abonnement Unibet Coolblue
pi_177159536
Waar ligt de grens? Wat is dwang? Je kind stimuleren een hoofddoek te dragen is dat dwang? Je kind verplichten om uiterlijk 20:00 in bed te liggen, is dat dan ook dwang?

Aanleiding van dit topic is een gesprek met man die aangaf dat onze dochters met 7 jaar zich moeten bedekken en de hoofddoek moeten dragen. Is dat dwang? Of gewoon aangeleerd gedrag zoals vele dingen bij opvoeding?
  dinsdag 13 februari 2018 @ 19:29:47 #2
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_177159594
Het is dwang, want je zegt het zelf al... ze MOETEN.

Maarja... een beetje dwang hoort bij de opvoeding.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_177159598
Talloze topics openen over je moslim-zijn, is dat dwang?
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_177159601
Dwang lijkt me. Ik zie het belang van het kind niet echt in dit voorbeeld.
pi_177159609
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:29 schreef Kerplunk het volgende:
Het is dwang, want je zegt het zelf al... ze MOETEN.

Maarja... een beetje dwang hoort bij de opvoeding.
Maar wat is dwang? Je kinderen verplichten spruitjes eten is in feite ook dwang toch? Alles is dan dwang.
pi_177159621
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:30 schreef Mekamotut het volgende:
Dwang lijkt me. Ik zie het belang van het kind niet echt in dit voorbeeld.
Maar dan zijn zoveel zaken dwang.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 19:30:50 #7
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_177159622
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:30 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Maar wat is dwang? Je kinderen verplichten spruitjes eten is in feite ook dwang toch? Alles is dan dwang.
Ja klopt. Hoezo?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 19:31:05 #8
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_177159635
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:30 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Maar dan zijn zoveel zaken dwang.
Ik zie het probleem niet? :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_177159658
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:29 schreef KennyPowers het volgende:
Talloze topics openen over je moslim-zijn, is dat dwang?
_O-
pi_177159676
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:30 schreef Kerplunk het volgende:

[..]

Ja klopt. Hoezo?
Ja, ben gewoon aan het nadenken geslagen. Ik heb me in eerste instantie verzet, een kind van zeven jaar al 'verplichten' de hoofddoek te dragen, maar in feite is alles in opvoeding dwang.
pi_177159692
Is je 7-jarige zoon verplichten een broek te dragen dwang?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_177159704
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:32 schreef Hallojo het volgende:
Is je 7-jarige zoon verplichten een broek te dragen dwang?
Eigenlijk is alles dwang.
pi_177159719
Hoofddoek is niet nodig.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 19:34:41 #14
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_177159758
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:31 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja, ben gewoon aan het nadenken geslagen. Ik heb me in eerste instantie verzet, een kind van zeven jaar al 'verplichten' de hoofddoek te dragen, maar in feite is alles in opvoeding dwang.
Ja het is ook de grootse flauwekul natuurlijk, vooral voor een kind van zeven jaar. Maar dat is weer een andere discussie :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_177159776
Spruitjes voorzetten aan kinderen op straffe van geen toetje is dwang passend bij het voorbereiden van een kind op gezonde volledige voeding.
Spruitjes forcefeeden is dwang waarbij het doel de middelen niet heiligt.

Kinderen dopen omdat dat binnen je wereldbeeld past is handelen binnen je cultuur
Kinderen van 7 een hoofddoek laten dragen kan ook passen bij handelen binnen een cultuur, maar zo’n religieuze uiting past in veel culturen meer bij volwassen personen die daar zelf voor kiezen, niet bij kinderen van 7 die met Lego spelen.
pi_177159790
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:33 schreef Sigaartje het volgende:
Hoofddoek is niet nodig.
Dat is jouw opvatting. Maar wat is dwang?
pi_177159854
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:34 schreef Kerplunk het volgende:

[..]

Ja het is ook de grootse flauwekul natuurlijk, vooral voor een kind van zeven jaar. Maar dat is weer een andere discussie :P
Hmmmm ja. Heb ook gezegd vanaf hun eerste menstruatie de hoofddoek laten dragen is prima. Enerzijds wel schattig. Mijn kleine nichtjes dragen de hoofddoek met veel plezier. Zo kan het ook. Als je het ze vanaf jongs af aan aanleert.

pi_177159885
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Spruitjes voorzetten aan kinderen op straffe van geen toetje is dwang passend bij het voorbereiden van een kind op gezonde volledige voeding.
Spruitjes forcefeeden is dwang waarbij het doel de middelen niet heiligt.

