BESI, ING, Brill (paar dagen geleden tenminste, als je niet bang bent voor het EU nieuws), Kasbank.quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Keb zelf ook geen geld, grappig dat veel dingen een koopje lijken nu...
Sligro weet ik niet man?quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:34 schreef IPA35 het volgende:
[..]
BESI, ING, Brill (paar dagen geleden tenminste, als je niet bang bent voor het EU nieuws), Kasbank.
Mogelijk ook nog Sligro, Unibail-Rodamco, zelfs Tetragon en HAL?
https://www.beleggen.nl/Brill/dividendquote:Op zaterdag 8 september 2018 00:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sligro weet ik niet man?
Google zegt dat Brill 18% dividend geeft?
Wat is je thesis?quote:Op vrijdag 7 september 2018 23:30 schreef ludovico het volgende:
Beter Bed gekocht op 5,05... Gemiddelde aankoopkoers 6.7 op het moment, ga niet meer bijkopen... Verkoop 80% op 12.5 euro.
Lijkt stabiel een winstje van 70-80 cent te maken. Vanwege een schandaal met gif in matrassen halen ze dat nu niet, ik zie de winsten na al het gezeik weer teruggaan naar die oude winsten.quote:
Ja vanwaar die paniek?quote:Op donderdag 6 september 2018 17:52 schreef Arcee het volgende:
AEX sinds het slot van maandag 3,5% gezakt.
Lager nu ook dan de slotkoers van 2017.
de AEX is nogal beperkt, met shell en unilever zit je al op 30% van de AEX.quote:Op zondag 9 september 2018 09:53 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Ja vanwaar die paniek?
Ja maar de midcap was ook niet erg optimistisch afgelopen week.quote:Op zondag 9 september 2018 09:58 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
de AEX is nogal beperkt, met shell en unilever zit je al op 30% van de AEX.
Deed het leuk vandaagquote:Op vrijdag 7 september 2018 23:30 schreef ludovico het volgende:
Beter Bed gekocht op 5,05... Gemiddelde aankoopkoers 6.7 op het moment, ga niet meer bijkopen... Verkoop 80% op 12.5 euro.
Ben benieuwd of er triggerwaardig nieuws is geweest, ik heb een vermoeden van niet zo eigenlijk.... Geen hele gekke sprong voor een aandeel dat zo afgestraft is.quote:
Ligt er aan of het een open-ended of een closed-ended fonds is.quote:Op vrijdag 14 september 2018 16:07 schreef IPA35 het volgende:
Is het bij een beleggingsfond juist niet zo dat je participatie niet echt verhandelt met derden maar er geld instopt/uithaalt?
Dank! Weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 14 september 2018 17:59 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ligt er aan of het een open-ended of een closed-ended fonds is.
In dit geval is het een SICAV dus open-ended.
Wordt een closed-end fonds niet doorgaans als aandeel verhandeld?quote:Op vrijdag 14 september 2018 17:59 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ligt er aan of het een open-ended of een closed-ended fonds is.
In dit geval is het een SICAV dus open-ended.
Een CEF heeft in principe net als een aandeel een IPO waarbij kapitaal opgehaald wordt bij investeerders. Deze pool geld is vervolgens het kapitaal van het fonds waar je dan het belang in hebt. Vervolgens kan je via een exchange dit stukje verhandelen zoals een aandeel, maar hierdoor wordt geen saldo ontrokken of gestort in relatie tot de pool. Het aantal deelnemingen blijft in principe gelijk. Hierdoor komt het voor dat je met een CEF een premie of korting hebt t.o.v. de NAV (Net Asset Value).quote:Op zaterdag 15 september 2018 00:20 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wordt een closed-end fonds niet doorgaans als aandeel verhandeld?
Iets als een ETF koop je toch van een derde? Maar in principe zijn dat ook open-end fondsen.
Dus hoe zit dat precies? Je kunt ze van de aanbieder "nieuw" kopen (zodat het aantal eenheden in aantal toeneemt) via de website van de aanbieder, maar via een broker alleen via derden?
Dank voor deze toelichting.quote:Op zaterdag 15 september 2018 00:41 schreef flyguy het volgende:
[..]
