abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 februari 2018 @ 05:12:31 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099391
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 16:50 schreef motorbloempje het volgende:
Er zijn ook heel veel minicampertjes gebouwd uit een Toyota Hiace en dat soort dingen.

En een Citroen Berlingo enzo.
Die zijn van goed formaat, maar het gaat mij erom dat ik er geen camper van hoef te maken. Geen verbouwingen, dat is vragen om moeilijkheden voor iemand die geen klusser is.
Daarom moet de laadruimte vlak zijn (zie de tweede foto in de fipo, dat is wat ik zoek). En juist dat soort details mis je als je op een zoeksite zit en zie je niet als hij langsrijdt of op de gebruikelijke foto's.
  zondag 11 februari 2018 @ 05:24:09 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099398
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:23 schreef Peter het volgende:
Zijn de kosten voor het verschepen van je auto naar en vanaf IJsland niet zo hoog dat je beter wat daar kunt huren?
Het valt reuze mee als je het vergelijkt met de prijs van 1 overtocht voor 1 persoon.
Voordelen:
- transport van al je spullen naar de ferry in Denemarken, geen gesjouw
- bepaalde dingen kun je "custom made" maken voor meer comfort
- onafhankelijk van ov-dienstregeling naar de ferry, geen hotel hoeven boeken in Denemarken
- geen bagagelimieten, weinig beperkingen ten opzichte van vliegtuigen
- vervoer op de Faeröer als je daar een stopover wilt
- geen gedoe met de verhuurder/verzekering voor een paar krassen of butsen.
pi_177099399
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 16:24 schreef Lunatiek het volgende:
Ik overweeg twee lange ritten te maken met de auto, een naar IJsland, een naar Roemenië e.o..

Nu kun je best het e.e.a. huren maar gezien mijn reisdoel is de kans op schade groot (door o.a. steenslag).
Kun je uberhaupt met je camper op een ferry naar Ijsland? Zou verwachten dat het goedkoper is om met het vliegtuig te gaan en dan daar een auto / camper te huren.
  zondag 11 februari 2018 @ 05:42:35 #29
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099421
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:29 schreef paddestoelensoep het volgende:
Zie juridisch niet wat het probleem met een lijkwagen zou zijn. Zelf zou ik persoonlijk een wat hogere auto nemen. Misschien is het handig je budget aan te geven?
Het is de bedoeling dat het goedkoper wordt dan een minicamper huren.
Dus goedkoper dan het totaal van onderstaande kosten
- huur voor 3 à 4 weken (x2 vakanties) met kosten als schoonmaak
- extra kilometers (zo'n 2500 x 2 schat ik)
- extra kosten voor schade (ik heb nooit schade gereden, ben geen brokkenpiloot, behalve door steenslag en dat soort schades verwacht ik wel in die landen)
- extra verzekeringen voor risicovolle landen (Oekraïne bijvoorbeeld, als je daar al heen mag)
De bedoeling is een auto die al redelijk oud is en waarvan het niet erg is als die beschadigd wordt. Beetje als met die 500 euro ralleys :'), al denk ik eerder aan 5000-7500 (maar goedkoper is beter).

quote:
Wat wel vervelend is, dat zo goed als alle campers in Europa een dieselmotor hebben, wat weer gezeik geeft met miliezone's als je een wat oudere tweedehands koopt
Goede opmerking, wist ik niet. Ook lastig bij het huren van modernere auto's als je voor een x-aantal landen/steden milieuvignetten moet regelen (Duitsland: geen vignet = boete, ongeacht hoe schoon je auto is).
  zondag 11 februari 2018 @ 05:52:36 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177099430
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 05:24 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Kun je uberhaupt met je camper op een ferry naar Ijsland? Zou verwachten dat het goedkoper is om met het vliegtuig te gaan en dan daar een auto / camper te huren.
Er gaat eens per week een ferry naar IJsland vanuit Denemarken :Y via de Faeröer. Smyril Line.
Je bent wel wat dagen onderweg.
Campers en caravans kunnen gewoon mee op de boot. Er is echter door de ruwe zee daar grote kans op beschadigingen van de auto aan boord (zie diverse YouTube filmpjes)
Vliegen is veel sneller en goedkoper, maar het is juist de bootreis waar het mij om te doen is. Tenzij je gelijk teruggaat, moet je een week wachten op de volgende boot.

En ik vind het jammer dat de ferry IJsland-Groenland is opgeheven ;(
pi_177099692
Ik zou naar de compacte busjes kijken. Wil je graag benzine kun je misschien een personenversie zoeken. Bijvoorbeeld een oudere Ford Transit Connect. En klussen is misschien niet je ding, maar je kunt vast wel iemand vinden om een plateau voor je bed te maken toch? Daarmee maak je meteen zoveel meer ruimte. Dan kun je je kleding etc. gewoon onder het bed gooien. Qua milieuzones zul je, zeker richting het oosten, niet al te veel zorgen hoeven te maken.
Zoek ook eens die aflevering van Top Gear in Afrika op. Dan hebben ze stations die ze ombouwen tot een soort campers 😄
pi_177099967
Koop gewoon een oude bestelwagen.

