abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177074465
registreer om deze reclame te verbergen
In maart 2013 reden mijn liefste en ik van Marokko naar Nederland. In Nederland hoopten we de lente aan te treffen, maar die kwam niet en alles was koud, guur en grijs. Een verder totaal niet heel serieus zoektochtje op internet leverde opeens het wel serieuze inzicht op dat we misschien wel een stukje land zouden kunnen kopen in een zonnig warm aangenaam fijn land. Marokko is ons een brug te ver. Maar Spanje..

We vonden een leuk jong stel makelaars dat precies in portefeuille heeft wat wij zouden willen hebben: een mooi stukje land. Hoewel we een heel nest adders ons het gras vreesden, bleek elke stap netjes te lopen en prima te gaan.

Dus.. kochten we een olijfboomgaard. Met ook wat amandelboompjes en een vijg.
3MfUmER.jpg

We lieten er een hutje (caseta) op zetten.
fLQURX1.jpg
Z4W0u5i.jpg

En het was beeldschoon en we waren gelukkig.
1wAUmfo.jpg
8w7yndM.jpg

De caseta is eenvoudig ingericht.
YObPupZ.jpg
We hebben natuurlijk geen gas, water of elektriciteitsaansluiting, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Gas kopen we in een fles, drinkwater kopen we in plastic, douche- en tuinwater vangen we op uit de dakgoot en een klein zonnepaneeltje vangt genoeg zon voor genoeg stroom.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
alzo verdorven, ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
pi_177074479
In de jaren daarna hebben we natuurlijk een boel gedaan.
Een zeer comfortabel schijthuis met onovertroffen uitzicht.
4lj3YVv.jpg
CY6GIi6.jpg
De inhoud van de ton is na een half jaar afwezigheid omgezet in iets wat eruit ziet en ruikt als verse bosgrond. Met vette torren en spinnen.

Het terras vůůr de caseta was kaal beton. Daar hebben we houten tegels over gelegd.
IKcBBJV.jpg

Een douchehok met ophijsbare warmwateremmer. Van alle gemakken voorzien!
wR3kHob.jpg

Wat nieuwe aanplant rond de caseta.
TYde0Sj.jpg
k0xqqm6.jpg

In de caseta wat meer aankleding (schemerlampje, mooie sprei, vloerkleedje, van die dingen)
ine7A56.jpg
pi_177074481
Om allerlei reden hebben we in 2016 de aannemer die het hutje gebouwd had gevraagd om over de helft van het terras een overkapping te plaatsen. Zo gezegd zo gedaan, en nu ziet het er zo uit.
UWb8O5y.jpg

IZmye6A.jpg

aqoynpX.jpg
  zaterdag 10 februari 2018 @ 09:37:28 #4
188813 de_boswachter
Boegbeeld / Fenomeen / Viesdik
pi_177074539
Wow! Gaaf hoor!
Op vrijdag 28 juli 2017 08:32 schreef Nielsch het volgende:
Geweldig hoe jij echt het simpelste van t simpelste vertegenwoordigt op FOK!
  zaterdag 10 februari 2018 @ 09:39:08 #5
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_177074567
Als je van de "eenzaamheid" al dan niet in combinatie met eenvoudigheid houdt lijkt het mij schitterend ^O^
pi_177074726
Amandel! We dachten dat we geen amandelbomen hadden, wat we wel erg jammer vonden maar we kozen dus perceel met olijfbomen voor de ligging, niet voor de bomen. Echter bleek snel dat er allemaal afgezaagde amandelstronken stonden, die gewoon ieder jaar opnieuw proberen om weer boom te worden. Inmiddels hebben we er een heel aantal, mťt noten om te oogsten!
n6zgw3g.jpg

Honderd olijfbomen is iets meer dan we nodig hebben, maar ze zijn wel beeldschoon. Zeker als er olijven aan hangen.
NuErix1.jpg
We oogsten een heel klein beetje van de opbrengst wanneer we toevallig in het oogstseizoen er met eigen vervoer zijn.

Onze olijfboombaard is voor het grootste deel omsloten door gemeenschapsgrond. Dat is wildernis. Met shrubbery. Dit groeit er vanzelf.
UaSVfSN.jpg
q9YuwNA.jpg
Enorme rozemarijnstruiken.

Iets met bloemen als blauwe knopen.
lB2knpV.jpg
jvzVWVa.jpg

Allerlei
haq9MMU.jpg
3HchvNX.jpg
sCh7hK4.jpg
uYg7Mnc.jpg
pi_177074887
Maar we willen er ook dingen aanplanten die er nog niet groeien.
We hebben er een en ander geplant, meer en minder succesvol.

WSkz9S5.jpg
1uBzvNr.jpg
Geraniums. Hebben het moeilijk, het vriest er net te vaak toch net een beetje meer dan ze kunnen hebben. De citroengeranium houdt het wel goed vol, maar van de gewone was er bij het laatste bezoek nog maar een een klein beetje zichtbaar.

Meer vijg! Ik wil meer vijg!
evMhje7.jpg
We hebben twee extra vijgebomen aangeplant. Die hebben moeite met aanslaan, mede door extreme droogte, maar ze lijken het wel te redden.

