abonnement Unibet Coolblue
pi_177057947


Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsrad
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

Valt allemaal alles mee met de dalingen van vandaag, de koersen waren al hard opgelopen dus per saldo staan we niet veel lager als een paar weken terug.
pi_177060223
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:08 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn ben ik het met ludovico eens. Ik ben nu 32 en als ik maximaal had geleend tijdens mijn studie en alles in de aandelenmarkt had gestopt was ik nu financieel in een nog veel betere positie dan dat ik nu ben (niet dat ik nu te klagen heb).

Als ik 5 jaar jonger, of 5 jaar ouder was geweest was dit ook het geval geweest. De lange termijn returns om de aandelenmarkt zijn 7-8% ofzo (veel hoger dan rente op DUO-leningen) en aangezien een studie 4-5 jaar duurt, koop je over een langere termijn in (dus minder risico vlak voor een crash all-in te gaan).
We kunnen achteraf vaststellen dat dit inderdaad de afgelopen 10 jaar goed uitgepakt zou hebben (ook met 5 jaar marge). Maar het koersverloop van de indexen had net zo goed veel negatiever geweest kunnen zijn, zodat je argument niet meer opgaat. Ook neem je dan aan dat je tijdens de koersdalingen van 2008 en begin 2009 onverstoord door was gegaan met investeren. Heel weinig particuliere beleggers zijn daar mentaal gezien toe in staat. Het is waarschijnlijker dat een beginnend particuliere belegger in paniek raakt en z'n verliezen neemt.

Ik ben het met Bart eens dat je nooit met geleend geld moet beleggen.
pi_177060737
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:57 schreef jaco het volgende:

[..]

We kunnen achteraf vaststellen dat dit inderdaad de afgelopen 10 jaar goed uitgepakt zou hebben (ook met 5 jaar marge). Maar het koersverloop van de indexen had net zo goed veel negatiever geweest kunnen zijn, zodat je argument niet meer opgaat. Ook neem je dan aan dat je tijdens de koersdalingen van 2008 en begin 2009 onverstoord door was gegaan met investeren. Heel weinig particuliere beleggers zijn daar mentaal gezien toe in staat. Het is waarschijnlijker dat een beginnend particuliere belegger in paniek raakt en z'n verliezen neemt.

Ik ben het met Bart eens dat je nooit met geleend geld moet beleggen.
Volgens mij kan je voor een veel langere periode vaststellen dat die methodologie heeft gewerkt.

Mbt nooit met geleend geld beleggen - daar ben ik het niet mee eens. De meeste succesvolle mensen (e.g. entrepreneurs, real estate developers en traders) zijn rijk geworden juist door risico te nemen met geleend geld te investeren. Ik denk dat heel weinig van dat soort mensen zonder geleend geld hun succes hadden kunnen bereiken.

Uiteraard is geld lenen niet zonder risico's. Ik denk echter dat een DUO loon en instappen over een periode van 4-5 jaar een heel ander verhaal is dan de meeste andere situaties mbt geleend geld ivm de lange looptijd, geen margin calls en lage rente.

Edit: ik ben het wel met je eens dat er een aanname is dat je geen gekke dingen doet als de beurs crashed.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pharmacist op 09-02-2018 17:27:00 ]
pi_177430252
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:20 schreef Pharmacist het volgende:
Edit: ik ben het wel met je eens dat er een aanname is dat je geen gekke dingen doet als de beurs crashed.
Och, ik heb een economie opleiding en 2 jaar gezonde interesse in de beurs... Mja 10% naar beneden voelt niet heel relaxed (vanwege opbouw van portefeuille / inleggen in opgaande markt gaat het sneller naar beneden dan het omhoog ging) en ik mag wel in mijn achterhoofd houden dat 50% ook gewoon mogelijk is.

Maarja markt timen is nagenoeg onmogelijk...... Dus ik kan beter het risico lopen dat het 50% zakt dan dat ik buiten de markt blijf... Zeker aangezien ik aan stock picking doe en kijk naar de winsten van het bedrijf, de aandelen waar ik in zit hebben ofwel iets heel moois qua toekomst perspectief of verdienen gewoon een mooie factor t.o.v. hun prijs.

30k extra belegd kunnen hebben gedurende 30 jaar levert je met 7% op jaarbasis 200k op.

Die 30k geleende duiten hoeven ook niet eens zozeer geïnvesteerd te zijn in de aandelen markt maar kan ook gezien worden als "mijn gezonde geldbuffer" die DUO lening heeft gewoon de potentie om mijn risico te verlagen dat ik op een slecht moment moet uitstappen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177458321
Wat vinden jullie van Post NL?

Ze zitten met 440 miljoen uitstaande aandelen een beetje te flirten met 220 miljoen bedrijfsresultaat... Nu gaat daar 25% belasting vanaf geloof ik... Maar om simpel te rekenen.

50 cent winst per aandeel (voor belasting) tegen een aandelen prijs van 3.5.... Dat is een k/w van 7. (na belasting 40 cent / factor 9)

Met zo een waardering is PostNL A - een goede overname kandidaat... dat dacht bpost destijds ook... Waarom is dat eigenlijk afgeblazen - kan dat in de toekomst weer gebeuren?

B... Als ze 50% van de winst uitkeren in dividend heb je ook gewoon 7% dividend rendement op jaarbasis. :') Investeren ze het overige nog in zichzelf... Als ze daarmee hun winst niet op peil kunnen houden weet ik het ook niet meer..

Verder zou PostNL een sterke lobby naar de 2e kamer moeten sturen om postcode gebieden gewoon onder te verdelen onder verschillende post aanbieders.. Hup, uniforme postzegel tegen vast tarief (zoals in het OV) en laat de postbedrijven maar bieden voor hoeveel geld ze het wel willen bezorgen in gebied x. Dat is in het belang van de efficiëntie van de sector, dan kan de postzegelprijs eindelijk weer eens dalen. :')

Ja dan moet er wel een uniforme zegel komen, de staat moet de post ophalen, en daarna onderverdelen aan de juiste bedrijven. / Een ander bedrijf krijgt die verantwoordelijkheid maar ik vind dit wel fraudegevoelig - Stellen dat bedrijf x meer post heeft gehad is niet echt te controleren. / Ik denk dat we een fout hebben gemaakt de postsector te privatiseren. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 26-02-2018 12:45:05 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 26 februari 2018 @ 15:43:21 #6
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_177462611
als je nog wat lange termijn nederlands wil investeren, ik las laatst iets over een Aegon Dec2020 of 21 call spread 8/10, die super goedkoop waren. Da's miscchien wel leuk voor derbij
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  maandag 26 februari 2018 @ 15:45:37 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177462656
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 12:37 schreef ludovico het volgende:
Wat vinden jullie van Post NL?

Ze zitten met 440 miljoen uitstaande aandelen een beetje te flirten met 220 miljoen bedrijfsresultaat... Nu gaat daar 25% belasting vanaf geloof ik... Maar om simpel te rekenen.

50 cent winst per aandeel (voor belasting) tegen een aandelen prijs van 3.5.... Dat is een k/w van 7. (na belasting 40 cent / factor 9)

Met zo een waardering is PostNL A - een goede overname kandidaat... dat dacht bpost destijds ook... Waarom is dat eigenlijk afgeblazen - kan dat in de toekomst weer gebeuren?

B... Als ze 50% van de winst uitkeren in dividend heb je ook gewoon 7% dividend rendement op jaarbasis. :') Investeren ze het overige nog in zichzelf... Als ze daarmee hun winst niet op peil kunnen houden weet ik het ook niet meer..

Verder zou PostNL een sterke lobby naar de 2e kamer moeten sturen om postcode gebieden gewoon onder te verdelen onder verschillende post aanbieders.. Hup, uniforme postzegel tegen vast tarief (zoals in het OV) en laat de postbedrijven maar bieden voor hoeveel geld ze het wel willen bezorgen in gebied x. Dat is in het belang van de efficiëntie van de sector, dan kan de postzegelprijs eindelijk weer eens dalen. :')

Ja dan moet er wel een uniforme zegel komen, de staat moet de post ophalen, en daarna onderverdelen aan de juiste bedrijven. / Een ander bedrijf krijgt die verantwoordelijkheid maar ik vind dit wel fraudegevoelig - Stellen dat bedrijf x meer post heeft gehad is niet echt te controleren. / Ik denk dat we een fout hebben gemaakt de postsector te privatiseren. :')
Het lijkt goedkoop, maar vrouw aan het stuur, bloed aan de muur
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 februari 2018 @ 15:47:39 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177462681
Met geleend geld of niet beleggen maakt niet zoveel uit. De kunst is stug jaar-in, jaar-uit te blijven investeren. Of de koersen dalen of stijgen. En als je winst maakt dit niet op te nemen maar er terug in te stoppen. Altijd minder uitgeven dan je verdient en dat geld weer terug erin stoppen. In de index of tenminste in kwaliteit. Dan heb je na 30 jaar wel wat verdiend.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 februari 2018 @ 15:48:08 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177462687
Oh, en het is nu natuurlijk waanzin om tegen 6% te lenen en dat te investeren. Maar als je tegen <1% kunt lenen voor lange tijd, zou ik dat echt wel investeren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177463177
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 15:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt goedkoop, maar vrouw aan het stuur, bloed aan de muur
:D

Maar de ramp onder de naam van Henk Kamp heeft heel veel schade gedaan aan PostNL

Hij lag dwars bij de verkoop aan Bpost.
  maandag 26 februari 2018 @ 16:15:14 #11
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177463261
Nederlandse bestuurders leiden aan schromelijke zelfoverschatting. Idem voor Akzo, idem voor Tom2.
  maandag 26 februari 2018 @ 16:30:26 #12
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_177463579
ASML is wel de shit
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_177463612
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 15:48 schreef LXIV het volgende:
Oh, en het is nu natuurlijk waanzin om tegen 6% te lenen en dat te investeren. Maar als je tegen <1% kunt lenen voor lange tijd, zou ik dat echt wel investeren.
Dat doe jij in principe door langlopende puts te scrhijven. Rente bij degiro = 1.25% incl evt margin call risico. DUO = 0% geen margin call gebeuren.

[ Bericht 3% gewijzigd door ludovico op 26-02-2018 16:37:25 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177463687
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 15:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt goedkoop, maar vrouw aan het stuur, bloed aan de muur
Ja maar je moet voordat ze opstapt al ingestapt zijn in Post NL anders mis je de hervaluatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177463911
Waarom brengt de pakketbezorger van Post NL met zijn 300 stops binnen een straal van 10km overigens niet gewoon de post weg? Hup, handterminal (met adressen op volgorde pakjes / brieven) in, op volgorde in de auto in een speciale bak.... Gaan. / Hoelang duurt het nog dat de afstanden zo klein zijn dat met de fiets bezorgen sneller gaat? Achja...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 26 februari 2018 @ 21:04:13 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177470236
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 16:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat doe jij in principe door langlopende puts te scrhijven. Rente bij degiro = 1.25% incl evt margin call risico. DUO = 0% geen margin call gebeuren.
Klopt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177493442
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 15:47 schreef LXIV het volgende:
Met geleend geld of niet beleggen maakt niet zoveel uit. De kunst is stug jaar-in, jaar-uit te blijven investeren. Of de koersen dalen of stijgen. En als je winst maakt dit niet op te nemen maar er terug in te stoppen. Altijd minder uitgeven dan je verdient en dat geld weer terug erin stoppen. In de index of tenminste in kwaliteit. Dan heb je na 30 jaar wel wat verdiend.
Ik koop "automatisch" aandelen in van mijn werkgever met korting (grote multinational), zo'n ¤500 per maand is dat.
Van het jaarlijkse dividend worden ook weer gelijk nieuwe aandelen gekocht via deze constructie.
Na een jaar of wat heb ik zo toch al een aardig kapitaal bij elkaar.
Ik merk het niet eens meer nu, dat mijn nettosalaris wat ik op mijn bankrekening krijg eigenlijk ¤500 lager is :D

En dan nog mijn spielerij/investeren met aandelen en fondsen wat ik zelf via een broker doe.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 22:52:15 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177493562
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:47 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik koop "automatisch" aandelen in van mijn werkgever met korting (grote multinational), zo'n ¤500 per maand is dat.
Van het jaarlijkse dividend worden ook weer gelijk nieuwe aandelen gekocht via deze constructie.
Na een jaar of wat heb ik zo toch al een aardig kapitaal bij elkaar.
Ik merk het niet eens meer nu, dat mijn nettosalaris wat ik op mijn bankrekening krijg eigenlijk ¤500 lager is :D

En dan nog mijn spielerij/investeren met aandelen en fondsen wat ik zelf via een broker doe.
Het is wel een risico om veel aandelen van je werkgever te hebben. Gaat het bedrijf failliet dan kost het je baan en je vermogen! Ook hier geldt: spreiden!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177493617
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is wel een risico om veel aandelen van je werkgever te hebben. Gaat het bedrijf failliet dan kost het je baan en je vermogen! Ook hier geldt: spreiden!
Ik zie jou nog wel een leuke jonge deerne mee naar huis nemen, volgens mij heb je daar ook wel goede tips voor

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177493664
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:47 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik koop "automatisch" aandelen in van mijn werkgever met korting (grote multinational), zo'n ¤500 per maand is dat.
Van het jaarlijkse dividend worden ook weer gelijk nieuwe aandelen gekocht via deze constructie.
Na een jaar of wat heb ik zo toch al een aardig kapitaal bij elkaar.
Ik merk het niet eens meer nu, dat mijn nettosalaris wat ik op mijn bankrekening krijg eigenlijk ¤500 lager is :D

En dan nog mijn spielerij/investeren met aandelen en fondsen wat ik zelf via een broker doe.
Maareh, korting? Dat is in principe free money... Mja je kan er aan denken als het een heel groot bedrag wordt dat je inderdaad wat verzilverd....? Wat zijn de regels mbt verzilveren?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 27 februari 2018 @ 22:57:53 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177493680
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zie jou nog wel een leuke jonge deerne mee naar huis nemen, volgens mij heb je daar ook wel goede tips voor

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand op FOK! had dus inderdaad zijn pensioen bij een pensioenfonds van het bedrijf dat in het bedrijf zelf belegde. Baan kwijt, pensioen kwijt!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177493691
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Iemand op FOK! had dus inderdaad zijn pensioen bij een pensioenfonds van het bedrijf dat in het bedrijf zelf belegde. Baan kwijt, pensioen kwijt!!
Je moet ook niet bij Enron gaan werken. :')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177493704
Je kunt ook een pensioenspaarrekening openen bij Degiro en zelf beleggen, dan kun je all in op Bitcoin tegen fiscaal voordelige regels.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177494653
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:52 schreef LXIV het volgende:
Het is wel een risico om veel aandelen van je werkgever te hebben. Gaat het bedrijf failliet dan kost het je baan en je vermogen! Ook hier geldt: spreiden!
Ik spreid wel degelijk, als ik de aandelen van mijn werkgever vergelijk met de rest van mijn portefeuille bij mijn broker dan is het ongeveer een kwart van het totaal.
Overigens is het een van de grootste bedrijven ter wereld...
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:56 schreef ludovico het volgende:
Maareh, korting? Dat is in principe free money... Mja je kan er aan denken als het een heel groot bedrag wordt dat je inderdaad wat verzilverd....? Wat zijn de regels mbt verzilveren?
Je spaart eigenlijk een jaar in voren, aan het eind van het jaar worden de aandelen gekocht voor de laagste prijs die in dat kalenderjaar genoteerd was.

Verzilveren kan geloof ik op ieder moment.
Dividendrendement van 6% ofzo.
pi_177497788
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 22:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Iemand op FOK! had dus inderdaad zijn pensioen bij een pensioenfonds van het bedrijf dat in het bedrijf zelf belegde. Baan kwijt, pensioen kwijt!!
:o
pi_177507356
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 00:01 schreef bluemoon23 het volgende:
Overigens is het een van de grootste bedrijven ter wereld...
...
Dividendrendement van 6% ofzo.
Dan blijven er weinig bedrijven over :P. Shell of HSBC gok ik, Shell het meest waarschijnlijk aangezien daar meer Nederlanders werken dan bij HSBC lijkt me.
pi_177534528
dow jones gaat lekker omlaag.
This is financial advice. Do not do your own due diligence.
pi_177624054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:10 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dan blijven er weinig bedrijven over :P. Shell of HSBC gok ik, Shell het meest waarschijnlijk aangezien daar meer Nederlanders werken dan bij HSBC lijkt me.
PostNL kan je nu kopen met 7,37 % dividend!
pi_177625453
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:09 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

PostNL kan je nu kopen met 7,37 % dividend!
True. Dat voldoet echter niet bepaald aan "Overigens is het een van de grootste bedrijven ter wereld".

Mbt die yield, vanaf 7% wordt het wel een beetje sucker yield terratorium. Ik had nog ff gekeken naar PostNL aangezien iemand in dit topic er over postte, maar dat werd m niet. Volgens mij zag de balance sheet er niet zo goed uit, en de cashflow ook niet, zeker als je je afvraagt hoeveel van de capex maintenance capex is.
pi_177630150
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 18:21 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

True. Dat voldoet echter niet bepaald aan "Overigens is het een van de grootste bedrijven ter wereld".

Mbt die yield, vanaf 7% wordt het wel een beetje sucker yield terratorium. Ik had nog ff gekeken naar PostNL aangezien iemand in dit topic er over postte, maar dat werd m niet. Volgens mij zag de balance sheet er niet zo goed uit, en de cashflow ook niet, zeker als je je afvraagt hoeveel van de capex maintenance capex is.
Nee die balance sheet is 3x niks.... Ik weet het fijne daar niet van eerlijk gezegd.... Maar ik ga verder uit van de toekomstverwachting van het bedrijf en dan spreken ze over 200-300 miljoen per jaar aan bedrijfsresultaat.... Dat is om en nabij 50 cent per aandeel.... 25% belasting eraf... 40 cent per aandeel.

Dat is gewoon heel goed voor een aandeel dat je kan kopen voor 3 euro nog wat.... Tjah, wat doet het in de toekomst? Dat is de vraag... Maar die pakket sector groeit sneller qua omzet dan dat de postsector daalt... Qua postsector is er beleidstechnisch (vanuit de overheid) een kans m.b.t. de efficiëntie van die markt. Wat ten gunste kan komen aan de spelers in de postmarkt naar mijn idee. Of de staat neemt de postsector van Post NL gewoon over, dat zou ook nog kunnen... I dunno, ik denk dat de postsector van PostNL op dit moment toch wel veranderd moet worden vanuit de overheid gezien maar goed.

Ik vraag mij alleen af hoe je erop komt dat de cashflow niet goed is?

Dan zit je met je k/w van 8 dus gewoon gebakken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177632327
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee die balance sheet is 3x niks.... Ik weet het fijne daar niet van eerlijk gezegd.... Maar ik ga verder uit van de toekomstverwachting van het bedrijf en dan spreken ze over 200-300 miljoen per jaar aan bedrijfsresultaat.... Dat is om en nabij 50 cent per aandeel.... 25% belasting eraf... 40 cent per aandeel.

Dat is gewoon heel goed voor een aandeel dat je kan kopen voor 3 euro nog wat.... Tjah, wat doet het in de toekomst? Dat is de vraag... Maar die pakket sector groeit sneller qua omzet dan dat de postsector daalt... Qua postsector is er beleidstechnisch (vanuit de overheid) een kans m.b.t. de efficiëntie van die markt. Wat ten gunste kan komen aan de spelers in de postmarkt naar mijn idee. Of de staat neemt de postsector van Post NL gewoon over, dat zou ook nog kunnen... I dunno, ik denk dat de postsector van PostNL op dit moment toch wel veranderd moet worden vanuit de overheid gezien maar goed.

Ik vraag mij alleen af hoe je erop komt dat de cashflow niet goed is?

Dan zit je met je k/w van 8 dus gewoon gebakken.
Bedrijfsresultaat kan misleidend zijn ivm accounting trucjes zoals capitalisen van (vaste) kosten, accruing van revenue voordat het betaald is, receivables die nooit betaald gaan worden of mainenance capex kunnen daar bij in zitten. De beste test voor dit soort dingen is de cashflow. Als een bedrijf goede winst maakt, moet er cash binnenkomen. Bij PostNL is dat niet het geval (er is zelfs negatieve free cash flow het laatste jaar). Kijk maar eens naar de free cash flow hier. Die is veel lager dan het bedrijfsresultaat. Idealiter komt de free cash flow in de buurt van de netto bedrijfswinst zoals bijvoorbeeld bij unilever hier.

Het probleem met post is zoals je zelf ook noemt dat die nogal in decline is. Als de kosten deels vast zijn kan de omzet sneller dalen dan de kostenbasis en kan post dus verlies gaan leiden. Parcels zijn inderdaad een groeimarkt, maar nogal competatief.

Mbt k/w (is dat koers/winst?), 8 is inderdaad aantrekkelijk. Er is echter ook de mogelijkheid dat PostNL een value trap is - een bedrijff dat op zich goedkoop lijkt, maar steeds goedkoper wordt totdat de boel instort zeg maar. Ik weet uiteraard niet of PostNL en value trap is. Echter, aangezien er duizenden bedrijven zijn om in te investeren zijn er imho betere opties en de balance sheet plus cash flow tellen daar bij mee.

Ironisch genoeg heb ik trouwens wel en kleine holding in royal mail. De cash flow daar is echter een compleet ander verhaal dan PostNL, zie hier.
pi_177632476
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:43 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Bedrijfsresultaat kan misleidend zijn ivm accounting trucjes zoals capitalisen van (vaste) kosten, accruing van revenue voordat het betaald is, receivables die nooit betaald gaan worden of mainenance capex kunnen daar bij in zitten. De beste test voor dit soort dingen is de cashflow. Als een bedrijf goede winst maakt, moet er cash binnenkomen. Bij PostNL is dat niet het geval (er is zelfs negatieve free cash flow het laatste jaar). Kijk maar eens naar de free cash flow hier. Die is veel lager dan het bedrijfsresultaat. Idealiter komt de free cash flow in de buurt van de netto bedrijfswinst zoals bijvoorbeeld bij unilever hier.

Het probleem met post is zoals je zelf ook noemt dat die nogal in decline is. Als de kosten deels vast zijn kan de omzet sneller dalen dan de kostenbasis en kan post dus verlies gaan leiden. Parcels zijn inderdaad een groeimarkt, maar nogal competatief.

Mbt k/w (is dat koers/winst?), 8 is inderdaad aantrekkelijk. Er is echter ook de mogelijkheid dat PostNL een value trap is - een bedrijff dat op zich goedkoop lijkt, maar steeds goedkoper wordt totdat de boel instort zeg maar. Ik weet uiteraard niet of PostNL en value trap is. Echter, aangezien er duizenden bedrijven zijn om in te investeren zijn er imho betere opties en de balance sheet plus cash flow tellen daar bij mee.

Ironisch genoeg heb ik trouwens wel en kleine holding in royal mail. De cash flow daar is echter een compleet ander verhaal dan PostNL, zie hier.
Mja die free cash flow neemt alleen dus ook veel zaken mee..

De operating cash flow laat veel meer zien wat het bedrijfsresultaat zou moeten laten zien... Investment / financing activities vertekenen de boel wel aardig qua cash.. Wel interessant om naar te kijken overigens of er gekke getallen in staan die duiden op bepaalde investeringen bijvoorbeeld.

Royal mail is fors aan het desinvesteren.

Ahja Morningstar.. Was die site helemaal vergeten maar die is echt mega handig qua fundamentele analyse.

Verkoopt Post NL zijn postsector voor 0 euro houden ze nog 100-150 miljoen bedrijfsresultaat over zit je aan een koers winst van 16... Haal je alsnog long term 6% rendement op jaarbasis op... Dan ga ik wel uit van het absolute doemscenario naar mijn idee hoor, + overname kandidaat want super goedkoop op de beurs t.o.v. concurrenten. Deutsche post / Bpost doen hetzelfde maar zijn duurder op de beurs, als je dermate niet in deze sector gelooft zou je misschien short moeten gaan en die shortpositie hedgen met PostNL bijvoorbeeld.

Zeker in NL fors dominant op de pakketmarkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door ludovico op 06-03-2018 00:03:40 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177637817
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:53 schreef ludovico het volgende:
Investment / financing activities vertekenen de boel wel aardig qua cash
En die tellen dus niet mee voor free cash flow. PostNL heeft bijvoorbeeld in 2016 voor 357 aan schulden afbetaald en in 2017 juist netto 68 miljoen extra schulden uitgebracht. Toch zie je dat niet terug in free cash flow. Je kan natuurlijk ook gewoon de definitie van free cash flow googlen :).

quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:53 schreef ludovico het volgende:
Royal mail is fors aan het desinvesteren.
Hoe kom je daar bij? PostNL heeft in 2013 en 2016 voor meer dan een miljard aan TNT express verkocht. Bij RMG zie ik niet dat soort de-investeringen.

quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:53 schreef ludovico het volgende:
Verkoopt Post NL zijn postsector voor 0 euro houden ze nog 100-150 miljoen bedrijfsresultaat over zit je aan een koers winst van 16...
Mijn hele punt is juist dat bedrijfsresultaten niet bijzonder betrouwbaar zijn, cashflow is belangrijker. Als je volledig op bedrijfsresultaten focused, zijn er nog wel betere deals dan een P/E van 8. Capita bijvoorbeeld kan je nu voor een forward P/E van 5 kopen. Daar is echter een goede reden voor. De markt is niet dom, er is een goede reden waarom PostNL op een lage multiple trade.

quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 23:53 schreef ludovico het volgende:
als je dermate niet in deze sector gelooft zou je misschien short moeten gaan en die shortpositie hedgen met PostNL bijvoorbeeld.
Ik heb net gezegd dat ik long royal mail ben. Ik heb ook gezegd dat ik niet weet of PostNL een goede investering is, alleen dat ik denk dat er betere investeringen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pharmacist op 06-03-2018 11:03:20 ]
pi_177640367
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:55 schreef Pharmacist het volgende:
En die tellen dus niet mee voor free cash flow. PostNL heeft bijvoorbeeld in 2016 voor 357 aan schulden afbetaald en in 2017 juist netto 68 miljoen extra schulden uitgebracht. Toch zie je dat niet terug in free cash flow. Je kan natuurlijk ook gewoon de definitie van free cash flow googlen .

Ja ik kijk dus gewoon naar die tabellen die je hebt gestuurd, maar vooruit ik zie inderdaad dat ze die cashflow berekenen zonder financing activities. / definitie van free-cashflow - op de site van morningstar - kun je overigens accurater herleiden naar de manier waarop het berekent is dan naar een algemene definitie waarop het eventueel niet berekent is.... Ik interpreteer de getallen van morningstar immers.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:55 schreef Pharmacist het volgende:
Hoe kom je daar bij? PostNL heeft in 2013 en 2016 voor meer dan een miljard aan TNT express verkocht. Bij RMG zie ik niet dat soort de-investeringen.