Veelal niet duur in aanschaf en ideaal voor dit doel.

Paar voorbeelden:
- Citroën Berlingo
- Citroën Jumper
- Fiat Ducato
- Fiat Doblo
- Ford Transit
- Hyundai H200
- Iveco Daily
- Mercedes Benz Vito
- Mercedes Benz Sprinter
- Opel Combo
- Opel Movano
- Opel Vivaro
- Peugeot Boxer
- Peugeot Partner
- Renault Kangoo
- Renault Traffic
- Renault Master
- Volkswagen Caddy
- Volkswagen LT
- Volkswagen Transporter.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177100106
En een oud model Dacia Logan MCV? Erg veel ruimte in de lengte maar ook wel in de hoogte. Volgens mij ook vrij goedkoop in aanschaf.
pi_177100315
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 04:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Moet je dat wel kunnen natuurlijk.
Dat kan je met 2 linkerhanden ook nog wel, als je maar de tijd neemt.
Wat is je budget eigenlijk?

Als je een oude maar betrouwbare SUV koopt zit je gebeitelt, daar kan je echt comfortabel in slapen (en kamperen), en je kan er eventueel nog een stukje mee off-road om wilt te kamperen.


Neem deze bijvoorbeeld. Kan je ook gelijk koken. Waarom zou je dit niet zelf kunnen maken? Is echt super easy.

quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 05:11 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Dat is een pick up truck met een losse kampermodule. Lijkt me best handig maar je ziet ze weinig. Dus neem aan dat er een of ander nadeel aanzit.

Is voor jouw doel een daktent geen idee? [ afbeelding ]
Nadeel is dat mensen van kilometers afstand zien dat er iemand aan het slapen is. Als je wil wild-kamperen, is een een gewone auto wel meer "stealth" natuurlijk.

Als je je wil bekwamen in stealth camping (zodat je bijvoorbeeld ook in een stad kan overnachten), kan je op you tube veel tips vinden TS. Dit omdat veel Amerikanen tegenwoordig in hun auto wonen.
pi_177100335

Hier een omschrijving hoe je zoiets in elkaar knutselt. Nogmaals, daar hoef je niet heel handig voor te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2018 08:57:42 ]
pi_177100528
Mijn V70 heeft een platte laadruimte en ik kan daar makkelijk in liggen. Op vakantie zelfs een stel gezien die daar met z’n tweeën in lagen. Maar een daktent lijkt me het makkelijkst voor je. Moet je alleen op IJsland wel een plekje uit de wind zoeken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_177100601
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mijn V70 heeft een platte laadruimte en ik kan daar makkelijk in liggen. Op vakantie zelfs een stel gezien die daar met z’n tweeën in lagen. Maar een daktent lijkt me het makkelijkst voor je. Moet je alleen op IJsland wel een plekje uit de wind zoeken.
Ook weleens met m’n vriendin in m’n toenmalige 850 Estate geslapen, ging wel ok. Wij hadden gewoon een luchtbed (te groot) er in gelegd. Als je al iets op maat maakt ligt het wel beter uiteraard.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:21:58 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102274
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:55 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat kan je met 2 linkerhanden ook nog wel, als je maar de tijd neemt.
Wat is je budget eigenlijk?

(...)

Neem deze bijvoorbeeld. Kan je ook gelijk koken. Waarom zou je dit niet zelf kunnen maken? Is echt super easy.
Het budget is niet dusdanig dat ik er allerhande kwalitatief goed klusgereedschap voor kan kopen (waar ik ook nog eens geen plek voor heb, niet voor klussen en niet voor opbergen).

