abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 februari 2018 @ 16:14:55 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_177154694
Beste FOK!kers,

In NL kan men na de donkere jaren de tanden economisch alweer flink in het brood zetten. ,,Het gaat ons land in economisch opzicht zeer voor de wind'' ^O^, dat mag men zo langzamerhand toch wel stellen. ;) En dat een grote diversiteit aan positieve economische 'gevolgen' zich thans in een razendsnel tempo ontwikkeld heeft is door dik en dun gebleken, waarover in de media al veel info uitgegeven is, mij dunkt.

''Duurder, duurder en duurder'' is een publieke kreet die altijd al gebezigd werd. Ook nu lijkt lang niet iedereen tevreden te zijn met de vele goede ontwikkelingen sinds de crisis voorbij is. Evenzo geldt dat voor de alsmaar stijgende prijzen op de woningmarkt, hier zit een kern van waarheid in maar dat was ons al lang en breed bekend. *)
Enfin, naar het schijnt zal de hypotheekrente iets worden verhoogd, wat ertoe leidt dat hypotheekverstrekkers meer geld kwijt zullen zijn bij hunner geldinkoop wat resulteert in een heuse doorberekening naar de rente op consumentenleningen, zoals hypotheekverhogingen. :s) :s) :s)

Uiteindelijk is de concurrentie op de hypotheekmarkt al fors toegenomen, vandaar dus, maar huizenkopers hebben behalve alleen de bank óók nog de riante keuze hun hypotheek te laten financieren door een pensioenfonds of verzekeraar. ;) Maar wanneer men alleen focust op alle negatieve 'ingrediënten van de economische pap' *), oftewel 'de wat minder lekkere krenten in de pap' :6, dan zal men alle positieve kanten uit het oog dreigen te verliezen want die zijn er in grote getale!

Afgelopen week, vertoevend in de betere kringen en verkerend in de meest perfecte Haerlemsche sferen, met volle teugen genietend van het overheerlijke buffet, beste lezer, :9~ :Y)


:9

houd ik sowieso voor ogen dat de woningbouw mettertijd steeds meer gestalte zal gaan krijgen. Maar voor die tijd zal het helaas voor velen nog even 'dringen' blijven om een huis te kunnen bemachtigen dat budgetair haalbaar is. *) Tenminste, voor bepaalde inkomensgroepen dan, omdat mensen die flink wat kunnen neertellen het eerste aan bod zullen komen in de grote steden.

In diverse randstedelijke agglomeraties is de schaarste op de huizenmarkt steeds groter, soms tot nijpend aan toe; juist voor groepen die niet voldoende inkomen kunnen overleggen en daarbij als 'inleg' een flink 'zakcentje' meebrengen naar de plaatselijke makelaar. *) Hoewel velen een woning prefereren in grotere steden, voornamelijk in de Randstad waar in strikte orde geregeerd wordt door Rutte III in politiek Den Haag en waar men andere zeer belangrijke zaken regelt, kiest men steeds vaker 'eieren voor zijn geld' en zoekt de buitenwijken meer op. :s) :s) :s) :)

Wat er in tien jaar tijd kan veranderen: in het Haarlemse Schalkwijk zal men als koper ook steeds meer tot z'n recht gaan komen, evenals in wijken die al vele decennia gesitueerd zijn in polders en zulks. Geloof en of niet, kopen komt alweer dichterbij voor mensen die over 'n prima inkomen beschikken, want kopen of huren in de Bijlmer en de Haagse Schilderswijk is inmiddels 'hot'. }) :9~ De vraagprijzen gaan zélfs daar fors omhoog, en dat heeft tot gevolg dat het leefklimaat aldaar ook drastisch zal kunnen verbeteren wanneer een toenemend aantal huidige bewoners gaat verkassen of komt te overlijden als hun tijd daar is.

Maar het is iemands goed recht om daar tot het einde te blijven wonen O-), en als sociaal huurder kosteloos te mogen profiteren van alle vooruitgang die spoedig om de hoek zal komen kijken in hun wijk. :s) :s) :s) Verder zijn er 'manieren' voor huidige of toekomstige kopers, waaronder zaken als het nieuwe modelkoopcontract om hen goeddeels te waarborgen voor kapitaal verlies en andere tegenslagen die zich in de toekomst kunnen voordoen m.b.t. hun (droom)huis. Bovendien wordt de run op de huizenmarkt in de grote stad enigszins ontlast, met als gevolg dat de flinke stijging van huizenprijzen wat minder snel zullen ontaarden in de zogeheten gevreesde bubbel.