Een CEF heeft in principe net als een aandeel een IPO waarbij kapitaal opgehaald wordt bij investeerders. Deze pool geld is vervolgens het kapitaal van het fonds waar je dan het belang in hebt. Vervolgens kan je via een exchange dit stukje verhandelen zoals een aandeel, maar hierdoor wordt geen saldo ontrokken of gestort in relatie tot de pool. Het aantal deelnemingen blijft in principe gelijk. Hierdoor komt het voor dat je met een CEF een premie of korting hebt t.o.v. de NAV (Net Asset Value).
Bij een open-ended fonds wordt met elke koop van een aandeel in het fonds kapitaal toegevoegd. Hierdoor neemt dan inderdaad, als er die dag meer aangekocht is dan verkocht, het aantal stukken toe. Het maakt niet uit of je het nu doorgeeft aan een broker of rechtstreeks aan het fondshuis zelf. Uiteindelijk worden per dag alle orders gebundeld en verwerkt omdat fondsen meestal maar 1 handelsmoment per dag hebben. Hierdoor blijft de NAV altijd grofweg gelijk aan de totale pool van die dag.
ETF's zijn continu verhandelbaar gedurende de beursuren, maar dat heeft niet gelijk invloed op de kapitaalpool. Dit omdat ETF's in de basis derivaten zijn. Je belegd namelijk niet in een onderliggend mandje aandelen, maar in blocks die dat mandje vertegenwoordigen(in het geval van een fysieke ETF, bij synthetische ligt het net even wat anders). Pas als er voldoende blocks bijkomen, doordat meer mensen geld in de ETF stoppen, wordt voor de waarde van die blocks nieuwe effecten aangekocht. Omdat er met blocks gewerkt dus en daardoor het aantal feitelijke transacties flink gereduceerd kan worden ten opzichte van een traditioneel fonds, zijn ETF's een stuk goedkoper.
Ja, en nee. Het kan inderdaad van een derde zijn, maar daarnaast heb je market makers. Dit zijn partijen zoals Flow Traders. Zij zorgen voor liquiditeit in ruil voor bijvoorbeeld een verschil tussen bied en laat. Zij zijn dan weer een soort tussenhandel tussen de beurs en het fondshuis. Via dergelijke partijen ontstaan ook nieuwe stukken.quote:Op zaterdag 15 september 2018 00:50 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Dank voor deze toelichting.
Maar wanneer je dus een ETF koopt via je broker, dan koop je dit van een derde?
Eventuele nieuwe ETF-eenheden (van een nieuw block) worden in de markt gezet via de beurs, dus via dezelfde weg?
18% is nog heel beperkt. Als de auto-industrie overgaat op een open platform als Android is het gewoon voorbij voor TomTom. Misschien kan de boedel nog aan apple verkocht worden ivm de algoritmes en kaarten.quote:Amsterdam - Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk. Analisten wijzen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards.
Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiėle details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.
,,Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom'', aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ,,TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis.'' De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. ,,En die gaan nu om, dat is pijnlijk'', constateert Versteeg. De marktvorsers spreekt van een grote stap in de industrie. Hij hanteert het advies 'niet aanbevolen' op TomTom.
Tsja, dit is ook de reden waarom ik nooit in zo'n bedrijf zal investeren. Dit zag je natuurlijk van mijlenver aankomen.quote:Op dinsdag 18 september 2018 10:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
18% is nog heel beperkt. Als de auto-industrie overgaat op een open platform als Android is het gewoon voorbij voor TomTom. Misschien kan de boedel nog aan apple verkocht worden ivm de algoritmes en kaarten.
Zeker, maar hoe is de waardering / wat is de waarde voor een bedrijf dat het zou willen overkopen?quote:Op dinsdag 18 september 2018 10:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
18% is nog heel beperkt. Als de auto-industrie overgaat op een open platform als Android is het gewoon voorbij voor TomTom. Misschien kan de boedel nog aan apple verkocht worden ivm de algoritmes en kaarten.
Hier kan alleen een deskundige iets zinnigs over zeggen. Dat ben ik niet, maar ik zie dat de beurswaarde van TomTom na deze crash nog 1,485 miljard euro is. Dit lijkt me nog steeds erg veel voor hun technologie. Er is vziw geen patent waar andere kaartenmakers niet omheen kunnen. Ik ben het zo vluchtig beschouwd met LXIV eens: het zou nog wel eens verder kunnen kelderen.quote:Op dinsdag 18 september 2018 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeker, maar hoe is de waardering / wat is de waarde voor een bedrijf dat het zou willen overkopen?
Welke partijen zouden het willen kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |