abonnement Unibet Coolblue
pi_177033294
Hallo!

Voor mijn eeuwig durende verbouwing sta ik op het punt om de badkamer te gaan tegelen. Nu heb ik wat vragen voor ik hiermee ga beginnen.

Het plan is om op de vloer tegels van 60cm bij 60cm te plaatsen. Op de wanden zullen tegels van 30cm bij 60cm komen.
Ik heb gekozen voor gerectificeerde tegels wat de boel waarschijnlijk wat lastiger zal maken.

De muren zijn naar mijn idee redelijk vlak. Weten jullie wat ongeveer de maximum afwijking is van de ondergrond?
Ik lees hier verschillende verhalen over van 1 tot 3mm per meter.

Wat zou een goed materiaal zijn om eventuele onregelmatigheden uit te vlakken? Ik zat zelf te kijken naar Knauf LSP650.

Voor het plaatsen wil ik gebruik maken van een van de tegel levelling systemen welke op de markt zijn.

Bij het zetten van een van de ytong muren heb ik gebruik gemaakt van een dilitatievoeg (bleek achteraf niet echt nodig vanwege de lengte van de wand). Deze is daarna opgevuld met purschuim.

Nu kom ik erachter dat ik aan dat stukje muur straks een douchedeur wil hangen van circa 35cm breed waarbij de schroefgaten voor de montage waarschijnlijk precies bij de dilitatievoeg uitkomen.

Hebben jullie enige suggesties hoe ik deze dilitatievoeg op een dusdanige manier kan opvullen dat ik er na het tegelen schroeven in kan plaatsen waar het gewicht van de deur aan kan hangen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_177033732
Laat het nou gewoon goed doen!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177034121
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 14:04 schreef halfway het volgende:
Laat het nou gewoon goed doen!
Wat mankeert mensen hier op het forum tegenwoordig? Er kwam laatst een vraag voor het vervangen van een simpele automatische ontluchter en daar moest al de vakman voor worden ingeschakeld volgens bepaalde personen?

Toen ik voor het laatst keek was dit nog een klusforum?
  Moderator donderdag 8 februari 2018 @ 14:28:52 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177034189
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 14:04 schreef halfway het volgende:
Laat het nou gewoon goed doen!
Daar is dit forum niet voor bedoeld; het is nog altijd een klus forum waar mensen graag de handen uit de mouwen steken en zaken zelf willen en kunnen leren !

:)
pi_177034800
Grote tegels moet je sowieso ondersteunen zodat ze niet uitzakken. Gebruik een grote maat lijmkam. Met dikbedlijm kun je meer lijmhoogte krijgen. Wat je zeker niet wilt doen, is teveel lijm eronder uit drukken. Je beperkt hiermee namelijk de speling die je nog hebt. Als je met een dunne lijmlaag begint, kun je nergens meer compenseren.

Een lange aluminium rei kan helpen om de probleempunten in je wand in kaart te brengen.

Ik heb zelf met dikbedlijm zitten klooien, omdat een tegel van 60x60 zich vastzuigt in de lijm. Op een wand zul je hier minder last van hebben.
pi_177035066
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 15:08 schreef Knuppel1983 het volgende:
Gebruik een grote maat lijmkam. Met dikbedlijm kun je meer lijmhoogte krijgen.
Dit dus. Daarmee kan je mm's oneffenheden, overkomen. Overigens kan je misschien wat foto's plaatsen van de kale wand en van de tegels?

Wat tegelen betreft: staat mooi als de vloervoegen overeenkomen met de voegen in de wand in de naad vloer - wand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177035131
Nog een valkuil:
30 x 60 is niet de exacte maat van een tegel. Vaak 29,8 of 28,6. Heb je verschillende tegels voor op je wand en vloer, kijk dan niet raar op als de voeg begint te verspringen. Op dat moment kun je beter kiezen om ze niet door te laten lopen.

En maak een tegelplan. Begin met hele tegels in het midden, en zorg dat je links en rechts met een gelijke maat eindigt, bij voorkeur niet een klein strookje, maar 2/3 tegel. In de hoogte doe je hetzelfde, je begint dan te tegelen op de eerste rij hele tegels. Aan het eind heb je dus hele tegels op je wand, en kun je de randen achter elkaar snijden.
pi_177036787
Hierbij trouwens een foto van de voeg waar het om gaat:



Hier zouden precies schroeven voor de ophanging van de deur in uitkomen.

