abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177108721
Ik heb een huis op het oog alleen heeft deze van die houten platen aan de voorkant van het kozijn. Mij lijkt het beter om gewoon baksteen te hebben ivm isolatie etc.

Kun je dat aan laten passen zonder het kozijn weg te halen?

Het gaat om de slaap en woonkamer aan de voorzijde. De platen zitten onder het raam waar normaal de vensterbank hoort te zitten.
pi_177110857
Een voorbeeld/foto zegt meer dan 1000 woorden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177111650
Voorbeeld

pi_177111732
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 14:56 schreef ManianMan het volgende:
Ik heb een huis op het oog alleen heeft deze van die houten platen aan de voorkant van het kozijn. Mij lijkt het beter om gewoon baksteen te hebben ivm isolatie etc.

Kun je dat aan laten passen zonder het kozijn weg te halen?

Het gaat om de slaap en woonkamer aan de voorzijde. De platen zitten onder het raam waar normaal de vensterbank hoort te zitten.
Mijn huidige woning uit '72 heeft dat ook.
Je zou er 1 of 2 lagen polystyreen (EPS / Tempex) isolatie tegenaan kunnen lijmen aan de binnenkant.
Heb ik ook gedaan, dat helpt flink. Wel geschikte lijm gebruiken, anders lost het op :P

Als je dat niet genoeg vindt, kan je aan de buitenkant ook nog isolatie aanbrengen, afwerken met hout en het dan netjes schilderen.

Het glas is waarschijnlijk ook nog oud dubbelglas (thermopane). Dat zou je nog kunnen laten vervangen door HR++
De kosten daarvan vallen best mee.
Als de kozijnen ook hun beste tijd gehad hebben, zou je ook nog alles ineens door kunststof met HR++ kunnen laten vervangen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-02-2018 16:52:58 ]
pi_177111885
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mijn huidige woning uit '72 heeft dat ook.
Je zou er 1 of 2 lagen polystyreen (EPS / Tempex) isolatie tegenaan kunnen lijmen aan de binnenkant.
Heb ik ook gedaan.

Wel geschikte lijm gebruiken, anders lost het op :P
Ik wil dus een bulletproof goedkope oplossing die er mooi uitziet. In ieder geval baksteen :+
pi_177111942
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:52 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ik wil dus een bulletproof goedkope oplossing die er mooi uitziet. In ieder geval baksteen :+
Naja, als je voor nieuwe kozijnen gaat kan je laten uitzoeken of er een spouwmuurtje opgebouwd kan worden. Zonder het huidige kozijn te verwijderen lijkt me een lastig klusje maar niet onmogelijk. Aan de binnenkant zit er vast nog CV opgeschroefd?

Moet je wel een mooie steen erbij zien te vinden, anders lijkt het minder mooi dan dat het nu is.

Het is maar net wat je wil.

Rest van de spouwmuren isoleren, kruipruimte, dak, etc.
Je kan het zo mooi maken als je wil.

Hou er wel rekening mee dat je 2x baksteen + spouw (met isolatie) aan ruimte nodig hebt, je gaat dus wat binnenruimte kwijtraken.
pi_177112118
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, als je voor nieuwe kozijnen gaat kan je laten uitzoeken of er een spouwmuurtje opgebouwd kan worden. Zonder het huidige kozijn te verwijderen lijkt me een lastig klusje maar niet onmogelijk. Aan de binnenkant zit er vast nog CV opgeschroefd?

Moet je wel een mooie steen erbij zien te vinden, anders lijkt het minder mooi dan dat het nu is.

Het is maar net wat je wil.

Rest van de spouwmuren isoleren, kruipruimte, dak, etc.
Je kan het zo mooi maken als je wil.

Hou er wel rekening mee dat je 2x baksteen + spouw (met isolatie) aan ruimte nodig hebt, je gaat dus wat binnenruimte kwijtraken.
Verwarming zit er naast gelukkig. Wil alleen weten of het mogelijk is. Binnen ruimte blijf hetzelfde want er zit een gapend achter het kozijn werk; een soort mini erker (loze ruimte)



[ Bericht 2% gewijzigd door ManianMan op 11-02-2018 17:06:33 ]
pi_177112160
Dat kan je niet zo maar heel makkelijk aanpassen die platen zitten nu net als het glas opgenomen in het kozijn. Het kozijn doorzagen bij die tussendorpel onder het glas zou misschien een optie kunnen zijn. Maar die tussendorpel is dan waarschijnlijk weer niet geschikt om een raamdorpel steen onder te bevestigen. Tevens moet je kijken naar de ondersteuning van het kozijn om het gewicht van het glas te kunnen opnemen.

Daarnaast zal het waarschijnlijk ook altijd zichtbaar blijven door kleurverschil van de nieuwe stenen en voegen.

Tevens zal je een vergunning moeten aanvragen als je het kozijn veranderd naar een deel metselwerk.
pi_177112217
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:00 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Verwarming zit er naast gelukkig. Wil alleen weten of het mogelijk is. Binnen ruimte blijf hetzelfde want er zit een gapend achter het kozijn werk; een soort mini erker (loze ruimte)

[ afbeelding ]
Alles eruit, dan geïsoleerd spouwmuurtje en nieuw kunststof kozijn met HR++ glas.
Ben je meteen klaar voor de komende 25 jaar.