Morningstar heeft er staan "net cash used for investment" wat "net cash provided by" zou moeten heten volgens mij... Dus het staat verkeerd omschreven op morningstar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:55 schreef Pharmacist het volgende:
Mijn hele punt is juist dat bedrijfsresultaten niet bijzonder betrouwbaar zijn, cashflow is belangrijker. Als je volledig op bedrijfsresultaten focused, zijn er nog wel betere deals dan een P/E van 8. Capita bijvoorbeeld kan je nu voor een forward P/E van 5 kopen. Daar is echter een goede reden voor. De markt is niet dom, er is een goede reden waarom PostNL op een lage multiple trade.
Ja omdat mensen bang zijn voor de toekomst etc etc. Het zijn geen idioten die prognoses maken, die geven toch hun verwachtingen? Het grootste gedeelte wat in Post NL belegt is professionele beleggers, de particulieren die in Post NL zitten maken 8% uit van het totale aandeel.

Price earnings moet je wel interpreteren naar de toekomstverwachting etc natuurlijk, maar dan zeg ik dus ook... Als dat stabiel blijft - wat de verwachting is - dan is dit gewoon een hele goede deal, alles onder een stabiele P/E van 15 is gewoon goed, daar zitten ze nu dus gewoon dik onder bij Pnl.

En als je in de efficiënte markt hypothese gelooft maakt het zelfs geen reet uit of je het koopt of niet want het reflecteert in dat geval precies de waarde die het waard is.

Er is een reden dat Post NL op een lage multiple trade ja.... Maar die reden vind ik dus niet goed.
Desondanks dit alles vind ik het wel interessant hoor, waarom die free cashflow dan zo afwijkt van het bedrijfsresultaat.. Hoe kan dat? Als de operating cash flow langdurig onder de netto winst ligt moet je toch ergens een accounts receivable post opbouwen op de balans? Hoe maak je anders winst zonder inkomsten?

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 10:55 schreef Pharmacist het volgende:
Ik heb net gezegd dat ik long royal mail ben. Ik heb ook gezegd dat ik niet weet of PostNL een goede investering is, alleen dat ik denk dat er betere investeringen zijn.
Ja niks mis mee, je hebt wel gelijk dat als je zo naar die cashflows kijkt dat het niet helemaal duidelijk is waar die verschillen vandaan komen...

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in het verhaal verschil net income / operating income. Lijkt mij dat je long term namelijk - bij een stabiel bedrijf qua assets / income.... Gelijke net income en operating income zou moeten hebben? Verschil operating income / net income zou je toch moeten kunnen herleiden naar zaken waar winst wordt gemaakt zonder cashflow... Dus accounts receivable / payable....

Receivable die toeneemt of payable die afneemt.... Niet te vinden op de balance sheet.. Vaag...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177641780
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:29 schreef ludovico het volgende:
Morningstar heeft er staan "net cash used for investment" wat "net cash provided by" zou moeten heten volgens mij... Dus het staat verkeerd omschreven op morningstar.
De namen van die secties zijn standaard. Een "net cash used for investment" met een positief getal (zoals 2013 en 2016 voor Post NL) betekent dat er is gede-investeerd en dus geld verdiend met verkopen van business onderdelen. Een negatief getal (zoals 2014, 2015 en 2017) betekent juist dat er is geinvesteerd en dus geld betaald.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:29 schreef ludovico het volgende:
Het grootste gedeelte wat in Post NL belegt is professionele beleggers, de particulieren die in Post NL zitten maken 8% uit van het totale aandeel.
Dat geld voor (bijna) elk bedrijf inclusief bijvoorbeeld Carillion dat recentelijk failliet is gegaan. Het gros van de "professionele beleggers" zijn gewoon closet index trackers omdat ze hun dikbetaalde baan vast kunnen houden zolang ze de index maar niet te veel underperformen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:29 schreef ludovico het volgende:
dan is dit gewoon een hele goede deal, alles onder een stabiele P/E van 15 is gewoon goed, daar zitten ze nu dus gewoon dik onder bij Pnl.
Eerder begreep ik ook niet waarom men een P/E van 20 betaalt voor Unilever en Reckitt Benckiser, 25-30 voor Alphabet en Facebook en maar 10-14 voor Shell, SSE en GlaxoSmithKline. Echter, als je kijkt naar de lange termijn performance van die aandelen begrijp je waarom groei (Alphabet, FB) en kwaliteit (Unilever, RB) een hogere multiple verdienen dan value (Shell, SSE, GSK).

Ook 5 jaar geleden leken Shell, SSE en GSK cheap en ULVR, RB, GOOG en FB duur. Maar met de benefit van hindsight is het duidelijk wat de betere investering geweest is. Zoals Buffet zei: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:29 schreef ludovico het volgende:
En als je in de efficiënte markt hypothese gelooft maakt het zelfs geen reet uit of je het koopt of niet want het reflecteert in dat geval precies de waarde die het waard is.
Misschien moet je eens lezen over de weddenschap die Warren Buffet recent heeft gewonnen waarom trackers over 10 jaar hedge funds uitperformden. De markt is behoorlijk efficient en lastig te outperformen.

Ik heb ~60% ofzo van mn portfolio in trackers zitten omdat ik betwijfel of ik de markt kan outperformen. Het enige waarin ik heb gemerkt waar de markt minder efficient is, zijn 1) kleine bedrijven (minder research), 2) car crashes (na de initiele crash van een profits warning blijven bedrijven vaak underperformen) en 3) bedrijven die de markt outperformen (bedrijven blijven vaak doorstijgen na winstverwachtings overtreffingen).

Ik beweer trouwens niet dat PostNL een car crash is, voor de avoidance of doubt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 13:29 schreef ludovico het volgende:
Desondanks dit alles vind ik het wel interessant hoor, waarom die free cashflow dan zo afwijkt van het bedrijfsresultaat.. Hoe kan dat? Als de operating cash flow langdurig onder de netto winst ligt moet je toch ergens een accounts receivable post opbouwen op de balans? Hoe maak je anders winst zonder inkomsten?
Geen idee. Ik verlies interesse als free cash flow slecht is. Het is meer een vereiste voordat ik meer tijd in onderzoek naar een bedrijf stop. Tijd is geld tenslotte :P.

Ik ben op de markt een aantal fraudes (e.g. Quindell, Globo) en car crashes (e.g. Tesco, Mitie, Carillion) tegengekomen die in een vroeg stadium te spotten waren door slechte cash flow. Die bedrijven hadden wel allemaal goede P/E ratios door velerlei accounting trucjes. Cash valt echter lastig te faken.
pi_177642507
LOL ik heb een PostNL shit storm veroorzaakt :D
pi_177643771
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:
Ook 5 jaar geleden leken Shell, SSE en GSK cheap en ULVR, RB, GOOG en FB duur. Maar met de benefit van hindsight is het duidelijk wat de betere investering geweest is. Zoals Buffet zei: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"

Sure maar ehm, Amazon / Netflix zijn niet "fair price" meer maar gewoon veel te duur bijvoorbeeld.. ASML zou nog wel leuk kunnen zijn, maar de gehele markt is overpriced dus het is misschien een idee om, bij aandelen die hoog gewaardeerd zijn i.i.g. even af te wachten... Ik vind het ook tricky om short te gaan op die bedrijven dus ik brand liever even mijn vingers niet.. Idem voor Tesla.

Tjah, wat is "wonderfull" overigens, Coca Cola is wel bazig natuurlijk, semi monopolie... IBM is wat mij betreft al een groter vraagteken waar Buffet ook fors in zit.... Tjah tjah,

Ik heb Zooplus en Nvidia als toekomst gok - great companies... Ook weer erg fors gewaardeerd... Gelukkig Nvidia iets minder erg dan netflix / amazon / tesla, maar alsnog fors.

Intel als dominante partij met prima k/w.....

Maar verder is die hele Amerikaanse aandelenmarkt met niet groei aandelen gewaardeerd op 1/22 koers / winst... Dat is gewoon veel te hoog, dat moet haast wel 20% negatief return opleveren de komende jaren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:

Ik ben op de markt een aantal fraudes (e.g. Quindell, Globo) en car crashes (e.g. Tesco, Mitie, Carillion) tegengekomen die in een vroeg stadium te spotten waren door slechte cash flow. Die bedrijven hadden wel allemaal goede P/E ratios door velerlei accounting trucjes. Cash valt echter lastig te faken.
Mja ik snap je wel, cash is king, maar dan nog, hoe krik je de winst omhoog zonder cashflow te genereren? Ik vind het wel interessant om daar wat onderzoek naar te doen i.i.g.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177645289
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:31 schreef ludovico het volgende:
Sure maar ehm, Amazon / Netflix zijn niet "fair price" meer maar gewoon veel te duur bijvoorbeeld.. ASML zou nog wel leuk kunnen zijn, maar de gehele markt is overpriced dus het is misschien een idee om, bij aandelen die hoog gewaardeerd zijn i.i.g. even af te wachten... Ik vind het ook tricky om short te gaan op die bedrijven dus ik brand liever even mijn vingers niet.. Idem voor Tesla.

Tjah, wat is "wonderfull" overigens, Coca Cola is wel bazig natuurlijk, semi monopolie... IBM is wat mij betreft al een groter vraagteken waar Buffet ook fors in zit.... Tjah tjah,

Ik heb Zooplus en Nvidia als toekomst gok - great companies... Ook weer erg fors gewaardeerd... Gelukkig Nvidia iets minder erg dan netflix / amazon / tesla, maar alsnog fors.

Intel als dominante partij met prima k/w.....

Maar verder is die hele Amerikaanse aandelenmarkt met niet groei aandelen gewaardeerd op 1/22 koers / winst... Dat is gewoon veel te hoog, dat moet haast wel 20% negatief return opleveren de komende jaren.
Amazon en Netflix heb ik niet gekocht omdat ik de prijs niet begrijp (naja, forward price/sales met groei ingebakken). De markt geeft mij tot nu toe echter ongelijk want ze doen het erg goed. Beter dan GOOG en FB, die ik wel hold omdat ik die kan prijzen op forward PEG.

Short is altijd risicovol. De markt kan langer irrationeel blijven dan jij liquide. Bovendien is de natuurlijke beweging van de markt omhoog. De kans is ook nog aanwezig dat de markt gewoon correct is mbt Amazon, Netflix en Tesla.

Volgens mij doelt men met "wonderful" op goede ROCE, profit margins, groei (minstens inflatie), goede casflow en niet al te cyclisch. Maar hangt natuurlijk vanaf wie je vraagt. Mbt coca cola, er zit al tijden geen groei meer in revenue en operating income (hebben andere consumer defensives zoals Proctor & Gamble, Colgate ook last van), dus ik vind eigenlijk een forward multiple van 21 veel te duur voor een business die ex-growth lijkt. Nvidia is inderdaad erg duur, maar het kan het waard zijn om voor kwaliteit en groei te betalen. Nvidia staat ook op mijn watch list.

Je zegt dat de USA markt erg duur is en dat is correct. Ik denk echter dat je die niet 1-op-1 kan vergelijken met andere markten. De USA heeft een relatief groot aandeel FANG en technologie bedrijven die hogere multiples verdienen dan bijvoorbeeld veel Europese heavy weights zoals HSBC, Shell, Roche etc. Ik denk dat dat de markt vertekent. Amerikaanse healthcare bedrijven zijn nml niet duurder dan Europese (Pfizer, Merck, Gilead, Amgen, Celgene, Biogen allemaal 12-14 forward P/E), hetzelfde geld voor banken (Bank of America, Wells Fargo, JP Morgan allemaal 12 forward P/E). China heeft uiteraard wel wat copycats van FANG bedrijven (Baidu, Ali Baba, Tencent), maar China verdient een lagere multiple omdat corporate governance minder is dan in de USA en (IMHO) omdat China demografisch een mindere toekomst heeft dan de USA.

Ik heb overigens tot nu toe op individuele bedrijven na de USA markt ontweken, maar ik begin me meer en meer af te vragen mbt de redenen die ik hierboven noem of ik niet ook gewoon S&P 500 trackers moet kopen ondanks de hoge forward P/E (24 volgens vanguard). De USA is immers 51% ofzo van de global market cap en ik ben underweight.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:31 schreef ludovico het volgende:
Mja ik snap je wel, cash is king, maar dan nog, hoe krik je de winst omhoog zonder cashflow te genereren? Ik vind het wel interessant om daar wat onderzoek naar te doen i.i.g.
Je kan de verhalen nalezen. Bij Globo waren de trade receivables aan het ontploffen en die verstopten ze toen in een subsidiary die ze weer doorverkochten. Bij Quindell kochten ze bedrijven met aandelen die ze nieuw in de markt plaatsten en met de opbrengst van de verkoop werden weer orders geplaatst bij Quindell. Verder waren ze heel aggressief met accounting van accruals (Shareprophets heeft er een hele serie over). Wat ze ook deden was een x% van bedrijf y kopen in jaar 1. In jaar 2 kochten ze weer een slice van bedrijf y, maar op een hogere valuatie en dus konden ze de slice die ze in jaar 1 hadden gekocht nu hoger valueren: "winst".

[ Bericht 2% gewijzigd door Pharmacist op 06-03-2018 18:15:03 ]
pi_177645412
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 18:04 schreef Pharmacist het volgende:
Short is altijd risicovol. De markt kan langer irrationeel blijven dan jij liquide.
Keynes dit geloof ik, deze quote.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177645520
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 18:04 schreef Pharmacist het volgende:
Ik heb overigens tot nu toe op individuele bedrijven na de USA markt ontweken, maar ik begin me meer en meer af te vragen mbt de redenen die ik hierboven noem of ik niet ook gewoon S&P 500 trackers moet kopen ondanks de hoge forward P/E (24 volgens vanguard). De USA is immers 51% ofzo van de global market cap en ik ben underweight.

Naar mijn idee ben je nu teveel aan het doordraven op je "ik verwacht niet beter te presteren dan de markt" idee.

Ik vind het nogal wat hoor, stellen dat de USA index (zoals sp500) voor een veel zwaarder deel groei aandelen bezit dan bijv de AEX, ASML tikt bij de AEX ook wel aardig op de balans... Bij bedrijven als Caterpillar ga je toch geen 5% groei op jaarbasis meer verwachten? Nouja misschien wel hoor maar ik vind het nogal fors, ook in historisch perspectief voor de SP zelf.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177645534
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 18:13 schreef ludovico het volgende:
Keynes dit geloof ik, deze quote.
Jah, die heb ik uiteraard niet zelf bedacht :P.

Voor de mensen die wel interesse hebben in shorten (van een Britse short seller): "the best time to kick a man is when he is down" - je kan beter wachten tot het verval is begonnen. Dan kan het hard gaan, zeker omdat het voor fund managers dagen (soms weken) kan duren voordat ze hun stake verkocht hebben.
pi_177645552
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 18:04 schreef Pharmacist het volgende:
Je kan de verhalen nalezen. Bij Globo waren de trade receivables aan het ontploffen en die verstopten ze toen in een subsidiary die ze weer doorverkochten. Bij Quindell kochten ze bedrijven met aandelen die ze nieuw in de markt plaatsten en met de opbrengst van de verkoop werden weer orders geplaatst bij Quindell. Verder waren ze heel aggressief met accounting van accruals (Shareprophets heeft er een hele serie over). Wat ze ook deden was een x% van bedrijf y kopen in jaar 1. In jaar 2 kochten ze weer een slice van bedrijf y, maar op een hogere valuatie en dus konden ze de slice die ze in jaar 1 hadden gekocht nu hoger valueren: "winst".
_O- echt dat die big 5 van vroeger niet gewoon allemaal in as zijn veranderd is een wonder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177645572
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 18:20 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Jah, die heb ik uiteraard niet zelf bedacht :P.

Voor de mensen die wel interesse hebben in shorten (van een Britse short seller): "the best time to kick a man is when he is down" - je kan beter wachten tot het verval is begonnen. Dan kan het hard gaan, zeker omdat het voor fund managers dagen (soms weken) kan duren voordat ze hun stake verkocht hebben.


Kvind Keynes wel een mooie vent, heb een moeilijk te lezen boek van hem thuis liggen. ^O^
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 6 maart 2018 @ 23:26:45 #44
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177653380
PostNL zie ik ook niet echt de aantrekkelijkheid van het aandeel. Mail is dooie business en parcels belachelijk veel concurrentie en zijn ze niet de lowest-cost provider. Tevens:
quote:
"I try to buy stock in businesses that are so wonderful that an idiot can run them. Because sooner or later, one will." -Warren Buffet
En Erna Verhagen is Donkey Kong.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:
Eerder begreep ik ook niet waarom men een P/E van 20 betaalt voor Unilever en Reckitt Benckiser, 25-30 voor Alphabet en Facebook en maar 10-14 voor Shell, SSE en GlaxoSmithKline. Echter, als je kijkt naar de lange termijn performance van die aandelen begrijp je waarom groei (Alphabet, FB) en kwaliteit (Unilever, RB) een hogere multiple verdienen dan value (Shell, SSE, GSK).
Ook 5 jaar geleden leken Shell, SSE en GSK cheap en ULVR, RB, GOOG en FB duur. Maar met de benefit van hindsight is het duidelijk wat de betere investering geweest is. Zoals Buffet zei: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"
Newton’s first law of motion.
quote:
I get teased, and we're not momentum investors by any way, shape, or form, but I do believe there is such a thing as fundamental momentum. That companies that are performing well are more likely to continue performing well, and companies that are performing poorly are more likely to continue poorly. So it's not a new concept, but at Oakmark, it's applying something that's thousands of years old. You can take these nuggets. George Soros, with his theory of reflexivity, which was written up in a book hundreds of pages long that I find very difficult to follow, but way, way oversimplified, says that what's going on emotionally in investors can actually influence the real economy and that psychology has a real effect on the economy, and when direction changes, a simple psychological change can be enough to bring about a real change in the economy.
Bill Nygren at Google Talks

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:
Misschien moet je eens lezen over de weddenschap die Warren Buffet recent heeft gewonnen waarom trackers over 10 jaar hedge funds uitperformden. De markt is behoorlijk efficient en lastig te outperformen.
Ik heb ~60% ofzo van mn portfolio in trackers zitten omdat ik betwijfel of ik de markt kan outperformen. Het enige waarin ik heb gemerkt waar de markt minder efficient is, zijn 1) kleine bedrijven (minder research), 2) car crashes (na de initiele crash van een profits warning blijven bedrijven vaak underperformen) en 3) bedrijven die de markt outperformen (bedrijven blijven vaak doorstijgen na winstverwachtings overtreffingen).
Trackers / Indexfunds zijn ook ‘actieve’ momentum bets.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:31 schreef ludovico het volgende:
Sure maar ehm, Amazon / Netflix zijn niet "fair price" meer maar gewoon veel te duur bijvoorbeeld..
Amazon ooit hier al eens over gehad. Netflix lijkt duur maar ze doen $560m net income bij een gemiddelde maandelijkse revenue per user (ARPU) van slechts $9.43. Elke $1 increase in ARPU vloeit bijna direct naar net income – say $0.65 ($1 – 35% taxes et al.). Nu ben ik verre van een actieve netflix gebruiker maar ik – en ik denk velen met mij – zouden niet overwegen abbo op te zeggen als we ooit $15-20 moeten betalen. Bij 112m gebruiker en $15-$9.43 * 0.65 = $3.62 vloeit er dus een additionele c. $5bn naar net income. Opeens betaal je een P/E van 25 voor iets dat nog sterk groeit.
Niet dat ik zelf in Netflix zou investeren maar een beetje flexibele investbrain is enorme asset.

Overigens een quote uit hetzelfde interview hierboven (long, but worth it):
quote:
Interviewer: Do you see that this philosophical evolution in value investing is going to a different level now? People were talking about this in 2000. I think I ask this question with a lot of humility in fact and skepticism, because in 2000 when people were investing in technology companies, there was a case to be made that value investors, they were saying they were not getting in on the internet. What you're saying is that there is a similar case today, but the situation has changed where these companies are big enough, they're producing cash and real earnings. Lay that out for us. Help us understand what the reality is now.

Bill Nygren: [...]
So then value investing says, "Well, we can one-up that. We'll just buy the lowest quartile of P/Es." That probably still worked in the '80s domestically, maybe in the '90s internationally. You just put a portfolio together of all the low P/E stocks, you be patient, you hold them until they're not low P/E anymore, and that was enough to work. Then the ETFs came along, said, "We don't need to pay stock pickers to get low P/E stocks. We can get a computer program to pick low P/E stocks. We'll give that to you for almost free." To earn an active management fee, you've always had to stay one step ahead of the computers. I think one of the frustrations you hear with a lot of value managers today is, what I did 20 years ago isn't working anymore. I think that's always been the case. What worked 20 years ago very rarely still works today. Twenty years ago you could just buy low P/E, low price to book value stocks, and that was enough to be attractive. Now, you can do that for almost no fee and the computers have gotten smarter about combining low P/E, low price to book with some positive characteristics - book value growth, earnings growth. The simple, obvious stocks that look cheap generally deserve to be cheap. When I started at Harris 30 years ago, we were one of the earliest firms to do computer screening to find ideas. Once a month, we would pay to have a universe of 1,500 stocks rank ordered by P/E ratio. As analysts, the day that output came in, we would all be crawling all over it to look at what the new low P/E stocks were. Today, any of our administrative assistants could put that screen together in a couple of minutes. Because it's become so easy to get, it's not valuable anymore. I think it's probably not just investing, that's through a lot of industries, as information becomes more easily accessible it loses its value. Today, the more interesting ideas, to me, at least, are these ideas where a P/E ratio misses it, or there's a non-earning asset. We talked about cash. We talked about unrelated investments. We talked about income statement investing where you're offering the customer an unusual bargain to grow scale and grow the size of your moat. That's kind of evolved into the technology area today because these companies have become big enough to think about what they might look like five to seven years down the road and think, it's really not much riskier to try and guess what Intel will look like five years from now than it is to try and guess what Procter Gamble will look like five years from now.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:31 schreef ludovico het volgende:
Tjah, wat is "wonderfull" overigens, Coca Cola is wel bazig natuurlijk, semi monopolie... IBM is wat mij betreft al een groter vraagteken waar Buffet ook fors in zit.... Tjah tjah,
Heb juist $KO (en $MCD) verkocht terwijl ik ze kocht met de intentie nooit te verkopen. P/E van 25+ terwijl het niet of nauwelijks groeit? Seems stretched. Denk dat ik mijn kapitaal ergens anders beter investeren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:31 schreef ludovico het volgende:

Ik heb Zooplus en Nvidia als toekomst gok - great companies... Ook weer erg fors gewaardeerd... Gelukkig Nvidia iets minder erg dan netflix / amazon / tesla, maar alsnog fors.
Zooplus, interessant. Vanwaar? Pas nog een interessante write-up van gelezen (http://www.haydencapital.(...)7/04/ZO1_Writeup.pdf)
pi_177657341
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:26 schreef Sokz het volgende:
PostNL zie ik ook niet echt de aantrekkelijkheid van het aandeel. Mail is dooie business en parcels belachelijk veel concurrentie en zijn ze niet de lowest-cost provider. Tevens:
Ja m.b.t. post allicht, dat heeft meer te maken denk ik met concurrentie binnen NL...

Die pakket sector die gaat wel lekker.
Als het trouwens aan het eigen presteren ligt dat ze niet de lowest cost provider zijn geeft dat eigenlijk met een goede herstructurering van de activiteiten alleen maar meer upside potential. Dan is die k/w van 8 dus nog aan de hoge kant... Overigens zijn ze daar hard mee bezig en spenderen ze daar ook zo 100 miljoen per jaar aan dusseh.... Misschien dat daar het verschil ook in zit mbt die cashflow en de netto winst, misschien spreiden ze deze kosten over meerdere jaren.
Verder verwacht ik eigenlijk vanwege schaalvoordelen ergens een overname van een grotere vis, zeker m.b.t. parcels... Kan de postsector van Post NL weer terug naar de overheid.

Mja verder zo moordend is die pakket sector ook weer niet, er zijn 2 serieuze spelers op de retail markt.... Post NL en DHL parcel, de overig partijen stellen echt geen drol voor, en blijkbaar gaat dat zelfs nog winstgevend dus dat vind ik al knap van ze. Post NL maakt per pakket zo 40% minder kosten dan DHL parcel gok ik zo vanwege schaalvoordelen. Ja DHL parcel haalt die achterstand wel wat in denk ik.... Maar de werkmethode met hun tijdsvensters en losse personeel is erg duur, zeker nu ze straks stoppen met stukloon en mensen meer dan minimumloon moeten gaan betalen.... Oh oh, Post NL zit wel even goed hoor, zeker in Nederland. Alleen die postsector is vervelend maar dat gaat PNL echt niet exploiteren als het verlieslatend wordt hoor. In het ergste geval verkopen ze de assets voor de marktprijs en blijft de pakket sector op volle toeren draaien. Logischer lijkt mij dat de overheid sterke regulatie gaat plaatsen binnen deze sector... Aanbestedingen vergelijkbaar met openbaar vervoer. Of dat het weer een tak wordt binnen de overheid.

Als je overigens tevreden bent met 7% op jaarbasis dan is een consequente k/w van 14 voldoende... Ik ga er misschien net iets teveel uit van prognoses gesteld door het management van Post NL zelf en evt informatie die beschikbaar komt via analisten... Dat zou kunnen.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 07-03-2018 10:56:20 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177658200
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:26 schreef Sokz het volgende:
Zooplus, interessant. Vanwaar? Pas nog een interessante write-up van gelezen (http://www.haydencapital.(...)7/04/ZO1_Writeup.pdf)
30% groei op jaarbasis en ik heb vertrouwen in het concept, alle klanten zijn overigens tevreden over Zooplus....

Je ziet ook in het buitenland (US/GB) waar de markt voor diervoer wat meer verzadigd is dat er binnen de EU best een grote potentie is voor forse omzetgroei. De Europese markt leent zich ook beter voor huis aan huis bezorging vanwege de hogere dichtheid van de bevolking dussz kostentechnisch is het voordeel extra in de EU... Dat alles i.c.m. het laten zien van forse omzetgroei (30% op jaarbasis) laat wel zien dat het echt om een betere speler gaat, ze zijn veel groter dan de concurrenten, spelen alles op omzetgroei, distributie centra zijn gebouwd op compact en zwaar en hebben daar een voordeel t.o.v. concurrenten die meer doen dan alleen dierproducten...

Ja en ik geloof voornamelijk vooral in het concept, het is nu nog klein en dat zou naar mijn idee veel groter moeten zijn... Online is alles 10x goedkoper, dierenspeciaalzaken zijn fors duur... Ehh op de fiets hondenbrokken halen is niet te doen... (dus de tendens dat minder mensen een auto hebben zorgt er ook voor dat dit concept beter gaat werken)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177861763
Weet iemand of er een organisatie / lobby is die tekeer gaat tegen de nieuwe PRIIPs regels? En dan het lieft op het punt dat in de VS genoteerde ETFs niet meer kunnen worden aangekocht. Ik vind het vrij achterlijke (en dure) betutteling. Alsof iedere particulier in Europa te achterlijk is om een Engelstalige prospectus te begrijpen.
pi_177927365
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:
De namen van die secties zijn standaard. Een "net cash used for investment" met een positief getal (zoals 2013 en 2016 voor Post NL) betekent dat er is gede-investeerd en dus geld verdiend met verkopen van business onderdelen. Een negatief getal (zoals 2014, 2015 en 2017) betekent juist dat er is geinvesteerd en dus geld betaald.

Ja precies, een positief getal geeft desinvestering aan dus is niet gebruikt voor investment.... Terwijl de kolom dus wel "net cash used for investment" heet. Daar zat wel verwarring, grappig dat Royal mail aan het uitbreiden is..... Maybe dat ze Post NL wel willen overkopen ;)

Op de site van Post NL zelf staat er een cash bedrijfsresultaat die sterk afwijkt van die van morningstar...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_177927827
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:40 schreef Pharmacist het volgende:
Ook 5 jaar geleden leken Shell, SSE en GSK cheap en ULVR, RB, GOOG en FB duur. Maar met de benefit van hindsight is het duidelijk wat de betere investering geweest is. Zoals Buffet zei: "It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"

Ben nu bezig met een vak dat stelt dat er een value premium bestaat en ook een negatieve market cap premium zogezegd.

Je kan het beste investeren (maybe een tikkeltje verouderde onderzoeken wel) in kleine bedrijven die bij de slechte performers behoren. (van bijv afgelopen 5 jaar)

Je kunt ook niet verwachten dat die extreme koerswinsten met weinig onderliggende waarde opeens stoppen met stijgen terwijl de gehele markt zich in een bull-market bevindt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 maart 2018 @ 16:49:36 #50
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177935838
Value =/= slechtste performers, sterker nog, je leert ook dat er een momentum premium is. Volgens mij gebruiken fama & french en carhart relatieve book value als methode. Verder behoeft factor beleggen ook weer enige nuance. Zo kan ik me een onderzoek herinneren (kan hem even niet vinden though) dat aantoont dat de lange termijn outperformance van small caps vooral in de eerste twee jaar na een crisis / bodem gerealiseerd worden en dat c. 70% van de tijd large als groep outperformed.
  maandag 19 maart 2018 @ 16:56:11 #51
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177935991
Overigens, een boek waar ik per ongeluk tegenaan liep en vrij weinig van verwachtte, maar toch erg informatief blijkt te zijn:
https://www.amazon.com/100-Baggers-Stocks-100-1/dp/1621291650
(of hier pdf: http://csinvesting.org/wp-content/uploads/2017/05/100Baggers.pdf)

Een redelijk hoog "you can do it" gehalte maar als je daar doorheen leest vind je enkele goede kenmerken van succesvolle bedrijven (en dus investeringen)
pi_177937533
Is er nog een goed alternatief voor Google Finance?

De oude site lijkt nu definitief uit de lucht, en de nieuwe is onbruikbaar.

Wat ik zoek is gewoon een overzichtelijke (dag)grafiek van alle indeces, en van de aandelen die je via ticker kunt opzoeken (zoals voorheen wel allemaal mooi werkte bij Google).
pindazakje
pi_177938042
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 11:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ben nu bezig met een vak dat stelt dat er een value premium bestaat en ook een negatieve market cap premium zogezegd.

Je kan het beste investeren (maybe een tikkeltje verouderde onderzoeken wel) in kleine bedrijven die bij de slechte performers behoren. (van bijv afgelopen 5 jaar)

Je kunt ook niet verwachten dat die extreme koerswinsten met weinig onderliggende waarde opeens stoppen met stijgen terwijl de gehele markt zich in een bull-market bevindt.
Heb je een link naar een paper over de negatieve market cap premium? Conceptueel gezien is het natuurlijk wel logisch aangezien je bij market cap gewogen altijd overwogen zit in aandelen die overgewaardeerd zijn en vice versa.

Zoals Sokz zegt is er ook een Momentum premium, deze is negatief gecorreleerd met small cap value. Dus een combinatie van beide is wel lekker in je portfolio. Alleen heb ik zelf nog niet veel succes gehad in het vinden van fondsen die goed de Momentum factor weten te implementeren.

https://www.portfoliovisualizer.com/ Is wel een handige website om de exposures van verschillende fondsen te bekijken. Alleen is het gefocust op fondsen uit de VS, dus nu niet meer heel nuttig voor Europeanen ;(
pi_177941658
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:34 schreef ratatat het volgende:
Heb je een link naar een paper over de negatieve market cap premium? Conceptueel gezien is het natuurlijk wel logisch aangezien je bij market cap gewogen altijd overwogen zit in aandelen die overgewaardeerd zijn en vice versa.

Measuringabnormal performance - Do stocks overreact? - Chopra 1992

Staat wat in over small firms dat daar meer overreactie is dus dat de "loser" portfolio extra onredelijk is afgestraft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 19 maart 2018 @ 23:31:59 #55
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177945719
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:13 schreef Hyaenidae het volgende:
Is er nog een goed alternatief voor Google Finance?

De oude site lijkt nu definitief uit de lucht, en de nieuwe is onbruikbaar.

Wat ik zoek is gewoon een overzichtelijke (dag)grafiek van alle indeces, en van de aandelen die je via ticker kunt opzoeken (zoals voorheen wel allemaal mooi werkte bij Google).
Zo, verneuken die even die site. Yahoo finance voor (dag) grafieken. Rocketfinancial.com voor al het andere (incl wat extra's).
pi_177945763
quote:
99s.gif Op maandag 19 maart 2018 23:31 schreef Sokz het volgende:

[..]

Zo, verneuken die even die site. Yahoo finance voor (dag) grafieken. Rocketfinancial.com voor al het andere (incl wat extra's).
Ja echt niet mee te werken nu.
Yahoo ken ik al maar hoef al die nieuws en plaatjes niet, wil gewoon snel koersen en beetje de dagtrend kunnen volgen met 1 muisklik zoals met Google ging. Misschien toch dieper induiken.
Die andere is nieuw voor me, thanks
pindazakje
  dinsdag 20 maart 2018 @ 15:34:47 #57
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_177958659
investing.com is redelijk, maar de app voor de portfolio niet,

Ik zoek iets praktisch voor thuis. Iemand een idee?

MArketwatch nog niet gepoogd trouwens.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_177964115
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 15:34 schreef One_conundrum het volgende:
investing.com is redelijk, maar de app voor de portfolio niet,

Ik zoek iets praktisch voor thuis. Iemand een idee?

MArketwatch nog niet gepoogd trouwens.
Jstock pro voor op de mobiel is geniaal :)
We fear that which we cannot see
  dinsdag 20 maart 2018 @ 22:22:36 #59
256829 Sokz
Livin' the life
pi_177970881
Jae_Jun twitterde op dinsdag 20-03-2018 om 20:19:45 In the aftermath of @google finance's death, here are some alternatives.1. https://t.co/BAsc6dC0OK Free Portfolio Tracker with Google Sheets 2. https://t.co/52oNldqaFG News aggregator with Google Sheets3. https://t.co/IehxehANS0 OSV's portfolio alternative (paid version) https://t.co/887kVLj1L8 reageer retweet
  maandag 26 maart 2018 @ 18:21:26 #60
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_178104584
Die nieuwe feestructuur van Binck... Binck wil even servicefee door de strot van haar klanten duwen. o|O Tijd om een nieuwe broker te zoeken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 26 maart 2018 @ 18:30:47 #61
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_178104775
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:21 schreef monkyyy het volgende:
Die nieuwe feestructuur van Binck... Binck wil even servicefee door de strot van haar klanten duwen. o|O Tijd om een nieuwe broker te zoeken.
Dat zie ik veel mensen zeggen. Benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:43:40 #62
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_178122969
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:30 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Dat zie ik veel mensen zeggen. Benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen.
Als werkende bij één van de Nederlandse banken, kreeg ik er gisteren al de nodige vragen over.
The more debt, the better
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:49:21 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178123110
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:21 schreef monkyyy het volgende:
Die nieuwe feestructuur van Binck... Binck wil even servicefee door de strot van haar klanten duwen. o|O Tijd om een nieuwe broker te zoeken.
Ik van van 0 (privé tarief) naar 90 euro service fee per maand. Ik heb Binck gezegd dat ik mijn 0-tarief wil houden of dat ze anders de porto die ik bij hen heb naar een van mijn andere brokers kunnen overboeken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 13:50:01 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178123132
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:30 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Dat zie ik veel mensen zeggen. Benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen.
Zo weinig dat het lucratief is, denk ik. Maar ik ben voro 1 mei weg als ik fee moet gaan betalen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178123257
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik van van 0 (privé tarief) naar 90 euro service fee per maand. Ik heb Binck gezegd dat ik mijn 0-tarief wil houden of dat ze anders de porto die ik bij hen heb naar een van mijn andere brokers kunnen overboeken.
Zoveel ook gelijk?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 27 maart 2018 @ 14:05:13 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178123470
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zoveel ook gelijk?
ja, hiervoor hoefde ik dus niks te betalen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 15:41:07 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178125470
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik van van 0 (privé tarief) naar 90 euro service fee per maand.
Hoe kom je op ¤90 per maand? Het gaat naar ¤3 + 0,01% per maand maar vermogen boven de 400k telt niet dus je maximum is ¤43 per maand/ ¤516 per jaar. Evengoed zijn ze mij dus kwijt want alles boven de ¤0 is onacceptabel.

Ik stap over naar Lynx. Rekeningnummer zojuist binnen gekregen en ik ben mijn overboekingsformulieren nu aan het invullen.

Ik verwacht trouwens dat massa's mensen gaan opstappen. Voor kleine inactieve beleggers en buy&hold beleggers wordt het nu veel te duur en actieve beleggers die veel handelen hadden sowieso al niets te zoeken bij Binck.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_178125772
Kun je 10 jaarsstaatsobligaties shorten als goedkope lening? Of ligt dit meer aan wat de broker rekent... Ehm, je kunt hiermee wel anticiperen op een rentestijging.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_178126564
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe kom je op ¤90 per maand? Het gaat naar ¤3 + 0,01% per maand maar vermogen boven de 400k telt niet dus je maximum is ¤43 per maand/ ¤516 per jaar. Evengoed zijn ze mij dus kwijt want alles boven de ¤0 is onacceptabel.

Ik stap over naar Lynx. Rekeningnummer zojuist binnen gekregen en ik ben mijn overboekingsformulieren nu aan het invullen.

Ik verwacht trouwens dat massa's mensen gaan opstappen. Voor kleine inactieve beleggers en buy&hold beleggers wordt het nu veel te duur en actieve beleggers die veel handelen hadden sowieso al niets te zoeken bij Binck.
Waarom Lynx en niet Degiro? Overigens dacht ik dat jij 100% cash zat.
pindazakje
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 17:08:20 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178127316
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 16:36 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarom Lynx en niet Degiro? Overigens dacht ik dat jij 100% cash zat.
Grootste deel wel, maar ik heb nog 1 obligatie staan die btw onderhand ook maar eens weg moet.

Lynx omdat ik even voor 1 mei een vervanging moet hebben. Ik ben al bekend met Interactive Brokers (en Lynx is reseller daarvan) want jarenlang daar een tradingaccount gehad. Direct naar IB was ook een (waarschijnlijk betere) optie maar in de UK stellen ze altijd van die lastige vragen en Lynx was in 2 minuten geregeld zonder lastige vragen. En de transfer moet voor 24 april rond zijn want daarna zit ik weer tot september in de rimboe zonder telefoon/ internet etc

Degiro heb ik geen ervaring mee en ik raak altijd iets wat wantrouwend als een relatief kleine partij goedkoper is dan een mega broker die een groot deel van de wereldwijde professionele handel voor zijn rekening neemt met alle schaalvoordelen van dien. Dan wil ik eerst precies begrijpen hoe dat kan en daar had ik nu geen zin in om dat uit te zoeken. Sowieso maakt het nu voor mij toch niets uit, beiden zijn gratis. Dan ga ik voor degene die ik ken en vertrouw.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 17:18:54 #71
256829 Sokz
Livin' the life
pi_178127541
Heb ook gister een account bij IB geopend. Had mijn hele portefeuille al verspreid over 3-4 accounts en was net van plan alles naar Binck te verplaatsen. Fee verhoging komt dus net op tijd anders betaal je ook nog weer E25 per regel overboekingskosten. (weet iemand of er hiervoor een vergoeding is bij Interactive Brokers?)

[ Bericht 12% gewijzigd door Sokz op 27-03-2018 17:24:41 ]
  dinsdag 27 maart 2018 @ 17:22:56 #72
256829 Sokz
Livin' the life
pi_178127609
Overigen zou je, lonend bij een grotere portefeuille en zeer passief / LT investing, ook kunnen vragen om je binck account om te zetten naar "inactive". Dan betaal je geen service fee (voorlopig?) maar krijg je verder ook geen toegang tot de volledige website / app etc en live (of 15min delayed) streaming. Back to basics
pi_178127788
Had niet eens gelezen dat het duurder wordt.
"Bij Binck werken we continu aan het verbeteren van onze dienstverlening." stond er bovenaan het mailtje, dus ik dacht mooi goed bezig bij Binck!
Maar nergens vermelden ze expliciet dat het flink duurder wordt. Naaiers!
Wat wordt er nu daadwerkelijk verbeterd aan de dienstverlening?
pindazakje
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 17:42:29 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178127987
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 17:22 schreef Sokz het volgende:
Overigen zou je, lonend bij een grotere portefeuille en zeer passief / LT investing, ook kunnen vragen om je binck account om te zetten naar "inactive". Dan betaal je geen service fee (voorlopig?) maar krijg je verder ook geen toegang tot de volledige website / app etc en live (of 15min delayed) streaming. Back to basics
Hoe is dat eigenlijk anders dan de bestaande Binck Basic?
Anyway, ik heb de overstap naar Lynx toch al in gang gezet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:02:06 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178128360
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 15:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe kom je op ¤90 per maand? Het gaat naar ¤3 + 0,01% per maand maar vermogen boven de 400k telt niet dus je maximum is ¤43 per maand/ ¤516 per jaar. Evengoed zijn ze mij dus kwijt want alles boven de ¤0 is onacceptabel.

Ik stap over naar Lynx. Rekeningnummer zojuist binnen gekregen en ik ben mijn overboekingsformulieren nu aan het invullen.

Ik verwacht trouwens dat massa's mensen gaan opstappen. Voor kleine inactieve beleggers en buy&hold beleggers wordt het nu veel te duur en actieve beleggers die veel handelen hadden sowieso al niets te zoeken bij Binck.
ik ben in het blue pakket ingedeeld. Van die cap boven de 400k heb ik niks gelezen in de mail. Dat scheelt natuurlijk wel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:04:40 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178128407
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 17:18 schreef Sokz het volgende:
Heb ook gister een account bij IB geopend. Had mijn hele portefeuille al verspreid over 3-4 accounts en was net van plan alles naar Binck te verplaatsen. Fee verhoging komt dus net op tijd anders betaal je ook nog weer E25 per regel overboekingskosten. (weet iemand of er hiervoor een vergoeding is bij Interactive Brokers?)
die ga ik niet betalen, want zij veranderen de voorwaaarden.

Zou mooi zijn: ga je naar een bizarre service fee en dan ook een bizarre line fee. Kun je al het geld van je klanten cashen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 18:07:51 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178128478
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

ik ben in het blue pakket ingedeeld. Van die cap boven de 400k heb ik niks gelezen in de mail. Dat scheelt natuurlijk wel.
Dat stond ook niet in de mail maar in een pdf op de website met alle tarieven. Anyway, een grote Buy&hold belegger met maar 1 fonds in portefeuille gaat via de goedkoopste optie (groen) dus ¤516 per jaar betalen voor de administratie van één fondsregelje en misschien 4x per jaar een dividenduitkering 8)7

En dan ga ik er nog vanuit dat dat ene fonds geen ETF is want dan is het meer dan het dubbele
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:14:33 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178128648
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat stond ook niet in de mail maar in een pdf op de website met alle tarieven. Anyway, een grote Buy&hold belegger met maar 1 fonds in portefeuille gaat via de goedkoopste optie (groen) dus ¤516 per jaar betalen voor de administratie van één fondsregelje en misschien 4x per jaar een dividenduitkering 8)7

En dan ga ik er nog vanuit dat dat ene fonds geen ETF is want dan is het meer dan het dubbele
jij kunt dan voor 25 overboeken. Mij kost dat bijna 1000 euro
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 18:18:31 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178128737
Het is helemaal absurd als je bedenkt dat veel ETF's expense ratio's hebben van <0.1%
Dat is dus inclusief management, herbalanceringen etc.

En bij Binck betaal je dan jaarlijks ¤36 + 0.12% service fee om een simpel aandeel in portefeuille te hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:19:40 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178128758
Ik denk dat ze helemaal niet op grote B&H beleggers zitten te wachten. Ze willen kleine particulieren die de hele tijd gokken met turbo’s en sprinters. Kijk maar eens in het overzicht van hen waarin staat waar vooral in gehandeld wordt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178128802
Succes de komende tijd

RT_com twitterde op maandag 26-03-2018 om 11:38:07 Death of US dollar? China launches petro-yuan to challenge greenback’s dominance https://t.co/1H3N8Ts6JF https://t.co/RVW5NBpJPw reageer retweet
RT_com twitterde op dinsdag 27-03-2018 om 16:30:02 China, Russia actively reducing dependence on US dollar in bilateral trade https://t.co/4hySSM4Eyd reageer retweet
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 18:24:45 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178128850
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:19 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat ze helemaal niet op grote B&H beleggers zitten te wachten. Ze willen kleine particulieren die de hele tijd gokken met turbo’s en sprinters. Kijk maar eens in het overzicht van hen waarin staat waar vooral in gehandeld wordt
Ze verdienen weinig aan die B&H beleggers, maar volgens mij kosten ze ook bijna niets. En af en toe doen die toch wel een transactie waarvoor ze relatief veel betalen.

Daarnaast moet je wat langer kijken dan je neus lang is. Een deel van de "onrendabele" beleggers gaat misschien volgend jaar wel actief traden.

Ik heb altijd geleerd dat als je een winkel hebt, dan moet je zorgen dan je zoveel mogelijk mensen in je winkel krijgt. Ook al koopt niet iedereen iets, vroeg of laat kopen mensen toch iets.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 18:30:14 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178128957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze verdienen weinig aan die B&H beleggers, maar volgens mij kosten ze ook bijna niets. En af en toe doen die toch wel een transactie waarvoor ze relatief veel betalen.

Daarnaast moet je wat langer kijken dan je neus lang is. Een deel van de "onrendabele" beleggers gaat misschien volgend jaar wel actief traden.

Ik heb altijd geleerd dat als je een winkel hebt, dan moet je zorgen dan je zoveel mogelijk mensen in je winkel krijgt. Ook al koopt niet iedereen iets, vroeg of laat kopen mensen toch iets.
Wij gaan nooit kopen, daar zijn we te slim voor. Ze moeten het hebben van de mensen die hun hele rendement verhandelen. Of die tegen 6 procent gaan lenen om rd te kopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 20:02:20 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178130868
Even rondgebeld.
Voor mensen die weg willen bij Binck, kan ik nog een hele interessante aanbieding doen. Voor een beperkt aantal mensen. PM me maar als je interesse hebt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178130928
Ben dus recent begonnen met ETF's (was individueel aandeelbelegger pur sang), maar merk dat het voor mijzelf een goede aanvulling is om te hebben op mijn port.

Wil eigenlijk nu procentueel grote posities beginnen op te bouwen (DCA) en ben begonnen met de Vanguard S&P500 en de Developed Asia ex Japan.

Neig als aanvulling hier op naar de USD Corporate Bond UCITS ETF / Emerging Markets UCITS ETF.

Voornamelijk opzoek naar low cost (max 0,25%) en dividend, dus mocht iemand een mooie aanvulling weten op mijn huidige twee dan hoor ik het graag!

PS: mn aandelen port is m.i. goed gespreid en heb er ook wat individuele corporate bonds naast gekocht. Gaat mij eigenlijk om een kern van ~4 etf's op te bouwen die elkaar complementeren :)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  dinsdag 27 maart 2018 @ 20:46:01 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178131980
Lynx rekeningetje geopend. Ze om advies gevraagd mbt overboeken van mijn Binck portefeuille. Alles verkopen is snel en goedkoop, maar ik heb een aantal zeer illiquide fondsen die je niet zomaar kunt kopen/verkopen. En ik ben ook niet van plan 25 euro per regel te gaan betalen!

Ik kan nog 4 mensen die aanbieding doen nu. Is echt een mooie aanbieding.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:03:54 #87
256829 Sokz
Livin' the life
pi_178132490
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 17:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe is dat eigenlijk anders dan de bestaande Binck Basic?
Anyway, ik heb de overstap naar Lynx toch al in gang gezet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178132593
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:03 schreef Sokz het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom loont dat niet bij een kleinere portefeuille? En dan kun je nog steeds transacties doen via de website neem ik aan?
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:10:24 #89
256829 Sokz
Livin' the life
pi_178132688
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 20:46 schreef LXIV het volgende:
Lynx rekeningetje geopend. Ze om advies gevraagd mbt overboeken van mijn Binck portefeuille. Alles verkopen is snel en goedkoop, maar ik heb een aantal zeer illiquide fondsen die je niet zomaar kunt kopen/verkopen. En ik ben ook niet van plan 25 euro per regel te gaan betalen!

Ik kan nog 4 mensen die aanbieding doen nu. Is echt een mooie aanbieding.
Verkopen (en weer aankopen) kost je toch ook wel >25 per regel dan?
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:18:02 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178132891
Nog 3 plekken. Het is ook wel iets voor Selang, want het lijkt met meest op rente..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:25:29 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178133082
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:10 schreef Sokz het volgende:

[..]

Verkopen (en weer aankopen) kost je toch ook wel >25 per regel dan?
Hangt van de grootte van het fonds af. Maar ik heb bijvoorbeeld redelijk wat BA 6,75% en daar is de handel gewoon erg dun. Die kan ik niet in één keer verkopen tegen een goede prijs want ik denk dat er ik meer heb dan de gemiddelde dagomzet. VEON ook zo iets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 21:28:16 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178133173
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:03 schreef Sokz het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe krijg jij dat scherm met inactive? Anyway, ik heb net nog even een mailtje gestuurd naar Binck om te vragen naar die inactive ("van een vriend hoorde ik dat...."). Een reden voor mij om dat misschien toch wel te willen is omdat ik nog iets van ¤570 aan transactietegoed heb staan zonder einddatum.

Evengoed heb ik nu ook die Lynx rekening dus ik kan elk moment over.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_178133362
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe krijg jij dat scherm met inactive? Anyway, ik heb net nog even een mailtje gestuurd naar Binck om te vragen naar die inactive ("van een vriend hoorde ik dat...."). Een reden voor mij om dat misschien toch wel te willen is omdat ik nog iets van ¤570 aan transactietegoed heb staan zonder einddatum.

Evengoed heb ik nu ook die Lynx rekening dus ik kan elk moment over.
Gewoon bellen en zeggen dat je die wilt (ze proberen je om te praten, maar gewoon duidelijk zeggen dat je inactive wilt). Bij mij binnen 1 dag geregeld en :)

'van een vriend gehoord', whoa dat is lief van jou! O+
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:33:54 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178133396
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe krijg jij dat scherm met inactive? Anyway, ik heb net nog even een mailtje gestuurd naar Binck om te vragen naar die inactive ("van een vriend hoorde ik dat...."). Een reden voor mij om dat misschien toch wel te willen is omdat ik nog iets van ¤570 aan transactietegoed heb staan zonder einddatum.

Evengoed heb ik nu ook die Lynx rekening dus ik kan elk moment over.
Ik had (heb) bij Binck een privé-tarief. Dat kon ook, daar werd ik door Dinosaur_jr op gewezen een paar jaar terug. Ik had geen bewaarloon zoals in Binck Basic, maar had wel de lage tarieven van Binck Active.

Even bellen met de bank maakt echt veel uit. Maar ik hoorde dat ze nu dus dat niet meer doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178133655
wat is nu de beste plek voor buy&hold gericht op ETF's en wereldindex? Er zijn zoveel aanbieders dat ik door de billen het bos niet net zie.

Éérste inleg zo'n 10000, daarna 1500 per maand voor het eerste jaar. Tweede jaar zal dit 1000 euro worden.
Bedoelt als soort pre pensioen pot. Zit te denken aan 2 fondsen, één gericht op hoog dividend en de ander meer op koers winst
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 21:42:50 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178133724
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:33 schreef The_Yakuza het volgende:

[..]

Gewoon bellen en zeggen dat je die wilt (ze proberen je om te praten, maar gewoon duidelijk zeggen dat je inactive wilt). Bij mij binnen 1 dag geregeld en :)

'van een vriend gehoord', whoa dat is lief van jou! O+
Nou ja, ze weten dat ik bezig ben met overstappen. Ik wil het ook weer niet zo graag dat ik er echt moeite voor ga doen :P

Ik heb ik de afgelopen 10 jaar letterlijk maar één transactie gedaan bij Binck, en dat met gratis transactietegoed. Wat er staat is (gratis) overgeboekt van elders. Ze hebben nog nooit één cent aan mij verdiend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 27 maart 2018 @ 21:46:41 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178133814
Nog 2 plekken over!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 22:50:04 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178135567
Ik blijf bij Lynx trouwens mailtjes krijgen of ik mijn gegevens (nogmaals) wil invullen. Dat heb ik nu drie keer compleet gedaan. Dat is wel vervelend..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 23:19:12 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178136220
Nog 1, wie maakt me los..
Als je enkel nieuwsgierig ben mag je ook wel PMn hoor!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178153024
F*CK F*CK F*CK F*CK

Vanmorgen twijfelde ik nog om rond 10 uur wat Tom Tom te kopen |:( |:( |:( |:(

Boot gemist :( :( :(

Wat stom :( :(


============


AMSTERDAM (AFN) - Navigatiedienstverlener TomTom heeft naar verluidt Deutsche Bank ingeschakeld om te helpen met een mogelijke verkoop. Persbureau Reuters meldt op basis van twee ingewijden dat er zowel gekeken wordt naar een verkoop van het bedrijf als geheel als van een minderheidsbelang.

