abonnement Unibet Coolblue
pi_177085960
Hier in huis hangen in de woonkamer een drietal lampen uit dezelfde serie (qua design) met daar G4 halogeen lampjes in.

Een kleintje met 3 x 5W max en 2 grotere met ieder 8 x 10W max.Allen 12V.

Enige tijd geleden via Ali wat led lampjes (1W) besteld ter vervanging. Met name één van de grote units staat in deze tijd van het jaar vaak en lang aan, dus dat leek me een nuttige actie.

Nu komt net de envelop en ik meteen de lampjes van de belangrijkste unit vervangen. Klaar, aanzetten en... bijna geen licht -O-
Bij het aanzetten branden ze een fractie van een seconde goed en daarna heel flauw.

Wat zoeken op internet leert me dat het gevraagde vermogen te laag zal zijn voor de omvormer. In de kleine unit werkt het wel; die had al een lager max Wattage om mee te beginnen.

Nadat ik alles weer teruggezet had begon ik te malen en heb uiteindelijk een aantal lampjes vervangen. De grote unit heeft nu 6 ledjes en 2 halogeen lampjes. Totaal vermogen 26Watt. Het werkt, dus blijkbaar voldoende voor de omvormer..?
Met 7 om 1 werkt het niet.

Kan dit (duurzaam)? Of ben ik iets aan het slopen?

Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat op zolder spotjes hangen 3 GU10 lampjes in kunnen. Daar zitten er al vele jaren 2 in (en eentje leeg dus). Daar zal hetzelfde voor gelden?

Wie kan me uitleggen hoe dit werkt en wat de (on)mogelijkheden zijn?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177087648
Lood om oud ijzer, als je het werkend krijgt verlies nog steeds een aanzienlijk deel in de transformator. Beter vervang je degene die de hele avond brand met een led armatuur.
.
pi_177088382
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:50 schreef Fer het volgende:
Lood om oud ijzer, als je het werkend krijgt verlies nog steeds een aanzienlijk deel in de transformator. Beter vervang je degene die de hele avond brand met een led armatuur.
Betekent dat dat het stromverbruik niet of niet veel zal zakken, met de transformator als oorzaak?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177094875
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 18:23 schreef Sometimes het volgende:
Betekent dat dat het stromverbruik niet of niet veel zal zakken, met de transformator als oorzaak?
Halogeen en LED is iets heel anders. Het verbaast me al dat die LED's wilden branden op een halogeen trafo.

Het beste vervang je de trafo door een LED driver.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177104591
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 22:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Halogeen en LED is iets heel anders. Het verbaast me al dat die LED's wilden branden op een halogeen trafo.

Het beste vervang je de trafo door een LED driver.
Het werkt en vooralsnog goed. Geen geknipper of gebrom / gezoem.
De tweede grote armatuur (heeft 6 lampjes, geen 8 wat ik eerder schreef) werkt tot mijn verbazing met uitsluitend 6 leds.

Heb wat gelezen over trafo's en drivers naar aanleiding van je reactie. Als ik het goed begrijp zit het grootste probleem in een te hoge drempelwaarde en een onstabiel (en te hoog) voltage.

Ga maar eens kijken of ik de trafo in die dingen simpel kan vervangen. Tot die tijd laat ik het zo zitten zolang het niet gaat knipperen of brommen.

Neemt de armatuur nu ook minder stroom af of blijft dat door de trafo ongeveer hetzelfde?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')