FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Unilever wil niet meer adverteren op sites die verdeeldheid zaaien
polderturkmaandag 12 februari 2018 @ 13:38
Unilever wil niet meer adverteren op sites als google, Facebook, YouTube etc als daar haat wordt verspreid. Sommige mensen zijn boos op Facebook en andere sites omdat ze fakenews zouden tegengaan, of omdat ze beleid tegen haat zaaien voeren. Dit doen ze echter onder druk van de adverteerders. Die dreigen te stoppen met adverteren als ze hun beleid niet aanpassen. Als ze discriminerende content niet verwijderen enzo. Unilever is over de hele wereld actief. Hun klanten zijn afkomstig uit heel veel culturen en geloven. Ze willen natuurlijk niet adverteren op sites waar discriminerende content over hun klanten op staan.

quote:
Unilever wil niet meer adverteren op sites die verdeeldheid zaaien

Foto: ANP

Gepubliceerd: 12 februari 2018 10:29

Laatste update: 12 februari 2018 11:56

Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Het bedrijf komt in actie als er verdeeldheid wordt gezaaid, aangezet tot haat of onvoldoende maatregelen worden genomen om kinderen te beschermen.

Het bedrijf reageert daarmee op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. Het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern licht de beleidswijziging later maandag toe tijdens een toespraak in Palm Desert, in de Amerikaanse staat Californië.

''Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', staat in de toespraak van Keith Weed. De techreuzen moeten daarom ''stoppen met slaapwandelen'' en actie ondernemen, vindt hij.

Volgens Weed toont onderzoek aan dat het vertrouwen in de sociale media op een dieptepunt staat. Dat komt volgens hem doordat bedrijven te weinig inspanningen leveren om ''illegaal, onethisch en extremistisch gedrag en materiaal'' tegen te gaan.

''Het is in het belang van de digitale media om hiernaar te luisteren en ernaar te handelen'', zegt Weed. Voordat kijkers stoppen met kijken, adverteerders stoppen met adverteren en uitgevers stoppen met publiceren.''

Budget

Het concern achter merken als Unox, Bertolli, Axe en Dove besteedde volgens de zakenkrant vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing.

Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht.

https://www.nu.nl/economi(...)eeldheid-zaaien.html
Salvad0Rmaandag 12 februari 2018 @ 14:05
corporatieve censuur brrrr

begin van het einde voor fb
Weltschmerzmaandag 12 februari 2018 @ 16:04
Eiwitshakemaandag 12 februari 2018 @ 17:13
Maar hoe willen ze dat gaan doen dan?
Als ik de TV aanzet (wat ik gelukkig vrijwel nooit meer doe) dan wordt ik ook overspoeld met haat.
Haat voor dit land, haat voor onze cultuur, haat voor onze historie.
Dementormaandag 12 februari 2018 @ 17:20
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 17:13 schreef Eiwitshake het volgende:
Maar hoe willen ze dat gaan doen dan?
Als ik de TV aanzet (wat ik gelukkig vrijwel nooit meer doe) dan wordt ik ook overspoeld met haat.
Haat voor dit land, haat voor onze cultuur, haat voor onze historie.
De realiteit interesseert ze niet.
Je koopt een product met een imago en dus ook gevoel wat moet ‘kloppen’ c.q. Policor moet zijn.
Joppiezmaandag 12 februari 2018 @ 18:52
Lijkt me rijnste bs. Google is onderhand het internet aan het worden. Google + Facebook zijn waar 99% van de internetgebruikers op te vinden en te bereiken zijn.

Unilever wil even de sjw spelen.
#ANONIEMmaandag 12 februari 2018 @ 18:56
Unilever, het bedrijf met haar eigen cacaoslaafjes denkt onbetrapt schijnheilige te kunnen spelen?
Weltschmerzmaandag 12 februari 2018 @ 19:02
Het probleem is dat FB informatiebubbels creeert, zodat iedere verschillend nieuws te lezen krijgt, niemand van elkaar weet wat ze 'weten', en dus ook niemand het kan corrigeren door te zeggen dat het niet klopt.

Als je iets voor burgers en burgerschap wil doen dan keer je je daartegen. Voor Unilever zijn burgers niet interessant, slechts consumenten. Die willen juist gebruik maken van die algoritmes om gericht te adverteren en als er dan wat kritische berichten worden gecensureerd om dat er eventueel iemand zou kunnen beweren gekwetst te zijn dan is dat pech. Laat het internet maar een groot reclamenetwerk worden met een beetje content om de aandacht te trekken.
Murderamaandag 12 februari 2018 @ 19:04
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 17:20 schreef Dementor het volgende:

[..]

De realiteit interesseert ze niet.
Je koopt een product met een imago en dus ook gevoel wat moet ‘kloppen’ c.q. Policor moet zijn.
lijkt me niet goed voor de bedrijfsresultaten, die kleine groep
YazooWmaandag 12 februari 2018 @ 19:04
Haha, die kerel heet Keith Weed.
Ser_Ciappellettomaandag 12 februari 2018 @ 19:14
Unilever wil een internet waarop ze naar hartenlust kunnen adverteren zonder dat iedereen meteen hoax gaat roepen. En daar plukken wij gewone mensen de vruchten van, doordat wij straks minder last hebben van nepnieuws.
#ANONIEMmaandag 12 februari 2018 @ 21:14
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Het probleem is dat FB informatiebubbels creeert, zodat iedere verschillend nieuws te lezen krijgt, niemand van elkaar weet wat ze 'weten', en dus ook niemand het kan corrigeren door te zeggen dat het niet klopt.

Als je iets voor burgers en burgerschap wil doen dan keer je je daartegen. Voor Unilever zijn burgers niet interessant, slechts consumenten. Die willen juist gebruik maken van die algoritmes om gericht te adverteren en als er dan wat kritische berichten worden gecensureerd om dat er eventueel iemand zou kunnen beweren gekwetst te zijn dan is dat pech. Laat het internet maar een groot reclamenetwerk worden met een beetje content om de aandacht te trekken.
Ik kan ze wel een ritme bezorgen, dan weten ze nog niet meer of ze vrouwelijk of mannelijk zijn!
Ronaldmaandag 12 februari 2018 @ 21:22
Als Unilever de ads niet koopt, zijn er talloze concurrenten die met liefde de zoekwoorden opkopen.
#ANONIEMmaandag 12 februari 2018 @ 21:23
https://www.rijksoverheid(...)rsonen/mark-rutte/cv
SpecialKmaandag 12 februari 2018 @ 21:28
Mooi. Meer ruimte voor Procter & Gamble en Nestle om goedkoop ads te pushen _O_

Doei UniDeuger.
grimselmanmaandag 12 februari 2018 @ 21:29
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Unilever wil een internet waarop ze naar hartenlust kunnen adverteren zonder dat iedereen meteen hoax gaat roepen. En daar plukken wij gewone mensen de vruchten van, doordat wij straks minder last hebben van nepnieuws.
De reclameleugens die bedrijven over ons uitstorten zijn minstens zo erg als het nepnieuws op internet. Fuck Unilever.
#ANONIEMmaandag 12 februari 2018 @ 21:36
''Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'',

Deze uitspraak :r
Dementormaandag 12 februari 2018 @ 21:38
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:04 schreef Murdera het volgende:

[..]

lijkt me niet goed voor de bedrijfsresultaten, die kleine groep
Je koopt zodat anderen denken dat je onderdeel van dat imago bent noem het een policor uitstraling, stiekem zijn we allemaal al vrij snel racistisch en discriminerend in ons denken.