abonnement Unibet Coolblue
pi_177037547
Hallo allemaal

Ik heb eigenlijk al jarenlang slaapproblemen. Ben o.a. in alle slaapklinieken in Nederland geweest (Kempenhaeghe, Gelderse vallei, lokaal ziekenhuis).
Daar heb ik meerdere polysomniegrafieen gehad. Ook melatonine onderzoek (niks gevonden). Maar ze weten het gewoon niet...

Er zijn wel duidelijk afwijkingen in slaap te zien als ik mijn intensief heb ingespand: Problemen met inslapen, vaak wakker, vroeg wakker. Geen herstellende slaap. Uitgeput wakker worden.

Ook verschillende psychologen bezocht en CBT-I en slaapoefentherapie gevolgd. Ik heb ook onderhand alle medicatie geprobeerd (ook voor langere tijd) maar niks lijkt te baten.
Inslapers, doorslapers, melatonine, anti-depressiva, anti-psychotica: Ik heb alles geprobeerd. Maar niks werkt. Ik krijg alleen ontzettend veel bijwerkingen...

Het probleem is als volgt: op zich slaap ik redelijk. Ik ben altijd al een lichte slaper geweest, die snel wakker wordt, maar ik moet zeggen dat sinds ik magnesium bisglycinaat gebruik er nauwelijks last meer van heb. Echter... Wanneer ik ga sporten krijg ik ontzettende last van slapeloosheid. Ik slaap moeilijk in, word vaak wakker. Mijn lichaamstemperatuur is verhoogd waardoor ik zweet en kan maar geen slaap vatten. Ook al ben ik ontzettend slaperig. Meestal houdt dat tot zo'n 04.00 aan. Dan val ik diep in slaap en word ik om 07.00 weer wakker. Meestal train ik in de late namiddag (rond 17.00-18.00 uur). 's Morgens trainen heb ik geprobeerd maar dat gaat voor geen meter.

Iets gebeurd er dus klaarblijkelijk tijdens het trainen. Als ik met zeer lage intensiteit sport heb ik nergens last van. Maar als ik al matig-intensief begin te trainen begint de ellende.
Artsen komen er niet uit. Die zeggen dat ik gewoon door moet trainen, want trainen => beter slapen.

Eerder (tijd geleden) deed ik gem. 3-5x per week krachttraining en had ik nergens last van, maar de laatste tijd dus wel. Dus train ik met een stuk lagere intensiteit
Ik heb verder geen stress, drink weinig koffie en doe onderhand alles 'volgens het boekje'. En volgens medisch onderzoek ben ik zeer gezond; weinig vet <10%, verhoogde spiermassa, hoog uithoudingsvermogen. Ook in het bloed is niks terug te vinden. Maar toch wil het niet lukken :?

Snap er niks meer van. Komt iemand dit bekend voor? Of heeft iemand tips?
(8>
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
  donderdag 8 februari 2018 @ 17:27:35 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177037641
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:22 schreef relativity het volgende:
's Morgens trainen heb ik geprobeerd maar dat gaat voor geen meter.
Waarom gaat dat niet?
En misschien helpt dit: https://trainright.com/cant-sleep-hard-workout-race/
pi_177037784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:27 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Waarom gaat dat niet?
Ik heb een tijdje proberen vol te houden, maar gezien ik elke dag rond 23.00 pas in slaap val, begon ik op een gegeven moment overdag gewoon vermoeid te worden, omdat ik dus half 6 moest opstaan om voor het werk te trainen.

quote:
Bedankt ik ga eens kijken! :)

1Maximize your fitness: As with many aspects of performance, fitness solves most problems. The more fit you are, the better you will cope with the acute stress from a workout or event. Essentially, your fitness gives you greater ability to absorb the stress before it impacts your sleep.
Dat doe ik al :)

1Minimize lifestyle stress: "Let it go, let it go..." Seriously, the stress you're carrying from your job or your busted car or your visiting in-laws just pours more cortisol on the fire and heightens the sensitivity to excitatory hormones like epinephrine (until a chronic overload of these hormones subsequently reduces your sensitivity to them).
Heb ik nauwelijks. Mijn vriendin zegt ook weleens: Jij bent zo manana manana jij weet niet eens wat stress is haha.

1Ease up on the stimulants: Remember, caffeine doesn't actually give you any additional energy. It primarily helps with focus and awareness, and in that regard consuming more doesn't necessarily lead to greater benefit. In long events, caffeinated products are not likely to help you all day. A better strategy for endurance events is to consume caffeine before a portion of the race where you actually need it. Read more on caffeine for endurance athletes.
Ik drink alleen 's Morgens op het werk een kopje koffie (rond 09.00 uur). Daarna niet meer.

1Proactively cool down: Many athletes have gotten the message about post-workout or post-event rehydration and fuel replenishment. But proactively bringing your body temperature down is also important. Effective methods include wrapping yourself in wet towels, dousing clothing with cold water, ice packs, cool water immersion (not necessarily ice baths), cool showers, and hanging out in an air-conditioned environment.
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik eens proberen. Want ik gloei nog uren lang na als ik getraind hebt. Bedankt.

1Cool your sleeping environment: Both core and skin temperatures decline when you fall asleep, and a cool sleeping environment helps create a temperature gradient that facilitates this process. Everyone is a bit different, but optimal room temperatures for promoting restful sleep are typically in the 60-70 degree Fahrenheit range.
Dit doe ik ook al. Slaap nu zelf in de winter onder een dun zomerdekentje :)
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177047208
Gebruik je een preworkout? Dat hield mij ook wakker.
  vrijdag 9 februari 2018 @ 10:55:01 #5
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_177051197
Maar als je zwetend, met verhoogde temperatuur wakker wordt, ben je dan wel zeker dat je je niet aan het overtrainen bent? Hadden ze jou onderzocht op de dagen dat je traint en wakker wordt?

Misschien een slaap/ontspan hypnose beluisteren (bv. op youtube) ietsje voor dat je gaat slapen, is misschien ook iets dat je kan proberen. Ik voel dat zoiets mij soms lekker doet ontspannen maar dit zal niet voor iedereen zijn.
pi_177057658
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 00:05 schreef knappert_ het volgende:
Gebruik je een preworkout? Dat hield mij ook wakker.
Nee, alleen af en toe 's morgens koffie :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:55 schreef kl1172 het volgende:
Maar als je zwetend, met verhoogde temperatuur wakker wordt, ben je dan wel zeker dat je je niet aan het overtrainen bent? Hadden ze jou onderzocht op de dagen dat je traint en wakker wordt?


Ja dat dacht ik eerst ook. Maar ben nu al een jaar 'rustiger aan het trainen', zelfs een paar maanden complete rust genomen...

Daarnaast heb ik nergens last van zolang ik niet sport. Dus lijkt me sterk dat het dan overtraining is... Dan is je lichaam gewoon overbelast. Dat moet je dan toch constant merken lijkt me?

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:55 schreef kl1172 het volgende:

Misschien een slaap/ontspan hypnose beluisteren (bv. op youtube) ietsje voor dat je gaat slapen, is misschien ook iets dat je kan proberen. Ik voel dat zoiets mij soms lekker doet ontspannen maar dit zal niet voor iedereen zijn.
Heb ik ook geprobeerd. Maar lijkt wel of ik dan in een verhoogde staat van paraatheid ben ofzo. Dan kan ik doen wat ik wil, maar het duurt echt urenlang voordat ik in slaap val dan.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177058931
Niet kunnen slapen na sport kan teken zijn van overtraint zijn.
Hoe intesief sport je?
pi_177060001
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 15:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Niet kunnen slapen na sport kan teken zijn van overtraint zijn.
Hoe intesief sport je?
Eerst 5 x per week krachttraining. Dat ging erg goed :) en toen uit het niks een jaar geleden begon het opeens. Dus gelijk rustiger aan gaan trainen. Toen dat niet werkte minder gaan trainen. Toen maar rust gepakt (paar maanden). Maar niks schijnt te helpen.

Verder heb ik nergens last van. Als ik de symptomen lees van overtraining is het toch wel een langdurig probleem met een bepaald klachtenpatroon. Ik heb dus alleen klachten wanneer ik heb gesport.

Nu maar 3 x per week matig-intensief en heel langzaam opschroeven ofzo.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177060580
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 16:43 schreef relativity het volgende:

[..]

Eerst 5 x per week krachttraining. Dat ging erg goed :) en toen uit het niks een jaar geleden begon het opeens. Dus gelijk rustiger aan gaan trainen. Toen dat niet werkte minder gaan trainen. Toen maar rust gepakt (paar maanden). Maar niks schijnt te helpen.

Verder heb ik nergens last van. Als ik de symptomen lees van overtraining is het toch wel een langdurig probleem met een bepaald klachtenpatroon. Ik heb dus alleen klachten wanneer ik heb gesport.

Nu maar 3 x per week matig-intensief en heel langzaam opschroeven ofzo.
een langdurig klachtenpatroon begint ook ergens met deel van symptomen en wordt gelijkelijk erger. Nooit slapen na training is belangrijk alarm signaal, want je lichaam heeft herstel tijdens slaap nodig.
Sommige mensen hebben veel baat bij de combinatie van magnesium, vitamine b6 en zink ook wel ZMA genoemd.
Bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/p/(...)b6/9200000077084546/
pi_177066841
met sporten maakt je lichaam o.a. adrenaline en cortisonen aan. Wanneer beide hormonen in hogere concentratie in je lichaam aanwezig zijn, kun je niet slapen.
pi_177101755
Je hebt al jaren slaapproblemen blijkbaar
LIF / Remedy tegen slaapprobleempjes
pi_177101962
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:36 schreef relativity het volgende:


Dit doe ik ook al. Slaap nu zelf in de winter onder een dun zomerdekentje :)
Maar wat is dan de slaapkamer temperatuur?
pi_177140579
Misschien is je hoofd nog zo druk bezig met een bepaalde inspanning die je levert tijdens het trainen dat je daardoor moeilijk kunt slapen?

Er is mij ooit vertreld dat als het te warm in de slaapkamer is je ook moeilijk kunt slapen.
Zelf slaap ik altijd met het raam open tenzij het zo hard waait/vriest. :)
  dinsdag 13 februari 2018 @ 13:57:43 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_177151776
Kun je niet een uurtje later beginnen op je werk?

En een tijdje structureel om half 6 opstaan, ook als je niet gaat trainen dan kom je vanzelf in een ritme dat je savonds eerder in slaap valt.

Hoe zit het met je verlichting thuis? Als je savonds de tv op volle brightness hebt staan, idem dito met je smartphone en ook nog onder een stel TL-balken zit is het niet zo gek dat je niet kan slapen daarna.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_177152621
Jouw verhaal is wel herkenbaar, in de lente/zomer 's avonds na het werk een rondje mountainbiken met vrienden levert een slapeloze nacht op. Als ik in bed lig voelt het alsof mijn lichaam er nog niet klaar voor is om te gaan slapen, een gejaagd gevoel heb ik dan. Maar ja, ik kan ook niet de hele nacht beneden zitten. Uiteindelijk val ik wel in slaap maar omdat ik 's ochtends ook weer vroeg op krijg ik toch wat te weinig slaap.

Ik lees even mee, misschien lees ik hier straks dé oplossing.
pi_177156615
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 17:13 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

een langdurig klachtenpatroon begint ook ergens met deel van symptomen en wordt gelijkelijk erger. Nooit slapen na training is belangrijk alarm signaal, want je lichaam heeft herstel tijdens slaap nodig.
Sommige mensen hebben veel baat bij de combinatie van magnesium, vitamine b6 en zink ook wel ZMA genoemd.
Bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/p/(...)b6/9200000077084546/
Hmm thanks :) Gebruik nu alleen magnesium. Zal het eens proberen! :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 21:38 schreef Roosgeluk het volgende:
met sporten maakt je lichaam o.a. adrenaline en cortisonen aan. Wanneer beide hormonen in hogere concentratie in je lichaam aanwezig zijn, kun je niet slapen.
Dat begrijp ik. Maar het slaat toch nergens op als je rond 5 a 6 uur een half uurtje traint dat je daarna tot 04.00 wakker ligt... draaien en zweten...
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 10:00 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Je hebt al jaren slaapproblemen blijkbaar
LIF / Remedy tegen slaapprobleempjes
No shit, Sherlock
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:21 schreef Docker_ het volgende:
Misschien is je hoofd nog zo druk bezig met een bepaalde inspanning die je levert tijdens het trainen dat je daardoor moeilijk kunt slapen?

Er is mij ooit vertreld dat als het te warm in de slaapkamer is je ook moeilijk kunt slapen.
Zelf slaap ik altijd met het raam open tenzij het zo hard waait/vriest. :)
Hmm oke. Meestal is mijn hoofd vrij leeg. Alleen mijn lichaam wil gewoon geen slaap vatten. Lig dan ook constant te geeuwen terwijl ik in bed lig.

Hier is ier eigenlijk nooit echt warm in de slaapkamer. Lekker fris :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 14:35 schreef GX3 het volgende:
Jouw verhaal is wel herkenbaar, in de lente/zomer 's avonds na het werk een rondje mountainbiken met vrienden levert een slapeloze nacht op. Als ik in bed lig voelt het alsof mijn lichaam er nog niet klaar voor is om te gaan slapen, een gejaagd gevoel heb ik dan. Maar ja, ik kan ook niet de hele nacht beneden zitten. Uiteindelijk val ik wel in slaap maar omdat ik 's ochtends ook weer vroeg op krijg ik toch wat te weinig slaap.

Ik lees even mee, misschien lees ik hier straks dé oplossing.
Ja dat is dus precies mijn probleem. Een gejaagd en rusteloos gevoel ook al ben je fysiek helemaal kapot.Toch houdt iets je tegen om in slaap te vallen...

Hopelijk zijn er meer mensen die er iets over weten of het zelf ervaren. Want aan het medische circuit heb ik niks gehad. Dan krijg je gewoon te horen dat sporten je moe maakt...
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177157192
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 17:30 schreef relativity het volgende:
[..]


No shit, Sherlock

je hoeft niet zo arrogant te doen hoor. Blijkbaar had je vroeger nog ergere slaapklachten niet gerelateerd aan sport en ben je al uitgebreid getest. Best handig om dat zelf even te melden
pi_177158087
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 17:51 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

je hoeft niet zo arrogant te doen hoor. Blijkbaar had je vroeger nog ergere slaapklachten niet gerelateerd aan sport en ben je al uitgebreid getest. Best handig om dat zelf even te melden
Ah oké excuses dan, dat was niet de bedoeling. Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Die slaapproblemen van vroeger kwamen ook hierdoor. Alleen merkte ik dat toen niet omdat ik altijd medicatie had, waardoor ik toch wel enigszins sliep.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177158102
Je sport elke dag?
pi_177158387
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:30 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Je sport elke dag?
Nee de laatste 4-5 maanden niet meer. Echt rustig aan gedaan. Minder zwaar en minder lang (nu soms zelfs maar een kwartiertje lage intensiteit). Daarvoor ook twee manden rust gehad. Eerder werkte dat sporten super. Ik hoefde het bed maar aan te raken toen ik eenmaal in dat ritme zat en ik was weg. En werd gewoon helemaal uitgerust wakker...
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_177158425
Hebben de slaapexperts je ook ademhalingsoefeningen geleerd?
pi_177158512
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Hebben de slaapexperts je ook ademhalingsoefeningen geleerd?
Ja. Zit nu ook bij zon slaaptherapeut. Daar krijg ik ook allemaal oefeningen, waaronder ook ademhalingsoefeningen. Maar als ik heb gesport kan ik dat proberen wat ik wil, maar het werkt gewoon niet (meer). Op rust dagen slaap ik wel fatsoenlijk.

Misschien heeft het toch ergens met cortisol ofzo te maken. Ga over een maandje op vakantie en dan heb ik ook nog een week vrij. Dan ga ik eens elke ochtend trainen. Kijken of dat helpt
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_182487942
Beste Relativity,

Mag ik vragen of je inmiddels al wat verder bent gekomen met de slaapproblemen?
pi_182645666
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 10:58 schreef Gert007 het volgende:
Beste Relativity,

Mag ik vragen of je inmiddels al wat verder bent gekomen met de slaapproblemen?
Het heeft waarschijnlijk te maken met overtraining. Door veel te trainen, veel stress (persoonlijk en werk) en daardoor te weinig rust. Door teruglopende resultaten ben ik harder gaan sporten en dat werkte alleen maar averechts. Momenteel ben ik even helemaal gestopt met trainen en gaat het slapen een stuk beter. Ik wacht even tot mijn slaap volledig genormaliseert is, want blijf nog steeds last hebben van slapeloosheid na training. Min. 2 weken goed slapen en dan met lichte cardio beginnen. In de tussentijd veel proberen te rusten en goed eten (high protein).

Eerst maar eens zorgen dat ik goed uitgerust ben. En dan weer langzaam opbouwen :) Merkte dat ik eigenlijk nooit goed uitgerust was. Maar als dat altijd zo is raak je er een beetje aan gewend...

Wel leuk dat je er aan denkt ;)
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_191907085
Hoi topic starter.
Ik hoop dat je dit nog leest.
Ik heb werkelijk een kopie van de klachten die je beschrijft.
Heb je ondertussen al meer kunnen vinden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')