TomTom, met een marktwaarde van zo'n 1,7 miljard euro, zou onder meer aan het peilen zijn of er geïnteresseerde partijen zijn in Azië. De onderneming zou daarbij verschillende strategische opties overwegen. TomTom zelf en Deutsche Bank weigerden tegenover Reuters om commentaar te geven.


https://www.iex.nl/Nieuws(...)zoek-naar-koper.aspx
pi_178154666
TomTom :')

Zo vaak geld aan verloren. Zit er nu ook nog long in :D :')
  woensdag 28 maart 2018 @ 19:34:08 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_178154960
Gatverpielekes het gaat niet zo best met mijn nvidia aandelen. -10.5% en ze hebben helemaal niks met Feesboek te maken.

En ben benieuwd of TomTom een koper gaat vinden. Denk niet echt dat daar toekomst in zit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_178155321
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:23 schreef BEFEM het volgende:
TomTom :')

Zo vaak geld aan verloren. Zit er nu ook nog long in :D :')
Gefeli ^O^
pi_178155364
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:34 schreef speknek het volgende:
Gatverpielekes het gaat niet zo best met mijn nvidia aandelen. -10.5% en ze hebben helemaal niks met Feesboek te maken.
Meer met de crash van de uber auto
quote:
En ben benieuwd of TomTom een koper gaat vinden. Denk niet echt dat daar toekomst in zit.
Daar zit je denk ik mis.
  woensdag 28 maart 2018 @ 19:48:07 #105
8369 speknek
Another day another slay
pi_178155474
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

Meer met de crash van de uber auto

Ja maar daar was al gelijk bij gezegd dat het maar een tijdelijke maatregel was om het stil te leggen. Volgens mij is het feit dat het niet rebound vooral de tech scare. Maar goed, komt wel weer goed.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 28 maart 2018 @ 21:45:22 #106
256829 Sokz
Livin' the life
pi_178158476
Harold gaat tomtom mooi private halen met backing van een PE’tje.
pi_178159228
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:44 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Gefeli ^O^
Afgelopen week was het al iets van 10% gedaald dus ik heb er echt geen reet aan :') ;(
  woensdag 28 maart 2018 @ 23:00:46 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178160798
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:44 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:

[..]

Gefeli ^O^
Ik ben bang dat TOM2 morgen een compleet drama wordt. Slechte vooruitzichten, alleen een koerssprong omdat er hoop op verkoop consumentendivisie is. Duikt denk ik onder de 7.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 28 maart 2018 @ 23:02:28 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178160845
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:34 schreef speknek het volgende:
Gatverpielekes het gaat niet zo best met mijn nvidia aandelen. -10.5% en ze hebben helemaal niks met Feesboek te maken.

En ben benieuwd of TomTom een koper gaat vinden. Denk niet echt dat daar toekomst in zit.
Tomtom heeft 2 jaar geleden voor het laatst geinvesteerd in 'kastjes'. Bij die horloges werken geloof ik nog 2 man. Dat zijn dus sterfhuisconstructies, waar er nog een paar centjes uitgemolken worden. Er wordt ook helemaal niet verder ontwikkeld in kastjes.
Ik denk een logisch besluit. Maar dat maakt die hele divisie ook gewoon waardeloos feitelijk. De hoop van TOM2 is automotive en software.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 28 maart 2018 @ 23:03:53 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178160901
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 23:19 schreef LXIV het volgende:
Nog 1, wie maakt me los..
Als je enkel nieuwsgierig ben mag je ook wel PMn hoor!!
Ok. En ik heb alle plekken vol. Ik neem contact op met mijn accountmanager of ik wat extra slots kan krijgen, ik laat het weten!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178165018
En nu weer niet?

https://www.iex.nl/Nieuws(...)-verkoopgerucht.aspx

FAKE news was het dus.
  donderdag 29 maart 2018 @ 08:47:15 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178165086
quote:
Dat was gisteravond al bekend... Zoals al gezegd, in die divisie investeerd TOM2 niet meer en er worden ook geen nieuwe kastjes meer ontwikkeld. Over 5 jaar kun je ze denk ik niet meer nieuw kopen, dan is iedereen toch over op smartphone. Dus tafelzilver kun je het niet noemen...

En wie zou dan die afdeling willen kopen? Niemand denk ik. De kroonjuwelen van TT zijn automotive en de kaarten/software zelf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 29 maart 2018 @ 08:59:35 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178165176
Nu zie ik iets nieuws staan bij Binck: Kosten herbelegging:
Blijkbaar gaat Binck voortaan transactiekosten rekeken bij stockdividend. Ik heb zo genoeg van deze broker..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178176039
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 08:59 schreef LXIV het volgende:
Nu zie ik iets nieuws staan bij Binck: Kosten herbelegging:
Blijkbaar gaat Binck voortaan transactiekosten rekeken bij stockdividend. Ik heb zo genoeg van deze broker..
Waar zie je dat staan? Ik kan het nergens vinden op de website.
  donderdag 29 maart 2018 @ 20:15:30 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178176897
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2018 19:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waar zie je dat staan? Ik kan het nergens vinden op de website.
Stond in mijn transactie- overzicht.

Ik mag trouwens zonder service fee tegen lage kosten blijven beleggen bij Binck. Dus wel lastig, blijven of gaan..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178177068
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 08:59 schreef LXIV het volgende:
Nu zie ik iets nieuws staan bij Binck: Kosten herbelegging:
Blijkbaar gaat Binck voortaan transactiekosten rekeken bij stockdividend. Ik heb zo genoeg van deze broker..
Yep, 1% van het herbelegde dividend als het goed is.. Had het van de week bij Shell (die zijn gestopt met stockdividend/DRIP)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  donderdag 29 maart 2018 @ 20:24:17 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178177165
quote:
10s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:21 schreef The_Yakuza het volgende:

[..]

Yep, 1% van het herbelegde dividend als het goed is.. Had het van de week bij Shell (die zijn gestopt met stockdividend/DRIP)
nooit eerder gehad. Het is toch een fors bedrag
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178178013
quote:
10s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:21 schreef The_Yakuza het volgende:

[..]

Yep, 1% van het herbelegde dividend als het goed is.. Had het van de week bij Shell (die zijn gestopt met stockdividend/DRIP)
Is dat nieuw? En hoe zit dat bij andere brokers?
pi_178178101
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is dat nieuw? En hoe zit dat bij andere brokers?
Geen idee; ik merkte het van de week pas bij Shell omdat ze waren gestopt met DRIP. Weet wel dat DeGiro bij het custody account 1 euro per dividendbetaling inhouden.

Ik heb dus heel veel buitenlandse bedrijven die allemaal relatief kleine bedragen betalen; dus dat is voor mij dan weer ongunstig :(
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_178191403
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 20:04 schreef The_Yakuza het volgende:
Ben dus recent begonnen met ETF's (was individueel aandeelbelegger pur sang), maar merk dat het voor mijzelf een goede aanvulling is om te hebben op mijn port.

Wil eigenlijk nu procentueel grote posities beginnen op te bouwen (DCA) en ben begonnen met de Vanguard S&P500 en de Developed Asia ex Japan.

Neig als aanvulling hier op naar de USD Corporate Bond UCITS ETF / Emerging Markets UCITS ETF.

Voornamelijk opzoek naar low cost (max 0,25%) en dividend, dus mocht iemand een mooie aanvulling weten op mijn huidige twee dan hoor ik het graag!

PS: mn aandelen port is m.i. goed gespreid en heb er ook wat individuele corporate bonds naast gekocht. Gaat mij eigenlijk om een kern van ~4 etf's op te bouwen die elkaar complementeren :)
Misschien wat home market bias van mij, maar ik denk dat de FTSE100 en FTSE250 aantrekkelijk zijn, zeker als je op zoek bent naar dividend.

De FTSE100 TTM yield is nu ~4.2% als index en de FTSE250 TTM yield is nu ~3.4% als index. Vanwege Brexit nogal gehaat natuurlijk, maar zeker als je naar de individuele constituents van de FTSE 100 kijkt, zie je dat het gros internationals zijn die relatief weinig met de UK economie te maken hebben. De returns van de FTSE250 vanaf inceptie in 1992 zijn trouwens 11.6% per jaar.

UK Value Investor
schrijft wel goede stukken over valuatie van FTSE100 en FTSE250.

Overigens kunnen ETF kosten soms wel misleidend zijn. Persoonlijk hold ik bijvoorbeeld iShares MSCI AC Far East ex-Japan Small Cap UCITS ETF, met een expense ratio van 0.74% - erg hoog. Echter, die ETF heeft de benchmark outperformed omdat het bijv afgelopen jaar 1.09% "securities lending return" had (ik neem aan uitlenen aan shorters).
  vrijdag 30 maart 2018 @ 15:15:36 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178194256
Ik heb contact gehad met mijn broker. Ik mag nog 5 eens mensen aanmelden op mijn account.

Het is zeker een interessant aanbod. Van de mensen die interesse toonden is de helft er mee door gegaan. Het is gewoon zonder veel moeite en zonder risico een mooi bedragje pakken.

Als je interesse hebt kun je weer een PM sturen, ik leg het dan even uit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 19:27:02 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178199133
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2018 20:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is dat nieuw? En hoe zit dat bij andere brokers?
“Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de kosten met betrekking tot het herbeleggingsdividend van Royal Dutch Shell -A-. Voorheen bood Shell altijd keuzedividend aan. Hierbij had u de keuze uw dividend uit te laten keren in cash of stock. Sinds de laatste dividenduitkering van Shell wordt de mogelijkheid tot keuzedividend niet meer aangeboden door Shell. Het dividend wordt enkel nog in cash uitgekeerd. Daartoe hebben wij besloten u herbeleggingsdividend aan te bieden. Hierbij boden wij u alsnog de mogelijkheid om te kiezen tussen cash- of stockdividend. Indien u koos stockdividend te ontvangen werd het uitgekeerde netto cashdividend herbelegd in nieuwe aandelen Royal Dutch Shell -A-. Indien u koos voor cashdividend kreeg u het netto cashdividend uitgekeerd. Er zijn 1,0 % kosten van de transactie als kosten in rekening gebracht met een maximum van EUR 10.

Met het herbeleggingsdividend betaalt u geen transactiekosten voor de aankoop van de nieuwe aandelen, enkel de bovenstaande 1,0%. Indien wij geen herbeleggingsdividend aanbieden en er sprake is van keuzedividend worden er geen kosten in rekening gebracht voor de uitkering van dividend. Deze kosten gelden alleen als er sprake is van een door ons aangeboden mogelijkheid het dividend te herbeleggen.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.”
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 19:28:32 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178199178
Dus Binck koopt op eigen initiatief als er geen stockdiv is. Nu nog uitzoeken hoe dit uit te zetten...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 30 maart 2018 @ 22:32:30 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178202956
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 15:15 schreef LXIV het volgende:
Ik heb contact gehad met mijn broker. Ik mag nog 5 eens mensen aanmelden op mijn account.

Het is zeker een interessant aanbod. Van de mensen die interesse toonden is de helft er mee door gegaan. Het is gewoon zonder veel moeite en zonder risico een mooi bedragje pakken.

Als je interesse hebt kun je weer een PM sturen, ik leg het dan even uit.
Nog 4 over..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178211014
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 19:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

“Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de kosten met betrekking tot het herbeleggingsdividend van Royal Dutch Shell -A-. Voorheen bood Shell altijd keuzedividend aan. Hierbij had u de keuze uw dividend uit te laten keren in cash of stock. Sinds de laatste dividenduitkering van Shell wordt de mogelijkheid tot keuzedividend niet meer aangeboden door Shell. Het dividend wordt enkel nog in cash uitgekeerd. Daartoe hebben wij besloten u herbeleggingsdividend aan te bieden. Hierbij boden wij u alsnog de mogelijkheid om te kiezen tussen cash- of stockdividend. Indien u koos stockdividend te ontvangen werd het uitgekeerde netto cashdividend herbelegd in nieuwe aandelen Royal Dutch Shell -A-. Indien u koos voor cashdividend kreeg u het netto cashdividend uitgekeerd. Er zijn 1,0 % kosten van de transactie als kosten in rekening gebracht met een maximum van EUR 10.

Met het herbeleggingsdividend betaalt u geen transactiekosten voor de aankoop van de nieuwe aandelen, enkel de bovenstaande 1,0%. Indien wij geen herbeleggingsdividend aanbieden en er sprake is van keuzedividend worden er geen kosten in rekening gebracht voor de uitkering van dividend. Deze kosten gelden alleen als er sprake is van een door ons aangeboden mogelijkheid het dividend te herbeleggen.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.”
Toch best een voordelig alternatief voor echt stockdividend.
  dinsdag 3 april 2018 @ 13:22:24 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178276350
Nu nog 3 plaatsjes over.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 6 april 2018 @ 11:13:43 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178342708
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 13:22 schreef LXIV het volgende:
Nu nog 3 2 plaatsjes over.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178353393
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 12:57 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Misschien wat home market bias van mij, maar ik denk dat de FTSE100 en FTSE250 aantrekkelijk zijn, zeker als je op zoek bent naar dividend.

De FTSE100 TTM yield is nu ~4.2% als index en de FTSE250 TTM yield is nu ~3.4% als index. Vanwege Brexit nogal gehaat natuurlijk, maar zeker als je naar de individuele constituents van de FTSE 100 kijkt, zie je dat het gros internationals zijn die relatief weinig met de UK economie te maken hebben. De returns van de FTSE250 vanaf inceptie in 1992 zijn trouwens 11.6% per jaar.

