Je zegt het zelf al.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
...
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
Tijdje geleden een andere auto gekocht. Op de snelweg rijd ik gemiddeld ongeveer 1 op 9. Daarbuiten ongeveer 1 op 10,5.
Is dit niet vreemd? Ik dacht dat je op snelweg altijd minder verbruikte. Ik rijd nota bene grotendeels op cruise control.
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.
Nissan X-trail.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al.
Wat voor auto gaat het over?
Ja, dat zal het zijn dan. Alle auto's die ik hiervoor had, waren op de snelweg echter altijd een stuk zuiniger, dan daarbuiten. Vandaar dat dit mij verbaast.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker mogelijk. Boven de ca 100km/h neemt de luchtweerstand kwadratisch toe.
Als je veel op 80 wegen reed kan dat zuiniger zijn dan op de snelweg. Vaak is stadsverkeer onzuinig vanwege het vele optrekken en stoppen. Bij optrekken verbruik je veel brandstof op snelheid te komen, en met remmen gooi je die energie eigenlijk weer weg.
En scheelt dat bij een hogere auto echt zoveel meer dan bij een gewone sedan?quote:Op zondag 11 februari 2018 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.
Ehh ja dat bedoelde ik idd. Rond en boven die snelheden is de luchtweerstand de grotere factor tov de rolweerstand.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe, boven de 100km/h wordt het alleen een steeds grotere factor in het verbruik.
Ja, wat ik hierboven al zei; boven de 100 km/h is de luchtweerstand het grootste aandeel en deze neemt kwadratisch toe. Hoe groter het frontaal oppervlak hoe meer enegie nodig om de auto voort te blijven bewegen.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:48 schreef Hamzoef het volgende:
En scheelt dat bij een hogere auto echt zoveel meer dan bij een gewone sedan?
Ik heb brandstofverbruik op de snelweg an sich nooit zo bijgehouden, maar jij zegt dat wanneer je 90 rijdt op de snelweg dat dit ook véél zuiniger is dan 120?quote:Op zondag 11 februari 2018 09:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, wat ik hierboven al zei; boven de 100 km/h is de luchtweerstand het grootste aandeel en deze neemt kwadratisch toe. Bij 120 of 130 km/h constant rijden zie ik ook al verschil in verbruik bij onze station.
Is per auto verschillend. Onze verbruikt met 100km/u constant rijden ook ongeveer 1:14.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik heb brandstofverbruik op de snelweg an sich nooit zo bijgehouden, maar jij zegt dat wanneer je 90 rijdt op de snelweg dat dit ook véél zuiniger is dan 120?
Aan welke verhouding moet ik dan denken? Stel de station rijdt 1 op 14 bij 120, hoeveel zou hij dan ongeveer bij 90 verbruiken schat je?
Natuurkundig gezien is het allemaal heel logisch eigenlijk, maar ik had er nooit zo over nagedacht.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:57 schreef Blue_note het volgende:
Heb ik ook 'last' van. Bij 140 ipv 130 nog veel meer.
damn, 1 op 9 wat een verbruik.quote:Op zondag 11 februari 2018 09:30 schreef Hamzoef het volgende:
Tijdje geleden een andere auto gekocht. Op de snelweg rijd ik gemiddeld ongeveer 1 op 9. Daarbuiten ongeveer 1 op 10,5.
Is dit niet vreemd? Ik dacht dat je op snelweg altijd minder verbruikte. Ik rijd nota bene grotendeels op cruise control.
Is een hoge auto, zou het met verhoogde luchtweerstand te maken kunnen hebben die leidt tot meer verbruik wanneer je harder rijdt?
Diesel? Benzine?quote:Op zondag 11 februari 2018 10:00 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
damn, 1 op 9 wat een verbruik.
Als ik met mijn station met 170 over de snelweg ga in duitsland zit ik op 1 op 13, hier in nederland gemiddeld op 1 op 18, en als ik echt veel snelweg rijd en niet boven de 130 kom kan ik zelfs 1:19 halen.
diesel, 2 wielen aangedreven, rijklaar gewicht 1435kg, max massa 1995quote:Op zondag 11 februari 2018 10:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Diesel? Benzine?
4 wiel aandrijving? gewicht? model?
Valt mij ook tegen eerlijk gezegd. Ik had verwacht/gehoopt dat ik op lange ritten (dus veel snelweg, met een normaal tempo van 120 km/h) toch wel 1 op12/1 op 13 zou halen.quote:
Dat scheelt nogal met een X-trail op benzine hequote:Op zondag 11 februari 2018 10:03 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
diesel, 2 wielen aangedreven, rijklaar gewicht 1435kg, max massa 1995
Dan moet je een kleine 2wd auto nemen ipv een auto met het vooroppervlak van een blokhutquote:Op zondag 11 februari 2018 10:04 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Valt mij ook tegen eerlijk gezegd. Ik had verwacht/gehoopt dat ik op lange ritten (dus veel snelweg, met een normaal tempo van 120 km/h) toch wel 1 op12/1 op 13 zou halen.
Haha, ik reed hiervoor 1 op 16 op de snelweg. Ik wist wel dat deze auto meer ging verbruiken, maar ik had vooral verwacht in stadsverkeer, had gehoopt dat out in the open het verschil kleiner zou zijn.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan moet je een kleine 2wd auto nemen ipv een auto met het vooroppervlak van een blokhut
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5quote:Op zondag 11 februari 2018 10:00 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
damn, 1 op 9 wat een verbruik.
Als ik met mijn station met 170 over de snelweg ga in duitsland zit ik op 1 op 13, hier in nederland gemiddeld op 1 op 18, en als ik echt veel snelweg rijd en niet boven de 130 kom kan ik zelfs 1:19 halen.
Dat is echt van benzinepomp naar benzinepomp rijden dan.quote:Op zondag 11 februari 2018 10:16 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5
Maar als je bij 170 op het gas gaat, dan gaat ie ook vooruit. Itt die eco rommel die met pijn en moeite de 170 aan tikkenquote:Op zondag 11 februari 2018 10:16 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik zit bij 130 rond de 1:7. 170 1:4-5
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |