abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177074779
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 09:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oxfam zelf vond het reden genoeg afscheid te nemen van deze medewerkers, maar deed geen aangifte tegen ze noch traden ze er zelf mee naar buiten
Verwerpelijk. Ook dat ze geen aangifte hebben gedaan vind ik absurd.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 10:13:57 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177075064
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 09:49 schreef Basp1 het volgende:
Wat vinden de typische zwartkijkers van de vn initiatieven om getroffen landen weer op te bouwen, net zo verwerpelijk als een goede doelen organisatie als Oxfam? :')
Noem eens 3 derde wereld landen die door overheids en ngo ontwikkelingshulp succesvol zijn geworden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 10:22:50 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177075190
De zelfbenoemde slijpsteen van de geest en kwaliteitskrant NRC heeft dit nieuws nog steeds niet op haar website..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177075199
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Noem eens 3 derde wereld landen die door overheids en ngo ontwikkelingshulp succesvol zijn geworden
Dus landen moeten succesvol worden, de bewoners die in een noodsituatie beland zijn moeten maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Zo kennen we onze altruïstische medefokkers weer. ^O^
  zaterdag 10 februari 2018 @ 10:24:59 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177075223
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus landen moeten succesvol worden, de bewoners die in een noodsituatie beland zijn moeten maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Zo kennen we onze altruïstische medefokkers weer. ^O^
Je beantwoord de vraag niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177075720
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je beantwoord de vraag niet
Je stelde ook een tegenvraag die kant nog wal raakte. Ik had het over noodhulp en voor jou moet ik dan opeens 3 structureel veranderde 3e wereld landen noemen. :W
  zaterdag 10 februari 2018 @ 11:13:17 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177076209
Het schandaal is slechts een topje van de ijsberg
quote:
AMSTERDAM - Het prostitutieschandaal van ontwikkelingsorganisatie Oxfam op Haïti is geen incident, maar een probleem dat inherent is aan de hulpindustrie. Dat stelt Linda Polman, die deze wereld al jarenlang kritisch volgt.
Oxfam raakte vrijdag in opspraak na een schokkend verhaal in de Britse krant The Times. Medewerkers van de hulporganisatie zouden een orgie hebben georganiseerd met overlevenden van de verwoestende aardbeving in 2010.


Seksfeest

Het seksfeest, waar de meisjes in Oxfam-T-shirts rond zouden hebben gelopen, is gehouden in een villa die door de Belgische Oxfam-medewerker Roland van Hauwermeiren zou zijn gehuurd. Met geld van de organisatie. Oxfam wist van de zaak, maar stapte niet naar justitie op Haïti. Omdat het toch ’zeer onwaarschijnlijk’ was dat daar überhaupt iets mee zou gebeuren.

„Dit is krankzinnig”, verzucht Sander de Kramer die voor Giro555 geld inzamelde voor Haïti. Nederlanders doneerden 111,4 miljoen euro. Hiervan werd 16,8 miljoen euro overgemaakt aan het Oxfam-project in Haïti. „En ik maar in dat belpanel zitten. Ik kook van woede. Jonge meisjes uitbuiten met geld dat bedoeld is om mensen te redden. Dit is smeerlapperij van de bovenste plank. Natuurlijk is er ook veel goed gegaan. Maar als je dit leest, denk je wel twee keer na voordat je nog een keer iets geeft.”

’Kijk er niet van op’

„Ik kijk er niet van op”, vertelt Linda Polman, auteur van het boek De crisiskaravaan. Het boek is een kritisch relaas over ontwikkelingssamenwerking. „Overal waar ik hulporganisaties volgde, ben ik dit tegengekomen.” In Sierra Leone had een medewerker van een Europees hulpprogramma een soort kinderprostitutie-kring, vertelt ze. „Overdag werkten ze met kindsoldaatjes. En ’s nachts zaten ze met kinderprostituees op hun schoot. Hij is weggepromoveerd. Daar werd geen ruchtbaarheid aan gegeven, uit angst voor reputatieschade.”

De meisjes op Haïti zullen vrijwillig hebben meegedaan aan de orgie, denkt Polman. Maar vaak hebben ze geen keus. Ze zijn straatarm. „Daar wordt door hulpverleners misbruik van gemaakt. Ik zal nooit vergeten: zo’n hulpverlener die zelf veel geld verdient en dan gaat afdingen bij een hoertje dat tien dollar vroeg. Schaamteloos. Je moet mensen juist beschermen tegen uitbuiting.”

’Goed verklaarbaar’

Dat het soms fout gaat, is goed verklaarbaar, zegt Polman. Die hulporganisaties strijken soms met honderden miljoenen neer in gebieden waar wetteloosheid heerst. Daar kan gewoon veel. Zonder consequenties. „Ik noem het ook wel non gouvernementele organisatie-republieken. Die vormen een staat in een staat”, zegt Polman. De screening van het personeel is niet altijd op orde. „Het is zo makkelijk om je daar te misdragen.” Daarom is het slechts te hopen dat het personeel zich goed gedraagt, of misstanden meldt.

Ook Arjan Erkel, oud-medewerker van Artsen zonder Grenzen, zag in zijn tijd al ongezonde relaties ontstaan. Niet alleen tussen mannen en lokale jonge vrouwen. Maar ook oudere vrouwelijke hulpverleners die een ’relatie’ hadden met een knappe Afrikaan. „Het was niet altijd slecht, maar er kan misbruik van worden gemaakt.”

Dat Oxfam niet naar justitie op Haïti is gestapt, vindt Polman een doodzonde. „Dat is een manier van denken die al heel diep is gezonken. Dat jouw gevoel van rechtvaardigheid superieur is aan die van justitie op Haïti. Dat is van zo’n verregaande arrogantie en koloniale manier van denken.” Het motief: angst voor reputatieschade en verlies van donateurs, stelt Polman.

Doofpot

Maar van een doofpot is geen sprake, stelt Ruud Huurman van Oxfam Novib, de Nederlandse tak. De misstanden zijn gemeld bij de Britse toezichthouder. Bewijs dat slachtoffers minderjarig zouden zijn, is niet gevonden, stelt hij. „Daar is onderzoek naar gedaan. Maar we willen op geen enkele manier iets goed praten”, benadrukt hij. „Als er minderjarigen in het spel zouden zijn, is het nog schrijnender.” Voor zover bekend zijn er geen Nederlandse medewerkers betrokken bij de orgie.

Is er wel voldoende toezicht op het personeel? Er is een code waar ze zich aan moeten houden, zegt Huurman. Maar desondanks ging het toch mis? „We gaan daar tegenwoordig veel serieuzer met de regels om. Er is een meldlijn waar misstanden kunnen worden getipt. En er is een klokkenluidersregeling. Dit incident is de beste wake-up call.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653398/redders-schaamteloos
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177076394
Dus soms fout in een bericht van de telegraaf wordt hier door Piet verdriet benoemd als topje van de ijsberg. Of mis ik iets in het artikel.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 11:27:52 #84
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_177076524
Gaat hier iets mee gebeuren? Nee natuurlijk niet...
pi_177076599
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:27 schreef Richestorags het volgende:
Gaat hier iets mee gebeuren? Nee natuurlijk niet...
Net zoals er met de meeste oorlogsmisdaden ook niets gebeurt, wat ik nog wel van een andere orde vind als een orgie met mogelijk minderjarige prostituees . Dus waar maken we ons hier dan druk om.
pi_177076670
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Net zoals er met de meeste oorlogsmisdaden ook niets gebeurt, wat ik nog wel van een andere orde vind als een orgie met mogelijk minderjarige prostituees . Dus waar maken we ons hier dan druk om.
Als er een waterstofbom boven Nederland ontploft is het nog erger, dus waar maken we ons druk om 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_177076776
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als er een waterstofbom boven Nederland ontploft is het nog erger, dus waar maken we ons druk om 8)7
hypocriet opgeblazen geneuzel vanuit alt rechts, daar zouden we ons niet druk om moet maken. :D
  zaterdag 10 februari 2018 @ 11:45:56 #88
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_177076915
Het zou mooi zijn als "we" (individuen en landen) eens op zouden houden met blind geld storten om de onderbuikgevoelens te bevredigen.