Maar of men op de lange termijn zo blij moet zijn met deze snelle stijgingen, daar valt uiteraard wat voor te zeggen. ;) Vanwege toekomstige 'inpoldering' van huidige goedkope woonwijken - als gevolg van aankoop van grond door projectontwikkelaars of aankoop en het vervolgens succesvol verkopen van bestaande woningen *) - liggen er reeds plannen klaar voor het realiseren van een aantal sociale huurwoningen in andere stadsdelen (polders) waar mondjesmaat zelfs nog industrie voorkomt vanuit de achtertuin gezien. :s) :s) :s)

Maar goed, voor het middensegment houdt men ook 'n oogje in het zeil, zij die teveel verdienen voor sociale huur maar te weinig voor een koophuis. Maar de andere kant van de medaille schetst toch ook het beeld dat de druk op de woningmarkt op de meest gewilde locaties minder zal kunnen worden ;), waarbij het flink geslonken assortiment in vastgoed helaas alleen maar weggelegd zal zijn voor een aantal kapitaalkrachtige kopers.

''Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!'' :Y)

Allemaal een fijne avond toegewenst!!

Scjvb

Zelfs 'goedkope' wijken worden alsmaar duurder
VANDAAG, 08:31 AANGEPAST OM 14:02

quote:
GESCHREVEN DOOR
Aida Brands
redacteur Economie


Wijken als de Bijlmer in Amsterdam en de Haagse Schilderswijk waren jarenlang buurten waar je nog voor relatief weinig geld een woning kon kopen. Maar door krapte op de woningmarkt stijgen ook deze wijken snel in prijs, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) die de NOS heeft opgevraagd.


'Bij een bezichtiging pas was het bijna knokken'

Waar je in Utrecht in de wijk Ondiep voor een huis in 2013 nog zo'n 160.000 euro betaalde, ben je vier jaar later 250.000 euro kwijt, een stijging van maar liefst 56 procent. In Den Haag in de Stationsbuurt steeg de prijs zelfs met 110 procent. Niet alleen starters zijn geïnteresseerd in de woningen, maar ook investeerders hebben de wijken ontdekt.

Bijlmer is booming

In Amsterdam-Zuidoost moet je er tegenwoordig snel bij zijn als je een woning wilt kopen. "De woningen worden in zeer rap tempo verkocht. Een appartement staat twee dagen online en binnen een week hebben wij de verkoop rond", zegt makelaar Danny van Buuren.

Dankzij investeringen in de veiligheid, nieuwbouwprojecten en een goede verbinding met het centrum van de hoofdstad trekken veel nieuwkomers naar de buurt. Ook steeds meer internationale bedrijven vestigen zich in het stadsdeel. "Wij zien de 'probleemwijken' meer als kanswijken", zegt Roeland Kimman van de NVM. "Er komt nu steeds meer nieuw elan in de wijken en meer mensen zien de buurt als een goed alternatief voor de dure binnenstad."

Knokken voor een woning

Destijds was Amsterdam-Zuidoost wijk niet zo populair. "In de tijd van de crisis konden we deze woningen niet aan de straatstenen kwijt. Ze werden verkocht voor 100.000 euro, maximaal 110.000 euro. Nu kunnen deze woningen voor 210.000 worden verkocht", zegt makelaar Rodney Linger. Collega-makelaar Danny van Buuren zag de prijzen de afgelopen tien maanden stijgen met zo'n 20 procent.

Ook de huurprijzen gaan snel omhoog in Amsterdam-Zuidoost. Makelaar Linger ziet steeds gekkere situaties. "Ik had laatst een bezichtiging voor een huurwoning in de Venserpolder en er stonden gewoon veertig mensen op de stoep. Op een gegeven moment was het bijna knokken omdat ze de woning zo graag wilden. Acht jaar geleden was zo'n situatie ondenkbaar."

Volgens Linger hebben de stijgende prijzen ook een schaduwkant. Veel mensen die nu in Zuidoost wonen, trekken weg naar steden als Almere en Lelystad. Voor mensen die nu huren bij een woningcorporatie heeft hij maar één advies. "Ga niet weg uit Zuidoost, want je komt er gewoon niet meer in."

© https://nos.nl/artikel/22(...)alsmaar-duurder.html
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 13 februari 2018 @ 16:20:33 #2
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_177154798
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:56 schreef Sadcopter het volgende:

[..]

Als het is verkocht en er zit betonrot in?

Verderop in de stad stonden de schuren onderaan een flat blank door rotting van metalen fundering in het beton waardoor grondwater naar boven kwam. Die flats gaan dus toch in de verkoop. Als de laatste hurende marokkaan en surinamer eruit is dan worden ook die woningen doodleuk ver kocht!