Kinderen dopen omdat dat binnen je wereldbeeld past is handelen binnen je cultuur
Kinderen van 7 een hoofddoek laten dragen kan ook passen bij handelen binnen een cultuur, maar zo’n religieuze uiting past in veel culturen meer bij volwassen personen die daar zelf voor kiezen, niet bij kinderen van 7 die met Lego spelen.
Ok, maar blijft lastig. Wat is dwang. In feite zijn zoveel zaken dwang. Je dochter in de ochtend aankleden is dwang: jij kiest haar kleding. Soms is dat nodig.
pi_177159893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:35 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Dat is jouw opvatting. Maar wat is dwang?
Je kind vertellen wat je cultuur inhoudt en haar een eigen keuze laten maken. Kopieergedrag is er sowieso bij de kinderen dus dikke kans dat ze op gegeven moment het ook wil dragen. Maar als ze het niet meer wil en jij eist het dan is het dwang.
pi_177159972
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:30 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Maar dan zijn zoveel zaken dwang.
Nee joh, dat zijn meer zaken die in het belang van je kind zijn, een hoofddoek dragen niet vind ik.
pi_177159996
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:41 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Nee joh, dat zijn meer zaken die in het belang van je kind zijn, een hoofddoek dragen niet vind ik.
Jij hebt recentelijk je zoon gedoopt. Is dat in feite niet dwang? Ook niet in zijn belang.
pi_177160038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:29 schreef KennyPowers het volgende:
Talloze topics openen over je moslim-zijn, is dat dwang?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_177160086
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:42 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Jij hebt recentelijk je zoon gedoopt. Is dat in feite niet dwang? Ook niet in zijn belang.
Dat ziet niemand aan zijn uiterlijk.
pi_177160106
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Spruitjes voorzetten aan kinderen op straffe van geen toetje is dwang passend bij het voorbereiden van een kind op gezonde volledige voeding.
Spruitjes forcefeeden is dwang waarbij het doel de middelen niet heiligt.

Kinderen dopen omdat dat binnen je wereldbeeld past is handelen binnen je cultuur
Kinderen van 7 een hoofddoek laten dragen kan ook passen bij handelen binnen een cultuur, maar zo’n religieuze uiting past in veel culturen meer bij volwassen personen die daar zelf voor kiezen, niet bij kinderen van 7 die met Lego spelen.
Dit.

Daarnaast is 7 enorm jong. Meisjes zijn dan niet geslachtsrijp of sexueel actief.

Dus als je dan met hoofddoeken aan de gang gaat...dan pas vanaf 12 jaar en laat een kind dan zelf kiezen.

Maargoed, kinderen moeten vanalles. De ene dwang is de andere. Niet en ook in de context van de woonplaats van belang. In saudi arabie is het anders dan hier.

Ik had vroeger op school moslimmeisjes die met 7 achter slot en grendel gingen, maar ook die zelf mochten kiezen en het ene zusje wel en de ander geen hoofddoek droeg.

Die laatste twee zijn in Nederland een stuk beter terecht gekomen. Die anderen zitten waarschijnlijk in de Schilderswijk achter het dichte gordijn.
Whatever...
pi_177160115
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:44 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Dat ziet niemand aan zijn uiterlijk.
Ja dus? Is nog altijd dwang toch? Het gaat niet om of het te zien is ( boeit me weinig dat het te zien is), maar om het idee.
pi_177160133
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:38 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ok, maar blijft lastig. Wat is dwang. In feite zijn zoveel zaken dwang. Je dochter in de ochtend aankleden is dwang: jij kiest haar kleding. Soms is dat nodig.
Soms is dat nodig ja.
Kiest je kind voor kleding die voldoende warm is, maar vind je het lelijk, zal de ene ouder het kind z’n gang laten gaan en de ander niet.
Kiest het kind voor een dikke trui in de zomer of juist een T-shirt in de winter kan je afweziging zwaarwegender zijn dan gaat het om de veiligheid. Je kan ook denken dat na een dag zweten of bibberen het kind het wel uit z’n hoofd laat om zo warm of juist koud gekleed te gaan.

Bij religie zal zo’n veiligheidsaspect niet spelen ten aanzien van een hoofddoek. Wel kan een avondklok leiden tot frustratie en het schoppen tegen grenzen of wel meegaandheid maar toch ongenoegen. De vraag wat goed is kan alleen jij beantwoorden, maar behandel je kind, zoals je zelf behandeld wil worden.
pi_177160220
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:42 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Jij hebt recentelijk je zoon gedoopt. Is dat in feite niet dwang? Ook niet in zijn belang.
Is ook zo. Echter hij draagt van de doop niet elke dag een levensgrote religieuze.uiting met zich mee. In die zin heeft dat veel minder impact in een samenleving met meerdere levensovertuigingen.naast elkaar.

Een hoofddoek is ook meteen afstand van anderen. Je deels afsluiten. Voor mij net zo storend in communicatie als die jochies met pet en capuchon.
Whatever...
pi_177160290
Het lijkt me veel handiger om een topic te openen dat alleen over dwang gaat, zonder dat daarbij een religieus gevoelig onderwerp bij om de hoek komt kijken.

Altijd hebben dit soort combitopics iets negatiefs uitdagend.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177160314
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is ook zo. Echter hij draagt van de doop niet elke dag een levensgrote religieuze.uiting met zich mee. In die zin heeft dat veel minder impact in een samenleving met meerdere levensovertuigingen.naast elkaar.