OH8H1uA.jpg
Lavendel doet het er goed, ook plantjes die er gezet zijn en een heel droog startjaar hadden, bleven in leven.

qVqjvyu.jpg
Beeldschoon, de agave. We hebben er wel tien geplant, en ze doen het allemaal. Blijkbaar kunnen die wel een paar graden vorst verdragen.
pi_177074920
Supertof!
Quanta costa, ongeveer?
pi_177074965
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:03 schreef Hamzoef het volgende:
Supertof!
Quanta costa, ongeveer?
Pak 'm beet zesduizend voor een hectare, elfduizend voor een hutje erop en drieduizend voor een overkapping eraan.
pi_177075455
O+ O+ O+ Wat geweldig. Ku je je andere topics ook updaten? Daar doen de foto’s het ook niet meer -O-
Waar een wil is, is een weg. Gewoon Doordrammen!!!!!!!!!!
pi_177075641
Super mooi geworden! Ben benieuwd naar de verdere plannen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177075642
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:39 schreef valentijn101 het volgende:
O+ O+ O+ Wat geweldig. Ku je je andere topics ook updaten? Daar doen de foto’s het ook niet meer -O-
Het is nogal veel werk vind ik. Ik kan de foto's ook niet meer van photobucket kopieren, dus ik moet door de originele foto's, en dan selecteren, die dan naar imgur en dan een nieuw topic maken. Dus dat doe ik zodra ik het topic eigenlijk weer nieuw leven in wil blazen. In maart willen we naar Spanje, vandaar dat ik dit topic 'hersteld' heb.

SPOILER: over de diergaarde
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177076149
Echt supertof! Importeren jullie dan een hele voorraad aan noten, olijven en vijgen naar Nederland of wat doe je met die hele oogst?
Somebody that I used to know
pi_177076277
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Pak 'm beet zesduizend voor een hectare, elfduizend voor een hutje erop en drieduizend voor een overkapping eraan.
En qua vaste lasten? (ik neem aan dat je hier in Spanje een of andere belasting voor moet betalen)
pi_177076901
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:16 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

En qua vaste lasten? (ik neem aan dat je hier in Spanje een of andere belasting voor moet betalen)
Er is Spaanse belasting voor het hebben van land en voor het hebben van bebouwing, maar wij vallen onder de grenswaarde en krijgen daarom geen aanslag. Anders zou dat tientjeswerk zijn.
We betalen wel wat aan de gemeente, voor het bijhouden van het onverharde wegennet. Is een paar euro per jaar.

Voor de Nederlandse belasting geven we wel op dat we dit bezitten, maar ik weet niet meer hoe dat meetelt. Niet voor WOZ enzo in elk geval. Misschien in box 3, maar misschien ook wel niet omdat we dus Spaanse belastingplichtig zijn. Gaat in elk geval ook nergens over, want het gaat niet over groot geld.
pi_177076957
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:10 schreef Postbus100 het volgende:
Echt supertof! Importeren jullie dan een hele voorraad aan noten, olijven en vijgen naar Nederland of wat doe je met die hele oogst?
De meeste olijven vallen op de grond en vergaan. We plukken, als we er op het juiste moment zijn, een paar kilo. Nemen we mee naar Nederland en maken het dan in. Olijven moeten maanden op (af en toe verschoond) zout water om eetbaar te worden.

Vijgen hebben we alleen wat aan als we daar zijn op het moment dat de vijgen rijp zijn, en dan eten we ze allemaal ter plekke op :9~.

Amandelen blijven lang aan de boom hangen en blijven lang goed, dus die kunnen we eigenlijk altijd allemaal oogsten. Kraken is best veel werk, dus meestal gaat er een paar kilo ongekraakt mee naar NL.
pi_177087035
Goed. Maart dus, dan gaan we weer naar Spanje. IJs en weder dienende enzo.
Vorig jaar zijn we wat weinig op onze olijfboomgaard geweest, omdat we ernaartoe gelopen zijn.
Voor wie het gemist heeft: TRV / sigme's grote wandelplan

Toen gingen we met hond.
IKZ7VZN.jpg

Hond vond het stom en vermoeiend en te warm en te ver. Ze is net tot BelgiŽ gekomen, maar toen weigerde ze nog een stap te zetten en hebben we haar laten ophalen. Hond naar huis, wij liepen verder. Maar eigenlijk wilden wij dus met de hond naar Spanje.
Dus nu gaan we met de auto. Met hond. Dat is vast makkelijker, minstens sneller, dan lopen.
Nog niet eens heel gemakkelijk, want we hebben een tweepersoonsauto. Twee stoelen. Geen extra ruimte. Nou ja.. wel achterop natuurlijk, want het is een pick-up.
Dus de hond zal wel in een bench in de bak van de pick-up moeten. En af en toe een stuk bij mij op schoot.

Normaal rijden we in twee dagen van Nederland naar Spanje. Tussenstop in Lyon op de heenweg en bij Dijon op de terugweg. Sneller kunnen we niet, die pick-up rijdt zo'n 90 a 100 km/u.
Met hond zullen we (nog!) langzamer moeten reizen. Voor de heenweg hebben we twee tussenstops gepland. Voor ons is gewoonlijk een Formule-1 hotel goed genoeg, maar voor onze hond zoeken we natuurlijk wat beters. Dus ik heb overnachtingen gezocht waar hond welkom is en die ook goed genoeg zijn voor hond.

