abonnement Unibet Coolblue
pi_177158062
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:01 schreef spiritusbus het volgende:
Het is vooral problematisch mbt het verkrijgen je hypotheek.
Dit valt ook wel weer mee, schuld + hypo wordt misschien iets lager qua mogelijkheden maar zoveel valt ook wel weer mee. Je kunt afhankelijk van de rente wat meer haast voelen bij het kopen van een huis... Dan los je de studieschuld af, anders zou ik er lekker op blijven zitten en pas een huis kopen als je de studielening kunt behouden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177158082
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:02 schreef baskick het volgende:
Ja, maar je totale lasten (over de gehele looptijd) waarschijnlijk een stuk hoger.
Lager want kosten lening DUO < hypotheekrente
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 14 februari 2018 @ 08:47:52 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_177171509
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lager want kosten lening DUO < hypotheekrente
Niet alleen de rente moet terugbetaald worden.
pi_177173308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 08:47 schreef xzaz het volgende:

[..]

Niet alleen de rente moet terugbetaald worden.
Studieschuld is opbouwen is niet hetzelfde als een negatieve eigen vermogen opbouwen, dat ligt toch echt aan je consumptie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177177250
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 10:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Studieschuld is opbouwen is niet hetzelfde als een negatieve eigen vermogen opbouwen, dat ligt toch echt aan je consumptie.
Fair enough. Ik vermoed echter dat de meesten lenen omdat ze een behoefte aan geld hebben.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177177637
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Fair enough. Ik vermoed echter dat de meesten lenen omdat ze een behoefte aan geld hebben.
Zou je denken? :')
pi_177181458
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Fair enough. Ik vermoed echter dat de meesten lenen omdat ze een behoefte aan geld hebben.
Yesyesyes, maar dat geldt voor mij ook, hoewel eigenlijk meer: Goedkoop geld.

Als ik een complete hypotheekwaarde zou kunnen lenen van DUO zou ik daar mijn geld vandaan halen i.p.v. een of andere bank waar ze 1.6% meer rekenen..

Dan zit je in een huis gefinancieerd met gratis geld, blijven alleen de stookkosten en onderhoudskosten over.. +-400 in de maand, dat is leuk wonen voor een student kan ik je wel vertellen, zeker als je het huis deelt met nog een persoon en je 450 de maand vraagt voor de kleine kamer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177183902
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:43 schreef MrAero het volgende:

[..]

Zou je denken? :')
Kan je wel ;) doen, maar de user waar ik op reageerde doet net alsof men een studieschuld heeft, maar hetzelfde bedrag op de bank. Dat is - naar mijn inschatting - lang niet altijd het geval.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177211742
Mensen die zeggen dat je moet oppassen met stufi leningen zijn gewoon jaloers omdat zij niet kunnen profiteren van het leenstelsel.
pi_177212392
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 19:32 schreef craziness het volgende:
Mensen die zeggen dat je moet oppassen met stufi leningen zijn gewoon jaloers omdat zij niet kunnen profiteren van het leenstelsel.

Klopt pure jaloezie. Gratis geld _O_
pi_177212494
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 19:32 schreef craziness het volgende:
Mensen die zeggen dat je moet oppassen met stufi leningen zijn gewoon jaloers omdat zij niet kunnen profiteren van het leenstelsel.

Zou ook jaloers zijn op van die corpspikkies die maximaal bijlenen, 7 jaar zuipen en vervolgens met hun halve Zuidasbonus in één keer die schuld aftikken.
Play hard, go pro.
pi_177212640
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 19:32 schreef craziness het volgende:
Mensen die zeggen dat je moet oppassen met stufi leningen zijn gewoon jaloers omdat zij niet kunnen profiteren van het leenstelsel.
De DUO is de meest voordelige kredietverstrekker van Nederland. Je weet niet of dat in de toekomst gaat veranderen, het zou mij in ieder geval niet verbazen. Misschien besluit men in de toekomst dat de rente een stuk hoger wordt. Of besluit men dat men de terugbetalingsregeling strenger gaat maken, etc. Als je veel geleend hebt in de veronderstelling dat alles zo gunstig blijft en je hebt daadwerkelijk een negatief vermogen, dan heb je in dat geval een probleem. De basisbeurs heeft men ook plotsklaps afgeschaft, dus ik zie niet in waarom een scenario zoals hierboven zich niet kan voltrekken. Lang niet alle alumni verdienen genoeg om 'even vlug' hun studieschuld af te betalen.
pi_177234477
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 20:02 schreef Biekuh het volgende:

[..]

De DUO is de meest voordelige kredietverstrekker van Nederland. Je weet niet of dat in de toekomst gaat veranderen, het zou mij in ieder geval niet verbazen. Misschien besluit men in de toekomst dat de rente een stuk hoger wordt. Of besluit men dat men de terugbetalingsregeling strenger gaat maken, etc. Als je veel geleend hebt in de veronderstelling dat alles zo gunstig blijft en je hebt daadwerkelijk een negatief vermogen, dan heb je in dat geval een probleem. De basisbeurs heeft men ook plotsklaps afgeschaft, dus ik zie niet in waarom een scenario zoals hierboven zich niet kan voltrekken. Lang niet alle alumni verdienen genoeg om 'even vlug' hun studieschuld af te betalen.
Ik denk niet dat toekomstige wijzigingen betrekking zullen hebben op huidige of historische (maar nog niet afbetaalde) leningen. Dat zou vreemd zijn. Je bent destijds akkoord gegaan met andere voorwaarden. Renteverhoging is het enige wat mogelijk is, maar dat zal ook niet zomaar hard stijgen. Zeker niet omdat het nu 0% is. In het meest extreme geval zou het naar 1% stijgen (en die kans acht ik nihil), en zelfs dat is zo goed als niks.
pi_177241938
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:24 schreef craziness het volgende:

[..]

Ik denk niet dat toekomstige wijzigingen betrekking zullen hebben op huidige of historische (maar nog niet afbetaalde) leningen. Dat zou vreemd zijn. Je bent destijds akkoord gegaan met andere voorwaarden. Renteverhoging is het enige wat mogelijk is, maar dat zal ook niet zomaar hard stijgen. Zeker niet omdat het nu 0% is. In het meest extreme geval zou het naar 1% stijgen (en die kans acht ik nihil), en zelfs dat is zo goed als niks.
Hoe kom je er bij dat de rente niet meer dan 1% stijgt?
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:53:55 #40
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_177243280
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:59 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat de rente niet meer dan 1% stijgt?
Glazen bol.
pi_177247113
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:59 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat de rente niet meer dan 1% stijgt?
Glazen bol.

En zegt niet dat die bollen niet werken; xzaz heeft er ook een, en hij heeft mijn antwoord goed voorspeld.
pi_177247363
Verkeerde topique

[ Bericht 93% gewijzigd door ChefvanOekels op 17-02-2018 05:17:17 ]
pi_177252870
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:24 schreef craziness het volgende:

[..]

Ik denk niet dat toekomstige wijzigingen betrekking zullen hebben op huidige of historische (maar nog niet afbetaalde) leningen. Dat zou vreemd zijn. Je bent destijds akkoord gegaan met andere voorwaarden. Renteverhoging is het enige wat mogelijk is, maar dat zal ook niet zomaar hard stijgen. Zeker niet omdat het nu 0% is. In het meest extreme geval zou het naar 1% stijgen (en die kans acht ik nihil), en zelfs dat is zo goed als niks.
Dus jij denkt werkelijk dat de rente voor altijd maximaal 1% wordt en blijft? Daarbij is 1% over een forse schuld wel degelijk meer dan "zo goed als niks".
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177254376
In het verleden heeft die rente boven de 10(!)% gestaan
pi_177267835
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:52 schreef bamibij het volgende:
In het verleden heeft die rente boven de 10(!)% gestaan
In het verleden kreeg men ook nog basisbeurs, en die was toen ook véél hoger. En studie was goedkoper. En huur was lager. En huurtoeslag hoger.
pi_177270580
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 21:37 schreef bamibij het volgende:

[..]