Het zijn Klootzakken.
Er zal toch wel een zekere toezicht op zijn dat het niet al te gek wordt? Maar ja, kopers moeten zelf ook niet alles voor zoete koek aannemen en meer research doen alvorens hiermee in zee te gaan.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_177169307
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 08:07 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

Je mag met een half miljoen eigen vermogen in een sociale huurwoning? :|W
Ik heb geen half miljoen eigen vermogen. En krijg dat ook niet. :)
Ik krijg binnenkort wel een deel van de erfenis van mijn ouders, maar dat is slechts een deel.
Voor het in aanmerking komen voor een sociale huurwoning gaat het echter om inkomen en niet om vermogen. Leeftijd speelt uiteraard ook een rol bij het in aanmerking komen voor de seniorenwoning waarin ik woon. Ik ben altijd in aanmerking gekomen voor een sociale huurwoning omdat ik al heel lang een laag inkomen heb en dat inkomen ook ongeveer op dat zelfde niveau zal blijven. Maar iets meer dan alleen AOW. Ongeveer 1250 netto.
Dat ik door een erfenis binnenkort meer vermogen zal hebben zal waarschijnlijk wel mijn zorgtoeslag stoppen. Huurtoeslag heb ik niet, maar als ik het wel had gehad was dat waarschijnlijk ook gestopt. Daar heeft het vermogen wel weer invloed op.
Dat ik zelf dat ouderlijke huis niet kon overnemen heeft ermee te maken dat ik nooit de andere erfgenamen had kunnen uitkopen. Want met zo'n laag inkomen had ik uiteraard ook niet zoveel spaargeld. Door mijn lage inkomen heb ik de afgelopen 30 jaar zelf geen aangifte inkomstenbelasting meer gehad van de belastingdienst, maar nu met die erfenis verwacht ik dat belastingdienst me wel zal benaderen. Ik zal ook de belasting van vorig jaar van mijn in december overleden moeder moeten afhandelen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_177169368
Ben ik de enige die bij posts van Scjvb altijd direct doorscroll naar het einde omdat daar het daadwerkelijke nieuwsbericht staat?
pi_177170705
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 01:04 schreef tjoptjop het volgende:
Ben ik de enige die bij posts van Scjvb altijd direct doorscroll naar het einde omdat daar het daadwerkelijke nieuwsbericht staat?
Nee
pi_177171111
Gisteren de Monitor gekeken over de woningnood, ging meest over gescheiden vrouwen zonder dak boven hun hoofd. Woonden in zomerhuisjes waar ze dan in de zomer weer uit moeten, want toeristen. En gemeenten vinden het illegaal, maar bieden geen woonruimte!

Dit is wat 10 jaar crisis en massa immigratie met een land doet! Leve de multi-culti armoe, maar gelukkig gaat het fantasisch in Nederland.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_177171191
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Staat daarin iets over gemeentegrenzen?
Daarin staat dit:
quote:
Article 2. Freedom of movement
1 Everyone lawfully within the territory of a State shall, within that territory, have the right to liberty of movement and freedom to choose his residence.
2 Everyone shall be free to leave any country, including his own.
3 No restrictions shall be placed on the exercise of these rights other than such as are in accordance with law and are necessary in a democratic society in the interests of national security or public safety, for the maintenance of ordre public, for the prevention of crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.
4 The rights set forth in paragraph 1 may also be subject, in particular areas, to restrictions imposed in accordance with law and justified by the public interest in a democratic society.
In beginsel is het dus niet toegestaan om vanuit een ander oogpunt dan de openbare veiligheid doelbewust mensen ervan te weerhouden in welk deel van het land dan ook te gaan wonen.

Nou weet ik dat in de zaak rond de Rotterdamwet het EHRM het vierde lid heel ruim heeft uitgelegd zodat dit hele artikel uit het verdrag nagenoeg een dode letter is, maar toch. Als D66'er zou jij toch bij uitstek moeten staan voor het EVRM en de daarin opgenomen individuele burgerrechten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2018 08:16:36 ]
pi_177171231
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 01:04 schreef tjoptjop het volgende:
Ben ik de enige die bij posts van Scjvb altijd direct doorscroll naar het einde omdat daar het daadwerkelijke nieuwsbericht staat?
Standaard. Ik heb nog nooit gelezen wat erboven staat.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  woensdag 14 februari 2018 @ 08:25:50 #9
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_177171284
Genoeg huizen te koop.
pi_177171332
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 08:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarin staat dit:

[..]

In beginsel is het dus niet toegestaan om vanuit een ander oogpunt dan de openbare veiligheid doelbewust mensen ervan te weerhouden in welk deel van het land dan ook te gaan wonen.

Nou weet ik dat in de zaak rond de Rotterdamwet het EHRM het vierde lid heel ruim heeft uitgelegd zodat dit hele artikel uit het verdrag nagenoeg een dode letter is, maar toch. Als D66'er zou jij toch bij uitstek moeten staan voor het EVRM en de daarin opgenomen individuele burgerrechten.
Tegenwoordig staat D66 eerder voor het inperken van burgerrechten.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')