abonnement Unibet Coolblue
pi_177165156
quote:
Gent Een 87-jarige man die al jaren het mikpunt is van geweld, werd plots zelf aangeklaagd voor het ‘uitlokken van geweld’ en het ‘aanzetten tot racisme’. Het parket seponeert de zaak, maar de bedreigingen aan het adres van Hendrik Keuleers en het vernielen van zijn eigendom gaan onverminderd voort. Oorzaak van dat alles: affiches tegen ritueel slachten aan zijn ramen.

Het Gewad in Gent is een rustige straat aan de rand van de Prinsenhofwijk. Vele jaren geleden huisde hier de horecazaak Tap en Tepel, bekend en geroemd tot ver buiten de grenzen. Zaakvoerder Hendrik Keuleers woont er vandaag nog. En aan dat pand hangen sinds jaar en dag affiches en slogans aan de ramen. Die spreken zich uit tegen alles waar Hendrik zich aan ergert. Dierenleed, en dan vooral het ritueel slachten van dieren, wordt er steevast aangeklaagd. Zelfs toeristen komen naar de ramen kijken. Maar al even lang worden omwille van de slogans Hendriks ruiten ingegooid, bloembakken vernield, en vorig jaar werd hij zelfs bewusteloos geschopt voor zijn deur. De dader van dat geweld werd even in een instelling geplaatst, maar loopt al lang weer vrij rond.

Aanzetten tot geweld
Het vernielen van de ramen gaat gewoon door. En plots werd Hendrik aangeklaagd, voor het aanzetten tot geweld en racisme.

”Dit is de wereld op zijn kop”, fulmineren zijn buren. “Ook dit is dus het progressieve Gent. De vrije meningsuiting wordt hier aan banden gelegd als het over gevoelige thema’s gaat. Dit kan echt niet door de beugel. Wekelijks komen groepjes jongeren met stenen Hendriks ruiten bekogelen. Dat blijft ongestraft. Wat is de volgende stap dan? Wat moet hier gebeuren voor kordaat wordt ingegrepen?” De buren - en ze zijn met velen - willen dat de rust in hun straat terugkeert, en vooral, dat Hendrik met rust wordt gelaten. “Neen, we zijn het niet per se eens met alles wat Hendrik hier aan zijn ramen hangt. Maar is dat een reden om die man fysiek aan te vallen? Om zijn eigendom te vernielen? Siegfried Bracke en Guy Verhofstadt wonen ook in deze wijk. Wij zijn het ook niet per se eens met alles wat zij zeggen. Mogen zij dan ook worden aangevallen?“

Hendrik wordt een moeilijke mens genoemd, en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Hij heeft een mening en komt daar ook keihard voor uit. Hij neemt het op voor de dieren. Spanjaarden die vroeger in zijn zaak kwamen en niet tegen stierengevechten waren, werden niet bediend. Hendrik zou makkelijk zelf een einde aan de hele heisa kunnen maken, door de affiches en slogans weg te halen. Maar dat weigert hij, principieel. “Ja, ik lok met mijn affiches discussie en controverse uit. Mag dat niet, in het rebelse Gent? Mag ik niet zeggen wat vele mensen denken maar niet meer durven zeggen? Mag ik niet aanklagen was mij stoort in onze maatschappij?” Hendrik liet jaren geleden al kogelvrij glas plaatsen, maar zelfs dat is al gebarsten. “Het is wel ambetant dat dat allemaal zoveel kost”, zegt hij laconiek.

Het parket liet gisteren weten dat de zaak tegen Hendrik geseponeerd werd. Hoe het zit met het aanpakken van de jongeren die hem bedreigen, blijft onduidelijk.

https://www.hln.be/regio/(...)lvrij-glas~a991845b/
Net zoals iedereen Charlie was in 2015 is vandaag toch iedereen Hendrik Keuleers hoop ik?

Vrijheid van meningsuiting is één van de rechten hier die ons onderscheiden van bananenrepublieken en daar mogen we geen millimeter op toegeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door berko13 op 13-02-2018 22:00:11 ]
  dinsdag 13 februari 2018 @ 21:53:33 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177165312
quote:
Hoe het zit met het aanpakken van de jongeren die hem bedreigen, blijft onduidelijk.
Dat zal wel, ja
pi_177165584
Typisch weer: de straatratten gaan vrijuit en het slachtoffer moet zich verantwoorden. De wereld op zijn kop, ja.
pi_177165677
Hoe zou het met Terror Jaap zijn?
pindazakje
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:11:30 #5
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177165957
Voor dat geld van het kogelvrije glas kun je toch beter een sluipschutter regelen en van het hele gedoe af zijn. Eentje is genoeg.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_177166442
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:49 schreef berko13 het volgende:
het progressieve Gent
Dit verklaart gelijk alles.
pi_177166554
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Voor dat geld van het kogelvrije glas kun je toch beter een sluipschutter regelen en van het hele gedoe af zijn. Eentje is genoeg.
Dit inderdaad.
Bij een conflict huur je toch gewoon een hitman in, voor een paar tientjes heb je er al één uit donker Afrika.
pindazakje
pi_177166955
De beste man moet gewoon een account op FOK! aanmaken. Kan ie lekker anoniem zijn ei kwijt en heeft ie geen last van opgefokte bontkraagjes. Een win-win.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:48:43 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177167364
ambetant. Mooi woord.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:58:35 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_177167658
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:48 schreef LXIV het volgende:
ambetant. Mooi woord.
Die ga ik zeker gebruiken één dezer dagen
pi_177167710
Er bestaat geen vvmu tav islamzaken. Niet in W-Europa.
pi_177168821
Vind die man weinig sympathiek en een beetje hypocriet, door zelf eerst Spanjaarden jarenlang stelselmatig te discrimineren. :r Neemt niet weg, dat dit niet kan. Ben echter bang voor hem dat de wethandhavers hier geen moeite in gaat steken, om zo geen onrust onder bepaalde groepen te creeeren. Ik denk dat de beste man zich het beste tot een knokploeg kan wenden. Als dat niet tegen zijn principes is...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')