abonnement Unibet Coolblue
pi_177147854
De olieproductie van de VS stijgt terwijl die van OPEC en Rusland stagneert vanwege de al langere tijd aanhoudende productiebeperkingen. Saudi Arabië (SA) en Rusland zijn nu de grootste olieproducenten. De vraag naar aardolie in westerse economiën stagneert of daalt zelfs terwijl die van ontwikkelingslanden sterk stijgt. Jarenlang schommelde de olieprijs rond de $100 per vat en vele olieproducerende landen hebben een dergelijk hoge olieprijs nodig om hun levensstandaard te handhaven. Welke gevolgen kan de schalie-olie revolutie in de VS hebben voor de rest van de wereld?

quote:
'VS wordt dit jaar grootste olieproducent ter wereld'

De Verenigde Staten zijn hard op weg om de grootste olieproducent ter wereld te worden.

Volgens een nieuw rapport van het Internationale Energieagentschap (IEA) zijn de Amerikanen hun winning van schalie-olie momenteel zo stevig aan het opvoeren dat de olieproductie in de VS ergens in de loop van dit jaar die van Saudi-Arabië en Rusland voorbij kan streven.

volgens de nieuwe prognoses van IEA zullen de olievoorraden in de wereld dit jaar mogelijk weer harder toenemen dan de vraag naar olie. Dat zet de prijzen waarschijnlijk weer onder druk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177148556
Gaan de prijzen weer zakken?
pi_177148572
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:06 schreef hoechst het volgende:
Gaan de prijzen weer zakken?
*O* *O* *O* *O*
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_177148877
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:06 schreef hoechst het volgende:
Gaan de prijzen weer zakken?
Doen ze al Brent is vanaf $70 per vat eind januari gezakt naar $63.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177150054
Even afwachten wat de kwaliteit van het grondwater in de VS gaat doen als er op zo'n grote schaal het schalie gaan fracken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177151083
Waar zijn de zelfbenoemde deskundigen van FOK! die Peak-oil hebben voorspeld en die beweerden dat de prijs van een vat over de 200 $ zou gaan :)
Het lijkt er idd op dat op korte termijn de prijs weer richting 60$ gaat en als de vraag vermindert dan kan deze prijs langer worden vastgehouden, denk ik.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_177152170
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:34 schreef Oud_student het volgende:
Waar zijn de zelfbenoemde deskundigen van FOK! die Peak-oil hebben voorspeld en die beweerden dat de prijs van een vat over de 200 $ zou gaan :)
Het lijkt er idd op dat op korte termijn de prijs weer richting 60$ gaat en als de vraag vermindert dan kan deze prijs langer worden vastgehouden, denk ik.
De schalie-olie revolutie komt tegelijkertijd met toenemende globalisering van aardgas d.m.v. LNG technologie. Aardgas verdringt een deel van het olieverbruik. De opkomst van renewables en elektromobiliteit knaagt langzaam maar zeker aan het olieverbruik. Hoeveel schalie-olie er gewonnen kan worden rond circa $60 is koffiedik kijken. Duidelijk is dat rond $70 per vat veel shaleplays ook buiten de permian base rendabel worden. In de groei van de oliemarkt voorziet nu de VS omdat OPEC c.s. zichzelf een plafond heeft opgelegd en zij verliezen dus in feite marktaandeel. De snel dalende olieproductie van Venezuala is OPEC ook behulpzaam.

quote:
Venezuela oil production is plummeting
Venezuela's main source of cash is dwindling at a breathtaking pace.
The country's oil output in January fell to its lowest level in nearly 30 years, not including a brief oil strike in 2003, according to S&P Global Platts.
A monthly OPEC report published Monday revealed Venezuela pumped 1.6 million barrels of oil per day last month. Production in January was down 20% from a year ago.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_177153067
De prijs zal altijd rond de $60-$70 zweven. Als de prijs onder de $60 zakt zal er minder gefrackt worden, waardoor het aanbod daalt en de prijzen stijgen. Als de prijs boven de $70 uitkomt wordt het fracken weer interessanter waardoor het aanbod stijgt en de prijzen dalen. Ik kan me voorstellen dat een aantal van die fracking bedrijven een deel van hun torens altijd laten werken en een deel alleen laten werken als de olieprijs boven een bepaald niveau ligt.
pi_177153124
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:55 schreef polderturk het volgende:
De prijs zal altijd rond de $60-$70 zweven. Als de prijze. Onder de $60 zakt zal er minder gefrackt worden, waardoor het aanbod daalt en de prijzen stijgen. Als de prijs boven de $70 uitkomt wordt het fracken weer interessanter waardoor het aanbod stijgt en de prijzen dalen. Ik kan me voorstellen dat een aantal van die fracking bedrijven een deel van hun torens altijd laten werken en een deel alleen laten werken als de olieprijs boven een bepaald niveau ligt.
Voorlopig misschien wel, maar over een paar jaar... het is eenvoudig weg niet te voorspellen
(als je het wel kunt, dan kan je steenrijk worden door te beleggen in de juiste olie futures !)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')