De 1e nacht wordt een hotelletje in een kuuroord, nabij ruim wandelgebied:
15091746.jpg

De 2e nacht een pittoresk dorpshuisje temidden van de landerijen, dus ook wandelgelegenheid.
121100089.jpg

De vraag is natuurlijk wat de hond vindt van ons landje in Spanje. Het zou mooi zijn als ze daar wel wil wezen en goed uit de voeten kan, want dan kunnen we haar vaker meenemen. Lijkt ons reuze leuk, nu de hond nog.
pi_177087349
Goeie plannen weer.
Voelen jullie je “ verplicht” om vaker te gaan met een dergelijk plek?

En is er een huisoppas, die regelmatig checkt? op schade of braak, want het ligt toch best afgelegen...

Nog een paar weekjes dus *O*
  Moderator zaterdag 10 februari 2018 @ 18:06:20 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177087990
Wat voor pick up heb je dan als je nog geen 100 kunt rijden? Of heb je er terreinbanden over liggen. Heb wel es gereden in een VW Amarok, daar kun je gewoon mee doortrappen, 150 ging die sowieso.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_177088213
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het kan vriezen in Spanje :D
Kan je geen deal sluiten met een buur dat zij de olijven oogsten als jullie er niet zijn?
pi_177088987
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 18:06 schreef derLudolf het volgende:
Wat voor pick up heb je dan als je nog geen 100 kunt rijden? Of heb je er terreinbanden over liggen. Heb wel es gereden in een VW Amarok, daar kun je gewoon mee doortrappen, 150 ging die sowieso.
De pick-up is een 20 jaar oude Nissan king cab. Ik kan er zo snel alleen een sneeuwfoto van vinden.
gaUWqBY.jpg

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:38 schreef AnneX het volgende:
Goeie plannen weer.
Voelen jullie je “ verplicht” om vaker te gaan met een dergelijk plek?

En is er een huisoppas, die regelmatig checkt? op schade of braak, want het ligt toch best afgelegen...

Nog een paar weekjes dus *O*
Er is geen huisoppas. Het ligt vrij onzichtbaar in het midden van niks. Om ons heen liggen wel meer van zulke hutjes. Er zwerft daar geen gespuis rond, wel soms jagers.
En als er dan toch ooit iemand komt braken, tsja. Dat zien we dan wel weer :).

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 18:14 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het kan vriezen in Spanje :D
Kan je geen deal sluiten met een buur dat zij de olijven oogsten als jullie er niet zijn?
Dat kan wel maar dat willen we niet. Ik mot geen vreemden op m'n land, en de Spaanse manier van olijfboomgaardbeheer staat me ook niks aan. Ze schoffelen echt elke grasspriet dood.
pi_177089057
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 18:14 schreef HaverMoutKoekje het volgende: Ik heb me nooit gerealiseerd dat het kan vriezen in Spanje :D
Spanje heeft sneeuwbergen!
Overal waar hooggebergte is, moet je rekenen op vorst. Ik bracht een keer toen ik tiener was kleren waar ik uitgegroeid was naar een klooster. Daar werd de koffer mee naar binnen genomen om hem te legen en ze kwam heel blij terug. Die wollen truien konden ze ergl goed gebruiken in IndonesiŽ. Daar keek ik toen van op hoor! Maar daar zijn dus bergen. Heb ik op school nooit wat over geleerd met aardrijkskunde.
pi_177102533
We willen graag een en ander aanplanten op ons landje. We zoeken natuurlijk dingen die bestand zijn tegen het lokale klimaat, maar ook dan hebben ze wel wat hulp nodig om goed aan te slaan.
We vangen het regenwater op. Het regent niet veel, maar we vangen goed op, we krijgen onze 6 kuub aan watercontainers wel vol. Maar het is nog niet zo eenvoudig om dat water daarna netjes verspreid langzaam aan plantjes te geven wanneer we zelf een half jaar niet in de buurt zijn.

De meeste systemen die bedacht zijn voor watergeven-tijdens-afwezigheid willen op een kraan aangesloten worden, dus met waterdruk. Da's mooi makkelijk, maar daar hebben wij dus niks aan.

Eerdere zelfgeknutselde experimenten met druppelleidingen waren nog niet succesvol. Nu hadden we een plan met een hoger vat, een pomp, een tijdklok en een waterleiding met aftakpunten. Maar zoekende naar onderdelen daarvoor liepen we tegen een kantenklaar systeem aan, dat bedoeld is voor een drukloos waterreservoir.

Het is een klein kastje met een pompje en een zonnepaneeltje.
product_image_upper_right.png
Als de zon schijnt pompt het ding eens per drie uur water op uit een regenton, en dit kan je naar 12 watergeefpunten laten sturen met kleine druppelslangetjes.

Als het werkt is het voor ons ideaal. Klein, simpel. We hebben een setje gekocht. In maart gaat het mee. Dan kunnen we het installeren. Als het goed lijkt te werken kunnen we in de herfst weer wat nieuwe aanplant zetten. We willen graag wat boompjes, zoals een granaatappel, een hazelnoot, een kweepeer. Allemaal spul dat in die omgeving ook wel wild/verwilderd groeit.