Weten jullie een oplossing dat ik deze zo kan vullen dat hierin geschroefd kan worden? (Gips/Lijm/Vulmiddel etc) ?
pi_177037616
Zie 1-2-3- geen oplossing. Het beste had je dit voorkomen en met chemisch anker, de deurstijl aan de kopse kant van de gasbetonblokken bevestigd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177038040
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 14:25 schreef jasperve het volgende:

[..]

Wat mankeert mensen hier op het forum tegenwoordig? Er kwam laatst een vraag voor het vervangen van een simpele automatische ontluchter en daar moest al de vakman voor worden ingeschakeld volgens bepaalde personen?

Toen ik voor het laatst keek was dit nog een klusforum?
Waar het mij om ging is dat je eerst een voeg dicht gaat purren waar later een deur moet komen, ik zie hier echt geen stabiele oplossing meer voor, klussen is ook je huiswerk eerst goed maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 8 februari 2018 @ 17:57:10 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177038103
Pur eruit, die voeg met ducttape flink tot bijna boven dichttapen en dan snelcement erin gieten is misschien een optie.

Mag ik vragen hoe je op die dilatatievoeg bent gekomen?
And so is the past
pi_177038210
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Pur eruit, die voeg met ducttape flink tot bijna boven dichttapen en dan snelcement erin gieten is misschien een optie.

Mag ik vragen hoe je op die dilatatievoeg bent gekomen?
Opzich best een idee denk ik ja.

Dat heb ik destijds van de site van Ytong zelf gehaald:

Tussen een niet­-dragende en dragende wand moet zich ook altijd een dilatatie bevinden. Hetzelfde geldt voor hoeken van niet­-dragende wanden, tenzij een wanddeel korter is dan 750 millimeter. Een dilatatievoeg moet 10 à 15 millimeter breed zijn en wordt over de gehele dikte van de wand gevuld met montageschuim.

Maar het wandje is dus minder dan 750mm..
pi_177039100
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 17:52 schreef halfway het volgende:

[..]

Waar het mij om ging is dat je eerst een voeg dicht gaat purren waar later een deur moet komen, ik zie hier echt geen stabiele oplossing meer voor, klussen is ook je huiswerk eerst goed maken.
In de ideale wereld ben ik het met je eens. De voeg zit inderdaad nu niet op de juiste plek.

Echter in de realiteit veranderen plannen wel eens. De deur zou oorspronkelijk aan de andere kant vast komen te zitten. Dit bleek qua inloop toch te krap te worden.

Het idee is nu 2 kleine deurtjes ipv 1 grote. De kracht die dus op het muurtje komt te staan is een stuk kleiner dan normaal.

Dus mocht je goede ideeen hebben om het op probleem mee op te lossen dan hoor ik dit graag.
pi_177039388
Een leveling systeem is op zich handig. Het nadeel is, dat er vaak wat lijm in de voeg komt op de plaats van de leveling voetjes. Dat krijg je er later heel lastig uit. Sowieso wil je je tegels goed schoonmaken zo snel mogelijk. Later is het er lastig uit te krijgen. Tevens zie je kleine randjes lijm aan de zijkant van de tegel heel lelijk terug in de voeg.

Om te beginnen met tegelen zet ik altijd een lat waterpas op de muur één laag uit de vloer. Als je het van tevoren uitmeet kom je vaak weg met alleen snijwerk aan de onderkant. Zeker als je het plafond plaatst na het tegelen als je die optie hebt.
Dit voorkomt uitzakken en je bent er zeker van dat je rondom goed uitkomt. Een rotatielaser is daarbij heel handig.

Een lange lat of rei is handig om je werk te controleren en vooraf de vlakheid te controleren.
Ik zou een dikbed tegellijm gebruiken. De poederlijm van mapei is erg prettig in gebruik. Met name de keraflex werkt goed met grote tegels en als je nog wat werking verwacht

Tegelen is goed zelf te doen, maar neem je tijd. En zorg voor een goede tegelsnijder, snijden werkt in 9/10 gevallen. Voor het overige maatwerk een decoupeerzaag met keramiekblad.
pi_177039492
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 16:39 schreef jasperve het volgende:
Hierbij trouwens een foto van de voeg waar het om gaat:

[ afbeelding ]

Hier zouden precies schroeven voor de ophanging van de deur in uitkomen.