Een hoofddoek is ook meteen afstand van anderen. Je deels afsluiten. Voor mij net zo storend in communicatie als die jochies met pet en capuchon.
Onzin. Een hoofddoek is geen afstand. Het is maar hoe jij als mens bent. Ik draag de hoofddoek en ben zo open en extrovert als maar zijn kan. Liep laats nog in de winkel langs een groepje hangouderen. Zei netjes gedag en liep de winkel in. Liep de winkel uit met koekjes in de hand en kreeg weer een begroeting van de heren, waarna ik op ze afstapte en koekjes uitdeelde. :) En zo heb ik tig voorbeelden. Oftewel: een hoofddoek is zeker niet afstand. Misschien toch proberen het vooroordeel uit je systeem te krijgen.
pi_177160363
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:45 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ja dus? Is nog altijd dwang toch? Het gaat niet om of het te zien is ( boeit me weinig dat het te zien is), maar om het idee.
Wat je dwang noemt, hij heeft er niet onder geleden en als hij 7 is mag hij gewoon zelf kiezen of hij zijn eerste communie wil doen, hij hoeft niks te doen wat hij niet wil.
pi_177160368
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Onzin. Een hoofddoek is geen afstand. Het is maar hoe jij als mens bent. Ik draag de hoofddoek en ben zo open en extrovert als maar zijn kan. Liep laats nog in de winkel langs een groepje hangouderen. Zei netjes gedag en liep de winkel in. Liep de winkel uit met koekjes in de hand en kreeg weer een begroeting van de heren, waarna ik op ze afstapte en koekjes uitdeelde. :) En zo heb ik tig voorbeelden. Oftewel: een hoofddoek is zeker niet afstand. Misschien toch proberen het vooroordeel uit je systeem te krijgen.
Ging het niet over dwang hier?

Dat jouw topics steevast gierend uit de hand lopen ligt niet alleen aan de reageerders.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_177160422
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit.

Daarnaast is 7 enorm jong. Meisjes zijn dan niet geslachtsrijp of sexueel actief.

Dus als je dan met hoofddoeken aan de gang gaat...dan pas vanaf 12 jaar en laat een kind dan zelf kiezen.

Maargoed, kinderen moeten vanalles. De ene dwang is de andere. Niet en ook in de context van de woonplaats van belang. In saudi arabie is het anders dan hier.

Ik had vroeger op school moslimmeisjes die met 7 achter slot en grendel gingen, maar ook die zelf mochten kiezen en het ene zusje wel en de ander geen hoofddoek droeg.

Die laatste twee zijn in Nederland een stuk beter terecht gekomen. Die anderen zitten waarschijnlijk in de Schilderswijk achter het dichte gordijn.
Hoofddoek verplichten is het domste wat je als ouder kan doen. Ze speelsgewijs uitleggen waarom de hoofddoek een verplichting is en ze ervan laten houden is veel slimmer. Mijn man is van de harde aanpak: zeven jaar gaan ze het dragen en punt. Ik ben meer van: laat ze van Allah en de islam houden en ze zullen vanzelf de hoofddoek willen dragen. :)
pi_177160442
CULTUUR
pi_177160448
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:46 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Soms is dat nodig ja.
Kiest je kind voor kleding die voldoende warm is, maar vind je het lelijk, zal de ene ouder het kind z’n gang laten gaan en de ander niet.
Kiest het kind voor een dikke trui in de zomer of juist een T-shirt in de winter kan je afweziging zwaarwegender zijn dan gaat het om de veiligheid. Je kan ook denken dat na een dag zweten of bibberen het kind het wel uit z’n hoofd laat om zo warm of juist koud gekleed te gaan.

Bij religie zal zo’n veiligheidsaspect niet spelen ten aanzien van een hoofddoek. Wel kan een avondklok leiden tot frustratie en het schoppen tegen grenzen of wel meegaandheid maar toch ongenoegen. De vraag wat goed is kan alleen jij beantwoorden, maar behandel je kind, zoals je zelf behandeld wil worden.
Soms nodig, maar niet altijd hoor. Dan vindt mama gewoon een broekje leuk.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 20:01:41 #35
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_177160688
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Onzin. Een hoofddoek is geen afstand. Het is maar hoe jij als mens bent. Ik draag de hoofddoek en ben zo open en extrovert als maar zijn kan. Liep laats nog in de winkel langs een groepje hangouderen. Zei netjes gedag en liep de winkel in. Liep de winkel uit met koekjes in de hand en kreeg weer een begroeting van de heren, waarna ik op ze afstapte en koekjes uitdeelde. :) En zo heb ik tig voorbeelden. Oftewel: een hoofddoek is zeker niet afstand. Misschien toch proberen het vooroordeel uit je systeem te krijgen.
Wat wil je nou met dit topic?
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')