abonnement Unibet Coolblue
pi_177146972
Hallo lezers,

Wij hebben deze week weer een bezichtiging op een huis en de prijs past in ons hypotheekbudget.
Het is een geliefde wijk en de vraagprijs is niet heel hoog.
Wij willen desnoods de vraagprijs bieden als het ons bevalt.
Maar wat als de taxatie waarde lager uitvalt dan de vraagprijs?

Iemand dit eens meegemaakt? Of heeft iemand tips voor ons?

Wij hebben genoeg spaargeld om de kosten koper te dekken. Maar als de waarde van het huis ineens bijvoorbeeld 8.000 euro minder blijkt dat de aankoopprijs word het wat lastig aangezien we ook nog geld moeten overhouden voor meubels etc.

Dankjewel!
pi_177147116
Laat het eens taxeren voor je een bod uitbrengt.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 11:15:03 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_177147153
Dat gebeurt zelden. Meestal neemt de taxateur gewoon je bod over omdat er blijkbaar iemand is die dat bedrag voor het huis over heeft.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_177147291
Meestal kun je wel inschatten wat er uit een taxatierapport zal komen...

vergelijken met soortgelijke woningen in die wijk, en dan kijken naar exacte grootte (van woning en perceel), ligging, afwerking/onderhoud..

Meestal is het ook best voorspelbaar en meestal zal ook een taxateur wel weten wat de gewenste uitkomst zou moeten zijn, en daarop toewerken..
uiteindelijk is vooral leidend dat jij kennelijk bereid ent dat geld voor je woning te betalen en jij draagt ook persoonlijk het risico dat je daarmee uitkomt.

Wel moet je zelf ook kritisch kijken naar he groot je besteedruimte is, als een paar duizend al problemen geeft om inrichting en verhuizing te financieren moet je iig wel overwegen wat je doet als je op de korte termijn wat extra geld nodig hebt, een zeker buffer heb je gewoon nodig.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_177148165
Ik zou je aanraden om 25 tot 30k buffer te houden, dus na verbouwen etc. Stel je kan dit huis kopen voor 300k, je hebt 100k spaargeld. Neem dan een hypotheek voor +-250k en 60k eigen inleg (+-10k kk en overige). Dan heb je nog 40k, kun je voor 15k verbouwen. Pas dit toe op je eigen situatie. Zit je met buffer ruim erboven, dan weet je hoeveel je kunt bieden.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 12:18:00 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_177148893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:52 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Ik zou je aanraden om 25 tot 30k buffer te houden, dus na verbouwen etc. Stel je kan dit huis kopen voor 300k, je hebt 100k spaargeld. Neem dan een hypotheek voor +-250k en 60k eigen inleg (+-10k kk en overige). Dan heb je nog 40k, kun je voor 15k verbouwen. Pas dit toe op je eigen situatie. Zit je met buffer ruim erboven, dan weet je hoeveel je kunt bieden.
kolder en niet eens antwoord op de vraag.

vaak is de taxatie (vrijwel) gelijk zijn aan je bod, immers de vraagprijs is ook op een taxatie gebaseerd. mocht het verschil te groot zijn dan zal de bank je geen lening verstrekken.

dan kan je bij een standaard koopcontract onder de koop uit.
(wat je denk ik ook zou willen als je veel te hoog hebt geboden)

[ Bericht 3% gewijzigd door Speekselklier op 13-02-2018 12:35:43 ]
Tot nooit .......
pi_177149009
Ik dacht dat het ging om een huis in de VS :@

Lijkt me toch dat tegenwoordig dit een gangbaar probleem is? Iedereen overbiedt elkaar momenteel.
Somebody that I used to know
  dinsdag 13 februari 2018 @ 12:27:31 #8
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_177149128
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:22 schreef Postbus100 het volgende:
Ik dacht dat het ging om een huis in de VS :@

Lijkt me toch dat tegenwoordig dit een gangbaar probleem is? Iedereen overbiedt elkaar momenteel.
Daarom hoef je je ook amper meer zorgen te maken dat je taxatie te laag uitvalt ;)

En elke taxateur die ik heb meegemaakt rekend naar een bepaald bedrag dat jij in je hoofd hebt. Ze moeten een taxatie afgeven die ze kunnen verklaren (en dat is best een ruime bandbreedte).
Als jij aangeeft dat je hoopt dat de taxatie op 250k uitkomt moet jij eens opletten wat er uit de taxatie komt ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_177152823
Ik heb een vergelijkbare ervaring. Huis gekocht in een stad waar de woningmarkt nogal hectisch is. Wij zijn iets boven de vraagprijs gaan zitten. Toen we hadden getekend vertelde de verkopers dat zij het huis vlak voor de verkoop hadden laten taxeren met als resultaat een waarde lager dan hun vraagprijs. Uiteindelijk hebben wij zo'n 8.500 euro boven die taxatiewaarde betaald. In comes the stress bij m'n vriendin. Wat als onze taxatie op hetzelfde uitkomt.

Uiteindelijk is het huis hoger getaxeerd dan de prijs die wij betalen. En officieel mag een taxateur niet beïnvloed z'n taxatie gaan doen, maar hij heeft ons wel gevraagd welke prijs we betalen. Dus ik denk dat ze er wel rekening mee houden.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:58:21 #10
474362 Sadcopter
Is er leven op Pluto?
pi_177153134
Volgens mij wordt bij taxatie ook gekeken naar de waarde van omliggende woningen.
pi_177153519
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:58 schreef Sadcopter het volgende:
Volgens mij wordt bij taxatie ook gekeken naar de waarde van omliggende woningen.
Klopt. Tussen de waarde van een andere (gelijksoortige) woning in de straat en de mijne zat 20K verschil terwijl ik het kocht voor 170K. Dat werd uiteindelijk verklaard door de taxateur vanwege het feit dat mijne een kelder heeft, nageisoleerd is, geen asbest meer en een hoger afwerkingsniveau.

Oftewel, er zijn een hoop variabelen die de taxateur kan gebruiken om een prijsverschil te verklaren. Over het algemeen zal dat vast geen probleem zijn.
pi_177153920
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:58 schreef Sadcopter het volgende:
Volgens mij wordt bij taxatie ook gekeken naar de waarde van omliggende woningen.
Klopt. Daarbij moet de taxateur eventueel onderbouwen waar een verschil vandaan komt.
In mijn voorbeeld zat daar de grootste uitdaging voor de taxateur in. Hij heeft de stijgende woningprijs moeten onderbouwen. Dit is gelukt, maar is soms wel een uitdaging
pi_177161196
Iedereen bedankt voor het reageren!! Heb inmiddels ook m'n hypotheek adviseur gesproken en die zei idd dat die kans nihil was..

Wat zouden jullie doen in deze gekte op de woningmarkt nu? Met meer kapers op de kust... Vraagprijs is 149.500
  dinsdag 13 februari 2018 @ 20:19:06 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_177161301
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:16 schreef Demi1991 het volgende:
Wat zouden jullie doen in deze gekte op de woningmarkt nu? Met meer kapers op de kust...
Bieden wat je er voor wilt betalen en je niet gek laten maken.
KuikenGuppy
pi_177161842
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:19 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bieden wat je er voor wilt betalen en je niet gek laten maken.
Ja.. maar dat is heel moeilijk haha
pi_177169396
De waarde van een huis is iets subjectiefs.

Als de vraagprijs niet achterlijk hoog is zal de taxateur het overnemen.

De waarde van een huis wordt grotendeels bepaald door wat de koper er voor geeft
  Moderator woensdag 14 februari 2018 @ 06:11:13 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177170636
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:19 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bieden wat je er voor wilt betalen en je niet gek laten maken.
Dat is wel heel belangrijk. Vooral realistisch blijven.
pi_177170947
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:19 schreef Burdie het volgende:

[..]

Bieden wat je er voor wilt betalen en je niet gek laten maken.
Ja, hoe gek dat misschien ook klinkt van iemand die heeft overboden is dat wel wat het is.

