abonnement Unibet Coolblue
pi_177117643
Beste leden van Fok,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met het zoeken van wat problemen.

Ik heb het begin van dit schooljaar een scooter (Baotian BT50QT-9f) voor 200 kunnen kopen maar dit is tot nu toe alleen maar drama geweest. Hij is "gerepareerd" door iemand maar daar heb ik spijt van. Omdat ik toch nog tot juni er op wil rijden heb ik besloten in het voorjaarsvakantie er maar zelf aan te knutselen. Ik zie mijzelf als best handig iemand maar van scooters weet ik niks.

De elektrische start doet het sinds een paar weken niet meer. De accu was te ver ontladen en was gewisseld voor een nieuwe. Nu blijkt er kortsluiting te zijn als ik ze wil aansluiten. Wat meten verder kwam ik uit dat zowel de plus- als minpool van de startmotor contact maken met het frame. Vervolgens startmotor losgekoppeld en geprobeerd er op te rijden, echter begon hij extreem te schokken tijdens het rijden. Van 35 naar 30, weer 35 en dan weer 30 etc terwijl hij 45 hoort te gaan. Startmotor weer aangesloten en hij rijd weer normaal. Op moment rijd ik met de accu's ontkoppeld en kickstart ik. Graag wil ik weer terug zodat bij stationair de lampen niet dimmen. Is de startmotor kapot?

Vandaag is ook de snelheidsmeter en kmteller gestopt maar dat zit volgensmij ergens in het voorwiel. Nog tips hier?

Wie o wie kan mij blij maken?

Vriendelijke groeten, speedfan
  zondag 11 februari 2018 @ 22:33:19 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177119230
Klinkt als een sjinees stuk ellende.

Startmotor maakt duidelijk sluiting, misschien heeft die je spannimgsregelaar gemold, waardoor nu de rest van je elektronica ook aan het overlijden is.

Bovenstaande zijn aannames, want; meten is weten.

Sjinese scooters zijn op een uitzondering zo hier en daar na, gewoon inferieur in elkaar geflanste rijdende drama's. En als ik het zo lees heb jij een volbloedje te pakken.

Als je handig bent met elektra en een multimeter valt er misschien nog wat te rommelen als er onderdelen verkrijgbaar zijn, anders wens ik je veel sterkte met het verlies.

Een goede start zou zijn om alles te ontkoppelen en te beginnen te meten bij de spanningsregelaar. Dan kun je van daar uit verder gaan kijken. Soms kan een rottig contactje of een brakke stekker een hoop ellende opleveren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177119585
Kijk maar eens of de kabelboom niet doorgeschuurd is bij het balhoofd.
Misschien dat je pluskabel daar sluiting maakt o.i.d.
pi_177126976
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt als een sjinees stuk ellende.

Startmotor maakt duidelijk sluiting, misschien heeft die je spannimgsregelaar gemold, waardoor nu de rest van je elektronica ook aan het overlijden is.

Bovenstaande zijn aannames, want; meten is weten.

Sjinese scooters zijn op een uitzondering zo hier en daar na, gewoon inferieur in elkaar geflanste rijdende drama's. En als ik het zo lees heb jij een volbloedje te pakken.

Als je handig bent met elektra en een multimeter valt er misschien nog wat te rommelen als er onderdelen verkrijgbaar zijn, anders wens ik je veel sterkte met het verlies.

Een goede start zou zijn om alles te ontkoppelen en te beginnen te meten bij de spanningsregelaar. Dan kun je van daar uit verder gaan kijken. Soms kan een rottig contactje of een brakke stekker een hoop ellende opleveren.
Dat het een slechte naam had kwam ik pas achter nadat ik hem had gekocht. Ik had snel een scooter voor school nodig. Ik ben vrij handig met elektra en een multimeter. Ik heb op internet al een diagram gevonden. Wat kan ik meten aan de spanningsregelaar? Ik neem aan dat ik dan de accu moet aansluiten maar dan heb ik weer gelijk kortsluiting... (Zonder contact meer dan 10a volgens de multimeter)

Wat bedoel je met het balhoofd -niemand-? Bedoel je dit gedeelte: https://drive.google.com/(...)BjRG6YmUp1Lkgl-/view
  maandag 12 februari 2018 @ 12:27:13 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177127138
Na de spanningsregelaar zou je een mooie vlakke contstante spanning moeten hebben van ergens tussen de 13 en 14 volt.
Als je alle verbruikers ontkoppelt en het aansluiten van je accu levert kortsluiting op, dan weet je dus meteen waar het probleem zit.

stekker van de cockpit los, alle lampjes van de voor- en achterverlichting en de richtingaanwijzers eruit eruit, claxon los, dan heb je redelijk alles uit de stroomkring getrokken lijkt me.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177127538
Met het balhoofd bedoel ik het gedeelte onder het stuur.
Door het sturen kan de kabelboom doorschuren tegen het frame daar.