Koken is gewoon een brandertje op een tafel, daar hoef ik geen fancy auto-uitbouw voor te hebben. Ik ben in het bezit van een complete kampeeruitrusting, maar als ik wil trekken, wil ik niet dagelijks zoveel tijd kwijt zijn aan opzetten en afbreken van de tent (al helemaal niet als het regent). Vandaar dus: slaapauto.
Wildkamperen ga ik in Roemenië beslist niet doen (daar is de camping al een avontuur) en op IJsland bij voorkeur ook niet.
pi_177102299
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:21 schreef Lunatiek het volgende:
Wildkamperen ga ik in Roemenië beslist niet doen (daar is de camping al een avontuur)
Gewoon bij stel zigeuners op de oprit zetten joh.
pi_177102339
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
Op vakantie zelfs een stel gezien die daar met z’n tweeën in lagen.
Ik heb in Noorwegen een stel zien slapen/kamperen in een jaren 90 model Suzuki Swift. Kan me niet voorstellen dat die daar een fatsoenlijk nachtrust kregen.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:26:06 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102345
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 05:08 schreef autoknutselaar het volgende:
Snap niet dat je standaard de voorstoel helemaal plat kan draaien en dat ie dan aansluit op de achterbank. Maakt het standaard koepeltentje compleet overbodig?
Wat bedoel je?
De voorstoelen van mijn vorige auto konden niet "helemaal plat".
In de oude Fiat van mijn ouders wel, maar dat ligt klote omdat het niet helemaal vlak is. Leuk voor een keer in nood, maar niet een vakantie lang, daar hou je zeker rugklachten aan over.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:31:56 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102494
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 05:11 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Dat is een pick up truck met een losse kampermodule. Lijkt me best handig maar je ziet ze weinig. Dus neem aan dat er een of ander nadeel aanzit.
Ik neem aan dat wanneer ze niet op vakantie zijn de campermodule ergens in een stalling staat. Je houdt dan een vrij forse auto over zonder gunstig belastingtarief.
Voor twee personen lijkt het mij behelpen in zo'n ding, het heeft ook niet standaard een toilet wat de meeste echte campers wel hebben. Echte campers zie je wel steeds meer op campings, kennelijk hebben mensen geld genoeg om dat comfort te kopen. Zie al die bejaarden ook niet off road gaan, waar die pick-ups beter voor geschikt zijn dan de gemiddelde camper.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:37:59 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102624
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:37 schreef benkruk het volgende:
En een oud model Dacia Logan MCV? Erg veel ruimte in de lengte maar ook wel in de hoogte. Volgens mij ook vrij goedkoop in aanschaf.
En in Roemenië op elke straathoek een merkgarage die kan helpen ^O^

Hadden die niet iets met Renault gemeen?
  zondag 11 februari 2018 @ 10:42:52 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102739
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 08:57 schreef Hamzoef het volgende:

Hier een omschrijving hoe je zoiets in elkaar knutselt. Nogmaals, daar hoef je niet heel handig voor te zijn.
Hamzoef, dat is niet wat ik wil. Veel te gecompliceerd. Ik wil gewoon een goed matras achterin kunnen mieteren en klaar. "Meer ruimte" is nergens voor nodig want ik reis alleen, het zou uitnodigen tot het meenemen van nutteloze zooi.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:47:31 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102818
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 09:12 schreef Knutknuttsson het volgende:
Maar een daktent lijkt me het makkelijkst voor je. Moet je alleen op IJsland wel een plekje uit de wind zoeken.
:{w Zeer beslist geen daktent. Of je moet altijd met die tent op het dak rijden, of je betaalt het hele jaar extra aan opslag van dat ding (want dat past niet in mijn huis). Per saldo heb je er niet veel aan.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:51:36 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102890
quote:
6s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Gewoon bij stel zigeuners op de oprit zetten joh.
Dat is wel beter dan de zigeuners op jouw kampeerplek ja :')

Maar dat is serieus een van de overwegingen om een simpele slaapauto naar Oost-Europa te nemen. Ik durf daar mijn kampeeruitrusting niet op de camping achter te laten aan de hand van wat ik daar heb gezien of gehoord (Tatra, Slowakije). Andere optie is met anderen reizen zodat er altijd iemand de spullen kan bewaken.
  zondag 11 februari 2018 @ 10:54:33 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177102938
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik heb in Noorwegen een stel zien slapen/kamperen in een jaren 90 model Suzuki Swift. Kan me niet voorstellen dat die daar een fatsoenlijk nachtrust kregen.
Misschien wilden ze geen rust. Heeft zo'n Swift een beetje goede viering? :9
pi_177102952
Gewoon een vw transporter halen.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_177103098
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En in Roemenië op elke straathoek een merkgarage die kan helpen ^O^

Hadden die niet iets met Renault gemeen?
Deze zijn inderdaad bizar groot wat laadruimte betreft en lekker stealth.

Je wil er alleen een bed in of ook nog eventueel een zitje, wc en wat luxere dingen?
pi_177103221
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hamzoef, dat is niet wat ik wil. Veel te gecompliceerd. Ik wil gewoon een goed matras achterin kunnen mieteren en klaar. "Meer ruimte" is nergens voor nodig want ik reis alleen, het zou uitnodigen tot het meenemen van nutteloze zooi.
OK, helder, ik begrijp je.
Ik wil echt nog één keer wel opmerken dat je zo'n frame in een uurtje maakt. Dan dus niet met lades etc, maar puur de verhoging.

Materiaalkosten, een paar tientjes, uurtje werk, en geen gereedschap benodigd. Waarom zeg ik dit? Zodat je niet gebonden bent aan beperkingen wielkasten/bankklapdelen. Als auto ruimt genoeg is, kan je er altijd met een paar balken voor zorgen dat je er een matras in kan flikkeren en klaar.

Wat voor auto rijd je nu?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2018 11:07:02 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')