Maar goed.. eerst maar eens zien op het niet stuk gaat. Of verstopt raakt. Of iets anders waardoor het toch niet doet.
pi_177102615
Maar eens per 3 uur lijkt me best veel. De schijnt daar heel veel dus dat is dagelijks ben je dan niet zo door je water heen?
pi_177103249
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:37 schreef Nico987 het volgende:
Maar eens per 3 uur lijkt me best veel. De schijnt daar heel veel dus dat is dagelijks ben je dan niet zo door je water heen?
Je kan 'm nog een beetje instellen. Maar het waterverbruik is een van de punten, ja.
Al zou het al een hele vooruitgang zijn om al het water naar plantjes te krijgen, in plaats van 6 kuub water aan de ene kant en een dorstige plant aan de andere ;).

Bij de dubbelgrote pomp staat ergens dat deze een week tot tien dagen doet met een 200litervat.
Wij hebben inderdaad veel zon, en de set komt uit Engeland, dus laten we zeggen dat wij tweemaal zoveel zon hebben en dan met de kleinere pomp uitkomen op 200l/week.

Dan hebben we water voor ruim een half jaar als er een half jaar geen drup regen valt. Als het wel regent, wordt de voorraad natuurlijk ook weer bijgevuld.
  Moderator zondag 11 februari 2018 @ 11:08:33 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177103276
Ik heb vorig jaar op m'n werk meters dikke tyleenbuis met aftakkingen en druppelsystemen weggegooid... Niemand wou het hebben, maar was voor jullie ideaal geweest.

quote:
7s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 18:50 schreef sigme het volgende:

[..]

De pick-up is een 20 jaar oude Nissan king cab. Ik kan er zo snel alleen een sneeuwfoto van vinden.
[ afbeelding ]

Ah, ja, dat is iets spartaanser inderdaad.

[ Bericht 78% gewijzigd door derLudolf op 11-02-2018 11:18:04 ]
  zondag 11 februari 2018 @ 12:20:28 #27
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_177104828
quote:
14s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Je kan 'm nog een beetje instellen. Maar het waterverbruik is een van de punten, ja.
Al zou het al een hele vooruitgang zijn om al het water naar plantjes te krijgen, in plaats van 6 kuub water aan de ene kant en een dorstige plant aan de andere ;).

Bij de dubbelgrote pomp staat ergens dat deze een week tot tien dagen doet met een 200litervat.
Wij hebben inderdaad veel zon, en de set komt uit Engeland, dus laten we zeggen dat wij tweemaal zoveel zon hebben en dan met de kleinere pomp uitkomen op 200l/week.

Dan hebben we water voor ruim een half jaar als er een half jaar geen drup regen valt. Als het wel regent, wordt de voorraad natuurlijk ook weer bijgevuld.
en anders nog maar een vaatje erbij om water op te vangen
pi_177604825
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:23 schreef sigme het volgende:
Goed. Maart dus, dan gaan we weer naar Spanje. IJs en weder dienende enzo.
De 1e nacht wordt een hotelletje in een kuuroord, nabij ruim wandelgebied:
15091746.jpg

De 2e nacht een pittoresk dorpshuisje temidden van de landerijen, dus ook wandelgelegenheid.
121100089.jpg

IJs & weder dienende zei ik, nietwaar? Wel, ijs & weder zat niet mee. Er was ons a) te veel gedoe met jonggeboren lammetjes in F&F / sigme's diergaarde deel 5 en nog ooien die nog moesten lammeren te gaan en b) te veel gedoe met files in Frankrijk en verwachtte sneeuwval in de buurt van hotel 1.

Dus we hebben de reis een beetje uitgesteld en omgelegd.
We gaan nu begin van deze week, en bijzonder fraai hotel 1 is ingeruild voor dit:
118792890.jpg
Heeft toch een speciaal Oost-Duitse charme nietwaar?
SPOILER
Overnachting 2 hebben we kunnen omboeken naar de nieuwe datum dus die blijft staan :).
  zondag 4 maart 2018 @ 20:12:16 #29
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177608263
Veel plezier Sigme!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_177648773
Op naar Spanje! De hondebench staat achterop.
Nqr8zIr.jpg

Hond kan ook voorin.
pABFOZ8.jpg

Hond vond reis heel vermoeiend maar wel te doen. Nu op hotel, met bos in de buurt. Wandeling gemaakt en hond wil slapen. Kamer heeft keukentje, dus wij konden een fatsoenlijk home cooked maal eten.

onYO3HH.jpg
  dinsdag 6 maart 2018 @ 22:37:25 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_177652155
Hond vindt Nissan Niksan :+
pi_177705295
Tweede reisnacht was gepland in een b&b. We zijn er geweest, kwamen laat en moe en verreisd aan. We zijn weer weggegaan en hebben in een Ibis-hotel in Beziers geslapen. De b&b was een charmant huis, maar de hele benedenverdieping ťťn open ruimte, waar de eigenaar woonde. Wc kwam rechtreeks uit op de woonkamer. De badkamer was met een gordijn afgesloten van de woonkamer. De eigen gehuurde kamer was een slaapkamer, meer niet. Reuze geschikt voor logerende familie en vrienden waarschijnlijk, maar niet voor gasten.
pi_177705437
Gisteren reden we dan van Beziers naar onze caseta. Die stond er nog, alles in orde.
Behalve dan het water. Alles watervaten leeg.
Er heeft een beest aan de waterleiding geknabbeld. Dus die was lek, en dan stroomt 6000 liter water uit de vaten..

