sport is. Het is afwisselend qua kracht, cardio en technieken. Af en toe een beetje sparren. Het mooie is dat je het gedeeltelijk individueel moet doen, gedeeltelijk met een partner om de technieken te oefenen en te sparren, maar altijd in een groep onder begeleiding van een trainer die je tot het uiterste pusht. Voor mij de gouden combo.

Nu:

• kijk ik er naar uit om te mogen trainen
• vind de trainingen leuk en heerlijk om te doen
• en heb óók nog eens het goede, voldane gevoel daarna.

Als je niet minstens 2 van de drie hebt bij het sporten, dan wordt het sowieso lastig. Als je alledrie hebt dan is het oke. (waarbij ik ook niet wil zeggen dat ik er echt élke keer zin in heb. Je hebt altijd wel van die dagen dat je liever thuis op de bank wil blijven hangen. Maar daar heb je ook wel weer trucjes voor ;)).

Oh en verder heb ik sinds januari een fitbit, wat mij nog net even extra meer stimuleert. Met collega's/vrienden die er ook een hebben onderlinge competities houden, leuke statistieken (grappig om te zien hoe je hartslag zich ontwikkelt tijdens een training, maar ook je rusthartslag over tijd). Je gaat net wat stapjes meer zetten met zo'n ding.

Momenteel train ik 3 a 4 keer in de week met kickboksen, en wissel ik het af met 3x 5 km hardlopen. Maar dat laatste vind ik gewoon heel stom, daar gaat alleen de derde bullet voor op. Dus die ben ik nu al meer aan het inruilen voor extra kickbokstrainingen (het is wel handig omdat je bij een training vastzit aan lestijden/dagen, hardlopen kun je dan iig doen als je een keertje niet kan op een ander moment.

Misschien toch maar eens wat sporten uitproberen, proeflesje kan altijd, of vraag eens rond in je vriendenkring wat zij doen. Eens een keertje squashen met iemand of whatever je leuk lijkt...
Goede post, waarvoor dank. Zo kijk ik er inderdaad ook wel naar. Na 3 maanden heb ik bij alle 3 de sporten alleen nog maar dat laatste gevoel; maar zelfs dat wordt dan minimaal.

quote:
2s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:29 schreef Postbus100 het volgende:
Als ik kijk naar mezelf:
Vroeger gekorfbald (waarbij ik vooral genoot van het teamspel), op een gegeven moment andere prioriteiten gekregen, sporten is naar de achtergrond geraakt, op een gegeven moment was mijn conditie zo slecht dat ik vond dat ik weer iets moest gaan doen. Hardlopen was laagdrempelig, dus daarmee begonnen. Bij een groep aangesloten die bergwandelingen maakt, waardoor ik voor mezelf een stok achter de deur heb gecreëerd om mijn conditie op peil te houden. Ik zwem ook af en toe en maak leuke fietstochten, om in beweging te blijven.
Is dit het? Nou, nee. Maar het is wel praktisch en op dit moment het best haalbare om mijn doel (fit zijn om leuke dingen te kunnen doen) te behalen. In mijn zoektocht naar een leuke nieuwe sport heb ik badminton geprobeerd, maar ik had het geduld niet om een nieuwe sport(techniek) te leren. Terugdenkend aan korfbal was dat eigenlijk best wel een leuke en geschikte sport, want: teamverband, spelelement, competitie, combi van kracht, conditie en techniek, etc. Je bent alleen een hele zaterdag de hort op voor je wedstrijden, en momenteel is dat geen haalbare kaart voor mij, dus tot die tijd loop ik hard en fiets en zwem ik, maar wie weet wat ik op termijn nog eens ga doen.
Probleem is dat ik met korfbal/basketbal ook niet wegkom met mijn enkel vrees ik.. Anders leek mij handbal ofzo inderdaad ook wel vet.
pi_177178390
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Probleem is dat ik met korfbal/basketbal ook niet wegkom met mijn enkel vrees ik.. Anders leek mij handbal ofzo inderdaad ook wel vet.
Rolstoelbasketbal. :+ Maar als je bij een balletje trappen al door je enkel gaat valt er al vrij veel af naar mijn idee. Want zodra je iets doet waarbij je sprintjes trekt en bochtjes maakt wordt het dus al tricky? En alleen rechttoe rechtaan hardlopen gaat goed.
pi_177179275
-dubbel-
Somebody that I used to know
pi_177179297
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Probleem is dat ik met korfbal/basketbal ook niet wegkom met mijn enkel vrees ik.. Anders leek mij handbal ofzo inderdaad ook wel vet.
Was ook niet zozeer bedoeld om te zeggen dat je op korfbal moet gaan, maar meer om je een indruk te geven hoe ik ermee omga.


Waterpolo? Voetbal in het water :P Wel de teamsport, niet de belasting.
Somebody that I used to know
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')