abonnement Unibet Coolblue
pi_177146672
Hof: rookruimtes in horeca niet toegestaan
Horecabedrijven mogen geen ruimte inrichten voor rokers. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vandaag bepaald.

Sinds 1 juli 2008 geldt in de horeca een rookverbod. Voor speciaal aangewezen rookruimtes geldt een uitzondering, maar de nietrokersvereniging CAN spande een rechtszaak aan om die speciale ruimtes te laten verbieden.
In strijd met de regels

Het gerechtshof stelt de vereniging nu in het gelijk. De uitzondering voor zulke rookruimtes is in strijd met de regels die zijn afgesproken met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over het tegengaan van tabaksgebruik.
జ్ఞ‌ా
pi_177146697
Dus rookhokken mogen niet meer?!
U MAD?
pi_177146699
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 10:54 schreef de_boswachter het volgende:
Dus rookhokken mogen niet meer?!
Dat begrijp ik hieruit ja.
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 13 februari 2018 @ 10:56:07 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_177146731
Maar moet dat niet eerst in de wet vastgesteld worden? Of interpreteert de rechter hier de wet op een andere manier?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_177146753
En CAN maar janken dat ze nooit op feestjes uitgenodigd worden :')
pi_177146796
Ik vind het prima, maar ik rook dan ook niet :+. Afschaffen, beter voor iedereen denk ik.
జ్ఞ‌ా
pi_177146820
Nekslag voor de horeca.

Organiseer dan liever je eigen feestje.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 11:05:16 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_177146910
Rook niet dus mij boeit het niet maar dan staat de halve kroeg dus weer ieder half uur buiten op straat. Of dat nou zo bevorderlijk is voor de orde en veiligheid weet ik ook niet.
pi_177146913
En daarna weer zeuren dat er zoveel lawaai op straat is omdat alle rokers weer buiten staan. :7
pi_177146924
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:05 schreef descon het volgende:
En daarna weer zeuren dat er zoveel lawaai op straat is omdat alle rokers weer buiten staan. :7
Misschien gaan mensen wel minder roken? :)
జ్ఞ‌ా
pi_177146941
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:05 schreef µ het volgende:

[..]

Misschien gaan mensen wel minder roken? :)
Ik ging vaak extra roken als ik gezopen had..(tegenwoordig niet meer omdat ik gestopt ben)

Overigens het gemiddelde rookhok wou je ook niet wezen waardoor ik alsnog naar buiten ging, tenzij er een rij voor de deur stond.
pi_177146999
Bijzonder dit aangezien dit gewoon discriminatie is op een bepaalde manier. Je sluit een groep mensen uit. Erg bijzonder. Maar de tabak halen we niet uit de handel :D Hypocriet Den Haag op zijn best.

Ze willen helemaal niet dat mensen massaal stoppen met roken dat is wel duidelijk. Dat geacteer voor de buhne steeds is walgelijk.
pi_177147050
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:05 schreef Twiitch het volgende:
Rook niet dus mij boeit het niet maar dan staat de halve kroeg dus weer ieder half uur buiten op straat. Of dat nou zo bevorderlijk is voor de orde en veiligheid weet ik ook niet.
Het rookverbod op straat is natuurlijk het volgende paradepaardje van jankclub Clean Air Nederland.

Ik rook niet maar ik vind het ook idioot dat er in café's een rookverbod geldt. Nu staat iedereen buiten en moeten de helft van alle kroegbazen de tent sluiten omdat ze geen omzet meer draaien.

Had liever ervoor gezorgd dat in kroegen een fatsoenlijke afzuiging verplicht wordt en er wel gerookt mag worden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_177147081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:11 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Het rookverbod op straat is natuurlijk het volgende paradepaardje van jankclub Clean Air Nederland.

Ik rook niet maar ik vind het ook idioot dat er in café's een rookverbod geldt. Nu staat iedereen buiten en moeten de helft van alle kroegbazen de tent sluiten omdat ze geen omzet meer draaien.

Had liever ervoor gezorgd dat in kroegen een fatsoenlijke afzuiging verplicht wordt en er wel gerookt mag worden.
Veel simpelere oplossing >>> kroegen waar je mag roken en kroegen waar je niet mag roken, iedereen blij. Oh nee de niet rokers willen het alleenrecht op horeca natuurlijk :D
pi_177147095
Uitspraak:

De uitzondering op het rookverbod voor rookruimtes in horeca-inrichtingen is ongeldig. Dat heeft het gerechtshof Den Haag vandaag bepaald. Het Haagse hof is van oordeel dat deze uitzondering in strijd is met de Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik.

Vanaf 1 juli 2008 is in Nederland een rookverbod voor de horeca van kracht. Op dat verbod geldt een uitzondering voor speciaal aangewezen rookruimtes. De belangenvereniging Nederlandse Nietrokersvereniging CAN (Club Actieve Nietrokers) heeft een vordering tegen de Staat ingesteld, waarmee zij opkomt tegen deze uitzondering. CAN is van mening dat deze uitzondering in strijd is met de Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik (het WHO-Kaderverdrag), een verdrag waarbij Nederland partij is.