Wij hebben eerder op een anderhuis geboden. Daar hebben wij nog meer boven de vraagprijs geboden dan nu. Heeft echt te maken met het bedrag wat jij het waard vindt.

Het 'niet gek laten maken' is ook afhankelijk van de procedures. Zolang het geen gokwedstrijd gesloten veiling is en er niet veel andere bieders zijn, hoef je ook echt niet direct je maximale prijs te bieden.
pi_177170973
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 07:37 schreef Pim89 het volgende:

[..]

Ja, hoe gek dat misschien ook klinkt van iemand die heeft overboden is dat wel wat het is.

Wij hebben eerder op een anderhuis geboden. Daar hebben wij nog meer boven de vraagprijs geboden dan nu. Heeft echt te maken met het bedrag wat jij het waard vindt.

Het 'niet gek laten maken' is ook afhankelijk van de procedures. Zolang het geen gokwedstrijd gesloten veiling is en er niet veel andere bieders zijn, hoef je ook echt niet direct je maximale prijs te bieden.
Ja dat is idd wel zo, maar als er deze week al 8 bezichtigingen zijn word het al warmer onder je voeten :D
pi_177171070
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:27 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
En elke taxateur die ik heb meegemaakt rekend naar een bepaald bedrag dat jij in je hoofd hebt. Ze moeten een taxatie afgeven die ze kunnen verklaren (en dat is best een ruime bandbreedte).
Als jij aangeeft dat je hoopt dat de taxatie op 250k uitkomt moet jij eens opletten wat er uit de taxatie komt ;)
Ik heb meegemaakt dat - toen ik met de taxateur meeliep door het door ons aangekochte huis - de taxateur al vroeg op welk bedrag ie uit moest komen om de hypotheek rond te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 14-02-2018 08:04:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177177512
Kans is idd nihil dat het enorm misgaat. Ons nieuwe huis is zelfs fors hoger getaxeerd dan wij ervoor betaald hebben, ondanks hectische woningmarkt hier. Oud huis waar veel aan moet gebeuren maar het lukte ons er doorheen te kijken en het gevoel was goed :)
Alius aliud dicit
  donderdag 15 februari 2018 @ 13:42:04 #22
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_177202906
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 07:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb meegemaakt dat - toen ik met de taxateur meeliep door het door ons aangekochte huis - de taxateur al vroeg op welk bedrag ie uit moest komen om de hypotheek rond te krijgen.
Precies dat ;)
Recentelijk zelfs nog een taxateur gehad die een woning van een goede vriend moest taxeren, hij moest zo laag mogelijk taxeren, maar zat iets buiten zijn "window". Maar als je goede argumenten kan aandragen kom je er alsnog mee weg.
Gekleurd zijn taxaties altijd wel ;) en het fijne is dat je vaak zelf die kleur grotendeels mag bepalen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_177222691
Hebben gister na de bezichtiging een bod van de vraagprijs gedaan.
Maar kregen alsnog te horen dat ze de laatste 2 bezichtigingen nog af maken volgende week en dan horen of we het zijn geworden. Beetje raar maar goed..
pi_177223196
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 07:36 schreef Demi1991 het volgende:
Hebben gister na de bezichtiging een bod van de vraagprijs gedaan.
Maar kregen alsnog te horen dat ze de laatste 2 bezichtigingen nog af maken volgende week en dan horen of we het zijn geworden. Beetje raar maar goed..
Dat is niet raar hoor, dat is vrij gebruikelijk.
Alius aliud dicit
pi_177228403
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:26 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Dat is niet raar hoor, dat is vrij gebruikelijk.
Ja in deze tijd is het normaal geworden maar balen is het wel haha, hele weekend afwachten en hopen dat er geen hoge bieders bij zijn!
pi_177228831
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 12:30 schreef Demi1991 het volgende:

[..]

Ja in deze tijd is het normaal geworden maar balen is het wel haha, hele weekend afwachten en hopen dat er geen hoge bieders bij zijn!
Hoop ik ook voor jullie! Spannende tijden ;)
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')