Weten jullie een oplossing dat ik deze zo kan vullen dat hierin geschroefd kan worden? (Gips/Lijm/Vulmiddel etc) ?
Aan één kant een plank oid ertegen en dan dichtsmeren met cementgebonden materiaal. Zitten er ankers tussen de wandjes? Anders ze alsnog aan elkaar verankeren. Dan later met het zetten van het wandje stokschroeven met chemische mortel vastzetten zodat je geen spanning veroorzaakt tussen de wandjes zoals je dat met een plug zou doen.
pi_177039978
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:

[..]

Aan één kant een plank oid ertegen en dan dichtsmeren met cementgebonden materiaal. Zitten er ankers tussen de wandjes? Anders ze alsnog aan elkaar verankeren. Dan later met het zetten van het wandje stokschroeven met chemische mortel vastzetten zodat je geen spanning veroorzaakt tussen de wandjes zoals je dat met een plug zou doen.
Er zitten ankers tussen de wandjes ja.

Een kant is al dicht en helemaal afgewerkt. Ik heb op een gegeven moment besloten eerst alle kamers af te werken. Daar ben ik nu mee klaar dus kan eindelijk gaan tegelen :)



Dit is dezelfde hoek vanuit de andere kant.

Met jouw oplossing zou ik dus enkel de pur wegsnijden en de sleuf dichtsmeren met een cementgebonden mortel?

Heb je dan nog een speciaal soort mortel in gedachten?
pi_177040357
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 18:48 schreef jasperve het volgende:

[..]

In de ideale wereld ben ik het met je eens. De voeg zit inderdaad nu niet op de juiste plek.

Echter in de realiteit veranderen plannen wel eens. De deur zou oorspronkelijk aan de andere kant vast komen te zitten. Dit bleek qua inloop toch te krap te worden.

Het idee is nu 2 kleine deurtjes ipv 1 grote. De kracht die dus op het muurtje komt te staan is een stuk kleiner dan normaal.

Dus mocht je goede ideeen hebben om het op probleem mee op te lossen dan hoor ik dit graag.
Is 2k vuller niet een idee?
https://www.gamma.nl/asso(...)x-500-gram/p/B470897
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177041326
Our eruit en gewoon volsmeren met wat mortel van het een of ander. Doodgewone stuc is prima. Als het maar body heeft.
Laat die handjes wapperen!
pi_177860929
De sleuf is inmiddels dichtgesmeerd en een aantal wanden zijn glad getrokken ter voorbereiding van het tegelen.

Ik zit nog met het volgende probleem:

Sommige van de wanden zijn nog de orginele welke ik niet vervangen heb. Deze zijn opgebouwd uit gipsblokken en hier zitten her en der wat onregelmatigheden in.

Ik had de hoop deze met een poedertegellijm op te kunnen vangen aangezien ze niet heel hoog zijn (ca 2mm). Ik Begrijp (na een belletje naar Eurocol) dat poedertegellijmen niet geschikt zijn voor tegelen op gips vanwege het vocht dat hierbij nodig is. Ze raden me aan een pastategellijm te gebruiken. Deze heeft echter de eigenschap dat je niet echt de mogelijkheid hebt om oneffenheden op te vangen.

Wat zou jullie advies zijn om hiermee te doen?

Alvast bedankt!
pi_177862351
Je zou er waterbestendige gipsplaten tegenaan kunnen schroeven zodat het vlak is. Hoe erg zijn de onregelmatigheden? Kan je die er niet af bikken? Een putje is niet erg, zolang er maar niks uitsteekt.
pi_177877312
Je zou idd gupsplaten kunnen gebruiken.

Of gewoon glad stuken. Dat is relatief simpel omdat het niet perfect glad hoeft.
pi_177880591
Ik weet niet wat voor lijm er in de jaren 80 gebruikt werd, maar van de gipsblokken wand in mijn badkamer zat de lijm er toch goed aan vast.
Ik heb er dus ook eigenlijk geen rekening mee gehouden dat het niet zou kunnen, oude lijm verwijderd (zo goed als het kon) en voorstrijk + tegels erop van 60x60.

Maar het hangt pas een week, dus als het vandaag ineens van de wand af komt dan laat ik het weten :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')