abonnement Unibet Coolblue
pi_177085663
Mijn keukenkraan lekt bij de uitloop onderkant bij het kraanhuis (zie foto, lekt bij pijl). Het is een Grohe Minta met draaibare U-uitloop (van iets meer dan 2 jaar oud). Kraan lekt alleen al die open staat (zowel bij warm als koud).

Uit de kraan komt een soort van bus waar de uitloop ingeschoven is. Deze bus zit nu wat los en kan een paar millimeter omhoog en omlaag bewegen. Als je die terug omlaag duwt lekt het niet.

Wie weet hoe ik dit kan repareren?

Groet,
Hans
pi_177087772
Als hij pas 2 jaar oud is, zou ik terug naar de leverancier gaan, wegens non-conformiteit.
pi_177094934
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 16:23 schreef Hanzepanz het volgende:

Uit de kraan komt een soort van bus waar de uitloop ingeschoven is. Deze bus zit nu wat los en kan een paar millimeter omhoog en omlaag bewegen. Als je die terug omlaag duwt lekt het niet.

Wie weet hoe ik dit kan repareren?

[ afbeelding ]
Waarschijnlijk zitten er 2 ringen (quad ringen of zo) die voor de afdichtingen zorgen. Als die niet meer goed zijn, krijg je die lekkage. Kan je kijken of je ergen een imbus boutje ziet dat je kan losdraaien? Dan kan je het zwenk gedeelte loshalen en de ringen inspecteren en vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177485315
Bedankt voor de reacties.

Omdat de kraan inderdaad pas 2 jaar oud was heb ik een bericht gestuurd naar Grohe. Ik heb wel even (twee weken) op antwoord moeten wachten. Maar toen kwam de uitleg hoe dit te herstellen:

"Die bus welke u bedoeld kan worden vast gedraaid. Daar dient echter de hendel en het kardoes voor los gedraaid te worden. Dan kom je bij een inbusschroefje welke dat busje vast zet."

Klinkt eenvoudig, en dat was het ook.
• hendel zit vast met een inbus (eerst rubber dopje eruit peuteren),
• kardoes zit vast met twee kruiskopschroeven.
• dan zie je het inbusboutje zitten.
• uitloop goed op zijn plaats zetten en inbus vastdraaien.
• Alles weer terugzetten en klaar is de klus.

Klusje van 10 minuutjes.
Groet,
Hans
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')