UK Value Investor
schrijft wel goede stukken over valuatie van FTSE100 en FTSE250.

Overigens kunnen ETF kosten soms wel misleidend zijn. Persoonlijk hold ik bijvoorbeeld iShares MSCI AC Far East ex-Japan Small Cap UCITS ETF, met een expense ratio van 0.74% - erg hoog. Echter, die ETF heeft de benchmark outperformed omdat het bijv afgelopen jaar 1.09% "securities lending return" had (ik neem aan uitlenen aan shorters).
Thnx voor de tip :)

Dankzij jouw info ben ik voor de iShares Core FTSE 100 UCITS ETF gegaan; mooie aanvulling!
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_178432083
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt.
/.
  donderdag 19 april 2018 @ 16:40:50 #130
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_178623358
Ugh, Lynx wil geen hong kong residents. het moet weer creatief :')
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_179112130
Hulpvraag, om te kijken of ik alles nu goed begrijp met betrekking tot de afschaffing dividendbelasting:

- Wordt deze per 1 januari 2019 of 2020 afgeschaft?
- Voor NL-aandelen geen cashflow-drag meer, maar direct uitgekeerd
- Voor US aandelen, zoals Apple, blijft de huidige situatie as is. Oftewel eerst 15% belasting, vervolgens te verrekenen met de belastingdienst? + W-8BEN

Nu komt mijn hoofdvraag: ik heb een aantal Vanguard en iShares ETF's, gevestigd in Ierland maar 'genoteerd' in Amsterdam (EAM op deGiro). Verloopt dit dan net als de NL-aandelen (dus geen cashflow-drag, maar direct uitgekeerd?) of gaat dit zoals de US-aandelen?

Ik heb werkelijk geen flauw idee mbt de ETF's :)

Iemand die dit weet of een uitspraak durft te doen?
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_179129321
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2018 20:53 schreef The_Yakuza het volgende:
Hulpvraag, om te kijken of ik alles nu goed begrijp met betrekking tot de afschaffing dividendbelasting:

- Wordt deze per 1 januari 2019 of 2020 afgeschaft?
1 januari 2020

quote:
- Voor NL-aandelen geen cashflow-drag meer, maar direct uitgekeerd
Ik ken de term cashflow-drag niet. Je krijgt je dividend straks volledig op de dividend uitkerings dag door het betreffende bedrijf ipv voor 85% zoals nu en dan de overige 15% als aftrekpost op je persoonlijke belastingafdracht. Het wordt dus administratief iets makkelijker.

quote:
- Voor US aandelen, zoals Apple, blijft de huidige situatie as is. Oftewel eerst 15% belasting, vervolgens te verrekenen met de belastingdienst? + W-8BEN
Correct.

quote:
Nu komt mijn hoofdvraag: ik heb een aantal Vanguard en iShares ETF's, gevestigd in Ierland maar 'genoteerd' in Amsterdam (EAM op deGiro). Verloopt dit dan net als de NL-aandelen (dus geen cashflow-drag, maar direct uitgekeerd?) of gaat dit zoals de US-aandelen?
Ierland houdt haar dividendbelasting van 20% in stand. Het feit dat deze Ierse producten in Nederland staan genoteerd of dat de beheerder uiteindelijk een Amerikaanse moedermaatschappij heeft, is hier niet van belang.

Het gaat dus zoals de US-aandelen. Je broker past (hopelijk) het belastingverdrag tussen Nederland en Ierland toe, zodat je 15% dividend belasting ipv 20% krijgt berekend. Deze 15% kun je op je eerstvolgende belasting aangifte in mindering brengen.

Als je broker het belastingverdrag niet toepast (check je laatste dividend afschriftje), dan betaal je in eerste instantie 20%. Daarvan kun je 15% weer op je aangifte terugvragen en 5% bij de belastingdienst in Ierland. Dit laatste is zoveel gedoe, dat de meeste particuliere beleggers het laten zitten.
pi_179131148
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hmm? ;)
pi_179132567
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2018 11:43 schreef jaco het volgende:

[..]

1 januari 2020

[..]

Ik ken de term cashflow-drag niet. Je krijgt je dividend straks volledig op de dividend uitkerings dag door het betreffende bedrijf ipv voor 85% zoals nu en dan de overige 15% als aftrekpost op je persoonlijke belastingafdracht. Het wordt dus administratief iets makkelijker.

[..]

Correct.

[..]

Ierland houdt haar dividendbelasting van 20% in stand. Het feit dat deze Ierse producten in Nederland staan genoteerd of dat de beheerder uiteindelijk een Amerikaanse moedermaatschappij heeft, is hier niet van belang.

Het gaat dus zoals de US-aandelen. Je broker past (hopelijk) het belastingverdrag tussen Nederland en Ierland toe, zodat je 15% dividend belasting ipv 20% krijgt berekend. Deze 15% kun je op je eerstvolgende belasting aangifte in mindering brengen.

Als je broker het belastingverdrag niet toepast (check je laatste dividend afschriftje), dan betaal je in eerste instantie 20%. Daarvan kun je 15% weer op je aangifte terugvragen en 5% bij de belastingdienst in Ierland. Dit laatste is zoveel gedoe, dat de meeste particuliere beleggers het laten zitten.
Dank voor je antwoorden! :)

Voor wat betreft het 20% & 15% Ierland-gedeelte heb ik even gekeken bij DeGiro, maar zie bij mijn laatste uitkering niks vreemds. Als ik een cross check doe op Bloomberg (last dividend) voor mijn ETF, dan klopt het exact.

Ik ga er voorlopig vanuit dat DeGiro het belastingverdrag tussen Nederland en Ierland toepast, maar blijf het in de gaten houden per dividenduitkering

PS: ik kwam onderstaande nog in een oud topic tegen op Fok!

"Ik heb vandaag iemand van Vanguard gemaild en volgens hem wordt er geen belasting ingehouden binnen de ETF.

1. Dividend uitgekeerd binnen de ETF
Bijvoorbeeld: de FTSE All World ETF belegt in Apple, deze keert een dividend uit aan de ETF. Hier wordt bronbelasting op ingehouden volgens de geldende belastingverdragen tussen het land van domicilie van de ETF (Ierland) en het land van de belegging (in het geval van Apple de VS). Deze betaalde bronbelasting is niet terug te vorderen. De geldende belastingtarieven verschillen per land. Daarnaast verschilt ook de weging per land in de ETF. Om je een beeld te geven, de weging naar Amerika in FTSE All World is zo'n 47% en het geldende bronbelastingtarief tussen Ierland is de VS voor ETF's is 15%. Het dividendrendement op Amerikaanse aandelen is zo'n 2%.

2. Dividend uitgekeerd door de ETF aan de belegger
Onze ETF's keren periodiek dividend uit. Hier wordt verder geen dividendbelasting op ingehouden."
"
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_179132957
quote:
10s.gif Op zondag 13 mei 2018 14:56 schreef The_Yakuza het volgende:
2. Dividend uitgekeerd door de ETF aan de belegger
Onze ETF's keren periodiek dividend uit. Hier wordt verder geen dividendbelasting op ingehouden."[/i]"
Ik kan niet bevestigen of dit correct is, maar het klinkt waarschijnlijker als mijn verhaal over de dividenduitkering vanuit Ierland. Ik beschouwde de ETF als een regulier Iers bedrijf dat dividend uitkeert. Maar het zou goed kunnen dat de ETF een afspraak heeft gemaakt met de Ierse overheid en dat Ierland geen dividendbelasting inhoudt bij uitkering aan de ETF belegger, omdat dit eerder al gebeurd is tijdens de dividenduitkeringen van de bedrijven waarin de etf belegd. De ETF wordt dan als een doorgeefluik gezien en dubbele dividendbelasting wordt voorkomen. Als jij op je laatste dividend afschriftje geen ingehouden dividendbelasting ziet, dan is dit waarschijnlijk aan de hand met de betreffende etf.
pi_179133375
Ik heb alleen Vanguard & iShares; kan mij wel voorstellen dat beide partijen dergelijke afspraken hebben gemaakt. Iig bedankt, je hebt mij goed kunnen helpen!
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  maandag 14 mei 2018 @ 13:35:03 #137
256829 Sokz
Livin' the life
pi_179152910
quote:
1s.gif Op zondag 13 mei 2018 13:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hmm? ;)
Moet er wel om smeken om uiteindelijk die 500 te krijgen (plus voor c. 100 transacten) en ~ op je ouders zweren dat je er niet na een jaar weg gaat :P
pi_179207633
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 08:59 schreef LXIV het volgende:
Nu zie ik iets nieuws staan bij Binck: Kosten herbelegging:
Blijkbaar gaat Binck voortaan transactiekosten rekeken bij stockdividend. Ik heb zo genoeg van deze broker..
Serieus? Pff zag dat ze van alles hebben veranderd maar dit wist ik niet. Ook even checken. Ik koop meestal in dollars en verbaas mij altijd hoeveel kosten ze voor het omzetten rekenen bij binck. Voor mij een reden om weg te gaan. Tot nu toe te lui het om het om te zetten maar dit kan de druppel zijn.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 16 mei 2018 @ 22:15:23 #139
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_179207930
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 22:05 schreef ssebass het volgende:

[..]

Serieus? Pff zag dat ze van alles hebben veranderd maar dit wist ik niet. Ook even checken. Ik koop meestal in dollars en verbaas mij altijd hoeveel kosten ze voor het omzetten rekenen bij binck. Voor mij een reden om weg te gaan. Tot nu toe te lui het om het om te zetten maar dit kan de druppel zijn.
Check wel ff goed ja want volgens mij doelt hij op die kosten om het cashdividend te kunnen herbeleggen. Want ik opzich een mooie optie vind.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 16 mei 2018 @ 22:20:36 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_179208074
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 22:05 schreef ssebass het volgende:

[..]

Serieus? Pff zag dat ze van alles hebben veranderd maar dit wist ik niet. Ook even checken. Ik koop meestal in dollars en verbaas mij altijd hoeveel kosten ze voor het omzetten rekenen bij binck. Voor mij een reden om weg te gaan. Tot nu toe te lui het om het om te zetten maar dit kan de druppel zijn.
nee, is enkel bij cashdiv. Trgen 1 procent
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_179217120
Ik ben op zoek naar de samenstelling van de Nederlandse indices... (aex amx, ascx)

Nu kan ik op de euronext sites de historische gegevens van de compositie van de indices AEX en AMX vinden maar die van de ASCX is niet echt te doen... Ik heb voor mijn bachelorscriptie eigenlijk de compositie van de ASCX nodig begin 2010.... Het liefste wel met een mooie bron (die van de Euronext was dus heel mooi maar kan ik helaas niet vinden bij ascx...)

Iemand misschien tips? Toevallig een PDF'je opgeslagen van de euronext ofzo :P?

Ik probeer maar gewoon wat misschien weten jullie wat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_179226235
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2018 22:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

nee, is enkel bij cashdiv. Trgen 1 procent
Dat is wel balen. Laat altijd cash dividend uitbetalen. Toch maar even goed checken dan. Zelfs met buy and hold wordt er steeds meer geld afgetroggeld.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 17 mei 2018 @ 23:02:46 #143
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_179230637
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2018 18:30 schreef Gnittoo het volgende:

[..]

Dat zie ik veel mensen zeggen. Benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk overstappen.
Ik in ieder geval. Zat bij DeGiro en Binck. Nu alles naar DeGiro.
  dinsdag 22 mei 2018 @ 12:33:30 #144
256829 Sokz
Livin' the life
pi_179319112
Nog meer mensen die bij Saxo nu ignored worden ivm die 500E ?
pi_179562931
Beste fokkers,

Ik heb net een account aangemaakt bij degiro.
Ik heb totaal geen ervaring met beleggen. Weten jullie een site die me een beetje op weg helpt, of een paar bedrijven waar ik mee moet beginnen?
pi_179562998
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 18:17 schreef PSL_010 het volgende:
Ik heb net een account aangemaakt bij degiro.
Ik heb totaal geen ervaring met beleggen. Weten jullie een site die me een beetje op weg helpt, of een paar bedrijven waar ik mee moet beginnen?
Zou je niet met een paar aandelenfondsen beginnen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179563142
Welke zou je aanraden? Dan kan ik daar is naar kijken.
pi_179564474
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 18:28 schreef PSL_010 het volgende:
Welke zou je aanraden? Dan kan ik daar is naar kijken.
Bij ING Nationale Nederlanden fondsen. Overigens kan je bij diverse banken (deGiro ken ik niet) een schaduwportefeuille aanmaken en daarmee "droogzwemmen".
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 juni 2018 @ 19:41:33 #149
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_179585647
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 18:17 schreef PSL_010 het volgende:
Beste fokkers,

Ik heb net een account aangemaakt bij degiro.
Ik heb totaal geen ervaring met beleggen. Weten jullie een site die me een beetje op weg helpt, of een paar bedrijven waar ik mee moet beginnen?
Je haalt je beleggingsadvies van fok? :P
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2018 @ 19:51:21 #150
862 Arcee
Look closer
pi_179585917
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 18:17 schreef PSL_010 het volgende:
Beste fokkers,

Ik heb net een account aangemaakt bij degiro.
Ik heb totaal geen ervaring met beleggen. Weten jullie een site die me een beetje op weg helpt, of een paar bedrijven waar ik mee moet beginnen?
Kijk eens naar indextrackers. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')