EYhFvlg.jpg
Hond vindt het wel ok.
LgxBCCB.jpg

3HNppBX.jpg
Knagerij aan de waterleiding.

e7uwLT4.jpg
Lavendel doet het hier uitstekend! De twee die hier het langst staan hebben we maar gesnoeid.

07WGPo6.jpg
Agave leeft ook nog en groeit langzaam maar gestaag. Volgens onze thermometer is het -3,5C geweest, dat kan ‘ie dus hebben.

PqG2J5h.jpg
Er hangen nog olijven dus ik kan nog oogsten *O*! En de amandelen bloeien.
  vrijdag 9 maart 2018 @ 14:00:21 #34
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_177705486
Balen van je water!

Hoeveel graden is het daar nu?

Have fun met de olijven oogsten *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_177705625
Hoe krijg je daar nu water, nadat de slang is vervangen?

Fijn dat de reis goed is gegaan, ondanks wat kleine hindernisjes :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
http://bijenzonderzorgen.nl/ beslist geen BIJ-zaak!
pi_177705913
Nieuw water moet de hemel ons zenden.
Drinkwater kopen we, en een kleine regenton voor waswater (250 liter) staat wel vol.
pi_177705946
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 14:00 schreef laziness het volgende:
Balen van je water!

Hoeveel graden is het daar nu?

Have fun met de olijven oogsten *O*
Vanochtend was het 6, nu is het 20 graden. Maar het betrekt wat en gaat waaien.
pi_177706275
Gave Nissan!!!
pi_177706370
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 14:21 schreef sigme het volgende:
Nieuw water moet de hemel ons zenden.
Drinkwater kopen we, en een kleine regenton voor waswater (250 liter) staat wel vol.
Ah, je bent niet helemaal waterloos ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
http://bijenzonderzorgen.nl/ beslist geen BIJ-zaak!
pi_177727807
Vandaag hebben we twee olijfbomen gesnoeid.

dOF9NDH.jpg
rI9ddG6.jpg

En ik heb mijn geweldig mooie nieuwe antieke klapstoel meegenomen:
4Tuc63O.jpg

We hebben onze houtsnipperaar (op benzine) meegenomen. Ik denk dat we morgen gaan kijken tot welke dikte olijfboomtaksnoeisel zich laat snipperen.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 18:37:19 #41
2629 Juup©
pi_177727917
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:30 schreef sigme het volgende:
Vandaag hebben we twee olijfbomen gesnoeid.
[...]

We hebben onze houtsnipperaar (op benzine) meegenomen. Ik denk dat we morgen gaan kijken tot welke dikte olijfboomtaksnoeisel zich laat snipperen.
Wat gaan jullie doen met het versnipperde hout, opbranden of ergens als bodembedekking gebruiken? Dit omdat olijfhout een typische, milde en rookgeur kan geven.
pi_177727958
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:37 schreef Juup© het volgende:

[..]

Wat gaan jullie doen met het versnipperde hout, opbranden of ergens als bodembedekking gebruiken? Dit omdat olijfhout een typische, milde en rookgeur kan geven.
We maken het nu speciaal omdat we graag veel bodembedekking willen. Het is hier allemaal zo onbarmhartig kaal..

Maar misschien is het best een goed plan een zakje mee naar huis te nemen om te gebruiken in de rookton!
  zaterdag 10 maart 2018 @ 18:40:26 #43
2629 Juup©
pi_177727966
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 18:40 schreef sigme het volgende:

[..]

We maken het nu speciaal omdat we graag veel bodembedekking willen. Het is hier allemaal zo onbarmhartig kaal..

Maar misschien is het best een goed plan een zakje mee naar huis te nemen om te gebruiken in de rookton!
^O^
pi_177728075
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 14:42 schreef Jurgendbr het volgende:
Gave Nissan!!!
We zouden ‘m eigenlijk moeten verkopen. En dan iets bus-achtigs nemen, zodat we fatsoenlijk met hond(en) kunnen reizen en in/op kunnen slapen (we hebben een daktent).
pi_177798803
We wandelen veel. Vanochtend kwamen we langs en door enorme zeeŽn van bloeiende amandelbomen.
jnuhL6q.jpg
5rN2WKZ.jpg

Maar we doen ook veel klusjes. Nieuwe lampen in huis. We hadden 1 elektrische lamp, de schemerlamp, met een 4W ledlampje op 220V. Onze stroom komt van een zonnepaneeltje en is dus 12V, om de lamp te gebruiken moet de omvormer aan.
Nu hebben we twee ledlampjes op 12V gekocht, van maar liefst 1,6W. 120 lumen. ‘t Is geweldig!
txXCix4.jpg
Ty0lc8p.jpg

En we hebben oud snoeiafval verbrand. Vandaag wat het windstil, vanochtend regende het zachtjes. Ideaal weer voor een fik.
Hond kwam er gezellig bij liggen.
Tctvo3K.jpg
WeHncyp.jpg

En een oude olijfboomstam, die hier al lag toen we het kochten, in stukken gezaagd. Nog keihard!
MdhopJ3.jpg
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 19:33:44 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177799210
Mooi hout :Y
Kun je een mooie snijplank van maken of bijvoorbeeld een pepermolen van laten draaien :Y
pi_177799408
Waarom is dat snoeihout verbrand, kan het niet blijven liggen? En mag je zakken met verse houtsnippers over alle grenzen meebrengen?
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 19:42:51 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_177799427
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:41 schreef Teslynd het volgende:
Waarom is dat snoeihout verbrand, kan het niet blijven liggen? En mag je zakken met verse houtsnippers over alle grenzen meebrengen?
Beetje stoken is toch mooi :D
pi_177799505
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:42 schreef derLudolf het volgende: [..]

Beetje stoken is toch mooi :D
Iedereen blijft natuurlijk als het goed is steeds nog een klein jongetje, maar zomaar hout verbranden is milieuvervuiling, terwijl dat hout waarschijnlijk nuttig als bodembedekker dienen kan.
pi_177799582
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2018 19:46 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Iedereen blijft natuurlijk als het goed is steeds nog een klein jongetje, maar zomaar hout verbranden is milieuvervuiling, terwijl dat hout waarschijnlijk nuttig als bodembedekker dienen kan.
Het is niet zomaar hout verbranden, het is genieten van een gezellig kampvuur.
pi_177800203
Hout vergaat hier niet. Het wordt droog, keihard, en brandgevaarlijk. Ik hou helemaal niet zo van open vuur, maar het moet gewoon gedaan worden. Verder liggen zowel Spanje als Nederland als de tussenliggende landen in de EU. Prachtige eenheid met vrij verkeer van mensen en goederen. Burgers hebben de vrijheid een zakje houtsnippers te vervoeren.
pi_177819242
In de naaldbomen hier groeit veel maretak. Vandaag zag ik er een met besjes.
wQEylBX.jpg

Op onze ochtendwandeling kwamen we langs een mooie grote caseta, met openstaande deur. Boven de trap.
LdaMXVf.jpg

Het interieur kon wel zo zijn weggelopen uit een schilderij van van Gogh.
ckZt3fj.jpg

Het was een lange wandeling. Op de terugweg kwamen we langs een waterbassin.
OuV0hlg.jpg
y5BSYVp.jpg
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:11:17 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177823103
Zucht.... O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:24:36 #54
72712 Renesite
Deze exkutmod is geverifieerd
pi_177823441
Gaaf, straalt veel rust uit O+
 | <3 Triquester...
HET IS REN… MET EEN STREEPJE-OP-DE-LAATSTE-E!!!!
pi_180235246
Om redenen die ik me niet precies herinner dachten we dit jaar dat het een goed idee zou zijn om begin juli eens naar onze olijfboomgaard te gaan. Toevallig ruilden we net voor vertrek onze 17-jaar oude pick-up in voor een even oude (:')) comfortabele luxewagen. Zo'n luxe wagen hebben wij niet eerder bezeten! We zoefden op de cruisecontrol over de Franse tolweg en met alle wielen aangedreven over onze onverharde Spaanse landweggetjes naar onze olijfboomgaard.
t1MaGyZ.jpg

Boomgaard en caseta troffen we in goede staat aan. Verrassend groenig en bloemrijk zelfs. En met water in de tonnen! In maart werden we onaangenaam verrast met een doorgeknaagde leiding en daardoor leeggelopen tonnen. Na herstel daarvan hebben tussen maart en nu toch weer een slordige drieduizend liter opgevangen.

Helaas nu dan met een verdronken rat ergens in een pijp -O-. Dat bleek gelukkig een beperkt bereik te hebben. De rat is begraven, het vieze deel gereinigd met een beetje chloor. Nu hebben we water voor irrigatie! Kunnen we daar eindelijk wat voor aanleggen en mee experimenteren. Kon in maart niet want geen water..

Het is hier wel bloedheet en de zon is razend fel, dus we doen voornamelijk niks. Wel hebben we onderweg onszelf een koelbox met koeling aangeschaft. Lillik ding, maar we hebben dagelijks een ietwat koel pilsje om ons daarmee te verzoenen.
Zlg6oPe.jpg

Verder hadden we in onze luxewagen een vingerbalkmaaier meegenomen. Een oudje, waar we hier de shrubbery wat te lijf wilden. Ging mooi, totdat de handvatstang kats doormidden brak. Nu is het enkel nog een onhandig stuk oud ijzer :(
sv3CZcK.jpg
pi_180235472
Is dat een Subaru Forester? Die dingen zijn serieus onverwoestbaar _O_

Ik verheug me vast op de bloemenfoto's die vast binnenkort komen O+
pi_180235600
Plantjes door ons aangeplant de afgelopen jaren, hebben het dus (alweer) zonder enige waterhulp moeten doen. Dat gaat de een beter af dan de ander.

Tegen de oostkant van de caseta doet het kleine vijgje het nog steeds erg goed. Ervoor een lavendel. Alle lavendels doen het erg goed.
LoxBxA6.jpg

De grotere vijg heeft het moeilijk -O-
7vYyExf.jpg

Agave, en daarachter bonenkruid en kerry japonica hebben het zeer naar het zin.
taVuNAY.jpg

De kweepeer handhaaft zich heel aardig:
K5PR6Zv.jpg

De amandelboom lijkt wel ontploft, die dingen moet je hier drastisch snoeien omdat ze harder groeien dan goed voor ze is.
AJ8REal.jpg

Er hangen ook al amandelen aan :9~
bqATyNB.jpg

Had ik al gezegd dat lavendel het hier zo goed doet? In maart gesnoeid.
bOzMHt6.jpg

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 04-07-2018 14:14:14 ]
pi_180235715
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:02 schreef Greys het volgende:
Is dat een Subaru Forester? Die dingen zijn serieus onverwoestbaar _O_

Ik verheug me vast op de bloemenfoto's die vast binnenkort komen O+
Wow Greys, ik ben geÔmponeerd! Helemaal goed gezien, dat van die auto. Hoe weet jij dat zo?

Eerste flora-post staat er ook al, wilde blommetjes komen er aan *;
pi_180235851
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Wow Greys, ik ben geÔmponeerd! Helemaal goed gezien, dat van die auto. Hoe weet jij dat zo?
Omdat meerdere mensen die ik ken er eentje hebben en zij er allemaal echt altijd opvallend lyrisch over zijn en nooit meer wat anders willen :D Ook als caravantrekker en idd offroad is ie echt de bom kennelijk. En het rijdt echt heel comfortabel vond ik ook, heb er weleens eentje een weekend mogen lenen als ik veel spullen moest vervoeren. En mensen met honden, rubberen mat achterin en ze kunnen zo met hun vieze modderpoten met zeer veel ruimte achterin vertoeven. Veel plezier dus met deze auto, komt vast goed :D

quote:
Eerste faunapost staat er ook al, wilde blommetjes komen er aan
_O_ O+
pi_180235884
Bloemlezing van de wilde blommetjes.

ynYEiFN.jpg
honxpKI.jpg
iWRrCR8.jpg
sJeaMxt.jpg
BtzMB74.jpg
68W0IXR.jpg
6wmnlAL.jpg
pi_180235944
Oh prachtig prachtig O+

Kan me zo goed voorstellen dat jullie daar graag zijn!
pi_180236371
Oh wat gaaf daar zeg! :D
Heerlijk die rust..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_180236454
Fraai hoor, sigme _O_
pi_180236477
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:17 schreef Greys het volgende:

[..]

Omdat meerdere mensen die ik ken er eentje hebben en zij er allemaal echt altijd opvallend lyrisch over zijn en nooit meer wat anders willen :D Ook als caravantrekker en idd offroad is ie echt de bom kennelijk. En het rijdt echt heel comfortabel vond ik ook, heb er weleens eentje een weekend mogen lenen als ik veel spullen moest vervoeren. En mensen met honden, rubberen mat achterin en ze kunnen zo met hun vieze modderpoten met zeer veel ruimte achterin vertoeven. Veel plezier dus met deze auto, komt vast goed :D

[..]

_O_ O+
Belangrijke reden voor een andere auto waren de honden :Y .
SPOILER
IJs en weder dienende gaan ze dit najaar mee *O*
pi_180236733
Gossie @ honden. Liefff.
pi_180236999
"We" (lees: mijn liefste, ik doe *niets* ) hebben natuurlijk toch wel wat dingetjes gedaan, we zijn hier al een paar dagen.
Reparatie van de eerder provisorisch gerepareerde regenpijpaansluiting. Met het fraaie handboortje. Handig joh!
jHLqA1A.jpg

We hebben echt een prachtige caseta laten bouwen, maar echt waterdicht is ie niet. Raam en deur lekten nogal. Nadat we het terras, strategisch voor raam en deur gelegen, hebben laten overkappen, is dat niet zo'n probleem meer.
Maar het lekt ook bij de schoorsteen. We hebben nu een ladder en bitumenkit meegenomen.
m8AJFX0.jpg

Hopelijk helpt het. Het is hier natuurlijk bloedheet en kurkdroog, maar als wij hier zijn regent het vaak. Zondag een flinke bui, 5mm.
yFFUhGF.jpg
Toen lekte het nog. Daarna kit erop. Gister een kleiner buitje van 1,8mm, toen bleef het binnen droog :P

We hebben een Engels drukloos watergeefsysteem gekocht, een irrigatia. Die pompt op een eigen zonnepaneeltje water uit een ton naar 6 tot 12 druppelslangetjes. Die liggen nu naar het fleurige vijgje, de minigeranium en de grote citroengeranium. Het irrigatiepompjeding hangt aan een ibc.
LDTgwCu.jpg

In de buitenkast heeft liefste accu en regelpaneeltje gezet dat aan een extern klein zonnepaneeltje hangt. Daarmee wordt driemaal per week 1 minuut lang water uit de tonnen gepompt, naar de kwijnende vijg.
PfBj9Ho.jpg
pi_180237213
Fauna! Laat zich niet best fotograferen. Nou, een grasgroen motje dan toch wel.
SM491XY.jpg

Ook is de gekko gezien, met zelfs een medegekko. En een hagedis (zie je hier verbazend weinig).
Eergister zater er 2 glimwormen op onze klamboe. Gister heb ik er wel 20 naar buiten gezet.

Er vliegen gierzwaluwen, gewone zwaluwen, af en toe een gier en vaak families bijenvangers over. Plus ongedefinieerde kleine sijsjes.

En de onvermijdelijke vliegen en wespen zijn er ook.
pi_180240817
als je toch grotendeels leeg terugrijdt, overweeg dan eens om zo'n stam olijfhout mee terug naar Nederland te nemen, in blokken van bv. 50 cm lang. Ik geloof dat wij tot een interessante ruil zouden kunnen komen (zie mijn sig)...
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_180254794
Vannacht moest ik piesen. Staande in de deuropening hoorde ik een beest. Liefste kwam ook luisteren. LawaaiÔg beest maar aardedonker, dus we zagen niks. Zaklamp gericht en aangeknipt. Drie dieren stoven weg. Knor! riep er een verontwaardigd. Wilde zwijntjes O+ !

Vandaag gaan we een dagje naar de kust. Vanmiddag heen, middag/avond op strand, slapen in hostelletje en morgen nog even strand en dan weg als het te warm wordt.
pi_180254806
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:27 schreef JurriaanK het volgende:
als je toch grotendeels leeg terugrijdt, overweeg dan eens om zo'n stam olijfhout mee terug naar Nederland te nemen, in blokken van bv. 50 cm lang. Ik geloof dat wij tot een interessante ruil zouden kunnen komen (zie mijn sig)...
Je hebt PM :)
pi_180264886
Godverdomme, wat romantisch allemaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_180267043
quote:
17s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:56 schreef Claudia_x het volgende:
Godverdomme, wat romantisch allemaal.
Vandaag de beschaving in.
Vanmiddag:
HKYtPa4.jpg

Vanavond:
8P4zTQk.jpg
  donderdag 5 juli 2018 @ 22:21:27 #73
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_180267147
gaaf!

maar even over het paneeltje met het pompje.... hoe goed kan die pomp tegen drooglopen? want als er geen water in je IBC zit dan merkt ie dat niet en loopt dan toch 3x per week.... Kan ie dat hebben?
pi_180267910
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:21 schreef gateway het volgende:
gaaf!

maar even over het paneeltje met het pompje.... hoe goed kan die pomp tegen drooglopen? want als er geen water in je IBC zit dan merkt ie dat niet en loopt dan toch 3x per week.... Kan ie dat hebben?
Daar heeft het ding een beveiliging tegen. Nou kunnen wij natuurlijk niet zien of dat ook goed werkt, maar het zou moeten kunnen.
  donderdag 5 juli 2018 @ 23:28:05 #75
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_180268737
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar heeft het ding een beveiliging tegen. Nou kunnen wij natuurlijk niet zien of dat ook goed werkt, maar het zou moeten kunnen.
ok :) zoniet dan lezen we het hoer vast wel :)
pi_180271519
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 23:28 schreef gateway het volgende:

[..]

Hier een hoer... :@
pi_180271969
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 01:29 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Hier een hoer... :@
Daar een hoer... :@
pi_180287590
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 23:28 schreef gateway het volgende:

[..]

Ik had je vraag te snel gelezen. Het irrigatia-systeem heeft een droogloopbeveiliging, die andere niet. Moeten we er nog eens in monteren.

We hebben de irrigatia nu gemeten, het water van 1 druppelaar 24u opgevangen, pomp op de laagste stand. Dat is 1/2 liter water. Dus bij de 6 druppelaars die er nu zijn, 3 liter/dag.
De andere pomp geeft 3 dagen/week zo'n 6 liter per keer.
In totaal is dat per week dus zo'n (3*7)+(3*6)=39liter. Er is ongeveer 3duizend liter nu op voorraad, dus dat zou moeten kunnen.

Stel dat dit braaf blijft draaien totdat we hier in de herfst weer komen, dan kunnen we dan echt wat nieuwe aanplant zetten. We dromen van druif, granaatappel, rozen..
pi_180333435
wat een paradijsje zeg!
meer heb je niet nodig!
  vrijdag 13 juli 2018 @ 21:28:10 #80
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_180455796
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik had je vraag te snel gelezen. Het irrigatia-systeem heeft een droogloopbeveiliging, die andere niet. Moeten we er nog eens in monteren.

We hebben de irrigatia nu gemeten, het water van 1 druppelaar 24u opgevangen, pomp op de laagste stand. Dat is 1/2 liter water. Dus bij de 6 druppelaars die er nu zijn, 3 liter/dag.
In totaal is dat per week dus zo'n (3*7)+(3*6)=39liter. Er is ongeveer 3duizend liter nu op voorraad, dus dat zou moeten kunnen.

Stel dat dit braaf blijft draaien totdat we hier in de herfst weer komen, dan kunnen we dan echt wat nieuwe aanplant zetten. We dromen van druif, granaatappel, rozen..
:)

dat zou idd mooi zijn als het zo blijft werken :)
  Moderator vrijdag 13 juli 2018 @ 22:36:24 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180457765
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Is dat niet heel weinig, 39L?

Als ik de pomp aanslinger hier komt er 39L op elke vierkante meter.
3000L wordt elk uur opgepompt ;)

Ok, dat zijn soorten die beter tegen droogte kunnen, maar ik vraag me af of het veel zoden aan de dijk zet... Daar verdampt ook nog es veel meer vocht.
pi_180462666
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 22:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is dat niet heel weinig, 39L?

Als ik de pomp aanslinger hier komt er 39L op elke vierkante meter.
3000L wordt elk uur opgepompt ;)

Ok, dat zijn soorten die beter tegen droogte kunnen, maar ik vraag me af of het veel zoden aan de dijk zet... Daar verdampt ook nog es veel meer vocht.
Er valt gewoonlijk zo'n 400mm per jaar, en dit gaat om planten die het in principe daarmee zouden kunnen doen. You do the math ;)
pi_180602515
Wauw, wat een tof topic! _O_
De biersmiley.
Nuchter zijn is een ongemakkelijke situatie.
pi_181321256
Heerlijke topic dit. Wil ik graag even volgen.
Everything starts with a Why.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')