Het hof heeft CAN op dit punt in het gelijk gesteld. Art. 8 van het WHO-Kaderverdrag houdt in dat de verdragspartijen effectieve maatregelen moeten nemen tegen blootstelling aan tabaksrook in ‘indoor public places’. Het hof is van oordeel dat daaronder ook rookruimtes in horeca-instellingen vallen. Niet-rokers kunnen sociale druk voelen om zich bij de rokers in de rookruimtes te voegen. Het is in de praktijk ook onvermijdelijk dat rook uit de rookruimtes ontsnapt en in de rookvrije gedeeltes van de horeca-instelling doordringt en dat werknemers die in de rookruimtes moeten opruimen aan tabaksrook worden blootgesteld. Dit is gevaarlijk, omdat vaststaat dat er geen veilige mate van blootstelling aan tabaksrook is. Het hof heeft dan ook voor recht verklaard dat de uitzondering voor rookruimtes onverbindend en onrechtmatig is.

CAN is ook van mening dat rookruimtes in andere openbare gebouwen ontoelaatbaar zijn, maar het hof is van oordeel dat de daarop gerichte vorderingen onvoldoende zijn toegelicht. Die vorderingen heeft het hof dan ook afgewezen.
జ్ఞ‌ా
pi_177147111
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Veel simpelere oplossing >>> kroegen waar je mag roken en kroegen waar je niet mag roken, iedereen blij. Oh nee de niet rokers willen het alleenrecht op horeca natuurlijk :D
Ik vind het als niet-roker niet eens zo erg dat er in een kroeg wordt gerookt, maar wel als het compleet blauw staat omdat er geen ramen en deuren open staan en je dus nog amper adem kan halen.

'Roken toegestaan mits er aan bepaalde eisen is voldaan' vind ik een prima compromis.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_177147114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:09 schreef Poepz0r het volgende:
Bijzonder dit aangezien dit gewoon discriminatie is op een bepaalde manier. Je sluit een groep mensen uit. Erg bijzonder. Maar de tabak halen we niet uit de handel :D Hypocriet Den Haag op zijn best.

Ze willen helemaal niet dat mensen massaal stoppen met roken dat is wel duidelijk. Dat geacteer voor de buhne steeds is walgelijk.
Als ze roken gaan verbieden lopen ze een boel accijns mis en de pensioen kosten gaan omhoog omdat niet rokers langer leven. (en de pensioen pot is zoiezo al niet erg vol).
pi_177147145
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:13 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ik vind het als niet-roker niet eens zo erg dat er in een kroeg wordt gerookt, maar wel als het compleet blauw staat omdat er geen ramen en deuren open staan en je dus nog amper adem kan halen.

'Roken toegestaan mits er aan bepaalde eisen is voldaan' vind ik een prima compromis.
Gewoon kroegen waar je wel mag roken en kroegen waar niet. Probleem opgelost toch? Helaas willen VEEL niet-rokers alles bepalen voor beide groepen en zo werkt het niet. Het liefste willen alle niet-rokers ALLE cafes rookvrij. Waarom? Rokers hebben toch ook nooit geeist dat alle cafes rokers moeten accepteren? Leven en laten leven etc.
pi_177147165
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:13 schreef descon het volgende:

[..]

Als ze roken gaan verbieden lopen ze een boel accijns mis en de pensioen kosten gaan omhoog omdat niet rokers langer leven. (en de pensioen pot is zoiezo al niet erg vol).
Gezondheidszorg is duur :).
జ్ఞ‌ా
pi_177147174
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:13 schreef descon het volgende:

[..]

Als ze roken gaan verbieden lopen ze een boel accijns mis en de pensioen kosten gaan omhoog omdat niet rokers langer leven. (en de pensioen pot is zoiezo al niet erg vol).
Uiteraard maar dan moeten ze niet zogenaamd acteren dat ze zo tegen roken zijn met campagnes etc etc. En de Jumbo met zijn tabak achter wit glas :') Hou op zeg. Je kan alcoholist worden voor 35 cent (blikjes bier) maar daar hoor je niemand over :')
pi_177147181
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:14 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Gewoon kroegen waar je wel mag roken en kroegen waar niet.
Wat ik dus bedoel is: De kroegen waar je mag roken zouden aan bepaalde eisen moeten voldoen, zoals fatsoenlijke ventilatie en eisen voor brandveiligheid.

De rook is het probleem niet, wel dat het vaak benauwde hokken zijn.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_177147187
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:12 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Veel simpelere oplossing >>> kroegen waar je mag roken en kroegen waar je niet mag roken, iedereen blij. Oh nee de niet rokers willen het alleenrecht op horeca natuurlijk :D
Waarom denk je dat de niet roken cafes vroeger zo'n succes waren. :7

Het aantal rokers onder kroeg bezoekers ligt gemiddeld hoger als de niet kroeg bezoekers.

Rookhok was juist een prima oplossing, alternatief is roken alleen wanneer er een goede afzuiging is...defineer goede afzuiging.
pi_177147189
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:15 schreef µ het volgende:

[..]

Gezondheidszorg is duur :).
Zo duur als de monopolisten bepalen bedoel je? Er zijn ontzettend veel medicijnen die 100 x goedkoper zouden kunnen maar alleenrecht etc. Geen concurrentie etc etc.
pi_177147193
Dan ga je toch lekker buitenstaan. Ik snap het wel. In een rookruimte moet ook worden opgeruimd, glazen weggehaald etc. Onredelijk om je medewerkers aan die kankerwalmen bloot te stellen.
pi_177147204
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:16 schreef westwoodblvd het volgende:
Dan ga je toch lekker buitenstaan. Ik snap het wel. In een rookruimte moet ook worden opgeruimd, glazen weggehaald etc. Onredelijk om je medewerkers aan die kankerwalmen bloot te stellen.
Ja want alle medewerkers roken niet? Oke Hans
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')