Als je wilt helpen, doe dit dan persoonlijk en gericht. Het liefste met kennis(overdracht), niet met geld.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 10 februari 2018 @ 11:47:15 #89
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177076936
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 13:21 schreef maily het volgende:
Dolf Jansen op twitter:

[ afbeelding ]
Wat een schijnheilig stukje verkapte reclame.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_177077130
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Het schandaal is slechts een topje van de ijsberg

[..]

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653398/redders-schaamteloos
quote:
Niet alleen tussen mannen en lokale jonge vrouwen. Maar ook oudere vrouwelijke hulpverleners die een ’relatie’ hadden met een knappe Afrikaan. „Het was niet altijd slecht, maar er kan misbruik van worden gemaakt.”
Ik zou denken dat je als hulporganisatie dit soort misbruikposities zou willen vermijden en het gedrag altijd slecht is.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 12:02:56 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177077427
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 11:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]


[..]

Ik zou denken dat je als hulporganisatie dit soort misbruikposities zou willen vermijden en het gedrag altijd slecht is.
Jep
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177077565
De volgende keer dan maar een condoompje in de collectebus.
pi_177078554
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 12:07 schreef Dutchguy het volgende:
De volgende keer dan maar een condoompje in de collectebus.
Hulpgeld dat gebruikt word om geboortebeperking te bevorderen lijkt me sowieso het beste doel.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177079496
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 09:43 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Klopt, maar zelfs als het wel zou lukken om het geld te geven aan de "hulpbehoevenden", dan gaat het vrijwel altijd nog fout:
- de economie van zo'n land of streek gaat kapot, want er zijn goedkoop (gratis) producten, dus waarom zelf produceren (of de bestaande industrie of landbouw gaat kapot)
- men wordt afhankelijk van de hulp en gaat het als vanzelfsprekend beschouwen dat er telkens weer geld komt (kijk naar St Eustatius)
- and last but not least: het bevordert de welig tierende corruptie nog eens extra (voorbeelden te over)

Al met al is het resultaat dat de status quo (= armoede en wantoestanden) gehandhaafd blijven in het belang van de corrupte machthebbers en de "goede doelen" organisaties.
Dit is al meer dan 50 jaar aan de gang.
Heldere en eerlijke conclusie.
pi_177079627
Wat is hier mis mee, die mensen maken gewoon gebruik van prostitués, niets mis mee. Dat er wel of niet minderjarigen bij zouden zijn wordt er gewoon bijgezegd om het verhaal wat aandacht te geven . Ik zie het gewoon als stimuleren van de economie . Of je nu een prostituée huurt of een timmerman , ik zie er weinig verschil tussen. Een win-win situatie .
pi_177079724
Is dat daar uberhaupt wel legaal?
  zaterdag 10 februari 2018 @ 16:33:51 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177085858
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 13:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Wat is hier mis mee, die mensen maken gewoon gebruik van prostitués, niets mis mee. Dat er wel of niet minderjarigen bij zouden zijn wordt er gewoon bijgezegd om het verhaal wat aandacht te geven . Ik zie het gewoon als stimuleren van de economie . Of je nu een prostituée huurt of een timmerman , ik zie er weinig verschil tussen. Een win-win situatie .
De baas organiseerde het en het werd betaald met geld van Oxfam
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 16:48:26 #99
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_177086181
quote:
Heel geraffineerd geschreven stukje. Uiteindelijk gaat het hem vooral om de negatieve publiciteit boven het gebeuren zelf. Hypocriet gedrag.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_177086246
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De baas organiseerde het en het werd betaald met geld van Oxfam
Dat meen je niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')