Maar met 15 ben je er eerder van af.. Of wordt het eventuele restant na 15 jaar niet kwijtgescholden?
Alleen als je geen afloscapaciteit hebt dacht ik. Wanneer je inkomen hoog genoeg is moet je gewoon dokken.
pi_177270840
Ik los momenteel mijn forse studieschuld in 15 jaar af en vind het eerlijk gezegd geen pretje. Tijdens mijn studententijd was ik inderdaad uitgegaan van "je betaald naar draagkracht en de rest wordt kwijtgescholden, dus het kan nooit heel erg zijn". Maar ik merk nu wel dat naast de hypotheek en de kosten voor kinderopvang het toch een redelijke hap uit mijn inkomen is.

En ik heb er natuurlijk 7 jaar met heel veel plezier van geleefd en een deel in mijn huis kunnen steken, maar dan nog vind ik het vooruitzicht dat de duo de komende 11,5 jaar 260 euro per maand van mij krijgt niet heel top.
pi_177271839
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 09:35 schreef lunamatic het volgende:
Ik los momenteel mijn forse studieschuld in 15 jaar af en vind het eerlijk gezegd geen pretje. Tijdens mijn studententijd was ik inderdaad uitgegaan van "je betaald naar draagkracht en de rest wordt kwijtgescholden, dus het kan nooit heel erg zijn". Maar ik merk nu wel dat naast de hypotheek en de kosten voor kinderopvang het toch een redelijke hap uit mijn inkomen is.

En ik heb er natuurlijk 7 jaar met heel veel plezier van geleefd en een deel in mijn huis kunnen steken, maar dan nog vind ik het vooruitzicht dat de duo de komende 11,5 jaar 260 euro per maand van mij krijgt niet heel top.
Precies dit. Op het totale netto inkomen zal het bedrag wat je van DUO naar draagkracht moet aflossen wel meevallen.

Maar je zal vooral worden geraakt in je vrij besteedbare inkomen, in een periode dat je toch al relatief veel kosten maakt. Huisje, boompje, beestje, kindje. Autootje om naar het werk te gaan. Meubeltjes omdat de inrichting van je studentenkamer wel héél karig is als je naar een echt huis gaat verhuizen. Op een gegeven moment vanwege de kinderen verplicht vakantie in het hoogseizoen waardoor 2 weken met je tent op een camping in Frankrijk al 1000 euro kost exclusief vervoer, vermaak en eten+drinken.

100 euro meer of minder maakt dan al veel verschil voor het huishoudboekje. Want het zijn juist de leuke dingen die je moet gaan schrappen vanwege de aflossing.
pi_177276186
Eens met de twee boven mij. Ik probeer voor de volgende rentevaste periode volledig af te lossen. Daarvoor zet ik maandelijks een bedrag opzij dat mijn verplichte aflossing ruimschoots overstijgt. Leuk? Zeker niet. Maar op die manier stijgt mijn vrij besteedbaar inkomen eerder.

Aflossen in 35 jaar lijkt misschien gunstig. Betekent wel dat je kinderen afstuderen voor jouw studieschuld afgelost is...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 18 februari 2018 @ 14:23:43 #50
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_177277344
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:08 schreef MaGNeT het volgende:
Wel zonde dat je iedere maand een hele werkdag kwijt bent aan het aflossen van een schuld.
Dag? Als je het goed doet uiteindelijk een stuk minder.

Zelf net een paar maanden klaar met aflossen (15 jaar X 165 EUR maand + wat extra aflossen in het begin). En eigenlijk merkte ik het al die jaren niet eens. Net zoals ik nu niet merk dat ik 165 per maand meer te besteden heb.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')