Als ik het goed begrijp maakt je constante + sluiting met de massa.
Eerste verdachte is een doorgesleten kabelboom. Of de starter maakt ergens sluiting.
pi_177130851
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:

Sjinese scooters zijn op een uitzondering zo hier en daar na, gewoon inferieur in elkaar geflanste rijdende drama's.
Helemaal gelijk in.
Ooit zo'n ding gekocht (4-takt) voor mijn dochter maar het ding had geen kenteken.
Dus afspraak gemaakt bij het RDW voor een kenteken en een 1-dagskenteken aangevraagd om daar te komen.
Moest van Bergen op Zoom naar Roosendaal wat maar zo'n 15 kilometer is maar halverwege was dat kutding al helemaal gaar, deed werkelijk niks meer.
Ik heb em weggegeven aan iemand die zei er wel belang bij te hebben en heb een taxi gebeld om weer thuis te komen.
Daarna een Honda Bali gekocht voor mijn dochter waar ze vrijwel probleemloos op heeft gereden.

Best wel off topic maar de moraal van het verhaal is dat de goedkope chinese prut misschien lekker goedkoop is maar als je iets betrouwbaars wilt hebben dan zoek je even verder.

Trouwens, TS schrijft ook dat zowel de plus als de min in contact met het frame is geweest dus de accu zal wel verwoest zijn.
Je startmotor kun je evt. testen door em aan te sluiten op een andere accu. Vervangen als het niet nodig is is natuurlijk een beetje jammer.
pi_177149878
quote:
14s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:27 schreef Sounddragon het volgende:
Na de spanningsregelaar zou je een mooie vlakke contstante spanning moeten hebben van ergens tussen de 13 en 14 volt.
Als je alle verbruikers ontkoppelt en het aansluiten van je accu levert kortsluiting op, dan weet je dus meteen waar het probleem zit.

stekker van de cockpit los, alle lampjes van de voor- en achterverlichting en de richtingaanwijzers eruit eruit, claxon los, dan heb je redelijk alles uit de stroomkring getrokken lijkt me.
Ik meet 0v aan kabels die aan de accu moeten komen wanneer de scooter loopt. Denk toch dat de startmotor kortsluiting maakt. Accu zelf is meer dan 12v dus die sluit ik liever niet aan want dan is deze ook kapot door de kortsluiting. Is dit een idee: https://nl.aliexpress.com(...)b-9c55f5bcf78a&tpp=1

quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 12:42 schreef -niemand- het volgende:
Met het balhoofd bedoel ik het gedeelte onder het stuur.
Door het sturen kan de kabelboom doorschuren tegen het frame daar.

Als ik het goed begrijp maakt je constante + sluiting met de massa.
Eerste verdachte is een doorgesleten kabelboom. Of de starter maakt ergens sluiting.
Ik heb ook nog bij het balhoofd gekeken maar niks raars kunnen vinden.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 14:47:49 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177152876
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:57 schreef speedfan het volgende:

[..]

Ik meet 0v aan kabels die aan de accu moeten komen wanneer de scooter loopt. Denk toch dat de startmotor kortsluiting maakt. Accu zelf is meer dan 12v dus die sluit ik liever niet aan want dan is deze ook kapot door de kortsluiting. Is dit een idee: https://nl.aliexpress.com(...)b-9c55f5bcf78a&tpp=1

[..]

Ik heb ook nog bij het balhoofd gekeken maar niks raars kunnen vinden.
Heb je alles ontkoppeld?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 13 februari 2018 @ 15:12:07 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177153468
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 22:33 schreef Sounddragon het volgende:
Klinkt als een sjinees stuk ellende.

Startmotor maakt duidelijk sluiting, misschien heeft die je spannimgsregelaar gemold, waardoor nu de rest van je elektronica ook aan het overlijden is.

Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?
Dan zou de opgewekte stroom door de dynamo de kortste weg kiezen (sluiting) en niet via de ontsteking.

Kan het niet zijn dat er een spoel gemeten wordt van de startmotor waardoor het lijkt op sluiting?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177154047
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb je alles ontkoppeld?
Zo ver ik weet wel. Ik denk echter dat daar niet het probleem ligt want de toeter, knipperlicht, nachtlamp en het grote licht werkt allemaal.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?
Dan zou de opgewekte stroom door de dynamo de kortste weg kiezen (sluiting) en niet via de ontsteking.

Kan het niet zijn dat er een spoel gemeten wordt van de startmotor waardoor het lijkt op sluiting?
Ook met de startmotor ontkoppeld loopt de motor, wel heel moeilijk, maar de lichten en toeter werken. Misschien loopt er toch een stroom vanaf de ontsteking? Werkelijk waar geen idee, maar daarom ben ik hier. :)
  dinsdag 13 februari 2018 @ 15:48:49 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177154213
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als de startmotor sluiting maakt, waarom loopt hij dan wel zonder accu?
Dan zou de opgewekte stroom door de dynamo de kortste weg kiezen (sluiting) en niet via de ontsteking.

Kan het niet zijn dat er een spoel gemeten wordt van de startmotor waardoor het lijkt op sluiting?
Daarom: alles eraf en beginnen met meten bij het begin.

Ik geloof er niks van dat het de startmotor is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:40 schreef speedfan het volgende:

[..]

Zo ver ik weet wel. Ik denk echter dat daar niet het probleem ligt want de toeter, knipperlicht, nachtlamp en het grote licht werkt allemaal.

[..]

Ook met de startmotor ontkoppeld loopt de motor, wel heel moeilijk, maar de lichten en toeter werken. Misschien loopt er toch een stroom vanaf de ontsteking? Werkelijk waar geen idee, maar daarom ben ik hier. :)
Maar alles hangt aan elkaar.. alleen met de kale kabelboom als begin kun je stuk voor stuk alles doormeten en proberen..
Er loopt geen stroom vanaf de ontsteking.. je lichtspoel levert de (meestal wissel-)stroom, de spanningsregelaar maakt daar bruikbare gelijkstroom van en daarna wordt het gedistribueerd naar de diverse onderdelen, waarschijnlijk via een zekeringenkastje ofzo..

Eerst alles eraf en kijken wat die spanningsregelaar doet. Ik denk namelijk dat dat de boosdoener is. Spanningsregelaars zijn kwetsbaar en snel stuk.. een startmotor niet. Een kapotte spanningsregelaar kan wél de rest om zeep helpen; accu, cdi, cockpit, alles gaat er aan als het ongeregelde stroom krijgt. je accu kan de boel een beetje afvlakken in sommige gevallen, maar ook die wordt niet happy van wisselstroom. Een kapotte accu kan dan weer wél de spanningsregelaar mollen als je er gewoon plompverloren mee door blijft rijden.

Meten is weten, gokken doe je in het casino.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177154626
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Daarom: alles eraf en beginnen met meten bij het begin.

Ik geloof er niks van dat het de startmotor is.

[..]

Maar alles hangt aan elkaar.. alleen met de kale kabelboom als begin kun je stuk voor stuk alles doormeten en proberen..
Er loopt geen stroom vanaf de ontsteking.. je lichtspoel levert de (meestal wissel-)stroom, de spanningsregelaar maakt daar bruikbare gelijkstroom van en daarna wordt het gedistribueerd naar de diverse onderdelen, waarschijnlijk via een zekeringenkastje ofzo..

Eerst alles eraf en kijken wat die spanningsregelaar doet. Ik denk namelijk dat dat de boosdoener is. Spanningsregelaars zijn kwetsbaar en snel stuk.. een startmotor niet. Een kapotte spanningsregelaar kan wél de rest om zeep helpen; accu, cdi, cockpit, alles gaat er aan als het ongeregelde stroom krijgt. je accu kan de boel een beetje afvlakken in sommige gevallen, maar ook die wordt niet happy van wisselstroom. Een kapotte accu kan dan weer wél de spanningsregelaar mollen als je er gewoon plompverloren mee door blijft rijden.

Meten is weten, gokken doe je in het casino.
Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharing

Ik ga dan van het weekend alle kappen er af halen dan kan ik alles goed loskoppelen. Heb daar nu geen tijd voor door school. Ik houd jullie op de hoogte.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 16:14:50 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177154687
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 16:12 schreef speedfan het volgende:

[..]

Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharing

Ik ga dan van het weekend alle kappen er af halen dan kan ik alles goed loskoppelen. Heb daar nu geen tijd voor door school. Ik houd jullie op de hoogte.
Geen idee, een startmotor is en vrij 'dom' ding.. als je hem een cm verdraait kan het zomaar zijn dat het anders is. koolborstels zouden volgens mij altijd contact moeten maken, dus kan zomaar zijn dat dat gewoon goed is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177155635
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 16:12 schreef speedfan het volgende:

[..]

Maar het is dus normaal dat alle punten van de startmotor contact maken met elkaar volgens de multimeter? https://drive.google.com/(...)gf0/view?usp=sharing

Ik ga dan van het weekend alle kappen er af halen dan kan ik alles goed loskoppelen. Heb daar nu geen tijd voor door school. Ik houd jullie op de hoogte.
De aansluiting met het "oogje" mag dus geen contact maken met de rest. Hier hoort namelijk de pluskabel op. Als deze aan de massa ligt krijg je natuurlijk kortsluiting :')
pi_177159061
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 17:00 schreef -niemand- het volgende:

[..]

De aansluiting met het "oogje" mag dus geen contact maken met de rest. Hier hoort namelijk de pluskabel op. Als deze aan de massa ligt krijg je natuurlijk kortsluiting :')
Dat zou mijn redenatie ook zijn, maar het gekke is dat de motor heel erg inhoud als de startmotor losgekoppeld wordt. Startmotor weer aangesloten en hij draait weer prima.
pi_177260250
Vandaag alles losgekoppeld. Kortsluiting lijkt van de spanningsregelaar af te komen. Ik heb een nieuwe besteld en zal de topic updaten als ik meer weet.
pi_177267828
Had ook eens een kapotte spanningsregelaar. De normale verlichting brand dan wel, maar motor loopt beroerd. Dit was bij een Kymco.
Dit omdat ontstekings module gelijkspanning nodig heeft.
  zondag 18 februari 2018 @ 02:01:47 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177268975
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 18:59 schreef speedfan het volgende:
Vandaag alles losgekoppeld. Kortsluiting lijkt van de spanningsregelaar af te komen. Ik heb een nieuwe besteld en zal de topic updaten als ik meer weet.
Told ya :+

En zet in de tussentijd je accu even aan de lader (even uitbouwen), dan weet je straks iig zeker dat die vol (en goed) is.. 2 dagen aan een druppellader moet voldoende zijn.. dan een nachtje laten rusten en in de ochtend even de spanning meten.. die moet tussen de 12.3 en 12.8 zijn.. is het minder, dan is die ook stuk. Niet mee door blijven rijden dan; die gaat ook langzaamaan deaud, dan maakt ie sluiting, en dan gaat de volgende spanningsregelaar kapot..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177294858
quote:
14s.gif Op zondag 18 februari 2018 02:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Told ya :+

En zet in de tussentijd je accu even aan de lader (even uitbouwen), dan weet je straks iig zeker dat die vol (en goed) is.. 2 dagen aan een druppellader moet voldoende zijn.. dan een nachtje laten rusten en in de ochtend even de spanning meten.. die moet tussen de 12.3 en 12.8 zijn.. is het minder, dan is die ook stuk. Niet mee door blijven rijden dan; die gaat ook langzaamaan deaud, dan maakt ie sluiting, en dan gaat de volgende spanningsregelaar kapot..
Goede tip. Zal het vandaag in orde maken. :)
pi_177663313
Nieuwe startmotor kunnen krijgen voor 14 euro. Het is dus normaal dat de pool contact maakt met het chassis. Accu is ook nog in orde sounddragon.

De nieuwe spanningsregelaar is nog niet binnen. Heb voor de zekerheid ook gelijk een nieuw startrelay besteld. Kostte in totaal niet meer dan 20 euro. :)
pi_178048133
Vandaag dan eindelijk de spanningsregelaar binnen. Alles vervangen en het werkt weer zoals het hoort! Wat een verademing. Iedereen bedankt hier op fok :)
  zaterdag 24 maart 2018 @ 00:33:38 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178049355
Goed geregeld ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')