Als het om de voorzijde van de woning gaat kan een vergunning idd nodig zijn, goed punt nog van BTKlus. Achterzijde vermoed ik van niet (?)
pi_177112311
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Alles eruit, dan geïsoleerd spouwmuurtje en nieuw kunststof kozijn met HR++ glas.
Ben je meteen klaar voor de komende 25 jaar.

Als het om de voorzijde van de woning gaat kan een vergunning idd nodig zijn, goed punt nog van BTKlus. Achterzijde vermoed ik van niet (?)
Achterzijde is gelukkig vrij van deze architecture faal :)

Wat zouden de kosten kunnen zijn ruim geschat iemand een idee?
pi_177112925
Rare constructie, heeft daar een deur gezeten aangezien de verwarming naast het raam zit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177113023
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 17:33 schreef halfway het volgende:
Rare constructie, heeft daar een deur gezeten aangezien de verwarming naast het raam zit?
Misschien balkon en deur onder. Want dat hebben meer huizen in de wijk.
pi_177113665
Bij mij zaten er ook trespa platen onder de kozijnen . Echter wel een binnenblad van kalkzandsteen.
Wij hebben gewoon netjes de kozijnen afgezaagd , trespa verwijderd en het buitenblad met baksteen opgemetseld.
Met natuurlijk isolatie in de spouw.

Heeft een metselaar gedaan die in de buurt toch al bezig was een bijkeuken te bouwen.
Dus wat materialen betreft kon die dat ook in 1 keer bestellen

[ Bericht 24% gewijzigd door Klepper272 op 11-02-2018 18:15:09 ]
pi_177113765
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 18:09 schreef Klepper272 het volgende:
Bij mij zaten er ook trespa platen onder de kozijnen . Echter wel een binnenblad van kalkzandsteen.
Wij hebben gewoon netjes de kozijnen afgezaagd , trespa verwijderd en het buitenblad met baksteen opgemetseld.
Met natuurlijk isolatie in de spouw.

Heeft een metselaar gedaan die in de buurt toch al bezig was een bijkeuken te bouwen.
Dus wat materialen betreft kon die dat ook in 1 keer bestellen

^O^ kijk aan en geen problemen verder mee? Er zit al dubbelglas in.
pi_177113867
Geen problemen mee, zit nu al meer dan 10 jaar zo.
Idd dubbelglas.

Gehele kozijn verwijderen was in mijn situatie totaal overbodig, en meer mensen in de buurt hebben dit op exact dezelfde wijze uitgevoerd.
pi_177114994
Lijkt wel Belgisch. Raam wat naar binnen opent.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_177115446
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:12 schreef Daffodil31LE het volgende:
Lijkt wel Belgisch. Raam wat naar binnen opent.
Dat heeft elk Nederlands huis wat na 1980 ofzo gebouwd is ook zo ongeveer geloof ik? Die kiep-kantelramen zie je echt overal hoor!
pi_177116195
Beter dan een raam die naar buiten opent ivm inbraak.

Maar goed het is dus geen groot probleem verneem ik na dit topic. Dank u allen voor de serieuze reacties!
pi_177121446
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 19:58 schreef ManianMan het volgende:
Beter dan een raam die naar buiten opent ivm inbraak.

Maar goed het is dus geen groot probleem verneem ik na dit topic. Dank u allen voor de serieuze reacties!
Het is maar de vraag of het geen probleem is. Technisch kan het. Maar het moest ook goedkoop...

Daarnaast als de wijk of het huis onder architectuur is gebouwd kan het best zijn dat je het bij hen moet voorleggen. Ws wil sws de welstand er naar kijken, dat zijn vaak logge,gepensioneerde ambtenaren die veel feustratie hebben omdat Ria en de hond thuis nooit naar hem luisteren.
  zondag 4 maart 2018 @ 00:08:02 #20
476237 Hemiel
www.bouwbaron.nl
pi_177591463
Pontmeyer verkoopt kogelwerend aluplex. Dit is een houten plaat met daarin een kogelwerend materiaal verwerkt. Deze kun je in de borstwering plaatsen, ter vervanging van de huidige plaat.
In de ruimte die binnen tussen het kozijn overblijft, kun je een hoog rendement isolatieplaat toepassen, en deze weer afwerken dmv een dunnu multiplex plaat.

Metselwerk zou ik niet doen, het kleurverschil is storend, en de tussendorpel in het kozijn is niet geschikt, vooral omdat de dorpel niet doorloopt tot de zijkanten, omdat de stijlen van boven tot onder doorlopen.
pi_177595008
Ik zou afzien van de aankoop als dit al zo'n punt is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177595940
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:52 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ik wil dus een bulletproof goedkope oplossing die er mooi uitziet. In ieder geval baksteen :+
Baksteen isoleert niet.

Een bakstenen muurtje van 10cm dik (halsteren) houdt minder warmte vast dan een houten plaat van 2cm dik.

En werk je met hout dan heb je binnen de dikte van een baksteen muurtje ruimt voor 2X 2cm plaatmateriaal met daartussen 6cm isolatie. Dat houdt al snel de warmte met een factor 6 beter vast.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')